En ole nyt ihan varma, muttta väittäisin nähneeni, että tanskalaispelaajalle annettiin defibilaattorilla eilen iskua, että pumppu pysähtyisi kammiovärinästä ja saataisiin oikea rytmi palautettua. 🤔
Mutta siinä olisi yksi syy, miksi alke 30-vuotias mies elää vielä.
Noita Defejä löytyy kyllä monista paikoista nykyään, mutta saisi löytyä kyllä vielä enemmän. Tuon tapauksen jo pitäis aukaista yhteiskuntien päättäjien silmät. Ja lopulta noittenkin laitteiden todellinen kustannus olisi pieni... ei varmasti maksa 1000€ valmistaa tuollaista maallikon käytettävää laitetta... todellinen hinta on varmasti 100€ luokkaa...🤔
Defibilaattoreita joka nurkalle?
210
1271
Vastaukset
Pitäisi myös osata käyttää sellaista. Helposti kyllä löytyisi peruskoulun opetussuunnitelmasta aukko aktiivisen ensiavun koulutukseen. Uskonnosta tai ruotsista voisi nipistää...
Tietysti defibrillaattorin käyttökoulutuksen pitäis olla osa useaa ammattitutkintoa, vartijasta portsariin ja taksikuskiin.No terveystiedon tunneille tai mihin vaan tuon mahduttaisi ja kylläpä se laite neuvoo.
Defi kyllä auttais aika monesti... luultavasti kristessen jo paljon ennen tilannetta oli jo kammiovärinässä... silloin vaan ei enää verta tullut aivoille riittävästi ja putosi maahan...- Anonyymi
Tai vaihtoehtoisesti osata tanskankieltä sillä laitteessa on ääniohjeet miten edetä.
Anonyymi kirjoitti:
Tai vaihtoehtoisesti osata tanskankieltä sillä laitteessa on ääniohjeet miten edetä.
Tai vaikka vaihtaa kieltä, kun monessa on sekin mahdollisuus...🤔
- Anonyymi
Kyllä! Ihminen pitää saada kerta laakista takaisin tulille. Lootia enemmän seinille.
Paikallisessa terveyskeskuksessa niitä on tiheästi kuin palosammuttimia: vähän joka nurkassa. ; )
Pitäisi tietysti saada lisää sinne, missä ihmiset liikkuvat: kauppakeskuksiin, asemille, ravintoloihin, juhlatiloihin ja tanssipaikkoihin.- Anonyymi
Kollimaattori kirjoitti:
Paikallisessa terveyskeskuksessa niitä on tiheästi kuin palosammuttimia: vähän joka nurkassa. ; )
Pitäisi tietysti saada lisää sinne, missä ihmiset liikkuvat: kauppakeskuksiin, asemille, ravintoloihin, juhlatiloihin ja tanssipaikkoihin.Kuka h...vetti sitä sydämen rylykkyämistä on valmiina terveyskeskuksessa odottamassa?!
Bussipysäkeille, kauppoihin, juniin kaikkialle niitä! No usein ei pelkkä painelu auta, jos rytmi on mennyt värinäksi... silloin paineluelvytykselläkään ei ole tehoa...
Defi on joskus ainoa oikea keino. Ensiapukoulutuksiin käyttöopastusta ja laitteiden hinnat alas kovalla menekillä. 😬👌
- Anonyymi
Tuosta tulikin mieleen, että etätyöt ovat vaarallisia... vaikka kotona defibrillaattori olisi, niin ehkei sen käyttö itseensä taida onnistua 🤔
Töissä meillä on noita laitteita. On koulutustakin annettu, mutta aina jään miettimään miten kaikki sujuisi, jos elvytystä tarvittaisiin. Muutaman lukollisen oven läpi ja takaisin pitäisi juosta (juokseeko tarpeeksi lujaa?) , että ehtisi hätiin pelastamaan kaveria.
Pelaajalla olikin tsägää, että kaatui kentällä. Siellä pelit ja vehkeet, ammattitaitoinen henkilökunta.
- Sheena- Anonyymi
Ei sitä voi kotona itselleen laittaa! Olet yksinäsi ketarat suorana!
No niitä laitteita ei pitäisikään piilottaa, eikä niiden pitäisi olla lukkojen takana tosiaankaan.
Jotenkin kun saisi niitä jokakolkkaan ja niistä yleisen hyötymisen pois, olisi aika nättiä.
Mutta sen verran, että vaikka kyse on ajasta (mitä nopeammin, sen nopeammin) silti pitäisi osata olla rauhallinen. Laittaa lätkät hyvin paikoilleen ja mieluiten ajaa jopa ihokarvat pois, jos jollain on paksut rintakarvat esim. Se huolellisuus ois tärkeämpää kuin minuutti kaks sinne täöne ja lätkän päin honkia...- Anonyymi
interlocutrice kirjoitti:
No niitä laitteita ei pitäisikään piilottaa, eikä niiden pitäisi olla lukkojen takana tosiaankaan.
Jotenkin kun saisi niitä jokakolkkaan ja niistä yleisen hyötymisen pois, olisi aika nättiä.
Mutta sen verran, että vaikka kyse on ajasta (mitä nopeammin, sen nopeammin) silti pitäisi osata olla rauhallinen. Laittaa lätkät hyvin paikoilleen ja mieluiten ajaa jopa ihokarvat pois, jos jollain on paksut rintakarvat esim. Se huolellisuus ois tärkeämpää kuin minuutti kaks sinne täöne ja lätkän päin honkia...Jep, yksin ei voi käyttää...
Silti kannattaa miettiä kokonaisuutta ja tehdä hätäinen tilannearvio. Itse pelastin miehen soittamalla heti 112 ja antamalla elvytystä ohjeiden mukaan. Ambulanssi tuli 10 minuutissa, mutta olin aivan puhki elvytyksestä (ja säikähdyksestä). Jos olisi ollutkin tuo laite, en usko, että 112 olisi sitä kehottanut käyttämään. Kyse oli insuliinishokista sydänpysähdyksestä ja siihen tarvittiin glukoosipistoksia ja sydämen elvytystä muutamaan otteeseen.
Joskus varmasti defibrillaattorilla voi amatöörikin pelastaa, jos se on saatavilla ja jos kyse on pelkästä sydänpysähdyksestä perusterveellä.
- Sheena
- Anonyymi
Tuosta on puhuttu paljon, että deffoja tosiaan pitäis olla huomattavasti nykystä enemmän varuilla. Sen pitäis kuulua oikeestaan sellaseen lähes perusensiapuvälineistöön julkisissa tiloissa ja kai se aika monissa paikoissa nyktään kuuluukin. Lisäksi tosiaan sen käyttöä pitäis opettaa ja siitä puhua paljon nykystä enemmän. Ihmisillä on aina tietty varaus kaikenlaisten laitteiden käytöön ja onhan tuon laitteen käyttäminen ajatuksena varmasti monille aika raju tilanne.
No mulle hätäensiavussa painotettiin, että tekee edes jotain... se on tärkeämpää kuin karata paikalta.
Mä uskon, että osaan kyllä käyttää laitetta ja antaa ensiapua, ehkä en just ihan helkutin oikein, mutta en karkaiskaan. Koittasin repiä jotain rauhallisuutta tekemiseen jostain...🤔- Anonyymi
No mulle hätäensiavussa painotettiin, että tekee edes jotain... se on tärkeämpää kuin karata paikalta.
Mä uskon, että osaan kyllä käyttää laitetta ja antaa ensiapua, ehkä en just ihan helkutin oikein, mutta en karkaiskaan. Koittasin repiä jotain rauhallisuutta tekemiseen jostain...🤔Uskomattoman monella ihmisellä ei ole takana oikeestasn minkäänlaista ensiapukoulutusta. Kyllähän se aina jotain valmiuksia antaa, kun on jotain edes opetettu. Vaikka ne ei tositilanteita olekaan niin jokanen harjotustilannekin pienentää kynnystä toimia heti.
- Anonyymi
Mä uskon, että osaan kyllä käyttää laitetta ja antaa ensiapua, ehkä en just ihan helkutin oikein, mutta en karkaiskaan. Koittasin repiä jotain rauhallisuutta tekemiseen jostain...🤔Karata paikalta ei kyllä ole mikään vaihtoehto 🤔
Yksi ystävä (hento nainen) istui 17-vuotiaana yli tunnin ojaan ajaneen motoristin jalan päällä odotellen ambulanssia (korvessa). Luu törrötti reidestä ja vertakin valui motskarimieheltä, mutta aikoi lähteä ajamaan, jatkamaan matkaa. "Et mene minnekään, paikalla nyt, ihan rauhallisesti, sidon sun jalan ja istun päälle vuodon tyrehdyttämiseksi."
- Sheena Anonyymi kirjoitti:
Karata paikalta ei kyllä ole mikään vaihtoehto 🤔
Yksi ystävä (hento nainen) istui 17-vuotiaana yli tunnin ojaan ajaneen motoristin jalan päällä odotellen ambulanssia (korvessa). Luu törrötti reidestä ja vertakin valui motskarimieheltä, mutta aikoi lähteä ajamaan, jatkamaan matkaa. "Et mene minnekään, paikalla nyt, ihan rauhallisesti, sidon sun jalan ja istun päälle vuodon tyrehdyttämiseksi."
- SheenaJoo. Shokki teetättää vaikka mitä...
- Anonyymi
Mä uskon, että osaan kyllä käyttää laitetta ja antaa ensiapua, ehkä en just ihan helkutin oikein, mutta en karkaiskaan. Koittasin repiä jotain rauhallisuutta tekemiseen jostain...🤔Paikalta ei saa karata. Siitä joutuu pahimmassa tapauksessa vastaamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paikalta ei saa karata. Siitä joutuu pahimmassa tapauksessa vastaamaan.
Häke antaa ohjeet ja teet sitä niin pitkään mitä käsketään. Olet paikalla niin kauan kunnes annetaan lupa poistumiseen. Ettekö te ihmiset lue lakia?
Anonyymi kirjoitti:
Paikalta ei saa karata. Siitä joutuu pahimmassa tapauksessa vastaamaan.
No monet vaan kävelee ohi...
Häkellekin on tullut soittoja, joissa ohiajava kertoo jonkun onnettomuuden tapahtuneen, mutta ei jouda tsekkaamaan. Pitäiskö noista sitten jo alkaa sakottamaan? 🤔- Anonyymi
Häkellekin on tullut soittoja, joissa ohiajava kertoo jonkun onnettomuuden tapahtuneen, mutta ei jouda tsekkaamaan. Pitäiskö noista sitten jo alkaa sakottamaan? 🤔Paikalta karkaaminen on lain mukaan rangaistava teko. Kyllä. Siitä joutuu vastuuseen.
- Anonyymi
Häkellekin on tullut soittoja, joissa ohiajava kertoo jonkun onnettomuuden tapahtuneen, mutta ei jouda tsekkaamaan. Pitäiskö noista sitten jo alkaa sakottamaan? 🤔Ihmiset ovat tietämättömyydessään piittaamattomia. Kyseisestä asiasta on hyvä muistuttaa jokaista. Pelko poistumissyynä ei ole hyväksyttyä.
Anonyymi kirjoitti:
Ihmiset ovat tietämättömyydessään piittaamattomia. Kyseisestä asiasta on hyvä muistuttaa jokaista. Pelko poistumissyynä ei ole hyväksyttyä.
No miksi sitten näitä välttelijöitä ei sakoteta?
Ehkä sitä on miettineet jotkut todella asiantuntijat. Tuo laki pidetään, mutta oikeasti on syynsä, ettei sitä valvota toteutumasta.- Anonyymi
No miksi sitten näitä välttelijöitä ei sakoteta?
Ehkä sitä on miettineet jotkut todella asiantuntijat. Tuo laki pidetään, mutta oikeasti on syynsä, ettei sitä valvota toteutumasta.Jos on selkeä näyttö piittaamattomuudesta ja saadaan siitä kiinni, mutta henki tuossa on tärkein, joten siihen keskitytään ensisijaisesti.
Anonyymi kirjoitti:
Uskomattoman monella ihmisellä ei ole takana oikeestasn minkäänlaista ensiapukoulutusta. Kyllähän se aina jotain valmiuksia antaa, kun on jotain edes opetettu. Vaikka ne ei tositilanteita olekaan niin jokanen harjotustilannekin pienentää kynnystä toimia heti.
No itselle tulee työn kautta automaattisesti hätäensiapukoulutus 2-3 vuoden välein. Nyt olen ollut tällä työnsntajalla 2013 asti ja kolmesti olen sen käynyt ja 3 kertaa olen defiä käyttänyt.
Itse suhtaudun hötäensiapuun vakavasti, kun toimin sähkön kanssa työssäni. Minun yksi tuttu sähkäri on kuollut sähköiskun aiheuttamaan kammiovärinään kotisohvalle ja siitä lähtien tämä juttu on ollut kirjaimellisesti ”sydänasia” mulle.Anonyymi kirjoitti:
Jos on selkeä näyttö piittaamattomuudesta ja saadaan siitä kiinni, mutta henki tuossa on tärkein, joten siihen keskitytään ensisijaisesti.
No kuten sanoin.... häkeen tulee soittoja, joissa joku on ajanut tapaturmapsiksn ohi ja ilmoittaa onnettomuudesta, eikä ole itse paikalla. Siinä on jo syy laittaa sakkolappua perään vastuun välttelystä...
Mutta ehkä siinä on se, että edes ilmoittaa..
Jos sakkoja alettaisiin pudotella, ei tulisi enää edes ilmoituksia...luulen.- Anonyymi
No kuten sanoin.... häkeen tulee soittoja, joissa joku on ajanut tapaturmapsiksn ohi ja ilmoittaa onnettomuudesta, eikä ole itse paikalla. Siinä on jo syy laittaa sakkolappua perään vastuun välttelystä...
Mutta ehkä siinä on se, että edes ilmoittaa..
Jos sakkoja alettaisiin pudotella, ei tulisi enää edes ilmoituksia...luulen.Ilmotus on juurikin se vähin. Tilanteeseen on puututtu. Ei ole jättänyt huomioimatta.
- Anonyymi
Häkellekin on tullut soittoja, joissa ohiajava kertoo jonkun onnettomuuden tapahtuneen, mutta ei jouda tsekkaamaan. Pitäiskö noista sitten jo alkaa sakottamaan? 🤔Pitäisi!
No mutta.. entäs kuolema..
Tuo niin kaikille tuttu ja tuleva..
Jos minun sydän pettää, en todellakaan haluaisi että joku toope käynnistäisi sen vaikka bussipysäkillä.. kuolen mieluummin, sillä kuoltava minun on.. ihan kuten kaikkien meistä.
Kuoleminen on luonnollista ja minulle riittää se mitä on annettu. En halua itselleni keinotekoisesti lisättyä aikaa ..
En ole niin tärkeä että elämälläni olisi niin suurta merkitystä että sitä pitäisi jatkaa nk. keinotekoisesti. Enkä tosiaan ymmärrä miksi kukaan olisi niin tärkeä. Tai erityinen..
Kuolema on väistämätön totuus joten sama kai se on milloin sen kohtaa...- Anonyymi
Mitä vielä. Kyllä sinutkin startataan!
No tuleehan se joskus kuitenkin, ei siinä defibilaattorit paljoa auta.
Toi pelaajakin jos ois tuupertunut kotiinsa yksin, ois nytten kuopattavissa. Ehkä ei pelaa jalista tuolla tasolla ikinä, mutta ehkä saa lapsia sen naisen kanssa, kuka kentällä oli kauhuissaan?
Ja ehket halua että sut elvytetään henkiin, mutta eipä sitä sulta kysellä. 😁
Tatuoi otsaan tai rintaan se suomeksi, ruotsiksi ja varuilta enkuks. 😄Anonyymi kirjoitti:
Mitä vielä. Kyllä sinutkin startataan!
Kaunis kiitos, mutta ei kiitos. Jos saan valita..
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Kaunis kiitos, mutta ei kiitos. Jos saan valita..
Eipä siinä kysellä. Defilli vaan paukahtaa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Zäp ja taas on virrat. 😻
No tuleehan se joskus kuitenkin, ei siinä defibilaattorit paljoa auta.
Toi pelaajakin jos ois tuupertunut kotiinsa yksin, ois nytten kuopattavissa. Ehkä ei pelaa jalista tuolla tasolla ikinä, mutta ehkä saa lapsia sen naisen kanssa, kuka kentällä oli kauhuissaan?
Ja ehket halua että sut elvytetään henkiin, mutta eipä sitä sulta kysellä. 😁
Tatuoi otsaan tai rintaan se suomeksi, ruotsiksi ja varuilta enkuks. 😄No joo. Halusin vain laittaa peliin eriävän mielipiteeni. Ja kyllä, elämäni on arvokas ja minä olen arvokas. Haluan myös kuolla arvokkaasti.. kun aika on.
Anonyymi kirjoitti:
Ja taas on yksi elämä pelastettu.. jiihaa..
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Ja taas on yksi elämä pelastettu.. jiihaa..
Kyllä :)
Pikku-pirpana kirjoitti:
No joo. Halusin vain laittaa peliin eriävän mielipiteeni. Ja kyllä, elämäni on arvokas ja minä olen arvokas. Haluan myös kuolla arvokkaasti.. kun aika on.
Joo. Ja hyvä tuokin asia on nostaa esiin. Ehkä olis hyväkin tietää ketä saa auttaa ja ketä enää ei, ettei aiheuta kärsimystä auttamisellaan lisää...
Kyllä kuolemakin olisi oikeus. Totta. 🤔- Anonyymi
Joo. Ja hyvä tuokin asia on nostaa esiin. Ehkä olis hyväkin tietää ketä saa auttaa ja ketä enää ei, ettei aiheuta kärsimystä auttamisellaan lisää...
Kyllä kuolemakin olisi oikeus. Totta. 🤔Lähtö ei ole ratkaisu.
Kyllä kuolemakin olisi oikeus. Totta. 🤔Mieti mitä vahinkoa ja suurta hätää aiheuttaisi jos kun kaikkialla olisi defibilaattoreita ja kaikkien käytettävissä.. ?
Aikanaan amiksessa poijjaat sytyttelivät toistensa lahkeita tuleen hitsauspillillä.. kun oli niin hauskaa.. mitähän kaikkea kivaa ne keksisivät defibilaattorilla..
Mieti itseäsi tajuttomana ja jotakin kukkahattutäti-moonikaa auttamassa sinua defibilaattorin kanssa.. karmaiseva ajatus.
Tai joku saanut vaikka epilepsiakohtauksen ja innokkaat sitten "auttamassa" tzappaillen sähköiskuja..
Entäs puiston penkille sammahtanut joppo, joka vaan nukkuu humalaansa pois..
Äläkä sano että koulutettaan suomalaiset .. tyhmyyttä ei saa kouluttamalla pois..Anonyymi kirjoitti:
Kyllä :)
No ei ole tämä elämä pelastamisen väärti.. sanon minä sanoneeni..
Anonyymi kirjoitti:
Lähtö ei ole ratkaisu.
Joskus on. Jos miettii vaikka ihmistä, jonka eläminen ei ole enää inhimillistä, ihmisarvoista.
Jos itse makaan jossain letkuissa, en voi liikkua, en puhua ja koskee kokoajan niin en toivoisi sellaisen jatkuvan. Kyllä sellainen ei ole enää elämisen arvoista elämää. 🤔- Anonyymi
Mitä sinulla on lääketiedettä vastaan?
En minäkään haluaisi kenenkään toopen elvyttävän itseäni, mieluiten ammattilaisen. Jos ei ole ammattilaista lähimain, niin joku asian osaava henkilökin käy 🤔
Kyllä kuolema joskus tulee, mutta haluan elää vanhaksi. Olisi kuollut jo ainakin neljä kertaa ilman lääketiedettä. Totisesti en olisi halunnut kuolla heti 14vuotiaana umpilisäkkeen tulehdukseen enkä myöhemmin synnytykseen(-siin).
- Sheena interlocutrice kirjoitti:
Joskus on. Jos miettii vaikka ihmistä, jonka eläminen ei ole enää inhimillistä, ihmisarvoista.
Jos itse makaan jossain letkuissa, en voi liikkua, en puhua ja koskee kokoajan niin en toivoisi sellaisen jatkuvan. Kyllä sellainen ei ole enää elämisen arvoista elämää. 🤔Tai jos vaikka tietää että tulevaisuudessa olisi tiedossa invaliditeetti joka tuhoaa elämisen laadun? Tietää olevansa tuhon oma ja jo nyt elävänsä laina-ajalla?
Pikku-pirpana kirjoitti:
Mieti mitä vahinkoa ja suurta hätää aiheuttaisi jos kun kaikkialla olisi defibilaattoreita ja kaikkien käytettävissä.. ?
Aikanaan amiksessa poijjaat sytyttelivät toistensa lahkeita tuleen hitsauspillillä.. kun oli niin hauskaa.. mitähän kaikkea kivaa ne keksisivät defibilaattorilla..
Mieti itseäsi tajuttomana ja jotakin kukkahattutäti-moonikaa auttamassa sinua defibilaattorin kanssa.. karmaiseva ajatus.
Tai joku saanut vaikka epilepsiakohtauksen ja innokkaat sitten "auttamassa" tzappaillen sähköiskuja..
Entäs puiston penkille sammahtanut joppo, joka vaan nukkuu humalaansa pois..
Äläkä sano että koulutettaan suomalaiset .. tyhmyyttä ei saa kouluttamalla pois..Se laite ei anna sähköä, jos se ei saa rytmihäiriöistä sydämmen rytmiä. Et saa annettua sähköiskua tajuttomalle, jonka sydän toimii.
- Anonyymi
Jos itse makaan jossain letkuissa, en voi liikkua, en puhua ja koskee kokoajan niin en toivoisi sellaisen jatkuvan. Kyllä sellainen ei ole enää elämisen arvoista elämää. 🤔Ei eutanasialle ☝️
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei eutanasialle ☝️
Elämä voittaa.
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sinulla on lääketiedettä vastaan?
En minäkään haluaisi kenenkään toopen elvyttävän itseäni, mieluiten ammattilaisen. Jos ei ole ammattilaista lähimain, niin joku asian osaava henkilökin käy 🤔
Kyllä kuolema joskus tulee, mutta haluan elää vanhaksi. Olisi kuollut jo ainakin neljä kertaa ilman lääketiedettä. Totisesti en olisi halunnut kuolla heti 14vuotiaana umpilisäkkeen tulehdukseen enkä myöhemmin synnytykseen(-siin).
- SheenaMinulla ei ole mitään lääketiedettä vastaan.. päinvastoin.
Elän normaalia elämää vain lääketieteen ansiosta. Ja jumalan armosta. Vaikka uskovainen en olekaan.
Mutta tulevaisuutta minulla ei ole. Ei ainakaan hyvää sellaista. Minulla on vain nykyisyys ja tämä päivä. Huomenna saatan olla jo vaikeasti invalidisoitunut joten jos kuolen tänään - saisin mennä arvokkaasti. Eikä tarvitsisi kantaa huolta huomisesta..
Tosin en murehdi huomista, sillä elän tänään, tässä ja nyt.Pikku-pirpana kirjoitti:
Tai jos vaikka tietää että tulevaisuudessa olisi tiedossa invaliditeetti joka tuhoaa elämisen laadun? Tietää olevansa tuhon oma ja jo nyt elävänsä laina-ajalla?
No minusta oikeasti olisi mietittävä tuotakin. Ehkä tosiaan voisi se tatuointi rintaan hyvä olla silloin. 🤔
Tietääkseni omiin tietoihin saa elvytyskiellon ammattihenkilökuntaa opastamaan jo. Miksi ei sitten vaikka yhdistettynä tuollaiseen tatuointiin? 🧐
Kumpikaanhan ei tietysti välttämättä täysin estä hätähousuha toimimaata kuten parhaiten näkee... pitäis paeta vuorille, jos ihan aukottoman elvyttämättömyyden haluaa. 😄- Anonyymi
Se laite ei anna sähköä, jos se ei saa rytmihäiriöistä sydämmen rytmiä. Et saa annettua sähköiskua tajuttomalle, jonka sydän toimii.
Tismalleen näin ☝️
Se laite ei anna sähköä, jos se ei saa rytmihäiriöistä sydämmen rytmiä. Et saa annettua sähköiskua tajuttomalle, jonka sydän toimii.
No mulla ei ole kokemusta laitteesta, joten hyvä tietää. Fiksu laite siis. Fiksumpi kuin mä :D
Anonyymi kirjoitti:
Elämä voittaa.
Elämisen arvo voittaa. On helppoa kun nyt voi sanoa mitä haluaa, kaikki ei enää voi...
Pikku-pirpana kirjoitti:
No mulla ei ole kokemusta laitteesta, joten hyvä tietää. Fiksu laite siis. Fiksumpi kuin mä :D
Joo. Kaippa sitä voisi jollain lisälaitteella ”häiritä” ja siten väärinkäyttää, mutta sama hommata laite, joka antaa sätkyn ja täräyttää sillä sitten... ei siihen defiä tartte. 😀
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Niin, että huoli pois. Laite neuvoo kukkahattutäditkin ruotuun.
- Anonyymi
Elämisen arvo voittaa. On helppoa kun nyt voi sanoa mitä haluaa, kaikki ei enää voi...
Elämä on lahja ☝️
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Kyllä, siis KYLLÄ eutanasialle.
EI on EI.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Kunnes kuolema korjaa..
No onpa se nyt tänään yhtä korjaamista.
Turhia menoja vältetään. Anonyymi kirjoitti:
Elämä on lahja ☝️
Elämä on todellakin lahja, mutta joskus se on arvoton. Toivoisin että äitisi/isäsi/lapsesi makaisi letkuissa ja vaipoissa tiedottomana ruumiina..
Kamalaa toivoa tuollaista sinulle, mutta vain siten sinäkin nuijapää ymmärtäisit että elämän arvo on se lahja, ei elämä itse.
Vaarini makasi viisi vuotta siten.. viisi vuotta. Ei mitään järkeä. Ja mitä se maksoi yhteiskunnalle.. 2.5 miljoonaa euroa villinä veikkauksena..
Ei muuta elämää kuin tiedoton ruumis jota elvytettiin viisi kertaa.. miksi..? Koska elämä on arvokas..Anonyymi kirjoitti:
EI on EI.
No se on lain kirjaimen mukaan vielä ei, joten olet voitolla tässä taistelussa.
Pikku-pirpana kirjoitti:
Minulla ei ole mitään lääketiedettä vastaan.. päinvastoin.
Elän normaalia elämää vain lääketieteen ansiosta. Ja jumalan armosta. Vaikka uskovainen en olekaan.
Mutta tulevaisuutta minulla ei ole. Ei ainakaan hyvää sellaista. Minulla on vain nykyisyys ja tämä päivä. Huomenna saatan olla jo vaikeasti invalidisoitunut joten jos kuolen tänään - saisin mennä arvokkaasti. Eikä tarvitsisi kantaa huolta huomisesta..
Tosin en murehdi huomista, sillä elän tänään, tässä ja nyt.Kai tiedät, että kaikki ei ole käynyt samaa tietä läpi, eivätkä näe maailmaa yhtä selkeästi, vaan haluavat selkeän mustavalkoisen tien? 🙄
Mutta mä tiedän mitä tarkoitat ja ymmärrän. 😊
Ja voin sanoa, että mitä nyt sut näin pintapuolisesti tunnen, niin vois oikeasti olla vaikeaa jyräyttämättä sua vaan käyntiin Defillä, vaikka oisit pyytänyt vaikka mitä...🙄
Että tavallaan mä ymmärrän kyllä sitäkin, että toisesta luopuminen ei ole myöskään helppoa... vaikka se olisi hänen tahto...🙄- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Elämä on todellakin lahja, mutta joskus se on arvoton. Toivoisin että äitisi/isäsi/lapsesi makaisi letkuissa ja vaipoissa tiedottomana ruumiina..
Kamalaa toivoa tuollaista sinulle, mutta vain siten sinäkin nuijapää ymmärtäisit että elämän arvo on se lahja, ei elämä itse.
Vaarini makasi viisi vuotta siten.. viisi vuotta. Ei mitään järkeä. Ja mitä se maksoi yhteiskunnalle.. 2.5 miljoonaa euroa villinä veikkauksena..
Ei muuta elämää kuin tiedoton ruumis jota elvytettiin viisi kertaa.. miksi..? Koska elämä on arvokas..Ihmisellä ei tuosta huolimatta ole oikeutta päättää toisen elämän loppumisesta. Elämä loppuu kun se loppuu ihmisen siihen puuttumatta.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Ei muuta elämää kuin tiedoton ruumis jota elvytettiin viisi kertaa.. miksi..? Koska elämä on arvokas..Et puhu kovin sivistyneesti esimerkeissäsi, joten jätän ne omaan arvoonsa tällä kertaa.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Ja tulee olemaan ☝️
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tulee olemaan ☝️
Sillä jos se muuttuisi ”kylläksi”, maailma olisi peruuttomasti muuttunut aikaan, jolloin sanotaan kuka lähtee ja milloinkin, ihmisen toimesta ja siihen meillä elävillä ei tule olemaan valtaa sillä emme edes tule tänne omasta tahdostamme.
Anonyymi kirjoitti:
Ihmisellä ei tuosta huolimatta ole oikeutta päättää toisen elämän loppumisesta. Elämä loppuu kun se loppuu ihmisen siihen puuttumatta.
Ei toisen tarvitsekaan päättää, mutta jos joku ihminen on jo päättänyt, ettei häntä saa elvyttää, niin eikö elvyttäminen siitä huolimatta olisi ihmisoikeuteen puuttumista?
Eihän se ole tappamista? Se joku mikä aiheuttaa sydämmen pysähtymisen, tappaa, mutta hän ei halua apua enää?
Pitäis olla selkeää silloin.- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Elämä on elämää. Elän, en taistele.
Kai tiedät, että kaikki ei ole käynyt samaa tietä läpi, eivätkä näe maailmaa yhtä selkeästi, vaan haluavat selkeän mustavalkoisen tien? 🙄
Mutta mä tiedän mitä tarkoitat ja ymmärrän. 😊
Ja voin sanoa, että mitä nyt sut näin pintapuolisesti tunnen, niin vois oikeasti olla vaikeaa jyräyttämättä sua vaan käyntiin Defillä, vaikka oisit pyytänyt vaikka mitä...🙄
Että tavallaan mä ymmärrän kyllä sitäkin, että toisesta luopuminen ei ole myöskään helppoa... vaikka se olisi hänen tahto...🙄Juu.. se luopuminen.. se on vaikeaa.
Kyllä mullakin muutamaan otteeseen on tirahtanut tässä vuosien saatossa ihan omasta elämästä luopuminen.. asia tekee vieläkin haikeaksi, mutta kuolisin mieluummin kuin kohtaisin tulevaisuuden mikä minulle on kirjoitettu...
Mutta kun valita ei saa ja olen nyt terve kaikilla mittapuilla, niin saan olla kiitollinen edes tästä päivästä. Ja pakko olla, sillä huominen on sitten jo eri päivä.
Ja minulla on asiat hyvin. Olen onnellisessa asemassa ja erittäin kiitollinen elämän pienistä asioista niin kauan kuin niitä kestää.
Ja kiitos. Oli nätisti sanottu toi.- Anonyymi
Ei toisen tarvitsekaan päättää, mutta jos joku ihminen on jo päättänyt, ettei häntä saa elvyttää, niin eikö elvyttäminen siitä huolimatta olisi ihmisoikeuteen puuttumista?
Eihän se ole tappamista? Se joku mikä aiheuttaa sydämmen pysähtymisen, tappaa, mutta hän ei halua apua enää?
Pitäis olla selkeää silloin.Eutanasia-laki mahdollistaisi liikaa vääriä lähtöjä. Pian siihen vedottaisiin laittomissakin tapauksissa.
Sen sijaan elvytyskieltohan on jo olemassa. Sillä ainoalla mentäköön.
Tappamislaille ehdoton ei. Anonyymi kirjoitti:
Ihmisellä ei tuosta huolimatta ole oikeutta päättää toisen elämän loppumisesta. Elämä loppuu kun se loppuu ihmisen siihen puuttumatta.
Naurettava kommentti.. siksi kun ihminen puuttuu jatkuvasti elämän loppumiseen jatkamalla sitä keinotekoisesti.
Tekopyhää sanoa että elämä loppuu kun se loppuu ihmisen siihen puuttumatta.
Haluan kuolla kun minun kuolemani aika on. En halua että minua tuotetaan takaisin ihmiskäden avulla.. siinä mitään epäpyhää..Anonyymi kirjoitti:
Et puhu kovin sivistyneesti esimerkeissäsi, joten jätän ne omaan arvoonsa tällä kertaa.
En ole sivistynyt.. en ollenkaan.
Pitäis olla selkeää silloin.Juur näin. Asian ydin.
Anonyymi kirjoitti:
Eutanasia-laki mahdollistaisi liikaa vääriä lähtöjä. Pian siihen vedottaisiin laittomissakin tapauksissa.
Tappamislaille ehdoton ei.Ei itsemurha ole rikos.
Pikku-pirpana kirjoitti:
Juu.. se luopuminen.. se on vaikeaa.
Kyllä mullakin muutamaan otteeseen on tirahtanut tässä vuosien saatossa ihan omasta elämästä luopuminen.. asia tekee vieläkin haikeaksi, mutta kuolisin mieluummin kuin kohtaisin tulevaisuuden mikä minulle on kirjoitettu...
Mutta kun valita ei saa ja olen nyt terve kaikilla mittapuilla, niin saan olla kiitollinen edes tästä päivästä. Ja pakko olla, sillä huominen on sitten jo eri päivä.
Ja minulla on asiat hyvin. Olen onnellisessa asemassa ja erittäin kiitollinen elämän pienistä asioista niin kauan kuin niitä kestää.
Ja kiitos. Oli nätisti sanottu toi.No nämä on vaikeita juttuja ja vaikeita ne olisi siinä h-hetkelläkin.
Silti minäkin olen iloinen, että siellä kirjoitat ja voit hyvin. Ja toivon, että kun sin aika tulee, se on kuin kynttilän liekin puhallus, jää vain kaunis kiehkura savua, mikä leijailee kauniisti tanssien ja kadoten ilmaan. 😊❤️
Sen haluan itsekin. 😊- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Naurettava kommentti.. siksi kun ihminen puuttuu jatkuvasti elämän loppumiseen jatkamalla sitä keinotekoisesti.
Haluan kuolla kun minun kuolemani aika on. En halua että minua tuotetaan takaisin ihmiskäden avulla.. siinä mitään epäpyhää..Saat halveerata kaikessa rauhassa. Tiedän mistä puhun. Tekstit kertovat yllättävän paljon kirjoittajasta niiden takaa.
Anonyymi kirjoitti:
Eutanasia-laki mahdollistaisi liikaa vääriä lähtöjä. Pian siihen vedottaisiin laittomissakin tapauksissa.
Tappamislaille ehdoton ei.No ehkä maailma oppii keksimään inhimillisyytäkin, jos vaikkakin myös näitä teknisiä ”pelastamisvehkeitä”. 😊
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Haluan kuolla kun minun kuolemani aika on. En halua että minua tuotetaan takaisin ihmiskäden avulla.. siinä mitään epäpyhää..Voisin veikata ettei sinulle ole mikään pyhää.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Ei itsemurha ole rikos.
Ja mitenhän tässä mahdollisuuksien ja rikosten maailmassa pystyisit sen siihen rajaamaan? Niin. Mietihän sitä hetki. Ehkä ajattelitkin vain omaa tilannettasi.
No nämä on vaikeita juttuja ja vaikeita ne olisi siinä h-hetkelläkin.
Silti minäkin olen iloinen, että siellä kirjoitat ja voit hyvin. Ja toivon, että kun sin aika tulee, se on kuin kynttilän liekin puhallus, jää vain kaunis kiehkura savua, mikä leijailee kauniisti tanssien ja kadoten ilmaan. 😊❤️
Sen haluan itsekin. 😊Voi..
Kaunis ajatus.. helkutti sun kanssas mies.. taas sait väreet aikaiseksi..
Sinäkin olet yksi elämääni vaikuttanut valopilkku. Tiedäthän sen?
Pienen kiitävän hetken luulin jopa ihastuneeni sinuun, mutta olethan kovin ihastuttava, joten mikäs ihme tuo...
No sovitaan että olen vain sun fani.. heh.Anonyymi kirjoitti:
Saat halveerata kaikessa rauhassa. Tiedän mistä puhun. Tekstit kertovat yllättävän paljon kirjoittajasta niiden takaa.
En kyllä halveerannut.. vastuu on kuitenkin lukijalla. Koskaan ei kirjoittamani ole sama kuin oikea keskusteleminen kasvotusten.
Haluat ehkä tulkita minua noin. Sille en voi mitään. Mutta pahoitteluni jos koit sen halveeraamisena että olen eri mieltä kuin sinä.Anonyymi kirjoitti:
Silti sitä harjoitetaan antamalla vähän liikaa droppia, että sydän ja sisuskalut pettää. Ihan jatkuvasti sairaaloissa. Ei siitä huudella, mutta niin se nyt kuutenkin on. Jeesataan vähän kuolevaa.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Kyllä, siis KYLLÄ eutanasialle.
Ette selvästikään näe väärinkäytösten mahdollisuuksia. Eutanasia-laki kaikessa sen karmeudessa on vaarallinen. Palstalla asiaa katsotaan täysin suppeasti yksittäisen kirjoittajan lähtökohdista. Ei kovin kauaskantoista ajattelua.
Miettikäähän miksi lakia ei pääsääntöisesti ole viety läpi? Miettikää uudestaan (jos kykenette). Anonyymi kirjoitti:
Voisin veikata ettei sinulle ole mikään pyhää.
No, lapsiin, eläimiin ja työkaverihin en sekaannu.
Tosiaan, olet varmaankin oikeassa - mikään ei ole liian pyhää minulle. Olenkin vain tavallinen ja hieman tyhmän puoleinen talliainen.Anonyymi kirjoitti:
Ja mitenhän tässä mahdollisuuksien ja rikosten maailmassa pystyisit sen siihen rajaamaan? Niin. Mietihän sitä hetki. Ehkä ajattelitkin vain omaa tilannettasi.
Tarkoitin eutanasiaa. Autettu itsemurha...
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Tarkoitin eutanasiaa. Autettu itsemurha...
Nimenomaan sitä ja siinä auttamista? Voi, maailma on täynnä porsaanreikiä kun halutaan päästä jonkun hengestä eroon.
Pikku-pirpana kirjoitti:
Voi..
Kaunis ajatus.. helkutti sun kanssas mies.. taas sait väreet aikaiseksi..
Sinäkin olet yksi elämääni vaikuttanut valopilkku. Tiedäthän sen?
Pienen kiitävän hetken luulin jopa ihastuneeni sinuun, mutta olethan kovin ihastuttava, joten mikäs ihme tuo...
No sovitaan että olen vain sun fani.. heh.No sinäkin olet omalta osaltasi avartanut minun maailmankuvaa ja hyvä niin. 😊
Ja saa ihmisiin ihastua, ei se väärää ole. 😊
Ja saa fanittaakin. 😄👌- Anonyymi
MCMLXXVI kirjoitti:
Silti sitä harjoitetaan antamalla vähän liikaa droppia, että sydän ja sisuskalut pettää. Ihan jatkuvasti sairaaloissa. Ei siitä huudella, mutta niin se nyt kuutenkin on. Jeesataan vähän kuolevaa.
Jokainen vastaa valallaan, minkä kerran on vannonut. Ja nimi alla.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
En kyllä halveerannut.. vastuu on kuitenkin lukijalla. Koskaan ei kirjoittamani ole sama kuin oikea keskusteleminen kasvotusten.
Haluat ehkä tulkita minua noin. Sille en voi mitään. Mutta pahoitteluni jos koit sen halveeraamisena että olen eri mieltä kuin sinä.Tulkitsen sitä mitä luen. Siksihän se on siihen pantu.
Anonyymi kirjoitti:
Ette selvästikään näe väärinkäytösten mahdollisuuksia. Eutanasia-laki kaikessa sen karmeudessa on vaarallinen. Palstalla asiaa katsotaan täysin suppeasti yksittäisen kirjoittajan lähtökohdista. Ei kovin kauaskantoista ajattelua.
Miettikäähän miksi lakia ei pääsääntöisesti ole viety läpi? Miettikää uudestaan (jos kykenette).En taida kyetä, olen niin yksinkertainen. Viis siitä.
Jos potilas pyytää parantumattoman sairauden tai jatkuvien kipujen takia kuolemaa, en näe siinä mitään väärinkäytöksen vaaraa. Omasta pyynnöstä tapahtuva armo.Anonyymi kirjoitti:
Jokainen vastaa valallaan, minkä kerran on vannonut. Ja nimi alla.
Joo. Ne on kuitenkin niin hienosti hoidettu, ettei niistä kukaan maallikko mitään tiedä. Minä vähän tiedän, mutta leikisti en tiedä minäkään.
Anonyymi kirjoitti:
Nimenomaan sitä ja siinä auttamista? Voi, maailma on täynnä porsaanreikiä kun halutaan päästä jonkun hengestä eroon.
Kaikelle, ihan kaikelle löytyy väärinkäyttäjänsä.
No sinäkin olet omalta osaltasi avartanut minun maailmankuvaa ja hyvä niin. 😊
Ja saa ihmisiin ihastua, ei se väärää ole. 😊
Ja saa fanittaakin. 😄👌Plääh.
Nyt meni jo imeläksi.. heh.- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
En taida kyetä, olen niin yksinkertainen. Viis siitä.
Jos potilas pyytää parantumattoman sairauden tai jatkuvien kipujen takia kuolemaa, en näe siinä mitään väärinkäytöksen vaaraa. Omasta pyynnöstä tapahtuva armo.Mutta kun tulee eteen se tilanne ettei pyydäkään vaan eutanasia toimitetaan toisen ihmisen toiveesta ja näkemyksestä henkilölle, jolla on täysi järki ja ajatus, elämäntahto, muttei tapaa kommunikoida.
Et ymmärrä väärinkäytön liian laveaa listaa. Näet vain tuon viimeisen lauseesi. - Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Ei itsemurha ole rikos.
Autetusta ”itsemurhasta” pystytään tekemään rikos.
Asian turvattomuudesta/oikeuden rajan häilyvyydestä kieliikin sen (eutanasian) hyvin harvoin laillistaminen. - Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Haluatte murhien maailman.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
En kuulu tähän joukkoon, joka suostuu elämästä luopumiseen ennen kuin sen kuuluu loppua. Ihminen ei päätä elämästä. Sanokaa minun sanoneen.
Anonyymi kirjoitti:
Tulkitsen sitä mitä luen. Siksihän se on siihen pantu.
Juuri niin, avainsanana tulkitset..
Jokainen tulkitsee omista lähtökohdistaan ja elämänkatsomukseensa verraten. Se ei oikeasti ole sama kuin miten kirjoittaja on sen kirjoittanut, sillä kirjoittaja kirjoittaa omista lähtökohdistaan.
Joten voi olla että minä puhun kalasta ja sinä tulkitset sen kissana. Sinä vastaat kissasta ja minä en ymmärrä mistä sinä puhut. Ja vastaan koiraa. Sekametelisoppa on valmis.
Mutta aito pahoitteluni jos koit että halveeraan. Se ei ole tarkoitukseni.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asian turvattomuudesta/oikeuden rajan häilyvyydestä kieliikin sen (eutanasian) hyvin harvoin laillistaminen.Sekä eettiset että uskonnolliset syyt vaikuttavat.
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun tulee eteen se tilanne ettei pyydäkään vaan eutanasia toimitetaan toisen ihmisen toiveesta ja näkemyksestä henkilölle, jolla on täysi järki ja ajatus, elämäntahto, muttei tapaa kommunikoida.
Et ymmärrä väärinkäytön liian laveaa listaa. Näet vain tuon viimeisen lauseesi.En taida juu ymmärtää. Näen hyödyn suurempana kuin haitat.
- Anonyymi
MCMLXXVI kirjoitti:
Joo. Ne on kuitenkin niin hienosti hoidettu, ettei niistä kukaan maallikko mitään tiedä. Minä vähän tiedän, mutta leikisti en tiedä minäkään.
Kyllä niistä on tietoa muillakin. Monta asiaa on salattu.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Juuri niin, avainsanana tulkitset..
Jokainen tulkitsee omista lähtökohdistaan ja elämänkatsomukseensa verraten. Se ei oikeasti ole sama kuin miten kirjoittaja on sen kirjoittanut, sillä kirjoittaja kirjoittaa omista lähtökohdistaan.
Joten voi olla että minä puhun kalasta ja sinä tulkitset sen kissana. Sinä vastaat kissasta ja minä en ymmärrä mistä sinä puhut. Ja vastaan koiraa. Sekametelisoppa on valmis.
Mutta aito pahoitteluni jos koit että halveeraan. Se ei ole tarkoitukseni.Kyllähän sä käytät sanoja tekopyhää ja naurettavaa. Jokainen tietää mitä ne tarkoittavat.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
En taida juu ymmärtää. Näen hyödyn suurempana kuin haitat.
Selvä.
Anonyymi kirjoitti:
Asian turvattomuudesta/oikeuden rajan häilyvyydestä kieliikin sen (eutanasian) hyvin harvoin laillistaminen.Totta tuokin puoli. Eutanasia on rikos, mutta niin on punaisten liikennevalojen päin käveleminen. Pyöräily ilman pyöräilykypärää.. väärin parkkeeraaminen...
Anonyymi kirjoitti:
En kuulu tähän joukkoon, joka suostuu elämästä luopumiseen ennen kuin sen kuuluu loppua. Ihminen ei päätä elämästä. Sanokaa minun sanoneen.
Mutta ihminen saa kuitenkin päättää kenen elämän ei anneta päättyä?
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä niistä on tietoa muillakin. Monta asiaa on salattu.
Jep. Varmasti on, omaisillakin.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Totta tuokin puoli. Eutanasia on rikos, mutta niin on punaisten liikennevalojen päin käveleminen. Pyöräily ilman pyöräilykypärää.. väärin parkkeeraaminen...
Rinnastatko todella nuo elämän/hengen kanssa? Kyllähän ne painivat aivan eri liigoissa.
Anonyymi kirjoitti:
Rinnastatko todella nuo elämän/hengen kanssa? Kyllähän ne painivat aivan eri liigoissa.
Mutta kun sillä elämällä ei ole enää arvoa.. siksi rinnastan. Ei eutanasiaa tule sallia kuin painavasta syystä. Syystä joka on tehnyt elämästä arvottoman...
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Miksi meillä on lääkärit ja sairaalat? Elämän ylläpito on ensisijalla. Koska elämä on ensin ja kuolema sitten.
Onko näin ettei sairaaloita pitäisi olla? Sillähän me pääsisimme ihannoimaasi tilanteeseen, mutta onko se valtaväestön ihailema suunta? - Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Ihminen synnyttää elämää. Ei kuolemaa.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Mutta kun sillä elämällä ei ole enää arvoa.. siksi rinnastan. Ei eutanasiaa tule sallia kuin painavasta syystä. Syystä joka on tehnyt elämästä arvottoman...
Tule sallia.....Kun se on kerran sallittu, se on sitten kuule sallittu ja hyvin monta kertaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tule sallia.....Kun se on kerran sallittu, se on sitten kuule sallittu ja hyvin monta kertaa.
Moni näkee, että sairaista on vain kuluja. No kas, euranasia olisin sitten sopivassa kohtaa paikallaan! Piuhat irti! Yhteiskunnan kulut kuriin. Mitä näillä makaajilla, mummoilla ja papoilla ynnä muilla! -siihenhän se maailma lopulta ajautuu.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Yksittäinen ihminen ei yhtäkkiä enää tulekaan kuulluksi vaikka haluaa elää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksittäinen ihminen ei yhtäkkiä enää tulekaan kuulluksi vaikka haluaa elää.
Eutanasia-laki on tie tuhoon.
Anonyymi kirjoitti:
Miksi meillä on lääkärit ja sairaalat? Elämän ylläpito on ensisijalla. Koska elämä on ensin ja kuolema sitten.
Onko näin ettei sairaaloita pitäisi olla? Sillähän me pääsisimme ihannoimaasi tilanteeseen, mutta onko se valtaväestön ihailema suunta?Ei ole. Valtaväestö eroaa mielipiteiltään minun katsannostani.
En ihannoi mitään sairaalattomuutta, mutta ihmisen elämän keinotekoinen pidentäminen on sairasta. Kuolema on hyvä ratkaisu kun se on luonnollinen.
Lääketiede ja sairaalat on tarkoitettu elämän laadun ylläpitämiseen, eikä suinkaan tekemään meistä kuolemattomia. Mikä on niin vaikeaa ihmisten tajuta että kuolema voi olla hyvä asia?
Kuolemassa ei ole mitään pahaa tai väärää..
Mikä saa valtaväestön uskomaan että kuolema ei kosketa heitä..
Kaikella on loppunsa, alkunsa ja juurensa. Elämä on kuolemista ja kuolema on hyvä. Se on vain minuuden loppu ja sekös ihmisiä kismittää.. minä, minä, minä ja minä. Aina se vitjakkeen minä. Entä sitten? Mitä sinun tai minun minuus on maailmaa hyödyttänyt? Hä?
Ja nyt juoksee mielessä tuhat asiaa miksi minä olen tärkeä.. pah.. kaikki vain minän vuoksi. Mitään oikeasti hyvää et sinä, enkä minä ole koskaan saanut aikaiseksi - eikä saada.
Ollaan yksiä kärpäsenpaskan triljoonasosia... täysiä turhakkeita kaikki tyynni. Mutta kun se minä.. se on vaan niin tärkeä.. ja siksi elämä on arvokas...- Anonyymi
MCMLXXVI kirjoitti:
Kivun lievitys on eri asia kuin kuoleman jeesaaminen.
Anonyymi kirjoitti:
Ihminen synnyttää elämää. Ei kuolemaa.
Väärin.. mikä syntyy elämään myös kuolee pois. Kuolema on elämän seuraus.
Anonyymi kirjoitti:
Moni näkee, että sairaista on vain kuluja. No kas, euranasia olisin sitten sopivassa kohtaa paikallaan! Piuhat irti! Yhteiskunnan kulut kuriin. Mitä näillä makaajilla, mummoilla ja papoilla ynnä muilla! -siihenhän se maailma lopulta ajautuu.
Koko eutanasian idea pohjautuu omaan haluun. Siihen että itse sitä haluaa..
Anonyymi kirjoitti:
Kivun lievitys on eri asia kuin kuoleman jeesaaminen.
Yym, eipä siitä enempää.
Pikku-pirpana kirjoitti:
Ei ole. Valtaväestö eroaa mielipiteiltään minun katsannostani.
En ihannoi mitään sairaalattomuutta, mutta ihmisen elämän keinotekoinen pidentäminen on sairasta. Kuolema on hyvä ratkaisu kun se on luonnollinen.
Lääketiede ja sairaalat on tarkoitettu elämän laadun ylläpitämiseen, eikä suinkaan tekemään meistä kuolemattomia. Mikä on niin vaikeaa ihmisten tajuta että kuolema voi olla hyvä asia?
Kaikella on loppunsa, alkunsa ja juurensa. Elämä on kuolemista ja kuolema on hyvä. Se on vain minuuden loppu ja sekös ihmisiä kismittää.. minä, minä, minä ja minä. Aina se vitjakkeen minä. Entä sitten? Mitä sinun tai minun minuus on maailmaa hyödyttänyt? Hä?
Ja nyt juoksee mielessä tuhat asiaa miksi minä olen tärkeä.. pah.. kaikki vain minän vuoksi. Mitään oikeasti hyvää et sinä, enkä minä ole koskaan saanut aikaiseksi - eikä saada.
Ollaan yksiä kärpäsenpaskan triljoonasosia... täysiä turhakkeita kaikki tyynni. Mutta kun se minä.. se on vaan niin tärkeä.. ja siksi elämä on arvokas...Heh, tähän sopii tämä biisi. :)
https://youtu.be/I14pzSm_y6Q
Niin totta.MCMLXXVI kirjoitti:
Heh, tähän sopii tämä biisi. :)
https://youtu.be/I14pzSm_y6Q
Niin totta.Hauska. Kiitos.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Väärin.. mikä syntyy elämään myös kuolee pois. Kuolema on elämän seuraus.
Mutta ihmisen ei kuulu tuottaa kuolemaa. Olet täysin väärässä. Seuraus voi olla, muttei ihmisten käsien seuraus.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Niinhän sä luulottelet.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Ei ole. Valtaväestö eroaa mielipiteiltään minun katsannostani.
Ollaan yksiä kärpäsenpaskan triljoonasosia... täysiä turhakkeita kaikki tyynni. Mutta kun se minä.. se on vaan niin tärkeä.. ja siksi elämä on arvokas...Niinpä -kuolema on silloin luonnollinen kun ihmistä ei lopeteta.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Ideat voivat olla paperilla hyviä, mutta kun toteutus astuu voimaan niin peruutusta ei vääryyksissäkään ole.
Anonyymi kirjoitti:
Ideat voivat olla paperilla hyviä, mutta kun toteutus astuu voimaan niin peruutusta ei vääryyksissäkään ole.
Toi on tosi.. tehtyä ei saa tekemättömäksi.
- Anonyymi
Meikäläisellä on sydämen eteisessä värissyt muutamia kertoja.
https://sydan.fi/fakta/eteisvarinan-oireet-ja-tutkiminen/
Kohtaus on tullut yleensä yöllä, johon on heränyt ja on tuntenut olon olevan kummallinen, voimaton, hengästyttävä olo ja sydän hakkaa 130-150/min.
Meikäläisellä leposyke on 50-60 välillä nukkuessa, mutta kohtauksen aikana syke on yli puolet kovempi ja sen kyllä huomaa.
Jonkun aikaa kun odottelee, niin menee kohtaus ohi.
Mihinkään tutkimuksiin en ole mennyt, eikä ole aikomuskaan mennä.
Pitäsköhän tehdä sellainen lappu kaulaan, että ei saa antaa ensiapua, ettei mene yhteiskunnan verorahat hukkaan, jos aletaan elvyttämään ja kuskaamaan sairaalaan hoitoon.
t. Ruma miesOnhan niitä elvytyskieltolomakkeita jossain, mutta jos sä sätkit kadulla ja ois Defi lähellä, jyräyttäisin kysymättä oliko tällä elvytyskieltoa vai ei. 😝
Tuossa ehdotin pikku-pirpanalle elvytyskielto tatuoinitia rintaan, se vois auttaa... tosin en tiedä huomaisinko sellaista lukea, jos tulis tilanne. 🤔- Anonyymi
Sinut pannaan sitten suoraan jo defaan kiinni, ja se taskuun. Ajattele nyt järjellä. Tuo voidaan korjata sydänsuonten poltolla päiväkirurgiassa. Mene hyvä mies hoitoon!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinut pannaan sitten suoraan jo defaan kiinni, ja se taskuun. Ajattele nyt järjellä. Tuo voidaan korjata sydänsuonten poltolla päiväkirurgiassa. Mene hyvä mies hoitoon!
Pääsee samana päivänä kotiin. Laita ittes kuntoon.
- Anonyymi
Ei tuollaisia anneta käyttää tavallisen kansalaisen. Eikä niitä ole joka nurkassa. Yhden olen nähnyt, salibandya pelasin niin meidän treenipaikassa oli sellainen vehje ja se on pelastanut yhden nuoren miehen hengen itse en ollut paikalla silloin.
Ne on juurikin tarkoitettu ihan maallikoille. Se laite itse mittaa, tarviiko sydämmen pysäyttävän jytkyn...
Hyvä että on siitäkin laitteesta ollut apua. 😊- Anonyymi
Annetaanhan ja odotetaankin! Defit on yleisesti saatavilla esim isoissa marketeissa.
- Anonyymi
Ne on juurikin tarkoitettu ihan maallikoille. Se laite itse mittaa, tarviiko sydämmen pysäyttävän jytkyn...
Hyvä että on siitäkin laitteesta ollut apua. 😊Nimenomaan. Laite tietää, pitääkö elvyttää. Ei siinä vahinkoa tee. Se ei tarpeettomasti jysäytä.
Anonyymi kirjoitti:
Annetaanhan ja odotetaankin! Defit on yleisesti saatavilla esim isoissa marketeissa.
Juu. Kyllä ne tulee. Tuli vaan mieleen, kun itse olen osannut käyttää niitä maallikkoversioita jo vuosia. 😬
Anonyymi kirjoitti:
Nimenomaan. Laite tietää, pitääkö elvyttää. Ei siinä vahinkoa tee. Se ei tarpeettomasti jysäytä.
Niin. Sehän pysäyttää sydämmen, ei anna virtaa, että pummpu löisi... sittenhän se neuvoo jatkamaan painelua... osa taitaa jopa sntaa rytmin paineluun. Ja välillä taas mittaa uudelleen. Pyytää pysymään sivussa mittauksen ajan...
- Anonyymi
Niin. Sehän pysäyttää sydämmen, ei anna virtaa, että pummpu löisi... sittenhän se neuvoo jatkamaan painelua... osa taitaa jopa sntaa rytmin paineluun. Ja välillä taas mittaa uudelleen. Pyytää pysymään sivussa mittauksen ajan...
Ketään ei jätetä kuolemaan. Kaikkensa on tehtävä.
Anonyymi kirjoitti:
Ketään ei jätetä kuolemaan. Kaikkensa on tehtävä.
No toisaalta on helpompaa on vaan yrittää sivullisena, kun ruveta liikaa miettimään eettisyyksiä ja sen sellaista.
Ammattiväki on tehnyt itse etukäteen selkeät rajat näissä. (Useat) Ja hyvä niin.
He näkevät elämää ja kuolemaa ja tekevät sitä päivittäin. Me muut vaan voidaan olettaa...- Anonyymi
Hyvä että on siitäkin laitteesta ollut apua. 😊Mistäs se laite tietää, et joku pitää sen tajuttoman jaloista kiinni samaan aikaan, kun toinen antaa virtaa, niin saa apumies sähkötällin siinä samalla.
Anonyymi kirjoitti:
Mistäs se laite tietää, et joku pitää sen tajuttoman jaloista kiinni samaan aikaan, kun toinen antaa virtaa, niin saa apumies sähkötällin siinä samalla.
Apumies jos saa tällin, ei se tule sydämmen alueelle. Ei siis vaaraa... kuin sais paimenlanka-aidasta käsilleen.
Siinä ei ole haitallista virtaa..- Anonyymi
No toisaalta on helpompaa on vaan yrittää sivullisena, kun ruveta liikaa miettimään eettisyyksiä ja sen sellaista.
Ammattiväki on tehnyt itse etukäteen selkeät rajat näissä. (Useat) Ja hyvä niin.
He näkevät elämää ja kuolemaa ja tekevät sitä päivittäin. Me muut vaan voidaan olettaa...Auttaminen on kirjattu lakiin. Auttamisvelvollisuus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistäs se laite tietää, et joku pitää sen tajuttoman jaloista kiinni samaan aikaan, kun toinen antaa virtaa, niin saa apumies sähkötällin siinä samalla.
Laite sanoo ”irti”.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tutustu laitteeseen ea-koulutuksessa.
- Anonyymi
Apumies jos saa tällin, ei se tule sydämmen alueelle. Ei siis vaaraa... kuin sais paimenlanka-aidasta käsilleen.
Siinä ei ole haitallista virtaa..Laite käskee ”apulaiset” irrottamaan. Se tulee siinä. Jokainen tietää, että nyt tulee käynnistys. Kukaan ei ole vahingossa kiinni potilaassa.
Anonyymi kirjoitti:
Laite käskee ”apulaiset” irrottamaan. Se tulee siinä. Jokainen tietää, että nyt tulee käynnistys. Kukaan ei ole vahingossa kiinni potilaassa.
Joo, mutta tilanteessa voi sattua kaikenlaista.
Defin iskun voi kuitenkin ottaa vaikka käsien välille, niin se ei aiheuta toista sydämmen pysähdystä. Ne lätkät mitkä asennetaan rintaa ja kylkeen on tarkoituksella lähellä sydäntä, että se kouristaa nimenomaan vain sydänlihaksen, ei juuri muuta, vaikka kyllähän se koko ihminen siinä kouristaa.
Samoin käy paimenlankaa koskiessa... mutta se virta siinä on se ydinjuttu... sitä ei ole juuri nimeksikään defissä. Jännitettä kylläkin... kai kymmeniä tuhansia voltteja... energia 200-400 joulea? 🤔- Anonyymi
Joo, mutta tilanteessa voi sattua kaikenlaista.
Defin iskun voi kuitenkin ottaa vaikka käsien välille, niin se ei aiheuta toista sydämmen pysähdystä. Ne lätkät mitkä asennetaan rintaa ja kylkeen on tarkoituksella lähellä sydäntä, että se kouristaa nimenomaan vain sydänlihaksen, ei juuri muuta, vaikka kyllähän se koko ihminen siinä kouristaa.
Samoin käy paimenlankaa koskiessa... mutta se virta siinä on se ydinjuttu... sitä ei ole juuri nimeksikään defissä. Jännitettä kylläkin... kai kymmeniä tuhansia voltteja... energia 200-400 joulea? 🤔Kyllä se käsky tulee hyvin selvään. Vain potilas saa sähköä.
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se käsky tulee hyvin selvään. Vain potilas saa sähköä.
Niin, jos muut irroittaa myös otteensa. Ja sitten jonkun on myös painettava se laite iskemään...muistaakseni...
- Anonyymi
Niin, jos muut irroittaa myös otteensa. Ja sitten jonkun on myös painettava se laite iskemään...muistaakseni...
Näin.
- Anonyymi
Auttamattajättäminen https://www.ensiapuopas.com/saadokset/index.html on rangaistava on rangaistava teko.
- Anonyymi
Tuosta vaan ostamaan:
https://ensiaputarvike.fi/fi/defibrillaattorit/lifetek-aed7000/aed7000-defibrillaattori/
Kuljetat mukana aina ja kaikkialla ja jakelet jytkyjä aina missä vaan makaa ihminen. Joku ottaa rannalla tirsoja sinne säntää disse "Pois tieltä, minulla on defibilaattori!" ja antaa semmoiset jytkyt että varmaan herää.
-harmiseikirj-- Anonyymi
Hah...😂 taisit lipsahtaa vähän asian viereen, mutta nauroin.
- Anonyymi
Ei ole yllättävää, että aloitus on sähkömiehen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole yllättävää, että aloitus on sähkömiehen?
Dissehän voisi kehittää sellaisen yhdistelmälaitteen jossa on taseri ja defi samoissa kuorissa. Jos olisi semmoinen käsilaukkuun menevä pieni malli naiset voisi pitää sitä turvalaitteena ja samalla pelastaa myös henkiä. Kun puskasta ryntäävä raiskaaja on ensin pudotettu taserilla kenttään ja jos se siihen jää, sen voi sitten pelastaa (jos haluaa) defibilaattoripuolella. Olisi varmaan hyvä laite myös vanhusten turvana, jos olisi sondit valmiiksi kiinni ei tarvitse sivullisten kuin painaa nappia jos pappa tuupertuu kenttään, ja toisaalta kun on tolkuissaan voi antaa taseripulssia taskuvarkaille ja ryöväreille.
-harmiseikirj- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dissehän voisi kehittää sellaisen yhdistelmälaitteen jossa on taseri ja defi samoissa kuorissa. Jos olisi semmoinen käsilaukkuun menevä pieni malli naiset voisi pitää sitä turvalaitteena ja samalla pelastaa myös henkiä. Kun puskasta ryntäävä raiskaaja on ensin pudotettu taserilla kenttään ja jos se siihen jää, sen voi sitten pelastaa (jos haluaa) defibilaattoripuolella. Olisi varmaan hyvä laite myös vanhusten turvana, jos olisi sondit valmiiksi kiinni ei tarvitse sivullisten kuin painaa nappia jos pappa tuupertuu kenttään, ja toisaalta kun on tolkuissaan voi antaa taseripulssia taskuvarkaille ja ryöväreille.
-harmiseikirj-no niin no niin eipä nyt villiinnytä vallan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
-harmiseikirj-Miten tähän aiheeseen saataisiin mukaan Marin ja kumppanit?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten tähän aiheeseen saataisiin mukaan Marin ja kumppanit?
Jos välttämättä haluat laite voisi sisältää myös verensokerimittarin joka ilmoittaisi väliin jääneistä aamiaisista :)
-harmiseikirj- Anonyymi kirjoitti:
Hah...😂 taisit lipsahtaa vähän asian viereen, mutta nauroin.
Tulee halvemmaks ostaa mekkeri. Asennustesteri, millä voi jytkytellä vaikka k&k-miehiä korvien väliin, kun jutut äityy ohi aihealueen. 😝
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos välttämättä haluat laite voisi sisältää myös verensokerimittarin joka ilmoittaisi väliin jääneistä aamiaisista :)
-harmiseikirj-Tulihan se sieltä :D
Anonyymi kirjoitti:
Tulihan se sieltä :D
Mutta mitenkäs maahanmuuttopolitiikka? 😬
Tai vihervassarit?
Feminismi?- Anonyymi
Ai ei?
Alansa miehiä :D
Anonyymi kirjoitti:
Alansa miehiä :D
No joo. Tiedän sähköstä yhtä jos toista. Sen kautta myös sydämestä. 😊
- Anonyymi
Mutta mitenkäs maahanmuuttopolitiikka? 😬
Tai vihervassarit?
Feminismi?Noita ei voi ehkä enää auttaa, mutta jos siinä olisi myös lobotomiapiikki ne saisi rauhallisemmiksi,
Noita ei voi ehkä enää auttaa, mutta jos siinä olisi myös lobotomiapiikki ne saisi rauhallisemmiksi,
-harmiseikirj-Sille olisi monelle muullekin helpotusta. :oD
- Anonyymi
Täällä olevan väen käsitys kyky ei ehkä riitä edes laastarin laittoon kuinka osaisitte käyttää moista laitetta ?? En usko että osaisitte.
Kyllähän noita näkyy jo monissa paikoissa. Huoltoasemilla, kaupoissa, puhumattakaan isommissa liikekeskuksista tai liikuntapaikoista.
Ehkä suurempi ongelma on että ihmisten mennessä rakennukseen näitä ei katsota valmiiksi vaan vasta tilanteen tullessa eteen ruvetaan etsimään. Koskee myös vaahtosammuttimia ja hätäpoistumisteitä.interlocutrice kirjoitti:
Joo, ehkä voisi aina olla jossain yleisessä paikassa, vaikka sisääntuloaulassa.
Jep. Kaupoissa näyttää olevan aika usein infopisteen seinällä.
M184 kirjoitti:
Jep. Kaupoissa näyttää olevan aika usein infopisteen seinällä.
Joo, kyllä mä uskon, että monessa paikassa ne kaikki on aika hyvin jo laitettu näkyville ja helposti saataviksi nykyään. Ja aina löytyy uutta parannusta ja helpotusta...
Ei kun antaa vaan sit palaa....:oD- Anonyymi
Joo, kyllä mä uskon, että monessa paikassa ne kaikki on aika hyvin jo laitettu näkyville ja helposti saataviksi nykyään. Ja aina löytyy uutta parannusta ja helpotusta...
Ei kun antaa vaan sit palaa....:oDJa sitten kun tarvitaan akku tai patterit on lopussa kun kukaan ei muistanut ladata/tarkistaa.
Ja sitten kun tarvitaan akku tai patterit on lopussa kun kukaan ei muistanut ladata/tarkistaa.
-harmiseikirj-No marketissa sitten kiireellä hyllyltä hakemaan. :oD
No marketissa sitten kiireellä hyllyltä hakemaan. :oD
Muistaa vaan sit vilauttaa ääskorttia tiskillä. :oD
- Anonyymi
Muistaa vaan sit vilauttaa ääskorttia tiskillä. :oD
Ei kerkiä, siinä on kyse minuuteista. Mutta tuo noissa minusta on se ongelmakohta, kukaan ei kuitenkaan huolehdi että on jatkuvasti toimintakunnossa. Ehkä jos olisi laturiteline missä säilytetään sitten voisi olla jonkinlaiset mahdollisuudet toimia tarpeen tullen.
Ei kerkiä, siinä on kyse minuuteista. Mutta tuo noissa minusta on se ongelmakohta, kukaan ei kuitenkaan huolehdi että on jatkuvasti toimintakunnossa. Ehkä jos olisi laturiteline missä säilytetään sitten voisi olla jonkinlaiset mahdollisuudet toimia tarpeen tullen.
-harmiseikirj-No aina kerkee...
Mutta eiköhän noihin ole ohjeet ja saattavat ruveta parkumaankin, jos ei voltteja ole tarpeeks...- Anonyymi
No aina kerkee...
Mutta eiköhän noihin ole ohjeet ja saattavat ruveta parkumaankin, jos ei voltteja ole tarpeeks...yhdistelmälaitteessa voisi tosiaan olla myös palo- ja häkävaroitin. Kätevä olisi myös 12v-ulosotto niin voisi käyttää apuna auton käynnistyksessä pakkasilla. Ehkä myös 36v tai 48v niin voisi käyttää sähköfillarin akkuna tarvittaessa ja olisi työmatkoillakin sitten mukana.
yhdistelmälaitteessa voisi tosiaan olla myös palo- ja häkävaroitin. Kätevä olisi myös 12v-ulosotto niin voisi käyttää apuna auton käynnistyksessä pakkasilla. Ehkä myös 36v tai 48v niin voisi käyttää sähköfillarin akkuna tarvittaessa ja olisi työmatkoillakin sitten mukana.
-harmiseikirj-Niin ja sitten se vois tosiaan toimia sähköpaimenaidassakin sytkyilemässä jännitettä lankaan, ettei lehmät karkaa laitumelta. :o)
- Anonyymi
Joko tämä homma on suatu käsiteltyä tässä? Mikä on tilanne?
Jo on... Defit tulee olemaan joka komerossa ja porukka ottaa ne käyttöön tarvittaessa. :o)
- Anonyymi
Jo on... Defit tulee olemaan joka komerossa ja porukka ottaa ne käyttöön tarvittaessa. :o)
Tietoisuus laajeni keskustelujen myötä. Erittäin hyvä juttu kun teit tämän,
Just luin jutun tuosta tanskan pelaajan tapauksesta....kyllä se defi ollut siellä se tärkeä laite paikallaan...
https://www.is.fi/em-futis/art-2000008050626.html
"Tanskan lääkäri Boesen kertoi, että Eriksenin ensiavussa käytettiin apuna defibrillaattoria, eli sydäniskuria."Anonyymi kirjoitti:
Tietoisuus laajeni keskustelujen myötä. Erittäin hyvä juttu kun teit tämän,
Niin, kaikille ei tule vaikka työ puolesta ensiapukoulutusta, eikä tiedä kaikenlaisista vitkuttimista mitään, mitä onkaan jo aika monessa paikassa... :o)
Jos jotain dramaattista ja kauheaa tapahtuu, niin niistä kannattaa nostaakin jotain esiin...- Anonyymi
Just luin jutun tuosta tanskan pelaajan tapauksesta....kyllä se defi ollut siellä se tärkeä laite paikallaan...
https://www.is.fi/em-futis/art-2000008050626.html
"Tanskan lääkäri Boesen kertoi, että Eriksenin ensiavussa käytettiin apuna defibrillaattoria, eli sydäniskuria."Jep. Ja ekalla iskulla oli onneks käynnistynyt heti :)
- Anonyymi
Niin, kaikille ei tule vaikka työ puolesta ensiapukoulutusta, eikä tiedä kaikenlaisista vitkuttimista mitään, mitä onkaan jo aika monessa paikassa... :o)
Jos jotain dramaattista ja kauheaa tapahtuu, niin niistä kannattaa nostaakin jotain esiin...Päivän järkevin keskustelun avaus.
Anonyymi kirjoitti:
Jep. Ja ekalla iskulla oli onneks käynnistynyt heti :)
No sillä oli varmaan jo pumppu ennen kaatumista kammiovärinässä... ja hengitti, vaikka pumppu jo surisi... kyllä defit on huippulaitteita. :o)
- Anonyymi
Erittäin hyvä avaus kyseiseltä ap:ltä 👍
- Anonyymi
Oisko siellä joku pyöröpaalin pyörittäjä keskustavaalivoittohuuruissaan? :oD
Voi ihan vähän olla! Heheeee heh.
- Anonyymi
Oisko siellä joku pyöröpaalin pyörittäjä keskustavaalivoittohuuruissaan? :oD
Sulla oli hyvä päivä täällä tänään!
Anonyymi kirjoitti:
Sulla oli hyvä päivä täällä tänään!
On täällä aika monesti... joskus saatan toki pöyhyyttää porukkaa, mutta sitten on syytäkin. :oD
Anonyymi kirjoitti:
Voi ihan vähän olla! Heheeee heh.
Mä vähän aattelinkin....tatsista tunnistaa. :oD
- Anonyymi
Mä vähän aattelinkin....tatsista tunnistaa. :oD
Eheh sitä vähän pelkäsinkin 😂
- Anonyymi
On täällä aika monesti... joskus saatan toki pöyhyyttää porukkaa, mutta sitten on syytäkin. :oD
Piti tulla katsomaan onko vaali- vai fudistunnelma täällä :))
Anonyymi kirjoitti:
Piti tulla katsomaan onko vaali- vai fudistunnelma täällä :))
No jalis....ja tuntuu olevan sellainen rähinä käynnissä jo... :oD
- Anonyymi
No ee oo eppäälystäkää.... :oD
No se on hyvä & huono se 😂 ja nyt lopuks vielä hauskahhii! Ikkään kuin niinku torilla tavattaan
- Anonyymi
No jalis....ja tuntuu olevan sellainen rähinä käynnissä jo... :oD
Pittää männä poikkiteloin ja kokkeilla itekin ossaisko vilimata niin, niinku olovinnaan jo makkois vaikkei nukuta pätkääkään :))
Toivotaan vähemmän dramaattisia pelejä futiskentälle tästä eteenpäin. Mä kyllä Eriksenin kohtaloa säikähdin niin, että hetkeksi tuli paha olo :( Anonyymi kirjoitti:
No se on hyvä & huono se 😂 ja nyt lopuks vielä hauskahhii! Ikkään kuin niinku torilla tavattaan
Siel-lä-pä hy-vin-nii. :o)
Anonyymi kirjoitti:
Pittää männä poikkiteloin ja kokkeilla itekin ossaisko vilimata niin, niinku olovinnaan jo makkois vaikkei nukuta pätkääkään :))
Toivotaan vähemmän dramaattisia pelejä futiskentälle tästä eteenpäin. Mä kyllä Eriksenin kohtaloa säikähdin niin, että hetkeksi tuli paha olo :(No jos meinoot pelijä kahtoo samalla, ee tuu mittää...on sen verran hektine matsi tämä...
Mutta oli tosiaan karsee tilanne... ei noita nää usein...- Anonyymi
No jos meinoot pelijä kahtoo samalla, ee tuu mittää...on sen verran hektine matsi tämä...
Mutta oli tosiaan karsee tilanne... ei noita nää usein...Olipa kiva jutskata!
- Anonyymi
Ja kaikille vielä lopuks neuvoks, että repikee se fibrilli vaikka väkivalloin seinästä irti karmeineen kaikkineenkin jos ihmishengen pelastaminen on kysseessä! Ei pie aikailla eikä epäröijä!
- Anonyymi
"Ja lopulta noittenkin laitteiden todellinen kustannus olisi pieni... ei varmasti maksa 1000€"
Arviointisi meni pieleen, Philipsin defibilaattori maksaa hieman yli 2000€ ja mukaan tulee helpot käyttöohjeet laitetta tuntemattomalle.
On niitä halvempiakin defibilaattoreita myynnissä, useissa vanhainkodissa käytössä Philipsin.No noita saa tonnillakin, mutta jos ne yleistyisi, niin varmaan hinnatkin putoisi.... sitä tarkoitin...
- Anonyymi
Auttaako debifilaattori putkassa kun ihminen ensin kuristetaan tajuttomaksi.
Syyttäjälläkin on ilmeisesti hapenpuutteesta aiheutunut skotoma eli näön puutos silmässä kun edes videotodiste ei näy. Vai onko se Suomen "oikeudella".
Suomen poliis-syyttäjä, Suomen suurin mätä paise. - Anonyymi
Rumalle miehelle ei nainen koskaan antaisi suusta suuhun elvytystä, vaan nainen hipsisi nopeasti tilanteesta ohi.
Sehän olisi naiselle kauhea tilanne, ei rumaa miestä muulloinkaan nainen koskaan koskettaisi huulillaan ruman miehen suuta.Siihenkin on olemassa sellainen suoja, mikä asetetaan suulle ja kasvoille.
Mutta nytkyään puhalluksiakaan ei tarvitse tehdä, jos sen pitää epämiellyttävänä tai ei yksin jaksa... painelu tärkeämpää.- Anonyymi
Siihenkin on olemassa sellainen suoja, mikä asetetaan suulle ja kasvoille.
Mutta nytkyään puhalluksiakaan ei tarvitse tehdä, jos sen pitää epämiellyttävänä tai ei yksin jaksa... painelu tärkeämpää.Juuri noin se on.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006544
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t313910törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/303335Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3821794- 331418
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471073Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11986Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11920- 42889