Meinasin väsätä maalle sellaisen puuhäkkyn, mihin voi kasvattaa villiviiniä varjostamaan ja mitä lie kukkaväkerryksiä.
https://images.app.goo.gl/q68ijjgJba4QBBFt6
Vähän joku tuollainen...
Mitähän kannattais huomioida? Onks joku tehnyt, tai nähnyt tuollaista käytännössä? Mitä mittoja noissa kantsii käyttää? Itse en oo törmännyt missään, mutta ei näytä kovin vaikealta kasata/tehdä. 🤔
Pergolan suunnittelua.
30
413
Vastaukset
Meille olis tarkoitus tuohon takapihalle väsätä samanmoinen, kun se himpula paviljonki lenteli tuulen voimasta viime kesänä mutkalle.
Pergola Palmako Paula 9,5 m² - Pergolat - Taloon.com https://www.taloon.com/pergola-palmako-paula-9-5-mNo mä mietin, että isot laatat nurkkiin ja laatan läpi ensin kierrerassi, minkä päähän saa säädettäväks noi pystytolpat. Se pitää sen myös paikoillaan. Ei lähde tuulen mukaan. Ja ei tuohon mitään kattoa päälle tulekaan, vaan villiviini saa tehdä katon aikanaan. 😀
Mutta saa toi ainakin 2,5 m korkea olla? Eipähän villiviini käristy, jos grillaa siellä? 😆interlocutrice kirjoitti:
No mä mietin, että isot laatat nurkkiin ja laatan läpi ensin kierrerassi, minkä päähän saa säädettäväks noi pystytolpat. Se pitää sen myös paikoillaan. Ei lähde tuulen mukaan. Ja ei tuohon mitään kattoa päälle tulekaan, vaan villiviini saa tehdä katon aikanaan. 😀
Mutta saa toi ainakin 2,5 m korkea olla? Eipähän villiviini käristy, jos grillaa siellä? 😆Okei. Tee sä se pergola ensin, mä matkin sitten perässä. 😉
J-a-n kirjoitti:
Okei. Tee sä se pergola ensin, mä matkin sitten perässä. 😉
Joo...
Pitää miettiä rakennetta vielä mieleesä. Jokatapauksessa järeää puutavaraa laitan siihen. Ja mursketta pohjalle.
Näillä näppäimin sen pohja-ala tulisi 4mx4m ja itse pergola 3,4x3,4 m siihen alueen keskelle. Painekylstetyt reunukset, että voi vetää siimaleikkurilla nurtsin ihan rauhassa pois. Eikä villiviinikään karkaile. 😀interlocutrice kirjoitti:
Joo...
Pitää miettiä rakennetta vielä mieleesä. Jokatapauksessa järeää puutavaraa laitan siihen. Ja mursketta pohjalle.
Näillä näppäimin sen pohja-ala tulisi 4mx4m ja itse pergola 3,4x3,4 m siihen alueen keskelle. Painekylstetyt reunukset, että voi vetää siimaleikkurilla nurtsin ihan rauhassa pois. Eikä villiviinikään karkaile. 😀Maalaatko jossakin kohtaa vai öljyytkö puuosat?
J-a-n kirjoitti:
Maalaatko jossakin kohtaa vai öljyytkö puuosat?
No sen saa päättää ulkonäköön ja estetiikkaan keskittyvä komitea. Se komitea (sisko) tilas tämän häkkyrän. 🤣
interlocutrice kirjoitti:
No sen saa päättää ulkonäköön ja estetiikkaan keskittyvä komitea. Se komitea (sisko) tilas tämän häkkyrän. 🤣
Okei. 😜
J-a-n kirjoitti:
Okei. 😜
No ehkä joku kyllästys vois olla paras vaihtoehto. Tulee sellaista kenttäsahatavarasta, että on karkeaa tavaraa, joten mahdollisimman lirulla tökötillä kun löijää, niin hyvä tulee. 😀👌
- Anonyymi
Eipä noissa mitään niin painavaa roiku (vai roikkuuko... miehet, lapset, keinu?) että olisi niin väliä. Niitä kolmioita jäykistämään jos pihalla pyörii marakatteja heilumassa.
Perinteistä mallia seuraillen vaan. Yleensä niissä on selvä järki miksi asiat on tehty tietyllä tavalla.Ei tuolla tuskin kukaan roiku, mutta silti teen järeästä 2x4 lankusta. Sitä piisaa. 😀👌
Voipahan sitten täräyttää katolle vaikka valokatettakin jälkeenpäin, jos tympii sadekuurot. 😀
- Anonyymi
Olen tehnyt tuollaisia työkseni varmaan yli 200 kpl. Tuollainen on liian ruma ja yksinkertainen. Pitää ensin ainakin pohjatyö tehdä kunnolla. Kannattaa tehdä metallista, niitä myydään ihan kaupoissa valmiita ja ne kasataan pihalla. No jos puusta haluaa tehdä niin ainakin pitää maahan kaivaa perustukset ja ne betonista ja sitten metallikiinnikeellä kiinni runko. Niitä on erilaisia metallijalkoja johon se puun runko työnnetään ja ruuvataan kiinni.
No mulla on todella jämäkkiä laattoja, mihin meinasin laittaa 10 mm kierrerassit kiinni laattaan, minkä päälle laitan pystytolpat... voi säädellä jatkossa, jos meinaa nousta tai laskea joku nurkka. Eikä puu ole ihan laatassakaan kiinni.
- Anonyymi
Lattia kannattaa tehdä kestopuusta ainakin tai sitten jotain kivilaattaa tai liuskekiveä monet käyttää.
No aluks meinasin laattoja vaan keskelle, muuten mursketta... jos joskus haluaa, voi laittaa loputkin laatoilla...
- Anonyymi
No aluks meinasin laattoja vaan keskelle, muuten mursketta... jos joskus haluaa, voi laittaa loputkin laatoilla...
Kunnon lattia vaan heti. Liuskekivi on hyvä mutta siinä voi mennä asettelussa aikaa että saa hyvän. Pohjalle kivituhkaa ja sitten liuskekivien saumoihin sekoittaa kivituhkasta ja betonista massan ja se kovettuu hyvin saumoihin.
Anonyymi kirjoitti:
Kunnon lattia vaan heti. Liuskekivi on hyvä mutta siinä voi mennä asettelussa aikaa että saa hyvän. Pohjalle kivituhkaa ja sitten liuskekivien saumoihin sekoittaa kivituhkasta ja betonista massan ja se kovettuu hyvin saumoihin.
No voisin samalla perustaa oman tilin, minne te innokkaat voitte jakaa lahjoitusta investointeja varten. Jos tarpeeksi tulee varoja, voin ehkä laittaa lattialämmityksenkin, niin pysyy sulana talvellakin. 😄👌
- Anonyymi
Jos valo juttuja haluat pergolaan niin kannattaa valaa betonista pilarit
- Anonyymi
Itse en kysy mihinkään asiaan neuvoa täältä, jos tarvitsen apua kysyn asiantuntijalta.
Rn mäkään neuvoja kysy, vaan lähinnä ideoita. Joku on saattanut tuollasen hommata/tehdä, mutta on liian pieni, tai iso, matala tai korkea... liian leveä kattovasojen väli tms.
Ja muutenkin tää päsähti päähän laittaa tänne valitusmarinap.llujuttuviidakkoon vähän muuksi aiheeksi. Näistä hyvänä päivänä saattaa poikia tarinat jonnekin muuhunkin suuntaan...
No mulla ei ole kokemusta pergolan rakentamisesta, mutta pergolasta ja villiviinistä..
Pergolani oli ihana kun villiviini muodosti vehreän katon .. ja ihanan viileä helteillä..
Sit tuli aitojen maalaus.. jouduin kiipeämään pergolaan ja laskemaan villiviinin alas maalaustoimien tieltä.. toinen vaihtoehto olisi ollut leikata villiviini alas.
Villiviini selvisi mutta ei ollut enää entisensä. Sain sen kasvamaan jälleen ylös pergolaan ja huomasin pari vuotta myöhemmin että pergolan "kattopuut" olivat lahonneet. Oli alun alkaen rakennettu huonosta kakkosnelosesta.
Ja taas villiviini alas remontin tieltä. Nyt en uskaltanut enää kiivetä pergolan päälle lahojen puiden takia, joten kiskoin villiviinin alas.. ei muuten tykännyt siitä. Paljon oksia katkesi ja vaurioitui.
Remontin jälkeen villiviini ylös.. ja parin vuoden päästä taas alas kattopuiden maalauksen takia.
Ja siitä meni pari vuotta kun oli taas aitojen maalaus.. eli villiviini alas..
Villiviinini ei ole palautunut entiseen loistoonsa ollenkaan.. on kumminkin suhteellisen hidas kasvamaan siihen nähden miten olen sitä riepotellut viimeisen 20 vuoden aikana.
Joten fiksuna voisit miettiä toimikunnan kanssa sitä pergolan maalausta/ öljyämistä ja villiviiniä myös huoltotoimenpiteiden kannalta.
Ja käytä laadukasta puutavaraa. Sillä säästät huoltotoimissa pidemmän päälle.
Tänä kesänä lähtee villiviini taas alas kun lahonnutta aitaa paikkaillaan...No villiviini kasvaa kyllä nopeasti, mutta varmaan se vanha osuus ei enää jaksa rusahtelun jälkeen tarpeeks työntää mehuja ylös, joten varmaan sen jos ottaa alas, kannattaa varmaan huitaista kerralla ihan liki juuresta poikki... tai hommata uusi... Mäkin kotona pätkin sitä reilusti, niin ei se enää tykännyt siitä... :o)
Mutta meinasin koittaa saada siitä pitkäaikaisen ja helppohoitoisen...ei siis liikaa pientä rimaa tms. sinne... järeää puuta ja ilmavasti. :o)interlocutrice kirjoitti:
No villiviini kasvaa kyllä nopeasti, mutta varmaan se vanha osuus ei enää jaksa rusahtelun jälkeen tarpeeks työntää mehuja ylös, joten varmaan sen jos ottaa alas, kannattaa varmaan huitaista kerralla ihan liki juuresta poikki... tai hommata uusi... Mäkin kotona pätkin sitä reilusti, niin ei se enää tykännyt siitä... :o)
Mutta meinasin koittaa saada siitä pitkäaikaisen ja helppohoitoisen...ei siis liikaa pientä rimaa tms. sinne... järeää puuta ja ilmavasti. :o)En raaskinut pistää villiviiniä poikki kun se oli parhaimmillaan niin komea. Ja oli iso, vuosia kestänyt työ saada se kasvamaan aidalta pergolaan...
Mutta ehkä sitä puuta ei kannata maalata.
Hyvä puutavara on kaunis käsittelemättömänäkin ja kestää säitä. Ja jos se villiviini peittää sen, niin eihän sitä puutavaraa edes näje sieltä alta...Pikku-pirpana kirjoitti:
En raaskinut pistää villiviiniä poikki kun se oli parhaimmillaan niin komea. Ja oli iso, vuosia kestänyt työ saada se kasvamaan aidalta pergolaan...
Mutta ehkä sitä puuta ei kannata maalata.
Hyvä puutavara on kaunis käsittelemättömänäkin ja kestää säitä. Ja jos se villiviini peittää sen, niin eihän sitä puutavaraa edes näje sieltä alta...No en tiedä, että jos sen jollain tietyllä aineella käsittelis, niin se harmaantuisi kelomaiseksi nopeesti....sellainen pohjalla olisi kyllä törkeen siisti...mutta en tiedä sitten miten villiviini ekana kesänä kerkeää sitä varjostamaan, että on sitten tasaisenharmaa? :o)
No en tiedä, että jos sen jollain tietyllä aineella käsittelis, niin se harmaantuisi kelomaiseksi nopeesti....sellainen pohjalla olisi kyllä törkeen siisti...mutta en tiedä sitten miten villiviini ekana kesänä kerkeää sitä varjostamaan, että on sitten tasaisenharmaa? :o)
Mulla valokateseinä jonka tukipuut käsitelty sillain kelomaiseksi.. en ole ite tehny sitä, vaan edellinen asukas, mutta sika siisti hopeinen väri.. suosittelen.
Pikku-pirpana kirjoitti:
Mulla valokateseinä jonka tukipuut käsitelty sillain kelomaiseksi.. en ole ite tehny sitä, vaan edellinen asukas, mutta sika siisti hopeinen väri.. suosittelen.
Se on rautasulfaatti... se se oli....ehkä saatan käyttääkin sitä... :oD
- Anonyymi
No en tiedä, että jos sen jollain tietyllä aineella käsittelis, niin se harmaantuisi kelomaiseksi nopeesti....sellainen pohjalla olisi kyllä törkeen siisti...mutta en tiedä sitten miten villiviini ekana kesänä kerkeää sitä varjostamaan, että on sitten tasaisenharmaa? :o)
Sivele puhdas puupinta piimävedellä, se harmaantuu vuodessa jo sopivasti. Tee siitä ehdottomasti tarpeeksi tilava ainakin 3x4 metriä kanttiinsa ja 2,5m korkeutta ainakin. Pleksikatoksella, niin voi sateellakin istuskella... vaikka niillä hermo sauhuilla.
Hyvä vieraatkin häätää ulos tupakille, ei tarvitse asuin tilojaan sillä katkulla pilata.
Sen villiviinin joukkoon kannattaa istuttaa myös klematista,kasvaa nopeammin mitä villiviini ja klemateissa on kaiken väristä kukintoa, sekä eri aikoihin kukkivia.
(Hae klematis kuvahaulla; niin näet koko värikirjon ja kukintojen koko erotkin)
Mulla alkoi taas `yötuuri´ tämän potkupalloilijan kanssa, "nyytillä" on eri vuorokausi rytmi mitä mä kaipaisin. Me nukutaan aamuvarhaisesta puoleen päivään, ja illasta noin klo 24.00 asti. Tämä yövuoro on nyt pääasiallinen hereillä olo aikamme nykyään... ja mä olen kroonisesti väsynyt koko ajan.
Jos nyt perkolan rakennat, niin ens kesänä se jo näyttää viihtyisältä ja parin vuoden kuluttua on kesäisin suosikki paikkasi.
Mä puolestani kudon villapeitettä vaunuihin, syksyllä se on jo tarpeen torkkupeittona "nyytilleni"
terveisin trollikka Anonyymi kirjoitti:
Sivele puhdas puupinta piimävedellä, se harmaantuu vuodessa jo sopivasti. Tee siitä ehdottomasti tarpeeksi tilava ainakin 3x4 metriä kanttiinsa ja 2,5m korkeutta ainakin. Pleksikatoksella, niin voi sateellakin istuskella... vaikka niillä hermo sauhuilla.
Hyvä vieraatkin häätää ulos tupakille, ei tarvitse asuin tilojaan sillä katkulla pilata.
Sen villiviinin joukkoon kannattaa istuttaa myös klematista,kasvaa nopeammin mitä villiviini ja klemateissa on kaiken väristä kukintoa, sekä eri aikoihin kukkivia.
(Hae klematis kuvahaulla; niin näet koko värikirjon ja kukintojen koko erotkin)
Mulla alkoi taas `yötuuri´ tämän potkupalloilijan kanssa, "nyytillä" on eri vuorokausi rytmi mitä mä kaipaisin. Me nukutaan aamuvarhaisesta puoleen päivään, ja illasta noin klo 24.00 asti. Tämä yövuoro on nyt pääasiallinen hereillä olo aikamme nykyään... ja mä olen kroonisesti väsynyt koko ajan.
Jos nyt perkolan rakennat, niin ens kesänä se jo näyttää viihtyisältä ja parin vuoden kuluttua on kesäisin suosikki paikkasi.
Mä puolestani kudon villapeitettä vaunuihin, syksyllä se on jo tarpeen torkkupeittona "nyytilleni"
terveisin trollikkaOisko piimä enemmän kivikkoon sammalen kasvatukseen?
Joo, nyyteillä on pitkään ihan oma rytmi. Vaikka tulisivat ulkoilmaan. :o)- Anonyymi
Oisko piimä enemmän kivikkoon sammalen kasvatukseen?
Joo, nyyteillä on pitkään ihan oma rytmi. Vaikka tulisivat ulkoilmaan. :o)"Oisko piimä enemmän kivikkoon sammalen kasvatukseen?"
-Siihenkin piimä on luonnollisesti sopivaa, mutt...
Piimällä puun harmaannuttaminen; keitä1/3 osa piimää ja 1/3 osa hieman sokeroitua vettä ja 1/3 osa tuhkaa,keitä 2h ja jäähdytä yön yli. aamulla siveltävissä. Luonnollisimman harmaan saat kastelemalla lautoja päivittäin muutaman viikon ajan. Veden ja auringonvalon vaikutuksesta lauta harmaantuu luonnollisesti.
Tämä ohje löytyy ihan netistäkin... ja mä olen nähnyt miten riukuaita maalattiin piimämaalilla... toimii! Nykyään kaunis harmaa aita, viime kesänä ihailin sitä viimeeksi.
Olen jo hereillä tänään; "nyytti" päätti nukahtaa viimeyönä jo ennen neljää. =))
Keikauskakkua omenoista olen leipomassa, tekee mieli jotain hyvää teen kera.
Systeri vahtii nyt uunia, ottaa kakun uunsta noin 10 min. kuluttua ja kumoaa sen lautaselle, kun hieman kakku on ensin jäähtynyt. Tehtiin kakku yhdessä ja sen verran helppo leivonnainen ett kerrasta varmaan tuli opittua.
Jatkossa leipoo sitt kun itse haluaa... tai Faija pyytää "kahvipullaa".
Päivänjatkoja... mä menen Pojun kanssa pihalle, ulkoilemaan. Anonyymi kirjoitti:
"Oisko piimä enemmän kivikkoon sammalen kasvatukseen?"
-Siihenkin piimä on luonnollisesti sopivaa, mutt...
Piimällä puun harmaannuttaminen; keitä1/3 osa piimää ja 1/3 osa hieman sokeroitua vettä ja 1/3 osa tuhkaa,keitä 2h ja jäähdytä yön yli. aamulla siveltävissä. Luonnollisimman harmaan saat kastelemalla lautoja päivittäin muutaman viikon ajan. Veden ja auringonvalon vaikutuksesta lauta harmaantuu luonnollisesti.
Tämä ohje löytyy ihan netistäkin... ja mä olen nähnyt miten riukuaita maalattiin piimämaalilla... toimii! Nykyään kaunis harmaa aita, viime kesänä ihailin sitä viimeeksi.
Olen jo hereillä tänään; "nyytti" päätti nukahtaa viimeyönä jo ennen neljää. =))
Keikauskakkua omenoista olen leipomassa, tekee mieli jotain hyvää teen kera.
Systeri vahtii nyt uunia, ottaa kakun uunsta noin 10 min. kuluttua ja kumoaa sen lautaselle, kun hieman kakku on ensin jäähtynyt. Tehtiin kakku yhdessä ja sen verran helppo leivonnainen ett kerrasta varmaan tuli opittua.
Jatkossa leipoo sitt kun itse haluaa... tai Faija pyytää "kahvipullaa".
Päivänjatkoja... mä menen Pojun kanssa pihalle, ulkoilemaan.Joo. Touhuilehan nyt kuitenkin niin pitkään kun jaksat. Valmistaa tulevaan. 😊
Pitää katsoa mitä ulkonäköön vihkiytynyt komitea sanoo värivaihtoehdoista. 😬
Tänään tuli tilaus, että multaakin pitää tuoda. Ja taidan käydä samalla kaikki muutkin tykötarpeet. Muutaman painekyllästetyn rajauslaudan, kierretankoa muttereineen ja rikkoineen sekä vien muutaman betoniputken, mitkä sain eräältä työmaalta pelastettua. Oivia rumpuputkia, jos tekisi moottorikelkalle reitin metsään. Viskaa ne ojaan pitkittäin, niin pääsee yli kelkalla ja taitaa noi marjastajatkin niitä tarvita. 😬
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1763407Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3732171Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii542117- 421998
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321481Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931241- 541203
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul4091114Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1171029- 47903