Köyhän kasvimaalta uutta perunaa

Anonyymi

Miten toisilla köyhillä, oletteko jo syöneet uutta perunaa omasta kasvimaasta kasvatettuna? Me istutettiin vaimon kanssa muutamia itäneitä perunoita kasvimaalle 11.05.2021 ja tänään kävin katsomassa, että onko perunat kasvaneet. Hyvin olivat kasvaneet isoja olivat!

27

204

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

hieno juttu. Ei ole perunoita, mutta on muutama sipuli ämpärissä

• Anonyymi

Sipulia meilläkin oli joskus kasvamassa kasvimaassa, kun saatiin kaupasta ilmaiseksi itäneitä sipuleita säkillinen. Kasvoihan nekin silloin, mutta ei ole sen jälkeen kokeiltu kasvattaa.

• Anonyymi

Saan perunaa enoni kasvimaalta

• Anonyymi

Enoko sinut elättää, antaa perunat ja ostaa kalat ylihintaan.

• Anonyymi

Eno antaa turpiinki välillä varmaan.

• Anonyymi

Jos on köyhä ei ole maata muuta kuin kynsien alla.

• Anonyymi

• Anonyymi

Köyhille on juuri tarkoitettu nuo kaupunkien ja kuntien puutarhapalstat, missä voi kasvattaa perunaa ja muuta kasvia. Pieneltä palstalta saa yhdelle perheelle melkoisesti ruokaa, jos vaan viitsii harrastaa.

• Anonyymi

0.69cent oli varhaisperuna kilo eilen kaupassa. Eihän perunaan nyt vuositasolla hirveitä summia mene.

• Anonyymi

Ei mene, mutta ne kaupasta ostetut varhaisperunat on usein niin vanhoja, ettei niistä lähde kuoret irti pesemällä. Ja on on kaupasta kuitenkin haettava. Me ei käydä joka päivä kaupassa, niin helppo ottaa uudet perunat omasta kasvimaasta ja pestä ne suoraan kattilaan sieltä.

• Anonyymi

Ruoka on todellakin halpaa kaupasta ostaenkin, 200€ ostaa yhdelle henkilölle vuoden safkat, kun hyödyntää tarjoukset ja sitä myötä pitää hyvän kotivaran, ettei tarvitse mitään ostella kalliisti. Tietty pitää osata ostaa ja tehdä ruokaa itse. Perunakin syksyllä tosi edullista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ruoka on todellakin halpaa kaupasta ostaenkin, 200€ ostaa yhdelle henkilölle vuoden safkat, kun hyödyntää tarjoukset ja sitä myötä pitää hyvän kotivaran, ettei tarvitse mitään ostella kalliisti. Tietty pitää osata ostaa ja tehdä ruokaa itse. Perunakin syksyllä tosi edullista.

200 euroa vuodessa ei mitenkään riitä ravitsemussuositusten täyttämiseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

200 euroa vuodessa ei mitenkään riitä ravitsemussuositusten täyttämiseen.

Hyvin riittää, aiheesta kirjoitettu useampia keittokirjojakin, missä ohjeet edullisiin ruokiin. Ihan on asiantuntijat laatineet! Tuo 200€ yhdelle vuodessa on ihan minimi, toki joku voi senkin alittaa, jos osaa ostaa ja hyödyntää tarjoukset tarkkaan. Perus elintarvikkeet on edullisia ostella! Ja ei tuohon mitään herkkuja silloin ostella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvin riittää, aiheesta kirjoitettu useampia keittokirjojakin, missä ohjeet edullisiin ruokiin. Ihan on asiantuntijat laatineet! Tuo 200€ yhdelle vuodessa on ihan minimi, toki joku voi senkin alittaa, jos osaa ostaa ja hyödyntää tarjoukset tarkkaan. Perus elintarvikkeet on edullisia ostella! Ja ei tuohon mitään herkkuja silloin ostella.

Lopeta jo tuo 200e/v vouhotus, kun tiedät itsekin sen olevan ihan täysi mahdottomuus.
        Olen pyytänyt sinulta esimerkin kuukauden ruokaostoista ja resepteistä, eipä ole kuulunut.
        Olet jauhanut tuota jo vuosia täällä, kumma kun sinulla nuo hinnat ei nouse yhtään, vaikka kaikki kallistuu koko ajan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lopeta jo tuo 200e/v vouhotus, kun tiedät itsekin sen olevan ihan täysi mahdottomuus.
        Olen pyytänyt sinulta esimerkin kuukauden ruokaostoista ja resepteistä, eipä ole kuulunut.
        Olet jauhanut tuota jo vuosia täällä, kumma kun sinulla nuo hinnat ei nouse yhtään, vaikka kaikki kallistuu koko ajan.

Hiljaista on, missä vastaus viipyy?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinulle on täällä esitetty moneen kertaan monta keittokirjaa, jotka olisit voinut käydä lainaamassa kirjastosta. On myös esitetty moneen kertaan listaus, että miten paljon ruokaa saa 200€. Enempää ei kait kukaan voi enää tehdä vuoksesi!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Heh 200eur ruokiin heh heh joulut ja kaikki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinulle on täällä esitetty moneen kertaan monta keittokirjaa, jotka olisit voinut käydä lainaamassa kirjastosta. On myös esitetty moneen kertaan listaus, että miten paljon ruokaa saa 200€. Enempää ei kait kukaan voi enää tehdä vuoksesi!

Olen minä noita kirjojen ohjeita nähnyt, sentilleen laskettu viikon ruokamenot, 12-18e/vk.
        Kyllä sillä rahalla jo ihan hyvin syö, mutta yksikin ruokalista oli koottu mm. X:tra spagetista, eineslihapullista ja nuudeleista. Ei kiitos minun ruokapöytääni, kyllä minä osaan laittaa ruokaa 20e/vk, mutta ei sillä rahalla kuukautta pärjää, mikäli aikoo hengissä ja terveenä pysyä.
        Onkohan sinulla mennyt kuukausi ja vuosi sekaisin?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen minä noita kirjojen ohjeita nähnyt, sentilleen laskettu viikon ruokamenot, 12-18e/vk.
        Kyllä sillä rahalla jo ihan hyvin syö, mutta yksikin ruokalista oli koottu mm. X:tra spagetista, eineslihapullista ja nuudeleista. Ei kiitos minun ruokapöytääni, kyllä minä osaan laittaa ruokaa 20e/vk, mutta ei sillä rahalla kuukautta pärjää, mikäli aikoo hengissä ja terveenä pysyä.
        Onkohan sinulla mennyt kuukausi ja vuosi sekaisin?

Eipä ole mennyt aikamääreet sekaisin! Kyllä tämän on useampi todennut, kuin vain minä, että 200€ saa yhdelle henkilölle vuoden safkat ostamalla. Kuten olen kertonut, on aiheesta kirjoitettu useampi keittokirjakin ja tiettävästi juuri parhaillaan yksi kotitalousopettaja kokeilee omalta osaltaan tulevaa keittokirjaa varten juuri tuota.
        Minullekin jo opiskeluaikoina eräs maisteri luennoillaan mainitsi, kuinka vähällä rahalla saa yhden henkilön ruokatarpeet ostettua, tuolloin tietty riitti huomattavasti pienempi summa, kun inflaatio on muuttanut hintoja.
        Ruoka on todellakin halpaa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei todellakaan mitään herkkuja, ei maitoa, kahvia, lihaa, leikkeleitä, juustoa yms. Syödään vaan kaurapuuroa, hernekeittoa ja niitä kymmenen sentin munia joita sinä ihmeesti näet lähikaupassasi trukkilavoittain myynnissä.
        Onneksi en ole noin köyhä, voin jopa 100e/kk käyttää ruokaan ja syödä hyvin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei todellakaan mitään herkkuja, ei maitoa, kahvia, lihaa, leikkeleitä, juustoa yms. Syödään vaan kaurapuuroa, hernekeittoa ja niitä kymmenen sentin munia joita sinä ihmeesti näet lähikaupassasi trukkilavoittain myynnissä.
        Onneksi en ole noin köyhä, voin jopa 100e/kk käyttää ruokaan ja syödä hyvin.

Kaurapuurolla ja hernarilla jos elää, niin silloin rahaa menee vain muutamia kymppejä vuodessa ruokaan.
        Kaurapuuroon ainekset maksaa vuodessa n. 10€, kuivattuja herneitä iso säkillinen maksaa alle 15€. Ruis- ja sämpyläjauhoja saat melkoisesti ihan taskurahalla, mutta leipää saa ostaa isoissa säkeissä eurolla(esim. K-Supermarket), mistä riittää moneksi viikoksi yhdelle leipää syödä. Ja noita 0,10€/10kpl kenno kanamunia nyt riittää syödä melkoisesti jo muutamalla eurolla.
        Silakka on edullista, rehusilakka maksaa 0,20€/kg, siitä saa hyvin proteiinit ja omega-3 ym.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei mene, mutta ne kaupasta ostetut varhaisperunat on usein niin vanhoja, ettei niistä lähde kuoret irti pesemällä. Ja on on kaupasta kuitenkin haettava. Me ei käydä joka päivä kaupassa, niin helppo ottaa uudet perunat omasta kasvimaasta ja pestä ne suoraan kattilaan sieltä.

Perunat kannattaa syödä kuorineen. Kuka pöljä kuorii uudet perunat?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaurapuurolla ja hernarilla jos elää, niin silloin rahaa menee vain muutamia kymppejä vuodessa ruokaan.
        Kaurapuuroon ainekset maksaa vuodessa n. 10€, kuivattuja herneitä iso säkillinen maksaa alle 15€. Ruis- ja sämpyläjauhoja saat melkoisesti ihan taskurahalla, mutta leipää saa ostaa isoissa säkeissä eurolla(esim. K-Supermarket), mistä riittää moneksi viikoksi yhdelle leipää syödä. Ja noita 0,10€/10kpl kenno kanamunia nyt riittää syödä melkoisesti jo muutamalla eurolla.
        Silakka on edullista, rehusilakka maksaa 0,20€/kg, siitä saa hyvin proteiinit ja omega-3 ym.

No just, vielä kun löytäis kaupan, missä noilla hinnoilla myydään tavaraa.
        Tuohon hintaan et täällä Keskisuomessa silakoita saa, maksaa useita euroja kilo, eikä kaupat mitään leipää säkeittäin myy, pieni hedelmäpussillinen vanhaa leipää maksaa meidän lähikaupassa 3e sisältäen pari kolme leipää ja tuollaisia 10sentin munia en vielä ole koskaan kaupassa nähnyt, vaikka ikää on jo lähes 70v ja aika monessa kaupassa kerennyt käymään.
        No, elä sinä vain haavemaassasi, minä olen realisti ja tiedän kyllä, mitä ruoka maksaa.
        Mites muuten sinun lihat, leikkeleet, maitotuotteet yms. herkut, mistä ne saat ilmaiseksi tai parilla eurolla kilo?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Heh 200eur ruokiin heh heh joulut ja kaikki.

Tämä pää pilvissä kulkeva satusetä on täällä kertoillut tuota samaa täällä jo vuosia, ei kannata ottaa tosissaan, kun kaikki tietää tuon olevan ihan huuhaata.

• Anonyymi

3 eur päivässä on sellainen summa millä ihminen kohtalaista ravintoa saa.Toimeentulotuessa on varattu ruokaan 9eur per päivä.

• Anonyymi

Kerrostalossa on vähän hankala viljellä mitään, muuten varmaan voisi kasvattaa huumeita, niistä kun saa niin hyvät rahat pimeästi ja verovapaasti...

• Anonyymi

Kerrostalon parvekkeella voi hyvin kasvattaa perunaa ja tomaatteja. Ja aina voi vuokrata kaupungilta tai kunnalta viljelypalstan, missä viljelee. Monet kerrostalossa asuvat viljelevät palstoilla!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veneessä asuminen

Moi Tässä on mieleen hiipinyt ajatus että muuttaisin veneeseen kun lapset tuosta katoaa omille teilleen. Se ei tapahdu ihan heti niin tässä oon koitta
      Yleistä veneilystä
      93
      3838
    2. Oulun mellakoitsijat matuja? Kaasuakin tarvittiin

Kantaväestö harvoin parveilee seurueittain. https://yle.fi/uutiset/3-12042173 "Poliisi: Väkijoukko vastusti aggressiivisesti miehen kiinniottoa Oulu
      Maailman menoa
      109
      2599
    3. Voi Pikkarainen

Sun viimeisin insta kuva. Oot sit oikein taas asetellut Martinan shakkerin pöydälle ja kattokaa, Nalakin näkyy, unohdit vaan Fiatin avaimet. Teidän ka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      77
      2516
    4. Maisan vihaajille ikäviä uutisia

Kaikista epäonnentoivotuksista ja muusta perseilyistä huolimatta Maisa ja Mikko saivat ihanan tyttövauvan. Voimia vihaajille 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      2242
    5. Sofia ja Stefu onnellisesti festareilla.

En halua juoruta enemmän kun on pakko mutta ihana oli nähdä kaunis Sofia ja komea Stefu festareilla Karjaalla.Ihan eri meno kun Martinan kanssa.Stefu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      207
      1897
    6. Ässillä on taas vauhti päällä

Somehiljaisuus ostosten kuvaamisen jälkeen ja viime yönä on taas Stefun instassa kerrottu totuuksia https://aijaa.com/DvaDp0
      Kotimaiset julkkisjuorut
      60
      1542
    7. Aitolehden aitous

Ja mikä ylipäätään tässä Aitolehdessä on edes aitoa? No ei ainakaan nimi. Ei sukunimi, eikä toinen nimi, eikä etunimikään. Entä ikä? Onko sekään oikea
      Kotimaiset julkkisjuorut
      199
      1409
    8. Sofian stalkkerin päiväkirja 30.7.2021

Voi vitun vitun vittu! Pakko ottaa tollanen kolmen tonnin fillari kun ei muuta saa. Vittu siinä ei ooees sähkövaihteita ja muutenkaa osat ei oo lähell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      72
      1061
    9. Koska stebuli lusimassa

Stefan Therman sekavana ratissa – Sofia Belórf nousi ulos öky-Audista kesken aamuriidan: ”En voi olla kyydissä, jos jotain sattuu”
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1054
    Aihe