Nyt alkaa olla vuoden kokemus Christiania bikes’n laatikkopyörästä, joten muutama huomio on paikallaan. Pyörä on light mallin sähköversio Panasonicin moottorilla ja SRAM’n vaihteilla. Ensin voi todeta, että pyörä oli nappiostos käyttöömme lasten kuskaamiseen tarhaan ja pieniin ostoksilla käynteihin pandemia-aikana. Sain viimeisen pyörän hyllystä viime keväänä ja sen jälkeen tulleessa erässä oli Shimanoa, mikä minulle on no deal. SRAM’ia saa kuulemma vielä, kun tilaa erikseen.
Laatikkopyöriä tuodaan maahan ainakin kolmen eri merkin tuotteita ja lisäksi tietysti bullitt-tyyppiset pyörät. Minulla valinnassa painoi, että myyjä ja samalla huolto on lähellä sekä pyörän saatavuus. Ajatus on huollattaa pyörä liikkeessä, koska en omista autotallia.
Laatikkopyörässä säätövarat ovat niukemmat kuin tavallisessa pyörässä, koska käytännössä vain satulaa voi säätää. Pyörä tulee koeajaa ehdottomasti, jotta näkee, onko ohjaamo sopivan kokoinen.
Pyörällä ajetaan 3-5 kertaa viikossa lyhyt päiväkotimatka, jossa on kaksi jyrkkää mäkeä. Ilman noita mäkiä, olisin varmaan ostanut pyörän ilman sähköavustinta. Vaihtoehtona oli toinen auto, mutta parkkipaikan löytäminen autolle Kantakaupungissa on haastavaa. Hintahan on käytännössä sama tai itse asiassa jonkun kivan nelipaikkainen avoauton saa jopa halvemmalla. Toisaalta kaikki sähköpyörät ovat anastusherkkiä ja tuttu poliisi sanoi, ettei pyörää kannata jättää Helsingissä kadulle parkkiin edes niin, että se on vaijerilla kiinni telineessä.
Jos ei mitään pidempiä ostosmatkoissa ole viikolla, niin periaatteessa koko viikko menee yhdellä latauksella. Pyörä on kyllä perjantaina jo melko laiska. Latauksen määrä tuntuu suoraan avustimen tehossa, joten käytännössä tulee yleensä ladattua kaksi kertaa viikossa. Uusi Panasonicin akku maksaa 800 €, joten ajatus pidemmistä työmatkoista kahdella akulla on melko hintava.
Tavalliseen pyörään tottuneelle laatikkopyörä on aluksi hankala ajettava, koska pyörällä ei voi yhtään kallistaa käännyttäessä. Jos ajaa oikein huolimattomasti, saa pyörän jopa kaadettua! Jarrut ovat tehokkaat ja tunnokkaat, joten pyörä on helppo hiljentää tultaessa kadunkulmaan.
Jotain tuli hankittua kilpailijaltakin. Bilteman suojapeite kuormapyörälle on osoittautunut oikein asialliseksi.
Sähkölaatikkopyörä kaupungissa muksujen kuljetukseen
3
349
Vastaukset
- Anonyymi
Hieno peli 👍
Ajatko vain lumettomana aikana vai joka kelillä? Miten jaksaa kuormattuna ylämäet, täysteho moottorissa ja pienin vaihde valittuna?- Anonyymi
Ajan vain lumettomana aikana, eli jouluun asti syksyllä ja nyt olen jo ottanut käyttöön. Osa päiväkodin isistä ajaa ympäri vuoden, mutta heillä ei ole mäkiä matkalla.
Jaksaa kuormattuna noin 15 km/h ilman omaa panosta, kunhan akussa on yli puolet jäljellä. Sitten polkemalla saa lisää vauhtia.
- Anonyymi
Aloittaja: Lisätään vielä, mikä on pyörän ärsyttävin yksityiskohta. Pyörä tulee tehtaalta ihan hyvillä Michelin renkailla, mutta sisäkumeissa on dunlop venttiilit! Luulisi että noista olisi jo päästy ja tämän tyyppinen pyörä olisi schradereilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1921331Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 70870
- 48864
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53712
- 33692
- 60689
- 52667