Kuinka kauan 1kg suolapaketti kestää sinulla

Anonyymi

Kuinka paljon suolaa käytät, kuinka monta 1kg suolapakettia vuodessa kuluu, entä lihaliemikuutioiden määrät?
Kuulemma enimmäis suositus on 5g eli 1tl/ päivä.
Meikäläisellä on kaapissa 1kg ruokasuolapaketti ja 1kg merisuolapaketti.
Merisuolaa laitan, kun keitän perunoita noin suurinpiiretin 1-1,5 tl riippuen perunamäärästä ja isoja perunoita keitän yleensä 4, että seuraavana päivänä lämmitän 2 perunaa kastikkeen kanssa.
Kastikeeseen laitan 1 lihaliemikuution ja pari kertaa sitä riittää syöräväksi.

Merisuolapaketti riittää noin 6-7 kuukauden ajaksi ja ruokasuokapaketti noin 5 kuukauden ajaksi.
Yleensä lisään suolaa perunoihin ja kastikkeeseen 1/4 osaa tai vajaa puoli t-lusikallista.

Muutaman kerran olin sukulaisen luona kyläilemässä ja tämä tarjosi kalakeittoa.
Totesi, että laita lisää suolaa, jos ei ole tarpeekis.
Lisäsin suolaa ja onnettomassa suolasirottimessa oli vaan 3 reikää ja sukulainen totesi, kun suolaa lisässin, että älä laita liikaa suolaa.
Ei ollut riittävästi suolaa, vaikka sitä lisäsin ja kun ei sirottimesta tullut suolaa juuri mitään, niin piti vatkata minuuttitolkulla, että sai riittävästi suolaa.

Kyllä se suola elimistöstä pois lähtee, kun hikoilee.

30

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En ole koskaan kiinnittänyt huomiota kauanko kestää. Mutta itse käytän myös merisuolaa. Käytän sitä kaikkeen ja sirottimessa on sellainen jauhin, jota pyörittämällä tulee hienojakoista suolaa. Samanlainen sirotinmylly on käytössä myös pippureille, jotka ostan aina kokonaisena.

    • Fiksumpi ois avannut sen sirottimen korkin ja kaatanut sopivan määrän kämmenelle ja siitä sitten soppaan.


      Mä en oo oikeestaan koskaan tullu ajatelleeksi paljonko mulla suolaa kuluu. Se mikä menee, menee lähinnä keitinveteen, eikä sitä näinollen kamalasti elilmistöön kulkeudu.
      Ruoasta riippuen sitä tietysti tulee laitettua ihan siihen syötäväänkin annokseen. Läheskään kaikkiin ruokiin en laita ollenkaan, kun karvikset, sipulit, pippurit ja yrttimausteet antavat paremman maun.
      Peruna- ja viljaruokiin (aamupuuro) suolaa pitää tietenkin laittaa, mutta esimerkiksi pastaruokiin ja vastaaviin sörsseleihin ei tarvitse ollenkaan.

      Liemikuutiopaketti mulla kestää varmaan vuoden, kun joskus harvoin sitäkin laitan murusen joihinkin ruokiin (en siis koskaan koko palaa).

      • Anonyymi

        Ostan sellaisen 17 kuution liemipaketin kerralla ja kyllä parin kuukauden välein joutuu liemihyllyllä vierailemaan.
        Pastaruokaan pitää olla suolaa. Suolaton lasagne ei kyllä maistu.
        Mulla menee yks lihaliemikuutio kastikkeeseen ja lohikeittoa kun teen vajaan litran, niin pari kalakuutiota menee heittämällä.
        Hernekeitto purkkiin menee yksi lihaliemikuutio.

        Kaupan einesruokiin joutuu aina lisäämään suolaa, ovat lähes suolattomia.
        Suola antaa ruokaan makua, suolatonta ruokaa ei syö vanha erkkikään.
        Aina joutuu lisäämään suolaa kauan graaviloheen, ei ole tarpeeksi suolaa.


      • Anonyymi

        Sairasta lisätä puuroon suolaa, en ole koskaan kuullut tällaisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ostan sellaisen 17 kuution liemipaketin kerralla ja kyllä parin kuukauden välein joutuu liemihyllyllä vierailemaan.
        Pastaruokaan pitää olla suolaa. Suolaton lasagne ei kyllä maistu.
        Mulla menee yks lihaliemikuutio kastikkeeseen ja lohikeittoa kun teen vajaan litran, niin pari kalakuutiota menee heittämällä.
        Hernekeitto purkkiin menee yksi lihaliemikuutio.

        Kaupan einesruokiin joutuu aina lisäämään suolaa, ovat lähes suolattomia.
        Suola antaa ruokaan makua, suolatonta ruokaa ei syö vanha erkkikään.
        Aina joutuu lisäämään suolaa kauan graaviloheen, ei ole tarpeeksi suolaa.

        Onko Suomessa vieläkin niin pöljiä että luulevat suolan olevan mauste? Ei ole!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sairasta lisätä puuroon suolaa, en ole koskaan kuullut tällaisesta.

        Joko keität käsittämättömän pahaa puuroa tai et ole koskaan puuroa keittänytkään.

        Nuorena poikana kun olin lastenlikkana tutuillani, perheen äiti keitti juuri tuollaista kammottavaa puuroa. Ekaks ihmettelin ku perheen pojat lisäs puuroon sokeria, mut kai se oli pakko että pystyi suolattoman puuron saamaan kurkusta alas.

        En siis lisää puuroon suolaa, vaan laitan sitä vähän siinä tekovaiheessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ostan sellaisen 17 kuution liemipaketin kerralla ja kyllä parin kuukauden välein joutuu liemihyllyllä vierailemaan.
        Pastaruokaan pitää olla suolaa. Suolaton lasagne ei kyllä maistu.
        Mulla menee yks lihaliemikuutio kastikkeeseen ja lohikeittoa kun teen vajaan litran, niin pari kalakuutiota menee heittämällä.
        Hernekeitto purkkiin menee yksi lihaliemikuutio.

        Kaupan einesruokiin joutuu aina lisäämään suolaa, ovat lähes suolattomia.
        Suola antaa ruokaan makua, suolatonta ruokaa ei syö vanha erkkikään.
        Aina joutuu lisäämään suolaa kauan graaviloheen, ei ole tarpeeksi suolaa.

        "Kaupan einesruokiin joutuu aina lisäämään suolaa, ovat lähes suolattomia."

        Einesruokiin pitää kyllä aina lilsätä mausteita, muttei ikinä suolaa. Sitä niissä tuppaa olemaan liikaa jo valmiiksi.


    • Menee yli vuosi kulutella kiloa suolaa.

      • Anonyymi

        Mulla menee yli 10 vuotta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mulla menee yli 10 vuotta.

        Sä et suolaa talvella sillä myös jäätynyttä pihaa? :)

        Mä suolaan.


    • Anonyymi

      Kaksi vuotta kestää.

    • Anonyymi

      Elämänsä voi tietenkin laskea paremminkin.

    • Anonyymi

      Aihisen mukaan perunoiden keitinveteen pitää laittaa aina autokuormallinen suolaa.

      • Anonyymi

        Siitä on etua jos perunat kuumentaa uudelleen, ei ole sitä outoa makua muodostunut kun rumsassa suolassa keittää
        Kuitenkaan ei me perunat mitenkään suolaisia ole.


    • Anonyymi

      Minulle tuodaan täysperävaunulla suolaa aina täysi lasti kerran viikossa.

      • Anonyymi

        Tyypillinen suomalainen liioittelija.


    • Anonyymi

      En hirveästi laita ruokiin suolaa, lihaliemikuutioita laitan yhden kun teen kastikeita tai lihakeittoa. Merisuolaaki tullut ruuanlaitossa käytettyä jonkin verran.

    • Anonyymi

      Perunoihin ei pidä panna suolaa.

    • Anonyymi

      Useampi vuosi menee, sillä käytän todella vähän suolaa. Vain ranskalaisten päälle ja pastan keitinveteen lisään suolaa. Muun elimistön tarvitseman määrän saan liemikuutioista ja maustesekoituksista, joissa suola on automaattisesti mukana. Jos teen keittoa, siihen lisään myös suolaa. Tosin keittoja teen vain muutaman vuoden välein.

      Ai joo..silloin harvoin kun teen kattilassa poppareita, lisään niihin vähän suolaa. Mikropopparit on makuun liian suolaisia, joten siksi teen ne kattilassa.

    • Anonyymi

      Minulla 125 g suolapurkki kestää pitkälti yli vuoden. Niin kauan, kunnes suola on paakuilla ja pitää ostaa uusi.

      Lihaliemikuutioita en käytä. Luomu kasvisliemikuutiot 8kpl kestää vuoden. Niitäkin tulee kiire käyttää ennen parasta ennen päivämäärää.


      - Sheena

    • Anonyymi

      Kestäisköhän semmosen puolesta vuodesta vuoteen. Pottujen ja makaronin keitinvesi, keitot, puuro, tomaattikastike. Liemikuutioita kans. Sitte muita mausteita.
      Suolaa päivässä pitäis olla vaan 5 grammaa, keskimäärin se on 10grammaa
      Verenpaine kai se nousee, päänsärkynäki voi ilmetä
      Leivässä paljon suolaa, leikkeleet, juustot..

    • Anonyymi

      Nää on henkilökohtaisia asioita. Verenpainetautiselle liika suola nostaa verenpainetta. Sirottimen reikiäkin on monen kokoisia.

      • Anonyymi

        Pan suola lääkärin määräyksestä

        Tykkään suolasta


      • Anonyymi

        Ahtaat oli reiät sirottimessa, kun muutama muru tuli ja sen jälkeen piti ravistaa, että sai taas muutaman murun tulemaan, kun tukkivat reikien suut, ettei suolakide päässyt reiästä tulemaan.


    • Anonyymi

      En käytä suolaa vaan syön vihanneksia ja hedelmiä ja juureksia

    • Anonyymi

      En varmaan koskaan ole ostanut kilon pakettia suolaa! Riittäisi varmaan koko elämäni ja sittenkin vielä jäisi.
      En käytä suolaa saa sanoa ollenkaan, mutta Pan-suola purkki sellainen kai joku 250 g on ollut kyllä maustekaapissa jo varmaan kolmisen vuotta. Eipä tuota ole tullut käytettyä.
      Käytän paljon yrttejä joten suolaa en kaipaa.
      Liemikuutioita en myöskään käytä niitten sisältämien lisäaineiden takia.
      Ne ovat hyvin rasvaisia, sisältävät palmuöljyä sekä keinotekoisia väriaineita.

    • Anonyymi

      Kyllä kilolla useamman päivän pärjää.

      T. k&k-palstaätmi

    • Anonyymi

      1kg suolaa riittää syödessä 2 vuotta.

      • Anonyymi

        Pan suola lääkärin määräyksestä

        Ei saa olla tuimaa


    • Piilosuolaa on niin paljon useissa eri elintarvikkeissa, että ole rajoittanut suolan lisäämistä safkaan ja tämäkin tulee lähinnä mausteista ja lisukkeista, kuten lihaliemistä, ketsupista ja esimerkiksi Tabascosta, josta on suolaa yli kolmannes!

      Kilon suolapakettia kestää minulla vuosia. Tarkkaa arvoa ei ole, mutta veikkaan, että yli viisi vuotta. Käytännössä lisään suolaa vain taikinoihin ja ranskanperunoihin. Keitetyt munatkin syön em. Tabascolla. ; )

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laaja sähkökatko Sallilan verkossa!

      Mä heräsin yhden maissa UPS:n piipittkseen, koska sähköt poikki ja on edelleen. Odottelin jonkun aikaa ja soitin vikanum
      Loimaa
      35
      1270
    2. KJ Konetimber OY

      Haettu konkurssiin Eläke yhtiö Ilmarisen toimesta.
      Kuhmo
      39
      1116
    3. Millä kirjaimella nimeni alkaa

      Ja montako kirjainta sukunimestäni voi laskea? N to M
      Ikävä
      63
      1005
    4. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      175
      964
    5. Ampumisvälikohtauksen syynä kahden eri romanisuvun erimielisyydet

      Ikaalislainen romaniseurue joutui tahtomattaan tulitaisteluun etelä-pohjalaisen romanisuvun kanssa. Tilanne ei ratkennu
      Seinäjoki
      43
      841
    6. Hyviä tehokkaira vinkkejä erittäin pinttuneen wc pytyn puhdistukseen

      Eli semmonen vuokra-asunnon pytty jossa hyvin sitkeään pi ttyny se vesiosa. Kloriittia olen liottanu yön yli ja yleispuh
      Ikävä
      122
      755
    7. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      57
      728
    8. Voiko "miehisen kunnian" käsitteen ohittaa?

      Palstalla kovasti pidetään minua jollain tavoin sairaana, kun puhun miehisestä kunniasta. Voidaanko me siis täysin ohi
      Sinkut
      144
      713
    9. Et uskaltaisi kuitenkaan nähdä enää

      Niin mitäpä sitä enää vatkaamaan.
      Ikävä
      52
      671
    10. Voi että, kaikki on nyt ohi

      Aijon nyt unohtaa kaiken. Morjes. Mieheltä
      Ikävä
      59
      657
    Aihe