Työkaverin puolison lomat vaikuttaa toisten lomiin

Anonyymi

Työpaikallamme on kesälomien varaukset käynnissä ja työkaveri latasi vähän ehtoja tiskiin minun lomani ajankohtaan liittyen. Hän haluaa olla puolisonsa kanssa samaan aikaan lomalla ja nyt tämän puolison loma-ajankohta vaikuttaisi myös minun lomani ajankohtaan. Tämä puoliso ei siis työskentele meillä. Tätä en oikein ymmärrä, että miten täysin ulkopuolisen henkilön loma voi vaikuttaa meidän firman lomiin. Eihän sen pitäisi olla edes mahdollista. Keskustelimme tästä työkaverin kanssa ja hän yritti vedota aiempiin loma-ajankohtiini sekä kyseli kovasti minun kesän suunnitelmistani, eli yritti etsiä jotain porsaanreikää, jotta saisi tukea vaatimukselleen. En halua alistua tällaiseen vehkeilyyn, joten miten tuo asia kannattaisi ratkaista?

13

800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      työantajan edustaja rakaisee loppupeleissä loma-ajankohdat. Varaatte saman loma-ajankohdan. Molemmilla teillä on siihen varaamiseen oikeus. Työkaverillasi on aivat samat oikeudet kuin sinullakin. Ilmeisesti on niin että sinä olet aiemmin ollut se joka on syönyt kakusta ensimmäisen palan. Työkaverisi on taipunut siihen että sinä otat aina ensimmäisen herkkupalan. Koet uhkana sen että joku toinen uskaltaa ottaa ensin. Kaverissa ei ole vikaa. Ei hän vehkeile. Jokaisella on omat tarpeensa ja omat henkilökohtaiset syynsä. Kuin myös sinullakin. Miksi muuten ajattelet kuten ajettelet. Pelaa avoimin kortein, niin tekee työkaverisikin kertomalla vaimonsa loma-ajankohdan ja toiveensa. Lopeta se päsmäröintisi.

      • Anonyymi

        Se aloittaja. En päsmäröi, vaan kyllä minä olen tähän saakka ollut se, joka on taipunut näihin työkaverin vaatimuksiin. Eli hän tässä on "syönyt kermat kakun päältä". Olemme joskus yrittäneet vuorotella lomien varauksia, mutta lopulta sekin kääntyi siihen, että hänen "vaatimuksensa" on ollut se pätevämpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se aloittaja. En päsmäröi, vaan kyllä minä olen tähän saakka ollut se, joka on taipunut näihin työkaverin vaatimuksiin. Eli hän tässä on "syönyt kermat kakun päältä". Olemme joskus yrittäneet vuorotella lomien varauksia, mutta lopulta sekin kääntyi siihen, että hänen "vaatimuksensa" on ollut se pätevämpi.

        Aloittaja vielä. Jäi mainitsematta, että työtehtävästä johtuen emme voi olla samaan aikaan lomalla. Muutenhan tässä ei mitään ongelmaa olisikaan. Kyllä olen sitä mieltä, että kiertävä lomajärjestely olisi kaikista toimivin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja vielä. Jäi mainitsematta, että työtehtävästä johtuen emme voi olla samaan aikaan lomalla. Muutenhan tässä ei mitään ongelmaa olisikaan. Kyllä olen sitä mieltä, että kiertävä lomajärjestely olisi kaikista toimivin.

        Vuosilomalain mukaan työntajan on ennen loman ajankohdan määräämistä
        1) varattava työntekijöille tilaisuus esittää mielipiteensä loman ajankohdasta ja
        2) mahdollisuuksien mukaan otettava työntekijöiden esitykset huomioon ja
        3) noudatettava tasapuolisuutta lomien sijoittamisessa.

        Jos tasapuolisuus on unohtunut, se kannattaisi ottaa puheeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuosilomalain mukaan työntajan on ennen loman ajankohdan määräämistä
        1) varattava työntekijöille tilaisuus esittää mielipiteensä loman ajankohdasta ja
        2) mahdollisuuksien mukaan otettava työntekijöiden esitykset huomioon ja
        3) noudatettava tasapuolisuutta lomien sijoittamisessa.

        Jos tasapuolisuus on unohtunut, se kannattaisi ottaa puheeksi.

        Aloittaja. Työnantaja on antanut henkilöstölle vapauden sopia lomista keskenään ja esimies hyväksyy kaikkien esitykset. Jos on päällekkäisyyksiä, niin niistä keskustellaan. Olemme saaneet sovittua lomat tämän työkaverini kanssa aina siihen saakka, kunnes hänen puolisonsa lomat astuivat kuvioon. Sen jälkeen meni vaikeaksi ja hän myöntää sen itsekin, että painostusta tulee sieltä päästä. Hänen ei kuitenkaan kuuluisi antaa puolison lomien vaikuttaa meidän firman lomavarauksiin. Tämä onkin ainoa vastaava tapaus meidän firmassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja. Työnantaja on antanut henkilöstölle vapauden sopia lomista keskenään ja esimies hyväksyy kaikkien esitykset. Jos on päällekkäisyyksiä, niin niistä keskustellaan. Olemme saaneet sovittua lomat tämän työkaverini kanssa aina siihen saakka, kunnes hänen puolisonsa lomat astuivat kuvioon. Sen jälkeen meni vaikeaksi ja hän myöntää sen itsekin, että painostusta tulee sieltä päästä. Hänen ei kuitenkaan kuuluisi antaa puolison lomien vaikuttaa meidän firman lomavarauksiin. Tämä onkin ainoa vastaava tapaus meidän firmassa.

        jokaiselle varmasti vaikuttaa työsuhteen ulkopuoliset asiat ja intressit haluun kohdentaa oma loma-ajankohtansa. Hänelle se on vaimo ja sinulle varmasti jokin muu asia. Et sitä kuitenkaan halua myöntää. Jollekin toiselle se on kullanhuuhdontaporukan pääsy Lemmenjoelle. On tekopyhää kuvitella ettei omalla yksityiselämällä olisi isokin paino kun loma-ajankohta on valinnassa. Minulle itselleni oma privaattielmä vaikutti aina haluun kohdentaa loma-aika. Nyt jo eläkkeellä voin aina valita vapaasti omien halujeni mukaan mitä teen lomailun kanssa. En tunne yhtään ihmistä jolle omat henkilökohtaiset yksityisasiat eivät merkitsisi mitään loma-ajan valinnassa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Aloittaja. Juu, sama homma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja. Juu, sama homma.

        Sovitte, että joka toinen vuosi saa valita ensin. Tai sitten vedät turpiin joko sitä äijää tai sen muijaa. :D


    • Anonyymi

      Itse otin loparit aikoinaan kun lomaani ei huomioitu vaan saneltiin sen ajankohta.
      Johan tuli kiukkuista ukkoa sen jälkeen firmassa vbastaan kun kaikilla meni lomat perseelleen, mutta eipä kävellyt kukaan mun yli, eikä kaduttanut lähtö lainkaan.

      • Anonyymi

        varmaan tilanne todisti myös sen ettet merkinnyt silloisille työkavereillesi/esimiehillesi ihmisenä mitään, He ajattelivat yksinomaan itseänsä. Teit oikein lähtiessäsi. Hyvä teko itsellesi.


    • Anonyymi

      Foodora, siinäpä työpaikka. Hain lähetin paikkaa ja sain jo kutsun perehdytystilaisuuteen sekä linkin josta ladata työaikaseurantasovellus.

      No sitten kysyin sähköpostilla työsopimusmallia jotta voin tutustua siihen etukäteen ja mikä olikaan vastaus.

      Tämän jälkeen tuli vastaus, valitettavasti tiimimme onkin täynnä ja emme tarvitse tällä hetkellä työvoimaa. ..jne.

      Onkohan Foodoralla ihan normaali käytäntö, että tyosopimukseen ei saa etukäteen tutustua.

      • Anonyymi

        Vastaaviin työpaikkoihin ei pidä hakeutua. Sama koskee myös suoramyyntityötä. Niissä ei kunnioiteta työntekijöiden oikeuksia, vaan ne poljetaan surutta suohon. Ei työterveyshuoltoa, ei lomaoikeuksia eikä edes TES:ä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      2079
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1692
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1162
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1136
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1123
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      787
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe