7-vaihteisesta yksivaihteinen?

Anonyymi

Minulla on 7-vaihteinen Jupiter polkupyörä, jonka 28-tuumainen takavanne meni rikki niin, ettei sitä saa enää kuntoon. Uusi 7-vaihteinen Shimano-takavanne maksaisi 279 euroa, millä saisi jo uuden polkupyörän. Sen sijaan vaihteettoman 28-tuumaisen takavanteen saisi 40-70 eurolla, joten mietin vain sitä, että toimisiko alunperin 7-vaihteissa polkupyörässä vaihteettoman polkupyörän takavanne siihen asennettuna normaalisti? Olisiko täällä kellään näkemystä asiasta?

16

1775

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Taka-akseli on vaihdepyörässä pitempi rataspakan takia. Periaatteessa kaiken saa toimimaan, mutta tavallisen takavanteen virittäminen tuollaiseen pyörään on minusta turhaa. Kysyisin pyörähuollosta pelkän vanteen uusimisen hinnan, jos kerran vain vanne on hajonnut niin, että sitä ei pysty oikaisemaan.

    • Anonyymi

      Jos vaihteet on ängetty navan sisään, niin miksei tuosta vakiopolkupyörän voisi rakentaa. Jos vain jarru tulee mukana. Pääasia että akselipituus on sama.

      • Anonyymi

        En ole ikinä kuullut 7-vaihteisesta takanavasta, en usko että sellaisia on olemassa? Kolmevaihteisia takanapoja on kyllä varmaan suoraan saatavissa? Vaihteettoman tai kolmevaihteisen saa varmaan muuten sopimaan väliholkeilla, mutta riittääkö keskinavan akselissa pituutta? Se pitäisi selvittää. Itse katselisin tori.fi tai huuto.net vastaavia varaosapyöriä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole ikinä kuullut 7-vaihteisesta takanavasta, en usko että sellaisia on olemassa? Kolmevaihteisia takanapoja on kyllä varmaan suoraan saatavissa? Vaihteettoman tai kolmevaihteisen saa varmaan muuten sopimaan väliholkeilla, mutta riittääkö keskinavan akselissa pituutta? Se pitäisi selvittää. Itse katselisin tori.fi tai huuto.net vastaavia varaosapyöriä...

        Minä olen nähnyt kahdeksanvaihteisia takanapoja. Aivan tavallisessa polkupyörässä. Sitten on vielä näitä Rohloffin napavaihteita joihin on ängetty peräti neljätoista vaihdetta. Ne tosin on asia erikseen. Semmoinen polkupyörä ei juuri alle kuudentonnin irtoa.


      • Anonyymi

        Periaatteessahan entiset jarrut säilyy pyörässä, ainakin etujarru. Ja tavisvanteessa kai jarru on ilman muuta navassa, jarrurautavänkkyrä vain kiinni vaakaputkeen, joten jarruja voi siis tulla jopa yksi lisää?


    • Anonyymi

      Miksi tuhlaisit kalliin navan? Uusi vanne vaan siihen.

    • Anonyymi

      Onko se ihan varma ettei saa kuntoon? Itse todistanut että asiansa osaava seppä tekee ihmeitä :)

    • Anonyymi

      Minä tein joskus Terässiipi kuusivaihteisesta ns. tavallisen polkupyörän. On olemassa ja ajokunnossa vieläkin, joskin käyttö on jäänyt vähiin.
      Oli tarkoitus tehdä talvipyörä nastarenkailla ja leveämmillä kumeilla sekä pystymmällä ohjaustangolla.
      28 tuuman takarengas löytyi käyttämättömästä puolalaisesta polkupyörästä, joka oli käyttämätön, koska sillä ei yksinkertaisesti kukaan halunnut ajaa, siis virheostos.
      Samasta pyörästä otin myös leveämmät lokasuojat ja ohjaustangon ja lokasuojille piti hitsata paksumpien nastarengaskumien takia kiinnikkeitä hieman korkeammalle Terässiipeen.
      Mutta se oleellisin, miten se takavanne sellaisenaan soveltui sinne takahaarukkaan? Kyllä se soveltui ja kun muistelen, niin pinnoitus täytyy olla erilainen kuin rataspakkarenkaassa. Eli takahaarukan väli saattaa olla sama vaihteettomassa ja vaihteellisessa pyörässä. ja niin ollen myös taka-akseli on saman mittainen. Korjatkaa, jos olen väärässä.
      Joka tapauksessa ajoin tuolla tekeleellä talvisin kuntoilumielessä ja myös työmatkoja kun piti mennä hankalia teitä. Moottorisaha joskus mukana.

      • Anonyymi

        Ja niin kuin avaaja kertookin, kyseessä on vieläpä napavaihteet, joten eipä taida ongelmia olla, jos lykkää tilalle tavallisen vanteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja niin kuin avaaja kertookin, kyseessä on vieläpä napavaihteet, joten eipä taida ongelmia olla, jos lykkää tilalle tavallisen vanteen.

        Ongelma voi olla takanavan leveys, en jaksanut selvitellä millejä. Alumiinirunkoa ei ole suotavaa puristaa kapemmalle, terästä voi. Prikkoja jos laittaa, riittääkö akselin pituus?

        Aloittajan viestistä ei oikein selviä, onko todellakin pelkkä vanne rikki vai termit sekaisin. Vanne on se renkaan alla oleva osa, takapyörä tai -kiekko sisältää lisäksi navan, pinnat ja nippelit.

        Eli onko rikki vanne vai napa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma voi olla takanavan leveys, en jaksanut selvitellä millejä. Alumiinirunkoa ei ole suotavaa puristaa kapemmalle, terästä voi. Prikkoja jos laittaa, riittääkö akselin pituus?

        Aloittajan viestistä ei oikein selviä, onko todellakin pelkkä vanne rikki vai termit sekaisin. Vanne on se renkaan alla oleva osa, takapyörä tai -kiekko sisältää lisäksi navan, pinnat ja nippelit.

        Eli onko rikki vanne vai napa?

        Olisiko tuon leveyden suhteen olemassa joku standardi? Oletan, että takarataspakan sisältävä rengas (vanne, pinnat keskiö) on tehty niin, että rataspakan puoleiset pinnat ovat lyhyempiä kuin toisen puolen pinnat, jolloin pinnoitus ei vie leveydessä niin paljon tilaa. Tavallinen rengaskokonaisuus puolestaan olisi rakennettu yhtä pitkistä pinnoista, jolloin leveyttä tulee tuolla tavalla lisää, kun sitä rataspakkaa ei ole. Haarukkaa ei varmaan kannata alkaa kovin paljoa väkisin puristamaan muttereilla teräsrungossakaan.
        Jos joku, jolla on tavallinen fillari ja vaihdefillari ulkoisilla vaihteilla, mittaisi haarukoiden sisäleveyden ja kertoisi? Jos hyvinkin olisi sama?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko tuon leveyden suhteen olemassa joku standardi? Oletan, että takarataspakan sisältävä rengas (vanne, pinnat keskiö) on tehty niin, että rataspakan puoleiset pinnat ovat lyhyempiä kuin toisen puolen pinnat, jolloin pinnoitus ei vie leveydessä niin paljon tilaa. Tavallinen rengaskokonaisuus puolestaan olisi rakennettu yhtä pitkistä pinnoista, jolloin leveyttä tulee tuolla tavalla lisää, kun sitä rataspakkaa ei ole. Haarukkaa ei varmaan kannata alkaa kovin paljoa väkisin puristamaan muttereilla teräsrungossakaan.
        Jos joku, jolla on tavallinen fillari ja vaihdefillari ulkoisilla vaihteilla, mittaisi haarukoiden sisäleveyden ja kertoisi? Jos hyvinkin olisi sama?

        Eiköhän tässä ole kyseessä napavaihde. Ei tavikselle myytävä takapyörä 7-vaihteiselle rataspakalle maksa 279 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tässä ole kyseessä napavaihde. Ei tavikselle myytävä takapyörä 7-vaihteiselle rataspakalle maksa 279 euroa.

        Avauksessa on napavaihde kyseessä, mutta laajensin avaajan kysymystä. Haarukan leveys voi kiinnostaa useampiakin niin napa- kuin ulkopuolisellakin vaihteistolla varustettujen pyörien omistajia. Mutta taitaa olla, ettei se ole mikään standardi se leveys mitä netistä äkkiseltään katsoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avauksessa on napavaihde kyseessä, mutta laajensin avaajan kysymystä. Haarukan leveys voi kiinnostaa useampiakin niin napa- kuin ulkopuolisellakin vaihteistolla varustettujen pyörien omistajia. Mutta taitaa olla, ettei se ole mikään standardi se leveys mitä netistä äkkiseltään katsoin.

        Mistäs sen tietää mitä sekin oikeasti tarkoitti? Kirjoittaa avauksen ja lähtee vaa menee. Niin tyypillistä


    • Anonyymi

      Mikäli vain vanne rikki niin sen vaihto onnistuu melko edullisesti, arvioin hinnaksi vanteen kera n. 100 euroa maksimissaan. Paljon riippuu vanteen hinnasta ja työn
      hinnoittelusta. Kannattaa kysyä tarjousta tuosta hommasta.

      • Anonyymi

        Täällä näyttää olevan työn hinta 40 € ja tavallinen vanne ja pinnat ei montaa kymppiä liene. Vanhat pinnat voi irroittaa itsekin jo valmiiksi, jos on sopivat pihdit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3250
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1640
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      96
      1488
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1399
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1198
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1029
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      52
      855
    Aihe