Sähköavusteinen pyörä, 5000km takana, kustannukset?

Anonyymi

Vanhimmassa sähköavusteisessa pyörässäni tuli viimekuussa 5000km. täyteen ja mielenkiinnosta tuli hieman tuona aikana menneitä kustannuksia laskeskeltua tuossa muutama päivä sitten (nykyään kaksi muutakin sähköavusteista pyörää, mutta niistä ei enempää tässä kirjoituksessa) ja niitä voisin hieman jakaa muillekkin.

Eli ostin ensimmäisen sähköavusteisen pyöräni loppusyksystä 2018, kun paikallisen tavaratalon urheiluosasto myi "ylivuotisen" (eli vuosimallia 2017 olevan, pyörän josta oli vuoden 2018 aikana tullut jo uusi malli markkinoille) saksalaisen Ghost Teru 2 merkkisen pyörän ( https://www.ghost-bikes.com/en/e-bikes/hardtail/bike/teru-2-al ) viimeisen jäjellä olleen kappaleen erittäin kovalla poistoalella ennen lumien tuloa maahaan.
Nykypäivän mittapuun mukaan kyseinen pyörä ei enään kauhean kummoinen ole, mutta vielä muutama vuosi sitten oli ihan kohtuutasoinen peli Bosch:n sähkö-osilla..

Tuolloin loppuvuodesta 2018 ei tullut montaakymmentä kilometriä ennätettyä ajaa ennen kuin lumet tuli maahan ja jäin odottamaan kevättä pyörän kanssa ja siitähän se sitten lähti...

Tuon ensimmäisen talven aikana tuli hieman "varusteltua" pyörää ensimmäiselle kunnon ajokaudelle. Tilasin ja vaihdoin pyörän perusohjaimen tilalle Bosch:n oman huipputason Nyon ajotietokoneen josta löytyy erittäin kattavan datan lisäksi mm.navigattori yms. tuolle tuli hintaa muistaakseni noin 280€ saksasta tilattuna, samoin talven aikana tuli hankittua ja asennettua speedbox hintaan 130€.
Pyörän mukana tulleet polkimet olivat erittäin huonot (eivät toimineet niin kuin pitäisi "flat"ajokenkien kanssa) jeten hankin uudet Shimanon PD-Gr500 polkimet hintaan 60€.

Tuon kesän 2019 aikana ei kauheasti kilometrejä tullut (vain noin 700km. työkiireistä johtuen), ja kulujakaan ei juuri tullut, ensihuollossa käytin 500km:n kodalla jonka hinta oli noin 70€:n luokkaa.

Sitten tuli kevät 2020, korona ja itse sellaisella alalla jossa sen vaikutukset oli erittäin pahat ja yht-äkkiä olikin vapaa-aikaa enemmän kuin varmaan ikinä kesällä ollut nuoruusajan jälkeen, kilometrejä tuli jossain 2500-3000km. välillä. Hankin pyörän toisen akun (eBayn kautta hintaan 340€) jolloin pääsi toinen akku mukana ajamaan jo paljon pidempiäkin reissuja (siis lähinnä hiekka- metsäteillä/poluilla/maastossa), kun tuon alkuperäisen 400Wh akun avustuksen kantama on tietysti hieman pienehkö.
Osia meni vaihtoon: Polkimet 65€ (toinen poljin osui niin pahasti kiveen että vääntyi korjauskelvottomaksi), uudet jarrulevyt ja palat (joutuivat liian koville syksyn lapin reissussa Ylläs-Levi ajan myötä ja olivat sitten vaihtokunnossa) 60€, samoin ensimmäiset ketjut meni vaihtoon ja huomasin että vaihto oli mennyt liian pitkäksi (ajettu reilusti yli 2000km.) ja venynyt ketju oli kuluttanut myös etu ja takarattaan vaihtokuntoon, ketjut+eturatas+takapakka 70€.
Loppusyksystä alkoi moottorista kuulua epätervettä rahinaa ja sieltä paljastui kyseisen moottorimallin akilleen kantapää eli tietyn laakerin viottuminen veden/paskan vaikutuksesta, tilasin siihen korjauskitin hintaan 135€ ja tein korjauksen itse.
Myös parit maastossa tapahtuneet isommat rengasvauriot pakottivat uusien päällys ja sisärenkaiden hankintaan, kokonaiskustannukset noin 80€.
Kerran käytin pyörän myös isommassa huollossa sekä ohjelmistopäivityksessä hintaan 90€.

Ja sitten tähän vuoteen, talven ajoin uudella sähköFät:llä mutta heti Maaliskuun alussa taas myös vanha pyörä liikkeelle. Heti alkukeväästä tuli selville että joustokeula on entinen, oli ilmeisesti päässyt kosteutta sisään ja päässyt ruostumaan, eikä tuollaista halpaa/huonoa Suntourin XCM:ää kannata alkaa isommon korjailemaan, huonosti löytyi maailmanlaajuisen osapulan takia mitään keulaa, joten lopulta tuli hätäpäissään tilattua halpa (125€) "kiinankeula" joka muutaman viikon tuntui toimivan yllättävänkin hyvin mutta sitten vaikeammassa maastossa antoi periksi ja jouduin taas uuden keulan hankintaan ja löytyikin RockShox:n Judy ilmakeula erittäin edulliseen 200€:n hintaan (halpa hinta keulan ominaisuuksin nähden).
Samoin heti keväästä havaitsin takanavan senverran huonokuntoiseksi että olisi vaatinut sen täyshuollon taikka vaihdon, joten lopulta päädyin päivittämään pyörän vanteet kokonaan uusiin ja kevyempiin Shimanon WH-MT500 vanteisiin joiden hinta oli noin 180€/pari. Samassa vaihdossa vaihdoin sitten myös uuden takapakan ja ketjun (sekä eturattaan), hintaa taasen noin 70€
Valitettavasti vanhat jarrulevyt eivät sopineet uusiin vanteisiin joten nekin uusiksi uusine paloineen, hinta noin 70€.
Samalla myös päivitys kevyempiin ja rullaavampiin renkaisiin sekä kevyisiin Tubolito sisäkumeihin, noin 100€

Sitten tietysti vielä erinäisiä ajovarusteita, työkaluja yms. tullut hankittua, mutta niitä en tässä ole ottanut huomioon.
Osa kustannuksistahan on sellaisia että olisivat tulleet samanlailla myös "luomupyörään", eivätkä siis ole varsinaisia vain "sähköpyöräkustannuksia", vaan pyöräkustannuksia ylipäätänsä.

16

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä lihasheikkous johtaa suuriin kustannuksiin. On mennyt näemmä puolitoistatonnia parissa vuodessa. Hankintahinnan päälle. Eräskin luomuinen polkupyöräni maksoi vuonna 2019 tuhatkolmesataa. Pyörän varusteluun tonnin verran. Nykyään tuolla nimenomaisella polkupyörällä poljettu yhdeksäntuhattakilometriä. Näin ollen on luultavaa että paljon ajeltuna sähköpolkupyörän kustannukset ovat jopa kaksinkertaiset tavanomaisempaan polkupyörään verrattuna. Toisin sanoen luomupolkupyöräilijä voi hyvinkin, alkuinvestointien jälkeen, hankkia uuden polkupyörän joka vuosi yhden sähköpolkupyörän vuosikystannusten hinnalla.

      • Lihasheikkousmies iski taas...
        Olen pariin otteeseen pyytänyt mukaan jollekkin kunnolliselle maastolenkille ja sen jälkeen kommentoimaan uudestaan.

        Itse olen siinä onnellisessa asemassa, että olen ollut viimeisen 25v. enemmän taikka vähemmän työ/yrityselämässä mukana ja jotain sinäkin aikana on "jäänyt taskun pohjalle", että onneksi ei tarvitse jokaista ostosta alkaa sen mukaan laskemaan maksaako joku asia nyt sitten 1500€ enemmän taikka vähemmän.

        Nuo sähkiksethän (joita siis kolme hieman erilaista tällähetkellä) on aika puhtaasti harraste-ajoon tarkoitettuja, suhteellisen vähän ajan ns.hyötyajoa, esim. työpaikalle ja takaisin, sanoisin että 80%:a kilometreistä on tullut sillä että olen lähtenyt "ihan vain ajamaan".

        Itselläni ei ole tarkoitus mitenkään erityisesti kerätä kilometrejä (kuten osalla maantiepyöräilijöistä) ja etenkin tuolla maastossa ajaessa keskinopeus saattaa olla hyvinkin alhainen ja ajallisesti pitkälläkin lenkillä sattaa olla että kilometrejä mitenkään erityisen paljon kerry.

        Noista kustannuksista pitää huomata että osahan on ollut ihan pyörän ominaisuuksien parantamista (toinen akku, ajotietokone, kevyemmät vanteet ja renkaat) ja osa selleisia asioita jotka olisivat vastaavasti tulleet vastaavasti eteen "luomulla" ajaeassa, eli uusi poljin vääntyneen tilalle, uudet renkaat maastossa rikkoutuneiden tilalle, uudet jarrulevyt/palat ja uusi keula ruostuneen tilalle, eli nuo kaikki osat löytyvät ihan vastaavina myös "luomu"pyörästä ja niisä ei eroja ole, samoin huollot maksavat (sähkiksessä ehkä 20-30€ enemmän) molemmissa jos huollossa pyörää käyttää ja varmasti "luomussakin" olisi pitänyt jo kerran rataspakka ja ketjut vaihtaa.

        Tuossahan ei varsinaisia sähköön liittyviä lisäkustannuksia ollut kuin tuon vaurioituneen moottorin laakerin korjaussarjan kustannus (135€) ja toinen ratas/ketju vaihto 70€, muutenhan nuo kustannukset ovat olleet ihan normaaleja polkupyörän kustannuksia joita niissä syntyy.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Lihasheikkousmies iski taas...
        Olen pariin otteeseen pyytänyt mukaan jollekkin kunnolliselle maastolenkille ja sen jälkeen kommentoimaan uudestaan.

        Itse olen siinä onnellisessa asemassa, että olen ollut viimeisen 25v. enemmän taikka vähemmän työ/yrityselämässä mukana ja jotain sinäkin aikana on "jäänyt taskun pohjalle", että onneksi ei tarvitse jokaista ostosta alkaa sen mukaan laskemaan maksaako joku asia nyt sitten 1500€ enemmän taikka vähemmän.

        Nuo sähkiksethän (joita siis kolme hieman erilaista tällähetkellä) on aika puhtaasti harraste-ajoon tarkoitettuja, suhteellisen vähän ajan ns.hyötyajoa, esim. työpaikalle ja takaisin, sanoisin että 80%:a kilometreistä on tullut sillä että olen lähtenyt "ihan vain ajamaan".

        Itselläni ei ole tarkoitus mitenkään erityisesti kerätä kilometrejä (kuten osalla maantiepyöräilijöistä) ja etenkin tuolla maastossa ajaessa keskinopeus saattaa olla hyvinkin alhainen ja ajallisesti pitkälläkin lenkillä sattaa olla että kilometrejä mitenkään erityisen paljon kerry.

        Noista kustannuksista pitää huomata että osahan on ollut ihan pyörän ominaisuuksien parantamista (toinen akku, ajotietokone, kevyemmät vanteet ja renkaat) ja osa selleisia asioita jotka olisivat vastaavasti tulleet vastaavasti eteen "luomulla" ajaeassa, eli uusi poljin vääntyneen tilalle, uudet renkaat maastossa rikkoutuneiden tilalle, uudet jarrulevyt/palat ja uusi keula ruostuneen tilalle, eli nuo kaikki osat löytyvät ihan vastaavina myös "luomu"pyörästä ja niisä ei eroja ole, samoin huollot maksavat (sähkiksessä ehkä 20-30€ enemmän) molemmissa jos huollossa pyörää käyttää ja varmasti "luomussakin" olisi pitänyt jo kerran rataspakka ja ketjut vaihtaa.

        Tuossahan ei varsinaisia sähköön liittyviä lisäkustannuksia ollut kuin tuon vaurioituneen moottorin laakerin korjaussarjan kustannus (135€) ja toinen ratas/ketju vaihto 70€, muutenhan nuo kustannukset ovat olleet ihan normaaleja polkupyörän kustannuksia joita niissä syntyy.

        He he, arvelinkin että santtu ollut aloittaja. Totuuden nimissä on kuitenkin todettava että en ole pre-lihasheikkous vaan pro.


      • santtu_1975X
        Anonyymi kirjoitti:

        He he, arvelinkin että santtu ollut aloittaja. Totuuden nimissä on kuitenkin todettava että en ole pre-lihasheikkous vaan pro.

        Katos pahusta, nyt vasta huomasin ettei tuohon aloitukseen tullut nimimerkkiä.
        Kun aloituksen tein, niin varmuuden vuoksi kopioin ennen "lähetä" napin painamista tekstin jos lähetyksessä tulee ongelmia (kuten aina välillä tulee). Ja siinä tulikin ongelmia ja viesti ei jostain syystä sitten ilmestynytkään palstalle, joten liitin kopiodun tekstin uuteen aloitukseen ja oli näköjään jäänyt kirjautumatta tuossa vaiheessa, eli ihan nimimerkillä tuo aloitus oli tarkoitus tehdä, kuten muutkin kirjoitukset mitä tälle palstalle kirjoitan.


      • Anonyymi

        Jos nyt oikeata polkupyörää aletaan ostamaan ja ajetaan sitten aivan aikuisten oikeasti niin luomunakin lähtöhinta on 8000€ ja sama varmaan sähkönäkin jos tosissaan harrastetaan. Näistä on ihan turha jahkata ja marketeista ja pikkukylien lähikaupoista näitä ei löydy. Aivan turhaa höpinää on jostain tonnin kikkareesta vääntää peistä.


    • Anonyymi

      Halvalla on kaveri päässyt sähköpyörähourailussaan.

      • Samahan se monissa muissakin harrastuksissa on, ne tuppaavat maksamaan, sen takia tehdään töitä että saadaan rahaa jolla siten voi elää ja harrastaa.

        Ja kuten jo sanoin, ei nuo kustannukset ole tuohon jääneet. Viime syksynä ja alkutalvesta tuli hankittua parisen kappaletta hieman kunnollisempaa, varsinaiseen maastoajoon tarkoitetua sähköpyörää (täysjousitettu hiilikuiturunkoinen maastopyörä ja etujousitettu Fat:ti) ja niiden hinnat olivat sitten mitä olivat.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Samahan se monissa muissakin harrastuksissa on, ne tuppaavat maksamaan, sen takia tehdään töitä että saadaan rahaa jolla siten voi elää ja harrastaa.

        Ja kuten jo sanoin, ei nuo kustannukset ole tuohon jääneet. Viime syksynä ja alkutalvesta tuli hankittua parisen kappaletta hieman kunnollisempaa, varsinaiseen maastoajoon tarkoitetua sähköpyörää (täysjousitettu hiilikuiturunkoinen maastopyörä ja etujousitettu Fat:ti) ja niiden hinnat olivat sitten mitä olivat.

        Mukava vaan päästä harrastamaan eikä seisottamaan pyöriä huollossa. Mutta kätevää jos ostaa useamman niin pääsee aina jollakin kerrallaan ajelemaan niin sillähän siitä selviää.


    • Anonyymi

      Ei noita suotta kutsuta huijauspyöriksi.

    • Anonyymi

      Tavispyörässä kulut viimeisen viiden vuoden reilun 10 000 kilometrin kuluessa:

      Hybridipyörä, ostettu käytettynä ---- 250 €
      Sisäkumit --- 4 kpl --- 20 €
      Ulkokumit --- 4 kpl ---60 €
      Paikkaussarja --- 5 €
      Takavanteen oikaisu --- 30 €
      Takavanne + jarrulevy --- 80 €
      Vaihdevaijeri --- 6 €
      Takapakka --- 2 kpl --- 50 €
      Eturatas --- 30 €
      Ketjut --- 2 kpl --- 70 €
      Jarrupalat --- 4 srj --- 20 €
      Takavaihtaja --- 60 €

      Huolto- ja vaihtotyöt tehty itse. Kypärä ja vaatetus ei ole hinnoissa.

      Yhteensä vajaa 700 € alkuinvestointeineen.

      Voisiko avauksen pohjalta sanoa, että sähköpyörä kävisi melko hinnakkaasta harrastuksesta, mutta ei silti pahimmasta päästä. Pitää pitää mielessä, että kävelyn jälkeen tavispyöräily on todella halpa harrastus ja halpa liikkumismuoto. Autoon verrattuna sähköpyörällä liikkuminen on tosi halpaa, jos se suinkin vain on mahdollista.

      Kiitos mielenkiintoisesta avauksesta.

      • Tuossa pitää ottaa myös huomioon tietysti se, että tänäpäivänä uusi paremmanpuoleinen maantie/maastopyörä ilman mitään sähköavustuksiakin on helposti sen +2000€ (siis kun mennään pois tuolta markettipyörä kategoriasta), eli siksi jätin tuon ostohinnan pois laskelmista kun se voi olla ihan mitä tahansa ja aloin miettimään/laskemaan/listaamaan mitä noita oston jälkeisiä kuluja on ollut pyörän kohdalla.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuossa pitää ottaa myös huomioon tietysti se, että tänäpäivänä uusi paremmanpuoleinen maantie/maastopyörä ilman mitään sähköavustuksiakin on helposti sen +2000€ (siis kun mennään pois tuolta markettipyörä kategoriasta), eli siksi jätin tuon ostohinnan pois laskelmista kun se voi olla ihan mitä tahansa ja aloin miettimään/laskemaan/listaamaan mitä noita oston jälkeisiä kuluja on ollut pyörän kohdalla.

        Kuvaamani tavispyörän hinta on tällä hetkellä uutena noin 1000 euroa.

        Mallista ja tyypistä riippuen investointi vs. käyttökulut lienevät varmuudella eri pyörillä erilaiset. Markettipyörän saa alennuksesta alle parilla sadalla mutta vaikkapa Rohloffin vaihteella mallit alkavat vasta 3000 eurosta, eikä ne ole alennuksessa koskaan. Siis ilman sähköä.

        Oikein laadukkaat sähköpyörät taitavat olla 2500 - 3500 € ja ylöspäin, mutta itse-huoltaminen lienee vähän niin ja näin. Ei ole asiasta kokemusta.

        Harrastus ja kiinnostus maksavat melkein aina.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuossa pitää ottaa myös huomioon tietysti se, että tänäpäivänä uusi paremmanpuoleinen maantie/maastopyörä ilman mitään sähköavustuksiakin on helposti sen +2000€ (siis kun mennään pois tuolta markettipyörä kategoriasta), eli siksi jätin tuon ostohinnan pois laskelmista kun se voi olla ihan mitä tahansa ja aloin miettimään/laskemaan/listaamaan mitä noita oston jälkeisiä kuluja on ollut pyörän kohdalla.

        Pitää huomioida viimeaikaiset hinntojen kehitys. Muutama vuosi takaperin vähän päälle tonnilla sai ihan hyvän cyclocross/gravel pyörän tilattua.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Tuossa pitää ottaa myös huomioon tietysti se, että tänäpäivänä uusi paremmanpuoleinen maantie/maastopyörä ilman mitään sähköavustuksiakin on helposti sen +2000€ (siis kun mennään pois tuolta markettipyörä kategoriasta), eli siksi jätin tuon ostohinnan pois laskelmista kun se voi olla ihan mitä tahansa ja aloin miettimään/laskemaan/listaamaan mitä noita oston jälkeisiä kuluja on ollut pyörän kohdalla.

        Se on totta että pyöriä löytyy vaikka minka hintaisia, siksi en tuota pyrän hankintahintaa tuhon ketjun aloittaneeseen tekstiin laittanutkaan.

        Itsellänikin tuon syksyllä ostetun sähköavusteisen täysjoustomaastopyörän tämän hetken Suomen maahantuojan listahinta on 4450€ (Saksan verkkokaupoista muutaman satasan halvempi), mutta kyseessä on tuosta monien mielestä kovastakin hinnasta huolimatta mallisarjan alapään malli, sitten kun mennään mallisarjan yläpäähän (sama runko ja sama moottori+akku) jossa on vaihdettu kaikki osakomponentit (jousitus, vaihteisto, jarrut yms.) aivan huipputason osiin, niin tehtaan ilmoittama suositusvähimmäismyyntihinta onkin jo +9000€, eli tuplat tuohon omaan "perusmallin" pyöräni hintaan nähden.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Se on totta että pyöriä löytyy vaikka minka hintaisia, siksi en tuota pyrän hankintahintaa tuhon ketjun aloittaneeseen tekstiin laittanutkaan.

        Itsellänikin tuon syksyllä ostetun sähköavusteisen täysjoustomaastopyörän tämän hetken Suomen maahantuojan listahinta on 4450€ (Saksan verkkokaupoista muutaman satasan halvempi), mutta kyseessä on tuosta monien mielestä kovastakin hinnasta huolimatta mallisarjan alapään malli, sitten kun mennään mallisarjan yläpäähän (sama runko ja sama moottori+akku) jossa on vaihdettu kaikki osakomponentit (jousitus, vaihteisto, jarrut yms.) aivan huipputason osiin, niin tehtaan ilmoittama suositusvähimmäismyyntihinta onkin jo +9000€, eli tuplat tuohon omaan "perusmallin" pyöräni hintaan nähden.

        Katos, lainasin sitten väärää kirjoitusta, piti vastata tuohon aamulla 06:07 kirjoitettuun tekstiin +8000€:n pyöristä.


    • Anonyymi

      Tähän sitten lopukevennykseksi mitä nämä ns. ei lihasheikkoutta potevat spandexi kiiturit huutavat sähköpyöräilijälle. Toi on epäreilua, arvasinhan minä, kiitos peesistä, mene ohitse, tästähän tuli kunnon kisa vaikka sununtaiksi ajattelin ajella ja fiksuimmat käy haastelemaan reiteistä missä on mukava ajella. Elikkäs rauhaa kyllä myö mahutaan molemmat ryhmät vielä samoille reiteille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä on tapahtunut?

      Kemijärveltä löytyi viikonloppuna kaksi kuollutta henkilöä. https://yle.fi/uutiset/3-12044939
      Kemijärvi
      30
      4078
    2. Suomi Tokion kisojen huonoin maa mutta urheilupomot vaikenee

      Suomi on ollut yksi kaikkien aikojen menestyneimpiä maita kesäolympialaisissa. Suomi on osallistunut jokaisiin kesä- ja talviolympialaisiin vuoden 190
      Olympialaiset
      72
      3223
    3. HUS:lta viimein dataa koronasta ja koronarokotteista

      Hesarissa on artikkeli (tai kaksikin) jossa HUS kertoo koronatilanteesta ja antaa selvää numerofaktaa koronatilanteesta ja rokotusten vaikutuksesta. E
      Maailman menoa
      221
      2526
    4. Koronamarjanpoimijat

      Kainuussa kymmeniä koronatartuntoja ulkomaalaisilla marjanpoimijoilla Kainuun sote tiedottaa tehneensä koronatestejä ulkomaalaisten marjanpoimijoide
      Suomussalmi
      118
      2006
    5. Sähköpotkulautailija menehtyi linja-auton alle

      Turussa; 23-v. nainen kuoli onnettomuuspaikalla. Mikä suru taas kotiin ja omaisille ;(. https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000008170930.html
      Maailman menoa
      117
      1886
    6. Galleria Sofian överimuokkaukset vs. todellisuus

      Kerätäänpä vertailukuvia, millainen Sofia uskottelee ja uskoo(?) olevansa versus todellisuus. Mä aloitan huumerahojennkuljetuslaukku ja toooodella pi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1735
    7. Nuorelle suomalaismiehelle kova tuomio

      "Käräjäoikeus tuomitsi Helton Nwety Betuel Muchangan, 18, viiden vuoden ja kahdeksan kuukauden vankeusrangaistukseen." Ankara tuomio, miten jaksaa va
      Maailman menoa
      61
      1711
    8. Martinan instassa kysymys

      Katri Tanni kysyy Maralta: Miten pääset reissuun, kun ennen pitää käsittääkseni olla 14vrk Schengen-alueen ulkopuolella? Itsekin sain entryn samaan ki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1117
    9. ..........

      Hän pelkää mun suhtautumista ja torjuntaa. Mutta tiedän jo. Kunpa voisin kertoa hänelle.
      Ikävä
      62
      1027
    10. Laukaukset Kemijärvellä

      https://yle.fi/uutiset/3-12044939 Kemijärveltä löytyi viikonloppuna kaksi kuollutta henkilöä – Poliisin tietojen mukaan tapahtumapaikalta oli kuultu
      Kemijärvi
      5
      906
    Aihe