Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

missäpäin sanotaan minä.

poro

Mistä tulee kirjakielen ensimmäinen persoonamuoto minä?
Käytetäänkö sitä muotoa jossain suomen murteessa. Itse olen kuullut käytettävän vain muotoja: mä, mää ja mie.

21

8023

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmmm

      Savolaismurteissa persoonapronominit ovat minä, sinä, (se?), myö, työ, hyö.

      • Sudeettisavolainen

        ... savolaismurteiden alue on aika laaja. Pohjois-Karjalassa ja ns. Itä-Savossa (Savonlinnan kieppeillä) kuulee kyllä mietäkin. MIten lienee siellä savokaiskiilassa POhjanmaalla?


      • mää
        Sudeettisavolainen kirjoitti:

        ... savolaismurteiden alue on aika laaja. Pohjois-Karjalassa ja ns. Itä-Savossa (Savonlinnan kieppeillä) kuulee kyllä mietäkin. MIten lienee siellä savokaiskiilassa POhjanmaalla?

        Ainakin Ähtärissä on tapana sanoa mää. Tosin olen kuullut, että vanhan polven edustajat ovat olleet sitä mieltä, että vain lampaat määkivät. Siksi tulisi sanoa minä. En tiedä, kuuluuko tuo minä murteeseen vai onko se vain pyrkimystä puhtaaseen suomeen. Onhan sanottu, että Keuruun seudun murre on puhtainta suomea.


      • sanotaa
        mää kirjoitti:

        Ainakin Ähtärissä on tapana sanoa mää. Tosin olen kuullut, että vanhan polven edustajat ovat olleet sitä mieltä, että vain lampaat määkivät. Siksi tulisi sanoa minä. En tiedä, kuuluuko tuo minä murteeseen vai onko se vain pyrkimystä puhtaaseen suomeen. Onhan sanottu, että Keuruun seudun murre on puhtainta suomea.

        Minä, sinä, se/hän,
        me, te, ne/he.

        Jos se on puhasta kieltä nii hyvä on.

        Ja lampaat vaan sannoo: mää :)


      • Minä-Myö&Työ
        Sudeettisavolainen kirjoitti:

        ... savolaismurteiden alue on aika laaja. Pohjois-Karjalassa ja ns. Itä-Savossa (Savonlinnan kieppeillä) kuulee kyllä mietäkin. MIten lienee siellä savokaiskiilassa POhjanmaalla?

        >>>savokaiskiilassa POhjanmaalla?>>>
        Meillä savokaiskiilassa sanotaan: MINÄ-MULLE-MULLA-MUM´Mielestä jne...
        Näin Etelä-Pohjanmaan järviseudulla ja murre on toki savolaisvoittoista, mutta vaihtelee pitäjittäin aika tavalla. Rantaruotsalaisten vaikutus paikalliseen murteeseen on yhtä suuri kuin savolaisuudella.
        Varsinaisesta etelä-pohjalaisesta murteesta ei ole täällä juuri tietoakaan. Aika kumma juttu...


    • tietäjänainen

      rovaniemellä ainakin. tosin siellä käytetään aika kirjavasti muitakin muotoja tuosta yksikön ensimmäisestä persoonasta, niinku toisestaki jne.

      • Rovaniemessä syntyny ja kas...

        Kylläpä vaan vanhat rovaniemeläiset käyttävät vain mie ja sie muotoja. Iteltäni se on karissut matkan varrella, mutta veljeni ja serkkuni käyttävät pelkästään mietä ja sietä.

        Näinköhän tietäjänainen on syntyperäisiä rovaniemeläisiä tavannut?


    • Pohjois-Satakunnassa

      sanottiin ennen,minä. En tiedä nykykäytäntöä.

      • emä-savosta

        miä, siä, hää, myö, työ, hyö


      • höpö
        emä-savosta kirjoitti:

        miä, siä, hää, myö, työ, hyö

        Miä sanotaan Kotkassa eikä muualla. (Ja kyllä diftongien pitäisi avartua monikossakin.)


      • Sudeettisavolainen
        höpö kirjoitti:

        Miä sanotaan Kotkassa eikä muualla. (Ja kyllä diftongien pitäisi avartua monikossakin.)

        ... "miä" sanotaan muuallakin Kymenlaaksossa kuin Kotkassa.


      • sanotaan
        Sudeettisavolainen kirjoitti:

        ... "miä" sanotaan muuallakin Kymenlaaksossa kuin Kotkassa.

        Etelä-Savossakin, Mikkelin seudulla


    • J@zz

      Mä uskosin et se on vaan 'minä' kirjakielellä. Me ainakin tääl poris sanotaan 'mä' tai 'mää'

      • eips

        kyllä sitä ollaan käytetty ennen kirjakielen luomistakin. kirjakieli kehitettiin yhdistelemällä eri suomen murteita. ja tosiaan, rovaniemellä sitä ainakin käytetään. pori ei ole yhtä kuin koko suomi o_O


      • Ilpo Tuskin

        niin kyllä Porissakin käytetään sitä yleiskielistä muotoa. Kokeile vaikka.

        Oudompi ilmiö minusta on sanan 'toine' käyttö, kun puhutaan itsestä.

        "Toine raataa ko hullu ja sää vaa makkaat"

        Onkohan ruotsin peruja?


    • The Me

      ...mahdetaan sanoa? Taitaa savossakin taipua minä, mulle, multa?

      • Sudeettisavolainen

        Olin tässä pari viikoa Nilsiässä ja Iisalmessa, ja kuuntelin "sillä korvalla". "Minä, sinä, se, myö työ, hyö/ne" ovat kyllä edelleen murteen peruspronominit varsinaista murretta puhuville.

        "Mulle, multa jne." en kuullut kertaakaan, paitsi sen tapaisissa kuin "mullei(j)oo = minulla ei ole.

        Olisi tietysti kiva, jos joku Savossa asuva asiasta innostunut savolainen toisi lisää valaistusta. Ei kai Suomessa kannata ihan antropologiksi alkaa saman kielen muunnelmia ihmetelläkseen :-).


      • sanotaan minä ja mulle
        Sudeettisavolainen kirjoitti:

        Olin tässä pari viikoa Nilsiässä ja Iisalmessa, ja kuuntelin "sillä korvalla". "Minä, sinä, se, myö työ, hyö/ne" ovat kyllä edelleen murteen peruspronominit varsinaista murretta puhuville.

        "Mulle, multa jne." en kuullut kertaakaan, paitsi sen tapaisissa kuin "mullei(j)oo = minulla ei ole.

        Olisi tietysti kiva, jos joku Savossa asuva asiasta innostunut savolainen toisi lisää valaistusta. Ei kai Suomessa kannata ihan antropologiksi alkaa saman kielen muunnelmia ihmetelläkseen :-).

        Minä, mulle, multa.

        'minäkin' on 'minnäe'
        'minullakin' on 'mullakii'
        'minustakin' on 'minustakkii'


      • A-gnostikko
        sanotaan minä ja mulle kirjoitti:

        Minä, mulle, multa.

        'minäkin' on 'minnäe'
        'minullakin' on 'mullakii'
        'minustakin' on 'minustakkii'

        Meilläpäen Ylä-Savossa suatettaan sannoo joko mulle tahi minulle, riippuu vähän tilanteesta ja puhujasta. Nuori polvi ja keski-ikäiset yleensä sanovat mulle. Vuan minullehhiin (34 vee) on ihan tuttuja semmosettiin tilanteenkömpsykät, jossa tulloo sanottua ihan kirjakielen mukasesti.


    • Anonyymi

      Imatralla syntyneenä ja kasvaneena olen mie. Ja mie tulin töiden perässä P-Karjalaan ja olen edelleen sama mie. Miun äiti oli Joutsenosta ja miun isä Lauritsalasta. Ja kun Riitta Uosukainen opetti minnuu (ja muitakin lukiossa) niin kyllä nämä peroonapronominit istuvat miun suuhun hyvästi. Terveisin mamma 69v Kitee

    • Anonyymi

      Pohjois-Savossa sanotaan minä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2454
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1808
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1601
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1535
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1488
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      31
      1227
    Aihe