Oletko pitkäjännitteinen ja arvostatko loogista ajattelua?

Anonyymi

Matematiikan arvostus pohjautuu siihen, että se sen kautta opitaan loogista abstraktia ajattelua. Mikään muu aine ei sitä tarjoa samalla tavalla ja kuitenkin tällainen perusoppiminen on välttämätöntä. Tällaista ratkaisutaitoa tarvitaan perustana kaikilla aloilla ja erityisesti luonnontieteissä ja niiden sovellutuksissa vihreässä ja kiertotaloudessa ja digimaailmassa. Nämä ovat tulevaisuuden suuria haasteita, joihin tarvitaan hyvää peruskoulutusta ja sen kautta tutkijakoulutusta. Pienen kansakunnan ei sovi tuhlata yhtään tällaiseen kykenevää yksilöä, koska sellaisten hankkiminen ulkomailta ei ole Suomelle itsestään selvyys.

Tätä perusoppia ja tietoa ei saa esimerkiksi kielten tai monien muiden opintojen kautta. Lukio-opetusta ei ole tarkoitettu valmistamaan työhön, vaan antamaan kunnolliset perusteet oppia työelämässä tarvittavat asiat varsinaisessa ammattiopissa. Lukion opintojen yksi tarkoitus on myös esitellä erilaisia perustietoja ja –taitoja ja antaa mahdollisuus löytää kiinnostavia/tulevaisuudessa tarpeellisia toiminnan kohteita. Tämän työkalupakin kokoamisessa ongelmien ratkomis- ja ajattelukyky ovat faktoja tärkeämpiä, koska monet totena pidetyt asiat voivat muuttua ajan kuluessa ja toisaalta niitä on helppo löytää nykymaailmassa.

Nykyisin opiskelijoilla ei ole (tai on vain harvoin) keskittymiskykyä ratkoa monimuuttuja ilmiöitä ja onkin aihetta kysyä, mistä tuollainen keskittymiskyvyttömyys johtuu. Ovatko rastiruutuun kokeet, joita monissa oppiaineissa käytetään, opettaneet nuorille tällaista lyhytjänteisyyttä vai onko maailman elämäntyyli johtanut tähän toimintatapaan ja onko se vain länsimainen ilmiö? Kuitenkin matemaattisten ongelmien ratkaiseminen antaa koululaisille mahdollisuuden keskittyä oppimaan pitkäjännitteistä toimintaa ja jo pelkästään sillä perusteella sen arvostaminen on hyvin perusteltua. Kansakunnan elinkelpoisuuden kannalta on perusteltua arvostaa matematiikan opettamia kykyjä enemmän kuin faktojen esittelyä tai jonkin muun työkalun hankkimista. On turhaa opetella opettamaan, jos ei ole asiaa, mitä opettaa tai opetella kieltä, jos ei ole mitä sanoa.

0

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Ikävöin sinua kokoyön!

        En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
        Ikävä
        61
        4428
      2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

        https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
        Kalajoki
        152
        3291
      3. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

        Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
        Kalajoki
        55
        2560
      4. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

        Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
        Tunteet
        49
        2554
      5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

        Eivät osanneet suomea nimittäin.
        Maailman menoa
        110
        2285
      6. Älä mahdollisesti ota itseesi

        En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
        Ikävä
        24
        1893
      7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

        Oliko mökkiläinen taas?
        Hyrynsalmi
        24
        1681
      8. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

        Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
        Ikävä
        30
        1626
      9. Mitä sinä mietit

        Mies?
        Ikävä
        169
        1540
      10. Metsästysmökki

        Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
        Kuhmo
        36
        1275
      Aihe