Piikki auki

Anonyymi

61

374

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tämä oli odotettavissa, joskaan koronaepidemia ei ole matkailun syytä.
      Huolestuttavaa vain on se, että ympärivuotiseksi vetonaulaksi rakennetun ympärivuotisen lumilinnan vetovoima kotimaisessa kesämatkailussa näyttää olevan 0. Tämä nyt myönnettävä 2 miljoonan laina menee erääntyvien velkojen maksuun, mutta jos ja kun talvimatkailu "käynnistyy" uudelleen tarvitaan vielä toinen mokoma lisää rahaa.

      Piikki on auki muutenkin. Kaupungin omistaman Itätuulen maksuvalmius on niin heikko, että Suojalanpolun kerrostalon 100000€ kattoremonttiin tarvitaan kaupungin takaama laina.

      Karihaaran infraan myönnetään lisämäärärahaa ja kustannusarvio on nyt 15 miljoonaa. Lopullista summaa ei tiedetä. Putki ja sähkölinjojen siirroista muodostuneet kustannukset on maksanut KenVe, eikä ne näy tässä summassa.
      Lienee jo selvää, että kokonaisuudessa Karihaaran infra tulee maksamaan yli 20 miljoonaa.

      • Anonyymi

        Listalta unohtui Kemin teollisuuskylä Oy, joka on jälleen kerran rahapulassa ja hakee kaupungin takaamaa lainaa 400000€


    • Anonyymi

      Kaupungin antamat omavelkaiset takaukset ovat kaiken kaikkiaan tällä hetkellä yhteensä 59,7 miljoonaa euroa.
      Siis kelle? Kemin matkailu Oy ja ...

      • Anonyymi

        Satamalle 34 miljoonaa, KenVelle 10 miljoonaa.. sitten pienempiä summia Itätuulelle, Teollisuuskylälle, Keilahallille...kaupungin konserniyhtiöille.


    • Anonyymi

      ja kaupunkiin on palkattu elinkeinopäällikkö elinkeinojohtajan lisäksi. Näin ne säästöt löytyy.

    • Anonyymi

      On se järkyttävää taloudenpitoa. Eikö valtio voi puuttuu tällaiseen edesvastuuttomaan toimintaan. Esimerkiksi J/ M Sampo ei tule enään risteilemään, mutta kuluja juoksee koko ajan ja ympärivuotinen lumilinna, joka ei ole edes linnan näköinen ei tule tuottamaan koskaan mitään. Mitä pitäisi tehdä? Olisiko konkurssi mahdollinen?

    • Anonyymi

      Ainoa asia jolla matkailuyhtiö voi selittää tulostaan on koronavirus. Se pelasti johtajat silta että saavt vielä palkkansa Osuuspankista velkarahalla. Jos virusta ei olisi tullut niin työttömiä olisivat koko remmi ja yhtiö konkassa. Tosin eihän kuulemma kaupunki voi mennä konkkaan.

      • Anonyymi

        Entäs nämä näköala lasikaapit Mansikkanokalla,eikös ne lämmitetä kalliilla energialla.Eipä ole Kiinalaiset rynnänneet lasikoppeihin paritteleen.


    • Anonyymi

      Kannattaako kaupungin enää rahoittaa tätä tappiollista toimintaa? Isoja vaikeuksia oli Matkailulla jo ennen koronaa ja jo silloin pyydettiin kaupungilta rahaa taloudelliseen ahdinkoon.
      Sampo ei vedä eikä ympärivuotinen linna. Halvemmaksi tulee, mitä nopeammin peli puhalletaan poikki. Ei veronmaksajia voi velvoittaa huonon liiketoiminnan maksajiksi enää yhtään kauempaa.

    • Oletko jotenkin vahingoniloinen koko maailman matkailualaa koskevasta kriisistä?

      Silloin kuin vittuilee tästä aiheesta vaikkapa Kemin matkailuun, niin samalla tulee vittuilleeksi jokaiselle toimijalla joka on matkailualalla.

      Matkailualan yritykset ja siellä työskentelevät ihmiset ja yritysten omistajat ovat todella tiukoilla, niin Kemissä asialle vittuillaan.

      Kyllä on sydämetöntä porukkaa..

      • Anonyymi

        Ei se ole vittuilua, jos asioista puhutaan ja niitä kritisoidaan.

        Kemin Matkailulla oli ongelmia jo ennen koronaa.
        - Ympärivuotisen luminnan vetovoima jäi kauas tavoitteista
        -Sampolle on tullut kilpailija
        -Lumilinnalle on tullut kilpailijoita.
        -Isot investoinnit ovat heikentäneet maksuvalmiutta

        Tässä niitä ongelmia, jotka ovat heikentäneet matkailun kannattavuutta. Matkailulle myönnettiin useita pikavippejä ennen koronaa.

        Ei nämä ongelmat katoa koronan jälkeenkään. Lisää ongelmia aiheuttaa ilmastonmuutoksen myötä yhä ailahtelevimmiksi muuttuvat talvet ja sen aiheuttamat riskit. Kyllä matkailun tulevaisuudesta ja linjoista on aivan aiheellista puhua. Ei voi olla niin, että matkailu on aina veronmaksajilta vippejä vinkumassa ilman veronmaksajien oikeutta eriäviin mielipiteisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole vittuilua, jos asioista puhutaan ja niitä kritisoidaan.

        Kemin Matkailulla oli ongelmia jo ennen koronaa.
        - Ympärivuotisen luminnan vetovoima jäi kauas tavoitteista
        -Sampolle on tullut kilpailija
        -Lumilinnalle on tullut kilpailijoita.
        -Isot investoinnit ovat heikentäneet maksuvalmiutta

        Tässä niitä ongelmia, jotka ovat heikentäneet matkailun kannattavuutta. Matkailulle myönnettiin useita pikavippejä ennen koronaa.

        Ei nämä ongelmat katoa koronan jälkeenkään. Lisää ongelmia aiheuttaa ilmastonmuutoksen myötä yhä ailahtelevimmiksi muuttuvat talvet ja sen aiheuttamat riskit. Kyllä matkailun tulevaisuudesta ja linjoista on aivan aiheellista puhua. Ei voi olla niin, että matkailu on aina veronmaksajilta vippejä vinkumassa ilman veronmaksajien oikeutta eriäviin mielipiteisiin.

        Kemin Matkailu on tuonut monelle yritykselle liikevaihtoa, kasvattanut kassavirtaa ja tarjonnut töitä monille. Tämän lisäksi yhtiö on tahkonnut monta voitollista tilikautta.

        Nyt kun on pandemia päällä, matkailu hiipunut niin näytellään viisasta toisten hädän kustannuksella. Moni alan yrittäjä on lopettanut toimintansa, jotkut ovat tappaneet jopa itsensä.

        Mutta Kemi-palstalla asiasta ei välitetä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kemin Matkailu on tuonut monelle yritykselle liikevaihtoa, kasvattanut kassavirtaa ja tarjonnut töitä monille. Tämän lisäksi yhtiö on tahkonnut monta voitollista tilikautta.

        Nyt kun on pandemia päällä, matkailu hiipunut niin näytellään viisasta toisten hädän kustannuksella. Moni alan yrittäjä on lopettanut toimintansa, jotkut ovat tappaneet jopa itsensä.

        Mutta Kemi-palstalla asiasta ei välitetä.

        Yrittämiseen liittyy aina riski ja se pitää tiedostaa. Joskus riskit realisoituvat.

        Veronmaksajien omistamissa yrityksissä päätökset tekee poliitikot ja riskin kantaa veronmaksaja. Siinä on se ongelma, kun mitään henkilökohtaista vastuuta ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yrittämiseen liittyy aina riski ja se pitää tiedostaa. Joskus riskit realisoituvat.

        Veronmaksajien omistamissa yrityksissä päätökset tekee poliitikot ja riskin kantaa veronmaksaja. Siinä on se ongelma, kun mitään henkilökohtaista vastuuta ei ole.

        Henkilökohtaisia tuottajakaan ei ole, joten miksi pitäisi olla henkilökohtainen riski?

        Kyllä on heikkoa tietämystä. Koko ajan paistaa happamuus ja katkeruus joka kommentista. Eikö sinua ole tullut valituksi johonkin kivaan työpaikkaan vai mistä osattomuus moinen johtuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kemin Matkailu on tuonut monelle yritykselle liikevaihtoa, kasvattanut kassavirtaa ja tarjonnut töitä monille. Tämän lisäksi yhtiö on tahkonnut monta voitollista tilikautta.

        Nyt kun on pandemia päällä, matkailu hiipunut niin näytellään viisasta toisten hädän kustannuksella. Moni alan yrittäjä on lopettanut toimintansa, jotkut ovat tappaneet jopa itsensä.

        Mutta Kemi-palstalla asiasta ei välitetä.

        Ei muuten ole tahkonnut voittoa. J/M Sammon korjauksiin ja ylläpitoon on mennyt voitot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Henkilökohtaisia tuottajakaan ei ole, joten miksi pitäisi olla henkilökohtainen riski?

        Kyllä on heikkoa tietämystä. Koko ajan paistaa happamuus ja katkeruus joka kommentista. Eikö sinua ole tullut valituksi johonkin kivaan työpaikkaan vai mistä osattomuus moinen johtuu?

        Tässä ehkä se suurin poliittisten johdettujen yhtiöiden ongelma. Mitään henkilökohtaista riskiä tai vastuuta ei ole, mutta ei myöskään kannustimia. Hallituksissa istuu täysin amatöörejä liike-elämästä tai matkailusta mitään ymmärtämättömiä tavis-valtuutettuja, jotka tekevät päätöksiä tunnepohjalta. Asioita arvioidaan ylioptimistisesti punaisten Kemi-lasien läpi ja riskit sivuutetaan, sillä nehän kantaa veronmaksajat jos huonosti käy.

        Kaupungin ei pitäisi omistaa tai olla päättävässä asemassa yhtiöissä, jotka ei kuulu kunnallisten palvelujen piiriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei muuten ole tahkonnut voittoa. J/M Sammon korjauksiin ja ylläpitoon on mennyt voitot.

        Jäänmurtajaristeilyt sinänsä ovat kannattavia, mutta aiempi omistusjärjestely ja poliittinen ohjaus aiheutti sen, että Matkailu kääri risteilyjen voitot ja Satamalle jäi ylläpidosta aiheutuneet kulut ja tappiot. Lisäksi Sammolla oli vakituinen 7 hengen miehitys ympäri vuoden, vaikka risteilyjä on vain 3-4 kuukauden aikana. Tämä ei olisi ollut mahdollista yksityisissä yhtiöissä.

        Kun Sammolle tuli kilpailija, niin oltiinkin heti ongelmissa. Risteilyhintoja piti alentaa ja kate huononi, mikä söi matkailun maksuvalmiutta. Matkailuhan jätti omatoimisesti Sammon vuokrat maksamatta Satamalle tai maksoi niitä jatkuvasti myöhässä.

        Kun tämä tuli median tietoisuuteen ja siitä uutisoitiin, päätettiin Sampo "myydä" Matkailulle ja vakituinen henkilökunta vaihtui vuokramiehistöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei muuten ole tahkonnut voittoa. J/M Sammon korjauksiin ja ylläpitoon on mennyt voitot.

        On tahkonnut voittoa, lue tilinpäätökset. Tulos 2,5 miljoonaa plussalla vuosina 2015-2019. Työllistää suoraan noin 50 ihmistä, alihankintaketjujen kautta vielä enemmän.

        En ymmärrä miksi pitää valehdella, niinkuin tästäkin. Ilmeisesti on niin kova halu manipuloida uskomaan ihmisiä perättömyyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tahkonnut voittoa, lue tilinpäätökset. Tulos 2,5 miljoonaa plussalla vuosina 2015-2019. Työllistää suoraan noin 50 ihmistä, alihankintaketjujen kautta vielä enemmän.

        En ymmärrä miksi pitää valehdella, niinkuin tästäkin. Ilmeisesti on niin kova halu manipuloida uskomaan ihmisiä perättömyyksiä.

        Sitä minä vain vielä, että eipä ole näiltä kriittisesti suhtautuvilta henkilöiltä ikinä kuullut vaihtoehtoa jos pitäisi yrittää töitä järjestää ja maksaa laskuja.

        Jälkiviisastelijoita riittää. Se on imelin viisauden laji.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tahkonnut voittoa, lue tilinpäätökset. Tulos 2,5 miljoonaa plussalla vuosina 2015-2019. Työllistää suoraan noin 50 ihmistä, alihankintaketjujen kautta vielä enemmän.

        En ymmärrä miksi pitää valehdella, niinkuin tästäkin. Ilmeisesti on niin kova halu manipuloida uskomaan ihmisiä perättömyyksiä.

        No ei varmasti ole tuottanut, kuin ehkä hetkellisesti. Telakoinnit, jotka ovat erittäin kalliita 0,5-1,0 miljoonaa euroa, varaosat ” ei saa muuten motonetistä” miehistön palkat, polttoaine kulut yms. Sampo on kokonaisuudessaan tullut maksamaan Kemiläisille miljoonia euroja, vaikka on noina vuosina ehkä voittoa tuottanutkin. Se ei riitä korvaamaan koskaan kaikkea mitä siihen on uponnut ja tulee uppoamaan, jos se vielä liikkuu. Ja ne työpaikat on velkarahalla synnytettyjä. Kaupungin verotulot romahtavat tulevaisuudessa jospa tästä harrastuksesta on pakko luopua. Toivon niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tahkonnut voittoa, lue tilinpäätökset. Tulos 2,5 miljoonaa plussalla vuosina 2015-2019. Työllistää suoraan noin 50 ihmistä, alihankintaketjujen kautta vielä enemmän.

        En ymmärrä miksi pitää valehdella, niinkuin tästäkin. Ilmeisesti on niin kova halu manipuloida uskomaan ihmisiä perättömyyksiä.

        Onhan ne plussalla, kun tuolloin Sampo oli Sataman omistuksessa ja Satama maksoi aluksen kulut ympäri vuoden. Matkailu vuokrasi alusta vain matkailukaudeksi ja maksoi pientä vuokraa, koska se oli poliittisesti niin päätetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei varmasti ole tuottanut, kuin ehkä hetkellisesti. Telakoinnit, jotka ovat erittäin kalliita 0,5-1,0 miljoonaa euroa, varaosat ” ei saa muuten motonetistä” miehistön palkat, polttoaine kulut yms. Sampo on kokonaisuudessaan tullut maksamaan Kemiläisille miljoonia euroja, vaikka on noina vuosina ehkä voittoa tuottanutkin. Se ei riitä korvaamaan koskaan kaikkea mitä siihen on uponnut ja tulee uppoamaan, jos se vielä liikkuu. Ja ne työpaikat on velkarahalla synnytettyjä. Kaupungin verotulot romahtavat tulevaisuudessa jospa tästä harrastuksesta on pakko luopua. Toivon niin.

        Sori mutta myyntituotoista vähennetään laivan ylläpito ja palkat kuten muutkin kustannukset. Voitto tarkoittaa sitä osuutta joka jää tämän jälkeen. Sitäkin on eri tyyppistä, joka luokitellaan tilinpäätöksessä eri vaiheiden jälkeen.

        Mutta eihän se varmiin niin justiinsa sulle ole. Pääasia lienee, että pääsee väärillä tiedoilla manipuloimaan ihmisiä netissä omien tarkoitusperien mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan ne plussalla, kun tuolloin Sampo oli Sataman omistuksessa ja Satama maksoi aluksen kulut ympäri vuoden. Matkailu vuokrasi alusta vain matkailukaudeksi ja maksoi pientä vuokraa, koska se oli poliittisesti niin päätetty.

        Ai että oikein poliittisesti :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai että oikein poliittisesti :)

        Kyllä.

        Sataman ja Matkailun välinen sopimushinta oli puhtaasti poliittinen, eikä mihinkään liiketaloudelliseen seikkaan perustuva. Sampo tuotti Satamalle jatkuvasti tappiota, mutta se "pakotettiin" vuokraamaan alusta Matkailulle alehintaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sori mutta myyntituotoista vähennetään laivan ylläpito ja palkat kuten muutkin kustannukset. Voitto tarkoittaa sitä osuutta joka jää tämän jälkeen. Sitäkin on eri tyyppistä, joka luokitellaan tilinpäätöksessä eri vaiheiden jälkeen.

        Mutta eihän se varmiin niin justiinsa sulle ole. Pääasia lienee, että pääsee väärillä tiedoilla manipuloimaan ihmisiä netissä omien tarkoitusperien mukaan.

        No kuitenkin Sampon ylläpito oli Satamalle jatkuvasti tappiollista toimintaa. Sai siinä yksi satamanjohtajakin luvan lähteä, kun alkoi tätä sotkua selvittämään liian syvällisesti ja julkisesti.

        Matkailu maksoi Samposta vuokraa risteilykohtaisesti. Satama taas maksoi koko aluksen ylläpidon palkkoineen, polttoaineineen, telakointeineen jne. ympäri vuoden.

        Tämä oli satamalle järkyttävän tappiollista toimintaa, mutta saatiinpa matkailun tulos näyttämään plussaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kuitenkin Sampon ylläpito oli Satamalle jatkuvasti tappiollista toimintaa. Sai siinä yksi satamanjohtajakin luvan lähteä, kun alkoi tätä sotkua selvittämään liian syvällisesti ja julkisesti.

        Matkailu maksoi Samposta vuokraa risteilykohtaisesti. Satama taas maksoi koko aluksen ylläpidon palkkoineen, polttoaineineen, telakointeineen jne. ympäri vuoden.

        Tämä oli satamalle järkyttävän tappiollista toimintaa, mutta saatiinpa matkailun tulos näyttämään plussaa.

        Oliko sadan tonnin vuosipalkalla /mies toimiva miehistö koskaan lomautettuna satamassa? 3 kuukautta töitä....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko sadan tonnin vuosipalkalla /mies toimiva miehistö koskaan lomautettuna satamassa? 3 kuukautta töitä....

        No ei ollut. Siihenkin on tietenkin vain poliittisia syitä. Yksityisessä yhtiössä tuo ei onnistuisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko sadan tonnin vuosipalkalla /mies toimiva miehistö koskaan lomautettuna satamassa? 3 kuukautta töitä....

        No nyt kuitenkin näyttää siltä, että Veitsiluodon satamassa oleva Sampo ei enää koskaan risteile. Ehkä ”haudataan”Stora-Enson kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt kuitenkin näyttää siltä, että Veitsiluodon satamassa oleva Sampo ei enää koskaan risteile. Ehkä ”haudataan”Stora-Enson kanssa.

        Aika näyttää miten käy. Vaikea kuvitella, että ainakaan Aasialaisten matkailijoiden määrä palautuisi vielä ensitalvena sille tasolle, kuin ennen. Eurooppalaisia voi toki tulla, kun rokotukset etenevät ja matkailu avautuu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika näyttää miten käy. Vaikea kuvitella, että ainakaan Aasialaisten matkailijoiden määrä palautuisi vielä ensitalvena sille tasolle, kuin ennen. Eurooppalaisia voi toki tulla, kun rokotukset etenevät ja matkailu avautuu.

        Minusta tuntuu että sinä et ole paras arvioimaan tilannetta, jos et osaa kirjoittaa aasialaista pienellä alkukirjaimella.

        Kirjoitusvirheet on ok, jos ne johtuvat kymmensormijärjestelmän puutteista. Kielioppivirheet kertovat sivistymättömyydestä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No ei ollut. Siihenkin on tietenkin vain poliittisia syitä. Yksityisessä yhtiössä tuo ei onnistuisi.

        Yksityisissäkin yhtiöissä on politiikkaa. Sitä kutsutaan strategiaksi tai omistajan tahdoksi.


      • Anonyymi
        landlord kirjoitti:

        Minusta tuntuu että sinä et ole paras arvioimaan tilannetta, jos et osaa kirjoittaa aasialaista pienellä alkukirjaimella.

        Kirjoitusvirheet on ok, jos ne johtuvat kymmensormijärjestelmän puutteista. Kielioppivirheet kertovat sivistymättömyydestä.

        Eli siis sinulla ei ollut itse käsiteltävään asiaan mitään sanottavaa, mutta piti päästä kuitenkin osallistumaan keskusteluun huomauttamalla kielioppivirheistä ja sivistymättömyydestä.

        Tyypillistä ja samalla niin surullista toimintaa keskustelupalstoilla, kun ei ole itse asiaan mitään sanottavaa, niin kiinnitetään huomio epäolennaisuuksiin ja mennään henkilökohtaisuuksiin, tietämättä keskustelun osallistujien sivistystasosta yhtään mitään.


      • Anonyymi
        landlord kirjoitti:

        Yksityisissäkin yhtiöissä on politiikkaa. Sitä kutsutaan strategiaksi tai omistajan tahdoksi.

        Toki näinkin, mutta yhtiöissä päätökset strategiasta tekee osakkeenomistajat, jotka myös kantavat itse riskin.
        Kunnassa riskin kantaa veronmaksaja, joka ei voi osallistua yhtiöiden suoraan päätöksentekoon.

        Konsernien tytäryhtiöissä voi olla verotussyistä viisastakin siirtää tappiota toiselle yhtiölle sisäisin siirroin. Kemin Matkailun ja Sataman tapauksessa vaan näin ole ollut, koska molempien yhtiöiden tilinpäätökset näyttävät plussaa. Satamalle vaan tuli tulosta Sampon tuottamien tappioiden verran vähemmän.
        Tätä ei voi sanoa hyväksi strategiaksi vaan lähinnä huonoksi johtamiseksi, jossa poliittisesti pakotetaan satamayhtiö maksamaan matkailuyhtiön kuluja ja jotka tulevat täysin satamaliiketoiminnan ulkopuolelta.

        Tämä on siis historiaa, koska Matkailu osti Sampon 2020 alussa. Todellista tuloksentekokykyä ei ole ehditty mittaamaan, koska risteilykausi keskeytyi koronaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli siis sinulla ei ollut itse käsiteltävään asiaan mitään sanottavaa, mutta piti päästä kuitenkin osallistumaan keskusteluun huomauttamalla kielioppivirheistä ja sivistymättömyydestä.

        Tyypillistä ja samalla niin surullista toimintaa keskustelupalstoilla, kun ei ole itse asiaan mitään sanottavaa, niin kiinnitetään huomio epäolennaisuuksiin ja mennään henkilökohtaisuuksiin, tietämättä keskustelun osallistujien sivistystasosta yhtään mitään.

        Minua huvittaa tämä jatkuva jonnin joutava spekulointi ja pyöritteleminen aasialaisten matkailijoiden tulemisesta. Miksi ei samantien spekuloida venäläisistä, saksalaisista, espanajalaisista tai mistä tahansa muusta. Sehän ei asiaa muuta miksikään.

        Ihan oikean tasoinen kommentti asiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki näinkin, mutta yhtiöissä päätökset strategiasta tekee osakkeenomistajat, jotka myös kantavat itse riskin.
        Kunnassa riskin kantaa veronmaksaja, joka ei voi osallistua yhtiöiden suoraan päätöksentekoon.

        Konsernien tytäryhtiöissä voi olla verotussyistä viisastakin siirtää tappiota toiselle yhtiölle sisäisin siirroin. Kemin Matkailun ja Sataman tapauksessa vaan näin ole ollut, koska molempien yhtiöiden tilinpäätökset näyttävät plussaa. Satamalle vaan tuli tulosta Sampon tuottamien tappioiden verran vähemmän.
        Tätä ei voi sanoa hyväksi strategiaksi vaan lähinnä huonoksi johtamiseksi, jossa poliittisesti pakotetaan satamayhtiö maksamaan matkailuyhtiön kuluja ja jotka tulevat täysin satamaliiketoiminnan ulkopuolelta.

        Tämä on siis historiaa, koska Matkailu osti Sampon 2020 alussa. Todellista tuloksentekokykyä ei ole ehditty mittaamaan, koska risteilykausi keskeytyi koronaan.

        Aikas paha asiavirhe sinulle tekstissä: nimittäin osakkeenomistajat eivät kanna yhtiöön liittyvää riskiä lukuunottamatta henkilöyhtiöitä. Yhtiöriski on eri asia kuin osakkaanriski.

        Toinen paha asiavirhe on, että osakkeenomistajat eivät tee strategisia, yhtiöön koskevia päätöksiä. Ne tekee yhtiön hallitus.

        Miten on mahdollista että sinä edes tätä tiedä? Paha neuvoa muitta jos on lähtökohtaisesti perustiedot ja -taidot hukassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aikas paha asiavirhe sinulle tekstissä: nimittäin osakkeenomistajat eivät kanna yhtiöön liittyvää riskiä lukuunottamatta henkilöyhtiöitä. Yhtiöriski on eri asia kuin osakkaanriski.

        Toinen paha asiavirhe on, että osakkeenomistajat eivät tee strategisia, yhtiöön koskevia päätöksiä. Ne tekee yhtiön hallitus.

        Miten on mahdollista että sinä edes tätä tiedä? Paha neuvoa muitta jos on lähtökohtaisesti perustiedot ja -taidot hukassa.

        Huvittava ajatus, että osakeenomistajat tekevät strategian yhtiölle tai osallistuisivat johtamiseen. Yhtiömuotoisessa toiminnassa on aina hallitus, joka tekee päätökset. Halituksen jäsenet voivat olla osakkeenomistajia tai sitten ei.

        Mutta eihän se niin justiinsa ole. Pääasia että pääsee mölisemään.


      • Anonyymi
        landlord kirjoitti:

        Huvittava ajatus, että osakeenomistajat tekevät strategian yhtiölle tai osallistuisivat johtamiseen. Yhtiömuotoisessa toiminnassa on aina hallitus, joka tekee päätökset. Halituksen jäsenet voivat olla osakkeenomistajia tai sitten ei.

        Mutta eihän se niin justiinsa ole. Pääasia että pääsee mölisemään.

        Tuota noin.

        Osakkeen omistajalla on aina osakeyhtiössä suurin riski. Hallituksella tai johdolla ei ole riskiä, heillä on vastuu.

        Osakeyhtiössä strategiset päätökset tekee yhtiökokous eli osakkeenomistajat. Ei hallituksella ole valtaa kävellä omistajien yli päätöksenteossa.

        Tosin Kemin kaupungin omistamissa yhtiöissä tämä on yleinen käytäntö, että päätöksiä tehdään omistajan edusta välittämättä. Omistajalle vaan toimitetaan takaisanomuksia tai pyydetään suoraa lainaa tarpeen tullen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua huvittaa tämä jatkuva jonnin joutava spekulointi ja pyöritteleminen aasialaisten matkailijoiden tulemisesta. Miksi ei samantien spekuloida venäläisistä, saksalaisista, espanajalaisista tai mistä tahansa muusta. Sehän ei asiaa muuta miksikään.

        Ihan oikean tasoinen kommentti asiaan.

        Voidaan toki spekuloida muistakin, mutta aasialaiset erityisesti kiinalaiset vaan sattuu olemaan suurin turistiryhmä Kemin Matkailulle. Aasialaiset ovat olleet jo useamman vuoden lapin matkailun eniten kasvava asiakasryhmä ja veturi. Kemin Matkailu on saanut lähinnä lapin "ylivuotona" sitä porukkaa mille on jouduttu muualla myymään "eioo:ta"

        Jos sinua kyllästyttää spekulointi, niin miksi yleensä ottaen osallistut keskusteluun?
        Kommentoi itse asiaa älälä sivuseikkoja. Jos ei ole mitään sanomista, niin jätä turha viisastelu ja vääntely väliin ja ole hiljaa. Tämä ihan näin viisaamman neuvona.
        Itse olen koko keskustelun pysynyt asiassa, enkä mene henkilökohtaisuuksiin tai epäolennaisuuksiin. Se ei ole henkisesti kypsän ja viisaan ihmisen käytöstä.


      • Anonyymi
        landlord kirjoitti:

        Huvittava ajatus, että osakeenomistajat tekevät strategian yhtiölle tai osallistuisivat johtamiseen. Yhtiömuotoisessa toiminnassa on aina hallitus, joka tekee päätökset. Halituksen jäsenet voivat olla osakkeenomistajia tai sitten ei.

        Mutta eihän se niin justiinsa ole. Pääasia että pääsee mölisemään.

        Niin... Jos malttaisit lukea tekstin, niin huomaisit, että nyt oli kyse päätöksenteosta. Ei strategioiden tekemisestä vaan niistä päättämisestä. Osakkeenomistajat voivat toki antaa hallitukselle isotkin valtuudet päätöksenteossa. Omistajalla on oikeus päättää yhtiönsä asioista ja hoitamistavasta, sillä he kantavat päätöksistään riskin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin... Jos malttaisit lukea tekstin, niin huomaisit, että nyt oli kyse päätöksenteosta. Ei strategioiden tekemisestä vaan niistä päättämisestä. Osakkeenomistajat voivat toki antaa hallitukselle isotkin valtuudet päätöksenteossa. Omistajalla on oikeus päättää yhtiönsä asioista ja hoitamistavasta, sillä he kantavat päätöksistään riskin.

        Päätökset perustuvat strategiaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuota noin.

        Osakkeen omistajalla on aina osakeyhtiössä suurin riski. Hallituksella tai johdolla ei ole riskiä, heillä on vastuu.

        Osakeyhtiössä strategiset päätökset tekee yhtiökokous eli osakkeenomistajat. Ei hallituksella ole valtaa kävellä omistajien yli päätöksenteossa.

        Tosin Kemin kaupungin omistamissa yhtiöissä tämä on yleinen käytäntö, että päätöksiä tehdään omistajan edusta välittämättä. Omistajalle vaan toimitetaan takaisanomuksia tai pyydetään suoraa lainaa tarpeen tullen.

        Tuota noin.

        Osakkeenomistajan riski rajoittuu ainoastaan siihen pääomaan, minkä hän on sijoittanut yhtiöön. Osakeyhtiössä yhtiö kantaa riskin ja osakeyhtiö vastaa omaisuudellaan riskistä.

        Strategisia päätöksiä ei tehdä yhtiökokouksissa. Mietipä vaikka Nokian yhtiökokouksta jonne tuli tuhansia omistajia.

        Hallitus ajaa omistajien etua, mutta se on subjektiivinen asia. Toinen kokee hyväksi, toinen huonoksi.


      • Anonyymi
        landlord kirjoitti:

        Päätökset perustuvat strategiaan.

        Niin tietenkin pitäisi. Tosin on myös hyviä ja huonoja strategioita.

        Kemin kaupungin omistamissa yhtiöissä päätökset tehdään usein tunnepohjalta ja poliittisin tarkoitusperin. Hallituksissa on tavallisia kunnan rivipoliitikoita ja yhtiöiden hallituksissa harrastetaan myös ay-politiikkaa.
        Strategia tämäkin, mutta ei kovin hyvä, jos yhtiöt joutuvat kilpailemaan yksityisillä markkinoilla ja pitäisi tehdä tulosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tietenkin pitäisi. Tosin on myös hyviä ja huonoja strategioita.

        Kemin kaupungin omistamissa yhtiöissä päätökset tehdään usein tunnepohjalta ja poliittisin tarkoitusperin. Hallituksissa on tavallisia kunnan rivipoliitikoita ja yhtiöiden hallituksissa harrastetaan myös ay-politiikkaa.
        Strategia tämäkin, mutta ei kovin hyvä, jos yhtiöt joutuvat kilpailemaan yksityisillä markkinoilla ja pitäisi tehdä tulosta.

        Sinäkö se olet joka päättää mikä on huono tai hyvä strategia?

        Yhtiöiden hallituksissa on tavallisia ihmisiä vikoineen ja puutteineen. Sinne mennään valtakirjalla tai suhteilla. Tämä näin, olipa se yksityisellä tai julkisella sektorilla. Näin on ollut ja tulee aina olemaan.

        Joten mikä on keskustelun pointti? No, jälkiviisasteluhan se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinäkö se olet joka päättää mikä on huono tai hyvä strategia?

        Yhtiöiden hallituksissa on tavallisia ihmisiä vikoineen ja puutteineen. Sinne mennään valtakirjalla tai suhteilla. Tämä näin, olipa se yksityisellä tai julkisella sektorilla. Näin on ollut ja tulee aina olemaan.

        Joten mikä on keskustelun pointti? No, jälkiviisasteluhan se.

        Yhteiskunnan omistamien yritysten hallituksiin pitäisi valita kovan luokan ammattilaisia, eikä tavis-rivipoliitikoita, jotka valitaan tehtäviin puoluekirjan mukaan.

        Kun vähänkään tutkii näiden Kemin omistamien yhtiöiden taloustietoja, niin huomaa, että ei siellä mitään helmiä ole. Anoa joka pystyy tekemään kunnon tulosta tasaisesti on monopoliasemassa toimiva vesi- ja energiayhtiö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhteiskunnan omistamien yritysten hallituksiin pitäisi valita kovan luokan ammattilaisia, eikä tavis-rivipoliitikoita, jotka valitaan tehtäviin puoluekirjan mukaan.

        Kun vähänkään tutkii näiden Kemin omistamien yhtiöiden taloustietoja, niin huomaa, että ei siellä mitään helmiä ole. Anoa joka pystyy tekemään kunnon tulosta tasaisesti on monopoliasemassa toimiva vesi- ja energiayhtiö.

        Ei niitä hallitusammattilaisia puussa kasva.

        Toiseksi, se on demokratiaa että sinne on valittu henkilöitä luottamustehtäviin, jotka kansa on valinnut. Kansa saa mitä kansa haluaa.

        Kunnallisten yhtiöiden tehtävät vaihtelevat erilaisten arvojen toteuttamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niitä hallitusammattilaisia puussa kasva.

        Toiseksi, se on demokratiaa että sinne on valittu henkilöitä luottamustehtäviin, jotka kansa on valinnut. Kansa saa mitä kansa haluaa.

        Kunnallisten yhtiöiden tehtävät vaihtelevat erilaisten arvojen toteuttamiseen.

        Kyllä ammattilaisia löytyy, mutta nythän ei edes haluta ammattilaisia, koska hallituspaikat jyvitetään poliitikoille. Koulut pukkaavat ulos valtavia määriä talousalan osaajia, mutta tätä voimavaraa ei edes haluta hyödyntää.

        Näiden kunnallisten yhtiöiden hallituksiin valitaan rivipoliitikoita, ravintolakokin, sairaanhoitajan tai putkimiehen pätevyyksillä, eikä näiltä voi odottaakaan mitään talouspuolen osaamista. Se sitten näkyy heikoissa tuloksissa ja siinä, että yhtiöt ovat jatkuvasti veronmaksajan rahan tarpeessa.

        Se kyllä on totta, että kansa saa mitä se ansaitsee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ammattilaisia löytyy, mutta nythän ei edes haluta ammattilaisia, koska hallituspaikat jyvitetään poliitikoille. Koulut pukkaavat ulos valtavia määriä talousalan osaajia, mutta tätä voimavaraa ei edes haluta hyödyntää.

        Näiden kunnallisten yhtiöiden hallituksiin valitaan rivipoliitikoita, ravintolakokin, sairaanhoitajan tai putkimiehen pätevyyksillä, eikä näiltä voi odottaakaan mitään talouspuolen osaamista. Se sitten näkyy heikoissa tuloksissa ja siinä, että yhtiöt ovat jatkuvasti veronmaksajan rahan tarpeessa.

        Se kyllä on totta, että kansa saa mitä se ansaitsee.

        Kaikki on niin helppoa nettikeskusteluissa todeta, että kyllähän ammattilaisia löytyy ja kasvaa puissa siellä täällä. Näinhän ei ole. Myöskään talousalan osaajaksi ei tulla pelkällä loppututkinnolla.

        Luottamustehtävissä homma menee sillä, että ammattilaiset laativat esityksiä virkatyönä. Esityksiin on osallistunut yleensä konsultteja, jotka ovat talousalan asiantuntijoita. Esityksiä eivät tee putkimiehet, ehdotuksia kylläkin mutta yleensä se menee niin ettei heillä ole lisättävää ekonomien laatimiin esityksiin.

        Kovin on sinulla yksioikoinen kuva kuntayhtiöiden hallitustyöskentelystä.


      • Anonyymi
        landlord kirjoitti:

        Kaikki on niin helppoa nettikeskusteluissa todeta, että kyllähän ammattilaisia löytyy ja kasvaa puissa siellä täällä. Näinhän ei ole. Myöskään talousalan osaajaksi ei tulla pelkällä loppututkinnolla.

        Luottamustehtävissä homma menee sillä, että ammattilaiset laativat esityksiä virkatyönä. Esityksiin on osallistunut yleensä konsultteja, jotka ovat talousalan asiantuntijoita. Esityksiä eivät tee putkimiehet, ehdotuksia kylläkin mutta yleensä se menee niin ettei heillä ole lisättävää ekonomien laatimiin esityksiin.

        Kovin on sinulla yksioikoinen kuva kuntayhtiöiden hallitustyöskentelystä.

        Ei taida olla Kemin virkamiehilläkään kokemusta yritysjohtamisesta tai hallitustyöskentelystä. Konsulttien käyttö on sitten eri juttu, mutta kun katsoo Kemin omistamien yritysten taloudellista tilaa, niin kovin ammattitaitoista konsultointi ei ole ollut tai sitten konsulttien ohjeita ei ole noudatettu.

        Kemin omistamien yhtiöiden hallituksissa tehdään myös ay-politiikkaa, joka ei todellakaan kuulu osakeyhtiön hallituksen tehtäviin.
        Toiminta ei myöskään ole avointa, sillä yhtiöiden papereita hävitetään kaupungin kanslian toimesta. Surullinen tapaus on myös matkailun ja sataman välinen laskutus, jossa satama maksoi vuosia matkailun kuluja ja matkailu kaiken huipuksi jätti kuluja omatoimisesti maksamatta. Kaikki tämä omistajan siunauksella.

        Mutta kun henkilökohtaista vastuuta ei ole ja lopullisen vastuun kantaa aina veronmaksaja, niin isojakin riskejä ollaan valmiita ottamaan vailla huolenhäivää.
        On hyvin kyseenalaista, että veronmaksajien takauksella toimivat yhtiöt toimivat yksityisillä markkinoilla kunnan lakisääteisten tehtävien ulkopuolella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida olla Kemin virkamiehilläkään kokemusta yritysjohtamisesta tai hallitustyöskentelystä. Konsulttien käyttö on sitten eri juttu, mutta kun katsoo Kemin omistamien yritysten taloudellista tilaa, niin kovin ammattitaitoista konsultointi ei ole ollut tai sitten konsulttien ohjeita ei ole noudatettu.

        Kemin omistamien yhtiöiden hallituksissa tehdään myös ay-politiikkaa, joka ei todellakaan kuulu osakeyhtiön hallituksen tehtäviin.
        Toiminta ei myöskään ole avointa, sillä yhtiöiden papereita hävitetään kaupungin kanslian toimesta. Surullinen tapaus on myös matkailun ja sataman välinen laskutus, jossa satama maksoi vuosia matkailun kuluja ja matkailu kaiken huipuksi jätti kuluja omatoimisesti maksamatta. Kaikki tämä omistajan siunauksella.

        Mutta kun henkilökohtaista vastuuta ei ole ja lopullisen vastuun kantaa aina veronmaksaja, niin isojakin riskejä ollaan valmiita ottamaan vailla huolenhäivää.
        On hyvin kyseenalaista, että veronmaksajien takauksella toimivat yhtiöt toimivat yksityisillä markkinoilla kunnan lakisääteisten tehtävien ulkopuolella.

        Missään osakeyhtiössä ei ole henkilökohtaista vastuuta.


      • Anonyymi
        landlord kirjoitti:

        Missään osakeyhtiössä ei ole henkilökohtaista vastuuta.

        Itseasiassa on. Hallituksessa on aina henkilökohtainen vastuu. Vastuun hallitukselle antaa osakkaat ja he myös myöntävät vastuuvapauden. Henkilökohtainen vastuu on myös pätee myös oikeudessa, jos hallitus on toiminut lainvastaisesti.

        Riskin sen sijaan kantaa omistaja. Kemin tapauksessa omistaja on veronmaksaja ja pelkästään veronmaksajien takaamia riskilainoja eri yhtiöille on yli 60 miljoonaa eli 3000/asukas ja uusia takausanomuksia on jonossa. Riski ei tietenkään ole henkilökohtainen vaan siitä pääsee (onneksi) eroon vaihtamalla asuinkuntaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itseasiassa on. Hallituksessa on aina henkilökohtainen vastuu. Vastuun hallitukselle antaa osakkaat ja he myös myöntävät vastuuvapauden. Henkilökohtainen vastuu on myös pätee myös oikeudessa, jos hallitus on toiminut lainvastaisesti.

        Riskin sen sijaan kantaa omistaja. Kemin tapauksessa omistaja on veronmaksaja ja pelkästään veronmaksajien takaamia riskilainoja eri yhtiöille on yli 60 miljoonaa eli 3000/asukas ja uusia takausanomuksia on jonossa. Riski ei tietenkään ole henkilökohtainen vaan siitä pääsee (onneksi) eroon vaihtamalla asuinkuntaa.

        Ei hallitus vastaa taloudellisista menetyksistä ja seuraamuksista mitä osakeyhtiöön tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itseasiassa on. Hallituksessa on aina henkilökohtainen vastuu. Vastuun hallitukselle antaa osakkaat ja he myös myöntävät vastuuvapauden. Henkilökohtainen vastuu on myös pätee myös oikeudessa, jos hallitus on toiminut lainvastaisesti.

        Riskin sen sijaan kantaa omistaja. Kemin tapauksessa omistaja on veronmaksaja ja pelkästään veronmaksajien takaamia riskilainoja eri yhtiöille on yli 60 miljoonaa eli 3000/asukas ja uusia takausanomuksia on jonossa. Riski ei tietenkään ole henkilökohtainen vaan siitä pääsee (onneksi) eroon vaihtamalla asuinkuntaa.

        Kirjoittaja ei tiedä vastuuvapaudesta yhtään mitään. Hallituksen vastuuvapaus tarkoittaa vastuuvapautta rikosoikeudellisista prosesseista ellei toisin näytetä. Hallitus ei vastaa taloudellisesti yhtiön tilanteesta, joten siitä ei voida tai tarvitse edes vastuuvapautta myöntää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoittaja ei tiedä vastuuvapaudesta yhtään mitään. Hallituksen vastuuvapaus tarkoittaa vastuuvapautta rikosoikeudellisista prosesseista ellei toisin näytetä. Hallitus ei vastaa taloudellisesti yhtiön tilanteesta, joten siitä ei voida tai tarvitse edes vastuuvapautta myöntää.

        Tarkennetaan vielä:

        Hallitus ei vastaa henkilökohtaisesti taloudellisesti yhtiön tilanteesta, joten siitä ei voida tai tarvitse edes vastuuvapautta myöntää.


    • Anonyymi

      Nyt olisi hyvä aika päästää Kemin matkailu konkurssiin. Veitsiluodon loppuminen kiihdyttää väestökatoa. 10 vuoden päästä Kemissä on noin 15000 asukasta. Suurin osa eläkeläisiä. Ei ole enää varaa harrastaa matkailua kaupungin piikkiin. Kemin matkailu ei koskaan tule toimimaan omillaan se on nähty.

    • Anonyymi

      Veitsiluoto ja sampo laiva topparille metalli kierrätykseen ja matkailu oy konkurssiin. Loppuu velka rahalla eläminen.

      • Anonyymi

        Myyntiin velkoineen ja vastuineen hintaan 1 €.


    • Anonyymi

      Kiinnostaisi tietää miksi ympärivuotisesta lumilinnasta ei tehty oikean linnan näköistä, vaan teollisuushallin näköinen ja tehtiinkö kansainvälinen markkinatutkimus onko tällaiselle vetovoimaa ennen kuin alettiin rakentamaan? Ja kuka on vastuussa tällaisesta virhe investoinnista. Toimitusjohtajako?

      • Anonyymi

        Tuon virheinvestoinnin mahdollistivat Kemin kuntavaaleissa äänestyksessä valitsemat valtuutetut.
        Samoja henkilöitä nytkin ehdokkaina?


      • Anonyymi

        Investoinnista on päättänyt yhtiön yhtiön hallitus ja omistajan edustajat eli Kemin konsernijaosto.
        Valtuustossa tästä investoinnista ei ole päätetty. Valtuustossa käsiteltiin takausta lainoille.

        Idea ympärivuotisesta lumilinnasta ja matkailun kehittämisestä on kyllä hyvä, mutta toteutus on sitten toinen asia. 5000 neliön rakennuksesta vain 400 neliötä on varsinaista "lumilinnaa". Tuollaisen 400 neliön kylmähuoneesta on vaikea saada sellaista vetonaulaa, että se houkuttelisi turistimassoja, jotka ovat valmiita siitä maksamaan. Jotain muuta tarvittaisiin lisäksi. Mitä se sitten on? Huvipuistoja ja kylpylöitä on Suomessa riittämiin.

        Kemin matkailu nojaa edelleen 90% talvimatkailuun ja ulkomaisiin turisteihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Investoinnista on päättänyt yhtiön yhtiön hallitus ja omistajan edustajat eli Kemin konsernijaosto.
        Valtuustossa tästä investoinnista ei ole päätetty. Valtuustossa käsiteltiin takausta lainoille.

        Idea ympärivuotisesta lumilinnasta ja matkailun kehittämisestä on kyllä hyvä, mutta toteutus on sitten toinen asia. 5000 neliön rakennuksesta vain 400 neliötä on varsinaista "lumilinnaa". Tuollaisen 400 neliön kylmähuoneesta on vaikea saada sellaista vetonaulaa, että se houkuttelisi turistimassoja, jotka ovat valmiita siitä maksamaan. Jotain muuta tarvittaisiin lisäksi. Mitä se sitten on? Huvipuistoja ja kylpylöitä on Suomessa riittämiin.

        Kemin matkailu nojaa edelleen 90% talvimatkailuun ja ulkomaisiin turisteihin.

        Voisko siellä potkia vaikkapa lumipalloja? Jalkapallokenttiinhän Kemissä ei riitä rahaa edes muutamia kymmeniä tuhansia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisko siellä potkia vaikkapa lumipalloja? Jalkapallokenttiinhän Kemissä ei riitä rahaa edes muutamia kymmeniä tuhansia.

        On tuossa ajatuksessasi pointti, sillä turisteille pitäisi löytyä tekemistä jossa he voisivat kuluttaa aikaa ja rahaa. Nykyinen lumilinna on kävelty läpi viidessä minuutissa.

        Tosin onhan tämä Kemin touhu aika säälittävää. Mihinkään ei ole varaa, paitsi tehtaan infraan jonne menee 70 miljoonaa, eikä edes kipeää tee. Kouluremontteja lykätään vuodesta toiseen ja urheilupaikat rapistuvat käsiin. Näitä ei saada kuntoon, vaikka kyse ei edes ole kovin suurista investoinneista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rekkakolari

      Yksi ihminen on kuollut henkilöauton ja säiliörekan nokkakolarissa Pohjois-Pohjanmaan eteläosassa Pyhäjärvellä. Molemmat ajoneuvot syttyivät palamaan
      Pyhäjärvi
      40
      1447
    2. Steppulin mummun synttärit

      Eikös mummin 90 v synttäreille mennytkään? Koko muu lähisuku juhlii . . .
      Kotimaiset julkkisjuorut
      20
      1180
    3. Huh huh hellettä!

      Ja järvisydän tarjoili puitteet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      155
      1157
    4. Mikä kaivatussasi on

      Parasta? Entä huonointa? Asiallista keskustelua kiitos. 💚
      Ihastuminen
      68
      1123
    5. Hannu Pikkaraisen työ

      Mitä hän nykyään tekee? Vaiko mitään?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      1067
    Aihe