Meille on tulossa toukokuussa kaksi italialaista nuorta viikoksi asumaan. Mitä suomalaisia ruokia voisi tarjota ? Onko jotain erikoisuuksia, josta ulkomaalaiset yleensä pitävät ? Entä aamupala ? Minua neuvottiin kyllä, että pitäisi tarjota vaan suomalaista ruokaa, mutta kaurapuuro on aika ankeeta...
Vastaukset 14
- kokemus puhuu
Itse ole tarjonnut Italiaisille nuorille miehille aamiaisen samaa mitä itse söin: leipää (myös vaaleaa),kahvia (teetä) makkaraa, tomaattia,kurkkua,tuoremehua..
Älä ota paineita vieraista, vaan tee mormaalia ruokaa ,mitä muutenkin syötte.
Minun vieraani sai ihan tavallista kotiruokaa (jauhelihapullia, kalakeittoa jne..)
Sitten käytiin pizzalla ja kantsii ihan kysellä niiltä mitä ne haluu, mutta älä ala passaa, silloin et nauti niistä vieraista, jos rupeat "äidiksi" ;-)
Italiaiset miehet ovat tottuneet passaukseen, joten älä sorru itse siihen..- shokkikokki
Läskisoossi ja kuoripotut
Mämmi - Anonyymi00012
shokkikokki kirjoitti:
Läskisoossi ja kuoripotut
MämmiJoo, mämmiä ja JUha Miedon annos kun kerran ollaan vieraanvaraisia. Suomihan on tunnetusti kulinaristien kohdemaa jossa vierailuaika lyhenee 10 päivästä 2 kahteen.
Joka talossa tulisi koko ajan olla mämmiä vieraille tarjota.
- Fisunpurija
... nyt ensialkuun ehdottomat ei:t eli allergiat ja ehdottomat inhokit - ja toisaalta myös lempparit.
Sillä pärjää jo pitkälle.
Nuoret miehet ovat yleensä siitä mukavia vieraita, että kalorinkulutus on suuri ja ruokahalu sen mukainen, eli nirsous ei ole todennäköistä.
Italiassa syödään yleensä enemmän kasviksia kuin Suomessa, eli tarjoa niitä jokaisella aterialla, salaattina ja/tai höyrytettyinä tai ruoissa. - ...
kannattaa tarjota perinteistä muttei liian eksoottista.
makaronilaatikko on suomalainen mutta maultaan "normaali". myös muut laatikkoruoat.
jälkkärinä vispipuuro!!!!(kannattaa laittaa reilustisokeria)kiisselit...
pulla on myös perisuomalaista mutta varmasti maistuu muillekin.korvapuusteja esim.
ja sitten tietysti aamupalaksi leipää ja kurrkkua,tomaattia,juustoa ym. normaalia,jugurttia, hedelmiä...mitä nyt yleensä ihmiset aamulla syö...muroja?tms.kaiken ei tarvii olla erikoista...
melko varma suosikki on hapankorput!niitä ehdottomasti!karjalanpiirakat?
italiassa ei hirveesti perunaa syödä eli perunaruoat tietysti. laatikot, muusi jne.
ruisleipä...mutta kaikki mitä teet on joka tapauksessa suomalaista koska meilä on oma tapamme tehdä ruoat...esim. kiinalainen suomessa tehtynä on suomalaista...harva osaa valmistaa"oikeasti" ulkolaista...
toinen vinkki: joo, pitää tarjota suomalaista, mutta muista ettei ne välttämättä oo tottunu siihen ja parempi tarjota vaikka pitsaa kuin pitää niitä nälässä!hernekeitto ja mämmi voi olla vähän liikaa...on tosin niitäkin joista kaikki on hyvää...alota varovasti! - Anonyymi00005
Kebab ranska tai atrian kinkku ananas roiskeläppiä ketsupilla.
- Anonyymi00006
Et voi olla tosissasi. 🤣
Mut joo, mää laittaisin normi ruokaa. Makaronilaatikkoa Heinzilla, ysäri sipulilihapullia jne. Ei paineita..
Aamiaisella sama juttu. Kaikkea mitä suomalaiseen aamiaiseen kuuluu plus munakas ja pekoni. Ja miinus puuro, sitä en tarjoisi kellee. En ymmärrä että miksi siitä tykätään niin paljon. Terveellistä ja pitää nälkää joo mut aivan kauhean makuista.
Tv TimmyH - Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Et voi olla tosissasi. 🤣
Mut joo, mää laittaisin normi ruokaa. Makaronilaatikkoa Heinzilla, ysäri sipulilihapullia jne. Ei paineita..
Aamiaisella sama juttu. Kaikkea mitä suomalaiseen aamiaiseen kuuluu plus munakas ja pekoni. Ja miinus puuro, sitä en tarjoisi kellee. En ymmärrä että miksi siitä tykätään niin paljon. Terveellistä ja pitää nälkää joo mut aivan kauhean makuista.
Tv TimmyHEi ne taida olla enää kovin nuoria, mutta en menis Italialaisille tarjoomaan suomalaista makaronilaatikkoa😂
- Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Ei ne taida olla enää kovin nuoria, mutta en menis Italialaisille tarjoomaan suomalaista makaronilaatikkoa😂
Italialaisille on vaikea tarjota mitään suomalaista kun lähes kaikki on tuontiruokaa, joka on läpikäynyt suomalaisen huonontamisen. Makaronilaatikko on juurikin yksi esimerkki, joka on täyttä kuraa erilaisia pastaruokia nauttiville italialaisille. Italiassa on käytännössä kaikki parempaa kuin suomalaisissa resepteissä.
Itse tarjoaisin ruista ainakin jossain muodossa, koska ruis on Pohjois- ja Itä-Eurooppalainen vilja. En ehkä mämmiä, mutta ruisleipää kuitenkin. Ei ehkä kaikista happaminta ja raskainta ruisleipää vaan hieman vehnäjauhoilla kevennettynä.
Puuroa kannattaa ehdottomasti tarjota aamupalalla koska sekin kuuluu Pohjois- ja Itä-Euroopan viljakulttuureihin, mutta tekisin ehkä pitkään haudutetun uunipuuron ohraryyneistä.
Sieniä kannattaa tarjota, vaikka Italiassa onkin erittäin laadukkaita sieniä ja sieniruokia. Sienisalaatti ja sienikeitto voisi olla hyvä, jos osaa tehdä.
Liharuokana voisi tarjota karjalanpaistia, mutta sekin on aika geneeristä pot roastia, jota tehdään pienellä variaatiolla ympäri maailmaa. Poro, hirvi tai muu riista olisi tietysti hyvää, jos sellaista saa, mutta on kyllä hintavaa. Poro saattaa tökkiä ulkomaalaisilla kun kerrotaan, että lautasella on Petteri Punakuonoa.
Kalaruokia kannattaa tarjota, mutta paikallisella vivahteella. Suolamuikut ja sillit ovat vähän kuin välimeren sardellit. Hauki on yllättävän arvostettu kala Ranskassa ja Italiassa. Haukipullat tai -pihvit olisi hyvä vaihtoehto. Graavikalaa kannattaa myös tarjota. Kalakeittoa en tarjoaisi koska Välimeren maissa osataan sekin tehdä paremmin.
Jälkiruoissa kannattaa käyttää suomalaisia metsämarjoja, joita ei Italiassa ole. Mämmi on ehkä hieman liian äärimmäinen jälkiruoka. Tosin se on yllättävän hyvää, kun hieman viitsii panostaa. Kermavaahdon ja appelsiinituorejuuston sekoitus on hyvä kastike, koristelu appelsiiniviipaleilla ja kyytipojaksi mallas- tai ruisviskiä. Ainakin mallasviski sopii yllättävän hyvin yhteen mämmin kanssa.
- Anonyymi00009
Joo. Suomalainen ruoka on puhdasta ja suht terveellistä. Mut sitä en ymmärrä että miksi ei tehdä hyvää kun kerran tehdään. Kaikki löytyy tuontitavarana tai omasta maasta.
Joo, rukiin käyttämisen allekirjoitan. Esim joo leivän muodossa ja muutenkin. Ohrapuurokin maistuu, ainenkin kauraversiota enemmän.
Sienistä mulle ei uppoo kuin portobello ja herkku. Normaalisti tykkään voimakkaista mauista mutta sienien suhteen oon vähän urpo, esim kanttarellit eivät maistu.
Carelias stew maistuu myös oli tehty sitten mistä tahansa. Mut eihän makaråånilådassa ole mitään vikaa. Valmistuksesta seuraavana päivänä paistaa pannulla joissa. Nyrkillinen voita kattilaan ja kossu pakkaseen. Vitsi vitsi, mutta voissa paistettuna ihan hyvää.
Tv TimmyH- Anonyymi00010
Kyllähän makaronilaatikkoa joskus syö, mutta lasagne voittaa sen mennen tullen. Italiassa uunipastoihin ei käytetä munaa eikä maitoa, vaan tomaattikastiketta.
- Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
Kyllähän makaronilaatikkoa joskus syö, mutta lasagne voittaa sen mennen tullen. Italiassa uunipastoihin ei käytetä munaa eikä maitoa, vaan tomaattikastiketta.
Kyytipojaksi joku litra Chiantia
- Anonyymi00013
Anonyymi00011 kirjoitti:
Kyytipojaksi joku litra Chiantia
...tai ponua lisäksi että menee alas ja että on ikimuistoinen elämys.
- Anonyymi00014
Ei tunge moiset makaronin syöjät tänne enää kun sidotaan ne puuhun kiinni ja syötetään niille paikallisia perinneruokia maksalaatikosta makkaraan ja mämmiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 73903
- 113809
- 142760
- 37732
- 70647
En haluaisi sanoa tätä
Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari40629Koska Sofia kertoo totuuden, että ovat eroneet miljonääri miehen kanssa?
Eikö olisi hänelle itselleen helpotus, kun voisi kertoa totuuden. Miksi salata asiaa ja pitkittää sitä harmaan tulevaisu179546- 32539
Vasemmiston aloite
Pyhäjärvellä, ihan hyvä aloite. Toteutus ja puhdistus pitäisi alkaa ihan omasta pesästä. Näkeehän tuon sokeakin mitä ja58503Muistelen lämmöllä
Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti46502- 65486
Onko suhtautuminen kaivattusi
Fyysiseen vetovoimaan muuttunut? Jos, mihin suuntaan? Tunnetko enemmän vai vähemmän vetoa häneen fyysisesti kuin silloin35484- 69455
- 41446
Maajussille morsian: Farmiviikon voittajat ja häviäjät - Itkua ja pettymystä ei salattu
Maajussille morsian -suosikkisarjassa farmiviikolla selviää, onko ilmassa "sitä jotakin". Rakkauden etsintä on täynnä i0442- 37441
Näyttää siltä ettet edes sinä.
Kukaan ei uskalla kohdata aitoa ja syvää sielun rakkautta. Hyvin harvat vain. Ihmisten on turha tavoitella sitä oikeaa31436- 45433
Hei, alettaisko oleen yhdessä?
Miltä tuntuisi jos joku ihminen josta tykkäät sanoisi haluavansa yhteen asumaan? Ajattelisitko menettäväsi vapauden, pys74426Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi
Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks59415