Matematiikan arvostus pohjautuu siihen, että se sen kautta opitaan loogista abstraktia ajattelua. Mikään muu aine ei sitä tarjoa samalla tavalla ja kuitenkin tällainen perusoppiminen on välttämätöntä. Tällaista ratkaisutaitoa tarvitaan perustana kaikilla aloilla ja erityisesti luonnontieteissä ja niiden sovellutuksissa vihreässä ja kiertotaloudessa ja digimaailmassa. Nämä ovat tulevaisuuden suuria haasteita, joihin tarvitaan hyvää peruskoulutusta ja sen kautta tutkijakoulutusta. Pienen kansakunnan ei sovi tuhlata yhtään tällaiseen kykenevää yksilöä, koska sellaisten hankkiminen ulkomailta ei ole Suomelle itsestään selvyys.
Tätä perusoppia ja tietoa ei saa esimerkiksi kielten tai monien muiden opintojen kautta. Lukio-opetusta ei ole tarkoitettu valmistamaan työhön, vaan antamaan kunnolliset perusteet oppia työelämässä tarvittavat asiat varsinaisessa ammattiopissa. Lukion opintojen yksi tarkoitus on myös esitellä erilaisia perustietoja ja –taitoja ja antaa mahdollisuus löytää kiinnostavia/tulevaisuudessa tarpeellisia toiminnan kohteita. Tämän työkalupakin kokoamisessa ongelmien ratkomis- ja ajattelukyky ovat faktoja tärkeämpiä, koska monet totena pidetyt asiat voivat muuttua ajan kuluessa ja toisaalta niitä on helppo löytää nykymaailmassa.
Nykyisin opiskelijoilla ei ole (tai on vain harvoin) keskittymiskykyä ratkoa monimuuttuja ilmiöitä ja onkin aihetta kysyä, mistä tuollainen keskittymiskyvyttömyys johtuu. Ovatko rastiruutuun kokeet, joita monissa oppiaineissa käytetään, opettaneet nuorille tällaista lyhytjänteisyyttä vai onko maailman elämäntyyli johtanut tähän toimintatapaan ja onko se vain länsimainen ilmiö? Kuitenkin matemaattisten ongelmien ratkaiseminen antaa koululaisille mahdollisuuden keskittyä oppimaan pitkäjännitteistä toimintaa ja jo pelkästään sillä perusteella sen arvostaminen on hyvin perusteltua. Kansakunnan elinkelpoisuuden kannalta on perusteltua arvostaa matematiikan opettamia kykyjä enemmän kuin faktojen esittelyä tai jonkin muun työkalun hankkimista. On turhaa opetella opettamaan, jos ei ole asiaa, mitä opettaa tai opetella kieltä, jos ei ole mitä sanoa.
Oletko pitkäjännitteinen ja arvostatko loogista ajattelua?
Anonyymi
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??
On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt57515281Valkeakosken tappo
"Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k4412378Nyt ahdistaa
Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että362899515-vuotiaan ruumis valkeakoskella
Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on103917Kuka oli tekijä?
Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso363827Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?
Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-3592657Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!
Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w92157Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi
Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä1301928Laita viestiä?
Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘951753Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.1941633