Niksi spagetin keittoon

Anonyymi

Jos spagetti ei mahdu kattilaan, niin katkaise spagetit puoliksi. Nippu katkeaa kyllä ihan käsivoimin, eikä tarvitse yksitellen pilkkoa. Kun latoo vielä kattilaan pätkät ristiin, niin ne eivät tartu niin helposti kiinni toisiinsa.

23

77

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei tarvitse katkoa eivät ne italiassakaan katko spaghettia. Ihan kahden litran kattilassa keitän ei mitään ongelmia.

      • Anonyymi

        Pitää olla erikoinen pitkulainen kattila sitten. Minulla on vain pyöreitä, joiden halkaisija on pienempi kuin spagetin pituus. Pienimpään kattilaan menee kätevästi, kun katkaisee puolivälistä. Isommassa ei ole niin tarkkaa, mutta pitää jonkun verran katkaista kuitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää olla erikoinen pitkulainen kattila sitten. Minulla on vain pyöreitä, joiden halkaisija on pienempi kuin spagetin pituus. Pienimpään kattilaan menee kätevästi, kun katkaisee puolivälistä. Isommassa ei ole niin tarkkaa, mutta pitää jonkun verran katkaista kuitenkin.

        Hetkessä taipuu kyllä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hetkessä taipuu kyllä

        Ei tule tasaisesti al dente, jos laittaa eri päät kiehuvaan veteen eri aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tule tasaisesti al dente, jos laittaa eri päät kiehuvaan veteen eri aikaan.

        Onhan niitä korkeita kattiloita ihan spagettia varten jos haluaa välttämättä kerralla upottaa veteen, et tosin edes huomaisi taivutettuja jos pitäisi tunnistaa.


    • Anonyymi

      Näin minä teen aina, kypsyvät tasaisesti, eivät tartu toisiinsa ja helpompi syödä.

      Pastaa keittäessä veden tulee kiehua voimakkaasti (paitsi täytettyjä tuorepastoja keitettäessä lievä kuplinta riittää) ja aina välillä pastaa tulee sekoittaa - näin sanoi herra Barilla Rick Steinin ohjelmassa.

      Italiassa spagetin pätkiminenhän on lähes kuolemansynti, mutta svedu-ohjelmassa "Timjamia, kukkoa ja torttuja" kokki teki juuri näin eikä hänen italialainen anoppinsa ollut vielä nirhannut häntä, joten ei mitään hätää vaikka niin tekisi.

      Itseasiassa teen toisenkin synninkin eli lisään suolattuun keitinveteen extraneitsyt-oliiviöljyä, joka veden kiehuessa voimakkaasti muodostaa emulssion ja maustaa pastan. Gordon Ramsayilisää öljyä keitinveteen rauhoittaakseen veden pintaa täytettyä tuorepastaa keittäessään ehkäistessään pastan hajoamisen.

      Maailma on täynnä fakkiintuneita käsityksiä ruoanlaittoon liittyen ja harva niistä pitää paikkansa - itsekukin tekee kuten parhaaksi näkee - kunhan maistuu ja on syötävän näköistä.

      • Anonyymi

        Minä lorautan yleensä rypsiöljyä reilusti keitinveteen, ehkä puoli desiä.


    • Anonyymi

      Laitan kourallisen spagettia suolalla maystettuun kiehuvaan veteen keskelle niin että nippu aukeaa tasaiseksi vihkaksi ja pehmenee veteen nopeasti. Keitän paketissä sanotun minuuttimääeän. Kaadan lävikköön, juuhtelen kylmällä vedelle, jotta eivät tartu toisiinsa. Kaadan takaisin kattilaan ja lisään vähän öljyä. Hyvää on.

      • Anonyymi

        En ole koskaan huuhdellut ja eivät ole tarttuneet toisiinsa. Öljytäkään ei tarvitse. Jos maun vuoksi haluaa rasvaa, niin aitoa voita sitten.


      • Anonyymi

        Ei saa huhdella ei missään tapauksessa.


      • Anonyymi

        Ei spaghettia huuhdella eikä myöskään öljytä.


    • Anonyymi

      Näppärä vinkki! Keittelin lounaaksi spagettia pienessä kasarissa, eikä vettäkään tarvinnut kuin tilkan.

    • Anonyymi

      Toinen vinkki, kaupassa on valmiiksi pätkittyjä makaroneja.

      • Anonyymi

        Jos viittaat rakettispagettiin, niin ei kiitos. Siihen on sotkettu mukaan tavallista vehnää kuten Lidlin latvialaiseen spagettiin. Ei maistu hyvältä ja koostumis on perseestä.

        Barilla on oma luottospagetti. Se ei petä koskaan. 480 sekunnin keitto ja se on siinä.


    • Anonyymi

      Itse katkon spagetit kolmeen osaan, helpompi keittää ja mukavampi syödä. Toi tyyli että heitetään spagetti nippu kattilaan niin että puolet on vedenpinnan ulkopuolella on opittu jostain kokkiohjelmista, näyttää ammattimaiselta mutta ei siinä käytännön kannalta ole mitään järkeä.

      Jossain myytiin taipuisaa silikoniputkea jonka sisään spagetit laitetaan ja sitten taitetaan ja kaadetaan spagetit kattilaan. En ostanut, onnistuu ihan käsissäkin.

      • Anonyymi

        Ei mitään ongelmaa taivuttaa, ei kestä kuin hetken kun laittaa kiehuvaan veteen. En kyllä edes tajua mitä ideaa pitkissä makaroneissa on, hankalampi syödä vaan. Lapset tietysti tykkää leikkiä ruualla, jotkut. Välillä voisi ostaa kierremakaronia tms, mutta samaa tavaraa, turha maksaa muodosta lisähintaa. Lasagnelevyt oikeastaan ainoa makaroni missä muodolla merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään ongelmaa taivuttaa, ei kestä kuin hetken kun laittaa kiehuvaan veteen. En kyllä edes tajua mitä ideaa pitkissä makaroneissa on, hankalampi syödä vaan. Lapset tietysti tykkää leikkiä ruualla, jotkut. Välillä voisi ostaa kierremakaronia tms, mutta samaa tavaraa, turha maksaa muodosta lisähintaa. Lasagnelevyt oikeastaan ainoa makaroni missä muodolla merkitystä.

        Spagetin keittäminen on nopeampaa. Menee vähemmän energiaa ja on sillä tavalla ekologisempaa.


    • Anonyymi

      Ja höpön pöpön pöppöö, ostakaa tagliatellea, rigatonea, fusillia tms. niin ei tarvii tuollaista typerää keskustelua käydä.
      Itse tehty on paras, ei tarvii miettiä miten katkoo, kuivista Rummo on hyvää.

    • Anonyymi

      Miksei kukaan myy kebabia spagethilla? Raneilla ja riisillä kyllä saa, mutta ei spaghetilla.

      • Tee itse.


    • Anonyymi

      Yritin joskus taivutella niitä kiehuvaan veteen ja tuloksena oli 3. asteen palovammat.

      • Anonyymi

        Minulla ei koskaan. Ehkä sinä vain et osaa kokata siitä kyse.


      • Anonyymi

        Ei kannata työntää sormia veteen, voi käyttää vaikka lastaa, muistaakseni onnistunut ihan veden päälltä vääntämälläkin. Voohan ne pätkiäkin kuten alkoittaja tekee, itse käytöän mieluummin tavallisia lyhyitä, en viitsi tuhlata tuorepastaankaan koska kalliimpaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4673
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe