Meikäläinen, jo ikäihmiseksi ehtinyt, mutta siitä huolimatta intohimoisesti polkupyörällä liikkuva, ei ole innostunut uusien yli 700 euroa maksavien vaihdepyörien ost.oon, vaan korjaa vanhoja kaksipyöräisiä tehden niistä ajokuntoisia.
Viime suonna osui eteen maalaispitäjän pyöräsepällä ehkä 50-vuotias käyräsarvinen 10-vaihteinen maantiepyörä Crescent. Kaupat tuli aika edullisesti. Kumit ja koko takapyörä piti vaihtaa, löytyi helpolla vähemän käytetty takapyörä.
Vaihdevivut olivat rungon vaakaputkessa, riitti kun ne rasvasi.
Jarrutus pyörässä tapahtuu ylävetovaihteella niin etu- kuin takapyörässäkin. Vaihdoin käyrän ohjaustangon nykyaikaisempaan suoraan tankoon. Siihen eivät sopineet vanhat jarruvivut, vaan piti ostaa uudet.
Kaikki meni hyvin tähän mennessä. Sitten tuli ongelma. Vaikka kuinka puristi vaihdevipua , pyörä ei heti pysähtynyt. Vaihde ei yksinkertaisesti tehonnut pyörään tarpeeksi vahvasti. Vaihdoin vaihdepalat. Ei paljoa auttanut.
Pyörään eivät sovi etu- ja takahaarukkaan kiinitettävät V- ja U-jarrut eikä Cantilever-jarru. On siis tyydyttävä noihin ylävetojarruihin.
Onko mitään keinoa vahvistaa jarrun tehoa? Uusilla jarrupaloilla asiaa tuskin autetaan. Pitäisikö vanteen ulkopintaa käsitellä jotenkin?
jarrut saisivat olla tehokkaammat
28
1333
Vastaukset
- Anonyymi
Eipä tuossajuuri muuta voi tehdä kuin vaihtaa jarrupalat. Jos ovat kovin vanhat niin ovat voineet kovettua jolloin pito ei ole ennallaan. Ensiapuna voisi koittaa putsata palat ja vanne liuottimella jos vaikka niissä olisi rasvaa. Jos vanne on kiillottunut niin sitä voi karhentaa hienolla hiomapaperilla. Ennen jarrut oli varsin tehottomia joten pitää vain ennakoida enemmän kun ajelee.
- Anonyymi
Kun retroilee, pitää ajaessakin muistaa, että nyt mennään Kekkoslovaakkiassa kekhosen ajan kalustolla, kekkos kunnossa.
Paikallinen rovastikin muisteli pappisaikaansa, kun pyöräili ja näki vielä siitoselimensä, nyt kun mersuilee, ei edes tiedä mithän niijen olemassaolostha. Sole mikhän kyrvhänkorvike se mersu, set pilhaa net. - Anonyymi
Näitten edellisten kommenttien lisäksi heittäisin ilmoille jarrukahvojen vipusuhteen.
Saisikohan tuohon sellaiset kahvat millä jarrupalat puristuu kovemmin vanteeseen? Elikkäs kahvan liikkeellä jarrupala liikkuu vain vähän ja siten puristaa kovemmin? Eli tavallaan parempi vipuvarsi.
Toinen mikä tulee mieleen on rasvaus. Jarruvaijeri ja jarrumekanismi pitää olla kunnolla rasvattuna, ettei voima huku ruosteisiin yms. osiin.
Hyviähän noista vanhoista jarruista ei oikein enää saa..- Anonyymi
Ilmeisesti pitemmillá vipuvarsilla jarrut tulisivat tehokkaammiksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmeisesti pitemmillá vipuvarsilla jarrut tulisivat tehokkaammiksi.
Myynnissä olevat jarrujen vipuvarret ovat yleensä aika lyhyet.
Jostakin olen lukenut, että vannetta olisi hangata asetaattiin kastetulla rätillä ilmeisesti rasvan poistamiseksi.
- Anonyymi
Nuo ovat ilmeisesti sellaisia jarruja joissa jarrusatula (kehokko-runko) on vain yhdellä pisteellä / nivelellä yläpuolelta kiinni rungossa, kun nykyisissä V-jarruissa ne on kiinni kahdesta kohtaa, eli molemmin puolin sivuilta harukassa, joka on kait tehokkaampi.
- https://www.bikester.fi/pyoranosat/jarrut/shimano/ - Anonyymi
Tuosta avauksesta tuli mileen, että kuinka paljon mahtaa olla tehoeroa halpis-maastopyörän vannejarruilla, Tourney & Altus vs. vaikkapa Alivio tai Deore-tason vannejarrut, eli maksaisiko vaivaa päivittää parempiin.
- Anonyymi
Kyllä se kippuratanko on edelleen hyvin nykyaikainen. Tuollaisissa tapauksissa kannattaisi vaihtaa koko pyörä jonkun kanssa. Joku olisi halunnut sen alkuperäisen pyörän ja antanut hybridipyörän vaihdossa. Että jos on osat tallella niin takaisin paikoilleen.
- Anonyymi
Kyseisessä ajokissa ei ole etuhaarukassa tappeja , joihin voidaan kiinnottaa nykyaikaisempi ja tehokkaampi jarru.
- Anonyymi
Se on mentävä niillä mitä on annettu, vanhoissa harrasteautoissakin huonointa on aina yleensä jarrut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on mentävä niillä mitä on annettu, vanhoissa harrasteautoissakin huonointa on aina yleensä jarrut.
Mutta melko usein niihin vanhoihin harrasteautoihin laitetaan levyjarrut rumpujen tilalle.
Tiedä sitten millainen homma oslia sennutta tuollaiseen vanhana fillariin haarukoihin ne kiinnikkeet / tapit nkyaikaisemmille jarruille, dyykkaisi vaikka jonkin vanhan maasturin jätelavalta ja siitä irti ... pelkkä hitsarin pikkuhomma? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta melko usein niihin vanhoihin harrasteautoihin laitetaan levyjarrut rumpujen tilalle.
Tiedä sitten millainen homma oslia sennutta tuollaiseen vanhana fillariin haarukoihin ne kiinnikkeet / tapit nkyaikaisemmille jarruille, dyykkaisi vaikka jonkin vanhan maasturin jätelavalta ja siitä irti ... pelkkä hitsarin pikkuhomma?Tuollaisia haarukoihin kiinnitettäviä tappeja jarrujen kiinnitystä varten ei liene myynnissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta melko usein niihin vanhoihin harrasteautoihin laitetaan levyjarrut rumpujen tilalle.
Tiedä sitten millainen homma oslia sennutta tuollaiseen vanhana fillariin haarukoihin ne kiinnikkeet / tapit nkyaikaisemmille jarruille, dyykkaisi vaikka jonkin vanhan maasturin jätelavalta ja siitä irti ... pelkkä hitsarin pikkuhomma?Tulisi olla kuitenkin hitsari joka osaa, ohut putki ja huono hitsaus heikentää vain sitä. Läpitappi pultista modaamalla? Kanta antaisi hyvän paikan hitsata ja toiselle puolella mutteri hitsaamalla? Olisi kai vahva? Pultin päät joku metallipaja modaa hetkessä sopiviksi jarruille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaisia haarukoihin kiinnitettäviä tappeja jarrujen kiinnitystä varten ei liene myynnissä.
On niitä, jos vaan enklantinkieli taittuu. Lähes kaikkea voi tehdä vanhallekin pyörälle, mutta kannattaako se onkin sitten eri juttu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaisia haarukoihin kiinnitettäviä tappeja jarrujen kiinnitystä varten ei liene myynnissä.
Tapit cantileverijarruja varten voi ottaa vanhan mallisesta joustokeulasta. Se koko hevonsenkengän muotoinen kapistus tappeineen leikataan irti joustokeulasta. Rittää, kun 'hevosenkenkää' vähän muotoilee ja sitten vain laittaa pultilla kiinni.
- Anonyymi
Jotakin nestettä vanteiden puhdistukseen. On hyväksyttävä jarrut sellaisina kuin ne ovat. Suurehkoja hankintoja ei kannata tehdä.
- Anonyymi
Veikkaan että jarrukahvojen vetosuhde on väärä ja siksi ei purista tarpeeksi.
Esim. V-jarru ja Cantilever jarrukahvoja ei saa sekoittaa keskenään tai lopputuloksena on tehoton toisen kanssa mutta liian äkäinen toisen kahvan kanssa. - Anonyymi
Tuon tyyppistä osaa löytyy muualtakin, mutta ei ole mitenkään halpoja osia.
https://www.universalcycles.com/shopping/product_details.php?id=52674 - Anonyymi
Koko sivu:
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Clamp-On Brake Mounts- Anonyymi
Tullaisilla palikoillahan aloittaja saisi jarrut päivitettyä, ellei pelkkä ketjussa kerrottu jarrukahvajuttu ole se ratkaisu. Sitten toine juttu löytyisikö noita palikoita edullisesti jostakin ja eikös n etulisi saada eteen ja taakse.
Tai sitten jos saisi dyykattua jostakin kuormalavall eheitetystä fillarista sopivan etuhaaarukan, jossa on tuo jarrutyyppi, haarukan vaihto olisi simppeli juttu, mutta takajarrut olis edelleen heikommat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tullaisilla palikoillahan aloittaja saisi jarrut päivitettyä, ellei pelkkä ketjussa kerrottu jarrukahvajuttu ole se ratkaisu. Sitten toine juttu löytyisikö noita palikoita edullisesti jostakin ja eikös n etulisi saada eteen ja taakse.
Tai sitten jos saisi dyykattua jostakin kuormalavall eheitetystä fillarista sopivan etuhaaarukan, jossa on tuo jarrutyyppi, haarukan vaihto olisi simppeli juttu, mutta takajarrut olis edelleen heikommat.Taakse voi sovitella adapterin avulla paikan levyjarrulle. A2Z- adapteri on melko suolaisen hintainen, mutta A2Z-adapterilla jarrun asennut voi jopa onnistua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taakse voi sovitella adapterin avulla paikan levyjarrulle. A2Z- adapteri on melko suolaisen hintainen, mutta A2Z-adapterilla jarrun asennut voi jopa onnistua.
Olen hieman 'anti-levyjarru' sillä mekaaniset ovat melko tehottomia loogisista syistä johtuen ja sitten nestejarruilla oma puljaamisensa, huolto ja moten sitten lienee vanhenevat.
Itse pidän fillaroinnin mieluummin simppelinä 'keep it simple' ajatuksella ja hyvät vannejarrut tekevät hyvin hommansa peruskäytössä ja ovat aikas lailla huoltovapaat, ehkä varkaatkin kiinnittävät fillariin vähemmän huomiota ajatellen sen olevan vanha p.
Mutta täytyy tunnustaa etten ole edes testannut fillarissa *hyviä* levyjarruja ;-) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen hieman 'anti-levyjarru' sillä mekaaniset ovat melko tehottomia loogisista syistä johtuen ja sitten nestejarruilla oma puljaamisensa, huolto ja moten sitten lienee vanhenevat.
Itse pidän fillaroinnin mieluummin simppelinä 'keep it simple' ajatuksella ja hyvät vannejarrut tekevät hyvin hommansa peruskäytössä ja ovat aikas lailla huoltovapaat, ehkä varkaatkin kiinnittävät fillariin vähemmän huomiota ajatellen sen olevan vanha p.
Mutta täytyy tunnustaa etten ole edes testannut fillarissa *hyviä* levyjarruja ;-)> Olen hieman 'anti-levyjarru' sillä mekaaniset ovat melko tehottomia loogisista syistä johtuen
TRP:n kahta puolen palaa liikuttavat mekaaniset levyjarrut käytössä. En niitä nyt tehottomiksikaan sanoisi ja huolto on ollut vaijereiden öljyäminen keväisin ja 4 x palojen nopea säätö kuusioavaimella. Palat näyttävät kestävän hyvin kulutusta samoin kuin levyt. Ei ole myöskään joissakin levyjarruissa ilmenevää vinkunaa ilmennyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen hieman 'anti-levyjarru' sillä mekaaniset ovat melko tehottomia loogisista syistä johtuen ja sitten nestejarruilla oma puljaamisensa, huolto ja moten sitten lienee vanhenevat.
Itse pidän fillaroinnin mieluummin simppelinä 'keep it simple' ajatuksella ja hyvät vannejarrut tekevät hyvin hommansa peruskäytössä ja ovat aikas lailla huoltovapaat, ehkä varkaatkin kiinnittävät fillariin vähemmän huomiota ajatellen sen olevan vanha p.
Mutta täytyy tunnustaa etten ole edes testannut fillarissa *hyviä* levyjarruja ;-)Vannejarrujen suuri haittapuoli on vanteiden kuluminen, erityisesti takaa. Jos osaa itse vaihtaa vanteen, ja löytää sopivan, voi selvitä parilla kympillä. Työtä se teettää.
Pyöräilypäivät jäävät vuodessa vähiin, jos ajelee vain kuivilla ja puhtailla teillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Olen hieman 'anti-levyjarru' sillä mekaaniset ovat melko tehottomia loogisista syistä johtuen
TRP:n kahta puolen palaa liikuttavat mekaaniset levyjarrut käytössä. En niitä nyt tehottomiksikaan sanoisi ja huolto on ollut vaijereiden öljyäminen keväisin ja 4 x palojen nopea säätö kuusioavaimella. Palat näyttävät kestävän hyvin kulutusta samoin kuin levyt. Ei ole myöskään joissakin levyjarruissa ilmenevää vinkunaa ilmennyt."TRP:n kahta puolen palaa liikuttavat mekaaniset levyjarrut käytössä. En niitä nyt tehottomiksikaan sanoisi ja huolto on ollut vaijereiden öljyäminen keväisin ja 4 x palojen nopea säätö kuusioavaimella."
Kuten mainitsin niin ei levyjarruista fillarissa ole kokemusta eli olen lukemani varassa, sekä se ajatus että pieni kehä = pienempi teho, mutta eiköhän niidenkin laadussa ole eroja jossa kaikki mekaaniset eivät vastaa toisiaan.
Siitä tullaankin sitten seuraavaan ajatukseen, että mistä voisi lukea mekaanisten levyjarujen "arvojärjestyksestä" jos joskus sellaiset haluaisi tai sellaisilla olevaan fillariin törmäisi ostomielessä, mutta varjopuoli, että voi kiinnostaa varkaitakin enempi kuin vatimattomamman näköinen harmaavarpus-tsyge. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vannejarrujen suuri haittapuoli on vanteiden kuluminen, erityisesti takaa. Jos osaa itse vaihtaa vanteen, ja löytää sopivan, voi selvitä parilla kympillä. Työtä se teettää.
Pyöräilypäivät jäävät vuodessa vähiin, jos ajelee vain kuivilla ja puhtailla teillä."Vannejarrujen suuri haittapuoli on vanteiden kuluminen, erityisesti takaa. Jos osaa itse vaihtaa vanteen, ja löytää sopivan, voi selvitä parilla kympillä. Työtä se teettää."
Jaa, ainakin tuossa 90-luvun teräspyörässä vanteet ovat hyvin kestäneet jarrupalojen rutistelun ja hionnan ja ovat edelleen tikissä ... on se hiekkapolkuja ja huonopaakin keliä nähnyt, mutta täytyy myöntää etten ole ollut varsinainen 'romukelin' pyöräilijä ;-) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"TRP:n kahta puolen palaa liikuttavat mekaaniset levyjarrut käytössä. En niitä nyt tehottomiksikaan sanoisi ja huolto on ollut vaijereiden öljyäminen keväisin ja 4 x palojen nopea säätö kuusioavaimella."
Kuten mainitsin niin ei levyjarruista fillarissa ole kokemusta eli olen lukemani varassa, sekä se ajatus että pieni kehä = pienempi teho, mutta eiköhän niidenkin laadussa ole eroja jossa kaikki mekaaniset eivät vastaa toisiaan.
Siitä tullaankin sitten seuraavaan ajatukseen, että mistä voisi lukea mekaanisten levyjarujen "arvojärjestyksestä" jos joskus sellaiset haluaisi tai sellaisilla olevaan fillariin törmäisi ostomielessä, mutta varjopuoli, että voi kiinnostaa varkaitakin enempi kuin vatimattomamman näköinen harmaavarpus-tsyge.Koolla ei ole tässäkään tapauksessa merkitystä. Nestekäyttöiset levyjarrut on kyllä mahtavat, mutta kannattaa varoa ettei lennä tangon yli tai lähde rengas alta.
Ihan sama kuin moottoripyörässä. Yhdellä sormella yleensä on tullut jarruteltua.
- Anonyymi
Avaaja kun vaikuttaa käsistään kätevältä fillarrien kanssa niin tuli mieleen, että miksi et hommaa jotain kuormalavalle viskattua hieman tuoreempaa runkomallia ja ruuvaa siihen vaikka kokonaan uudet osat, tavitaessa vaikka hiekkapuhallus ja maalaus, niin on hyvä fillari maltillisella budjetilla.
Tulisi tietty löytää hyvä kauppapaikka josta voisi osat ostaa kohtuullisella hinnalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236955Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421239Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733