Noloa myöntää mutta en osaa laskea lainkaan. En osaa sanoa mitä on vaikka 7 5. Numerot vain pyörii päässä kunnes pää menee jumiin ja pitää käyttää sormia tai kuvitteellisia sormia jos olen muiden seurassa.
Töissä kun pitää laskea yksinkertainen laskutoimitus niin teen sen salaa pienellä laskimellani.
Pomoni edessä jouduin häpeämään kun en osannut laskea yhteen 12 15.
Hävettää kun aikuinen ihminen ei osaa laskea.
Miten oppia peruslaskut?
9
255
Vastaukset
- Anonyymi
Lähinnä harjoittelemalla. Joitain nyrkkisääntöjä toki voi opetella helpottamaan oppimista, esim. siirtele ensin ykkösiä kunnes jompikumpi luku on täysiä kymmeniä, ja loput laskusta onkin sitten helpompaa. Vastaavasti satasille ja tuhansille jos on tarpeen. Eli esimerkiksi
12 15=10 17=27, tai
28 13=30 11=41.
Mutta harjoittelemalla sitä oppii. Jos aina hoitaa päässälaskutehtävät laskimella, ei niihin koskaan synny rutiinia. Yritä oppia tavaksi, että ratkaiset laskut ensin päässä ja vasta sitten tarkistat jos on tarpeen. - Anonyymi
Minä jaan yhteenlaskut kahteen osaan. Vaikka 7 5 olisi 7 3 2 eli 10 2 eli 12.
12 15 olisi 10 10 ja 2 5.
Jokaisella on omat apuneuvonsa tässä. Alkupään laskuja voi jopa opetella ulkoa niin kuin 2 5 tai 3 6.
Tärkeintä on ettei luovuta ja koettaa löytää oman tavan laskea. Nolostuminen ja hermoileminen ei myöskään helpota. Parempi kun vain hyväksyy että on hankalaa ja tekee siitä parhaansa. - Anonyymi
Kannattaa harjoitella ensin yhteenlasku numeroilla 0..9. Kymmenet sadat ja tuhannet voi sitten laskea erikseen.
- Anonyymi
Kannattaa hankkia joku peruskoulun ensimmäisen luokan alkeiskirja. Tai kaksi erilaista. Jollakin tavalla numerot pitää ensin oppia. Sitten vasta voi aloittaa laskemisen harjoittelut. Ihan kuten koulussa.
Älä yritä oikaista. Etene hitaasti. - Anonyymi
Kertolasku on vain yhteenlaskun sovellutus: 6 6 6 = 3*6 = 18.
- Anonyymi
Jakolaskun jokainen osaa luonnostaan, ainakin vasemmistolaiset.
- Anonyymi
Mikä lienee syy laskutaidottomuuteesi? Eitkö ole opetellut koulussa matematiikkaa, vai etkö vain ole oppinut opetuksesta ja opettelusta huolimatta? Jälkimmäisessä tapauksessa saattaa olla kyse dyskalkuliasta eli matematiikan oppimisvaikeuksista.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Dyskalkulia
Sinun kannattaisi käydä dyskalkuliatestissä. Jos tätä ongelmaa ei ole, niin tiukka opettelu ja harjoittelu tuo taidot.- Anonyymi
Olen opetellut.
Muistan aina kun koulussa sain matematiikan kokeista vitosia jo ihan koulutieni alussa ala-asteella.
Yläasteella huomasin monta kertaa että tulen muiden jäljessä enkä oppinut mitään. Poikkeuksen teki geometria joka oli ainoa laji mitä tajusin yhtään.
Lukioon ei tietenkään tällä päällä päässyt joten menin talonrakennuspuolelle. Ei senkään alan laskut mennyt hyvin.
Olen yrittänyt opetella laskuja vanhemmalla iällä vanhoilla oppikirjoillani mutta se on täysin toivotonta.
Dyskalkulia on ollut mielessä itsellänikin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen opetellut.
Muistan aina kun koulussa sain matematiikan kokeista vitosia jo ihan koulutieni alussa ala-asteella.
Yläasteella huomasin monta kertaa että tulen muiden jäljessä enkä oppinut mitään. Poikkeuksen teki geometria joka oli ainoa laji mitä tajusin yhtään.
Lukioon ei tietenkään tällä päällä päässyt joten menin talonrakennuspuolelle. Ei senkään alan laskut mennyt hyvin.
Olen yrittänyt opetella laskuja vanhemmalla iällä vanhoilla oppikirjoillani mutta se on täysin toivotonta.
Dyskalkulia on ollut mielessä itsellänikin.Muista aina, että suurimmalla osalla matemaatikkoja on sinua paljon isompia ongelmia matematiikan ymmärtämisen kanssa. Ja ne kaikkein suurimmat ja pahimmat ongelmat liittyvät heilläkin kokonaislukulaskuihin. Onnistuisivat helposti desimaalilukuina, mutta kokonaisluvuilla ei ratkaisuja löydy kymmenienkään vuosien yrittämisellä. Tuhannet matemaatikot yrittävän turhaan saada edes yhden uuden julkaisun aikaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346