Aihe

Ohjaus pehmeämmäksi

Anonyymi

Vanhan Tunturi park cafe (alle 20 v vanha pyörä) ohjaus omaan makuuni liian herkkä ja kevyt, miten tuon saisi vähän pehmeämpiliikkeiseksi? Fillari on "kauppakassina" yms. lähialue käytössä ja varsinkin sivulaukut ostoksia täynnä kevyt ohjaus liian haparoivaa.

11

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ainoa asia joka äkiseen tulee mieleen on rengaistus / rengastyyppi ja rengaspaineet.

      Miten olisi, samassa koossa rengastyypin vaihto karkeampikuvioiseen ja / tai mikäli sen vanteille (jarrusatulakin huomioiden) mahtuisi jonkin verran paksummat renkaat, niin saattaisi vaikuttaa ohjauksen tuntumaan.

    • Tuo ohjauksen "keveys" on lähtökohtaisesti suunnittelupöydältä lähtöisin olevaan pyörän mitoitukseen liittyvä asia jolle ei käytännössä ole mitään tehtävissä.

      Tai siis on, jos aletaan muuttamaan pyörän geometriaa, eli käytännössä vaihdettaisiin toisella offset:lla oleva keula pyörään. Mikä sitten olisi oikea/sopiva onkin ihan toinen asia. Mutta toimenpiteenä käytännössä ainoa millä oikeaa vaikutusta.

    • Anonyymi

      Pyörän kääntymiseen vaikuttaa jättö. Siis ero pyörän ohjainlaakerin keskilinjan jatkeen ja eturenkaan akselin keskeltä maahan vedetyn linjan välillä. Siihen vaikutetaan valitsemalla sopivasti kaareva etuhaarukka, joita löytyy vanhemmista pyöristä. Ne kun tehtiin vielä 60-luvulla juuri rauhallisesti kääntyviksi.

      • Anonyymi

        Leveämpi ohjaustanko vakauttaa hiukkasen. Ajoasennon madaltaminen niin, että painoa tulee käsille nykyistä enemmän, ehkä ihan hiukan auttaa, siis keula alemmaksi.


      • Anonyymi

        Niin, fillarin ajogeometriaan ei paljoa voi vaikuttaa paitsi uudella etuhaarukalla, riippuen millainen nykyisesä on, mutta eikös tuonajan fillareissa ollut edelleen hieman kaareva haarukka?

        Pikavilkaisulla tosin olivat suoria tuolla alla olevassa nettikaupassa, eli ei apua ainakaan niillä malleilla.

        Tulee mieleen myös ohjainkannatin ja sen off-set, mutta sen muuttaminen muuttaa hieman myös ajoasentoa.

        Mutta edelleenkin ajattelen, että rengasvalinnalla voi jonkin verran vaikuttaa ohjaustuntumaan, vaika ei se siitä toista pyörää teekään. Tosin en tiedä nykyistä rengastusta.

        #

        Ps. Onkohan mulla jokin epäkuranti tuo vanha fillari kun sen ohjainkannattimen halkaisija on 25 mm ja liukumitan viiva päälle, mutta standardi vaikuttaa olevan 25,4 mm.

        "Cat 2 Niro Stem 25,4mm Clamp 22,2mm Shaft, silver"

        - https://www.bikester.fi/humpert-cat-2-niro-ohjainkannatin-254-mm-kiinnitys-222-mm-akseli-M422416.html?vgid=G472005&cgid=36949


    • Anonyymi

      Laita etutarakka ja ne sivulaukut siihen. Onhan se ohjaus nimittäin kevyt, jos paino on takana.

      • Anonyymi

        Sellainen etutarakka, jossa laukut ripustetaan haarukan sivuille.


    • Anonyymi

      Miten olisi, jos kiristäisi ohjainlaakerin liian tiukalle. Ilman käsiä ajo olisi vaikeampaa, mutta toisi vakautta ajoon? Itse tein näin joskus vahingossa..

      • Anonyymi

        Niin jos on A head. Muutoin ei tuokaan toimi


    • Anonyymi

      Jousi kuten joissakin vanhoissa pyörissä on ollut. Äkkiä siihen kiinnikeet jollakin pajalla hitsataan. Sitten maalia päälle. Ulkonäkö kärsii mutta mitä sitten,

      • Anonyymi

        Ei auta, palauttaa sitten äkäisesti. Eikös jousen merkitys ollut keskittää ohjaus kun pyörä seisoi kaksihaaraisella jalustalla?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Megasexy! Erika Vikman kiehnää sängyssä punaisessa lateksipuvussa: "Ilman häpeää..."

      Ensin tuli Cicciolina, sitten Syntisten pöytä ja nyt Häpeä. Superseksikkäästi pukeutuva Erika Vikman osaa todellakin kohahduttaa vai mitä mieltä olet?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      289
      8234