Moikka, oon tämmönen vähän plösö nainen

Anonyymi

160 pitkä ja painoa varmaan noin 75 kg, en omista vaakaa kun peilistäkin näkee missä kunnossa on, mutta kirpparilla pyörähtäessä ohimennen testasin henkilövaakaa.

Olen nuprempana ollut loistavassa kunnossa ja vielä kolmen synnytyksenkin jälkeen, neljännen odotuksen aikana menin huonoon kuntoon.
Tykkään liikkua, portaissa yhellä mäellä on tullut juostua, ja juoksemme puolison kanssa muutenkin, ainoastaan toinen jalka ei meinaa kestää juoksua, on nyrjähtänyt varmaan sata kertaa ja kipeytyy helposti...

Ostin puolisolle lahjaks noin pari vuotta sitten kuntopyörän. En ite oikein innostunut polkemaan ja oon kattellut vaan vierestä kun mies polkee. Ja kyllä hän on laihtunut.

Nyt sitten olen alkanut kiinnostua itekki tosta polkemisesta. Osaatteko kertoa, kuinka helposti kymmenenkin kiloa lähtee polkemalla?
Kiinteytyykö vatsa samalla?
Entäs jalaat?
Mulla oli nuorena kauniit sääret, mutta raskausajat ja lihominen rumensi niitä, enää ne ei oo nätit.
Polvista on tullu rumat, haluisin kuitenkin vielä pitää mekkoja kesällä, joten muokkautuuko sääret ja reidet nopeasti/helposti?

Kiitos vastaajille ja ihanaa kevättä kaikille!

22

280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aika paljon pitää polkea jos aikoo saada sillä pois 10 kg. Hos syöt paljon pullaa ym. niin kannattaa vähentää siitä. Sama koskee virvoitusjuomia ja pikaruokaa. Kasviksissa ei ole juurikaan energiaa joten niitä lisää.

    • Anonyymi

      En osaa kuntopyörästä sanoa, mutta normaalilla fillarilla saat veivata 20km että saat 100g suklaata "poltettua".

      Eli normaali sulaapatukka, joka painaa noin 50g, vaatii sellasen 10km fillaroinnin.

      On helpompaa syödä vähemmän kuin koittaa liikunnalla hävittää se syöty energia pois.

      • Löysä pyöräily kuluttaa noin 300 kcal per tunti ja läskikilossa on noin 7000 kcal. Läskikilo vastaa siis noin 23 tunnin pyöräilyä.


      • Anonyymi

        "Eli normaali sulaapatukka, joka painaa noin 50g, vaatii sellasen 10km fillaroinnin."

        Suklaapatukassa on noin 220 kcal. Ei sitä tarvi fillaroida pois. Koomakulutuskin on varmasti vähintään 1500 kcal. 🙂 Saa syödä vielä yli 1200 kcal ruokaakin. ☺️ Vaikkei pyöräile ollenkaan.


      • Anonyymi

        50 g suklaapatukka on aika hirveen iso. Suklaapatukoita on monen kokoisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50 g suklaapatukka on aika hirveen iso. Suklaapatukoita on monen kokoisia.

        Fazerin Sininen patukka on 39 g ja sisältää 215 kcal.

        Sitä on pienennetty vuosi vuodelta samalla kun hinta nousee. Minusta se muinoin painoi juuri 50 g. Onhan näitä proteiinipatukoita jne jotka on just 50-60g. Mutta ne vastaa ihan ateriaa.

        Minusta ei siinäkään ole ongelmaa jos korvaa yhden aterian suklaalla tai ateriakorvikepatukalla jos nyt tykkää ja suklaa polttaa joskus mieltä ja pitää jotain kalorirajoitusta. Ei syömisen tarvi olla niin fanaattista ja mustavalkoista. Ei semmosta kukaan jaksa.

        Jättää siltä suklaapäivältä vaikka leivät syömättä sillä leivässä niitä kaloreita on tajuttoman paljon ja tulee huomaamatta päällysteiden alla ja vaikkei laittaisi mitään päällyksiäkään.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50 g suklaapatukka on aika hirveen iso. Suklaapatukoita on monen kokoisia.

        "50 g suklaapatukka on aika hirveen iso. Suklaapatukoita on monen kokoisia."

        Mars: 51g
        Twix: 50g
        Snickers: 50g
        Kismet: 55g
        Tupla: 48g


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "50 g suklaapatukka on aika hirveen iso. Suklaapatukoita on monen kokoisia."

        Mars: 51g
        Twix: 50g
        Snickers: 50g
        Kismet: 55g
        Tupla: 48g

        Laitoit esimerkkinä kaikkein suurimmat (sokeri)patukat, nuo eivät sisällä edes suklaata niin että voisi kutsua niitä suklaapatukoiksi vaan ovat toffeeta, keksiä, vehnäjauhoja ja sokeria lähinnä, suklaata on vain kuorrutteena ohut kerros. Ovat karkki- ja keksipatukoita.

        Valikoimaa oikeissa suklaapatukoissa riittää ihan 20 g lähtien. Kun syö suklaata, niin kannattaa syödä oikeaa suklaata ja vielä tummaa, jos pitää tummasta. Myös hyvä vaihtoehto on sokeroimaton proteiinisuklaapötky, 25 g. Kaloreita jotain 100/patukka. Valikoimaa riittää tolkuttomasti.

        Jos on itsehillintää niin koko levy kotiin ja siitä rivi kun himotuttaa. Mulle semmonen ei käy päinsä. Mulle kotiin kuljetettu suklaa on yksi annos, olipa sen koko 20 g tai 200 g. :-S

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitoit esimerkkinä kaikkein suurimmat (sokeri)patukat, nuo eivät sisällä edes suklaata niin että voisi kutsua niitä suklaapatukoiksi vaan ovat toffeeta, keksiä, vehnäjauhoja ja sokeria lähinnä, suklaata on vain kuorrutteena ohut kerros. Ovat karkki- ja keksipatukoita.

        Valikoimaa oikeissa suklaapatukoissa riittää ihan 20 g lähtien. Kun syö suklaata, niin kannattaa syödä oikeaa suklaata ja vielä tummaa, jos pitää tummasta. Myös hyvä vaihtoehto on sokeroimaton proteiinisuklaapötky, 25 g. Kaloreita jotain 100/patukka. Valikoimaa riittää tolkuttomasti.

        Jos on itsehillintää niin koko levy kotiin ja siitä rivi kun himotuttaa. Mulle semmonen ei käy päinsä. Mulle kotiin kuljetettu suklaa on yksi annos, olipa sen koko 20 g tai 200 g. :-S

        T kn

        Okei okei. No se olin minä tässä ketjussa joka ensimmäisenä mainitsi suklaapatukat.

        Tarkoitin siis patukoita, en näköjään erityisesti suklaapatukoita.

        Taas sitä opittiin uusia asioita... olet kyllä oikeassa että suklaa ei näyttele noissa pääosaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitoit esimerkkinä kaikkein suurimmat (sokeri)patukat, nuo eivät sisällä edes suklaata niin että voisi kutsua niitä suklaapatukoiksi vaan ovat toffeeta, keksiä, vehnäjauhoja ja sokeria lähinnä, suklaata on vain kuorrutteena ohut kerros. Ovat karkki- ja keksipatukoita.

        Valikoimaa oikeissa suklaapatukoissa riittää ihan 20 g lähtien. Kun syö suklaata, niin kannattaa syödä oikeaa suklaata ja vielä tummaa, jos pitää tummasta. Myös hyvä vaihtoehto on sokeroimaton proteiinisuklaapötky, 25 g. Kaloreita jotain 100/patukka. Valikoimaa riittää tolkuttomasti.

        Jos on itsehillintää niin koko levy kotiin ja siitä rivi kun himotuttaa. Mulle semmonen ei käy päinsä. Mulle kotiin kuljetettu suklaa on yksi annos, olipa sen koko 20 g tai 200 g. :-S

        T kn

        Esim Jim-suklaapatukka painaa 14 g ja patukassa 50 kcal. Se on marmeladia ja suklaata siinäkin vain kuorrutus.

        T kn


      • Anonyymi

        "On helpompaa syödä vähemmän kuin koittaa liikunnalla hävittää se syöty energia pois."

        Vältä nääntymiskuureja. Ne ei ole ikinä toimineet pitkällä tähtäimellä.


    • Anonyymi

      Paljon ennemmin kannattaa pyöräillä ulkona.Jo 10 minuttiakin pyöräilyä sisällä tuntuu ikuisuudelta.
      Ulkona menee helposti vaikka 5 tuntiakin kun on hyvät ilmat.Tavallisella kuntopyörällä ei tee mitään se pitää olla ehdottomasti spinning pyörä,sillä saa sykkeet nousemaan aivan eri tavalla ja se laihduttaa

      https://www.kankaanpaanseutu.fi/mainos/art-2000006728603.html

      • Anonyymi

        "Ulkona menee helposti vaikka 5 tuntiakin kun on hyvät ilmat."

        Jotkut ihmiset joutuu käydä töissä, huolehtia perheestä ja ulkona ei todellakaan voi eikä huvita Suomessa tässä räntä- ja vesisateessa viettää ulkona aikaa. Lisäksi ikä muun elämän rajoitusten vuoksi vaikuttaa todellakin ettei mikään 5 h ole ihan joka päivän hommaa. Itselläni alkaa taas luontovaellus ja siihen saa kulumaan 5 h kävellen. Kun siihen yhdistää kiipeilyn jne niin menee vaikka 2000 kcal. Mutta eipä jaksa kuin kerran viikossa. Sitä ei jaksa jos ei syö myös enemmän. Jos laihdutuksen vuoksi liikkuu niin päivittäin vaikka tunti jotain on ihan riittävää kunnosta riippuen. Senkin voi jakaa lyhyempiin jaksoihin. Ei saa ylittää omaa jaksamista ettei maanisen liikkumisen vuoksi aja itseään ylirasitustilaan, jolloin liikkuminen muodostuu terveysriskiksi ja joutuu lopettamaan kaiken liikunnan vuosiksi tai jopa loppuelämäksi.

        Erittäin hyvä että itse keksii jotain kotiliikuntaa jota voi harrastaa säästä riippumatta, mihinkään lähtemättä.

        Kuntopyörä, jumppa olkkarin lattialla, pilates, lihaskuntoharjoittelu kumivastusnauhoilla, tanssi, jumppapallolla, käsipainoilla, hulavanteella hyppynarulla jne. Kirjastosta tai omaksi pari DVD:tä joilla näytetään mallia ja on monipuolisia liikkeitä ja ohjelmia.

        Pääasia että on mukavaa ja säännöllistä. Mut omaa kehoa pitää kuunnella.

        T kn


      • Anonyymi

        "Paljon ennemmin kannattaa pyöräillä ulkona.Jo 10 minuttiakin pyöräilyä sisällä tuntuu ikuisuudelta."

        Aika on suhteellinen käsite. Samoin kuin se mikä kellekin "kannattaa". Kaikki aktiivisuus ja pienikin liikunta kannattaa sen rinnalla ettei liiku lainkaan, kynnys on esim välineiden tai kunnon puolesta liika korkea eikä edes yritä tai siihen ei ala säännöllisesti. Kun liikunta on mukavaa, ei kelloa välttämättä tule edes katsottua. Itsellä käy niin uimisen kanssa joka kerta. Nyt kun ei hallit ole auki niin on vaikeaa kun on keksittävä muuta ettei romahda. Meillä ei uimahallissa ole rajoitettua aikaa. Minulla paukkuisikin aikarajat joka kerta.

        T kn


    • Anonyymi

      Kuntopyörä on mukava koska kelit ja vuorokauden aika, pakkanen jne ei haittaa polkemista ja voi pyöräillä telkkaria katsoessa pelkät kalsarit jalassa. Hyvää vaihtelua muulle liikunnalle. Liikkumisen pitää olla mukavaa, ja siihen ryhtymisen kynnys ei saa olla liika korkea (kun kuntopyörä on kotona niin kynnystä ei liiemmin ole) ja kun ei liikunta ole yksipuolista niin sekin auttaa. Mahdollisimman montaa lajia kannattaa kokeilla ja vaihdella lajeja. Pääasia että sitä harrastaa ja on motivaatiota eikä liikkuminen ei ole vastenmielistä. Kaikki ei tykkää kaikista lajeista eikä edes pysty kaikkeen.

      Liikkumisesta tuleva hyvä olo ja tunne että keho elää ja toimii on parasta itselleni. Kun jostain tulee hyvä olo niin sen pariin tykkää palata mahdollisimman pian uudestaan. Lepo on yhtä tärkeä kuin liikunta.

      10 kg on ihan mahdollinen, kunhan laittaa tarpeeksi pitkän aikarajan. Kilojen kanssa täytyy olla pitkäjänteinen. Syömisistä kilojen karistaminen kuitenkin tavallisella ihmisillä on kiinni. Liikunta tukee ruokavaliota.

      T kn

    • Anonyymi

      Laitoin laskuriin 75 kg ja totesin että sen painoinen kuluttaa reippaalla kävelylläkin 317 kcal/ tunti.

      Jokainen kuitenkin kävelee päivän mittaan niin normaali arkiaktiivisuus riittää monelle kun lisää siihen jonkun kivan lajin joka tukee laihtumista ja kunnon kohennusta.

      Tarjoilijan ei tarvitse enää lähteä lenkille. Mutta jos on istumatyöläinen niin joutuu keksimään enemmän liikkumismahdollisuuksia. Työmatkat, portaat jne.

      T kn

    • Anonyymi

      Kiitos vastauksista, pyrimme pitämään mieheni kanssa erikseen herkuttelupäivän viikossa ja muina päivinä syödään tavallista ruokaa. Oon tosi kiitollinen kun mies haluaa ja jaksaa tehdä terveellisiä aterioita, teemme myös yhdessä, mutta olen paljon yksin lasten kanssa olosuhteiden pakosta.
      Ulkoilemme yhdessä silloin kun pystymme.
      Olisi kiva voida juosta kilometrejä putkeen, mutta en tiedä voiko tuolla jalalla enää oikein juosta, kun se kipeytyy sääriluusta ja luulen että nilkan löystyneet nivelsiteet vaikuttaa siihen?
      Niin monta kertaa nyrjähtänyt, että tarvis varmaan leikkauksen..

      Mutta aion enemmän polkea tuota pyörää, sittenhän sen näkee lähteekö läski miten helposti. Ehkä ennemmin toivoisin, että nuo jalat muokkautuis nätimmiksi.
      Ap

      • Anonyymi

        Jos saan ehdottaa muokkaukseen jotain konstia niin se on lihastreeni. Pyöräilyn vaikutus ja hyöty on lähinnä aerobinen.

        Eli kuntosalia, jalkakyykkyjä puntit niskassa on kokonaisvaltainen alakehon lihaskuntoharjoitus 3-4 kertaa viikko ja myös kotona kevyempi omalla kehon painolla harjoittelu muokkaa kroppaa. Esim oma lempilajini pilates muokkaa kehoa. Varsinkin vatsaa ja keskikehoa.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos saan ehdottaa muokkaukseen jotain konstia niin se on lihastreeni. Pyöräilyn vaikutus ja hyöty on lähinnä aerobinen.

        Eli kuntosalia, jalkakyykkyjä puntit niskassa on kokonaisvaltainen alakehon lihaskuntoharjoitus 3-4 kertaa viikko ja myös kotona kevyempi omalla kehon painolla harjoittelu muokkaa kroppaa. Esim oma lempilajini pilates muokkaa kehoa. Varsinkin vatsaa ja keskikehoa.

        T kn

        "Eli kuntosalia, jalkakyykkyjä puntit niskassa on kokonaisvaltainen alakehon lihaskuntoharjoitus 3-4 kertaa viikko ja myös kotona kevyempi omalla kehon painolla harjoittelu muokkaa kroppaa"

        Riehuminen ei auta jos syöt vääränlaista ruokaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eli kuntosalia, jalkakyykkyjä puntit niskassa on kokonaisvaltainen alakehon lihaskuntoharjoitus 3-4 kertaa viikko ja myös kotona kevyempi omalla kehon painolla harjoittelu muokkaa kroppaa"

        Riehuminen ei auta jos syöt vääränlaista ruokaa.

        Joo se on hyvä syödä välillä.

        Kuntosalitreeniin proteiini tärkein.


    • Anonyymi

      Laitoin kerran Sports Trackerin päälle lauantain ostoskeskusreissulla. Tulee käveltyä useampi tunti ja kulutettua ihan hitosti kaloreita. Tosin myös puhelimen akku kuluu. Mutts aktiivisuusrannekkeella onkin parempi tarkkailla kun saa tarkan lukeman sykkeiden mukaan. Sitä ei vaan tule ajatelleeksi että tavallinen asia voi kuluttaa niin paljon kaloreita. Kulutus oli jotain 700-800 kcal. Tietty välipalat ja syömingit miinustaa.

      Puhumattakaan siitä mitä järkyttävää kuntopiiriä on tavallinen siivous.

      T kn

    • Anonyymi

      Olet ihan hyväkuntoinen, jos pystyt juoksemaan, ja vielä portaissa. Itse olen samaa pituusluokkaa, mutta 20 kg kevyempi, enkä pysty tules-ongelmien vuoksi juoksemaan. Kävely ja pyöräily kyllä onnistuu, pitkilläkin matkoilla.

      Itselläni ei ole paino-ongelmaa, mutta ainakin omalla kohdalla voin sanoa, että liikunnan määrän muutokset eivät juurikaan laihduta, ainakaan merkittävästi tai pysyvästi. Painonhallinta lähtee syömisestä. Jos jaksat juosta, et ole läski, vaan todennäköisesti varsin lihaksikas. Turha lihaksiaan on laihduttaa pois, eli kannattaa olla armelias laihdutusprojektissaan, ettei mene ojasta allikkoon. Kehon toiminnallisuus on tärkeämpää kuin ulkonäkö. Kuntosi on parempi kuin monella laihemmalla.

      Itse innostuin viime kesänä pyöräilemään. Minulla oli myös talven kuntopyörä kokeilussa, mutta ainakaan itse en siitä innostunut ja luovutin. On ihan eri asia pyöräillä ulkona kuin kuntopyörällä sisällä. Kuulemma juoksumatossa on vähän sama juttu. Juoksumatto on kuulemma raskaampi kuin ulkona juoksu, koska ei ole luonnollisen ympäristön vaihteluita. Itselläni oli sama kokemus kuntopyörästä, joten homma on kuolettavan tylsää ja vaatii luonnetta. Hien pintaan saa muullakin kotijumpalla, joka on vaihtelevampaa ja hauskempaa. Oikea pyöräily vahvisti itselläni reisilihaksia, mikä on tällaiselle hennolle naiselle tosi hyvä juttu. Eli jotain koipivaikutuksia pyöräilyllä (ja varmaan sillä kuntopyöräilylläkin) on. Vatsaan en muista erityisemmin vaikuttaneet. Vatsanpeitteeni ovat aina olleet heikot.

      Nilkkavammoista sen verran, että nyrjähdykset pitäisi aina kuntouttaa. Kuntouttamattomista jalkavammoista saattaa seurata kivulias ja liikkumista rajoittava plantaarifaskiitti-tyyppinen oireilu. Kannattaa harkita jalan vuoksi asiantuntevalla lääkärillä käymistä. Itse olen kevyt, ja silti olen kärsinyt tuki- ja liikuntaelinvaivoista. En toivo muille samaa.

      Lehdessä näin vakuumipito-harjoituksen vatsalle, ja olen sitä kokeillut. Se ei ole mitään rehkimistä, ja sen ennättää tekemään jokainen. Ei menetä mitään, jos kokeilee. Ihmeitä se ei itselleni tehnyt, mutta palpoimalla tuntunut pienen pieni tyrän tapainen pullistuma navan yläpuolelta katosi. Muuten mahani on sivuprofiililtaan yhtä pyöreä kuin on ollut aina.

      https://www.is.fi/laihdutus/art-2000007867977.html

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huhhuh! Antonio Flores oikoo huhuja: "Että Pekka Haavisto on pelastanut mut jostain bungalowista..."

      Aikamoisia juttuja sitä kiertää julkkiksista. Huhhuh tosiaan… Onneksi Antonio Flores osaa ottaa asiat huumorilla: https://www.suomi24.fi/viihde/huhhuh
      Kotimaiset julkkisjuorut
      52
      6312
    2. Erika ja Danny jälleen yhdessä

      rakastavaisina. https://www.seiska.fi/Kotimaa/Hellaa-halailua-Danny-ja-Erika-Vikman-viihtyivat-yhdessa-laivalla-kuvat-Seiskassa/1166199
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      3017
    3. Koneyrittjä ja tilitoimisto syytteessä

      Aikamoisia summia veivanneet arvioi erikoissyyttäjä. Tarjolla nyt ehdotonta vankeutta ja isoja korvauksia. Ilmeisen luotettava tilitoimisto kun tälla
      Kajaani
      20
      1962
    4. Onpa sinulla nainen hyvä piilo?

      En saa mitenkään yhteytä.
      Ikävä
      76
      1057
    5. Suloisen Sofian tämä päivä menee Hangossa

      Siellä Martinan heppatilalla mitä rakasti hulluna. Voi voi kun siellä ulkoilee nyt kauniissa maisemissa Sofia ja kehrää Stefun kainalossa❤️ En varmaan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      1034
    6. Martinan stoori

      Ei toi ole nyt tervettä huudella voi v…, Todellinen hyvinvointi valmentaja!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      891
    7. PS:n kannatus romahti

      YLE:n gallupissa puolueen kannatus vain 14,3% kun Keskustalla 17,7%. Kokoomus porskuttaa omissa yli 22% luvuissa. Keskusta puolustaa uskottavimmin maa
      Maailman menoa
      405
      882
    8. Marinin kannattaa pitää nyt turpa kiinni!

      Eikä sotkeutua ulkopolitiikkaan, kun se ei hänelle kuulu. Kassatytön järjellä hän järjestää Suomen sotaan, kun puuttuu aikuisten asioihin.
      Maailman menoa
      292
      868
    9. Ilta Sanomien ylimielistä kolumnistia pelottaa jo vääristellyn koronauutisoinnin jälkipyykki

      Reijo Ruokanen ilmoittautuu ensimmäiseksi katuvaiseksi yksipuolisen koronainformaation jakajaksi. Ylpeys ja ylimielisyys vielä paistaa läpi mutta ju
      Maailman menoa
      239
      798
    10. Miten ja missä

      Asennossa haluat rakastella kaivattuasi?
      Ikävä
      50
      790
    Aihe