EU liittovaltion uusi ilmastokirja

Tuhansien sivujen ilmastoraamattu julkaistu. Onko kukaan tutustunut ja saanut selkoa mitä tuleman pitää?
Säköautoja sataa taivaalta ja polttikset painetaan maan rakoon ja kaikilta joilla on vähänkin jotain ylimääräistä se pannaan verolle, niinkö se mennee?

28

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Puun poltto lämmityksessä ja saunoissa meko varmasti kieltojen listalle.

    • Anonyymi

      Taidat tosiaan olla "vähän onnellinen". Toinen virkkeesi oli kuin Ville viisivuotiaalta.
      Mitä luulet saavuttavasi lapsellisella perseilylläsi ? Siis muuta kuin myötähäpeää.

    • Anonyymi

      Juurikin oli juttu jossa huoltamon pitäjää haastateltiin koska on mahdollista että heille tulee sähkönautojen pikalataus velvoite. Hintaa saattaa kertyä jopa 100000 euroa eikä kaikki aseman pitäjät ehkä kestä menoerää, joka taas saattaa tietää konkursseja pienimille asemille. Markkinat ei siis hoidakaan asiaa kuten on ajateltu. Pikalatauksille on varmasti vielä vähän kysyntää joten ymmärtää huoltamon pitäjien nihkeä suhtautuminen. Pikalataus on jo nyt kalliimpaa, säkölautoilu helposti asettaa sähköautoilijat eriarvoiseen asemaan koska ne jotka eivät voi ladata kotonaan esim omakotitaloissa joutuvat maksamaan ajoistaan huomattavasti enemmän. Säköautoiluun siirtyminen ei tule olemaan helppoa laajassa mittakaavassa vaikka autoja sataisi taivaalta.

      • Anonyymi

        Ja niitä lautauspaikkoja pitäisi huoltoasemalla olla kymmenkertainen määrä bensapistooleihin verrattuna. Sinne pitäisi rakentaa uusi sähkölinja sekä pikalaturit vaativat ison jäähdytetyt muuntajat, joten kalliiksi tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja niitä lautauspaikkoja pitäisi huoltoasemalla olla kymmenkertainen määrä bensapistooleihin verrattuna. Sinne pitäisi rakentaa uusi sähkölinja sekä pikalaturit vaativat ison jäähdytetyt muuntajat, joten kalliiksi tulee.

        Nyt tuli todellisen siantuntijan kommentti. Nykyään jo lähes kaikissa automarketeissa on useita latauspisteissä kuin myös isoilla huoltoasemilla, joissa on ruokailumahdollisuus. Taloyhtiöihin rakennetaan jatkuvasti uusia latauspisteitä.
        Parin besapumpun kahvibaariasemalle on aika turha latauspisteitä rakentaakaan.

        Taidat olla vähän jäljessä siitä, mitä maailmalla tapahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tuli todellisen siantuntijan kommentti. Nykyään jo lähes kaikissa automarketeissa on useita latauspisteissä kuin myös isoilla huoltoasemilla, joissa on ruokailumahdollisuus. Taloyhtiöihin rakennetaan jatkuvasti uusia latauspisteitä.
        Parin besapumpun kahvibaariasemalle on aika turha latauspisteitä rakentaakaan.

        Taidat olla vähän jäljessä siitä, mitä maailmalla tapahtuu.

        Pikalatauskin on vielä hidasta tankkaamiseen verrattuna, eli jotta palvelu pelaa niin tepseleitä pitää olla paljon enemmän kuin pistooleja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tuli todellisen siantuntijan kommentti. Nykyään jo lähes kaikissa automarketeissa on useita latauspisteissä kuin myös isoilla huoltoasemilla, joissa on ruokailumahdollisuus. Taloyhtiöihin rakennetaan jatkuvasti uusia latauspisteitä.
        Parin besapumpun kahvibaariasemalle on aika turha latauspisteitä rakentaakaan.

        Taidat olla vähän jäljessä siitä, mitä maailmalla tapahtuu.

        Automarketeissa ei ole pikalatausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Automarketeissa ei ole pikalatausta.

        Ei ole pikalatausta, joten kaupassa pitää viipyä koko päivä, jos kaikki latauspistokkeet on varattuna kun menet kauppaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tuli todellisen siantuntijan kommentti. Nykyään jo lähes kaikissa automarketeissa on useita latauspisteissä kuin myös isoilla huoltoasemilla, joissa on ruokailumahdollisuus. Taloyhtiöihin rakennetaan jatkuvasti uusia latauspisteitä.
        Parin besapumpun kahvibaariasemalle on aika turha latauspisteitä rakentaakaan.

        Taidat olla vähän jäljessä siitä, mitä maailmalla tapahtuu.

        Elätkö unelmissa. Todellisuus saattaa iskeä pahasti kasvoihin tulevaisuudessa, kun ajat sinne automarkettiin tai ABC:lle ja sähköautosi akku on lähes tyhjä. Siellä onkin jo kymmeniä muita sähköautoilijoita odottamassa vuoroaan päästä lataamaan autoa niistä muutamasta töpselistä. Sinun vuorosi tulee sitten ehkä joskus, mutta saattaa mennä yömyöhään ennenkuin kaikki sinua ennen tulleet saavat autonsa ladattua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tuli todellisen siantuntijan kommentti. Nykyään jo lähes kaikissa automarketeissa on useita latauspisteissä kuin myös isoilla huoltoasemilla, joissa on ruokailumahdollisuus. Taloyhtiöihin rakennetaan jatkuvasti uusia latauspisteitä.
        Parin besapumpun kahvibaariasemalle on aika turha latauspisteitä rakentaakaan.

        Taidat olla vähän jäljessä siitä, mitä maailmalla tapahtuu.

        Isossa marketissa on 1000-2000 autopaikkaa. Mitäs jos vaikka kolmasosa asiakkaista tulisi sähköautolla kauppaan ja haluaisi ladata autonsa?

        Taloyhtiössä on 30-50 autopaikkaa. Jos kaikilla olisi sähköauto niin se vaatisi saman verran latauspisteitä tai sitten pitäisi sopia latausvuorot niin, että esimerkiksi keskiyöllä herättäisiin vaihtamaan autojen paikkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isossa marketissa on 1000-2000 autopaikkaa. Mitäs jos vaikka kolmasosa asiakkaista tulisi sähköautolla kauppaan ja haluaisi ladata autonsa?

        Taloyhtiössä on 30-50 autopaikkaa. Jos kaikilla olisi sähköauto niin se vaatisi saman verran latauspisteitä tai sitten pitäisi sopia latausvuorot niin, että esimerkiksi keskiyöllä herättäisiin vaihtamaan autojen paikkoja.

        Kun infra on rakennettu, muuttuu systeemit. Evoluution 2. Versio on luultavasti vaihdettava akku. Sitten rakennetaan infra uusiksi ja autokauppakin siinä vilkastuu. On siinä se hyvä puoli, että kohta köyhäkin saa kiinteäakkuisen menopelin halvalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elätkö unelmissa. Todellisuus saattaa iskeä pahasti kasvoihin tulevaisuudessa, kun ajat sinne automarkettiin tai ABC:lle ja sähköautosi akku on lähes tyhjä. Siellä onkin jo kymmeniä muita sähköautoilijoita odottamassa vuoroaan päästä lataamaan autoa niistä muutamasta töpselistä. Sinun vuorosi tulee sitten ehkä joskus, mutta saattaa mennä yömyöhään ennenkuin kaikki sinua ennen tulleet saavat autonsa ladattua.

        Oletko tosissasi? Kyllä latauspisteiden määrä lisääntyy sähköautokannan kasvaessa. Omakoti- ja rivitaloihin on helppo saada hitaat latauspisteet ja kotipihassahan se auto eniten seisoo. Myös työpaikoilla on jo nyt latauspisteitä, joiden virranajokyky on pieni, mutta joihin autot kytketään n. 8 tunniksi kerrallaan. Myös taloyhtiöihin on tulossa lakisääteinen velvollisuus lisätä latauspisteitä eräiden remonttien yhteydessä.

        Taidat itse elää unelmissa. Meinaan painajaiunissa. Et kai usko, etteikö latauspisteiden tarvetta olisi kukaan ennen sinua ajatellut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun infra on rakennettu, muuttuu systeemit. Evoluution 2. Versio on luultavasti vaihdettava akku. Sitten rakennetaan infra uusiksi ja autokauppakin siinä vilkastuu. On siinä se hyvä puoli, että kohta köyhäkin saa kiinteäakkuisen menopelin halvalla.

        Älä unta näe. Ei tule koskaan toteutumaan. Akun vaihto marketin pihalla vai huoltoasemalla? Miten paloturvallisuus ym. Tuollainen vuokra-akku järjestelmä tulisi maksamaan autonkäyttäjälle todella paljon. Luuletko, että kukaan yrittäjä hankkisi ihan pikkurahalla ison pinon akkuja ja varastotilan missä niitä säilytettäisiin sekä huolehtisi niiden jatkuvasta lataamisesta sekä siirtelystä trukilla vaihtopisteeseen. Niitä latauspaikkoja pitäisi olla ihan yhtä paljon jos ei enemmänkin ja akkuja paljon enemmän kuin on autoja. Tesla model 3 akku painaa 478 kiloa. Akun vaihto ei ihan käsipelillä onnistu eikä tavallisella pulliaisella ole lupaa tehdä sähköautolle minkäänlaisia huoltotöitä. Saattaa olla hengenlähtö lähellä jos menee itse asentelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä unta näe. Ei tule koskaan toteutumaan. Akun vaihto marketin pihalla vai huoltoasemalla? Miten paloturvallisuus ym. Tuollainen vuokra-akku järjestelmä tulisi maksamaan autonkäyttäjälle todella paljon. Luuletko, että kukaan yrittäjä hankkisi ihan pikkurahalla ison pinon akkuja ja varastotilan missä niitä säilytettäisiin sekä huolehtisi niiden jatkuvasta lataamisesta sekä siirtelystä trukilla vaihtopisteeseen. Niitä latauspaikkoja pitäisi olla ihan yhtä paljon jos ei enemmänkin ja akkuja paljon enemmän kuin on autoja. Tesla model 3 akku painaa 478 kiloa. Akun vaihto ei ihan käsipelillä onnistu eikä tavallisella pulliaisella ole lupaa tehdä sähköautolle minkäänlaisia huoltotöitä. Saattaa olla hengenlähtö lähellä jos menee itse asentelemaan.

        Tottakai semmonen tulee ja vinkkejä tulevasta löytyy jo: https://www.youtube.com/results?search_query=electric car battery change station

        2-3 isompaa auton valmistajaa kun lähtee yhteishankkeeseen, homma on siinä. Kehitettävää tietty on vielä. Vaihto pitää sujua samaan tyyliin kuin vaikkapa patteriporassa erona, että homman tekee huoltoaseman vaihtopisteessä robotti. Tottakai akkuja standardoidaan jolloin ei yhden vaihtopisteen varastossa tarvitse olla montakaan akkua (tyhjät ladataan saman tien täyteen). Tässä on se etu, että käytössä on aina toimiva akku ja akun vaihtoon kuluu aikaa jopa vähemmän kuin polttoaineen tankkaukseen. Miinuksena tietty on käyttökustannusten nousu mutta toisaalta kun akku ei vanhene, auto säilyttää paremmin arvonsa.

        Mielestäni tämä on oikein toteutettuna ylivoimainen vaihtoehto sähköauton ongelmien ratkaisuun. Joka tapauksessa vaikka systeemi ei olisi juuri tämä, ihan varmaan sähköauton kehityksessä tullaan näkemään useita vanhan tekniikan syrjäyttäviä "sukupolven vaihdoksia". Voi jopa olla, ettei ekan sukupolven sähköautoja enää tueta abt. 10 v päästä eli ne kyllä toimivat mutta latausmahdollisuudet vähenevät uusien systeemejen tieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai semmonen tulee ja vinkkejä tulevasta löytyy jo: https://www.youtube.com/results?search_query=electric car battery change station

        2-3 isompaa auton valmistajaa kun lähtee yhteishankkeeseen, homma on siinä. Kehitettävää tietty on vielä. Vaihto pitää sujua samaan tyyliin kuin vaikkapa patteriporassa erona, että homman tekee huoltoaseman vaihtopisteessä robotti. Tottakai akkuja standardoidaan jolloin ei yhden vaihtopisteen varastossa tarvitse olla montakaan akkua (tyhjät ladataan saman tien täyteen). Tässä on se etu, että käytössä on aina toimiva akku ja akun vaihtoon kuluu aikaa jopa vähemmän kuin polttoaineen tankkaukseen. Miinuksena tietty on käyttökustannusten nousu mutta toisaalta kun akku ei vanhene, auto säilyttää paremmin arvonsa.

        Mielestäni tämä on oikein toteutettuna ylivoimainen vaihtoehto sähköauton ongelmien ratkaisuun. Joka tapauksessa vaikka systeemi ei olisi juuri tämä, ihan varmaan sähköauton kehityksessä tullaan näkemään useita vanhan tekniikan syrjäyttäviä "sukupolven vaihdoksia". Voi jopa olla, ettei ekan sukupolven sähköautoja enää tueta abt. 10 v päästä eli ne kyllä toimivat mutta latausmahdollisuudet vähenevät uusien systeemejen tieltä.

        Niin varmaan. Laitetaanko tuollainen miljoonia maksava patterinvaihtohalli joka kylään ja isompiin kaupunkeihin niitä tarvitaan kymmeniä. Mitäs teet jos akku alkaa loppumaan ja lähimmälle patterinvaihtorobotille on matkaa vaikka 200 km


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin varmaan. Laitetaanko tuollainen miljoonia maksava patterinvaihtohalli joka kylään ja isompiin kaupunkeihin niitä tarvitaan kymmeniä. Mitäs teet jos akku alkaa loppumaan ja lähimmälle patterinvaihtorobotille on matkaa vaikka 200 km

        Sitten katsotaan peruutuspeiliin ja sanotaan: "voihan v...u. mähän oon täys idiootti".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten katsotaan peruutuspeiliin ja sanotaan: "voihan v...u. mähän oon täys idiootti".

        Oikein. Vain idiootti ostaa patteriauton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai semmonen tulee ja vinkkejä tulevasta löytyy jo: https://www.youtube.com/results?search_query=electric car battery change station

        2-3 isompaa auton valmistajaa kun lähtee yhteishankkeeseen, homma on siinä. Kehitettävää tietty on vielä. Vaihto pitää sujua samaan tyyliin kuin vaikkapa patteriporassa erona, että homman tekee huoltoaseman vaihtopisteessä robotti. Tottakai akkuja standardoidaan jolloin ei yhden vaihtopisteen varastossa tarvitse olla montakaan akkua (tyhjät ladataan saman tien täyteen). Tässä on se etu, että käytössä on aina toimiva akku ja akun vaihtoon kuluu aikaa jopa vähemmän kuin polttoaineen tankkaukseen. Miinuksena tietty on käyttökustannusten nousu mutta toisaalta kun akku ei vanhene, auto säilyttää paremmin arvonsa.

        Mielestäni tämä on oikein toteutettuna ylivoimainen vaihtoehto sähköauton ongelmien ratkaisuun. Joka tapauksessa vaikka systeemi ei olisi juuri tämä, ihan varmaan sähköauton kehityksessä tullaan näkemään useita vanhan tekniikan syrjäyttäviä "sukupolven vaihdoksia". Voi jopa olla, ettei ekan sukupolven sähköautoja enää tueta abt. 10 v päästä eli ne kyllä toimivat mutta latausmahdollisuudet vähenevät uusien systeemejen tieltä.

        Tuo on todellakin täysin utopistinen ajatus. Tuskin sähköautojen omistajat ovat valmiit ajamaan kymmeniä tai jopa satoja kilometreja lähimmälle vaihtorobotille saadakseen autoonsa täyteen ladatun akun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on todellakin täysin utopistinen ajatus. Tuskin sähköautojen omistajat ovat valmiit ajamaan kymmeniä tai jopa satoja kilometreja lähimmälle vaihtorobotille saadakseen autoonsa täyteen ladatun akun.

        On teillä jutut ;)
        Tottahan näitä akkujen vaihtopisteitä tulee jokaiselle huoltikselle ja markettien parkkipaikoille. Kunhan nyt ensin on saatu asennettua latausasemat ja myytyä ihmisille näitä nykyisiä sähköautoja niin sitten tulee uuden sukupolven sähköautot ja systeemit päivitetään. Joka väittää, ettei homma tule menee näin, tavalla tai toisella, ei tunne pätkän vertaa markkinatalouden toimintaa.


    • Anonyymi

      Olen kuullut, että tulossa on progressiivinen ilmastovero joka perustuu tulojen määrään.

      • Anonyymi

        Minä taas olen kuullut, että tulossa on degressiivinen populismivero.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä taas olen kuullut, että tulossa on degressiivinen populismivero.

        Alarmisteilta ei sitten peritä mitään veroa. Tieteellinen sosialismi on jo täällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alarmisteilta ei sitten peritä mitään veroa. Tieteellinen sosialismi on jo täällä.

        Tiede ei tunnusta ismejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiede ei tunnusta ismejä.

        Ilmastonlämpenemistiede ei ole sen kummempi tiede kuin skientologia.


    • Anonyymi

      Ilmastoveron täytyy toimia vähän kuin Robin Hood. Sähköautoista puhutaan aivan liikaa päästöjen alentamisen yhteydessä, niilä on hyvin pieni merkitys.

      • Anonyymi

        Ne ovat osaratkaisu. Liikenteen päästöt ovat Suomessa n. viidennes ihmisen aiheuttamista CO2 päästöistä. Jos ne saadaan poistetuksi jollain aikavälillä, sillä on merkitystä, joskaan se ei tietenkään yksin ratkaise ongelmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne ovat osaratkaisu. Liikenteen päästöt ovat Suomessa n. viidennes ihmisen aiheuttamista CO2 päästöistä. Jos ne saadaan poistetuksi jollain aikavälillä, sillä on merkitystä, joskaan se ei tietenkään yksin ratkaise ongelmaa.

        Suomen liikenteen päästöjen poistamisella ei ole mitään vaikutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen liikenteen päästöjen poistamisella ei ole mitään vaikutusta.

        Mutta kunnianhimo se kunnianhimo olla esimerkkinä. Lopputulokselle siis mikä se on? onhan jo sanottu että se tekee kipeetä kaikille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi mies

      En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      35
      5089
    2. Ripeyttä asiointiin

      Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      34
      2324
    3. Mietin aina vain

      Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      7
      1808
    4. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

      Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      1800
    5. Koska me nähdään

      Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      82
      1512
    6. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

      Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      140
      1412
    7. En tunne muita

      Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      1126
    8. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

      Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      234
      1102
    9. Olen vähän

      Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1034
    10. Ollaan kuin yö ja päivä

      Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.
      Ikävä
      70
      1018
    Aihe