Ohuemmat kielet sähkökitaraan? (auttakee, pliiz)

Anonyymi

Ok. Kitarani on J & D Telecaster jonka ostin käyttökelpoisena. On nyt siis kaksi ongelmaa. Kitarassani on 10- setti, enkä tiedä onko se 10-46 vai 10-50 vai jotain muuta. Haluaisin vaihtaa (kenties) reilustikin ohuemmat kielet, vaan en tiedä kuinka paljon ohuemmat voi vaihtaa ilman että joutuu viilaamaan jotakin. Tarkoitus olisi saada kitarasta vähän vähemmän ''jazz''. Diskanttikieletkin tuntuvat mielestäni aika paksuilta. Jos laittaisi esim. 9-46 setin. Vaan jos se sitten rämisee/ei soi kunnolla.

t. Guitarmen '83

13

761

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Paksumpaan settiin vaihtaminen on yleensä hankalampaa. Arvelen (kokemuksesta) ettei tuollainen tuota minkäänlaista vaikeutta, onhan kitarassa niitä säätömahdollisuuksia yleensä riittävästi. Tallapalojen nosto jo riittää. Intonaatio pitää kuitenkin tarkastaa mutoksen jälkeen.

• Anonyymi

Kaulan kaarevuuden (suoruuden) säätö on todennäköisesti edessä, kun vaihtaa eri paksuiset kielet.

Näin säädät kitaran kaularaudan
      https://youtu.be/gGHwqw-aYcU

• Anonyymi

9-42 on hyvä setti. Ohkaisempaan en menisi. Intonaation tarkastus vaihdon jälkeen.

• Anonyymi

Kielet on kireämmällä pitkäskaalaisissa kitaroissa kuten Tele ja Strato, joten ohut kieli katkeaa niissä helpommin kuin Gibsonin eri malleissa.

• Anonyymi

9-42 on hyvä. 8 olisi jo niin ohut kieli että se voisi helposti katketa. Minulla 9 -kokoinenkin on katkennut useamman kerran kitaran huolimattomassa käsittelyssä.

• Anonyymi

F-musiikki Kaisaniemenkadulla on lopettanut. Sieltä sai tarvittaessa eurolla 9-koon ohuita e-kieliä. Neuvokaa nyt korvaava kivijalkamyymälä.

• Anonyymi

Voisi kuvitella että "soitinliike helsinki" hakusanoilla tulisi jotakin vastauksia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voisi kuvitella että "soitinliike helsinki" hakusanoilla tulisi jotakin vastauksia.

Poikkesin jo soitinliike Laineessa, eikä siellä ollut. Kysyn täältä koska se kätevämpää.

• Anonyymi

DLX-musicissa Kalasatamassa varmaan löytyy, Musamaailma on toinen, kai sekin kaisaniemessä, krunikan laitamilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Poikkesin jo soitinliike Laineessa, eikä siellä ollut. Kysyn täältä koska se kätevämpää.

Aina voi soittaa liikkeeseen ja kysyä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aina voi soittaa liikkeeseen ja kysyä.

Niinkö on totta.

• Anonyymi

Ernie Ball Hybrid Slinky 9-46 , 3 kpl paketti on halvimmillaan varmana jotakin 20 € paikkeilla. Alle 7 € per setti ei ole paha hinta.

• Anonyymi

Itse oon käyttänyt 9-42 settiä ja toimii hyvin. Intonaation säädin, mutta muuta ei tarvinnut muuttaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      304
      3011
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      61
      2343
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      2027
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      118
      1794
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      126
      1719
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1385
    7. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      65
      1347
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1337
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1263
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1223
    Aihe