Köyhän kasvimaalta uutta perunaa

Anonyymi

Miten toisilla köyhillä, oletteko jo syöneet uutta perunaa omasta kasvimaasta kasvatettuna? Me istutettiin vaimon kanssa muutamia itäneitä perunoita kasvimaalle 11.05.2021 ja tänään kävin katsomassa, että onko perunat kasvaneet. Hyvin olivat kasvaneet isoja olivat!

112

2664

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      hieno juttu. Ei ole perunoita, mutta on muutama sipuli ämpärissä

      • Anonyymi

        Sipulia meilläkin oli joskus kasvamassa kasvimaassa, kun saatiin kaupasta ilmaiseksi itäneitä sipuleita säkillinen. Kasvoihan nekin silloin, mutta ei ole sen jälkeen kokeiltu kasvattaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sipulia meilläkin oli joskus kasvamassa kasvimaassa, kun saatiin kaupasta ilmaiseksi itäneitä sipuleita säkillinen. Kasvoihan nekin silloin, mutta ei ole sen jälkeen kokeiltu kasvattaa.

        Nämä joilla on varaa omaan kiinteistöön ja harratusviljelyyn eivät tarvitse sosiaalitukia


        oikeasti köyhät asuvat vuokralla kerrostalossa


    • Anonyymi

      Saan perunaa enoni kasvimaalta

      • Anonyymi

        Enoko sinut elättää, antaa perunat ja ostaa kalat ylihintaan.


      • Anonyymi

        Ole onnellinen että sinulla on välittävä sukulainen. Hän ei ajattele vain omaa hyväänsä.


    • Anonyymi

      Eno antaa turpiinki välillä varmaan.

    • Anonyymi

      Jos on köyhä ei ole maata muuta kuin kynsien alla.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Köyhille on juuri tarkoitettu nuo kaupunkien ja kuntien puutarhapalstat, missä voi kasvattaa perunaa ja muuta kasvia. Pieneltä palstalta saa yhdelle perheelle melkoisesti ruokaa, jos vaan viitsii harrastaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhille on juuri tarkoitettu nuo kaupunkien ja kuntien puutarhapalstat, missä voi kasvattaa perunaa ja muuta kasvia. Pieneltä palstalta saa yhdelle perheelle melkoisesti ruokaa, jos vaan viitsii harrastaa.

        Viljelypalsta eroaa siirtolapuutarhasta siten, että viljelypalstalle ei saa rakentaa esimerkiksi kasvihuonetta, mökkiä tai muutakaan kiinteää rakennusta. Palstalle ei myöskään saa viedä puutarhakalusteita. Viljelypalstat ovat yleensä siirtolapuutarhatontteja pienempiä.


        - Miksi ei saa pistää puutarhakalusteita?
        - Jos ei halua pitää maskia, saako silti viljellä?


    • Anonyymi

      0.69cent oli varhaisperuna kilo eilen kaupassa. Eihän perunaan nyt vuositasolla hirveitä summia mene.

      • Anonyymi

        Ei mene, mutta ne kaupasta ostetut varhaisperunat on usein niin vanhoja, ettei niistä lähde kuoret irti pesemällä. Ja on on kaupasta kuitenkin haettava. Me ei käydä joka päivä kaupassa, niin helppo ottaa uudet perunat omasta kasvimaasta ja pestä ne suoraan kattilaan sieltä.


      • Anonyymi

        Ruoka on todellakin halpaa kaupasta ostaenkin, 200€ ostaa yhdelle henkilölle vuoden safkat, kun hyödyntää tarjoukset ja sitä myötä pitää hyvän kotivaran, ettei tarvitse mitään ostella kalliisti. Tietty pitää osata ostaa ja tehdä ruokaa itse. Perunakin syksyllä tosi edullista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruoka on todellakin halpaa kaupasta ostaenkin, 200€ ostaa yhdelle henkilölle vuoden safkat, kun hyödyntää tarjoukset ja sitä myötä pitää hyvän kotivaran, ettei tarvitse mitään ostella kalliisti. Tietty pitää osata ostaa ja tehdä ruokaa itse. Perunakin syksyllä tosi edullista.

        200 euroa vuodessa ei mitenkään riitä ravitsemussuositusten täyttämiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        200 euroa vuodessa ei mitenkään riitä ravitsemussuositusten täyttämiseen.

        Hyvin riittää, aiheesta kirjoitettu useampia keittokirjojakin, missä ohjeet edullisiin ruokiin. Ihan on asiantuntijat laatineet! Tuo 200€ yhdelle vuodessa on ihan minimi, toki joku voi senkin alittaa, jos osaa ostaa ja hyödyntää tarjoukset tarkkaan. Perus elintarvikkeet on edullisia ostella! Ja ei tuohon mitään herkkuja silloin ostella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin riittää, aiheesta kirjoitettu useampia keittokirjojakin, missä ohjeet edullisiin ruokiin. Ihan on asiantuntijat laatineet! Tuo 200€ yhdelle vuodessa on ihan minimi, toki joku voi senkin alittaa, jos osaa ostaa ja hyödyntää tarjoukset tarkkaan. Perus elintarvikkeet on edullisia ostella! Ja ei tuohon mitään herkkuja silloin ostella.

        Lopeta jo tuo 200e/v vouhotus, kun tiedät itsekin sen olevan ihan täysi mahdottomuus.
        Olen pyytänyt sinulta esimerkin kuukauden ruokaostoista ja resepteistä, eipä ole kuulunut.
        Olet jauhanut tuota jo vuosia täällä, kumma kun sinulla nuo hinnat ei nouse yhtään, vaikka kaikki kallistuu koko ajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lopeta jo tuo 200e/v vouhotus, kun tiedät itsekin sen olevan ihan täysi mahdottomuus.
        Olen pyytänyt sinulta esimerkin kuukauden ruokaostoista ja resepteistä, eipä ole kuulunut.
        Olet jauhanut tuota jo vuosia täällä, kumma kun sinulla nuo hinnat ei nouse yhtään, vaikka kaikki kallistuu koko ajan.

        Hiljaista on, missä vastaus viipyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lopeta jo tuo 200e/v vouhotus, kun tiedät itsekin sen olevan ihan täysi mahdottomuus.
        Olen pyytänyt sinulta esimerkin kuukauden ruokaostoista ja resepteistä, eipä ole kuulunut.
        Olet jauhanut tuota jo vuosia täällä, kumma kun sinulla nuo hinnat ei nouse yhtään, vaikka kaikki kallistuu koko ajan.

        Sinulle on täällä esitetty moneen kertaan monta keittokirjaa, jotka olisit voinut käydä lainaamassa kirjastosta. On myös esitetty moneen kertaan listaus, että miten paljon ruokaa saa 200€. Enempää ei kait kukaan voi enää tehdä vuoksesi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lopeta jo tuo 200e/v vouhotus, kun tiedät itsekin sen olevan ihan täysi mahdottomuus.
        Olen pyytänyt sinulta esimerkin kuukauden ruokaostoista ja resepteistä, eipä ole kuulunut.
        Olet jauhanut tuota jo vuosia täällä, kumma kun sinulla nuo hinnat ei nouse yhtään, vaikka kaikki kallistuu koko ajan.

        Heh 200eur ruokiin heh heh joulut ja kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulle on täällä esitetty moneen kertaan monta keittokirjaa, jotka olisit voinut käydä lainaamassa kirjastosta. On myös esitetty moneen kertaan listaus, että miten paljon ruokaa saa 200€. Enempää ei kait kukaan voi enää tehdä vuoksesi!

        Olen minä noita kirjojen ohjeita nähnyt, sentilleen laskettu viikon ruokamenot, 12-18e/vk.
        Kyllä sillä rahalla jo ihan hyvin syö, mutta yksikin ruokalista oli koottu mm. X:tra spagetista, eineslihapullista ja nuudeleista. Ei kiitos minun ruokapöytääni, kyllä minä osaan laittaa ruokaa 20e/vk, mutta ei sillä rahalla kuukautta pärjää, mikäli aikoo hengissä ja terveenä pysyä.
        Onkohan sinulla mennyt kuukausi ja vuosi sekaisin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen minä noita kirjojen ohjeita nähnyt, sentilleen laskettu viikon ruokamenot, 12-18e/vk.
        Kyllä sillä rahalla jo ihan hyvin syö, mutta yksikin ruokalista oli koottu mm. X:tra spagetista, eineslihapullista ja nuudeleista. Ei kiitos minun ruokapöytääni, kyllä minä osaan laittaa ruokaa 20e/vk, mutta ei sillä rahalla kuukautta pärjää, mikäli aikoo hengissä ja terveenä pysyä.
        Onkohan sinulla mennyt kuukausi ja vuosi sekaisin?

        Eipä ole mennyt aikamääreet sekaisin! Kyllä tämän on useampi todennut, kuin vain minä, että 200€ saa yhdelle henkilölle vuoden safkat ostamalla. Kuten olen kertonut, on aiheesta kirjoitettu useampi keittokirjakin ja tiettävästi juuri parhaillaan yksi kotitalousopettaja kokeilee omalta osaltaan tulevaa keittokirjaa varten juuri tuota.
        Minullekin jo opiskeluaikoina eräs maisteri luennoillaan mainitsi, kuinka vähällä rahalla saa yhden henkilön ruokatarpeet ostettua, tuolloin tietty riitti huomattavasti pienempi summa, kun inflaatio on muuttanut hintoja.
        Ruoka on todellakin halpaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin riittää, aiheesta kirjoitettu useampia keittokirjojakin, missä ohjeet edullisiin ruokiin. Ihan on asiantuntijat laatineet! Tuo 200€ yhdelle vuodessa on ihan minimi, toki joku voi senkin alittaa, jos osaa ostaa ja hyödyntää tarjoukset tarkkaan. Perus elintarvikkeet on edullisia ostella! Ja ei tuohon mitään herkkuja silloin ostella.

        Ei todellakaan mitään herkkuja, ei maitoa, kahvia, lihaa, leikkeleitä, juustoa yms. Syödään vaan kaurapuuroa, hernekeittoa ja niitä kymmenen sentin munia joita sinä ihmeesti näet lähikaupassasi trukkilavoittain myynnissä.
        Onneksi en ole noin köyhä, voin jopa 100e/kk käyttää ruokaan ja syödä hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan mitään herkkuja, ei maitoa, kahvia, lihaa, leikkeleitä, juustoa yms. Syödään vaan kaurapuuroa, hernekeittoa ja niitä kymmenen sentin munia joita sinä ihmeesti näet lähikaupassasi trukkilavoittain myynnissä.
        Onneksi en ole noin köyhä, voin jopa 100e/kk käyttää ruokaan ja syödä hyvin.

        Kaurapuurolla ja hernarilla jos elää, niin silloin rahaa menee vain muutamia kymppejä vuodessa ruokaan.
        Kaurapuuroon ainekset maksaa vuodessa n. 10€, kuivattuja herneitä iso säkillinen maksaa alle 15€. Ruis- ja sämpyläjauhoja saat melkoisesti ihan taskurahalla, mutta leipää saa ostaa isoissa säkeissä eurolla(esim. K-Supermarket), mistä riittää moneksi viikoksi yhdelle leipää syödä. Ja noita 0,10€/10kpl kenno kanamunia nyt riittää syödä melkoisesti jo muutamalla eurolla.
        Silakka on edullista, rehusilakka maksaa 0,20€/kg, siitä saa hyvin proteiinit ja omega-3 ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mene, mutta ne kaupasta ostetut varhaisperunat on usein niin vanhoja, ettei niistä lähde kuoret irti pesemällä. Ja on on kaupasta kuitenkin haettava. Me ei käydä joka päivä kaupassa, niin helppo ottaa uudet perunat omasta kasvimaasta ja pestä ne suoraan kattilaan sieltä.

        Perunat kannattaa syödä kuorineen. Kuka pöljä kuorii uudet perunat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaurapuurolla ja hernarilla jos elää, niin silloin rahaa menee vain muutamia kymppejä vuodessa ruokaan.
        Kaurapuuroon ainekset maksaa vuodessa n. 10€, kuivattuja herneitä iso säkillinen maksaa alle 15€. Ruis- ja sämpyläjauhoja saat melkoisesti ihan taskurahalla, mutta leipää saa ostaa isoissa säkeissä eurolla(esim. K-Supermarket), mistä riittää moneksi viikoksi yhdelle leipää syödä. Ja noita 0,10€/10kpl kenno kanamunia nyt riittää syödä melkoisesti jo muutamalla eurolla.
        Silakka on edullista, rehusilakka maksaa 0,20€/kg, siitä saa hyvin proteiinit ja omega-3 ym.

        No just, vielä kun löytäis kaupan, missä noilla hinnoilla myydään tavaraa.
        Tuohon hintaan et täällä Keskisuomessa silakoita saa, maksaa useita euroja kilo, eikä kaupat mitään leipää säkeittäin myy, pieni hedelmäpussillinen vanhaa leipää maksaa meidän lähikaupassa 3e sisältäen pari kolme leipää ja tuollaisia 10sentin munia en vielä ole koskaan kaupassa nähnyt, vaikka ikää on jo lähes 70v ja aika monessa kaupassa kerennyt käymään.
        No, elä sinä vain haavemaassasi, minä olen realisti ja tiedän kyllä, mitä ruoka maksaa.
        Mites muuten sinun lihat, leikkeleet, maitotuotteet yms. herkut, mistä ne saat ilmaiseksi tai parilla eurolla kilo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh 200eur ruokiin heh heh joulut ja kaikki.

        Tämä pää pilvissä kulkeva satusetä on täällä kertoillut tuota samaa täällä jo vuosia, ei kannata ottaa tosissaan, kun kaikki tietää tuon olevan ihan huuhaata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä pää pilvissä kulkeva satusetä on täällä kertoillut tuota samaa täällä jo vuosia, ei kannata ottaa tosissaan, kun kaikki tietää tuon olevan ihan huuhaata.

        Aiheesta löytyy useampia keittokirjojakin, missä ohjeet halpisruokien valmistukseen, annoksien hinnat 0,05€ -0,20€. Lainaa kirjastosta niitä kirjoja ja opettele tekemään ruokaa kotona!
        Ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä valmistaa edullista ruokaa! Joka viikko on iltapäivälehdessäkin ohjeet, kuinka ruokit perheesi n. 50€ viikon ja on hyviä ruokia nekin.

        Maksaahan se ruoka uus'avuttomalle, kun ostelee valmiit einekset ja ei osaa mitään ruokaa tehdä kotona. Eikä osaa ostella tarjouksista ruokaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruoka on todellakin halpaa kaupasta ostaenkin, 200€ ostaa yhdelle henkilölle vuoden safkat, kun hyödyntää tarjoukset ja sitä myötä pitää hyvän kotivaran, ettei tarvitse mitään ostella kalliisti. Tietty pitää osata ostaa ja tehdä ruokaa itse. Perunakin syksyllä tosi edullista.

        Pelkkään maitoon menee minulla noin 140e vuodessa, ja lihaan menee noin 200e vuosi, että eipä mitenkään mahdu kahteen sataan, ei sitten millään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lopeta jo tuo 200e/v vouhotus, kun tiedät itsekin sen olevan ihan täysi mahdottomuus.
        Olen pyytänyt sinulta esimerkin kuukauden ruokaostoista ja resepteistä, eipä ole kuulunut.
        Olet jauhanut tuota jo vuosia täällä, kumma kun sinulla nuo hinnat ei nouse yhtään, vaikka kaikki kallistuu koko ajan.

        Hyvä. Ei anneta narrata. Missä lie asuu jos ei hinnat missään näy?


    • Anonyymi

      3 eur päivässä on sellainen summa millä ihminen kohtalaista ravintoa saa.Toimeentulotuessa on varattu ruokaan 9eur per päivä.

    • Anonyymi

      Kerrostalossa on vähän hankala viljellä mitään, muuten varmaan voisi kasvattaa huumeita, niistä kun saa niin hyvät rahat pimeästi ja verovapaasti...

      • Anonyymi

        Kerrostalon parvekkeella voi hyvin kasvattaa perunaa ja tomaatteja. Ja aina voi vuokrata kaupungilta tai kunnalta viljelypalstan, missä viljelee. Monet kerrostalossa asuvat viljelevät palstoilla!


    • Anonyymi

      En istuta perunaa,vaikka olis maatakin,sen verran on muistisssa vielä,ne lapsuus/ kautta nuoruusajan perunannosto päivät........

      • Anonyymi

        Fobiat on sinullakin... Mikä pakko on niitä enää muistella omassa taloudessa. Itse tykkää kasvatella perunaa kasvimaassa, ei ole edes kovin vaivaloista. Muutama tunti menee koko hommassa ja on koko perheelle vuoden perunat ja naapureillekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fobiat on sinullakin... Mikä pakko on niitä enää muistella omassa taloudessa. Itse tykkää kasvatella perunaa kasvimaassa, ei ole edes kovin vaivaloista. Muutama tunti menee koko hommassa ja on koko perheelle vuoden perunat ja naapureillekin.

        Juu,heti kun,minulle perustellaaan että,miksei olisi yhtenä keväänä voinut jättää pottumaan laiton väliin ja ostaa talviset perunat,pirskatti soikoon,kun toiset kerran viljelee perunaa sitä varten että,toiset sitä heiltä ostaa.Sitten jos,ei ratkaisu olis tuntunut hyvältä,niin sitten palattu takaisin entiseen malliin.
        Siihen aikaan,jo muutenkin oli sakki muuttanut kotoa pois,kaikilla oli omat työnsä ja olemisensa,jossain muualla,niin tämä perunan kanssa puljaaminen,oli sekin semmoinen lisätyö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu,heti kun,minulle perustellaaan että,miksei olisi yhtenä keväänä voinut jättää pottumaan laiton väliin ja ostaa talviset perunat,pirskatti soikoon,kun toiset kerran viljelee perunaa sitä varten että,toiset sitä heiltä ostaa.Sitten jos,ei ratkaisu olis tuntunut hyvältä,niin sitten palattu takaisin entiseen malliin.
        Siihen aikaan,jo muutenkin oli sakki muuttanut kotoa pois,kaikilla oli omat työnsä ja olemisensa,jossain muualla,niin tämä perunan kanssa puljaaminen,oli sekin semmoinen lisätyö.

        Pellon laitettiin pakettiin 60-luvun lopulla, mutta pieni perunamaa jätettiin käyttöön.
        Muutaman vuoden päästä laskettiin, että lannoitteet, polttoaine ja se vaiva maksaa sen verran, että sillä rahalla ostaa helposti vuoden perunat tuottajalta tai kaupasta.
        Niinpä on perunat ostettu kaupasta jo melkein 50 vuotta .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pellon laitettiin pakettiin 60-luvun lopulla, mutta pieni perunamaa jätettiin käyttöön.
        Muutaman vuoden päästä laskettiin, että lannoitteet, polttoaine ja se vaiva maksaa sen verran, että sillä rahalla ostaa helposti vuoden perunat tuottajalta tai kaupasta.
        Niinpä on perunat ostettu kaupasta jo melkein 50 vuotta .

        👍👍 No niin.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pellon laitettiin pakettiin 60-luvun lopulla, mutta pieni perunamaa jätettiin käyttöön.
        Muutaman vuoden päästä laskettiin, että lannoitteet, polttoaine ja se vaiva maksaa sen verran, että sillä rahalla ostaa helposti vuoden perunat tuottajalta tai kaupasta.
        Niinpä on perunat ostettu kaupasta jo melkein 50 vuotta .

        Me on nyt viljelty perunaa kasvimaassa. Polttoainetta menee aika vähän siinä touhussa, vaan enempi menee polttoainetta, kun perunoita käydään ostamassa. Lannoitteet ollaan hankittu syksyllä puutarhamyymälän lopettajaisista, rikkinäiset säkit saa ilmaiseksi ja ehjistä joutuu maksamaan 50%. Lannoite ei ole ollut kovin suuri kustannus ainakaan meillä. Kallista siemenperunaa ei olla ostettu, jotain ruokaperunaa kaupasta punaisella lapulla, kun ovat itäneet ja niistä idätetään ja lohkotaan moneen osaan, että riittää.

        Halpaahan peruna kaupassa toki on, mutta se hakemisen vaiva jää pois, kun perunaa on aina kotosalla ja uudet perunat saa suoraan kasvimaalta heti tuoreeltaan. Kaupasta ostetuista uusista perunoista ei lähde kuoret kovin hyvin pesussa, mutta tuolta kasvimaalta suoraan otetuista lähtee helposti. Ostettiin mekin perunaa muutama vuosi ja todettiin tämä pienviljely mukavaksi ratkaisuksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pellon laitettiin pakettiin 60-luvun lopulla, mutta pieni perunamaa jätettiin käyttöön.
        Muutaman vuoden päästä laskettiin, että lannoitteet, polttoaine ja se vaiva maksaa sen verran, että sillä rahalla ostaa helposti vuoden perunat tuottajalta tai kaupasta.
        Niinpä on perunat ostettu kaupasta jo melkein 50 vuotta .

        Nykypäivän ihmisistä suuri osa elää hedonistisessa oravanpyörässä, markkinavoimien armoilla. Surullista.

        Vaan on onneksi heitäkin, jotka kasvattavat esim perunat, tomaatit, sipulit ja yrit mahdollisuuksien mukaan, joko parvekkeella tai omalla pihalla tai palstalla. Opettavat omatoimisuuden lapsilleenkin ja lapsenlapsille. Poimivat metistä marjat ja sienet, sekä kalastelevat. Taidot selvitä ovat kallis aarre. Tässä maailmassa voi tulla eteen tilanne, että pitää oikeasti selviytyä omin avuin, vaikkapa silloin, kun kokoomus ja persut ryhtyvät hullujen kannattajiensa avustuksella kurjuuttamaan kansaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykypäivän ihmisistä suuri osa elää hedonistisessa oravanpyörässä, markkinavoimien armoilla. Surullista.

        Vaan on onneksi heitäkin, jotka kasvattavat esim perunat, tomaatit, sipulit ja yrit mahdollisuuksien mukaan, joko parvekkeella tai omalla pihalla tai palstalla. Opettavat omatoimisuuden lapsilleenkin ja lapsenlapsille. Poimivat metistä marjat ja sienet, sekä kalastelevat. Taidot selvitä ovat kallis aarre. Tässä maailmassa voi tulla eteen tilanne, että pitää oikeasti selviytyä omin avuin, vaikkapa silloin, kun kokoomus ja persut ryhtyvät hullujen kannattajiensa avustuksella kurjuuttamaan kansaa.

        Muuten meni oikein, mutta ei kokoomuslaiset ole kurjuuttamassa kansaa.

        Marjoja ja sieniä on poimittu. Pakastimet alkaa olemaa aika täynnä kaloista ja marjoista. Kellarissa on siivottu, että perunat voi sinne varastoida. Hillot ja mehut on jo kellarissa.

        Lapsille on opetettu selviytymistä, ovat olleet mukana perunaa kylvämässä ja kalastamassa, sekä marjastusreissuilla. Osaavat tehdä ruokaakin itse, kun ovat pienestä pitäen kotona nähneet ruokaa valmistettavan. Töissä osaavat käydä ja itse etsiä työpaikat, vaikka ovatkin vielä opiskelijoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fobiat on sinullakin... Mikä pakko on niitä enää muistella omassa taloudessa. Itse tykkää kasvatella perunaa kasvimaassa, ei ole edes kovin vaivaloista. Muutama tunti menee koko hommassa ja on koko perheelle vuoden perunat ja naapureillekin.

        Niin,se päivä ,päivä jo pitenee,sais alkaa kattelemaan,niitä perunansiemeniä.....


    • Anonyymi

      Miksi kasvattaisin itse perunaa kun Lidlistä saa 2kg säkin uusia perunoita 0,99€.
      Siitä keittää yhdelle henkilölle ison kattilallisen ruokaa, riittää moneksi päiväksi.

      • Anonyymi

        Niin, kyllä ruoka on oikeasti tosi halpaa kaupastakin ostaen. Joko nyt uskot, että 200€ saa vuoden safkat yhdelle kaupastakin ostaen!


    • Anonyymi

      On maistettu uutta perunaa sillin kera. Jos perunaa tuli vähemmän, ostettiin ranskalaisia ja mummon muusijauhetta ja pakasteitakin. Jos tuli hyvin perunaa, ei ostettu sitä kaupasta niinkään. Tuo silloin, kun oli lapset vielä lapsia. Nyt ollaan kahdestaan ja viljellään pottuja oikeastaan liikaakin.

      Näissä keskusteluissa unohdetaan usein, ettei se pelkkä viljely riitä vaan pitää olla hyvä säilytyspaikka, kuten kellari. Meillä on. Omenaa tulee nyt myös hyvin, sille pitää olla jokin muu paikka, ei voi säilyttää samassa kellarissa perunan kanssa.

      • Anonyymi

        Nyt on huonompi perunavuosi, ei taida tulla juuri syötävää pottua.
        Omenaa tulee hirvittävän vähän tänä kesänä.


    • Anonyymi

      Onko siinä perää että,kaupunki talouksissa lasketaan perunat,kutakin syöjää kohden ja sillä tiedolla keitetään.
      Mites sitten,jos joku jääkin nälkäiseksi,kun ei ole yhtään ylimääräistä perunaa keitetty.

      • Anonyymi

        Kyllä meillä ainakin keitetään perunoita aina reilusti, koska ylimääräisistä perunoista tehdään sitten vaikka röstiperunoita tai paistetaan pannulla ranskalaisten tapaan. Tuskin kukaan keittää perunoita aivan tarkan lukumäärän mukaan, että sitten joku jäisi nälkäiseksi.


    • Anonyymi

      Hyvin kasvoivat perunat, n. 300kg tuli sitä perunaa, kun otettiin perunat pois maasta ja ne on nyt kellarissa talven varalle. Vein naapurin eläkeläisille 20kg perunaa ja lupasin vielä myöhemmin viedä lisääkin.
      Kalaakin on nyt pakastimessa aika paljon ja marjoja, joten mukava lähteä talvelle.

    • Anonyymi

      Muistaako kukaan,tämmöisiä peruna lajikkeita:
      Kliivia
      Ostara
      Olumpia
      Rekord

      • Anonyymi

        Rekordia ja Pitoa laitettiin maahan koko 60-luku. Maanviljelys lopeteltiin sen peltopaketin aikaan 60-luvun lopulla. Sitä perunaa viljeltiin vielä 70-luvun alussa, mutta ensimmäisen energiakriisin ( -73 ?) jälkeen todettiin, että polttonesteet ja apulannat maksavat enemmin kuin perunat kaupassa, joten lopuillekin pelloille laitettiin kuusentaimia.
        Olen siis tehnyt huimia ilmastotekoja jo 60-70-lukujen taitteessa, joten ansaitsisin vihreiltä ainakin jonkintasoisen "vihreän siirtymän " mitalin. Mistä niitä anotaan?


    • Anonyymi

      Jaahtu tuliko ne, perunat sitten maahan.eilen oli se virallinen perunan istutus päivä.

      • Anonyymi

        Kyllä tuli laitettua perunat maahan eilen 06.06.2022, kylvettiin Afra-, Asterix-, Donata-, Melody-, Nicola- ja Timo-perunaan. Aiemmin kylvimme jo toukokuun puolessa välin Colomba-, Siikli- ja Timo-perunaa varhaisperunaksi, ovat jo komeasti taimella.
        Näistä tulee perunaa meille ja parille naapurille, sekä loppua lahjoitetaan seurakunnalle jaettavaksi tarvitseville.
        Ei ole mitään suurta alaa kasvamassa, mutta montaa lajia on siksi, että joku kuitenkin kasvaa ja on perunaa eri käyttötarkoitukseen. Naapurit tykkää Melody-perunasta, toinen naapuri Afra-perunasta ja meille kelpaa Asterix ja Nicola. Siikli- ja Timo-perunaa syömme varhaisperunana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuli laitettua perunat maahan eilen 06.06.2022, kylvettiin Afra-, Asterix-, Donata-, Melody-, Nicola- ja Timo-perunaan. Aiemmin kylvimme jo toukokuun puolessa välin Colomba-, Siikli- ja Timo-perunaa varhaisperunaksi, ovat jo komeasti taimella.
        Näistä tulee perunaa meille ja parille naapurille, sekä loppua lahjoitetaan seurakunnalle jaettavaksi tarvitseville.
        Ei ole mitään suurta alaa kasvamassa, mutta montaa lajia on siksi, että joku kuitenkin kasvaa ja on perunaa eri käyttötarkoitukseen. Naapurit tykkää Melody-perunasta, toinen naapuri Afra-perunasta ja meille kelpaa Asterix ja Nicola. Siikli- ja Timo-perunaa syömme varhaisperunana.

        Jotkut ei tykkää timo-perunasta.......
        80-luvulla oli ostara perunaa,kesällä ja alku syksystä syötävää mutta,ei enää talvella tai,talven kääntyessä kevääksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut ei tykkää timo-perunasta.......
        80-luvulla oli ostara perunaa,kesällä ja alku syksystä syötävää mutta,ei enää talvella tai,talven kääntyessä kevääksi.

        Joo, ei se Timo-peruna meilläkään ole mikään suosikki, mutta ne kuitenkin ehtii ensin ja niitä voi syödä silloin, kun muuta perunaa ei vielä ehdi kasvamaan. Nicola ja Siikli on hyviä perunoita kesällä uutena perunana, niitä me syödään heti, kun ovat kasvaneet. Timo-perunat me jätetään heti muuten kasvamaan. Timo-peruna on sitten talvella ihan hyvää, me on joskus syöty niitä ja tosi hyvää perunamuusia tulee niistä (kaupasta myytävät valmisperunamuusit on tehty Timo-perunasta).


    • Anonyymi

      Mun enolla on perunamaa tontillaan ja saan hakea sieltä perunaa, porkkanaa, sipulia ja salaattia. Annan vastineeksi ahventa koska kalastan mutta eno ostaa myös ahventa minulta. Eno on jo 65 v ja sen vaimo pari vuotta nuorempi. Ovat pitkään kasvattaneet perunaa ja kaikkea.

      • Anonyymi

        Taidat olla vaan enon elätti, kun enosi ostaa kalat sinulta säälistä kovaan hintaan ja olet enon perunoissa, porkkanoissa ja sipuleissa.
        Miksi et ole hankkinut omaa elämää ja ole työelämässä, kuten me toisetkin?


    • Anonyymi

      Syödäänkö juhannuksena oman maan perunoita?

    • Anonyymi

      No niin,joko sitä syödään oman maan perunoita?

      • Anonyymi

        Kyllä on jo syöty! Kiitos vaan kysymästä!


    • Anonyymi

      Vai on köyhällä oikein oma kasvimaa? Ivallista asennetta huomasin!

      • Anonyymi

        Mitään ivallista tuossa, kun monella köyhällä on kasvimaa kaupungin tai kunnan vuokraamalla puutarhapalstalla. Muutamalla eurolla voit vuokrata peruskalkitun puutarhapalstan ja viljellä siinä perunaa ja vihanneksia.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä taitaa olla jotain harrastelijoita. Minä söin oman maan perunaa ensi
        kertaa jo Helsingin olympialaisten aikana ja kymmeniä vuosia sen jälkeenkin.
        Suosittelen Pitoa ja Recordia.

        Meitä on täällä monen ikäisiä! Minä söin ensimmäisen kerran v. 1991 oman maan uutta perunaa, olin silloin 33 vuotias. Toki olin syönyt uutta perunaa jo pikkupoikana vanhempieni kasvattama 50-luvun lopulla, mutta oman kasvimaan sain v. 1991, siihen asti kasvattelin toisten omistamilla mailla perunaa tai söin toisten kasvattamia perunoita.
        Pitoa mekin syötiin, mutta nyt sen siemenperunaa ei saa enää ja vanha taantuu, joten sen viljely loppui meilta jo vuosia sitten. Afraa suosittelen, sitä me on nyt kasvatettu. Tänään söimme Timo perunaa omasta kasvimaasta kasvatettuna. Siikli alkaa kohta olemaan valmista syötäväksi, siinä paras peruna uutena syötäväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meitä on täällä monen ikäisiä! Minä söin ensimmäisen kerran v. 1991 oman maan uutta perunaa, olin silloin 33 vuotias. Toki olin syönyt uutta perunaa jo pikkupoikana vanhempieni kasvattama 50-luvun lopulla, mutta oman kasvimaan sain v. 1991, siihen asti kasvattelin toisten omistamilla mailla perunaa tai söin toisten kasvattamia perunoita.
        Pitoa mekin syötiin, mutta nyt sen siemenperunaa ei saa enää ja vanha taantuu, joten sen viljely loppui meilta jo vuosia sitten. Afraa suosittelen, sitä me on nyt kasvatettu. Tänään söimme Timo perunaa omasta kasvimaasta kasvatettuna. Siikli alkaa kohta olemaan valmista syötäväksi, siinä paras peruna uutena syötäväksi.

        Afra on ihan hyvä jauhoinen perunalajike, parempi Pitoa ja viljelyvarma. Ei tosin sovellu oikein varhaisperunaksi, mutta kyllä niitä kesän mittaan voi heti syödä, kun vaan ehtivät kasvamaan.
        Me syötiin tänään Timo perunaa, sillin kanssa oli tosi hyvää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meitä on täällä monen ikäisiä! Minä söin ensimmäisen kerran v. 1991 oman maan uutta perunaa, olin silloin 33 vuotias. Toki olin syönyt uutta perunaa jo pikkupoikana vanhempieni kasvattama 50-luvun lopulla, mutta oman kasvimaan sain v. 1991, siihen asti kasvattelin toisten omistamilla mailla perunaa tai söin toisten kasvattamia perunoita.
        Pitoa mekin syötiin, mutta nyt sen siemenperunaa ei saa enää ja vanha taantuu, joten sen viljely loppui meilta jo vuosia sitten. Afraa suosittelen, sitä me on nyt kasvatettu. Tänään söimme Timo perunaa omasta kasvimaasta kasvatettuna. Siikli alkaa kohta olemaan valmista syötäväksi, siinä paras peruna uutena syötäväksi.

        Siikliä me on nyt syöty pidemmän aikaa, hyvää on ollut.


    • Anonyymi

      Mitäs jos,joku on niin hieno ihminen,ettei se mene peruna maalle?

      • Sellainen ei oo mikään hieno ihminen. Hieno ihminen ymmärtää mennä perunamaalle. Aitolehdot,tukinaiset pelörffit erikseen.


      • Anonyymi
        pervokki kirjoitti:

        Sellainen ei oo mikään hieno ihminen. Hieno ihminen ymmärtää mennä perunamaalle. Aitolehdot,tukinaiset pelörffit erikseen.

        Eihän munahaukat perunoista mitään ymmärrä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eihän munahaukat perunoista mitään ymmärrä.

        Munahaukat kyntää joo munia ei perunoita.


      • Anonyymi
        pervokki kirjoitti:

        Sellainen ei oo mikään hieno ihminen. Hieno ihminen ymmärtää mennä perunamaalle. Aitolehdot,tukinaiset pelörffit erikseen.

        Mikä se on minimi rangaistus perunan nostosta pinnaamisesta?
        Niissä kivitauluissa,ei kumminkaan ollut mitään mainintaa asiasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä se on minimi rangaistus perunan nostosta pinnaamisesta?
        Niissä kivitauluissa,ei kumminkaan ollut mitään mainintaa asiasta.

        saatto olla siinä kivitaulussa joka moosekselta putosi..ainakin jonkun dokumentin mukaan..


      • Anonyymi
        pervokki kirjoitti:

        saatto olla siinä kivitaulussa joka moosekselta putosi..ainakin jonkun dokumentin mukaan..

        Eli,niitä tauluja oli enempi,kuin kaksi....


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli,niitä tauluja oli enempi,kuin kaksi....

        mielestäni kaksi kivitaulua joissa 20 sääntöä..toinen putosi ja meni rikki..kyllä ne 10 sääntökin on ihan pätevät jos jotkut lukisivat sitä raamattua ilman että lukee kuin piru raamattua..rusinoita pullista poimien..


    • Anonyymi

      Kävin juuri kaivamassa perunoita kasvimaalta ja pistin perunat kiehumaan höyrykattilaan. Tein myös uuniin mustikkaperunapiikakan paistumaan, kun tuli käytyä poimimassa mustikoita.
      Perunaa näyttää tulevan runsaasti tulevaa talvea ajatellen, joten meidän perheessä syödään monenlaista perunaruokaa; keittoja, kiusauksia, perunamuusia, perunasoselaatikoita, ranskalaisia ym. Kokeilen myös erilaisia perunaleivonnaisia, kuten juuri tuota mustikkaperunapiirakkaa. Yhden jo tein ja oli tosi hyvää!

    • Anonyymi

      Cittarissa on perunat tarjouksessa,en paljoa präkäis minkään perunamaan kanssa.

    • Anonyymi

      No niin,tuliko ne perunat nostettua kanssa ja mitenkä tuli? Riittääkö talven yli vai,loppuvatko loppiaiseksi vaiko,jääpi vielä yli ja riittää siemeneksikin.

      • Anonyymi

        Kannattaa kiirehtiä nyt sen perunan noston kanssa ettei maa ehdi jäätyä.


      • Anonyymi

        Kiitos kysymästä! Perunat tuli nostettua jo hyvissä ajoin syyskuun alkupuolella ja satoa tuli niin hyvin, että riittää hyvin omaan ja parin naapurin käyttöön, jää vielä siemenperunatkin.

        Juuri tein perunasoselaatikkoa uunissa ison satsin, siitä siittää moneksi päiväksi taas ruokaa. Nicola perunoista olen tehnyt janssoninkiusausta tässä syksyn aikana useamman kerran. Tulevana talvena tulee varmaan tehtyä perunaruokia, kun perunaa on!


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/9175377/perunannosto-talkoot-ja-muuta#comment-119510659

      Siinäkin juttua perunasta.....

    • Anonyymi

      Sitä sais lähteä auraamaan lumia pois,etelään päin olevilta perunamailta,niin saa perunat sitten aikanansa maahan.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Tuo 200e vuodessa- jauhaminen onkin tainnut viime aikoina lopahtaa.
      Eikä se toiminut silloinkaan.
      Tottakai se riittää, jos saa muualla syötyä parikin ateriaa.
      200 eurolla voi sitten ostaa pari kahvipakettia, näkkileipää ja hernesoppapurkkeja.
      Joopa joo, kyllä 200e pärjää, uskotaan, uskotaan.

      • Anonyymi

        Miten liittyy kommenttisi tähän perunankasvatukseen?

        Kyllä vieläkin pienellä rahalla ostaa yhdelle henkilölle ruokaa vuodeksi, vaikka hinnat ovat hieman nousseet. Käy lainaamassa kirjastosta muutaman halparuokiin keskittynyt keittokirja, niin voit valmistaa niiden ohjeiden mukaisesti ruokasi. Ei ole mitään rakettitiedettä ruuan valmistus!

        Taannoin riitti todellakin 200€ yhden henkilön ruokiin vuodeksi, nyt hinnat nousseet, että se ei ihan riitä, mutta ei siihen paljoa tarvitse lisää laittaa, niin homma onnistuu! Joka viikko julkaistaan lehdissä, kuinka ruokit perheesi 50€ viikossa, niissäkin ohjeissa ihan kunnon kotiruokaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten liittyy kommenttisi tähän perunankasvatukseen?

        Kyllä vieläkin pienellä rahalla ostaa yhdelle henkilölle ruokaa vuodeksi, vaikka hinnat ovat hieman nousseet. Käy lainaamassa kirjastosta muutaman halparuokiin keskittynyt keittokirja, niin voit valmistaa niiden ohjeiden mukaisesti ruokasi. Ei ole mitään rakettitiedettä ruuan valmistus!

        Taannoin riitti todellakin 200€ yhden henkilön ruokiin vuodeksi, nyt hinnat nousseet, että se ei ihan riitä, mutta ei siihen paljoa tarvitse lisää laittaa, niin homma onnistuu! Joka viikko julkaistaan lehdissä, kuinka ruokit perheesi 50€ viikossa, niissäkin ohjeissa ihan kunnon kotiruokaa!

        Joo, niissä ohjeissa on 50e/vk, yksi ateria päivässä, entäs ne muut ateriat ja lisukkeet?


    • Anonyymi

      Monikin "neuvoo" että kasvata itse vaikka kaupungin puutarhapalstalla, mutta entä ne, jotka ovat olleet koko ajan palstajonossa, nytkin oli meilläpäin 2000 jonossa.
      Missäs jonottajat voi viljellä perunansa??

      • Anonyymi

        Parvekkeella voi viljellä perunaa ns. torniperunaa. Ja onhan monessa paikassa saatavilla yksityisiäkin palstoja viljelyyn. Porukalla voi vuokrata peltoa viljelyyn ja jakaa sen palstoihin, ei ole rakettitiedettä!


    • Anonyymi

      Perunat ovat niin halpoja, että miksi nähdä vaivaa ja kasvattaa itse? Jos köyhällä on oma pikkuruinen maapalsta käytössään, niin kannattaa rakentaa kasvihuone ja sinne tomaatteja kasvamaan.

      • Anonyymi

        On aika vaivaton pistää perunaa kasvamaan, jos on käytettävissä vähänkin maata kasvattaa perunaa. Vaikka peruna onkin halpaa kaupassa, niin ainakin meillä ne pitää käydä sieltä kaupasta ostamassa ja kantaa sieltä kotiin. Uudet perunat saa omasta kasvimaasta vaivattomasti, on tuoreita ja kuoret irtoaa. En todellakaan viitsi niitä kaupasta ostaa, vaikka ei paljoa maksa!
        Kasvihuone tietty jostain muovista taikka ostaa jonkun halpiaisen, missä kasvattaa tomaattia ja paprikoita, kurkkuakin voi kasvattaa.
        Lanttua tulee hurjasti, jos viitsii sitä kasvattaa. Punajuurta olen myös kasvatellut, siitäkin saa hurjan sadon pieneltä alalta.


    • Anonyymi

      Ruotsalaiset uudet perunat,ovat tulleet kauppoihin,pitääkin käydä ostamassa.

      • Anonyymi

        Meillä vielä kellarissa viime syksyn satoa, juuri kävin hakemassa ja kuorin niitä perunamuusia varten. Ei tarvitse kaupasta ostella perunoita. Perunaa jo kylvetty kasvimaalle, ei kovin pitkään mene, kun saadaan taas uutta satoa.


    • Anonyymi

      Sitä pitää aina välillä provosoida,noita omavaraisussa vouhottajia,ne kun,on,aina niin tosissaan 😏😏

      • Anonyymi

        No, ei tässä niin tosissaan olla tuon omavaraisuuden kanssa...
        Perunoiden suhteen on kuitenkin sellainen tilanne, etten viitsi niitä alkaa kaupasta juuri kantamaan, kun voin kasvattaa niitä itsekin. Uusien perunoiden kohdalla tilanne on ihan yksinkertaisesti siinä, etten viitsi niiden kaupasta ostettujen uusien perunoiden kuoria hankailla, kun itse kasvatetuista ne kuoret lähtee irti heti maasta otettuna. Olen vain sen verran mukavuuden haluinen, että ei viitsi syödä kovin epäesteettisen näköisiä perunoita.

        Itse kasvattaen voin valita sopivat lajikkeet, että on parhaan makuiset, nyt kasvamassa Annabelle, Colomba ja Siikli perunaa. Ensiviikolla kylvän vielä Afra, Asterix, Melody, Nicola ja Nobles perunaa. Afra soveltuu hyvin perunamuusiin, Nicola on erinomainen peruna kiusauksiin, ranskalaisiin ja salaatteihin. Asterix ja Melody on sellaisia yleisperunoita, joita käytän keittoihin ja moneen ruokaan, kuten soselaatikoihin.

        Uuden perunan hinta on nyt jo aika edullinen kaupassakin, mutta en todellakaan viitsi niitä kuoria.

        Perunaa olen kasvatellut useampana vuotena ja antanut niitä naapureille, sekä seurakunnan leireille. Kesällä seurakunnan leireillä menee perunaa, joten ylimääräinen peruna kelpaa sinne hyvin ja lapset tykkää keittäjän tekemistä safkoista.


    • Anonyymi

      Kolumba menee,jos sen syö heti keitettynä mutta,keitetty kolumba,ei mielestäni kestä jääkaappi säilytystä,jos paistinperunoiksi meinaa........
      Annabel menee paremmin,kun paistetaan muutaman päivän takaisia perunoita,semmottia aterioilta yli jääneitä,minä kun,tykkään paistinperunoista.

      • Anonyymi

        Joo, paistinperunat on hyviä. Onhan jo sanontakin; Ken keitetyn paistaa, se makean maistaa.
        Itse kyllä keittelen alkukesästä monta kertaa vielä vanhoja perunoita reilusti ja paistan niitä sitten, lapset tykkää ja kyllä me vaimonkin kanssa tykätään myös paistetuista perunoista.


    • Anonyymi

      Se oil eilen se perunan istutuspäivä,kesäkuun 6:s ,niin onko ne perunat nyt maassa sitten?

      • Anonyymi

        On ne. Tosin vasta tänään istutettiin.


      • Anonyymi

        Eilen ja tänään vielä tein perunan kylvöjä, kun sain naapurilta hieman erikoisempaa siemenperunaa ja oli perunamaan laidassa sopivasti vielä tilaa. Tänään kylvin vielä siihen Asterixia ja Nicolaa, kun oli kasvupaikkaa niille. Annabelle on kauniisti jo kasvussaan ja Colomba tulossa taimelle, Siikli vielä odottelee mullan alla, vaikka kylvetty jo äitienpäivänä.
        Kesän ruokaperunat on varmisteltu ja ensi talvelle on myös tulossa perunaa.


    • Anonyymi

      Eilenn cittarissa uudet annabel perunat 3,5 euroa kilo,hyvän kokoisia ja keittämisen jälkeen hyvän makuisiksi todettuja.
      Timo-perunat oli halvempia mutta,en tällä kertaa ostanut,pitää kai,joskus ostaa niitäkin maistettavaksi.

      • Anonyymi

        Osta vaan niitä Annabella perunoita, ne on parempia. Timo on aika surkea peruna siihen verraten.
        Minä jätin Timo perunan kokonaan pois kasvatuksesta, kylvettiin Annabellaa Timon sijaan. Syötiin juhannuksena Annabellaa ja hyviä olivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osta vaan niitä Annabella perunoita, ne on parempia. Timo on aika surkea peruna siihen verraten.
        Minä jätin Timo perunan kokonaan pois kasvatuksesta, kylvettiin Annabellaa Timon sijaan. Syötiin juhannuksena Annabellaa ja hyviä olivat.

        Piti tänään ostaa maistiaisiksi Timo-perunoita,vaan ei ollut kaupassa,ellei sittten ne,Pirkka-pestyt perunat olleet Timoa mutta,niihin en koskenut,ne ei mitenkään voi olla hyviä....
        Jussi-perunoita oli,ulkonäöltään Timon näköisiä,niitä ostin,valkkasin sellaisia kananmunan kokoisia (suurinpiirtein) keitin ne ja totesin ne varsin hyviksi.


    • Anonyymi

      Joko niitä syödään oman maan perunoita?

    • Anonyymi

      Jaaha nooniin,mites on niiden perunoiden kanssa,onko ne nyt tullut nostettua vai,ovatko vielä nostamatta ja jos,on nostettu,niin mitenkä tuli,eletäänkö talven yli vai,loppuvatko loppiaiseksi....

    • Anonyymi

      Tainneet jäädä nostamati......

      • Anonyymi

        Perunat on hyvin kellarissa, alan juuri tekemään janssoninkiusausta uuniin paistumaan. Osan perunoista olen antanut naapureille, kun satoa tuli niin paljon. Syyskuun puolivälissä nostin perunat pois maasta.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jaa a koska mahtaa tulla ruotsalaista varhaisperunaa kauppoihin?

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      13442
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe