Sukupuolten välinen tasa-arvo

Onko täällä ketään, joka ei sitä kannata?

Perustelut perään, kiitos.

72

96

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaaha, tuosta on poistettu muutama henkilöhyökkäys, ja yksi homofobinen vastaus. Vellikellossa näkyi. Itse vastauksia nolla.

Se on muuten kiitos feministeille, että nykyään lähes kaikki sanovat sukupuolten välistä tasa-arvoa kannattavansa.. 😊

• Anonyymi

Minä luulen, että asia on jokaiselle ajattelevalle ihmiselle itsestäänselvyys.

Luulen myös sitä, että paljon kukaan täällä enää jaksa sinun kanssasi keskustella aiheesta, koska sinä et ainakaan kirjoittamasi perusteella sitä sukupuolten välistä tasa-arvoa kannata. Sen verran miesvihamielistä sinun kirjoittelu täällä on ollut.

Enkä jaksa aiheesta kirjoitella kanssasi sen enempää minäkään.

• Anonyymi kirjoitti:

Minä luulen, että asia on jokaiselle ajattelevalle ihmiselle itsestäänselvyys.

Luulen myös sitä, että paljon kukaan täällä enää jaksa sinun kanssasi keskustella aiheesta, koska sinä et ainakaan kirjoittamasi perusteella sitä sukupuolten välistä tasa-arvoa kannata. Sen verran miesvihamielistä sinun kirjoittelu täällä on ollut.

Enkä jaksa aiheesta kirjoitella kanssasi sen enempää minäkään.

Jaaha, tällä kertaa uusi yritys nyt vähän asiallisemmin...🤭

• Kannatan kyllä.

Mutta sanoisin, että olisi hyvä, että tuon kehyksen alla alettaisiin puhua myös enemmän miesten tasa-arvon parantamisen puolesta.
      Asevelvollisuus on yksi, terveydenhoitoasioissa vois valistaa miehiä enempi, nuorten miesten syrjäytymiseen vois puuttua, mikä ehkä on kummankin sukupuolen etu. Vanhemmuusasioissa vois jotain tarkastella jne.

Jotain Erno Kotron kaltaisia enempi kun sais ääneen. Ja Ville Virtasia jne. Kapea on vielä miesten puolesta puhujien määrä. Ehkä puolesta on väärä sana... siis ihmisten jotka nostaa esiin miesnäkökulmaa jne. 🤔

• Tiivistettynä: sukupuoliroolien rikkomista. 👌

• Toinen iso epäkohta on äitimyytti. Erossa lapsi on aina edelleen itsestäänselvästi äidin omaisuutta. On ihan äidistä tahdosta kiinni saako isä olla lapsensa elämässä mukana ja minkä verran.

• JustJust kirjoitti:

Toinen iso epäkohta on äitimyytti. Erossa lapsi on aina edelleen itsestäänselvästi äidin omaisuutta. On ihan äidistä tahdosta kiinni saako isä olla lapsensa elämässä mukana ja minkä verran.

Vaan onko tosiaan vieläkin? Ainakin yhteishuoltajuus menee tasan.

• Wwuwuw kirjoitti:

Tiivistettynä: sukupuoliroolien rikkomista. 👌

No joo. Naisissa se on jalkautunut jo tavantallaajaan, mutta meissä miehissä puuttuu esikuvia ja että siitä tehtäisiin uusi normaali.

Tietenkin on paljon nuoria tulossa, ketkä osaavat olla fiksuja ja osaavat rikkoa tabuja, mutta hihkuisin lisää.

Niin ja sitten voisi isolla kädellä myös miettiä valtakunnan tasolla asioita ihan tasa-arvon nimeen. Tuo asepalvelu on oikeastaan aika törkeä juttu 2020-luvulla jo.
        Vanhempainrahahommat/vapaat menee miesten puolesta usein solmuun siksi, että ovat parempipalkkaisia kuin äidit... jos palkkaeroa ei muuten saa kiinni, niin senhän vois jotenkin pakottaa kiinni. 50/50 se kolme vuotta. Ihan lainsäädännöllinen juttu. Saattais auttaa naisiakin pysymään työelämässä kärryillä, eikä naisen palkkaaminen vanhemmuuden ennustettavuudella huononisi suhteessa mieheen. Miehet taas saisivat olla lasten kanssa ja olla mukana paremmin.

Tälläisiä mä mietin. 😬

• JustJust kirjoitti:

Toinen iso epäkohta on äitimyytti. Erossa lapsi on aina edelleen itsestäänselvästi äidin omaisuutta. On ihan äidistä tahdosta kiinni saako isä olla lapsensa elämässä mukana ja minkä verran.

No on kyllä ihan isästä kiinni miten haluaa olla lasten kanssa. Sitä ei mikään laki tai pykälä estä.

Lastensuojelulaki kyllä estää lapsen elämää ja kehitystä haitallista toimintaa, että ihan miten tahaansa kumpikaan vanhempi ei voi olla läsnä. Mutta se sama koskee kumpaakin vanhempaa...

• Wwuwuw kirjoitti:

Vaan onko tosiaan vieläkin? Ainakin yhteishuoltajuus menee tasan.

Yhteishuoltajuuskin vain jos nainen niin suo.
        Jollei nainen halua yhteishuoltajuutta, sellaista ei tule. Oikeuteen voi mennä, mutta varma lopputulos on, että naiselle tulee yksinhuoltajuus (ellei nainen ole aivan täydellinen rapajuoppo tai pahimmanlaatuinen narkkari).

• interlocutrice kirjoitti:

No joo. Naisissa se on jalkautunut jo tavantallaajaan, mutta meissä miehissä puuttuu esikuvia ja että siitä tehtäisiin uusi normaali.

Tietenkin on paljon nuoria tulossa, ketkä osaavat olla fiksuja ja osaavat rikkoa tabuja, mutta hihkuisin lisää.

Niin ja sitten voisi isolla kädellä myös miettiä valtakunnan tasolla asioita ihan tasa-arvon nimeen. Tuo asepalvelu on oikeastaan aika törkeä juttu 2020-luvulla jo.
        Vanhempainrahahommat/vapaat menee miesten puolesta usein solmuun siksi, että ovat parempipalkkaisia kuin äidit... jos palkkaeroa ei muuten saa kiinni, niin senhän vois jotenkin pakottaa kiinni. 50/50 se kolme vuotta. Ihan lainsäädännöllinen juttu. Saattais auttaa naisiakin pysymään työelämässä kärryillä, eikä naisen palkkaaminen vanhemmuuden ennustettavuudella huononisi suhteessa mieheen. Miehet taas saisivat olla lasten kanssa ja olla mukana paremmin.

Tälläisiä mä mietin. 😬

Tasa-arvobarometrin mukaan 45 % naisista ja 41% miehistä pitää asevelvollisuutta epätasa-arvoisena. Sieltä löytyy tietoa enemmänkin suomalaisten asenteista.. googlettamalla löytyy.

No on kyllä ihan isästä kiinni miten haluaa olla lasten kanssa. Sitä ei mikään laki tai pykälä estä.

Lastensuojelulaki kyllä estää lapsen elämää ja kehitystä haitallista toimintaa, että ihan miten tahaansa kumpikaan vanhempi ei voi olla läsnä. Mutta se sama koskee kumpaakin vanhempaa...

Muistan kun joku aika sitten oli tutkimus, jonka mukaan isät viettivät lastensa kanssa enemmän aikaa eron jälkeen..😯

• Anonyymi
        interlocutrice kirjoitti:

Tälläisiä mä mietin. 😬

Mä olen joskus miettinyt, että mikähän se perimmäinen syy on miksi niin harvat miehet käyttävät kaikki omat vanhempainvapaansa. Onko sulla (tai muilla) antaa vähän miesnäkökulmaa asiaan? Onko se pohjimmiltaan raha ja jos pn niin miltä suunnalta se paine pysyä töissä tulee? Onko se miehen itsensä kokema paine, että perheen käytettävissä olevat varat vähenevät liikaa? Tuleeko se paine naisen puolelta ja vaimo pakottaa sen tilanteen siihen, että hän pitää valtaosan vapaista? Tuleeko paine työnantajan tai työyhteisön puolelta? Vai jostain muulta, mistä? Oletan ite, että sitä painetta tulee useemmasta suunnasta. Vaan onko joku jotenkin selkein ja voimakkain paine?

Ite oon ollu niin ilmeisesti valtavirrasta poikkeavassa tilenteessa, että meillä ei ollu minkäänlaista painetta mistään suunnasta. Mulla (naisella) oli meistä parempi palkka ja toisaalta molemmat oli myös siinä tilanteessa, että projekteja pysty hyvin hoitaan vähän kevennettyinä vanhempainvapaalla ollessa. Meillä se meni jotenkin ihan luonnostaan niin, että mä hoidin sen ajan, kun lapsi oli tiukimmin mussa kiinni ja isä jäi kotiin sitten kun mun poissaolo oli helpompaa. Meillä ei siis oikeestaan edes käyty sen kummempia keskusteluja.

• JustJust kirjoitti:

Jollei nainen halua yhteishuoltajuutta, sellaista ei tule. Oikeuteen voi mennä, mutta varma lopputulos on, että naiselle tulee yksinhuoltajuus (ellei nainen ole aivan täydellinen rapajuoppo tai pahimmanlaatuinen narkkari).

Mihin perustat väitteesi?

• Wwuwuw kirjoitti:

Tasa-arvobarometrin mukaan 45 % naisista ja 41% miehistä pitää asevelvollisuutta epätasa-arvoisena. Sieltä löytyy tietoa enemmänkin suomalaisten asenteista.. googlettamalla löytyy.

Uskon noita prosentteja. Yllättää tuo naisten osuus silti...🤔

• Wwuwuw kirjoitti:

Muistan kun joku aika sitten oli tutkimus, jonka mukaan isät viettivät lastensa kanssa enemmän aikaa eron jälkeen..😯

No väitän, että 50 % tuosta johtuu siitä, että silloin siihen on mahdollisuus ja 50% siksi, että se on jo pakko. 🤔

Itse kuulun ensimmäiseen ryhmään. Nyt minulla on enemmän lain mukaan oikeuksia, ennen ne ratkottiin vain perheen sisällä. 🙄

• Wwuwuw kirjoitti:

Mihin perustat väitteesi?

En ole koskaan kuullut, että oikeus määräisi yhteishuoltajuuden.
        En myöskään että oikeis olisi määrännyt yksinhuoltajuutta miehelle, jos nainen olisi vähänkääåån kelvollinen äiti.

Oletko sinä?

Oikeuteen toki harvoin kannattaa mennä, mutta se tarkoittaa järjestäin sitä, että äiti sanelee sopimuksen ehdot.

• Anonyymi kirjoitti:

Mä olen joskus miettinyt, että mikähän se perimmäinen syy on miksi niin harvat miehet käyttävät kaikki omat vanhempainvapaansa. Onko sulla (tai muilla) antaa vähän miesnäkökulmaa asiaan? Onko se pohjimmiltaan raha ja jos pn niin miltä suunnalta se paine pysyä töissä tulee? Onko se miehen itsensä kokema paine, että perheen käytettävissä olevat varat vähenevät liikaa? Tuleeko se paine naisen puolelta ja vaimo pakottaa sen tilanteen siihen, että hän pitää valtaosan vapaista? Tuleeko paine työnantajan tai työyhteisön puolelta? Vai jostain muulta, mistä? Oletan ite, että sitä painetta tulee useemmasta suunnasta. Vaan onko joku jotenkin selkein ja voimakkain paine?

Ite oon ollu niin ilmeisesti valtavirrasta poikkeavassa tilenteessa, että meillä ei ollu minkäänlaista painetta mistään suunnasta. Mulla (naisella) oli meistä parempi palkka ja toisaalta molemmat oli myös siinä tilanteessa, että projekteja pysty hyvin hoitaan vähän kevennettyinä vanhempainvapaalla ollessa. Meillä se meni jotenkin ihan luonnostaan niin, että mä hoidin sen ajan, kun lapsi oli tiukimmin mussa kiinni ja isä jäi kotiin sitten kun mun poissaolo oli helpompaa. Meillä ei siis oikeestaan edes käyty sen kummempia keskusteluja.

No mä käytin pojan kohdalla kaikki, kun muuten olisin ollut lomautettuna. Tytön kohdalla taas en rahallisesti voinut niin tehdä. Ja kummankin kohdalla äidillä ei olisi ollut työtä, mihin mennäkään, joten se vanhempainrahakauden käytti lasten äiti. Olin silti lasten kanssa mahdollisimman paljon. Syötin yölläkin ja kävin kaupassa milemmat mukana yms.

Kaverini vaimo taas hankki enemmän ja he käyttivät vanhempainrahakauden molempien lasten kohdalla toisin, mutta muistan kun kaverini kysyi minulta ja muilta varpajaisseurueen isiltä, että onko se liian ”homoa”? Siis hänen täytyi saada taustatukea oman maskuliinisuutensa tueksi, vaikka jälkeenpäin on sitäkin itse naureksinut.

Minusta tämä on poismenevää kulttuuria ja sitä toksista maskuliinisuutta, mutta sen vois kitkeäkin pois, vaikka määrittämällä sen 10 vuodeksi 50/50 automaattisesti. 😊

Kyllä minä niin liputan isyyttä. 💪😀

• JustJust kirjoitti:

En myöskään että oikeis olisi määrännyt yksinhuoltajuutta miehelle, jos nainen olisi vähänkääåån kelvollinen äiti.

Oletko sinä?

Oikeuteen toki harvoin kannattaa mennä, mutta se tarkoittaa järjestäin sitä, että äiti sanelee sopimuksen ehdot.

Minä en tuohon kyllä usko....

Minun kummi kävi oikeutta ja hän kyllä sai yksinhuoltajuuden lapsiin. Ja ei äiti ollut ihan syyntakeeton, mutta jokin siinä oli ja elettiin kahdeksankymmentälukua.

Sanoisin, että kyllä ihminen joka itse pitää oikeutenaan isyyden, sen myös lapsilleen voi antaa. Kyse on lasten oikeuksista, ei vanhempien. Se on laki.

• Anonyymi kirjoitti:

Minä käytin kaikki kaksi viikkoa jotka sain. Lapsen äiti ei suostunut siihen että olisin ottanut osan vanhempainvapaasta, koska hänhän on äiti.

Kun lapsi oli puolivuotias, äitinsä kävi kyllä katsomassa lastaan työpäiväni ajan, loppu vastuu oli minulla. Kun hän virallisesti muutti pois, en saanut edes isäkuukautta äitiysloman lopussa, koska sellaista ei voi isälle antaa jollei lapsi asu virallisesti isän luona.

Vastuu minulle, loma ja vanhemmuustuet äidlle. Näin se meillä meni.
        Sen jälkeen vuoroviikkohuoltajuus, mutta kustannuksen minulle (pienempipalkkaiselle).

Olen toki onnellinen että sain sentään viettää aikaa lapsen kanssa vaikka ottihan se voimille ja myös kukkarolle.

• JustJust kirjoitti:

Minä käytin kaikki kaksi viikkoa jotka sain. Lapsen äiti ei suostunut siihen että olisin ottanut osan vanhempainvapaasta, koska hänhän on äiti.

Kun lapsi oli puolivuotias, äitinsä kävi kyllä katsomassa lastaan työpäiväni ajan, loppu vastuu oli minulla. Kun hän virallisesti muutti pois, en saanut edes isäkuukautta äitiysloman lopussa, koska sellaista ei voi isälle antaa jollei lapsi asu virallisesti isän luona.

Vastuu minulle, loma ja vanhemmuustuet äidlle. Näin se meillä meni.
        Sen jälkeen vuoroviikkohuoltajuus, mutta kustannuksen minulle (pienempipalkkaiselle).

Olen toki onnellinen että sain sentään viettää aikaa lapsen kanssa vaikka ottihan se voimille ja myös kukkarolle.

Monet miehet vaan suostuu pelkästään maksamaan. Suostuu kirjoittamaan jonkun huoltajuussopparin, mikä ei missään nimessä ole tasapuolinen...

Siinä missä joku isä voi häippästä lasten elämästä hevonkuuseen, voi joku äiti käyttää lapsiaan pokkana aseena oman mielipahansa kostoksi...

Mutta olipa isä tai äiti, pitää pitää omasta elämästään huoli ja lapsistaan, oikeuksistaan ja omien lasten oikeuksista.

Kyllä minunkin lasten äiti on uhkaillut ja koittanut kiristää lapsilla mua. Mutta minkäs teet? Sen sinakin minä, etten sellaista hyväksy. Kannattaa ottaa selvää asioista, eikä vaan hyväksyä ihan kaikkea.

Minä en tuohon kyllä usko....

Minun kummi kävi oikeutta ja hän kyllä sai yksinhuoltajuuden lapsiin. Ja ei äiti ollut ihan syyntakeeton, mutta jokin siinä oli ja elettiin kahdeksankymmentälukua.

Sanoisin, että kyllä ihminen joka itse pitää oikeutenaan isyyden, sen myös lapsilleen voi antaa. Kyse on lasten oikeuksista, ei vanhempien. Se on laki.

Tais olla jotain vähän enemmänkin, sillä ysärillä isä oli vieläkin huonommassa asemassa.

Lasten etu on lain mukaan tietenkin etusijalla, mutta laki ja lain tulkinta on edelleen näissä asioissa kovasti eri asia. Käytäntö on se, että lapsen etu on oletusarvoisesti ja automaattisesti asua äitimyytin kanssa.

• Anonyymi

Yllättää pienuudella vai suuruudella? Mua se yllättää vähän pienuudellaan, mutta luulen tässä itselläni olevan sukupolveen liittyvä harha. En nyt jaksa lähteä tarkistaan, mutta kuvittelen luvun olevan pienempi iäkkäämmissä ja suurempi nuorissa. Jos mieti omaa tuttavapiiriä, niin kyllä lähes kaikki kokee varusmiespalveluksen ongelmalliseksi, mutta helppoja ratkasuja harvalla siihen on.

• JustJust kirjoitti:

Tais olla jotain vähän enemmänkin, sillä ysärillä isä oli vieläkin huonommassa asemassa.

Lasten etu on lain mukaan tietenkin etusijalla, mutta laki ja lain tulkinta on edelleen näissä asioissa kovasti eri asia. Käytäntö on se, että lapsen etu on oletusarvoisesti ja automaattisesti asua äitimyytin kanssa.

No sanoisin, että itse en ole havainnut mitään äitimyyttiä, mutta taidan ollakin noin 10 vuotta sua nuorempi. Mutta toisaalta minulla on suvussa hyviä isätyyppejä, jotka on hammastakin purren menneet lopulta ja lyöneet nyrkkiä pöytään ihan lasten edun nimeen ja hyvä niin.

Ja näissä asioissa osaa taatusti olla paikallisiakin eroja. Joku lastensuojeluihminen Kittilässä voi olla arvoiltaan yhä konservatiivinen ja ottaa tulkinnan omiin käsiin. 🤔

Ehkä voisi olla joku muukin kuin oikeustuomioistuin mikä näitä ratkoisi? Se on liian hidas ja kankea. Jotkut miesjärjestöt vois ottaa koppia näistä ja seurailla, miten vaikka luvut kunnittain menee 50/50. 🤔

Niinkö?

• JustJust kirjoitti:

Oletko sinä?

No en ole perehtynyt oikeusjuttuihin, mutta jos oikein muistan, niin niissä ( suht harvinaisissa tapauksissa, joissa oikeuteen joudutaan) niin 40 % tapauksista huoltajuus määrättiin isälle. En siis väitä etteikö asenneongelmaa olisi myös näin päin. Tarkoitan että aika usein isä vain antaa huoltajuuden ja äiti sen ottaa vastaan, koska niin " kuuluu" tehdä..

• Anonyymi kirjoitti:

Yllättää pienuudella vai suuruudella? Mua se yllättää vähän pienuudellaan, mutta luulen tässä itselläni olevan sukupolveen liittyvä harha. En nyt jaksa lähteä tarkistaan, mutta kuvittelen luvun olevan pienempi iäkkäämmissä ja suurempi nuorissa. Jos mieti omaa tuttavapiiriä, niin kyllä lähes kaikki kokee varusmiespalveluksen ongelmalliseksi, mutta helppoja ratkasuja harvalla siihen on.

Pienuudella. Tuo pieni ero sukupuolien välillä myös... olisin veikannut miesten prosenttia 25-30 %;iin, mutta tuo on jo positiivista.

Vanhemmat naiset tosiaan puoltavat asevelvollisuutta ja eivät näe siinä ongelmaa, mutta tulee mieleen, että moniko vastanneista naisista on sisäistänyt velvollisuuden tuossa? 🤔

Itse näkisin, että Suomen armeija vapaaehtoisena kummallekin sukupuolelle tarjoaisi niin asepalvelukseen astujille, että puolustusvalmiudelle paremman motivaation kun nykyinen järjestelmä. Jos määrä reservissä vähenee, laatu paranee. Ja mitä nykysodankäynnissä joku ”rivimiehen” määrä määrittääkään? Tokkopa kovin paljoa rintamia olisi... kyllä sota käytäisiin muualla kuin karjalan metsissä...🤔

• Wwuwuw kirjoitti:

Niinkö?

Jep. Siis olisin luullut sitä isommaksi ja toisaalta miesten osuutta paljon pienemmäksi. 😳

• Anonyymi kirjoitti:

Ei siinä tutkimussa taida ikäjakaumaa olla.. Tehdään neljän vuoden välein. Googlettamalla löytyy..

No sanoisin, että itse en ole havainnut mitään äitimyyttiä, mutta taidan ollakin noin 10 vuotta sua nuorempi. Mutta toisaalta minulla on suvussa hyviä isätyyppejä, jotka on hammastakin purren menneet lopulta ja lyöneet nyrkkiä pöytään ihan lasten edun nimeen ja hyvä niin.

Ja näissä asioissa osaa taatusti olla paikallisiakin eroja. Joku lastensuojeluihminen Kittilässä voi olla arvoiltaan yhä konservatiivinen ja ottaa tulkinnan omiin käsiin. 🤔

Ehkä voisi olla joku muukin kuin oikeustuomioistuin mikä näitä ratkoisi? Se on liian hidas ja kankea. Jotkut miesjärjestöt vois ottaa koppia näistä ja seurailla, miten vaikka luvut kunnittain menee 50/50. 🤔

Yks tutkimus muuten oli, jossa miesten suhtautuminen tasa-arvoon muuttui tyttölapsen syntymän myötä..😊

• Anonyymi

Pienuudella. Tuo pieni ero sukupuolien välillä myös... olisin veikannut miesten prosenttia 25-30 %;iin, mutta tuo on jo positiivista.

Vanhemmat naiset tosiaan puoltavat asevelvollisuutta ja eivät näe siinä ongelmaa, mutta tulee mieleen, että moniko vastanneista naisista on sisäistänyt velvollisuuden tuossa? 🤔

Itse näkisin, että Suomen armeija vapaaehtoisena kummallekin sukupuolelle tarjoaisi niin asepalvelukseen astujille, että puolustusvalmiudelle paremman motivaation kun nykyinen järjestelmä. Jos määrä reservissä vähenee, laatu paranee. Ja mitä nykysodankäynnissä joku ”rivimiehen” määrä määrittääkään? Tokkopa kovin paljoa rintamia olisi... kyllä sota käytäisiin muualla kuin karjalan metsissä...🤔

Siinä vapaaehtoisuudessa on vaan se ongelma, että tuleeko halukkaita olemaan tarpeeksi. Suuremmassa väestössä tai vaihtoehtosesti pinta-alaltaan pienemmässä maassa vapaaehtoisuus varmasti toimii. Suomessa epäilen suuresti riittäisikö. Aivan varmasti ainakin kaikki puolustukselliset strategiat menisivät uusiksi. Ennemmin menisin itse suuntaan, jossa kutsunnat olisivat pakolliset kaikille ja siellä sitten seulottaisiin "parhaat päältä". Tai sitten vapaaehtoisuuden tueksi jotain oikeasti kannattavaa porkkanaa.

Jep. Siis olisin luullut sitä isommaksi ja toisaalta miesten osuutta paljon pienemmäksi. 😳

Piti ihan tarkastaa..

"Kuvio 6. Väittämä: On epäoikeudenmukaista, että asevelvollisuus koskee vain miehiä (%), "
        Siinä oli siis myös vaihtoehdot jokseenkin samaa, tai eri mieltä ja sitten täysin. Laskin yhteen nuo jotka oli täysin tai jokseenkin samaa mieltä. Täysin eri mieltä oli naisista 18 ja miehistä24 %.

• Wwuwuw kirjoitti:

Piti ihan tarkastaa..

"Kuvio 6. Väittämä: On epäoikeudenmukaista, että asevelvollisuus koskee vain miehiä (%), "
        Siinä oli siis myös vaihtoehdot jokseenkin samaa, tai eri mieltä ja sitten täysin. Laskin yhteen nuo jotka oli täysin tai jokseenkin samaa mieltä. Täysin eri mieltä oli naisista 18 ja miehistä24 %.

No tuo menee siten kuin oletin.

Mutta sittenkin...🤔

• Anonyymi kirjoitti:

Siinä vapaaehtoisuudessa on vaan se ongelma, että tuleeko halukkaita olemaan tarpeeksi. Suuremmassa väestössä tai vaihtoehtosesti pinta-alaltaan pienemmässä maassa vapaaehtoisuus varmasti toimii. Suomessa epäilen suuresti riittäisikö. Aivan varmasti ainakin kaikki puolustukselliset strategiat menisivät uusiksi. Ennemmin menisin itse suuntaan, jossa kutsunnat olisivat pakolliset kaikille ja siellä sitten seulottaisiin "parhaat päältä". Tai sitten vapaaehtoisuuden tueksi jotain oikeasti kannattavaa porkkanaa.

No minusta puolustusvoimat voisivat käyttää nykyiset varat paremmin siihen pienempään määrään ja toisaalta sieltä saataisiin taatusti lisää ammattitaitoa siviiliin, jos niin vaan halutaan.

Mielestäni täällä on jo liian putkään ratkottu monia muitakin asioita niin, ettei kansan uskota ajattelevan muuten yhteiskuntaa. Vähän holhotaan liikaa.

Iso juttuhan tämä olis ja vaatisi ison panoksen asiantuntijoilta, mutta ensin tarvittaisiin tarve siihen. Mutta oikeen kukaan ei ota koppia tästä. Ja jännä miten joku Eu ei jo puutu tähän? 🤔

• Wwuwuw kirjoitti:

Yks tutkimus muuten oli, jossa miesten suhtautuminen tasa-arvoon muuttui tyttölapsen syntymän myötä..😊

No varmaan. 😬

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

Olisipa kiva tietää miten tuo tutkimus on tehty luotettavasti.

• Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

Yhteishuoltajuus on normi. Se ei kuitenkaan tarkoita 50/50 huoltajuutta, josta voi sopia vanhempien kesken.50/50 huoltajuutta ei suositella riitaisille vanhemmille. Täytyy olla selkeä yhteispeli, muuten lapsi kärsii. Yksinhuoltajuutta haetaan.

Itselläsi lienee ollut hankalaa, pahoitteluni. Silti muistutan, että moni nainen, äiti hakee eroa juuri sen vuoksi, ettei lasten isä osallistu mihinkään muuhun kuin lasten kiusaamiseen. Vaikka ei olisi tikkua ristiin laittanut vuosien liiton jälkeen, niin erossa kostaa lasten äidille asettumalla lasten asioissa poikkiteloin aivan kaikessa. Lapsiaan uhkailee ja kiusaa. Kaikesta huolimatta "haluaa" 50/50 huoltajuuden.

- Sheena

• Anonyymi

Niin.. ja kaikki isät eivät halua tai voi olla lastensa kanssa, joten lapset jäävät äidille.

- Sheena

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ainakin jos lasten isä on tietynlainen yrittäjä, hänen on täysin mahdotonta jäädä vanhempainvapaalle, taloudellisista ja toiminnallisista syistä. Myöskään työnsä puolesta paljon matkustava isä ei usein haluakaan jäädä lasta/lapsia hoitamaan. Sekoittaisi liikaa kuvioita.

Äiti voi olla myös työtön, lomautettu, tai hänet lomautettaisiin/irtisanottaisiin töihin paluun jälkeen. Näin ollen moni viettää vanhempainvapaat ja vielä hoitovapaankin. Vasta sitten lähtee uuden työpaikan etsintään.

- Sheena

• Anonyymi

No väitän, että 50 % tuosta johtuu siitä, että silloin siihen on mahdollisuus ja 50% siksi, että se on jo pakko. 🤔

Itse kuulun ensimmäiseen ryhmään. Nyt minulla on enemmän lain mukaan oikeuksia, ennen ne ratkottiin vain perheen sisällä. 🙄

Minäkin sain eron jälkeen viettää lasteni kanssa enemmän aikaa kuin ennen eroa. Johtuu siitä, että siihen oli mahdollisuus, vaikka se oli myös 100% velvollisuus. Eron jälkeen lapset eivät juuri tavanneet isäänsä, koska ei ollut enää pakko.

- Sheena

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ainakin jos lasten isä on tietynlainen yrittäjä, hänen on täysin mahdotonta jäädä vanhempainvapaalle, taloudellisista ja toiminnallisista syistä. Myöskään työnsä puolesta paljon matkustava isä ei usein haluakaan jäädä lasta/lapsia hoitamaan. Sekoittaisi liikaa kuvioita.

Äiti voi olla myös työtön, lomautettu, tai hänet lomautettaisiin/irtisanottaisiin töihin paluun jälkeen. Näin ollen moni viettää vanhempainvapaat ja vielä hoitovapaankin. Vasta sitten lähtee uuden työpaikan etsintään.

- Sheena

Niin, nuorta naista ei palkata/palkataan määräaikaisesti raskausriskin takia, ja tämä huono työtilanne saa aikaan sen, että nainen melkeinpä automaattisesti käyttää itse nämä vanhempainlomat....työnantajien käsitys naisen työmoraalista heikkenee....Noidankehä, joka vahvistaa itseään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, nuorta naista ei palkata/palkataan määräaikaisesti raskausriskin takia, ja tämä huono työtilanne saa aikaan sen, että nainen melkeinpä automaattisesti käyttää itse nämä vanhempainlomat....työnantajien käsitys naisen työmoraalista heikkenee....Noidankehä, joka vahvistaa itseään.

Omasta mielestäni jokainen pari saa käyttää vanhempainlomansa kuten haluaa ja on mahdollista.

Silti olen onnellinen, että olen jo synnyttänyt omat lapseni. Menee vähän överiksi aina nuo tasapäistävät nainen/mies ja äiti/isä kuviot mietittäessä vanhempainlomia. Äidillä on biologinen suhde lapseen jo 9kk ennen tämän syntymää. Itselläni se oli todella vahva enkä olisi voinut hylätä lasta syntymän jälkeen ja lähteä töihin. Olisi jäänyt lapset synnyttämättä jos vanhempainlomat olisi pitänyt pakkojakaa tasan.

• Anonyymi kirjoitti:

Minäkin sain eron jälkeen viettää lasteni kanssa enemmän aikaa kuin ennen eroa. Johtuu siitä, että siihen oli mahdollisuus, vaikka se oli myös 100% velvollisuus. Eron jälkeen lapset eivät juuri tavanneet isäänsä, koska ei ollut enää pakko.

- Sheena

No itselläkin on sellainen tilanne, että poika asuu viikot tässä ja tyttö äitillään, periaatteessa joka toinen viikonloppu ovat äitillään, jokatoinen mun luona, mutta ei poika aina siellä käy. Lisäksi tyttökin pitemmät lomat haluu olla täällä.
        Kesällä varmaan näkee, että haluuks tyttö olla jatkossa vielä äitillään vai tykkääkö olla ennemmin täällä? 🤔

Tuossa viime kesänä juteltiin yhden 3 lapaen yh-isän kanssa. Sillä oli todella hienot systeemit lasten kanssa. Oikein viikkopalaveri ja oli interaktiiviset kauppalistat, viikon perheenjäsen jne. Työt tekivät yhdessä ja sitten oli yksi päivä viikossa kun kaikki oli yhdessä, viikon perheenjäsen sai valita palkkion, mistä kaikki nautti, esim. uimahalli.
        Eli yhdessäoloa... tekemistä. Perhe...
        Kuulemma ei ikinä ollut ydinperheenä tuota. 🤔

• Anonyymi

En kannata. En halua olla sinun kanssa yhdestäkään asiasta samaa mieltä.

• En yhtään epäile..

Persukki.

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

En yhtään epäile..

Persukki.

Olipa asiallinen kommentti.

• Anonyymi kirjoitti:

Olipa asiallinen kommentti.

Eikö vain ollutkin..😚

Ps. Turha luulla että mä olen se joka teidän päätä paijailee..

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

En yhtään epäile..

Persukki.

Jaaha, ja taas sä pääsit siihen asiaan, joka sulla on hampaankolossa. Mulla oli mielipide tähän tasa-arvo asiaan, mutt kanssasi keskustelu tulee tuskin kysymykseen; koska mä olen yks hiton persukki.
        Sinusta tulee mieleen yks toinen alkoholisoitunut mielensäpahoittaja, joka myös aina, joka käänteenseen,
        saa mukaan perussuomalaiset poliittisina vihollisisna.
        Antoisaa keskustelua kaikille, jos siihen kykenette.

• Anonyymi kirjoitti:

Jaaha, ja taas sä pääsit siihen asiaan, joka sulla on hampaankolossa. Mulla oli mielipide tähän tasa-arvo asiaan, mutt kanssasi keskustelu tulee tuskin kysymykseen; koska mä olen yks hiton persukki.
        Sinusta tulee mieleen yks toinen alkoholisoitunut mielensäpahoittaja, joka myös aina, joka käänteenseen,
        saa mukaan perussuomalaiset poliittisina vihollisisna.
        Antoisaa keskustelua kaikille, jos siihen kykenette.

No johan sä julistit ettet halua olla mun kanssa samaa mieltä.. Hauskaa minkälainen mielipidevaikuttaja satunkin olemaan..😌

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

No johan sä julistit ettet halua olla mun kanssa samaa mieltä.. Hauskaa minkälainen mielipidevaikuttaja satunkin olemaan..😌

Älä nyt viitsi alkaa tietämään mun mielipiteitäni paremmin mitä mä itse!
        Mä olen se persu trollikka. Ihan vissiin mä kannatan tasa-arvoa... ihan sitä samaa olen jauhanut alusta asti. Mun mielipiteet kantavat jo Ikisinkun ajoista Harmiksen aikaan.

Olen luvannut puolustaa Ikisinkkua vaikka ase kädessä, ettei hänen tarvitse tehdä sitä minun eteeni; koska olen nainen. Tämä asevelvollisuus keskusteltiin jo vuosia sitten-
        Jäi viimeeks allekirjoittamatta ilmeisesti... en mäkään löytänyt allekirjoitusta edellisestä textistäni, jostain syystä jäänyt pois.
        trollikka

• Anonyymi kirjoitti:

Älä nyt viitsi alkaa tietämään mun mielipiteitäni paremmin mitä mä itse!
        Mä olen se persu trollikka. Ihan vissiin mä kannatan tasa-arvoa... ihan sitä samaa olen jauhanut alusta asti. Mun mielipiteet kantavat jo Ikisinkun ajoista Harmiksen aikaan.

Olen luvannut puolustaa Ikisinkkua vaikka ase kädessä, ettei hänen tarvitse tehdä sitä minun eteeni; koska olen nainen. Tämä asevelvollisuus keskusteltiin jo vuosia sitten-
        Jäi viimeeks allekirjoittamatta ilmeisesti... en mäkään löytänyt allekirjoitusta edellisestä textistäni, jostain syystä jäänyt pois.
        trollikka

Mä vastasin tähän.. "En halua olla sinun kanssa yhdestäkään asiasta samaa mieltä."

Ja siihen mun vastaukseen päätit sitten kirjoittaa..

Alkaa muuten pikkuhiljaa kyllästyttämään sun vittuilus. Persut on perseestä ja se on mun mielipide, kestät sen eli et.

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

Mä vastasin tähän.. "En halua olla sinun kanssa yhdestäkään asiasta samaa mieltä."

Alkaa muuten pikkuhiljaa kyllästyttämään sun vittuilus. Persut on perseestä ja se on mun mielipide, kestät sen eli et.

Vittuilusta puheen ollen; kyllä sun kantas on tullut aivan selväksi.
        Mulla on monta ystävää, monestakin eri puolueesta, kuitenkin tullaan toimeen keskenämme; koska jokainen saa olla sitä mieltä mitä nyt sattuu olemaan. Se on jokaisen henkilökohtainen mielipide politiikasta.

Sen verran vielä... ett epäilen sun olevan sieltä samasta paikasta alunperin kotoisin!
        trollikka

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

Ihan kuten vasemmisto on vitusta. Makuasioita.

• Anonyymi

En kannata. Isä Jumala on määrännyt naisen miehen alamaiseksi ja alapuolelle. Tasa-arvo on silkkaa jumalanpilkkaa.

• Miten taruolentoa pilkataan ja miten se siihen suhtautuu?

• JustJust kirjoitti:

Miten taruolentoa pilkataan ja miten se siihen suhtautuu?

Iskee sinua salamalla päähän. Koitas vaikka..iik.

• Wwuwuw kirjoitti:

Iskee sinua salamalla päähän. Koitas vaikka..iik.

Ei oo vielä salama iskenyt päähän.
        Toisaalta en pilkkaakaan taruolentoa, vaan heitä jotka uskovat tietävänsä taruolennon tahdon.

• Anonyymi

Pitäisi kohta alkaa valmistelemaan pizzxa, kun taikinan maustumisessakin kestää noin tunti mausteineen, ja että juustoa on pizzaan vähintää puoli kiloa ja taikina no se on nopea heh, jos ehtisin ennen Selviytyjät ohjelman jännitys valmistamaan.

Tulee omatekoisista kalliita pixxoja verrattuna ravintoloiden pissoihin.

• Vai niin.. mulla taas on mosaiikkikuvioiden suunnittelua pöydällä..

• Anonyymi

Niinpä, miten ne pizzeriapitsat voiki olla niin halpoja. Omiin tulee ehkä laitettua niitä täytteitä liikaakin.

• Kannustan tasa-arvoa ja vastustan feminismiä.

• Mitä feministien ajamista asioista vastustat tarkalleen ottaen?

• Wwuwuw kirjoitti:

Mitä feministien ajamista asioista vastustat tarkalleen ottaen?

Naisen asettamista miehen yläpuolelle. Nimittäin yksikään kohtaamani feministi ei ole ajanut sukupuolten välistä tasa-arvoa.

• Palstakamu kirjoitti:

Naisen asettamista miehen yläpuolelle. Nimittäin yksikään kohtaamani feministi ei ole ajanut sukupuolten välistä tasa-arvoa.

Feministien kannattamista Todellisista asioista, voit lukea esim täältä..

https://www.naisunioni.fi/poliittinen-ohjelma/

Se että sinä ja muut kaksinaismoralistiset huorittelijat muuta yritätte väittää ei sitä muuksi muuta.

• Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

Et ole kohdannut yhtään feministiä. Saati keskustellut naisen kanssa.

• Wwuwuw kirjoitti:

Feministien kannattamista Todellisista asioista, voit lukea esim täältä..

https://www.naisunioni.fi/poliittinen-ohjelma/

Se että sinä ja muut kaksinaismoralistiset huorittelijat muuta yritätte väittää ei sitä muuksi muuta.

En avaa arveluttavia linkkejä. Sinäkin tällä palstalla yrität parhaasi mukaan todistaa, että te feministit ette ole mitään muuta kuin miesvihaajia.

• Anonyymi

Kannatan kaikkien sukupuolien välistä tasa-arvoa. Näinä aikoina ei vain kahden sukupuolen tasa-arvo riitä.

- Sheena

• Anonyymi
    • Anonyymi

Naisten ja miesten tasa-arvosta puhuttaessa on kautta aikojen ollut kaksi toisiaan haastavaa näkemystä. Tasa-arvoa vaatineiden lähtökohta on aina ollut sukupuolten perustava samanlaisuus. Sukupuolikonservatiiveille taas perustava arvo ollut sukupuolten erilaisuus. Onko eriytyneille työmarkkinoille biologista pohjaa? Naisia ja miehiä vain keskimääräisesti kiinnostavat eri asiat, ja tätä ei millään lainsäädännöllä pystytä muuttamaan.

Uusi naisliike on suurelta osin hyljännyt tasa-arvo retoriikan, vaikka poliittisessa toiminnassa siihen yhä turvautuu. Eron politiikka, naisen subjekti vietetty, nomadismi...tasa-arvo sana on kiinnittynyt miehiseen normiin...naisten pitäisi luoda jotain omaa, erilaista, omasta näkemyksestään lähtevää...tiedon vallankumous, henkinen vapautus....naisten sulautuminen miesten luomaan järjestelmään ei tuota mitään omaperäistä yhteiskuntaan, kulttuuriin, talouteen...

Ainoat jotka tällä hetkellä kritisoivat tasa-arvon käsitettä ovat feministit ja naistutkijat. Tasa-arvoajattelusta tullut hegemoninen diskurssi, joka ei mitenkään radikaali tai naisystävällinen.

Kannattaa lukea tuo artikkeli, Suomalaisen tasa-arvo nousu ja tuho/Anne-Mari Holli, hyvä tiivistyä asioiden tilasta.
      http://historiallinenyhdistys.fi/muinaiset_sivut/julk/tasa99/holli.htm

• Anonyymi

Miehiä ja miehiä sekä naisia ja naisia kiinnostavat keskimäärin vielä enemmän eri asiat kuin naisia ja miehiä.

• Anonyymi

Kannatan tasa-arvoa tietty ☝

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      145
      3106
    2. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      108
      2533
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      51
      2521
    4. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      240
      2188
    5. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      475
      1826
    6. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      248
      1809
    7. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      105
      1775
    8. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      9
      1644
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      1577
    10. R.I.P. Kristian Antila

Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi
      Maailman menoa
      23
      1417
    Aihe