7-vaihteisesta yksivaihteinen?

Anonyymi

Minulla on 7-vaihteinen Jupiter polkupyörä, jonka 28-tuumainen takavanne meni rikki niin, ettei sitä saa enää kuntoon. Uusi 7-vaihteinen Shimano-takavanne maksaisi 279 euroa, millä saisi jo uuden polkupyörän. Sen sijaan vaihteettoman 28-tuumaisen takavanteen saisi 40-70 eurolla, joten mietin vain sitä, että toimisiko alunperin 7-vaihteissa polkupyörässä vaihteettoman polkupyörän takavanne siihen asennettuna normaalisti? Olisiko täällä kellään näkemystä asiasta?

16

1168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Taka-akseli on vaihdepyörässä pitempi rataspakan takia. Periaatteessa kaiken saa toimimaan, mutta tavallisen takavanteen virittäminen tuollaiseen pyörään on minusta turhaa. Kysyisin pyörähuollosta pelkän vanteen uusimisen hinnan, jos kerran vain vanne on hajonnut niin, että sitä ei pysty oikaisemaan.

    • Anonyymi

      Jos vaihteet on ängetty navan sisään, niin miksei tuosta vakiopolkupyörän voisi rakentaa. Jos vain jarru tulee mukana. Pääasia että akselipituus on sama.

      • Anonyymi

        En ole ikinä kuullut 7-vaihteisesta takanavasta, en usko että sellaisia on olemassa? Kolmevaihteisia takanapoja on kyllä varmaan suoraan saatavissa? Vaihteettoman tai kolmevaihteisen saa varmaan muuten sopimaan väliholkeilla, mutta riittääkö keskinavan akselissa pituutta? Se pitäisi selvittää. Itse katselisin tori.fi tai huuto.net vastaavia varaosapyöriä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole ikinä kuullut 7-vaihteisesta takanavasta, en usko että sellaisia on olemassa? Kolmevaihteisia takanapoja on kyllä varmaan suoraan saatavissa? Vaihteettoman tai kolmevaihteisen saa varmaan muuten sopimaan väliholkeilla, mutta riittääkö keskinavan akselissa pituutta? Se pitäisi selvittää. Itse katselisin tori.fi tai huuto.net vastaavia varaosapyöriä...

        Minä olen nähnyt kahdeksanvaihteisia takanapoja. Aivan tavallisessa polkupyörässä. Sitten on vielä näitä Rohloffin napavaihteita joihin on ängetty peräti neljätoista vaihdetta. Ne tosin on asia erikseen. Semmoinen polkupyörä ei juuri alle kuudentonnin irtoa.


      • Anonyymi

        Periaatteessahan entiset jarrut säilyy pyörässä, ainakin etujarru. Ja tavisvanteessa kai jarru on ilman muuta navassa, jarrurautavänkkyrä vain kiinni vaakaputkeen, joten jarruja voi siis tulla jopa yksi lisää?


    • Anonyymi

      Miksi tuhlaisit kalliin navan? Uusi vanne vaan siihen.

    • Anonyymi

      Onko se ihan varma ettei saa kuntoon? Itse todistanut että asiansa osaava seppä tekee ihmeitä :)

    • Anonyymi

      Minä tein joskus Terässiipi kuusivaihteisesta ns. tavallisen polkupyörän. On olemassa ja ajokunnossa vieläkin, joskin käyttö on jäänyt vähiin.
      Oli tarkoitus tehdä talvipyörä nastarenkailla ja leveämmillä kumeilla sekä pystymmällä ohjaustangolla.
      28 tuuman takarengas löytyi käyttämättömästä puolalaisesta polkupyörästä, joka oli käyttämätön, koska sillä ei yksinkertaisesti kukaan halunnut ajaa, siis virheostos.
      Samasta pyörästä otin myös leveämmät lokasuojat ja ohjaustangon ja lokasuojille piti hitsata paksumpien nastarengaskumien takia kiinnikkeitä hieman korkeammalle Terässiipeen.
      Mutta se oleellisin, miten se takavanne sellaisenaan soveltui sinne takahaarukkaan? Kyllä se soveltui ja kun muistelen, niin pinnoitus täytyy olla erilainen kuin rataspakkarenkaassa. Eli takahaarukan väli saattaa olla sama vaihteettomassa ja vaihteellisessa pyörässä. ja niin ollen myös taka-akseli on saman mittainen. Korjatkaa, jos olen väärässä.
      Joka tapauksessa ajoin tuolla tekeleellä talvisin kuntoilumielessä ja myös työmatkoja kun piti mennä hankalia teitä. Moottorisaha joskus mukana.

      • Anonyymi

        Ja niin kuin avaaja kertookin, kyseessä on vieläpä napavaihteet, joten eipä taida ongelmia olla, jos lykkää tilalle tavallisen vanteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja niin kuin avaaja kertookin, kyseessä on vieläpä napavaihteet, joten eipä taida ongelmia olla, jos lykkää tilalle tavallisen vanteen.

        Ongelma voi olla takanavan leveys, en jaksanut selvitellä millejä. Alumiinirunkoa ei ole suotavaa puristaa kapemmalle, terästä voi. Prikkoja jos laittaa, riittääkö akselin pituus?

        Aloittajan viestistä ei oikein selviä, onko todellakin pelkkä vanne rikki vai termit sekaisin. Vanne on se renkaan alla oleva osa, takapyörä tai -kiekko sisältää lisäksi navan, pinnat ja nippelit.

        Eli onko rikki vanne vai napa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma voi olla takanavan leveys, en jaksanut selvitellä millejä. Alumiinirunkoa ei ole suotavaa puristaa kapemmalle, terästä voi. Prikkoja jos laittaa, riittääkö akselin pituus?

        Aloittajan viestistä ei oikein selviä, onko todellakin pelkkä vanne rikki vai termit sekaisin. Vanne on se renkaan alla oleva osa, takapyörä tai -kiekko sisältää lisäksi navan, pinnat ja nippelit.

        Eli onko rikki vanne vai napa?

        Olisiko tuon leveyden suhteen olemassa joku standardi? Oletan, että takarataspakan sisältävä rengas (vanne, pinnat keskiö) on tehty niin, että rataspakan puoleiset pinnat ovat lyhyempiä kuin toisen puolen pinnat, jolloin pinnoitus ei vie leveydessä niin paljon tilaa. Tavallinen rengaskokonaisuus puolestaan olisi rakennettu yhtä pitkistä pinnoista, jolloin leveyttä tulee tuolla tavalla lisää, kun sitä rataspakkaa ei ole. Haarukkaa ei varmaan kannata alkaa kovin paljoa väkisin puristamaan muttereilla teräsrungossakaan.
        Jos joku, jolla on tavallinen fillari ja vaihdefillari ulkoisilla vaihteilla, mittaisi haarukoiden sisäleveyden ja kertoisi? Jos hyvinkin olisi sama?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko tuon leveyden suhteen olemassa joku standardi? Oletan, että takarataspakan sisältävä rengas (vanne, pinnat keskiö) on tehty niin, että rataspakan puoleiset pinnat ovat lyhyempiä kuin toisen puolen pinnat, jolloin pinnoitus ei vie leveydessä niin paljon tilaa. Tavallinen rengaskokonaisuus puolestaan olisi rakennettu yhtä pitkistä pinnoista, jolloin leveyttä tulee tuolla tavalla lisää, kun sitä rataspakkaa ei ole. Haarukkaa ei varmaan kannata alkaa kovin paljoa väkisin puristamaan muttereilla teräsrungossakaan.
        Jos joku, jolla on tavallinen fillari ja vaihdefillari ulkoisilla vaihteilla, mittaisi haarukoiden sisäleveyden ja kertoisi? Jos hyvinkin olisi sama?

        Eiköhän tässä ole kyseessä napavaihde. Ei tavikselle myytävä takapyörä 7-vaihteiselle rataspakalle maksa 279 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tässä ole kyseessä napavaihde. Ei tavikselle myytävä takapyörä 7-vaihteiselle rataspakalle maksa 279 euroa.

        Avauksessa on napavaihde kyseessä, mutta laajensin avaajan kysymystä. Haarukan leveys voi kiinnostaa useampiakin niin napa- kuin ulkopuolisellakin vaihteistolla varustettujen pyörien omistajia. Mutta taitaa olla, ettei se ole mikään standardi se leveys mitä netistä äkkiseltään katsoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avauksessa on napavaihde kyseessä, mutta laajensin avaajan kysymystä. Haarukan leveys voi kiinnostaa useampiakin niin napa- kuin ulkopuolisellakin vaihteistolla varustettujen pyörien omistajia. Mutta taitaa olla, ettei se ole mikään standardi se leveys mitä netistä äkkiseltään katsoin.

        Mistäs sen tietää mitä sekin oikeasti tarkoitti? Kirjoittaa avauksen ja lähtee vaa menee. Niin tyypillistä


    • Anonyymi

      Mikäli vain vanne rikki niin sen vaihto onnistuu melko edullisesti, arvioin hinnaksi vanteen kera n. 100 euroa maksimissaan. Paljon riippuu vanteen hinnasta ja työn
      hinnoittelusta. Kannattaa kysyä tarjousta tuosta hommasta.

      • Anonyymi

        Täällä näyttää olevan työn hinta 40 € ja tavallinen vanne ja pinnat ei montaa kymppiä liene. Vanhat pinnat voi irroittaa itsekin jo valmiiksi, jos on sopivat pihdit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe