Aivopähkinä aikamatkustuksesta menneisyyteen

Anonyymi

Massa ei voi matkustaa aikaan, jolloin tämän olemassa olo ei ole ajassa läsnä.

Jos matkuistaisin 1900-luvun alkuun ja silloin ylitän olemassa oloni ajan, syntyisinkö uudelleen vai lakkaisinko olemasta? Koska en voi olla olemassa oleva, jos matkustan aikaan jollloin minua ei vielä ole. Syntyisin uudelleen ja unohtaisin kaiken aikamatkustuksesta. Vai lakkaisinko olemasta, koska nykyienn minä ohitin ajan jolloin synnyin enkä sen takia voi enään syntyä uudelleen, sillä matkustin nykyhetkestä menneisyyteen ja se aika on menyt kun minun piti syntyä ja näin minua ei enään ole. Mutta mitä tapahtuu jos matkustaisin aikaan jolloin minua ei ole, mitä minulle tapahtuisi?
Mitä mieltä itse olet??

7

602

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastaus on helppo: Aikamatkustus ajassa taaksepäin ei ole mahdollista.

• Anonyymi

Helpot vastaukset ovat lähes poikkeuksetta pelkkiä luuloja. Ei meillä ole oikeasti paljon tietoa tämän luokan asioista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Helpot vastaukset ovat lähes poikkeuksetta pelkkiä luuloja. Ei meillä ole oikeasti paljon tietoa tämän luokan asioista.

Ihmisellä on vain se tieto minkä ihminen kykenee havaitsemaan. Koko meidän havainnoima todellisuus voi olla todellisuudessa ihan jotain muuta. Jos ihminen voisi matkustaa ajassa taaksepäin, se muuttaisi ennemmin tai myöhemmin havaitsemamme todellisuuden täysin.

• Anonyymi

Butterfly efekti voisi olla jopa jotain senkaltaista, että et koskaan syntyisi samassa maailman haarassa, jonka ehkä loit loikkaamalla ajassa taaksepäin. Eli tulevat vanhempasi, jos edes tapaisivat koskaan, tai syntyisivät koskaan, eivät synnyttäisi toista "sinua". Joten pääseminen "takaisin" tulevaisuuteen, jota ei enää ole olemassakaan, olisi mahdoton. Yksisuuntainen tiketti toisinsanoen.

• Anonyymi

Et pysty matkustamaan ajassa taaksepäin siksi, että silloin syy-seuraussuhteet eli kausaliteetti hajoaisi. Ei ole väliä sillä olisitko itse olemassa juuri sinä ajankohtana johon matkustaisit kun matkustamisesi seuraukset kuitenkin muuttaisivat maailmaa myös sinun jo tapahtuneen elämäsi osalta. Syntyisi paradokseja.

Ajattele nyt itse. Matkusta vuoteen 1910 ja tapa Hitler, Stalin ja Mao. Vaikka et olisi vielä syntynytkään tuolloin niin maailma muuttuisi rajusti etkä itse koskaan syntyisi noiden muutosten vuoksi. Joten et voisi myöhemmin matkustaa ajassa taaksepäin tappamaan Hitleriä, Stalinia ja Maoa. Joten syntyisit kuitenkin. Joten...

• Anonyymi

Aikamatkustustarinoissa joudutaan spekuloimaan hieman ajan
      luonteesta ja tietysti aikakoneen toiminnasta, jotta juttu saadaan
      jotenkin toimimaan.

Aikakoneen periaatteen voimme suurpiirteisesti sivuuttaa, se on
      vain kone joka toteuttaa aikamatkan.

Ajan luonne on tietenkin sellainen jossa kone toteuttaa aikamatkan,
      tässä voimme olla aika luovia.
      Aikakäsitys olisi sellainen, joka olisi suht looginen, olematta suoraan
      minkään fysiikan teorian aikakäsitys, jos halutaan vaikuttavuutta aikateoria
      voisi olla hyvinkin tieteellinen.

Mitä siis tapahtuisi jos matkustat vuoteen 1900, aikaan ennen syntymääsi,
      yleisesti ottaen ei mitään erikoista, olet siellä samanikäinen kuin
      lähtiessäsi aikamatkalle, et nuorru matkalla mitenkään.
      Jos olet sotkenut rintapielesi sinapilla lähtiessäsi, sama sinappitahra
      on vaatteessasi, kun poistut koneesta vuonna 1900.

Miksi näin, on kohtuullista olettaa ettei sinuun ja koneeseen kohdistu
      mitään taaksepäin kausaliteettia aikamatkan aikana.

Jos oletamme että sinä olet se nero joka keksii aikakoneen, sinä olet
      ensin tehnyt joitain pieniä kokeita, toimisiko kone ollenkaan.

Joissakin kohtaa näissä kokeissa, havaitset yllättävän tosiseikan,
      kun tavallisesti käytämme lineaarisia aikatermejä puhuessamme
      arkielämän tapahtumista, huomaat että aikamatkojen tapahtumilla
      on oma aikalogiikka, jossa tapahtumien aikasuhteet eivät ole lineaarisia.

Lineaaristen aikatermien käyttö aikamatkojen kuvauksessa johtaa
      vain loogisiin ristiriitoihin, joita jotkut kutsuvat aikaparadokseiksi.

Kun olet selvittänyt aikamatkojen logiikan, selviää heti mitä voit
      tehdä aikamatkoilla ja mitä ei .
      Tietenkään meillä tavallisilla pulliaisilla ei ole oikeaa käsitystä
      asiasta, mehän emme tiedä aikamatkan logiikkaa, me vain pyörimme
      "paradokseissa" joita lineaarinen käsityksemme aiheuttaa.

• Anonyymi

Jos oletetaan että ajassa pystyisi matkustamaan taaksepäin, ja matkustaisit ajassa taakepäin, niin olemassaolosi tässä ajassa (paikassa) loppuisi aivan samaan tapaan kuin lähtisit ulkomaanmatkalle, eli olet elossa ja olemassa, mutta kokonaan toisaalla. Ja jos jotain ikävää tapahtuisi, niin sinne jäisit, ja lopullisesti pois tästä paikasta siitä eteenpäin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      401
      3328
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      315
      1546
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1342
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      109
      1341
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1315
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1265
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1175
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      1082
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      26
      985
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      867
    Aihe