Ihmettelen, miten hitaasti etukumarassa, tanko alhaalla, satula ylhäällä polkevista suurehko osa etenee? Aivan niinkuin väsyisivät ja luovuttaisivat jossain vaiheessa lenkkiään?
Ajan melko pystyssä, 7-vaihteisella, painavahkolla, city-pyörällä, painavilla pistosuojatuilla renkailla, enkä väsy. Etukeno rasittaisi selkää. Pystyssä asennossa ilmanvastus vain hidastaa, mutta muuten kaikki muu on paremmin ja reidet ja pakarat tekevät tehokkaasti työtään/lepäävät itse, ilman pidettyjä taukojakin. Kyljetkin työskentelevät jonkin verran ja vatsa litistyy, mikä on vain hyvä.
Vauhdin huumaa?
8
59
Vastaukset
- Anonyymi
Jaa jaa, kumma kun kilpapyöräilyssä ei käytetä tuota tehokkaampaa tekniikkaa. Itsellä on ollut aina heikko selkä, mutta ei se ole kyllä pyöräillessä vielä koskaan rasittunut. Olisiko tuollaisessa tapauksessa liian suuri pyörä.
Niin, eihän tuo nykyisenmallinen maantie/kilpapyörään ajo-asento ole hioutunut nykyisenkaltaiseksi vasta kuin noin 140-150 vuoden aikana ja pyörätehtaiden suunnitteluosastot käyttävät tänäkin päivänä isoja summia sen edelleen muokkaamiseen.
Hyvä että meillä on kuitenkin palstalla tietäjä joka tietää paremmin miten pyörän ajoasento kuuluu tehdä ja mikä on paras mihinkin...
- Anonyymi
Etukeno on hyvä asento 35-40km/h vauhdissa. Suurin osa polkee kuitenkin 15-20km/h vauhdilla, jossa mukavuuteen kannattaa panostaa enemmän kuin etukenoon.
Minusta on mielenkiintoista että joku pystyy sanomaan kaikkien puolesta mikä ajoasento on kaikille se mukavin.
Itse tykkään ainakin osittain etukenosta ajoasennosta jolloin paino jakautuu tasaisemmin eli osa kuskin painosta välittyy satulalle, osa ojaustankoon (ja osa myös tietysti polkimille), tämä on omasta mielestäni se itselleni mukavin asento ajaa pyörällä. Tietysti huomattavan etukeno asento siirtää painoa käsille senverran paljon, että ne saattavat alkaa puutumaan hieman pidemmällä ajomatkalla.
Itse tosiaan kun ajan paljolti tosiaan suhteellisen etukenossa asennossa (maastopyörillä joissa itselleni sopivin ajoasento muodostuu niin, että ohjaustangon ja satulan korkeudet ovat osapuilleen samat), niin kun muutamaan kertaan olen viimeaikoina ajanut pyörillä joissa on selkeän pysty ajoasento, niin kyseinen asento ojn ollut itselleni huomattavan epämukava ja etenkin koen että pyörän käsittely kyseisessä ajoasennossa on hyvin epävarmaa ja epätarkkaa, mutta se asia saattaa liittyä myös tietysti hieman toisenlaiseen ohjausgeometriaan pyörien välillä.
- Anonyymi
Se on hyvä.
- Anonyymi
Onko aloittajalla myös villahousut ja kumisaappaat ajellessa?
- Anonyymi
Jos ei ole tottunut matalaan ajoasentoon, niin pystyasento voi tuntua paremmalta.
- Anonyymi
100km menee kevyesti yli 30/km keskarilla. Sopii kokeilla 7-v citypyörällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?134555Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy3423702Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja363416Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk182880Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin112539- 2732273
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...3071733- 961692
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi461439Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_81163