Paljonko maksat yhteiskunnalle?

Anonyymi

Itsehän tein parikymmentä vuotta töitä, jossa tienasin sen 60K€/vuosi. Kyseinen yhtiö on ihan yksityinen yritys ja vientivoittoinen.

Mutta olen silti nettomaksaja, koska on ollut kaiken näköistä tässä elon varrella. Nythän maksan yhteiseen kassaamme tietysti, mutta huomautan ettei työeläkkeitä makseta verorahoista.

Joka tapauksessa taidan olla ihan parimiljoonaa enemmän tulleeni maksamaan yhteiskunnalle, kuin olen veroja maksanut. Kiitos siitä teille kaikille tuntemattomille ystävilleni ja vihaajille.

Te jotka maksatte veroa ja olette kärttyisiä, niin pitäisi ottaa taas käyttöön vanhanpiian... persuvero.

Tuleekohan tähän taas joltain vastauksia, joka ei tajuu finassipolitiikasta mitään? Nyt doping-Turtiainen tai pakkas-niitty on aikasi iskeä.

Myös kreatonisti ja lättymaahan uskova Huhtasaari, pelle-Porilainen saa osallistua. Serkkuni fanittaa sinua ihan uskon hurmassa.

Ihanaa, kun tällaiset ihmiset pääsevät valtaan ja sinkkuuskin loppuu. Ne asiat/ihmiset, mitkä ovat epämiellyttäviä, niin he vain poltetaan energiaksi ja maailma on taas löydetty.

Harmista varmaan harmittaa, kun ajelee sillä Suomenniemen pienellä lautalla ihan missä sattuu? Oletko sinä Harmis hukassa, vai miksi vingut Suomea takaisin heti kuin pieni porsas?

Siinähän se Suomi on perseesi alla ja SDP:n sekä Kepu:n takiä kykenet yleensä lukemaan, kirjoittamaan, etsiä treffiseuraa tai yleensäkin olet olemassa.

35

252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Itsehän tein parikymmentä vuotta töitä, jossa tienasin sen 60K€/vuosi. "
      Jo pelkkä sana "itsehän" kertoo, että olet luuseri joka ei kunnon palkkaa ole koskaan saanut.
      Ei jatkoon.

      • Anonyymi

        Reilusti yli keskitason on tienattu, jos 60K€/vuosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Reilusti yli keskitason on tienattu, jos 60K€/vuosi.

        Totta, ja se oli Freeport Cobaltilla. Entinen Outokumpu-OMG-Freeport. Tuo yksi kommentoija on vain katkera sikatilallinen, jolle Nasu ei nyt antanuktaan vapaaehtoisesti.


      • Anonyymi

        Nämä "itsehän tienasin" paljastaa jo lähteissä sen, että eivät ole tienanneet. Suomalainen ei rehentele eikä oikeasti lähemmäs sataatonnia tienaavat tänne edes kirjoittele.


    • Anonyymi

      Niin siis nettosaaja, tarkoitat varmaan.

      Suomen kotitalouksista oli 45%, eli 1.1 miljoonaa nettomaksajia vuonna 2013
      Jos huomioon kansalaisten saamat julkiset palvelut, nettomaksajia tuotakin vähemmän.
      Alle 30 000 tienaavat nettosaajia.
      Yli 100 000 tienaavat nettomaksajia, heitä 86 000
      Huomattava nettomaksaja olisi koulupudokas, joka perustanut ison yrityksen
      liberalismiwiki

      • Anonyymi

        Kiitos korjauksesta. Siis toki pointtini oli, että olen saanut enemmän, kuin olen maksanut. Toki toinen pointtini oli, että en olisi hengissä ilman veronmaksajia.

        Toisaalta nykyisin eloni on aika kivutonta. Ehkä minä en vain ole tajunnut olevani kuollut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos korjauksesta. Siis toki pointtini oli, että olen saanut enemmän, kuin olen maksanut. Toki toinen pointtini oli, että en olisi hengissä ilman veronmaksajia.

        Toisaalta nykyisin eloni on aika kivutonta. Ehkä minä en vain ole tajunnut olevani kuollut?

        Kerro similä taas sadannen kerran miten loukkaannuit työssäsi ja naisesi on tuhkattu. Sitä ei ole nyt kuultu moneen tuntiin.


    • Anonyymi

      Keskiluokka on tulonsiirroissa nettosaaja, lapsilisät ja eläkkeet. Ja käyttää eniten koulutuksensa vuoksi hyvinvointiyhteiskunnan koulutus-, sosiaali- ja terveyspalveluja.

      On tämä luokattomuutta teeskentelevä keskiluokka ja sitten ne muut, jotka ovat hyvin tietoisia siitä että Suomessa on luokkia. Keskiluokkaiset monintavoin ylenkatsoo alaluokkaisia, syyttää näitä laiskoiksi ja varkaiksi, vaikka itse ovat tän yhteiskunnan käenpoikasia. Eliittiä ei tässä isossa kuvassa tarvitse huomioida, lillukanvarsia. Vaikka nyt noi koulukirjat, miten sellainen jolla jää menojen jälkeen 200 euroa käteen, on voinut kustantaa näitä lapselleen, saati useammalle. Itsestäänselvyyksiä keskiluokalle monet asiat, jotka työväenluokalle todellisia esteitä, jopa lasten tekemisen esteitä.

      • Anonyymi

        Totta tuo, mitä sanot.


    • Anonyymi

      Joo paljonko tienasit pomollesi joka vei rahat ulkomaille eikä kierrä takasin valtiolle. Työtön ostaa ja varat palautuu työntekijöille verojen kautta valtiolle. Työtön ei maksa yhteiskunnalle mitään sen sijaan työntekijä on valtiota velkaannuttava

    • Anonyymi

      Paljon, mutta onko tämä oma valinta välttämättä

    • Anonyymi

      Suomessa on paljon pinnareita esim urheilijat tulee maksamaan yhteiskunnalle kun heistä ei ole paljoa hyötyä.Saavat parempaa terveydenhoitoa kuin esim duunarit.Ei ihme vaikka on hoitajapulaa kun 18.000 satsaa urheiluun veronmaksajien rahoilla.

    • "Suomenniemen pienellä lautalla"
      Mistä ihmeestä oon jäänyt paitsi?

    • Niih ilmaistyövoimaa tehnyt mitä ei arvosteta.

    • Olen nettomaksaja. Mielelläni maksan, koska kannatan hyvinvointiyhteiskuntaa. Kun katsoo palkkakuittia vuoden lopussa huomaa, että veroja tosiaan maksaa. Huomasin vasta nyt että sain viime vuonna 10te bonareita (en ollut laskenut summia yhteen), voin kuvitella ettei progression takia noista siirry paljon mitään pankkitilille.

      Olen aamut kaksi keisarinleikkausta, mutta ne on nyt maksettu aika lyhyessä ajassa takaisin. Päivähoito ja koulu taitaa olla pidempi aikaisempi takaisinmaksettava.

      • Anonyymi

        Luulen, että kalliit tutkinnot on pitkäaikaista takaisin maksettavaa; esim. Helsingin yliopistossa lääketieteen lisensiaatin tutkinto maksaa 180 000-200 000 euroa yhteiskunnalle eli pienen omakotitalon tai kerrostaloasunnon verran. Tuon tosiaan saa yhteiskunnalta ilmaiseksi, kun tuohon opinahjoon pääsee. Vertauksena sanottakoon, että muualla sama tutkinto on halvempi mutta vähintäänkin sen 90 000 euroa (muistaakseni Turussa halvin), joka on valtavasti rahaa. Maisterin tutkinto maksaa keskimäärin alasta riippuen 40 000-45 000 euroa eli puolet siitä, mitä lääketieteen lisensiaatin tutkinto halvimmillaan maksaa. Jos siis ihminen maksaa veroja esim. vuodessa 20 000, hän kuittaa tuon tutkinnon (kalleimman vaihtoehdon) 10 vuodessa. Siihen tietysti opintotuet, asumistuet ja muut tuet ja edut, mitä itse (ja perhe) saa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luulen, että kalliit tutkinnot on pitkäaikaista takaisin maksettavaa; esim. Helsingin yliopistossa lääketieteen lisensiaatin tutkinto maksaa 180 000-200 000 euroa yhteiskunnalle eli pienen omakotitalon tai kerrostaloasunnon verran. Tuon tosiaan saa yhteiskunnalta ilmaiseksi, kun tuohon opinahjoon pääsee. Vertauksena sanottakoon, että muualla sama tutkinto on halvempi mutta vähintäänkin sen 90 000 euroa (muistaakseni Turussa halvin), joka on valtavasti rahaa. Maisterin tutkinto maksaa keskimäärin alasta riippuen 40 000-45 000 euroa eli puolet siitä, mitä lääketieteen lisensiaatin tutkinto halvimmillaan maksaa. Jos siis ihminen maksaa veroja esim. vuodessa 20 000, hän kuittaa tuon tutkinnon (kalleimman vaihtoehdon) 10 vuodessa. Siihen tietysti opintotuet, asumistuet ja muut tuet ja edut, mitä itse (ja perhe) saa.

        Olen jo maksanut opiskeluni takaisin.


      • Anonyymi
        Emberizi kirjoitti:

        Olen jo maksanut opiskeluni takaisin.

        Mutta et vanhuutta.
        Se on tuntematon tulevaisuus eikä voi etukäteen tietää totuutta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta et vanhuutta.
        Se on tuntematon tulevaisuus eikä voi etukäteen tietää totuutta.

        Puhuukin tästä tilanteesta. Kuka tahansa meistä voi sairastua ja se vaikuttaa asiaan. Olen hyvinvointiyhteiskunnan kannattaja ja maksan mielelläni oman osuuteni (tosiaan yli sen 20te/v).

        Yksi kollega oli vaihtamassa työpaikkaa ja olisi saanut tonnin korotuksen. Kun laski mitä jää käteen oli summa n.300e/kk. Eli ei palkka oikeasti näy kukkarossa kovinkaan paljon, vaikka se olisi hieman parempi. Lääkärikaverini on 2-3kk/v omalla lomalla (kun ei ole vakituinen, voi valita), koska käytännössä käteen jäävä raha on sama tekeekö töitä vai ei. Itse en tee ylitöitä, vaan kerään saldoa, koska tilille tuleva summa on niin pieni ettei siinä ole mitään järkeä.

        Omat vanhempani ovat myös vielä nettomaksajia, vaikka ovat jo >75v. Terveys on pysynyt ikään nähden hyvänä tähän asti (kop-kop). Se ennustaa tervettä vanhuutta minullekin, mutta toki kukaan ei koskaan tiedä etukäteen miten käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulen, että kalliit tutkinnot on pitkäaikaista takaisin maksettavaa; esim. Helsingin yliopistossa lääketieteen lisensiaatin tutkinto maksaa 180 000-200 000 euroa yhteiskunnalle eli pienen omakotitalon tai kerrostaloasunnon verran. Tuon tosiaan saa yhteiskunnalta ilmaiseksi, kun tuohon opinahjoon pääsee. Vertauksena sanottakoon, että muualla sama tutkinto on halvempi mutta vähintäänkin sen 90 000 euroa (muistaakseni Turussa halvin), joka on valtavasti rahaa. Maisterin tutkinto maksaa keskimäärin alasta riippuen 40 000-45 000 euroa eli puolet siitä, mitä lääketieteen lisensiaatin tutkinto halvimmillaan maksaa. Jos siis ihminen maksaa veroja esim. vuodessa 20 000, hän kuittaa tuon tutkinnon (kalleimman vaihtoehdon) 10 vuodessa. Siihen tietysti opintotuet, asumistuet ja muut tuet ja edut, mitä itse (ja perhe) saa.

        Aivan. Koulutus on kallista, jos itse joutuisi pulittamaan rahat. Suomessa tätä ei ymmärretä.


      • Anonyymi
        Emberizi kirjoitti:

        Puhuukin tästä tilanteesta. Kuka tahansa meistä voi sairastua ja se vaikuttaa asiaan. Olen hyvinvointiyhteiskunnan kannattaja ja maksan mielelläni oman osuuteni (tosiaan yli sen 20te/v).

        Yksi kollega oli vaihtamassa työpaikkaa ja olisi saanut tonnin korotuksen. Kun laski mitä jää käteen oli summa n.300e/kk. Eli ei palkka oikeasti näy kukkarossa kovinkaan paljon, vaikka se olisi hieman parempi. Lääkärikaverini on 2-3kk/v omalla lomalla (kun ei ole vakituinen, voi valita), koska käytännössä käteen jäävä raha on sama tekeekö töitä vai ei. Itse en tee ylitöitä, vaan kerään saldoa, koska tilille tuleva summa on niin pieni ettei siinä ole mitään järkeä.

        Omat vanhempani ovat myös vielä nettomaksajia, vaikka ovat jo >75v. Terveys on pysynyt ikään nähden hyvänä tähän asti (kop-kop). Se ennustaa tervettä vanhuutta minullekin, mutta toki kukaan ei koskaan tiedä etukäteen miten käy.

        Noissa tarinoiduissa esimerkeissä ei huomioida tulevaaeläkettä laisinkaan.
        Koska eläkekertymä on prosentteina ansioista.


      • Anonyymi
        Emberizi kirjoitti:

        Puhuukin tästä tilanteesta. Kuka tahansa meistä voi sairastua ja se vaikuttaa asiaan. Olen hyvinvointiyhteiskunnan kannattaja ja maksan mielelläni oman osuuteni (tosiaan yli sen 20te/v).

        Yksi kollega oli vaihtamassa työpaikkaa ja olisi saanut tonnin korotuksen. Kun laski mitä jää käteen oli summa n.300e/kk. Eli ei palkka oikeasti näy kukkarossa kovinkaan paljon, vaikka se olisi hieman parempi. Lääkärikaverini on 2-3kk/v omalla lomalla (kun ei ole vakituinen, voi valita), koska käytännössä käteen jäävä raha on sama tekeekö töitä vai ei. Itse en tee ylitöitä, vaan kerään saldoa, koska tilille tuleva summa on niin pieni ettei siinä ole mitään järkeä.

        Omat vanhempani ovat myös vielä nettomaksajia, vaikka ovat jo >75v. Terveys on pysynyt ikään nähden hyvänä tähän asti (kop-kop). Se ennustaa tervettä vanhuutta minullekin, mutta toki kukaan ei koskaan tiedä etukäteen miten käy.

        MInäkin kannata hyvinvointiyhteyskuntaa. Silti en kannata mm. päihderiippuvaisten tukemista riippuvuudessaan. He aiheuttavat suuria turhia kustannuksia ja tukkivat esim. sairaaloiden päivityksen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aivan. Koulutus on kallista, jos itse joutuisi pulittamaan rahat. Suomessa tätä ei ymmärretä.

        Noilla hinnoilla mitä esität (joku esitti) hinta on 8-9 te/v. Sen maksaa veroina kohtuullisen nopeasti takaisin useimmilla aloilla, jos on töitä. Sanoisin, että vastavalmistuneen palkoilla se vie. 4-10v. Moni tekee töitä koko opiskeluajan (itsekin olin osa-aika töissä ~20h/vko alussa asti, ja koko-päivätöissä toisen puoliskon (hidasti kyllä vähän valmistumista aika tavalla).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noissa tarinoiduissa esimerkeissä ei huomioida tulevaaeläkettä laisinkaan.
        Koska eläkekertymä on prosentteina ansioista.

        Eikä eläke makseta palkasta itse erikseen verojen lisäksi kerätyn rahan tuottona? Ei valtio sitä käsittääkseni maksa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan. Koulutus on kallista, jos itse joutuisi pulittamaan rahat. Suomessa tätä ei ymmärretä.

        Miksei muka ymmärretä? Nää on aina niin huvittavia väitteitä.


      • Anonyymi
        Emberizi kirjoitti:

        Eikä eläke makseta palkasta itse erikseen verojen lisäksi kerätyn rahan tuottona? Ei valtio sitä käsittääkseni maksa.

        Valtio kerryttää eläkebudjettia jokusella miljardilla vuodessa.


      • Anonyymi
        Emberizi kirjoitti:

        Noilla hinnoilla mitä esität (joku esitti) hinta on 8-9 te/v. Sen maksaa veroina kohtuullisen nopeasti takaisin useimmilla aloilla, jos on töitä. Sanoisin, että vastavalmistuneen palkoilla se vie. 4-10v. Moni tekee töitä koko opiskeluajan (itsekin olin osa-aika töissä ~20h/vko alussa asti, ja koko-päivätöissä toisen puoliskon (hidasti kyllä vähän valmistumista aika tavalla).

        Opiskeluajan töitä tehdään vähemmän, muutamia tunteja viikossa. Lisäksi niistä ei kovin paljoa yleensä makseta. Joten verojakaan niistä ei tolkuttomasti kerry. Usein ei edes sen vertaa että saisi kuitattua niillä opiskelijaterveyden huollon kustannukset.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Opiskeluajan töitä tehdään vähemmän, muutamia tunteja viikossa. Lisäksi niistä ei kovin paljoa yleensä makseta. Joten verojakaan niistä ei tolkuttomasti kerry. Usein ei edes sen vertaa että saisi kuitattua niillä opiskelijaterveyden huollon kustannukset.

        Itse tein töitä ka 20h/vko.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Valtio kerryttää eläkebudjettia jokusella miljardilla vuodessa.

        Tarkoitaako tämä opiskeluajasta maksettavaa ja äitiyslomalta tulevaa kertymää? Maksetaanko muuten työttömyydestä kertymää?

        Äitiysloman kuvittelisi maksavan itsensä takaisin keskimäärin jälkeläisten kautta. Opiskeluajan ja mahdollisen työttömyydestä kertyvän eläkkeen logiikkaa en ymmärrä. Minua saa valistaa, jos koki tietää miksi niitä maksetaan .


    • Anonyymi

      Itsehän sitä ja tätä. Korosta nyt vielä lisää.

    • Anonyymi

      Sitä en tiedä en käytä terveys palveluita kun en niitä tarvitse, hampaat operoin itse kun tarvitsee, kirjastoa ja muuta en käytä enkä harrasta mitään lajia , ennen kaikkea elän yksin kun en ole mikään läheis toimisto, tilinauhoja en katsele kun niistä tulee vain paha mieli kun näkee paljonko sieltä on ryöstetty hölmöjen passaamiseen.

    • Anonyymi

      Suomalaiset työeläkkeet rahoitetaan pääasiassa työnantajien, työntekijöiden ja yrittäjien maksamilla työeläkemaksuilla. Myös valtio osallistuu työeläkkeiden rahoitukseen osittain.

      "huomautan ettei työeläkkeitä makseta verorahoista."

      Käytännössä on se ja sama maksanko palkastani esim. 30% veroa 8,65 % (53‒62-vuotiailla) työeläkemaksua ja työttömyysvakuutusmaksua 1,5% vai 40,15% veroa.

    • Anonyymi

      Suomen kokonaisveroaste on noin 44 prosenttia. Periaatteessa kaikki, joiden oma veroaste on tämän prosentin yläpuolella, ovat nettomaksajia ja kaikki sen alapuolella ovat nettosaajia.

      Jos kaikilla olisi samat tulot, sama vero% ja kaikki käyttäisivät julkisia palveluita saman verran, ei olisi ollenkaan nettomaksajia ja nettosaajia.

      - Sheena

      • Tuo ylittyy helpohkosti, kun ottaa laskuun mukaan alv ja muut verot mitä ei maksa suoraan palkata.


    • Anonyymi

      Meneehän se raha kuitenkin kiertoon. Ellei sitten sijoita ulkomaille ja kiertele veroja.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe