YLE:n sivustolla on todella kummallinen juttu. On olemassa sairaustila, jossa on kysymys ferritiinin puutoksesta, jota lääkärit kieltäytyy hoitamasta, jos hemoglobiini on vielä normaalirajoissa. Siinä pitäisi tiputtaa rautaa suoneen joka puolen vuoden päästä, koska rauta ei imeydy kunnolla suolistosta.
Minä olen aikanaan saanut suppean hoitoalan koulutuksen, ja minäkin ymmärrän sillä lääkäreitä vähaisemmällä tietämyksellä, mistä on kysymys. Elimistössä täytyy olla riitävästi rautaa myös ferritiinin muodossa, jotta punasolujen tuotanto olisi normaalia. Niitähän kuolee jatkuvasti ja uusia muodostuu luuytimessä.
On hirveä hoitovirhe, jos tuota tautia sairastava leimataan vain psyykkiseksi tapaukseksi. Eikö nyt lääkärit vieläkään tajua, että jos ihmisellä on fyysinen sairaustila, siitä kärsii aina myös psyykke. Sama toimii kyllä myös toisinpäin, mutta aina on syytä tutkia fyysiset syyt. Voihan psyykkisesti häiriintyneellä olla myös fyysinen sairaus tai puutostila.
Olen itsekin joutunut lääkäreiden tietämättömyyden uhriksi, ja siitä on seurauksenna kroonistunut tulehdustauti, johon hoito ei enään tehonnut, sitten kun se vihdoin vuosien päästä suostuttiin tutkimaan.
Myös lähipiirissäni on todella monta hoidovirhettä tapahtunut. Kyllä minulla on aikalailla mennyt luottamus tieteeseen. Vaikka tiede sinänsä voi tietää, niin se ei takaa, että jokainen tiedettä opiskellut tietäisi.
Toivottavasti nyt korona herätti Suomen lääkärikunnan edes tartuntatautien osalta todella kunnolla. Olen ollut tilanteesta huolissan jo vuosikymmeniä, kun tuberkuloosiakin taas nykyään esiintyy.
Minulla on mykoplasmainfektio, jonka hoitamisen lääkärit laiminlöivät vuosia sen jälkeen, kun sitä alkoi esiintyä urheilijoilla. Itse jouduin tekemään diagnoosin lehtijutun pohjalta, mutta tutkimus ja hoito minulta kiellettiin.
Hoitoalan koulutuksen saaneet voi olla lääkärien kanssa jopa pahemmassa pulassa kuin muut. Tulee helposti arvovaltakiista, jos hoitaja tietää enemmän.
Juttua YLE:n sivuston lääketieteellisestä kannanotosta.
Anonyymi
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S618150- 1334624
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.353956- 213268
- 232832
- 292777
- 532517
- 252240
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3992184- 322119