Vegaanit tekopyhiä

Anonyymi

Olen töissä keittäjänä ja siellä tuli vastaan tapaus, jossa vegaaniksi ilmoitettu lapsi söi vegaanista ruokaa kunnes yhtenä päivänä hän keksi ottaa ihan itse kalapuikkoja. Tästäkös sainkin vihaisen puhelun lapsen äidiltä, kun tämä lapsi oli kysynyt, että voisiko kotonakin tehdä kalapuikkoja. Ystävällisesti sanoin tälle äidille, että en minä voi väkisin tofufileitä tunkea toisen suuhun. Olisin ymmärtänyt vihat, jos olisin antanut periksi allergisen lapsen kohdalla ja olisi tapahtunut allerginen reaktio ja pahimmassa tapauksessa hengen lähtö. Siitä ei kuitenkaan ollut kyse.

Ymmärrän toki, että kotona ei raaski välttämättä tehdä kahta eri ruokaa, mutta saako lapsi edes kodin ulkopuolella vaikuttaa mitä haluaa syödä? Vegaanithan itse vaatii sekasyöjiä kunnioittamaan lapsen tahtoa, jos tämä haluaa vegaaniksi. Jos roolit käännettäisiin toisin, niin vegaanit ei antaisi edes kodin ulkopuolella lapsen toteuttaa omaa tahtoaan. Miettikää, onhan jopa älyllisesti kehitysvammaisellakin itsemääräämisoikeus, vaikka älyllinen ikä vastaisi 8-vuotiaan ajattelua, mutta silti hekin saavat tehdä niin äärimmäisiä päätöksiä kuten juoda alkoholia, vaikka olisi epilepsia.

Olen itsekin nähnyt tapauksia, joissa lapsi haluaisi syödä tai edes maistaa sekaruokaa, mutta vanhemmat kieltää tämän ja mennään "Pakko syödä vegaanista, koska äiti tai isä käskee" - aatteella. Tuollainen "Pakko tehdä näin kuten käsketään" -ajattelu tekee lapselle veganismista taatusti vastenmielisen aatteen, minkä takia sitten lapsi voi pelätä vanhempien vihaisia reaktioita, jos tekeekin syntiä syömällä sekaruokaa jonkun muun luona. Menee ihan samaan kastiin uskontojen kanssa.

71

2455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vahvasti olen sitä mieltä että kasvavan lapsen olisi hyvä syödä mahdollisimman monipuoisesti. Kun puhutaan kouluruoasta niin puhutaan myös hinnasta. Allergiat on asia erikseen mutta montaako eri ruokaa muuten pitäisi valmistaa? Pitäisikö eri uskontojen edustajien miettiä uudelleen omat suosituksensa? Jos itselläni olisi vielä kouluikäisiä lapsia niin ilmoittaisin meidän kuuluvan lahkoon joka syö vain hyvää ruokaa. Aikanaan ainakin meilläpäin kouluruoka oli ihan hyvää joten sen suunnalta ei ollut ongelmia.

      • Anonyymi

        Eri uskontojen edustajat voi mennä omiin maihinsa syömään mitä haluavat.


      • Anonyymi

        Itse valmistettu vegaaninen ruoka on todella edullista, ruokalaskussa säästää todella paljon. Ainoastaan ruokajuoman hinta on korkeampi ellei juo vettä.


      • Anonyymi

        Mielipide ei ole fakta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eri uskontojen edustajat voi mennä omiin maihinsa syömään mitä haluavat.

        Kristinusko on Suomessa isoin uskonto. Jumala antoi raamatun mukaan ensin vain kasvit ihmiselle ravinnoksi. Vasta myöhemmin siihen tuli liha mukaan.


    • Anonyymi

      Hahaha koko vegaaniruoka palsta täynnä sekopäisiä sekasyöjiä raivoamassa vegaaneista :DD vai että vegaanitko niitä suurimpia hulluja. No ei sen puoleen kyllä sinnekin hulluja mahtuu...

      • Anonyymi

        Omituista, että tänne tulee vain yleensä meuhkaamaan ihmiset, joita ärsyttää toisten tekemät valinnat ja syöminen. Sitten ollaan vielä muka huolissaan lapsen oman tahdon toteuttamisesta. Ihan niin kuin sekasyöjienkään vanhemmat antaisivat lapsen elää ranskalaisilla ja jäätelöllä. Minä ainakin sanon vegaanilapselle, että sinulle on varattu oma ruoka ja sinä syöt sen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omituista, että tänne tulee vain yleensä meuhkaamaan ihmiset, joita ärsyttää toisten tekemät valinnat ja syöminen. Sitten ollaan vielä muka huolissaan lapsen oman tahdon toteuttamisesta. Ihan niin kuin sekasyöjienkään vanhemmat antaisivat lapsen elää ranskalaisilla ja jäätelöllä. Minä ainakin sanon vegaanilapselle, että sinulle on varattu oma ruoka ja sinä syöt sen.

        Kyllä tiedän itsekin lapsen, jonka vanhemmat ovat vegaaneja ja toki on lapsikin kodissaan. Mutta se perheen äiti verrattavissa uskovaisiin, joka taatusti raivoaisi jos saisi tietää, että lapsi on syönyt sitä syntistä lihaa jossain muualla. Meilläkin kylässä tämä 10v lapsi kyseli, että enhän kerro että hän söi lihaa sisältävää ruokaa. Kyseessä on siis lapseni kaverini samasta koulusta. Ja lapsen sanojen mukaan kaveri sielläkin ottaa välillä lihavaihtoehdon, jos tarjolla on hernekeittoa tai kinkkukiusausta tarjolla. Vanhemmat ei tietenkään ja tietysti "synnin" teko on salattava. Tulee ihan mieleen eräs lapsuuden aikainen kaveri, joka katsoi salaa meillä tiettyjä tv-sarjoja ja leikki tietyillä leluilla. Uskonto kielsi. Kotona olisi saanut hirveät sanktiot, jos asiat olisi tullut ilmi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omituista, että tänne tulee vain yleensä meuhkaamaan ihmiset, joita ärsyttää toisten tekemät valinnat ja syöminen. Sitten ollaan vielä muka huolissaan lapsen oman tahdon toteuttamisesta. Ihan niin kuin sekasyöjienkään vanhemmat antaisivat lapsen elää ranskalaisilla ja jäätelöllä. Minä ainakin sanon vegaanilapselle, että sinulle on varattu oma ruoka ja sinä syöt sen.

        Ja itse taas sanoisin vegaaniperheen lapselle, että hän saa itse valita syökö samaa ruokaa kuin muut tai syökö vegaaniruokaa. En todellakaan estäisi häntä syömästä esimerkiksi kalapuikkoja. Jos lapsi haluaa syödä liharuokaa vanhempien kielloista huolimatta niin hän tulee sen tekemään. Tuota voi korkeintaan viivyttää. Jos kyseessä on vaikka 10-vuotias lapsi niin hänellä on usein jo omia viikkorahoja ja hän saattaa mennä itse ostamaan kauppaan ei-vegaanista ruokaa. Kukaan ei häntä siellä estä.

        Tuo vertaus ranskalaisiin ja pirtelöön on idioottimainen. Miksi veganistivanhempien hysteeristä fanaattisuutta pitäisi tuohon verrata?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tiedän itsekin lapsen, jonka vanhemmat ovat vegaaneja ja toki on lapsikin kodissaan. Mutta se perheen äiti verrattavissa uskovaisiin, joka taatusti raivoaisi jos saisi tietää, että lapsi on syönyt sitä syntistä lihaa jossain muualla. Meilläkin kylässä tämä 10v lapsi kyseli, että enhän kerro että hän söi lihaa sisältävää ruokaa. Kyseessä on siis lapseni kaverini samasta koulusta. Ja lapsen sanojen mukaan kaveri sielläkin ottaa välillä lihavaihtoehdon, jos tarjolla on hernekeittoa tai kinkkukiusausta tarjolla. Vanhemmat ei tietenkään ja tietysti "synnin" teko on salattava. Tulee ihan mieleen eräs lapsuuden aikainen kaveri, joka katsoi salaa meillä tiettyjä tv-sarjoja ja leikki tietyillä leluilla. Uskonto kielsi. Kotona olisi saanut hirveät sanktiot, jos asiat olisi tullut ilmi.

        Mun lapsen kaverit tulee meille aina kaljalle kun se on niillä kotona kielletty, mä en tietenkään mene niille kertomaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun lapsen kaverit tulee meille aina kaljalle kun se on niillä kotona kielletty, mä en tietenkään mene niille kertomaan.

        Ja sinusta kalja on verrattavissa sekasyöntiin. Olette te vegaanit aika mustavalkoisia: sekasyöjä mättää vain lihaa ja vegaanit syö eniten kasviksia. Onhan nykyään mahdollista syödä vegaanisia hampurilaisia ja karkeissa sekä sipseissä on vegaanista tarjontaa. Sipsikaljavegaani-linjalla saa itsensä yhtä hyvin ylipainoiseksi ja sairaaksi siinä missä sekasyöjänä Big Macilla ja juustonaksuilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinusta kalja on verrattavissa sekasyöntiin. Olette te vegaanit aika mustavalkoisia: sekasyöjä mättää vain lihaa ja vegaanit syö eniten kasviksia. Onhan nykyään mahdollista syödä vegaanisia hampurilaisia ja karkeissa sekä sipseissä on vegaanista tarjontaa. Sipsikaljavegaani-linjalla saa itsensä yhtä hyvin ylipainoiseksi ja sairaaksi siinä missä sekasyöjänä Big Macilla ja juustonaksuilla.

        Taaitaa taas olla termit sekaisin - vegaanisuus ei ole pelkästään eläinperäisestä ruoasta kieltäytymist'ä vaan kaiken eläimen hyödyntämisen kieltämistä niin ruoassa, vaatteissa, lääkkeissä jne...

        Puhumme siis vegetarisuudesta eli vegestä, joka on kasvispohjaisen ruokavalion noudattamista - muuten eläinperäisten raaka-aineiden käyttö on sallittua kuten hunaja, nahka vaatteissa jne..

        Toki vegetaristit ovat kehittäneet itselleen loivennuksia ja termejä kuten lakto-, pollo-, pesco- jne...vegejä - yhden sortin itsensä pettämistä siis - sekasyöjiä kaikki tyynni.

        On vain lihan-, kasvis- ja sekasyöjiä ja tämä luokittelu on riittävä ja vegaanit sitten ovat oma lahkonsa - toivottavasti kakarat selviävät hihhuloinnista terveinä aikuisiksi.


      • Anonyymi

        Vegaanit ovat kapeakatseisempia. Sen sijaan sekasyöjät ovat suostuneet huomioimaan minut ja myös ne vegaanit. Ei ole mikään muotidieetti syynä, vaan terveyssyyt: kärsin lievästä suolistosairaudesta ja siihen ei sovi palkokasvit ja olen allerginen soijalle sekä pähkinöille. Käy vaikkapa se liha ja salaatti, en mitään gurmeeta vaadi.

        Tämä huomioimatta sattui vegaanin häissä ja kerroin kyllä ruokarajoitteistani ennen häitä. Sain kuulla olevani nirppanokka, kun hääruoat ei maistuneet. Olisihan ne maistuneet jos sitä pähkinää ja soijaa ei olisi tungettu joka paikkaan. Kahvimaitoakaan ei edes ollut, vaan soijamaitoa! Ruokakin oli pääasiassa korvikeruokaa. Moni muukin puhui tarjoilujen heikkolaatuisuudesta ja moni tilasikin porukalla pizzat (myös minä) hääjuhliin.

        Jos vegaani tulisi sekasyöjän häihin ja ei olisi sitä yhtä vegaanista vaihtoehtoa tai olisi vain kasvista, niin tästähäm vegaani alkaisi kiukuttelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinusta kalja on verrattavissa sekasyöntiin. Olette te vegaanit aika mustavalkoisia: sekasyöjä mättää vain lihaa ja vegaanit syö eniten kasviksia. Onhan nykyään mahdollista syödä vegaanisia hampurilaisia ja karkeissa sekä sipseissä on vegaanista tarjontaa. Sipsikaljavegaani-linjalla saa itsensä yhtä hyvin ylipainoiseksi ja sairaaksi siinä missä sekasyöjänä Big Macilla ja juustonaksuilla.

        Ihmettelen kaltaistesi epäeettistä toimintaa ja huonoa moraalin tajua ja sitä ettei toisten valintoja ja valittua elämäntapaa osata kunnioittaa! Ei kaikki vegaaninen syötävä välttämättä ole terveellistä, mutta siinäkin on aina parempi valita se vegaaninen vaihtoehto kuin osallistua kärsimyksen tuottamiseen ja ilmaston lämpenemiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettelen kaltaistesi epäeettistä toimintaa ja huonoa moraalin tajua ja sitä ettei toisten valintoja ja valittua elämäntapaa osata kunnioittaa! Ei kaikki vegaaninen syötävä välttämättä ole terveellistä, mutta siinäkin on aina parempi valita se vegaaninen vaihtoehto kuin osallistua kärsimyksen tuottamiseen ja ilmaston lämpenemiseen.

        Itseäni ärsyttää, että sitä vegaaniutta hierotaan toisten naamaan. Ihan juhlissakin on nähty. Ei riitä että olen huomioinut vegaanin, vaan pitää myös kommentoida toisten sekasyöntiä ja hieroa toisten naamaan veganismia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettelen kaltaistesi epäeettistä toimintaa ja huonoa moraalin tajua ja sitä ettei toisten valintoja ja valittua elämäntapaa osata kunnioittaa! Ei kaikki vegaaninen syötävä välttämättä ole terveellistä, mutta siinäkin on aina parempi valita se vegaaninen vaihtoehto kuin osallistua kärsimyksen tuottamiseen ja ilmaston lämpenemiseen.

        Itse kunnioittaisin enemmän lapsen omaa tahtoa kuin vanhempien tahtoa. Jos lapsi haluaa syödä tai ainakin maistaa liharuokaa, vaikka vanhemmat ovat sen kieltäneet niin taatusti annan hänen syödä sitä. Lapsellakin on oma tahtonsa ja sitä pitää kunnioittaa.

        Ja joka tapauksessa teini-iässä lapsi todennäköisesti pyyhkii takapuoltaan vanhempien valinnoilla, kuten asiaan kuuluu. Jokaisella lapsella on oikeus tehdä omat valintansa ja elää kuten haluaa viis veisaten vanhempiensa mielipiteistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taaitaa taas olla termit sekaisin - vegaanisuus ei ole pelkästään eläinperäisestä ruoasta kieltäytymist'ä vaan kaiken eläimen hyödyntämisen kieltämistä niin ruoassa, vaatteissa, lääkkeissä jne...

        Puhumme siis vegetarisuudesta eli vegestä, joka on kasvispohjaisen ruokavalion noudattamista - muuten eläinperäisten raaka-aineiden käyttö on sallittua kuten hunaja, nahka vaatteissa jne..

        Toki vegetaristit ovat kehittäneet itselleen loivennuksia ja termejä kuten lakto-, pollo-, pesco- jne...vegejä - yhden sortin itsensä pettämistä siis - sekasyöjiä kaikki tyynni.

        On vain lihan-, kasvis- ja sekasyöjiä ja tämä luokittelu on riittävä ja vegaanit sitten ovat oma lahkonsa - toivottavasti kakarat selviävät hihhuloinnista terveinä aikuisiksi.

        "On vain lihan-, kasvis- ja sekasyöjiä ja tämä luokittelu on riittävä ja vegaanit sitten ovat oma lahkonsa - toivottavasti kakarat selviävät hihhuloinnista terveinä aikuisiksi."

        Olet oikeassa, on olemassa normaaleja ihmisiä ja vegaanilahkoon kuuluvia fanaattisia hihhuleita. Terve aikuinen viis veisaa tuollaisista hatusta vedetyistä höpöhöpö-luokituksista. Terve aikuinen syö sitä, mikä maistuu itselle hyvältä eikä asiaa sen kummemmin tarvitse miettiä. Vain idiootit luokittelevat ihmisiä.


      • Anonyymi

        Niin totta. Ajatella mitä hyvää noi sekopäät on saanut aikaan. En ihan äkkiseltään keksi.
        Kuinkahan monta vegaania istuu nytkin vankilassa taposta, murhasta, lapsiin seksuaalisesta hyväksikäyttämisestä, raiskaamisesta, Niin no eläimiin seksuaalinen sekaantumen ei ole laissa rikos, mut moniko vegaani sitäkään tekee...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja itse taas sanoisin vegaaniperheen lapselle, että hän saa itse valita syökö samaa ruokaa kuin muut tai syökö vegaaniruokaa. En todellakaan estäisi häntä syömästä esimerkiksi kalapuikkoja. Jos lapsi haluaa syödä liharuokaa vanhempien kielloista huolimatta niin hän tulee sen tekemään. Tuota voi korkeintaan viivyttää. Jos kyseessä on vaikka 10-vuotias lapsi niin hänellä on usein jo omia viikkorahoja ja hän saattaa mennä itse ostamaan kauppaan ei-vegaanista ruokaa. Kukaan ei häntä siellä estä.

        Tuo vertaus ranskalaisiin ja pirtelöön on idioottimainen. Miksi veganistivanhempien hysteeristä fanaattisuutta pitäisi tuohon verrata?

        Here here!

        "Ja itse taas sanoisin vegaaniperheen lapselle, että hän saa itse valita syökö samaa ruokaa kuin muut tai syökö vegaaniruokaa. En todellakaan estäisi häntä syömästä esimerkiksi kalapuikkoja. Jos lapsi haluaa syödä liharuokaa vanhempien kielloista huolimatta niin hän tulee sen tekemään. Tuota voi korkeintaan viivyttää. Jos kyseessä on vaikka 10-vuotias lapsi niin hänellä on usein jo omia viikkorahoja ja hän saattaa mennä itse ostamaan kauppaan ei-vegaanista ruokaa. Kukaan ei häntä siellä estä.

        Tuo vertaus ranskalaisiin ja pirtelöön on idioottimainen. Miksi veganistivanhempien hysteeristä fanaattisuutta pitäisi tuohon verrata?"

        Jos se kersa haluu syödä lihaksia tai juoda eritteitä, niin tehkööt niin. Ei niitä ole pakko vegaaniperheen jääkääppiin kantaa kuiteskaa. Syökööt kodin ulkopuolella mitä haluaa ja päättäkööt itse mitä turpaansa pistää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vegaanit ovat kapeakatseisempia. Sen sijaan sekasyöjät ovat suostuneet huomioimaan minut ja myös ne vegaanit. Ei ole mikään muotidieetti syynä, vaan terveyssyyt: kärsin lievästä suolistosairaudesta ja siihen ei sovi palkokasvit ja olen allerginen soijalle sekä pähkinöille. Käy vaikkapa se liha ja salaatti, en mitään gurmeeta vaadi.

        Tämä huomioimatta sattui vegaanin häissä ja kerroin kyllä ruokarajoitteistani ennen häitä. Sain kuulla olevani nirppanokka, kun hääruoat ei maistuneet. Olisihan ne maistuneet jos sitä pähkinää ja soijaa ei olisi tungettu joka paikkaan. Kahvimaitoakaan ei edes ollut, vaan soijamaitoa! Ruokakin oli pääasiassa korvikeruokaa. Moni muukin puhui tarjoilujen heikkolaatuisuudesta ja moni tilasikin porukalla pizzat (myös minä) hääjuhliin.

        Jos vegaani tulisi sekasyöjän häihin ja ei olisi sitä yhtä vegaanista vaihtoehtoa tai olisi vain kasvista, niin tästähäm vegaani alkaisi kiukuttelemaan.

        Sorry veganismi on elämäntapa, eikä mikään vitun ruokavalio. Ota asioista selvää ennen kuin nauratat meitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sorry veganismi on elämäntapa, eikä mikään vitun ruokavalio. Ota asioista selvää ennen kuin nauratat meitä.

        Pitääkö vegaanin juhliin tulla keinonahkakengissä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sorry veganismi on elämäntapa, eikä mikään vitun ruokavalio. Ota asioista selvää ennen kuin nauratat meitä.

        Jos on kutsut, jossa tehdään ruokaa niin heidän kannaltaan veganismi on ruokavalio. Vegaanien muut elämäntavat eivät kiinnosta paskankaan vertaa. Kutsujen järjestäjää kiinnostaa vain mitä ruokaa pitää ja siihen mielenkiinto päättyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Here here!

        "Ja itse taas sanoisin vegaaniperheen lapselle, että hän saa itse valita syökö samaa ruokaa kuin muut tai syökö vegaaniruokaa. En todellakaan estäisi häntä syömästä esimerkiksi kalapuikkoja. Jos lapsi haluaa syödä liharuokaa vanhempien kielloista huolimatta niin hän tulee sen tekemään. Tuota voi korkeintaan viivyttää. Jos kyseessä on vaikka 10-vuotias lapsi niin hänellä on usein jo omia viikkorahoja ja hän saattaa mennä itse ostamaan kauppaan ei-vegaanista ruokaa. Kukaan ei häntä siellä estä.

        Tuo vertaus ranskalaisiin ja pirtelöön on idioottimainen. Miksi veganistivanhempien hysteeristä fanaattisuutta pitäisi tuohon verrata?"

        Jos se kersa haluu syödä lihaksia tai juoda eritteitä, niin tehkööt niin. Ei niitä ole pakko vegaaniperheen jääkääppiin kantaa kuiteskaa. Syökööt kodin ulkopuolella mitä haluaa ja päättäkööt itse mitä turpaansa pistää.

        Vegaaneilta pitisi ottaa lapset huostaan, eivät anna edes äidinmaitoa koska eritettä, nälkiintyvät ja jäävät kehityksessä jlkeen yksipulisella ravinnolla. Rakeilleen sitten syöttävät valtavat määrät lihaa, taitavat olla aivan hulluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vegaaneilta pitisi ottaa lapset huostaan, eivät anna edes äidinmaitoa koska eritettä, nälkiintyvät ja jäävät kehityksessä jlkeen yksipulisella ravinnolla. Rakeilleen sitten syöttävät valtavat määrät lihaa, taitavat olla aivan hulluja.

        Oman lajin maito on vegaanista. Lehmän maito taas kuuluu vasikalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkö vegaanin juhliin tulla keinonahkakengissä?

        Minun juhlissa syödään vain carnivore-ruokaa. Ainoa vegaaninen vaihtoehto lienee omena grillatun possun suussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tiedän itsekin lapsen, jonka vanhemmat ovat vegaaneja ja toki on lapsikin kodissaan. Mutta se perheen äiti verrattavissa uskovaisiin, joka taatusti raivoaisi jos saisi tietää, että lapsi on syönyt sitä syntistä lihaa jossain muualla. Meilläkin kylässä tämä 10v lapsi kyseli, että enhän kerro että hän söi lihaa sisältävää ruokaa. Kyseessä on siis lapseni kaverini samasta koulusta. Ja lapsen sanojen mukaan kaveri sielläkin ottaa välillä lihavaihtoehdon, jos tarjolla on hernekeittoa tai kinkkukiusausta tarjolla. Vanhemmat ei tietenkään ja tietysti "synnin" teko on salattava. Tulee ihan mieleen eräs lapsuuden aikainen kaveri, joka katsoi salaa meillä tiettyjä tv-sarjoja ja leikki tietyillä leluilla. Uskonto kielsi. Kotona olisi saanut hirveät sanktiot, jos asiat olisi tullut ilmi.

        Eräässä hoitolaitoksessa oli vanhus, joka oli ollut ikänsä kasvissyöjä. Joskus meni vahingossa muutakin hänelle, kun esim. sijaiset eivät olleet ihan perillä ruokavaliosta ja laittoivat väärää ruokaa lautaselle mukaan. Siitä voi tulla myös pahoinvointia tai ripulia, jos yhtäkkiä syö jotain, mihin elimistö ei ole tottunut. Varsinkin, jos on jo kauan syönyt tietyllä tavalla, kuten esimerkkitapauksessa.

        Lapsellahan yksi ja toinenkin ruoka voi tökkiä ja lapselle kaikkea vielä maistatetaankin, jotta hän oppisi syömään monipuolisesti. Vähemmän siis siitä on haittaa, jos lapsi välillä syö eläinkunnan tuotteita, vaikka hän yleensä söisi kasviksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinusta kalja on verrattavissa sekasyöntiin. Olette te vegaanit aika mustavalkoisia: sekasyöjä mättää vain lihaa ja vegaanit syö eniten kasviksia. Onhan nykyään mahdollista syödä vegaanisia hampurilaisia ja karkeissa sekä sipseissä on vegaanista tarjontaa. Sipsikaljavegaani-linjalla saa itsensä yhtä hyvin ylipainoiseksi ja sairaaksi siinä missä sekasyöjänä Big Macilla ja juustonaksuilla.

        >> Sipsikaljavegaani <<

        Hah, hah - niin voihan sitä vegaaniutta toteuttaa epäterveellisilläkin tuotteilla. Ei vegaanius automaattisesti tarkoita terveellistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itseäni ärsyttää, että sitä vegaaniutta hierotaan toisten naamaan. Ihan juhlissakin on nähty. Ei riitä että olen huomioinut vegaanin, vaan pitää myös kommentoida toisten sekasyöntiä ja hieroa toisten naamaan veganismia.

        >> Itseäni ärsyttää, että sitä vegaaniutta hierotaan toisten naamaan. Ihan juhlissakin on nähty. Ei riitä että olen huomioinut vegaanin, vaan pitää myös kommentoida toisten sekasyöntiä ja hieroa toisten naamaan veganismia. <<

        Joo, eihän sellainen hienoa ole, jos hierotaan naamaan tai muuta vastaavaa, mutta kyllä itsekin olisin kasvissyöjä, jos rahat, aika ja taidot riittäisivät hyvien kasvisaterioiden loihtimiseen. Mitään venytettyä soijapapua (soijasuikaleita) yms. sontaa en kyllä imeskelisi henkeni pitimiksi.

        Mutta onhan tuota "naamaan hieromista" alkoholittomuudenkin kanssa nykyään. Alkoholittominen oluiden ym. suosio kasvaa koko ajan. Aina on otettava juhlissa jo huomioon ne, jotka haluavat vain pommacia kuohujuomana, kun kilistellään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eräässä hoitolaitoksessa oli vanhus, joka oli ollut ikänsä kasvissyöjä. Joskus meni vahingossa muutakin hänelle, kun esim. sijaiset eivät olleet ihan perillä ruokavaliosta ja laittoivat väärää ruokaa lautaselle mukaan. Siitä voi tulla myös pahoinvointia tai ripulia, jos yhtäkkiä syö jotain, mihin elimistö ei ole tottunut. Varsinkin, jos on jo kauan syönyt tietyllä tavalla, kuten esimerkkitapauksessa.

        Lapsellahan yksi ja toinenkin ruoka voi tökkiä ja lapselle kaikkea vielä maistatetaankin, jotta hän oppisi syömään monipuolisesti. Vähemmän siis siitä on haittaa, jos lapsi välillä syö eläinkunnan tuotteita, vaikka hän yleensä söisi kasviksia.

        Vegaanit itse rajaa lastensa mahdollisuudet vaikuttaa aikuisuudessa kuvitellen, että tuskin lapsia kiinnostaa edes maistaa. Jos mietitään koulua, niin kyllä siellä voi kaverin sana painata enemmän ja syödään vaikka salaa sekaruokaa, jos vanhemmat ovat pahimpia kiihkoilijoita ruuan suhteen. Tunnen kyllä ihan kotivegaaneina olevia lapsia, mutta kodin ulkopuolella saavat syödä kermajäätelöä, jauhelihalasagnea, lohikeittoa, maitosuklaata ja voihin leivottuja pullia sekä juoda lehmänmaitoa, jos niin haluavat ja ovat mielensä mukaan milloin ottaneet epävegaanista ja milloin taas vegaanista.

        Sekasyöjä voi aina siirtyä kasvisruokavalioon vaikkapa kuusikymppisenä, mutta ei toisin päin. Jos lapsi 18-vuotiaana maistaa ensimmäistä kertaa jotain eläinperäistä, ei lapsella ruuansulatus siihen sopeudu tai se tapahtuu pitkien tuskien kautta, jos silloinkaan. Eräs työkaverini oli kasvatettu näin ja hänestä tuntuu siltä, että hänestä on osa viety. Ei voi edes pientäkään määrää syödä lihaa tai kananmunia. Kertoi olevansa ihan katkera vanhemmilleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Here here!

        "Ja itse taas sanoisin vegaaniperheen lapselle, että hän saa itse valita syökö samaa ruokaa kuin muut tai syökö vegaaniruokaa. En todellakaan estäisi häntä syömästä esimerkiksi kalapuikkoja. Jos lapsi haluaa syödä liharuokaa vanhempien kielloista huolimatta niin hän tulee sen tekemään. Tuota voi korkeintaan viivyttää. Jos kyseessä on vaikka 10-vuotias lapsi niin hänellä on usein jo omia viikkorahoja ja hän saattaa mennä itse ostamaan kauppaan ei-vegaanista ruokaa. Kukaan ei häntä siellä estä.

        Tuo vertaus ranskalaisiin ja pirtelöön on idioottimainen. Miksi veganistivanhempien hysteeristä fanaattisuutta pitäisi tuohon verrata?"

        Jos se kersa haluu syödä lihaksia tai juoda eritteitä, niin tehkööt niin. Ei niitä ole pakko vegaaniperheen jääkääppiin kantaa kuiteskaa. Syökööt kodin ulkopuolella mitä haluaa ja päättäkööt itse mitä turpaansa pistää.

        "Jos se kersa haluu syödä lihaksia tai juoda eritteitä, niin tehkööt niin. Ei niitä ole pakko vegaaniperheen jääkääppiin kantaa kuiteskaa. Syökööt kodin ulkopuolella mitä haluaa ja päättäkööt itse mitä turpaansa pistää."

        Tällaista tämä vegaanien kielenkäyttö on. Puhutaan eritteistä, murhaajista ja turpaan pistämisestä. Sitten vielä omiin lapsiin tartutetaan asenteita pahoista sekasyöjistä kuin uskovaiset puhuvat homoseksuaaleista ja uskonnottomista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vegaanit ovat kapeakatseisempia. Sen sijaan sekasyöjät ovat suostuneet huomioimaan minut ja myös ne vegaanit. Ei ole mikään muotidieetti syynä, vaan terveyssyyt: kärsin lievästä suolistosairaudesta ja siihen ei sovi palkokasvit ja olen allerginen soijalle sekä pähkinöille. Käy vaikkapa se liha ja salaatti, en mitään gurmeeta vaadi.

        Tämä huomioimatta sattui vegaanin häissä ja kerroin kyllä ruokarajoitteistani ennen häitä. Sain kuulla olevani nirppanokka, kun hääruoat ei maistuneet. Olisihan ne maistuneet jos sitä pähkinää ja soijaa ei olisi tungettu joka paikkaan. Kahvimaitoakaan ei edes ollut, vaan soijamaitoa! Ruokakin oli pääasiassa korvikeruokaa. Moni muukin puhui tarjoilujen heikkolaatuisuudesta ja moni tilasikin porukalla pizzat (myös minä) hääjuhliin.

        Jos vegaani tulisi sekasyöjän häihin ja ei olisi sitä yhtä vegaanista vaihtoehtoa tai olisi vain kasvista, niin tästähäm vegaani alkaisi kiukuttelemaan.

        Hääjuhlissa pitää olla sekä lihaa että kasvista. Näin kaikki saavat sitä mitä haluavat.


      • Anonyymi

        Vegaanin sielu ja mieli on puhdas tapetusta ja verestä!Veganisuus onkin hyvää terapiaa mielenterveyden,nuhteettomuuden ja oman ruumiinmuodon eduksi!
        Ei ole hyvä olla riippuvainen mieltymisestä lihaan siis tapetusta sellaisesta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinusta kalja on verrattavissa sekasyöntiin. Olette te vegaanit aika mustavalkoisia: sekasyöjä mättää vain lihaa ja vegaanit syö eniten kasviksia. Onhan nykyään mahdollista syödä vegaanisia hampurilaisia ja karkeissa sekä sipseissä on vegaanista tarjontaa. Sipsikaljavegaani-linjalla saa itsensä yhtä hyvin ylipainoiseksi ja sairaaksi siinä missä sekasyöjänä Big Macilla ja juustonaksuilla.

        Olen kertonut lapselleni mistä ja miten lihaa tulee ihmisille syötäväksi.Vegaani on vahva ihmisten keskuudessa esim kaupan kassajonossa.Lapsen oppiessa mieltymyksen joka on empaattisesti edistyksellinen niin tulevaisuus on älyllisesti vahvistava.


    • Anonyymi

      Vegaaniseen ruokaan voi sentään siirtyä missä vaiheessa vaan, mutta entäs vegaanisesta ruuasta sekasyöntiin jos on vauvasta saakka ruokittu vegaanisesti. Onko vegaanit sitä miettineet? Turha sanoa, että ainahan voi aikuisena päättää. Ei välttämättä, koska jos veganismin aloittaa aiemmin, niin sitä vaikeammaksi ja jopa mahdottomaksi voi mennä sekasyöntiin siirtyminen. Joillakin ruuansulatus sopeutuu eläinperäiseen pitkien tuskien kautta - jos edes silloinkaan. Tällöin eläinperäiset tuotteet voivat aiheuttaa vastaavan reaktion kuin viljat keliaakikolle.

    • Anonyymi

      Vegaanit ovat kaikkein pahimpia! Ne tekevät aina kauhean ison numeron syömisestään. "mä olen lähifennovegaani ja mä syön vaaaaannn..." Sitä niiden huomionhakuisuutta ei vain jaksa. Ja sitten kun huomattaa että suurin osa Brasilian sademetsistä kaadetaan ja poltetaan että te saisitte sitä tofu-soijaanne niin ne vetää kauheat raivarit. Samaa mieltä siis aloittajan kanssa: uskomatton tekopyhää ja raivostuttavaa porukkaa.

      • Anonyymi

        Kannattaisi ne kauramaidot ja nyhtökauratkin unohtaa. Niiden takiahan moni hiiriemo poikasineen jää puimureiden alle. Todella eettistä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://wwf.fi/uutiset/2020/01/soija-syynissa-ruuaksi-rehuksi-vai-boikottiin/

        Suurin osa, noin kolme neljäsosaa Euroopan Unioniin tuotavasta soijasta käytetään eläinten rehuksi. Eu:ssa 29 prosenttia käytetään sianlihan tuotantoon, 22 prosenttia kananmunien tuotantoon ja 37 prosenttia broilerin tuotantoon.

        Kyllä, mutta miksi sitten vegaanit tekopyhinä paskanjauhajina syövät myös soijaa? Jos vaikka rikollisjärjestöt varastavat niin siksi minäkin saan varastaa pikkuisen kaupasta. Myös teidän soijaanne kaadetaan ja poltetaan sademetsää samalla tavalla, joten olette osasyyllisiä.

        Ja muuten, Suomessa nautojen rehuun ei käytetä soijaa. Sikojen ja kanojen rehussa sitä on, mutta ei nautojen rehussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://wwf.fi/uutiset/2020/01/soija-syynissa-ruuaksi-rehuksi-vai-boikottiin/

        Suurin osa, noin kolme neljäsosaa Euroopan Unioniin tuotavasta soijasta käytetään eläinten rehuksi. Eu:ssa 29 prosenttia käytetään sianlihan tuotantoon, 22 prosenttia kananmunien tuotantoon ja 37 prosenttia broilerin tuotantoon.

        Vegaanien rakit syävät valtavat määrät lihaa, miksi eivät opeta rakkejaan syömään soijaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, mutta miksi sitten vegaanit tekopyhinä paskanjauhajina syövät myös soijaa? Jos vaikka rikollisjärjestöt varastavat niin siksi minäkin saan varastaa pikkuisen kaupasta. Myös teidän soijaanne kaadetaan ja poltetaan sademetsää samalla tavalla, joten olette osasyyllisiä.

        Ja muuten, Suomessa nautojen rehuun ei käytetä soijaa. Sikojen ja kanojen rehussa sitä on, mutta ei nautojen rehussa.

        Kannattaakin aina tarkistaa, että käytettävä soija tai valmiste sisältää EU:n alueella tuotettua soijaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisi ne kauramaidot ja nyhtökauratkin unohtaa. Niiden takiahan moni hiiriemo poikasineen jää puimureiden alle. Todella eettistä.

        Miksi muutenkaan kaurasta pitää tehdä lehmänmaidon kaltaista tai nyhtöpossun kaltaista tuotetta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi muutenkaan kaurasta pitää tehdä lehmänmaidon kaltaista tai nyhtöpossun kaltaista tuotetta?

        Vegaanit: "Lihaa ja maitoa ei kukaan tarvitse"

        No, kehitellään kuitenkin lihaa muistuttavia tuotteita. Muistan jossain vegaanien FB-ryhmässä, jos niin kilpaa kehuttiin jotain leikkelettä ja kuinka mausta tuli mieleen lauantaimakkara. Joku siellä totesi että pakko katsoa vielä että onko se tuote todellakin vegaaninen kun muistutti maultaan lauantaimakkaraa. Voi niitä reppanoita.

        Kasvisruuastakin saa syötävää ilman teollisia korvikkeita. Intialainen ja välimeren keittiö ovat hyviä esimerkkejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisi ne kauramaidot ja nyhtökauratkin unohtaa. Niiden takiahan moni hiiriemo poikasineen jää puimureiden alle. Todella eettistä.

        Kannattaisi ne lihatkin unohtaa. Senhän takia MILJARDIT eläimet kuolevat. Ihan eri luokkaa kuin pari hiirtä puimureiden alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vegaanien rakit syävät valtavat määrät lihaa, miksi eivät opeta rakkejaan syömään soijaa?

        Vai että sinä kutsut koiraa rakiksi!! Ajattele jos olisit koira jo joku kutsuisi sinua rakiksi!! Koirat eivät voi elää kasvisravonnolla, ihminen voi. Siis kertauksena vaan kun taisit nukkua kun tätä asiaa käsiteltiin koulussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai että sinä kutsut koiraa rakiksi!! Ajattele jos olisit koira jo joku kutsuisi sinua rakiksi!! Koirat eivät voi elää kasvisravonnolla, ihminen voi. Siis kertauksena vaan kun taisit nukkua kun tätä asiaa käsiteltiin koulussa.

        Rakit ovat turhanpäiväisiä haittaeläimiä. Joka koiranrakille kymppitonnin haittavero/vuosi. Sama peli irtoripsinaikkosten hevosenkaakeille. Tee ilmastoteko ja vie rakkisi piikille jo tänään!


    • Anonyymi

      Juuri näin! Jos yksi keittäjäoletettu törmää (keksittyyn tai aitoon) kasvissyöjän joka on hänen mielestään tekopyhä, niin aivan kaikki kasvissyöjät ovat! Poikkeuksetta ja todistetusti!

      Yksikään lihansyöjä ei ole koskaan tehnyt mitään tekopyhältä haiskahtavaakaan eikä varmasti tule koskaan tekemäänkään.

    • Anonyymi

      Vege vanhemmat toki ohjaavat lastaan,valitsemaan vegaanisen ravinnon/elämäntavan ja kertovat syyn siihen.Ei lapselle pidä raivota jos maistanut ei vegaanista ravintoa.Opastaa ja toivoa vegaanejavalintoja.Itse olen ja tulen olemaan,mahdollisimman tiukka vegaani.En ole mikään teini.Joka kokeilee vegaanina oloa.Nyt harmittaa kun tuli ostetttua eräs tarvike,josta en tarkkaan tiennyt.Sisältää vähän eläinperäistäkin materiaalia.Tuosta tekopyhyydestä.En käsitä kuinka jotkut väittävät olevansa suuria eläinten ystäviä,lautasella murhattua eläintä.Sulkevat silmänsä todellisuudelta.

      • Anonyymi

        Niinpä, lemmikkieläinten tuotanto ja sen ympärillä pyörivä ruokateollisuus on aivan sairasta.


      • Anonyymi

        Mikä tekee toisia elämiä syövistä eläimistä parempia?


      • Anonyymi

        Älytöntä tekopyhyyttä reetallakin, kaksi isoa rakkia syövät 1000-3000kg lihaa vuodessa, pitäisi laittaa isot haittaverot hyödyttömille petoelukoille tai mieluten kieltää kokonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älytöntä tekopyhyyttä reetallakin, kaksi isoa rakkia syövät 1000-3000kg lihaa vuodessa, pitäisi laittaa isot haittaverot hyödyttömille petoelukoille tai mieluten kieltää kokonaan.

        Et taida olla kovin eläinrakas kun kutsut koiria rakeiksi! Hyödyttömyydestä vielä se, että koirat ovat kaukana hyödyttömästä! Jos eksyisit metsään, niin kuka tulisi ja löytäisi sinut? Poliisikoira, tietenkin! Vaikka en minä tiedä kannattaisiko semmoista "hyödytöntä petoelukkaa" lähettää etsimään sinua. Kenellekään ei tulisi ikävä.


    • Anonyymi

      Tyttöni olikin tukaani
      ei suinkaan vegaani

    • Anonyymi

      Kasvissyönti on ok. Vegaani tarkoittaa, että kuuluu ideologiseen lahkoon, jossa järjen käyttö on kielletty. Siinä ei paljon lapsen etu paina, kun äiti kiihkoilee.

      • Anonyymi

        En tiedä, kumpi olisi pahempi vaihtoehto: puoliso kääntyisi uskoon vai ryhtyisi vegaaniksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä, kumpi olisi pahempi vaihtoehto: puoliso kääntyisi uskoon vai ryhtyisi vegaaniksi.

        Joustava suhtautuminen on tarpeen, kun eletään yhdessä muiden ihmisten kanssa . Itselläni on ollut yli 30 vuotta puolisona metsästäjä, mutta itse en ole syönyt lihaa yli 40 vuoteen, enkä ole koskaan valmistanut liharuokaa. Parisuhde on paljon muutakin kuin yhteinen ruokapöytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä, kumpi olisi pahempi vaihtoehto: puoliso kääntyisi uskoon vai ryhtyisi vegaaniksi.

        Kummastakin kääntymisestä lähtis ulko-ovesta ulos pysyvästi.


    • Anonyymi

      Se on makuasia sanoi koira kun muniaan nuoli.

    • Anonyymi

      Lapsi on holhoojan alainen tiettyyn ikään asti. On myös selvää, ettei vasta kehittymässä oleva lapsi osaa vielä tehdä oikeita valintoja. Mutta säälihän se silti on, jos lapsi itse söisi kalapuikkoja, jotka ovat ihan ruokana pidettyä syötävää kuitenkin, mutta kielletyllä listalla holhoojan arvomaailman takia.

      Tunsin itse lapsuudessani erään, jolta vanhemmat olivat kieltäneet kaikki karkit. Hän itse sanoi, ettei hänen edes tee mieli karkkia, kun hän ei sellaista ole syönyt koskaan. Karkin kohdalla ei muutenkaan menetä mitään ravitsemuksellisesti, jos niihin ei lasta totuta. Mutta jos lapsi olisi onneton siksi, ettei saa koskaan karkkeja, mutta toiset ympärillä niitä syövät, niin kyllä se sitten jo ahdistaisi. Karkeissakaan ei kuitenkaan pieni määrä tiettävästi haittaa tee. Tuskin siis olisi tehnyt kalapuikoissakaan.

      • Anonyymi

        Entäs muslimi- tai juutalaisperhe? Kieltää hekin sianlihan syönnin eikä kukaan ole tainnut kuolla siihen (?).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs muslimi- tai juutalaisperhe? Kieltää hekin sianlihan syönnin eikä kukaan ole tainnut kuolla siihen (?).

        Kuolisivatko sitten siihen, jos muslimi- tai juutalaislapsi maistaisi sianlihaa salaa, vaikka tuon aloittaja-keittäjän antamana...?

        Alkoholikin on heillä kielletty, ainakin toiselta ryhmältä. Maistaneet eivät ole silti siihenkään kuolleet. En nyt yritä vihjailla, että Jumalan käskyjä vastaan pitäisi toimia. Mutta sanon vaan, että eivät kyllä kuolleet siihen alkoholin maistamiseenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs muslimi- tai juutalaisperhe? Kieltää hekin sianlihan syönnin eikä kukaan ole tainnut kuolla siihen (?).

        Niinpä, mutta sianlihaan on, kun siinä on niitä ihmisille vaarallisia loisia. Jotkut myös haluavat lastensa syövän terveellisesti ja tuskin pitävät kalapuikkoja edes ruokana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs muslimi- tai juutalaisperhe? Kieltää hekin sianlihan syönnin eikä kukaan ole tainnut kuolla siihen (?).

        Muslimi- tai juutalaisperheen lapselle on helpompi tarjota muita vaihtoehtoja, käy vaikka se kasvisruoka, jossa on maitoa tai kananmunia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, mutta sianlihaan on, kun siinä on niitä ihmisille vaarallisia loisia. Jotkut myös haluavat lastensa syövän terveellisesti ja tuskin pitävät kalapuikkoja edes ruokana.

        Saa siitä kalasta muutakin kuin kalapuikkoja kuten uunissa paistettua lohta. Ei tarvitse korppujauhoja ripotella päälle.


    • Anonyymi

      Vegaanielämäntavassa on paljon ihmeteltävää.

      Kyseisessä ruokavaliossa käytetään paljon ulkomaisia tuotteita. Onko sellainen muka ekologista? Mihin unohtui kotimaisuus- ja lähiruoka-periaatteet? Itse uskon, että Luoja tarkoitti Suomessa kasvavat kasvit niille, jotka Suomessa asuvat, Japanissa asuville kasvavat siihen ilmanlaan ja elämään sopivat kasvit jne.

      Jotkut vegaanituotteista ei edes muistuta enää ravintoa, kuten kumimaiset soijasuikaleet tai paperiarkkimaiseksi kuivattu levä yms.

      Ihmetystä herättää myös se, että vegaanituotteet haluavat kovasti imitoida liharuoan näköä, kuten soijarouhe, jota käytetään jauhelihaa apinoivana tuotteena. Jos liha kerran etoo, miksi sitten imitoidaan kasvikunnan tuotteissa lihatuotteitten ulkonäköä?


      Äänestä

      • Anonyymi

        Juu, se onkin kummallista. Johtuu varmaan siitä, että kaupallisten toimijoiden tuotekehittelijöillä ei ole riittäväö henkilökohtaista vege-tai vegaanikokemusta. Toinen rasittava ilmiö, ainakin suomalaisilla einesfirmoilla, on sokerin tunkeminen kaikkeen vege- ja vegaaniruokaan. Kokiskansan kakastelua sanoisin. Siinä mielessä ikävä ilmiö, kun vegaanista ruokaa haluaa muutkin kuin limulla imetetyt paksut kakarat.


    • Anonyymi

      Onko sillä paljoakaan merkitystä eläimille tai maapallolle, jos vaihdan soijamaitoon lehmänmaidon, jota käytän muutenkin vähän, lähinnä aamukahvin joukossa lorautettuna? Tai jos vaihdan kasvipohjaiseen välipalaan sen jugurtin, jota syön ehkä 2 prk viikossa korkeintaan?

      Epäilen. Ei siis ole aihetta paheksua jokaista maidon- tai jugurtinostajaakaan, minkä kaupassa näkee niitä purkkeja hyllystä hamuilevan. Tai jotain muuta eläinkunnan tuotetta. Kaikki kun eivät ole suurkuluttajia niissä tuotteissa, joita he hyllystä poimivat. Kaikissa hiilijalanjälkimittauksissa oma jälkeni jääkin reippaasti alle keskiarvon, vaikka olen sekasyöjä.

      • Anonyymi

        No ajattele jos KAIKKI maailman ihmiset söisivät 2 purkkia jogurttia. Se tarkoittaisi yli kuuttatoista miljardia purkkia jogurttia, mikä ei enää TODELLAKAAN ole vähän.

        Sen sijaan jos KAIKKI maailman ihmiset olisivat syömättä jogurttia. Se tarkoittaisi tasan 0 purkkia jogurttia, joka on TODELLAKIN vähän.

        Ajatteleppas tätä.


    • Anonyymi

      Harva on aito vegaani.

      Ei ainakaan minun tuttavapiirissäni ole kuin sellaisia "kasvissyöjiä" tai "vegaaneja", jotka syövät kasvisten ohessa myös kalaa, kananmunaa, kanaa ja maitotuotteita. Eli eivät he mitään todellisia vegaaneja ole, vaan sellaisia, jotka syövät kasvispainotteisesti ja kieltäytyvät punaisesta lihasta ja nahkatuotteiden käyttämisestä.

      • Anonyymi

        Lihattomuus (tarkoitten nisäkkäiden ja siipikarjan lihaa) on paljon helpompi tapa edistää terveyttään, ottaa kantaa eläintuotannon epäeettisyyteen ja vähentää hiilijalanjälkeään kuin "puhdasoppinen" veganismi.

        Kalasta ja kasviksista on myös huomattavan helppo rakentaa tasapainoinen ruokavalio kaikenikäisille kuin puhtaasti vegaanisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lihattomuus (tarkoitten nisäkkäiden ja siipikarjan lihaa) on paljon helpompi tapa edistää terveyttään, ottaa kantaa eläintuotannon epäeettisyyteen ja vähentää hiilijalanjälkeään kuin "puhdasoppinen" veganismi.

        Kalasta ja kasviksista on myös huomattavan helppo rakentaa tasapainoinen ruokavalio kaikenikäisille kuin puhtaasti vegaanisesta.

        Kaloillakin voi olla sielu. Ei tule kuuloonkaan🤣


    • Anonyymi

      Varminta on tehdä lapselle vegaanin eväät matkaan kotona kuten minä teen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3269
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3001
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2278
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      25
      1796
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1504
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1345
    Aihe