Olen seurustellut nyt 7kk kiltin ja huomaavaisen (kristityn) iranilaisen kanssa. Muutimme yhteen ja hän haluaisi maksaa suurimman osan menoistamme, vaikka hänen palkkansa ei ole mikään kovin iso. Hän vaikuttaa oikeasti sydämellisimmältä ihmiseltä, jonka olen tavannut. Ongelmaksi on nyt muodostunut tuo, että hän haluaa lähettää vanhemmilleen joka kuukausi 500e, joka on leijonan osa meidän koko kuukauden yhteisistä tuloista. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että on hyvä tukea vanhempiaan, mutta tuo summa on viiden henkilön kuukausipalkka Iranissa. Hänen vanhempansa ovat vielä alle 50v ja töissäkäyviä. Tuoreista kuvista päätellen heillä on nyt aiempaa hulppeampi koti hienommalla alueella ja sisäkkö. En tiedä, mihin kaikkeen raha kuluu. Kumppani haluaisi jo kovasti perustaa perhettä, mutta taloudellinen puoli huolestuttaa. Lisäksi kavereita tuntuu löytyvän iranista, joilla kaikilla on joku ongelma ja tarvitsevat rahaa. Nämä siis sen 500e päälle. Olen yrittänyt puhua miehen kanssa, mutta hän on kovasti sitä mieltä, että kykenee sen 500e joka kuukausi lähettämään ja on sen perheelleen mennyt lupaamaan. Kuitenkin näen, että hän on tosi väsynyt ja stressaantunut joutuessaan työskentelemään sen eteen niin paljon. Lähinnä kuulisin mielelläni muiden kokemuksia kumppaneista, jotka lähettävät rahaa kotipuoleen ja minkälaisissa summissa teillä liikutaan? Rakastan kumppania ja hänen kiltteyttään ja halua auttaa kaikkia. Tuntuu vain hullulta, että vanhemmat ovat yhtäkkiä tottuneet saamaan tuon 5 hengen kuukausipalkan joka kuukausi ja menot tietysti kasvaneet sen mukaiseksi. Mitä jos puoliso ei yhtäkkiä pystykään enää lähettämään noin isoa summaa. Puoliso kyllä vakuutteli, että minun ei tarvitse tehdä enempää töitä tuon takia. Aluksi oli puhe, että hän lähettäisi 100e/kk. En haluaisi vaikuttaa tunteettomalta ja ilkeältä.
Iranilainen kumppani lähettää 500e/kk äidilleen
35
208
Vastaukset
- Anonyymi
Olet outo. Miksi olet ottanut puolisoksi rotumuukalaisen?
Eivät tosin iranilaiset indoarjalaisena kansana ole niin pahoja kuin seemiläiset arabit, mutta kuitenkin.
En ikinä olisi voinut kuvitella pettäväni omaa heimoani, kalevalaista kansaa. Tein lapset suomalaisen kanssa. Neljä vaaleaa fiksua suomalaista. En ikinä voisi olla tumman ali-ihmisen kanssa.- Anonyymi
Älähän suututa vaan tottele kiltisti kaikkia käskyjä ja pyyntöjä muuten voi käydä huonosti !!
- Anonyymi
😅 Samaa ovat kauhistelleet miehen persialaiset sukulaiset. Kuulemma ei vain ole tapana olla suhteessa muiden, kuin persialaisten kanssa. Enpä mitenkään ulkomaalaista etsinyt ja tämä onkin ensimmäinen suhteeni muun kuin kantasuomalaisen kanssa. Jostain kumman syystä vain ihastuttiin ja voimalla. Samanlaiset elämänarvot yhdistää ja arvostan kumppanin halua adaptoitua suomalaiseen yhteiskuntaan. Kielenkin on oppinut hämmästyttävän nopeasti. Isoin ero on yleinen aikakäsitys eli hän on aina myöhässä eikä pidä turhaa kiirettä. Osataan kuitenkin nauraa tälle ja on pyrkinyt parantamaan tässäkin tapojaan. Ja olen samaa mieltä kanssasi myös siinä, että olen outo. Olen iloinen, että itse olet löytänyt sinulle sopivan suomalaisen kumppanin ja teillä on neljä lasta. Toivon, että itsekin tulen joskus vielä äidiksi ja varmasti moni asia olisi helpompaa kotoperäisen miehen kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älähän suututa vaan tottele kiltisti kaikkia käskyjä ja pyyntöjä muuten voi käydä huonosti !!
Ei ole mies vielä 7kk aikana suuttunut minulle. Ainoastaan nalkuttaa siitä, jos en nuku tarpeeksi tai syö riittävän usein. Minusta vain tuntuu, että heidän kulttuurissaan syödään jatkuvasti. Kotityöt tehdään 50:50. Mies tekee enemmän ruokaa ja pyykkihuolto enemmän minun heiniä. Hämmästytin hänet vaihtamalla renkaat meidän autoihin sillä aikaa, kun hän oli salilla. En ymmärtänyt sen olevan niin iso positiivinen yllätys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
😅 Samaa ovat kauhistelleet miehen persialaiset sukulaiset. Kuulemma ei vain ole tapana olla suhteessa muiden, kuin persialaisten kanssa. Enpä mitenkään ulkomaalaista etsinyt ja tämä onkin ensimmäinen suhteeni muun kuin kantasuomalaisen kanssa. Jostain kumman syystä vain ihastuttiin ja voimalla. Samanlaiset elämänarvot yhdistää ja arvostan kumppanin halua adaptoitua suomalaiseen yhteiskuntaan. Kielenkin on oppinut hämmästyttävän nopeasti. Isoin ero on yleinen aikakäsitys eli hän on aina myöhässä eikä pidä turhaa kiirettä. Osataan kuitenkin nauraa tälle ja on pyrkinyt parantamaan tässäkin tapojaan. Ja olen samaa mieltä kanssasi myös siinä, että olen outo. Olen iloinen, että itse olet löytänyt sinulle sopivan suomalaisen kumppanin ja teillä on neljä lasta. Toivon, että itsekin tulen joskus vielä äidiksi ja varmasti moni asia olisi helpompaa kotoperäisen miehen kanssa.
Alkuinnostus kun menee ohi ja käy näkemään toisen 'oikeana' ihmisenä eikä haavekuvana, suhteen arvo punnitaan. Yleensä ihminen rakastuu itsensä kaltaiseen. Tästä syystä samasta etnisestä ryhmästä tulevien liitto on onnellisempi kuin eri ryhmistä tulevien.
Sinuakin on jo käynyt ärsyttämään tumman karva-ooppelin rahan lähetys mutsille. Ennustan että kohta myös hän käy haisemaan pahalta. Äkkiä huomaatkin että olet vaalean tutun tuntuisen miehen syleilyssä ja sanot, 'tätä olenkaivannut!'. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkuinnostus kun menee ohi ja käy näkemään toisen 'oikeana' ihmisenä eikä haavekuvana, suhteen arvo punnitaan. Yleensä ihminen rakastuu itsensä kaltaiseen. Tästä syystä samasta etnisestä ryhmästä tulevien liitto on onnellisempi kuin eri ryhmistä tulevien.
Sinuakin on jo käynyt ärsyttämään tumman karva-ooppelin rahan lähetys mutsille. Ennustan että kohta myös hän käy haisemaan pahalta. Äkkiä huomaatkin että olet vaalean tutun tuntuisen miehen syleilyssä ja sanot, 'tätä olenkaivannut!'.Tuo sanomasi on ihan mahdollista ja arvostan suomalaisuutta ja suomalaisia valtavasti. Olen kiitollinen siitä, että meillä Suomessa miehet ovat mahdollistaneet naisten tasa-arvoisen aseman yhteiskunnassa. En kuitenkaan ole valmis hylkäämään hyvää suhdetta sen takia, että on iso mahdollisuus siihen, että alkuinnostus laantuu eikä suhde enää tyydytä. Sama voi tapahtua minkä tahansa kulttuuritaustaisen kumppanin kanssa. Mutta olen jo huomannut, että enemmän keskustelua tämä suhde vaatii. Toisaalta siinä pysyy ainakin keskusteluyhteys kunnossa.
Kaveri kommentoi juuri, että olisi valmis maksamaan itse 500/kk siitä, että heidän elämäänsä jatkuvasti puuttuvat appivanhemmat asuisivatkin toisella puolen maailmaa. Eli kaipa tuon voi ajatella siltäkin kantilta. Itse olen kyllä entisen seurustelukumppanin vanhemmista pitänyt kovasti ja pidetään yhä yhteyttä välillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo sanomasi on ihan mahdollista ja arvostan suomalaisuutta ja suomalaisia valtavasti. Olen kiitollinen siitä, että meillä Suomessa miehet ovat mahdollistaneet naisten tasa-arvoisen aseman yhteiskunnassa. En kuitenkaan ole valmis hylkäämään hyvää suhdetta sen takia, että on iso mahdollisuus siihen, että alkuinnostus laantuu eikä suhde enää tyydytä. Sama voi tapahtua minkä tahansa kulttuuritaustaisen kumppanin kanssa. Mutta olen jo huomannut, että enemmän keskustelua tämä suhde vaatii. Toisaalta siinä pysyy ainakin keskusteluyhteys kunnossa.
Kaveri kommentoi juuri, että olisi valmis maksamaan itse 500/kk siitä, että heidän elämäänsä jatkuvasti puuttuvat appivanhemmat asuisivatkin toisella puolen maailmaa. Eli kaipa tuon voi ajatella siltäkin kantilta. Itse olen kyllä entisen seurustelukumppanin vanhemmista pitänyt kovasti ja pidetään yhä yhteyttä välillä.Kyllä naiset ovat saaneet taistella sen tasa-arvonsa ihan itse ja siitä saamme kiittää entisaikojen oikeita feministejä.
Luuletko oikeasti, että miehet yhtäkkiä vain tulivat järkiinsä ja "mahdollistivat" tasa-arvon? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä naiset ovat saaneet taistella sen tasa-arvonsa ihan itse ja siitä saamme kiittää entisaikojen oikeita feministejä.
Luuletko oikeasti, että miehet yhtäkkiä vain tulivat järkiinsä ja "mahdollistivat" tasa-arvon?Kyllä miehet ovat olleet mukana mahdollistamassa ja luomassa meidän tasa-arvoista yhteiskuntaa. Osaltaan taustalla vaikuttaa jo se, että meidän karuissa maantieteellisissä oloissa on ollut välttämätöntä naistenkin osallistua esimerkiksi maataloustöihin miesten rinnalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole mies vielä 7kk aikana suuttunut minulle. Ainoastaan nalkuttaa siitä, jos en nuku tarpeeksi tai syö riittävän usein. Minusta vain tuntuu, että heidän kulttuurissaan syödään jatkuvasti. Kotityöt tehdään 50:50. Mies tekee enemmän ruokaa ja pyykkihuolto enemmän minun heiniä. Hämmästytin hänet vaihtamalla renkaat meidän autoihin sillä aikaa, kun hän oli salilla. En ymmärtänyt sen olevan niin iso positiivinen yllätys.
7 kuukautta vai 70 vuotta aika iso ero . Mieti tyttö tarkkaan mitä kaikkea mahtaa sisältää tuo 70 vuotta . No Sumalaisestahan pääsee eroon mutta se 70v Iranilaisen kanssa ???????
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
7 kuukautta vai 70 vuotta aika iso ero . Mieti tyttö tarkkaan mitä kaikkea mahtaa sisältää tuo 70 vuotta . No Sumalaisestahan pääsee eroon mutta se 70v Iranilaisen kanssa ???????
Sori Suomalaisesta !!
- Anonyymi
Päinvastoin! Rotumme kaipaa jalostusta. Kauniit piirteet ja kaunis tummempi ihonväri on suotavaa meidän suomalaistenkin keskuuteen. Ja kyllä jälkeläisistä kulttuurillisesti ihan suomalaisia kasvaa, ehkä osaavat katsoa maailmaa laajempana kokonaisuutena.
Ja jos historiassa mennään tarpeeksi kauas, niin meidän jokaisen kantasuomalaisenkin taustasta (esi-isät) löytyy geeniperimää toiselta puolelta maailmaa.
Eri asia on toisen hyväksikäyttö, sitä en voi hyväksyä.
- Anonyymi
Hetkinen tuota. Siis kuvailet kumppanisi kristityksi ja kerrot että olette muuttaneet yhteen, etkä ole maininnut mitään että olisitte solmineet avioliiton. Mikäli noin niin taitaa olla kyse jostain omanlaisesta 'kristillisyydestä', jostakin muusta kuin raamatullisesta kristillisyydestä, muusta kuin siitä josta Jeesus sanoo että "harvat ovat ne, jotka sen löytävät". - Jeesuksen ohje niin tilanteeseen kuin tilanteeseen onkin: "Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan." Ja onhan Jeesus sanonut myöskin: "Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan."
- Anonyymi
Mikä on ongelma? Jokainen saa käyttää omat rahansa miten haluaa. Asumiskustannukset puoliksi, jos asutte yhdessä tietenkin ensin.
- Anonyymi
Monissa kulttuureissa toimitaan noin, että rahaa lähetetään perheelle, varsinkin köyhälle lapsuudenperheelle. Ei siellä jossain muualla ole tukia niin kuin Pohjoismaissa. Jos suku on työssäkäyvää ja tulee omillaan toimeen lähtömaassa hyvin, en ymmärrä rahan lähettämisen vaatimusta. Mies voi toki rahoillaan tehdä mitä haluaa, kunhan maksaa sinun kanssasi puolet laskuista, vuokrista jne. Tuon rahallisen avun antamisen pyytäisin rajaamaan vain vanhempiin ja nuorempiin sisaruksiin, jos on välttämätön tarve heidän saada rahallista tukea. Omalle lapsuudenperheelle rahan lähettämisessäkin voi tehdä suunnitelma ja arvioida sitä, miten kauan se on välttämätöntä ja voiko ihmisten pääsyä töihin ja riittäviin ansiotuloihin parantaa siellä lähtömaassa. Kenenkään ei tarvitse lainailla kavereille eikä elättää kavereitaan, tuossa kohtaa neuvoisin lopettamaan tuollaiset rahanmenot. Neuvoisin keskustelemaan avoimesti tuosta aiheesta kavereiden kanssa ja sanomaan siitä, ettei rahan anto kuulu (enää) kaverisuhteisiin.
- Anonyymi
Jotkut syytää kaiken mitä irtoaa lähtömaahan ja menee sitten itse perässä.
- Anonyymi
Njaa, run Forest run!
Päätä pensaaseen vaan...🌳 - Anonyymi
Ensin 100 euroa, nyt 500 euroa, ensi vuonna 1000 euroa jne. Entä kun teillä on lapsia?
- Anonyymi
Tottakai miehellä on omakin perhe Irakissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hän ei ole koskaan käynytkään Irakissa 😊
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokaisella on vaimo ja lapset kun puoliso on Irak ja Turkki,Unohtamatta Iran ja Syyria!Vuosisatoja vanhemat ovat naittaneet lapsensa lähiserkkujen kanssa.Se on sukujen valitsema puoliso ja pyhä Liitto!Sitä ei näy kirjoissa ei kansissa. Se on vahvempi kuin maistraati liitoo Suomalisen kanssa,tai kirkon vihkimänä.Siinä vaiheessa kun lähtömaasa vanhin lapsi tulee 16v. On aika erota Suomalaisen kassa.On jo vahva side Suomeen.Vaikituinen oleskelu lupa.Työpaikka.Aika erota,kultuuri erojen takia. Matkustaa lähtömaahan tedä pyhästä liitosta viralinen ja perhe -sitein vaimo ja lapset tänne.18 vuotiasta et enää saisi Suomeen, kun on täysikäinen suomen laissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokaisella on vaimo ja lapset kun puoliso on Irak ja Turkki,Unohtamatta Iran ja Syyria!Vuosisatoja vanhemat ovat naittaneet lapsensa lähiserkkujen kanssa.Se on sukujen valitsema puoliso ja pyhä Liitto!Sitä ei näy kirjoissa ei kansissa. Se on vahvempi kuin maistraati liitoo Suomalisen kanssa,tai kirkon vihkimänä.Siinä vaiheessa kun lähtömaasa vanhin lapsi tulee 16v. On aika erota Suomalaisen kassa.On jo vahva side Suomeen.Vaikituinen oleskelu lupa.Työpaikka.Aika erota,kultuuri erojen takia. Matkustaa lähtömaahan tedä pyhästä liitosta viralinen ja perhe -sitein vaimo ja lapset tänne.18 vuotiasta et enää saisi Suomeen, kun on täysikäinen suomen laissa.
Harvinaisen suoraa tekstiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aikamoista, että ihan jokaisella on vaimo ja lapset lähtömaassa. Varmasti sinulla on jotain faktaa tämän väitteen tueksi?
- Anonyymi
Joissakin kulttuureissa keskeiseksi maskuliinisuuden merkitsijäksi nousee kotona olevasta perheestä huolehtiminen. Se on tärkeätä miehisen menestyksen esittämisen kannalta, miehethän ovat suurimman osan ajasta pois kotoa maskuliinisuuttaan esittelemästä. Elämä suomessa ei näyttäydy yhtä oleellisena miehisyyden rakentamisen kannalta kuin siellä kotona, jollaista Suomesta ei tule.
- Anonyymi
Tämä on varmasti ihan totta. Haluaa myös kovasti tehdä vanhempansa tuntemaan ylpeyttä ainoasta lapsestaan eli hänestä. Kiitos kommentistasi.
- Anonyymi
Tosi paljon Suomesta lähtee rahaa ulkomaille, Sanna Marinkin teki sopimukse 7. 5 miljardin lähettämisestä Italiaan ja Espanjaan, Afriikkaan 2 miljardia.
Siis miljardeja kahdenkymmenen miljardin edestä.
Ilmeisesti huumepäissään, koska, nyt pitäisi saada tulemaan rahaa tilalle ja pahkäiselevät parhaillaan riihessä mistä rahaa.
Ei nyt kukaan selvinpäin hukkaisi rahojaan, oletteko samaa mieltä, että ravintolat, kun aukeaa, niin sieltä löytyy myös esimerkkejä.- Anonyymi
Porttiteorian mukaan politiikka on kovinta kamaa.
- Anonyymi
Niin lähtee lapsinlisiäkin!Viroon ja siitä etenpäin ympäri maailmaa!
- Anonyymi
Aivan normaalia.niin lähetää Thaim vaimo kotikylään vanhemille rahaa joka kukausi . normi juttu,kun köyhistä oloista tullaan,ei omia unohdeta!Olisit asian selvitänyt heti ennen yhteen muutoa.Ne ei tällä palstalla selviä.Tietysti helpotaa tuoda ventovieraille ilmi asia.
- Anonyymi
Joo ymmärrän, että lähettää rahaa ja asiasta puhuttiinkin kuten viestissäni sanoin. Aluksi summan piti vain olla 100e/kk, mutta se kasvoikin 500e/kk kavereille menevät. Lähdin siksi tänne kirjoittamaan, koska kiinnosti löytyisikö muita, joilla samanlainen tilanne.
- Anonyymi
"...joka on leijonan osa meidän koko kuukauden yhteisistä tuloista...."
Tarkoitat leijonan osa teidän tuista.- Anonyymi
Heh, en ole opintotuen jälkeen eli kuuteen vuoteen saanut mitään tukia, eikä ole ollut tarvekaan. Palkkatöissä ollaan molemmat eli ihan itse elämisemme kustannetaan, älä huoli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heh, en ole opintotuen jälkeen eli kuuteen vuoteen saanut mitään tukia, eikä ole ollut tarvekaan. Palkkatöissä ollaan molemmat eli ihan itse elämisemme kustannetaan, älä huoli.
Oletko kertonut näistä kirjoitteluistasi hänelle ??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko ajatellut jotta hän rahoittaa terroristeja ??
- Anonyymi
Vähitellen tilanne menee siihen että hänen kaikki tulonsa menee Iraniin perheelle mihin voi kuulua myös vaimoja lapset siellä. Jossain tapauksessa voivat lähettää rahaa terrorismin rahoittamiseen. Elätte vain sinun tuloilla. Joudutte ottamaan lainaa, pikavippejä jne ja rahat matkaa Iraniin. Lopulta kaikki otettu velka jää sinun maksettavaksi. Silloin hänellä onkin jo uusi uhri.
- Anonyymi
Kun etsii vaikeutta pistä pääsi noitten kultuureihin, saatkin siinä sit tahtos ja itses menettää
JOKAINEN MEISTÄ ON OMAN ONNENSA SEPPÄ
-mut noilla valehtelijoilla riittää aikaa jokapäiväiseen valhehteluihin ja vales kulisien ylläpitoon
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005308378Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4358224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?61975Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1561091Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17746Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57702Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.28653Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?58633En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36607Yllätyspaljastuksia uudesta Maajussille morsian -kaudesta! Vappu Pimiä sometti, myös MTV3:lta infoa
No nyt on uusiakin tuulia Maajussille morsian -ohjelmassa. Kuka mahtaa olla tämä tuttu kasvo, joka jo toistamiseen lähte5579