Vanne ei ole enää pyöreä

Anonyymi

Moro!

Osaako joku neuvoa miten vanteesta saisi taas pyöreän? Kysyin huoltoliikkeestä aikaa, mutta ei jaksa odottaa viikkoa tämän takia.

Kiristelin hiukan pinnoja ja homma kusi jollain tapaa. Sain sivuliikkeen pois pyörästä, mutta uutena ominaisuutena huomasin, että kun vertaan vanteen etäisyyttä runkoon pyörän pyöriessä, niin se "hyppii" hiukan, pahimmillaan n. 5mm verran. Myös ajaessa tuntuu kuin hiukan takapyörä pomppisi.

Any help? :)

13

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siitä vaan pinna-avain käteen ja löystyttämään kuopan kohdalta kaikkia pinnoja?

      • Anonyymi

        Sitä olen koittanut, mutta ei tunnu vaikuttavan. Oikeastaan nyt on kyseessä kuopan sijaan "kohouma" , mutta ei auta vaikka kuinka kiristäisi... Leka? :D

        Tänään viimeksi vedin kaikki sen verran löysälle, että oli miellyttävä suoristella sivusuunnassa. Osaako kukaan arvioida, että montako kierrosta (n. 6-8 pinnan levyinen alue) pitäisi kiristellä tuollaisen 5mm raon suoristamiseksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä olen koittanut, mutta ei tunnu vaikuttavan. Oikeastaan nyt on kyseessä kuopan sijaan "kohouma" , mutta ei auta vaikka kuinka kiristäisi... Leka? :D

        Tänään viimeksi vedin kaikki sen verran löysälle, että oli miellyttävä suoristella sivusuunnassa. Osaako kukaan arvioida, että montako kierrosta (n. 6-8 pinnan levyinen alue) pitäisi kiristellä tuollaisen 5mm raon suoristamiseksi?

        Pystyheitton pätee sama kuin sivusuunnassa, löysää vastapuolelta (eli sieltä kehän toiselta reunalta 60 cm päästä).

        Kaikkien korjausten tulee olla PIENIÄ, nippelin osakierroksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pystyheitton pätee sama kuin sivusuunnassa, löysää vastapuolelta (eli sieltä kehän toiselta reunalta 60 cm päästä).

        Kaikkien korjausten tulee olla PIENIÄ, nippelin osakierroksia.

        Siis vastapuolelta löysätään pinnoja saman verran kuin toiselta kiristetään.

        Sivuttaisheitossa epäsymmetrisessä takapyörässä rataspakan puoleisia nippeleitä kierretään aavistuksen vähemmän kuin vasemmalta löysätään.


    • Anonyymi

      Osta uusi. Sitten voit aina vaihtaa suoraan huollon ajaksi.

      • Anonyymi

        Tätäkin mietin, mutta ei ole osaamista noiden levyjarrujen, rataspakettien ja mitä kaikkea siihen tuleekaan kiinni :/


    • Anonyymi

      Älä kiristele pinnoja, vaan löysää kaikki pinnat, niin että tuntuvat olevan samassa kireydessä. Tunnustele omin käsin, sitten myös omin pikku kätösin liikuttele pinnoja. Sen jälkeen ala kiristää kaikkia pinnoja, aivan vähän kerrallaan. Katso silmilläsi, pinnan päätä nippelissä. Kaikkien saman puolen pinnojen pitää olla samalla syvyydellä. tunnustele kireyttä omin kätösin. Katso Youtubesta videoita: 'How To Build A Bicycle Wheel'.

    • Anonyymi

      Kiitoksia kommenteista! Voi olla, että tuli kaikki yhdeltä avuliaalta tai useammalta, mutta arvostan tätä suuresti! Olen itse päässyt pyöräilyyn sisään harrastuksena viimeisen vuoden aikana ja otan diy-kaverina innolla kaiken opin vastaan :)

      • Anonyymi

        Rihtaamisessa onnistuminen on eräs elämän vaativimmista taidoista


      • Anonyymi

        Koska kyseessä on takavanne, niin vanteessa saattaa olla toispuolinen rataspakkanapa, joihin voidaan rakentaa kuvioinnin joko eri pituisilla pinnoilla tai niin että toinen puoli, toisen puolen napan laipan, pinnat ovat kireämmällä kuin toisen. Siis pinnoja säätäessä pitää huomioida se, että vannekehä tulee keskelle haarukkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rihtaamisessa onnistuminen on eräs elämän vaativimmista taidoista

        Tuloksen ei onneksi tarvitse olla heti täydellinen.

        Ei koskaan yli puolen kierroksen säätöjä. Jokaisen pinnan kiristys/löysääminen vaikuttaa jokaiseen muuhun pinnaan.

        Ensin polkupyörä on käännettävä ylösalaisin ja tuettava jotenkin. Sitten pitää sormen kanssa katsoa missä on kohtaa on heittoja eniten sivusuunnassa ja korkeussuunnassa ja merkitä ne vaikkapa maalarinteippipaloilla tai liidulla.

        Akselin kiinnitys sellaiseksi, että vanne on mahdolismman keskellä haarukan varsien välissä. Sitten vaan säätämään muutamaa varmasti pielessä olevaa pinnaa hiukan. Tuloksen on aina parannuttava. Idean oppii aika nopeasti. Kaikkien pinnojen on lopuksi oltava yhtä kireällä. Pitää aina miettiä, miten hiukan löysä pinna kannattaa kiristää. Usein se tapahtuu kiristämällä useaa vastakkaisen puolen pinnaa, jos se pienentää korkeussuunnan heittoa. (Löysän pinnan viereisiä pinnoja voi samalla tietysti joutua hiukan löysäämään.)

        Sitten kaikki uudestaan viikon parin välein. Aina vähemmän ja vähemmän korjattavaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Rihtaamisessa onnistuminen on eräs elämän vaativimmista taidoista

        Rihtaaminen ja ennen kaikkea kiekon rakentaminen on hyvin mielenkiintoista ja kuin eräänlaista taidetta.


    • Anonyymi

      Tuohan on jo sitten hyvällä mallilla, sitten vaan vastavääntöä ja pompusta löysäystä.
      Tube täynnä ohjeita

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Välit poikki aikuisen lapsen perheen kanssa.

      He suuttuivat kun kuulivat ettemme puolisoni kanssa ota rokotetta. Emme todennäköisesti saa tavata enään lapsen lapsiamme, emmekä saa heitä yökylään k
      Maailman menoa
      376
      7668
    2. Yllätys-sexy! Sanna Ukkola poseeraa korsettitopissa nuoruuskuvassa: "Housut jalassa, kerrankin"

      Sanna Ukkola on totuttu näkemään aina hyvin asialinjalla. Nyt hän todellakin yllättää. UUH, aika hot! https://www.suomi24.fi/viihde/yllatys-sexy-bb-sa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      5155
    3. Aikapommi räjähti BB-talossa - Ikävä "leikki" teki tehtävänsä - Nina Mikkonen häätöäänestykseen

      Voi ei, nyt kävi yksinhuoltajalle köpelösti… Mitä mieltä, pitäisikö Mikkosen jo tippua BB-talosta? https://www.suomi24.fi/viihde/aikapommi-rajahti-bb-
      Big Brother
      53
      4585
    Aihe