Miten saa tehtyä ohuen, pizzeriamaisen herkullisen pizzapohjan? Oikeaoppisesti...
Ohut, pizzeriamainen pizzapohja
4
18446
Vastaukset
- tälleen
ite sain ainakii vahingossa kerran sellasta kun olin tekees täytettyjä patonkeja... kaulin sitten sen taikinan pöyälle ja laitoin kanaa ja tomaattipyreetä tai jotain ja sit ananasta ja juustoa, huomasin et siit tulikin ihan pitsan näkönen ja laitoin sen silleen uuniin... ja siit tuli sellanen et reunat kohos mut muuten jäi ohueks se pohja. ja oli hyvää! patonkitaikinahan on periaattees kyl aika samanlainen kun pitsataikina, en tiiä sit miks siit tuli sellanen!
- Lettu
Kotiuunia kuumempi uunikin vaikuttaa.
- Laardibonanza
Olen tehnyt perheelle jo aika monta vuotta pizzaa, ja ovat jopa kehuneet, joten tässä vinkkiä (ei välttämättä oikeaoppista).
Aineksethan ovat vesi, ruokaöljy, suola, sokeri, hiiva, kananmuna, vehnäjauho. Sokeria ihan vaan pikkiriikkisen. Taikinaa paksunnetaan jauhoilla varovasti, eli pyritään jättämään se niin löysäksi kuin mahdollista, kuitenkin niin, että sen saa sormista irti. Kaikki viikon aikana kertyneet patoutumat voi purkaa, kun taikinaa survoo nyrkillä, eli sitkoa saa, kun jaksaa vaivata. Ei käytetä mitään vatkaimia. Sitten vaan nousemaan liinan alle. Ei ole kauheasti väliä, seisooko taikina tunnin, kaksi tai seitsemän siellä liinan alla ja lässähtääkö se. Sen voi myös nostattaa ja heittää jääkaappiin muovikelmuun käärittynä useammaksikin päiväksi.
Taikina on sitä parempi, mitä vaikeampi se on saada kaulimella levyksi. Oikean paksuuden oppii kokeilemalla. Ja sitten täytteiden kanssa kannattaa muistaa, että kaikki kosteus on pahaksi. Eli purista herkkusienet yms. purkkikama mahdollisimman kuivaksi. Tekemällä oppii. - reino
eihän siinä taikinassa mitään niin erikoista ole, uuni pitää laittaa 300 asteeseen tai korkeammalle jos säätöä riittää. Paras tulos saadaan ns. pizzakivellä uunin pohjalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1462444
- 1751681
- 921578
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6865- 68851
- 59815
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745