Taloyhtiöt haluavat nyt rakentaa nopeasti sähköautojen latauspisteitä

Anonyymi

Taloyhtiöt heräsivät jonottamaan sähköauton latauspisteitä.

Seurauksena on puolen vuoden ruuhka tukihakemuksissa ja rahan loppuminen. ”Lisäbudjetille on siis selvästi tarvetta”, sanoo Aran ylitarkastaja Kari Lappalainen.

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/tukirahat-hupenevat-kovaa-vauhtia-taloyhtiot-herasivat-jonottamaan-sahkoauton-latauspisteita/e2017234-1fb9-445e-bc19-1858cb7dfcad

79

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nyt olisi markkinoilla tilaa latauslaittteita asentaville yrityksille, koska nykyisillä alkaa olla jo toimitusaikaa.

      • Anonyymi

        Sähköasentajilla riittää töitä.


    • Anonyymi

      Upeaa, että taloyhtiöt ovat vihdoinkin heränneet todellisuuteen.

      • Anonyymi

        Liian myöhään. Vuosi sitten asennukset olisivat järjestyneet jonottamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liian myöhään. Vuosi sitten asennukset olisivat järjestyneet jonottamatta.

        Vuosi sitten laki ei ollut vielä voimassa eikä saanut avustusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuosi sitten laki ei ollut vielä voimassa eikä saanut avustusta.

        Harhaanjohtavaa uutisointia. Ei tämä "valmius" edellytä kuin tyhjien putkien asentamista. Niihin putkiin voi sitten aikanaan vedellä uutta kaapelia.


    • Anonyymi

      Ei ne halua, mutta alkavat olla pakotettuja.!

    • Anonyymi

      Hevos- ja dieselajurit vastustavat kuten vastustivat autojakin 1900-luvun alussa.

      • Anonyymi

        Enemmän vastustetaan, koska ei haluta käyttää rahoja sellaiseen, jota ei pahemmin käytetä ainakaan 10 vuoteen. Valtaosa ajelee polttiksilla vielä ainakin 10 vuotta. Ei ihmiset ostele kalliita uusia sähköautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enemmän vastustetaan, koska ei haluta käyttää rahoja sellaiseen, jota ei pahemmin käytetä ainakaan 10 vuoteen. Valtaosa ajelee polttiksilla vielä ainakin 10 vuotta. Ei ihmiset ostele kalliita uusia sähköautoja.

        Itsepä kärsivät vastustamisesta pidemmän päälle. Arvo putoaa ja vastikkeet kasvavat kun asuntoja jää tyhjilleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsepä kärsivät vastustamisesta pidemmän päälle. Arvo putoaa ja vastikkeet kasvavat kun asuntoja jää tyhjilleen.

        Tuota ei tapahdu seuraavaan 10 vuoteen. Lisäksi, latauspaikkojen puute ei nosta vastiketta eurollakaan. Päinvastoin, latauspaikat nostavat vastiketta. Mieti vähän, jokaisella asunnolla on omistaja ja jokainen maksaa vastiketta kuluista. Ainoa asia joka voi nostaa vastiketta on kulujen nousu. Sillä ei ole merkitystä, että asunto on tyhjillään, asunnon omistaja maksaa silti vastikkeen asui asunnossa joku tai ei.

        Tietenkin, jos taloyhtiö omistaa osan asunnoista tilanne on eri, mutta suurimmassa osassa asuntoyhtiöitä ei noin ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota ei tapahdu seuraavaan 10 vuoteen. Lisäksi, latauspaikkojen puute ei nosta vastiketta eurollakaan. Päinvastoin, latauspaikat nostavat vastiketta. Mieti vähän, jokaisella asunnolla on omistaja ja jokainen maksaa vastiketta kuluista. Ainoa asia joka voi nostaa vastiketta on kulujen nousu. Sillä ei ole merkitystä, että asunto on tyhjillään, asunnon omistaja maksaa silti vastikkeen asui asunnossa joku tai ei.

        Tietenkin, jos taloyhtiö omistaa osan asunnoista tilanne on eri, mutta suurimmassa osassa asuntoyhtiöitä ei noin ole.

        Lisään... Pienillä paikkakunnilla asuntoa voi joutua myymään yli vuoden, mutta vaikka asunto olisi tyhjillään koko tuon vuoden niin pitää silti maksaa vastike.


      • Otetaanpa tilastot sodan jälkeen; 1950 henkilöautoja oli liikennekäytössä 26 800 kpl 12 vuotta myöhemmin oli 261 000 kpl, määrä kymmenkertaistunut 12 vuodessa. Siitä 10 vuotta eteenpäin ja määrä yli 3 kertaistunut.
        2019 henkilöautoja oli yli 100 kertaa mitä oli 1950.
        Onpas vastustettu kauheasti.
        Maailmanlaajuisesti; 2011 maailmassa oli yli miljardi autoa. Mainitse joku muu mikä olisi yleistynyt yhtä tehokkaasti.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Otetaanpa tilastot sodan jälkeen; 1950 henkilöautoja oli liikennekäytössä 26 800 kpl 12 vuotta myöhemmin oli 261 000 kpl, määrä kymmenkertaistunut 12 vuodessa. Siitä 10 vuotta eteenpäin ja määrä yli 3 kertaistunut.
        2019 henkilöautoja oli yli 100 kertaa mitä oli 1950.
        Onpas vastustettu kauheasti.
        Maailmanlaajuisesti; 2011 maailmassa oli yli miljardi autoa. Mainitse joku muu mikä olisi yleistynyt yhtä tehokkaasti.

        Tuota vastustamista ei ollut enää toisen maailmansodan jälkeen. Autoja oli vuonna 1950 ollut olemassa jo 60 vuotta ja sarjavalmistustakin kymmeniä vuosia. USA:han oli täynnä autoja jo 30-luvulla.

        Suomessa yritettiin joukkoliikehdinnällä saada autot kielletyiksi, mutta tuo tapahtui jo 1910-luvulla, eli ensimmäisen maailmansodan ja sisällissodan aikoihin. Ja Suomessa autot yleistyivät kymmeniä vuosia myöhemmin kuin Keski-Euroopassa. Pitää muistaa, että autot keksittiin jo 1800-luvun loppupuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota vastustamista ei ollut enää toisen maailmansodan jälkeen. Autoja oli vuonna 1950 ollut olemassa jo 60 vuotta ja sarjavalmistustakin kymmeniä vuosia. USA:han oli täynnä autoja jo 30-luvulla.

        Suomessa yritettiin joukkoliikehdinnällä saada autot kielletyiksi, mutta tuo tapahtui jo 1910-luvulla, eli ensimmäisen maailmansodan ja sisällissodan aikoihin. Ja Suomessa autot yleistyivät kymmeniä vuosia myöhemmin kuin Keski-Euroopassa. Pitää muistaa, että autot keksittiin jo 1800-luvun loppupuolella.

        Lisään... Ford Model T on ensimmäinen varsinainen sarjatuotantoauto ja se tuli myyntiin jo 1908. Joten 1950 on aika kaukana ensimmäisistä autoista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Ford Model T on ensimmäinen varsinainen sarjatuotantoauto ja se tuli myyntiin jo 1908. Joten 1950 on aika kaukana ensimmäisistä autoista.

        Kyllähän Scaniakin teki autoja jo 1902 ja Volvo aloitti 1927. Mutta otin 1950 luvun sotien takia, koska vasta tuolloin autoja oli saatavilla tavalliselle ihmiselle Suomessa.
        Ei kait luvut voi olla kovin suuria muutama vuosi jonkin tuotteen keksimisen jälkeen.
        Sähköauto on keksitty ennen polttomoottoriautoa ja Suomessa liikennekäytössä 2021 11500 kpl. ja jotkut väittää, että se johtuu uuden vastustamisesta?


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Kyllähän Scaniakin teki autoja jo 1902 ja Volvo aloitti 1927. Mutta otin 1950 luvun sotien takia, koska vasta tuolloin autoja oli saatavilla tavalliselle ihmiselle Suomessa.
        Ei kait luvut voi olla kovin suuria muutama vuosi jonkin tuotteen keksimisen jälkeen.
        Sähköauto on keksitty ennen polttomoottoriautoa ja Suomessa liikennekäytössä 2021 11500 kpl. ja jotkut väittää, että se johtuu uuden vastustamisesta?

        Mutta Suomessa tuo varsinainen vastustus ja vaatimus autojen kieltämisestä Suomessa tapahtui jo 1910-luvulla, kun ne olivat vielä erittäin harvinaisia. 1950-luvulla saattoi Suomessa olla vähän henkilöautoja, mutta vastustus oli siihen mennessä ajat sitten kadonnut. Etenkin kun sodassa erilaiset polttomoottoriajoneuvot olivat suuressa roolissa.

        Suomi oli tuohon aikaan erittäin köyhä valtio, Euroopan köyhimmästä päästä. USA:ssa autot olivat normaalin kansan käytössä jo 30-luvulla. Ja Ruotsissakin autoja oli paljon kauan ennen Suomea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta Suomessa tuo varsinainen vastustus ja vaatimus autojen kieltämisestä Suomessa tapahtui jo 1910-luvulla, kun ne olivat vielä erittäin harvinaisia. 1950-luvulla saattoi Suomessa olla vähän henkilöautoja, mutta vastustus oli siihen mennessä ajat sitten kadonnut. Etenkin kun sodassa erilaiset polttomoottoriajoneuvot olivat suuressa roolissa.

        Suomi oli tuohon aikaan erittäin köyhä valtio, Euroopan köyhimmästä päästä. USA:ssa autot olivat normaalin kansan käytössä jo 30-luvulla. Ja Ruotsissakin autoja oli paljon kauan ennen Suomea.

        Lisään... Esimerkiksi Ford Model T:tä myytiin yli 15 miljoona vuosina 1908 - 1927. Suuri osa toki USA:han. Ei autot harvinaisia ennen sotaa maailmassa ollut, ei edes tavallisen kansan parissa. Suomi oli silloin erittäin köyhä maa, joten täällä autot tuli tavalliselle kansalle kymmeniä vuosia rikkaampia maita myöhemmin.


    • Anonyymi

      Latauspisteitä rakentavia yrityksiä nousee kuin sieniä saateella, sillä kysyntä on kova.

      • Anonyymi

        Kysyntää on niin kauan kun taloyhtiöt saavat valtion avustusta rakentamiseen. Kun määräraha loppuu, kiinnostuskin laantuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyntää on niin kauan kun taloyhtiöt saavat valtion avustusta rakentamiseen. Kun määräraha loppuu, kiinnostuskin laantuu.

        Ja valtion avustusta latauspisteisiin luultavasti annetaan vielä vuosia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyntää on niin kauan kun taloyhtiöt saavat valtion avustusta rakentamiseen. Kun määräraha loppuu, kiinnostuskin laantuu.

        Siis tämän vuoden määräraha kyllä loppuu ennen vuoden vaihtumista, mutta ensi vuonna tulee taas uusi määräraha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyntää on niin kauan kun taloyhtiöt saavat valtion avustusta rakentamiseen. Kun määräraha loppuu, kiinnostuskin laantuu.

        "Kysyntää on niin kauan kun taloyhtiöt saavat valtion avustusta rakentamiseen."

        En voi muiden puolesta puhua mutta meillä asiaa ei kaada mihinkään suuntaan, tuli sitten avustuksia tai ei.


      • Annapa linkkiä tuhon väitteeseen. Mitä uusia yrityksiä on noussut?


    • Anonyymi

      Onneksi meidän taloyhtiössä asuu vain yksi hybridiautoon sotkeentunut, uusia autoja on toki ostettu useampi vuoden aikana.

      • Anonyymi

        Eipä kukaan sähköauton omistava ostaisikaan asuntoa taloyhtiöstä, jossa ei ole latauspaikkaa. Ja sähköauton ostavat muuttavat pois jo ennen sähköauton ostamista. Joten tietenkään et näe taloyhtiössäsi sähköautoja.


    • Anonyymi

      "Kun määräraha loppuu, kiinnostuskin laantuu"

      Onneksi asiaa ei ole jätetty kiinnostuksen varaan vaan laki edellyttää että latausvalmius pitää rakentaa jos remonttia tehdään.
      Fiksut taloyhtiöt yekisivät niin ilman lakiakin mutta tyhmempiin ei tehoa muu kuin pakko.

      • Anonyymi

        Kuntien vuokrataloihin varmaan tulee runsaasti latauslaitteita, tehtiinhän vanhoihin taloihin saunatkin asuntoihin.


      • Anonyymi

        "Latausvalmius" tarkoittaa vain sopivia kaapeliputkia. Itse latauspisteitä ei vieläkään tarvitse rakentaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Latausvalmius" tarkoittaa vain sopivia kaapeliputkia. Itse latauspisteitä ei vieläkään tarvitse rakentaa.

        Ei niitä putkiakaan tarvi asentaa jos remontti ei ulotu parkkipaikoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niitä putkiakaan tarvi asentaa jos remontti ei ulotu parkkipaikoille.

        Ei sen remontin tarvitse ulottua parkkipaikoille, mutta asennettava on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sen remontin tarvitse ulottua parkkipaikoille, mutta asennettava on.

        Jospa lukisit sen paperin milloin ja miten on asennettava.


    • Anonyymi

      Moni sähköauton hankkinut suomalainen aikoo palata takaisin bensaan tai dieseliin.

      • Anonyymi

        Tuo on sinun kuvitelmasi, uskosi ja toivosi. Sinulle se on suuri totuus ja sinä et edes tunnista sitä. Sinä elät suuressa suggestiossa.


      • Anonyymi

        Eiköhän syynä ole se että sähköauton maksuerät ovat niin suuria ja loppuerä uuden polttisauton verran, että pakko siirtyä halvempaan autoon. Järki siis tullut vihdoinkin päähän ja sähköautohuuma sammunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän syynä ole se että sähköauton maksuerät ovat niin suuria ja loppuerä uuden polttisauton verran, että pakko siirtyä halvempaan autoon. Järki siis tullut vihdoinkin päähän ja sähköautohuuma sammunut.

        Sitkeä poika. Ei kannata kusta kokoaikaa vastatuuleen.
        Oletko vain huomionkipeä, vai harmittaako Toyotan tilanne?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on sinun kuvitelmasi, uskosi ja toivosi. Sinulle se on suuri totuus ja sinä et edes tunnista sitä. Sinä elät suuressa suggestiossa.

        Suomalaisista en tiedä, mutta Usa:ssa 25% sähköauton omistajista vaihtoi seuraavaksi bensiinikäyttöiseen .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisista en tiedä, mutta Usa:ssa 25% sähköauton omistajista vaihtoi seuraavaksi bensiinikäyttöiseen .

        Lisäsit tuohon muutaman prosentin. Luku oli 20% ja tutkimus oli tehty 3 vuotta sitten. Ainakin jos puhutaan samasta kyselystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäsit tuohon muutaman prosentin. Luku oli 20% ja tutkimus oli tehty 3 vuotta sitten. Ainakin jos puhutaan samasta kyselystä.

        Lisään... Eikä 20% ole mikään suuri määrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitkeä poika. Ei kannata kusta kokoaikaa vastatuuleen.
        Oletko vain huomionkipeä, vai harmittaako Toyotan tilanne?

        Miten kommentti liittyy Toyotaan vai tuliko kommentoitua väärään viestiin. Eikä Toyotalla edes ole vielä sähköautoja myynnissä, pakuautoa lukuunottamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten kommentti liittyy Toyotaan vai tuliko kommentoitua väärään viestiin. Eikä Toyotalla edes ole vielä sähköautoja myynnissä, pakuautoa lukuunottamatta.

        Paitsi jos lasketaan Lexus, joka on osa Toyota. Lexuksella kun on jo yksi täyssähköauto.


    • Anonyymi

      Vetyauto tulee syrjäyttämään lataussähköauton sen vaivalloisuuden vuoksi. Ei kukaan järkevä ala latailemaan auton akkuja tuntikausia piuhan perässä ja silti sillä saa vain lyhyen ajomatkan.

      • Anonyymi

        Jos olet vähänkin seurannut uutisointeja niin vetyautot ovat todella kaukana tulevaisuudessa ja panostus vetyteknologiaan on jopa vähentynyt. Ainakin henkilöautoihin kohdistuva vetyteknologia.

        Useimmat vetyteknologiaa kehittävätkään eivät enää haastatteluissa edes mainitse henkilöautoja vaan puhuvat lähinnä raskaasta liikenteestä ja muusta käytöstä. Jopa he tietävät nyt, että henkilöautoissa vety ei ole paras energiamuoto.

        Eli vetyautoja ei tule kymmeniin vuosiin, jos ylipäätään koskaan. Jos polttokennoautojakin joskus kymmenien vuosien päästä tulee, ne eivät välttämättä käytä vetyä. Itse asiassa, tuo on jopa todennäköisesti viime aikojen kehityksen perusteella.

        Eikä tuo piuhassa lataaminen tuntikausia ole mikään ongelma, jos lataa auton yön aikana kotona. Ja pikalataukset tulevat koko ajan nopeammiksi, nopeimmissa pikalatauksissa latausaika on jo nyt alle 30 minuuttia. Ja kuka tietää kuinka nopea lataus on tulevaisuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet vähänkin seurannut uutisointeja niin vetyautot ovat todella kaukana tulevaisuudessa ja panostus vetyteknologiaan on jopa vähentynyt. Ainakin henkilöautoihin kohdistuva vetyteknologia.

        Useimmat vetyteknologiaa kehittävätkään eivät enää haastatteluissa edes mainitse henkilöautoja vaan puhuvat lähinnä raskaasta liikenteestä ja muusta käytöstä. Jopa he tietävät nyt, että henkilöautoissa vety ei ole paras energiamuoto.

        Eli vetyautoja ei tule kymmeniin vuosiin, jos ylipäätään koskaan. Jos polttokennoautojakin joskus kymmenien vuosien päästä tulee, ne eivät välttämättä käytä vetyä. Itse asiassa, tuo on jopa todennäköisesti viime aikojen kehityksen perusteella.

        Eikä tuo piuhassa lataaminen tuntikausia ole mikään ongelma, jos lataa auton yön aikana kotona. Ja pikalataukset tulevat koko ajan nopeammiksi, nopeimmissa pikalatauksissa latausaika on jo nyt alle 30 minuuttia. Ja kuka tietää kuinka nopea lataus on tulevaisuudessa.

        Lisään... Toki 30 minuuttia tuntuu pitkältä, mutta jos on ajanut jo muutaman tunnin niin noin pitkä tauko pitää olla muutenkin. Tauon aikana voi ladata.


      • Anonyymi

        Ei vaivalloisuus auta vetyautoa. Helpot sähköautot vievät markkinaosuudet. Ei tarvitse kuin ajaa ja muistaa kerran viikossa pistää yön yli lataukseen.

        Edes moottoria ei tarvitse käynnistää, sähköauto on välittömästi valmis kun turvavyö on kiinni! Tämäkin säästää hieman aikaa. "Kaasupolkimeen" sähköauto reagoi viiveettä. Siksi tosi mukavaa ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaivalloisuus auta vetyautoa. Helpot sähköautot vievät markkinaosuudet. Ei tarvitse kuin ajaa ja muistaa kerran viikossa pistää yön yli lataukseen.

        Edes moottoria ei tarvitse käynnistää, sähköauto on välittömästi valmis kun turvavyö on kiinni! Tämäkin säästää hieman aikaa. "Kaasupolkimeen" sähköauto reagoi viiveettä. Siksi tosi mukavaa ajaa.

        Vaikka olet oikeassa siinä, että sähköautot vievät markkinaosuudet niin loppuosa on sama vetyautoissakin.

        Nimittäin nykyisissä vetyautoissa polttokenno lataa akkua ja virta sähkömoottorille tulee akusta. Joten todellisuudessa vetyauto käyttäytyy kuin normaali sähköauto, koska vetyauto on sähköauto. Akkua pitää käyttää vetyautoissakin, koska polttokenno ei reagoisi riittävän nopeasti. Toki on vähän hölmöä. että vetyauton energia tuleekin akun kautta eikä polttokennosta suoraan.


    • Anonyymi

      Haluavat tietysti... Kiire saada tukirahat ja päästä rokottamaan sähköpettereitä.

    • Anonyymi

      Meidän yhtiö ”rakensi latauspaikat” ja sai siihen avustuksen.

      Tuloksena se, että kaikilla vanhoilla lämmittspaikoilla uudet lootat, joissa sähkön mittaus.

      Keskuksen ja kaapeloinnin kapasiteetti riittää kolmen pistolehybeidin lataamiseen, jos muilla paikoilla on lämmittimet käytössä. Toki täyssähkistäkin voi ladata peräti 3.5 kW teholla yhtenä niistä kolmesta lataamossa olevista.

      Talo on 97 rakennettu 10 asunnon rivitalo.

      Että se niistä ”latauspaikoista”. Tällaisella humuukilla patterihörhöt meitä kusettaa.

      Vihreät huijaa aina.

      • Anonyymi

        Ei täyssähkiksiä joka päivä ladata, normaaleilla ajoilla latausta tarvitaan ehkä 1-2 viikon välein. Eikä kaikkia autoja koko ajan ladattaisi samaan aikaan, vaikka kaikilla olisi sähköautot. Ei kaikki mene samaan aikaan huoltoasemallekaan bensa-autoilla. Olisi harvinaista, että edes kolmea täyssähköautoa ladattaisiin samaan aikaan 10 autosta.

        Lisäksi, 3,5 kW riittää hyvin sähköauton lataamiseen. Tuolla saa jo yön aikana noin 150 - 200 km verran ajomatkaa.

        Ja muuten, nykyisiä avustuksia saa ainoastaan 11 kW paikkoihin. Toki silti tuo kertomuksesi voi pitää paikkaansa silti...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei täyssähkiksiä joka päivä ladata, normaaleilla ajoilla latausta tarvitaan ehkä 1-2 viikon välein. Eikä kaikkia autoja koko ajan ladattaisi samaan aikaan, vaikka kaikilla olisi sähköautot. Ei kaikki mene samaan aikaan huoltoasemallekaan bensa-autoilla. Olisi harvinaista, että edes kolmea täyssähköautoa ladattaisiin samaan aikaan 10 autosta.

        Lisäksi, 3,5 kW riittää hyvin sähköauton lataamiseen. Tuolla saa jo yön aikana noin 150 - 200 km verran ajomatkaa.

        Ja muuten, nykyisiä avustuksia saa ainoastaan 11 kW paikkoihin. Toki silti tuo kertomuksesi voi pitää paikkaansa silti...

        Lisään... Kannattaa muistaa, että normaali ajomatka on 30-40 km per päivä ja sähköautojen toimintamatka voi olla 300 - 400 km. Joten autojen ei tarvitse olla koko ajan latauksessa samaan aikaan. Satunnaisesti joillain voi olla pitkiä matkoja, mutta ei nekään ole samaan aikaan kaikilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Kannattaa muistaa, että normaali ajomatka on 30-40 km per päivä ja sähköautojen toimintamatka voi olla 300 - 400 km. Joten autojen ei tarvitse olla koko ajan latauksessa samaan aikaan. Satunnaisesti joillain voi olla pitkiä matkoja, mutta ei nekään ole samaan aikaan kaikilla.

        Lisän vieläkin... Ja tuskin koskaan kaikkia polttiksia lämmitetään samaan aikaan taloyhtiöissä. Ei kaikki lähde ulos töihin samaan aikaan ja osa jää jopa etätöihin ja osa muuten vain on poissa jne. Normaali lohkolämmitin on käynnissä vain 0,5 - 1 tunti ennen lähtöä, joten olettamus että kaikki polttikset ovat samaan aikaan lämmityksessä on typerä. Tuota ei koskaan tapahdu.


    • Anonyymi

      Jos ei ymmärrä lukemaansa tai ymmärrä sähköstä mitään, ei kannattaisi täällä kirjoittaa asioista, joista ei mitään ymmärrä.

      Kuten vaikkapa ajatus, että polttisautojen sähkötolpat olisivat suunniteltu kaikkien autojen saman aikaiselle lämmitykselle. Ymmärrä, etteivät ne riitä edes tuohon.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Useimmat vähääkään vanhemmat lämmitystolpat on mitoitettu 500W lohkolämmityksen mukaan. Siis juurikin siten, etteivät nekään kaikki ole samaan aikaan käytössä.

        12h x 0,5kW = 6kWh = 30km ajomatkaa suunnilleeen.


        https://www.virta.global/fi/blogi/sahkoauton-kulutus-kuinka-paljon-sahkoauto-kuluttaa-vuodessa

        Entä sitten? Edellisessä kirjoitettiin vastikään remontoiduista tolpista. Ja siihen ollaan saatu avustusta. Avustusta saa ainoastaan, jos rakentaa mahdollisuuden ladata sähköautoa 11 kW teholla. Joten nuo lukusi ei toimi tässä tapauksessa.

        Ja muuten, osa autoista käyttää lohkolämmityksen lisäksi sisätilanlämmitintä. Ja nämä käyttävät yhteensä yhteensä 2 kW, sillä sisätilanlämmitin käyttää enemmän virtaa. Voi toki olla asuntoyhtiöitä, joissa sisätilanlämmitintä ei voi käyttää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä sitten? Edellisessä kirjoitettiin vastikään remontoiduista tolpista. Ja siihen ollaan saatu avustusta. Avustusta saa ainoastaan, jos rakentaa mahdollisuuden ladata sähköautoa 11 kW teholla. Joten nuo lukusi ei toimi tässä tapauksessa.

        Ja muuten, osa autoista käyttää lohkolämmityksen lisäksi sisätilanlämmitintä. Ja nämä käyttävät yhteensä yhteensä 2 kW, sillä sisätilanlämmitin käyttää enemmän virtaa. Voi toki olla asuntoyhtiöitä, joissa sisätilanlämmitintä ei voi käyttää...

        Sähköautoa voi ladata myös hidaslatauksella jolloin tolpasta otettava virta on 8 A (1,8 kW). Jos sähköauto ehtii olla jatkuvassa latauksessa 12 h yön yli saadaan akkuja ladattua vähän päälle 20 kWh jolla ajaa jo säätilasta ja autosta riippuen jopa yli 100 km.

        Omassa taloyhtiössäni on tarjottu asukkaille mahdollisuus tilata omalle tolppapaikalleen sähköauton latausmahdollisuus ja se käyttää nykyistä kaapeliverkostoa. Mitään suunnitelmia type2 latauspisteiden rakentamiseen ei ole. Tämä on taktinen ratkaisu, sillä jos tehtäisiin jotain muutoksia asennuksiin, astuisi voimaan lain vaatimus rakentaa type2 valmius parkkialueelle. Se voidaan välttää sillä ettei tehdä mitään muutostöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoa voi ladata myös hidaslatauksella jolloin tolpasta otettava virta on 8 A (1,8 kW). Jos sähköauto ehtii olla jatkuvassa latauksessa 12 h yön yli saadaan akkuja ladattua vähän päälle 20 kWh jolla ajaa jo säätilasta ja autosta riippuen jopa yli 100 km.

        Omassa taloyhtiössäni on tarjottu asukkaille mahdollisuus tilata omalle tolppapaikalleen sähköauton latausmahdollisuus ja se käyttää nykyistä kaapeliverkostoa. Mitään suunnitelmia type2 latauspisteiden rakentamiseen ei ole. Tämä on taktinen ratkaisu, sillä jos tehtäisiin jotain muutoksia asennuksiin, astuisi voimaan lain vaatimus rakentaa type2 valmius parkkialueelle. Se voidaan välttää sillä ettei tehdä mitään muutostöitä.

        Tasapuolisuuden vuoksi bensanmyyntiä on rajoitettava niin, että autoon saa ostaa bensaa korkeintaan 10 litraa vuorokaudessa, eikä yhtenä päivänä ostamatta jäänyt määrä kasvata seuraavan päivän kiintiötä.

        Sähköhörhöt ovat tyytyväisiä tällaiseen sääntelyyn, jos 3.5 kW paikka on täysin riittävä.

        Pakkasaamuna on kyllä oltava mahdollista käyttää kaikilla 10 paikalla samanaikaisesti sekä lohko- että sisälämppäriä. Keskus ja kaapelointi eivät tätä sallisi, olisi ainakin meidän yhtiössä ongelmia tiedossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tasapuolisuuden vuoksi bensanmyyntiä on rajoitettava niin, että autoon saa ostaa bensaa korkeintaan 10 litraa vuorokaudessa, eikä yhtenä päivänä ostamatta jäänyt määrä kasvata seuraavan päivän kiintiötä.

        Sähköhörhöt ovat tyytyväisiä tällaiseen sääntelyyn, jos 3.5 kW paikka on täysin riittävä.

        Pakkasaamuna on kyllä oltava mahdollista käyttää kaikilla 10 paikalla samanaikaisesti sekä lohko- että sisälämppäriä. Keskus ja kaapelointi eivät tätä sallisi, olisi ainakin meidän yhtiössä ongelmia tiedossa.

        Tuollaisella 3,5 kW latauksella saa 12h latauksen aikana 200 km matkaa ja harva kulkee autollaan yli 200 km päivässä. Jos kulkee päivän aikana 50 km niin autoon jää edelleen 150 km. Ja jos seuraavan yön lataa niin seuraavana päivänä autossa olisi 350 km matkan verran latausta.

        Jos tuo 3.5 kW olisi liian vähän niin pitäisi kulkea yli 200 km per päivä vuoden ympäri. Eli lähes 75 000 km vuodessa. Tai oikeastaan paljon enemmän koska harva on normaalisti kotona vain 12 tuntia päivässä. Normaalisti autolla ajaville 3,5 kW on täysin riittävästi.

        Ja tietenkin, jos on kotona 20 tuntia niin 3,5 kW latauksella saakin jo lähes 350 km matkaa.

        Kiintiövertauksesi on hölmö, suorastaan idioottimainen. Bensa-autoa ei edes voi tankata kotona, miten tuo on verrannollinen sähköautoon? Sähköauton voi ladata sekä julkisilla latausasemilla että kotona (ja myös kaupoissa ja joillain työpaikoilla). Pikemminkin tämä olisi sama kuin jos bensa-auton voi tankata kotona, kaupoissa ja työpaikalla menemättä huoltoasemalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tasapuolisuuden vuoksi bensanmyyntiä on rajoitettava niin, että autoon saa ostaa bensaa korkeintaan 10 litraa vuorokaudessa, eikä yhtenä päivänä ostamatta jäänyt määrä kasvata seuraavan päivän kiintiötä.

        Sähköhörhöt ovat tyytyväisiä tällaiseen sääntelyyn, jos 3.5 kW paikka on täysin riittävä.

        Pakkasaamuna on kyllä oltava mahdollista käyttää kaikilla 10 paikalla samanaikaisesti sekä lohko- että sisälämppäriä. Keskus ja kaapelointi eivät tätä sallisi, olisi ainakin meidän yhtiössä ongelmia tiedossa.

        "Pakkasaamuna on kyllä oltava mahdollista käyttää kaikilla 10 paikalla samanaikaisesti sekä lohko- että sisälämppäriä. Keskus ja kaapelointi eivät tätä sallisi, olisi ainakin meidän yhtiössä ongelmia tiedossa."

        Ja oikeassa elämässä kaikki eivät ole koskaan samaan aikaan liikkeellä. Ihmiset kulkevat täysin eri aikaan töissä ja osa ei lähde ollenkaan pakkasaamuna edes töihin (monet ovat etätöissä ja jatkavat etätöitä myös koronan jälkeen). Todennäköisyys, että kaikki ottaisi täsmälleen samaan aikaan tolpasta sähköä sekä lohko- että sisälämppäriin on lähes tasan nolla. Tätä ei teidänkään taloyhtiössä koskaan tapahdu. Tuskin edes viittä autoa ladataan samaan aikaan.


    • Anonyymi

      Kun näitä kommentteja lukee niin on tuo sähköauto lataaminen melkoista tuherrust, voi herraisä sentään!!!!

      • Anonyymi

        Vain jos järjestelmät ei toimi. Pitää ajatella tulevaisuuteen, ei tätä päivää. Vain idiootit kuvittelevat tämän päivän tilanteen pätevän edes 10 vuoden päästä.

        Tuolla logiikalla ainakin vetyautot ovat täysin käyttökelvottomia, eihän niitä voi edes ladata Suomessa.


      • Anonyymi

        Käytännössä sähköauto on kätevin tapa liikkua. Joidenkin polttiskuskien mielikuvituksessa tilanne on eri. Mutta mielipiteet muuttuvat ajallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännössä sähköauto on kätevin tapa liikkua. Joidenkin polttiskuskien mielikuvituksessa tilanne on eri. Mutta mielipiteet muuttuvat ajallaan.

        On vai, perusteleppas hiukan tuota kätevyyttä verrattuna polttiautoon, jos todella täytyy liikkua eikä pyöriä kotipiirissä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On vai, perusteleppas hiukan tuota kätevyyttä verrattuna polttiautoon, jos todella täytyy liikkua eikä pyöriä kotipiirissä!

        On niitä latauspaikkoja muuallakin kuin kotipiirissä. Lisäksi normaali sähköauto kulkee 300 - 400 km ja hyvällä kelillä pidempäänkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On niitä latauspaikkoja muuallakin kuin kotipiirissä. Lisäksi normaali sähköauto kulkee 300 - 400 km ja hyvällä kelillä pidempäänkin.

        Onko tämä sinun perustelusi kysymykseen "sähköauto on kätevin tapa liikkua", jos on niin se ei todellakaan vakuuta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tämä sinun perustelusi kysymykseen "sähköauto on kätevin tapa liikkua", jos on niin se ei todellakaan vakuuta!

        Etpä ole sinäkään vakuuttanut. Sähköauton voi sentään ladata muuallakin kuin huoltoasemilla toisin kuin bensa-autot. Ja latausasemiakin alkaa olla jo melko paljon. Eli ajaminen pitkällä matkalla on samanlaista kuin bensa-autolla, jos menee pitkän matkan päivässä niin pitää ladata jossain latausasemalla. Ei eroa polttoaineen tankkaamisesta.

        Mutta jos ajaa lyhyempää matkaa (alle 300 km päivässä) niin voi ladata vain kotona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etpä ole sinäkään vakuuttanut. Sähköauton voi sentään ladata muuallakin kuin huoltoasemilla toisin kuin bensa-autot. Ja latausasemiakin alkaa olla jo melko paljon. Eli ajaminen pitkällä matkalla on samanlaista kuin bensa-autolla, jos menee pitkän matkan päivässä niin pitää ladata jossain latausasemalla. Ei eroa polttoaineen tankkaamisesta.

        Mutta jos ajaa lyhyempää matkaa (alle 300 km päivässä) niin voi ladata vain kotona.

        Jos esim. työn vuoksi joutuu liikkumaan useamman sata km/päivä vaihtelevasti eri puolella Suomea niin ainakaan toistaiseksi sähköauto ei ole erityisen toimiva vaihtoehto. Latausasemia on missä on, varsinkin suurteholatureita on muutaman pääväylän ulkopuolella varsin vähän ja latauspisteissä on turhan usein jotain häikkää. Lisäksi latausten vaatima aika pitää jotenkin ottaa huomioon omissa aikatauluissa jos on kyse esim. sovituista asiakaskäynneistä.

        Mutta jos pääsääntöisesti pyörii vain lähiseuduilla siten että pärjää kotilatauksen varassa niin silloin ei sähköauto aiheuta mitään ylimääräisiä kuvioita.


    • Anonyymi

      Jos 11kW alaraja latausteholle olisi ollut voimassa, niin meidän yhtiöön ei olisi saatu avustusta latauspaikkojem tekoon. Silloin olisi jääneet ne ”latauspaikatkin ” tekemättä, koska yhtiössä oli vain yksi lataushybridi.

      Nyt siis saatiin aikaan 3 paikkaa, joissa 3.5 kW tarjolla. Viherpropaganda tietenkin valehtelee, että avustusten ansiosta tehtiin 10 uutta sähköauton latauspistettä.

      Millaisilla kaapeleilla, keskuksella ja liittymillä rakennetaan edes 20% latauspaukoista antamaan 11kW? Taitaa tulla isompi remontti

      Jos 11kW latauspaikkoja nousee kuin sieniä sateella, menee sähkön jakeluverkko asuinalueella uusiksi. Soirtomonopolit kiittää, kun saavat uuden verukkeen hintojen nostolle.

      • Anonyymi

        Parempi olisi ollut 11 kW kokonaisteholla dynaaminen kuormanhallinta. Jos 3 lataa yhtäaikaa, kaikki saavat 3.5 kW. Jos 2, kummatkin saavat 5.5 kW. Ja jos se yleisin, eli vain yksi lataa, hän saa täydet 11 kW.

        Ei tarvitse alkaa säätämään tämän enempää.


      • Anonyymi

        Kuten sanottua, täyssähköautoja ei tarvitse koko ajan latailla. Jos vähän ajaa niin ehkä 2 viikon välein. Joten ei kaikki sähköautot koskaan olisi samaan aikaan latauksessa muutenkaan. Usein vain 1, vaikka kaikilla olisi sähköauto.

        Toki lataushybrideitä pitää ladata tiheämmin, koska niissä on pieni akku. Mutta ne toimivat ihan hyvin lataamattakin, koska niissä on lisäksi polttomoottori.

        En tiedä mitä tarkoitat tuolla kolmella paikalla, mutta avustuksen minimimääritelmässä lukee "Edellytyksenä avustuksen myöntämiselle
        on, että yhteisö rakentaa sähköautojen latausvalmiuden vähintään
        viidelle autopaikalle".

        Ja olet oikeassa, että 11 kW ei vaadita perusavustukseen, mutta täysimääräiseen tarvitaan. Nimittäin vaatimuksissa lukee:

        "Avustusta myönnetään enintään 35 % hyväksytyistä, toteutuneista
        kustannuksista. Avustuksen voi saada korotettuna, jos vähintään
        puolella avustuksella toteutettavista latauspisteistä voi ladata
        vähintään 11 kW:n teholla. Tällaisen hankkeen avustus on 50 % koko
        hankkeen hyväksytyistä, toteutuneista kustannuksista."


    • Anonyymi

      Suomi ei ole mikään kolmannen maailman kehitysmaa. Täällä saa sähköauton tarvitseman lataustehon helposti 90% asunnoista.
      Toki periaatteesta voi jänkätä vastaan mutta näillä jäärille ei koskaan ole ole muuta vaihtoehtoa kuin syödä sanansa siinä vaiheessa kun viimeinenkin taantumuksen linnake menetetään.
      Vähän samaan tapaan kuin puhelinkopit hävisivät. Putkitelkkarit, Pankkiautomaatit ovat seuraava sukupuuttoon kuoleva. Ja tietenkin piha ilman latauspaikkaa.
      Ihminen on käynyt kuussa ja joku jaksaa lässyttää miten vaikeaa Suomessa on saada sähköä.
      Ei hyvää päivää....

      • Anonyymi

        Katsotaanpa vain, miten käy, kun noita 11kW paikkoja alkaa tulla enemmän.

        Tuskinpa kovin monen taloyhtiön keskus ja sähköliittymät soveltuvat ilman mittavia muutoksia huipputehon tuplaamiseen.
        Tuskinpa kovin monen asuinalueen jakeluverkko sallii huipputehon tuplaamisen ihan tuosta vain.

        Asuinalueellani Helsingin vauraalla pientaloalueella näkyy Helsingin Energia kaivelevan kaapelointejaan uusiksi Ehkä jo lähitulevaisuudessa saamme maksaa erillistä sähkön jakelumaksuakin noiden kaapeloinriprojeltien maksamiseksi.

        Lähistöllä on vanha kerrostalolähiö, jonka asunnoista noin 70% on ilman mitään muuta pysäköintipaikkaa kuin katujen varret. Kukas näihin latauspaikat tekee, ja kuka ne maksaa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsotaanpa vain, miten käy, kun noita 11kW paikkoja alkaa tulla enemmän.

        Tuskinpa kovin monen taloyhtiön keskus ja sähköliittymät soveltuvat ilman mittavia muutoksia huipputehon tuplaamiseen.
        Tuskinpa kovin monen asuinalueen jakeluverkko sallii huipputehon tuplaamisen ihan tuosta vain.

        Asuinalueellani Helsingin vauraalla pientaloalueella näkyy Helsingin Energia kaivelevan kaapelointejaan uusiksi Ehkä jo lähitulevaisuudessa saamme maksaa erillistä sähkön jakelumaksuakin noiden kaapeloinriprojeltien maksamiseksi.

        Lähistöllä on vanha kerrostalolähiö, jonka asunnoista noin 70% on ilman mitään muuta pysäköintipaikkaa kuin katujen varret. Kukas näihin latauspaikat tekee, ja kuka ne maksaa ?

        "Lähistöllä on vanha kerrostalolähiö, jonka asunnoista noin 70% on ilman mitään muuta pysäköintipaikkaa kuin katujen varret. Kukas näihin latauspaikat tekee, ja kuka ne maksaa ?"

        Ei sähköautoistuminen tuo parkkipaikkoja slummeihin. Slummit ovat slummeja sähköautkaudellakin.
        Aika typerä ajatus että sähköautot ratkaisisivat sosiaalisia ongelmia.
        Aika onneton vedätysyritys. Sun rima ei ole kovin korkealla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsotaanpa vain, miten käy, kun noita 11kW paikkoja alkaa tulla enemmän.

        Tuskinpa kovin monen taloyhtiön keskus ja sähköliittymät soveltuvat ilman mittavia muutoksia huipputehon tuplaamiseen.
        Tuskinpa kovin monen asuinalueen jakeluverkko sallii huipputehon tuplaamisen ihan tuosta vain.

        Asuinalueellani Helsingin vauraalla pientaloalueella näkyy Helsingin Energia kaivelevan kaapelointejaan uusiksi Ehkä jo lähitulevaisuudessa saamme maksaa erillistä sähkön jakelumaksuakin noiden kaapeloinriprojeltien maksamiseksi.

        Lähistöllä on vanha kerrostalolähiö, jonka asunnoista noin 70% on ilman mitään muuta pysäköintipaikkaa kuin katujen varret. Kukas näihin latauspaikat tekee, ja kuka ne maksaa ?

        Ei kaikkien tarvitse samaan aikaan autojaan ladata. Siksi dynaaminen kuormanhallinta toimii. Jos useampi lataa samaan aikaan, kapasiteetti jaetaan lataajien kesken. Ei ongelma, koska suurimman osan ajasta autojen akut ovat riittävän täynnä. Sähköä tarvitsevat saavat akkunsa nopeasti täyteen.

        10 autopaikkaa 11 kW (=3x25A) latausmahdollisuudella vie ehkä 3x25A, korkeintaan 3x35A, ei 3x160A.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsotaanpa vain, miten käy, kun noita 11kW paikkoja alkaa tulla enemmän.

        Tuskinpa kovin monen taloyhtiön keskus ja sähköliittymät soveltuvat ilman mittavia muutoksia huipputehon tuplaamiseen.
        Tuskinpa kovin monen asuinalueen jakeluverkko sallii huipputehon tuplaamisen ihan tuosta vain.

        Asuinalueellani Helsingin vauraalla pientaloalueella näkyy Helsingin Energia kaivelevan kaapelointejaan uusiksi Ehkä jo lähitulevaisuudessa saamme maksaa erillistä sähkön jakelumaksuakin noiden kaapeloinriprojeltien maksamiseksi.

        Lähistöllä on vanha kerrostalolähiö, jonka asunnoista noin 70% on ilman mitään muuta pysäköintipaikkaa kuin katujen varret. Kukas näihin latauspaikat tekee, ja kuka ne maksaa ?

        Aikoinaan allalla työskennelleenä sähkölaitoksen verkkoinsinööri antoi minulle ohjeeksi että yritä myydä sähkölämmitystä jollekin alueelle aktiivisemmin niin saataisiin maksajat jotta voitaisiin rakentaa sinne uusi muuntamo linjoineen. Sähkölaitos on vaan tyytyväinen kun autojen latauksen vuoksi parkkialueillekin joudutaan ostamaan oma suuritehoinen sähköliittymä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaikkien tarvitse samaan aikaan autojaan ladata. Siksi dynaaminen kuormanhallinta toimii. Jos useampi lataa samaan aikaan, kapasiteetti jaetaan lataajien kesken. Ei ongelma, koska suurimman osan ajasta autojen akut ovat riittävän täynnä. Sähköä tarvitsevat saavat akkunsa nopeasti täyteen.

        10 autopaikkaa 11 kW (=3x25A) latausmahdollisuudella vie ehkä 3x25A, korkeintaan 3x35A, ei 3x160A.

        Mutta jos parkkialueella on pitkiä matkoja ajavia sähköautoja, niissä ei saada akkua täyteen kuin vasta usean vuorokauden aikana vuorottelun vuoksi.


    • Anonyymi

      "Tuskinpa kovin monen asuinalueen jakeluverkko sallii huipputehon tuplaamisen ihan tuosta vain."

      Ei sähköautojen lataaminen kotona vaadi mitään hypertehoja. Tällaiset pseudotulkinnat vaadittavista muutoksista ovat pelkästään huuhaata.
      Suomessa on vahva sähköverkko ja sähköautojen tulo on pienempi asia kuin sähkökiukaat tai sisätilan lämppärit. Kivikautista soopaa.

      • Anonyymi

        Pistorasialla ja 16 A sulakkeella ja 3,6 kW:n lataustehollla pärjää aivan hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pistorasialla ja 16 A sulakkeella ja 3,6 kW:n lataustehollla pärjää aivan hyvin.

        Kyllä sillä lataa autoon yön aikna yli 300 km ajomatkaa eikä sitä voi ajaa seuraavana päivänä loppuun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3402
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      31
      2011
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1919
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      17
      1476
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1401
    6. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1328
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1306
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1247
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1207
    10. Kerro nainen

      Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1025
    Aihe