Hesarin toimittaja testasi sähköautoa, ja teki kokeeksi juhannuksen lomamatkan Suomessa, 1600 km.
Kellotti ajot ja lataukset, ja raportoi kokemuksistaan. Juttu on julkaistu Hesarissa 13.8.
Tuota oli kiva lukea, kun siinä ihan oikeasti testattiin miten homma toimii,
eikä vaan leikkimatkustettu joidenkin valmistajan lupausten mukaan.
Haasteita oli eri latausfirmojen sovellusten ym. kanssa, mutta nuo kuulosti aloittelijan haasteilta, joita ei enää ole kun rutiinia kertyy.
Ehkä suurin mietityttävä asia oli testaajan kotimatka, 633 km. Sen aikana joutui lataamaan autoa muutamaan otteeseen, latauksiin meni aikaa kaikkiaan 2 tuntia 24 minuuttia.
Matka omalle lomaosakkeelle pohjoiseen on juuri saman verran, sinne tulee ajeltua vajaat kymmenen kertaa kertaa vuodessa.
Yleensä matkalla kahvitellaan kerran ja syödään kerran. Joskus riittää yksi stoppi. Tankataan jos on tarve, yleensä ei.
Pitkän kaavan mukaan taukoihin menee maksimissaan puolisen tuntia.
Ajatus siitä, että tauoilla pitäisi viettää aikaa lähes kaksi tuntia kauemmin ei oikein innosta.
Mutta ehkä tuohon tulee parannusta ajan mittaan, lataussysteemien kehittyessä ja muuttuessa nopeammiksi.
Ja varmaan on ihmisestä itsestään kiinni, toiset tykkää olla lomalla jo matkalla ollesaan ja osaavat ottaa rennosti senkin vaiheen.
Toisilla taas on kiire sinne perille, taidan enemmän kuulua siihen joukkoon.
Tuon testin perusteella en tyrmäisi sähköautoa käytettävyyden kannalta, mutta en kyllä ihan heti ole syöksymässä kauppaan ostamaankaan.
Kattellaan, sanotaan Hämeessä 😉
Hesarin sähköautotesti elokuussa, ei huono
72
966
Vastaukset
- Anonyymi
Jos tekee tuiollaisia reissuja ja vertailuja iin artikkelissa käytetty auto Up! on mahdollissimman väärä auto hommaan. Se on suunniteltu ja tehty puhtaasti kaupunkiautoksi.
Väöhän samantyypinen testi kun jos alkaisi arvostelemaan pitkää MB Vitoa sen perusteella kuinka kätevä sillä on sompailla ahtaissa parkkihalleissa.- Anonyymi
Entä jos testiautona olisi ollut joku isompiakkuinen auto, vaikka ID4 tai vastaava, olisiko tuo latausaika muuttunut?
Varmaan isommalla akulla kertojan määrä olisi pienempi, mutta onko laturissa vietettävä aika sitten pidempi per kerta? Vai saako niihin energiaa nopeampaan tahtiin?
Olen yrittänyt saada tolkkua noista eri laturimalleista ja kWh -määristä eri autoilla, mutta ei ole mennyt vielä jakeluun. Auton mukana saa kai eri tehoisia latureita, mutta onko ne autossa kiinteästi olevia vehkeitä (kuten vaikka lohkolämmitin) joka valitaan autoa ostaessa, vai onko nuo laturit irrallisia matolaatikoita johtoineen, joita sitten kiinnitellään auton pistokkeeseen? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä jos testiautona olisi ollut joku isompiakkuinen auto, vaikka ID4 tai vastaava, olisiko tuo latausaika muuttunut?
Varmaan isommalla akulla kertojan määrä olisi pienempi, mutta onko laturissa vietettävä aika sitten pidempi per kerta? Vai saako niihin energiaa nopeampaan tahtiin?
Olen yrittänyt saada tolkkua noista eri laturimalleista ja kWh -määristä eri autoilla, mutta ei ole mennyt vielä jakeluun. Auton mukana saa kai eri tehoisia latureita, mutta onko ne autossa kiinteästi olevia vehkeitä (kuten vaikka lohkolämmitin) joka valitaan autoa ostaessa, vai onko nuo laturit irrallisia matolaatikoita johtoineen, joita sitten kiinnitellään auton pistokkeeseen?Joo, huomattavasti nopeampi reissu olisi ollut. Siinä määrin, jotta juttua ei olisi ollut mielenkiintoista kirjoittaa.
Vielä nopeampi lataus olisi tullut Teslalla, vaikkapa Model 3 Long Rangella, jotta ei nyt ihan "sadantonnin" Tesloihin mennä. Sillä kun saa parhaimmillaan 300 km lisämatkaa 15 minuutissa kunnon laturista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, huomattavasti nopeampi reissu olisi ollut. Siinä määrin, jotta juttua ei olisi ollut mielenkiintoista kirjoittaa.
Vielä nopeampi lataus olisi tullut Teslalla, vaikkapa Model 3 Long Rangella, jotta ei nyt ihan "sadantonnin" Tesloihin mennä. Sillä kun saa parhaimmillaan 300 km lisämatkaa 15 minuutissa kunnon laturista.OK! Vaatiiko se autolta jotain erityistä, jotta tuohon lataustehoon päästään, vai ainostaan oikeanlaisen latausaseman tien varrella?
Meinaan että voiko autoa ostaessaan jotenkin määritellä, että millä max-teholla sitä voi sitten ladata? Vai onko kaikissa Model 3 LongRange -Tesloissa kyky ottaa sähköä vastaan tuolla samalla huipputeholla jos syöttävä "sähköpumppu" on vaan oikeanlaista mallia? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä jos testiautona olisi ollut joku isompiakkuinen auto, vaikka ID4 tai vastaava, olisiko tuo latausaika muuttunut?
Varmaan isommalla akulla kertojan määrä olisi pienempi, mutta onko laturissa vietettävä aika sitten pidempi per kerta? Vai saako niihin energiaa nopeampaan tahtiin?
Olen yrittänyt saada tolkkua noista eri laturimalleista ja kWh -määristä eri autoilla, mutta ei ole mennyt vielä jakeluun. Auton mukana saa kai eri tehoisia latureita, mutta onko ne autossa kiinteästi olevia vehkeitä (kuten vaikka lohkolämmitin) joka valitaan autoa ostaessa, vai onko nuo laturit irrallisia matolaatikoita johtoineen, joita sitten kiinnitellään auton pistokkeeseen?Latausnopeuteen vaikuttaa sekä auto että laturi. Tuo eUP! ei pysty ottamaan mistään pikalaturista kuin max 36kW. ID.4 pystyy ottamaan 125kW jos laturista niin paljon irtoaa.
Samoin akkukapasiteettia on alunalkaeenkin yli tuplasti enemmän kuin UP!issa.
Esim Hki-Oulu väli taittuu ID.4:llä yhdellä 45 minuutin pysähdyksellä Jyväskylässä. Itse pidin polttiksellakin toisen tauaon joten tilanne on se että kuski tarvitsee enemmän stoppeja kuin sähköauto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
OK! Vaatiiko se autolta jotain erityistä, jotta tuohon lataustehoon päästään, vai ainostaan oikeanlaisen latausaseman tien varrella?
Meinaan että voiko autoa ostaessaan jotenkin määritellä, että millä max-teholla sitä voi sitten ladata? Vai onko kaikissa Model 3 LongRange -Tesloissa kyky ottaa sähköä vastaan tuolla samalla huipputeholla jos syöttävä "sähköpumppu" on vaan oikeanlaista mallia?Model 3 LR ottaa sähköä nopeammin vastaan, 250 kW jotain 5-30% välillä, siitä alkaa sitten putoamaan (vuosimallien välillä on tosin eroja, jotkin jaksavat 250 kW vain n. 25% saakka). ID.3 taitaa ottaa maksimissaan 125 kW.
Käytännössä M3 LR hörppää 250-300 km rangea 15 minuutissa, kun akku on siinä 10% kieppeillä.
Lisäksi Model 3 taitaa olla hieman energiapihimpi.
ID.4 ja Tesla Model Y osalta sama homma, jokseenkin vastaavia kokoluokkia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Model 3 LR ottaa sähköä nopeammin vastaan, 250 kW jotain 5-30% välillä, siitä alkaa sitten putoamaan (vuosimallien välillä on tosin eroja, jotkin jaksavat 250 kW vain n. 25% saakka). ID.3 taitaa ottaa maksimissaan 125 kW.
Käytännössä M3 LR hörppää 250-300 km rangea 15 minuutissa, kun akku on siinä 10% kieppeillä.
Lisäksi Model 3 taitaa olla hieman energiapihimpi.
ID.4 ja Tesla Model Y osalta sama homma, jokseenkin vastaavia kokoluokkia.Selvä juttu. Mites kotilatauksessa, millaisia volyymeja saa tavallisella 16A shukolla ja tartteeko muuta kun johdon seinän ja auton väliin?
Ja voiko olla kolmivaihepistoke, miten siitä saa mehua? Millaisia lisäkikkareita sellainen vaatii kotiin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Selvä juttu. Mites kotilatauksessa, millaisia volyymeja saa tavallisella 16A shukolla ja tartteeko muuta kun johdon seinän ja auton väliin?
Ja voiko olla kolmivaihepistoke, miten siitä saa mehua? Millaisia lisäkikkareita sellainen vaatii kotiin?Kannattaa ostaa 3x16A laturi. Kolmivaihesella on parempi hyötysuhde (n. 94%) verrattuna yksivaiheiseen (85%). Samoin 3x16A lataa hyvin vaikka -30C pakkasilla, yhdellä vaiheella voi mennä akun lämmitykseen huomattavia määriä.
Tilapäisesti sukosta voi ottaa 8-10A, mutta 16A kanssa kannattaa olla varovainen, ilman erillistä laturiasennusta.
- Anonyymi
Kyllähän tällaisia matkoja voi tehdä, kun on aikaa riittävästi!
- Anonyymi
Mikähän tässä on noin kovin vaikeaa, että joka päivä pitää kehittää ongelmia.
Jos haluaa ajaa pitkiä siivuja ilman taukoja tms. eikä ole latauspaikkaa itsellä, niin ostaako joku sähköauton, tuskin. Kuitenkin 90% ihmisten ajoista on lyhyttä pätkäajoa ja 50% löytyy jonkinlainen latausmahdollisuus, niin heille sähköauto on mitä parhain valinta.- Anonyymi
Eipä tässä ongelmaa kehitetäkään, vaan päin vastoin - himoitaan sähköautoa. Mutta kun se ei sais hankaloittaa menoa liikaa.
Itsellä olisi latauspaikka, mutta tosiaan noita pitkiä siivuja tulee harrastettua sinne loma-asunnolle ja välillä muutenkin, tällä hetkellä ne tuntuu olevan isoin haaste tässä.
Isompaa kapasiteettia tai nopeampaa latausta jos tulisi, niin ei tarttis kauheasti puntaroida enää.
t. Aloittaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä tässä ongelmaa kehitetäkään, vaan päin vastoin - himoitaan sähköautoa. Mutta kun se ei sais hankaloittaa menoa liikaa.
Itsellä olisi latauspaikka, mutta tosiaan noita pitkiä siivuja tulee harrastettua sinne loma-asunnolle ja välillä muutenkin, tällä hetkellä ne tuntuu olevan isoin haaste tässä.
Isompaa kapasiteettia tai nopeampaa latausta jos tulisi, niin ei tarttis kauheasti puntaroida enää.
t. AloittajaMiksi tuot kuitenkin sähköautoilulle negativvisia asioita esille. Et ole sähköautoilu positiivinen. Sähköautoilu on sähköautoilijoien yhteinen asia, miksi hidastaa kehitystä puuttumalla epäkohtiin.
- Anonyymi
Polttokennoauto olisi ollut tuolla reissulla huomattavasti parempi vaihtoehto.
Polttokennoauton tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa satoja kilometrejä.
Talvella sisätilojen lämmitys ei lyhennä toimintamatkaa.
Myöskään toimontamatka ei lyhene iän myötä kuten käy akkusähköautoille.
Polttokennoauto jopa puhdistaa ilmaa ajon aikana.- Anonyymi
OK, tuota en olekaan ennen kuullut! Millaiset mahtaa olla toimintamatkat vetyautolla, vaikka Mirailla jos säästellen ajelee? Tai vaikka Nexolla?
Mahtaako noita olla jossain käytössä, takseina vaikka Pariisissa. Tai pakettiautoina Saksassa?
Huikean hieno tuttu.
Todella hienoa.
Mahtava uutinen. - Anonyymi
Polttokennoautolla olisi koko reissu siirtynyt noin 30 eteenpäinb. Kun ei ole tyarjolla autoa eikä vetyäkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttokennoautolla olisi koko reissu siirtynyt noin 30 eteenpäinb. Kun ei ole tyarjolla autoa eikä vetyäkään.
30 vuotta eteenpäin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
30 vuotta eteenpäin
Mutta jos ei oo kiire niin eihän se haittaa, muutama vuosikymmen sinne tänne 😜
- Anonyymi
Mistähän olisi ollut tankkauspisteet tuolla välillä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
30 vuotta eteenpäin
Juurikin niin, 30 vuotta eteenpäin ja kaikki ajaa vetyautoilla. Nykyiset sähköautot vaikuttavat silloin yhtä kommallisilta kuin autoilun aamunkoiton viritelmät. Näitäkin keskusteluja muistellaan silloin pilke silmäkulmassa.
- Anonyymi
Tuohon olisi pitänyt laittaa verrokiksi itselataava Toyota hybrid ja todeta miten paljon helpommalla ja mukavammin tuonkin reissun olisi voinut tehdä.
- Anonyymi
Tuo on juurikin näin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on juurikin näin.
Tojolla bensa olisi maksanut viisi kertaa enemmän ja tojo olisi polttanut dinomehua alusta loppuun. Ei ole tätä päivää. Siksi niiden myynti kielletään uutena ja käytetyille lätkäistään kunnon käyttömaksut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on juurikin näin.
Onhan bensalla ajo vielä nyt helpompaa, mutta sen hinta kallistuu jatkuvasti. Niiden aika alkaa olla Euroopassa lopuillaan. Päästöraja 95g/km co2 tekee jo tiukkaa, ja 50g/km co2 on jo aika mahdotonta. Siihen ei Toyotankaan hybridit pysty ilman sähköverkosta lataamista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tojolla bensa olisi maksanut viisi kertaa enemmän ja tojo olisi polttanut dinomehua alusta loppuun. Ei ole tätä päivää. Siksi niiden myynti kielletään uutena ja käytetyille lätkäistään kunnon käyttömaksut.
Tojolla bensa olisi maksanut viisi kertaa enemmän ja tojo olisi polttanut dinomehua alusta loppuun. Ei ole tätä päivää. Siksi niiden myynti kielletään uutena ja käytetyille lätkäistään kunnon käyttömaksu
*********
Kirjoittaja ei taida ymmärtää sitä, että monesti Tojota-papparaisilla on maksukyky kunnossa. He ovat ostaneet Tojotansa käteisellä, joten kyllä heidän kannattaa siihen muutama litra bensaakin ostaa. Papparaiset arvostavat sitä, että auto on mahdollisimman varmatoiminen ja helppokäyttöinen. Siksi he suosivatkin hybridi-Tojotaa.
- Anonyymi
Björn Nyland ajelee eri sähköautoilla 1000 km pätkää. Kannattaa vilkaista.
https://www.youtube.com/user/bjornnyland/videos
Tässä vaikkapa Björnin testi Tesla Model 3 LR:llä: https://www.youtube.com/watch?v=xb7oyOiB4P0 - Anonyymi
"Onhan bensalla ajo vielä nyt helpompaa, mutta sen hinta kallistuu jatkuvasti."
Bensalla ajaminen on jo nyt viisi kertaa kalliimpaa kuin sähköllä. Lisäksi sen bensan joutuu hakemaan erikseen bensikseltä kun sähköauto latautuu kotona.
Sanokaas nyt rehellisesti. Olisiko helpompaa käydä edelleen maksamassa laskut pankissa niinkuin kivikaudella tehtiin vai maksaa ne kotoa?
Nyt teillä tojotisteilla on edessä ainoastaan se luopumisen tuska. Tojokin satsaa täysillä sähköautoihin. Tojo on vaan jäljessä. Niinkuin tojotistitkin. - Anonyymi
Kyllähän juttu on oikeasti niin, että onhan sen helvetti stressaavaa miettiä sähkön riittävyyttä ja keksiä latausasemia, jos ollaan ihan oikeasti matkalla vain satojen kilometrien päähän. Itse on tullut Euroopan matkoilla ajeltua jopa 1200-1500 km yhtä soittoa yhdellä pysähdyksellä tankkaamaan ja pari kolme kertaa syömään ja jaloittelemaan. Tottakai auton pitää olla sellainen, ettei kuski rasitu.
- Anonyymi
Friikit erikseen. Ei kukaan ole tyrkyttänyt sähköautoja teille tuhat-kilsaa-päivässä-friikeille.
Normaali-ihminen ajaa aivan erilaisia kilometrejä päivässä ja ilman taukoja.
Muista se että keskimäärin suomalainen ajaa päivässä noin 55km . Ei yhtään sen enempää.
Nämä tavikset ovat se joka ostaa autot suomessa. Friikit ovat täysin oma lukunsa ja heidän autotarpeillaan ei kovin isoa bisnestä tehdä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Friikit erikseen. Ei kukaan ole tyrkyttänyt sähköautoja teille tuhat-kilsaa-päivässä-friikeille.
Normaali-ihminen ajaa aivan erilaisia kilometrejä päivässä ja ilman taukoja.
Muista se että keskimäärin suomalainen ajaa päivässä noin 55km . Ei yhtään sen enempää.
Nämä tavikset ovat se joka ostaa autot suomessa. Friikit ovat täysin oma lukunsa ja heidän autotarpeillaan ei kovin isoa bisnestä tehdä.Vaan kun nyt ollaan pakottamassa kaikkia niihin lyhyen ajon sähköautoihin.
Jos tuo 55 km keskiarvo olisi ohjaava tekijä, niin minkä ihmeen takia polttiksissa on niin isot tankit, että niillä pääsee jopa yli 1000 km? Friikeillekö ne on kaikki suunniteltu? Kummasti niitä on silti myyty.
Nyt pitää muistaa että ei tässä olla ekaa kertaa autoa keksimässä, vaan huonontamassa vanhan konseptin käytettävyyttä totutusta, ja paljon.
Suomalaisen jalka on keskimäärin kokoa 38. Ei yhtään isompi tai pienempi. Isompijalkaiset friikit ovat oma lukunsa, ei heitä varten tarvitse isompia kenkiä tehdä...? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Friikit erikseen. Ei kukaan ole tyrkyttänyt sähköautoja teille tuhat-kilsaa-päivässä-friikeille.
Normaali-ihminen ajaa aivan erilaisia kilometrejä päivässä ja ilman taukoja.
Muista se että keskimäärin suomalainen ajaa päivässä noin 55km . Ei yhtään sen enempää.
Nämä tavikset ovat se joka ostaa autot suomessa. Friikit ovat täysin oma lukunsa ja heidän autotarpeillaan ei kovin isoa bisnestä tehdä.Siis taviksisse sähköautot, rattimiehet pysyköön fosiilisissa.
- Anonyymi
Pikalataus tuhoaa akkua. Terveellinen latausteho on puolet akun kapasiteetista. Tästä ei vain puhuta julkisesti, vaan hehkutetaan pikalatausta ja sellaisten asemien tarvetta. Voi olla akku vaihtokunnossa muutamassa vuodessa.
- Anonyymi
Normi sähköautoilija käyttää pikalatausta erittäin harvoin. Sähköautot ladataan kotona yön yli pienellä teholla. Kai sinäkin tiesit tämän? Ei pitäisi olla uutinen kenellekään että sähköautoja ostavat ihmiset jotka lataavat ne kotona.
- Anonyymi
Pikalataus tuhoaa akkua. Terveellinen latausteho on puolet akun kapasiteetista. Tästä ei vain puhuta julkisesti, vaan hehkutetaan pikalatausta ja sellaisten asemien tarvetta. Voi olla akku vaihtokunnossa muutamassa vuodessa.
*****
Lyijyakkua ladattaessa oli sellainen suositus, että maksimi latausvirta sai olla 1/10 akun Ah-määrästä. Siten 60 Ah:n akun suositeltu latausvirta oli 6 A. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pikalataus tuhoaa akkua. Terveellinen latausteho on puolet akun kapasiteetista. Tästä ei vain puhuta julkisesti, vaan hehkutetaan pikalatausta ja sellaisten asemien tarvetta. Voi olla akku vaihtokunnossa muutamassa vuodessa.
*****
Lyijyakkua ladattaessa oli sellainen suositus, että maksimi latausvirta sai olla 1/10 akun Ah-määrästä. Siten 60 Ah:n akun suositeltu latausvirta oli 6 A.Voisit samalla muistella miten hehkukuulamoottori käynnistettiin. Yhtä paljon tekemistä sähköauton kanssa.
Menneisyys on menneisyyttä. Voit muistella noita juttuja keinustuolissa mutta ei niillä ole muuta kuin muistojen arvo. Täysin hyödytöntä tietoa tässä päivässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Normi sähköautoilija käyttää pikalatausta erittäin harvoin. Sähköautot ladataan kotona yön yli pienellä teholla. Kai sinäkin tiesit tämän? Ei pitäisi olla uutinen kenellekään että sähköautoja ostavat ihmiset jotka lataavat ne kotona.
jos kaikki palvelut on 10...20km säteellä niin mihin edes autoa tarvitsee ja soveltuuko sähköauto autoa todella tarvitsevalle jos pikalataus tosiaankin tuhoaa akun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jos kaikki palvelut on 10...20km säteellä niin mihin edes autoa tarvitsee ja soveltuuko sähköauto autoa todella tarvitsevalle jos pikalataus tosiaankin tuhoaa akun.
" jos pikalataus tosiaankin tuhoaa akun."
Tuollaiset väitteet ovat aivan bullshittiä. Ei missään ole esitetty mitään todisteita siitä että pikalataus olisi tuhonnut auton akun. Pelkkäälöysää höpinää kun ei taas kerran todellisuus oikein nappaa polttisjannuille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" jos pikalataus tosiaankin tuhoaa akun."
Tuollaiset väitteet ovat aivan bullshittiä. Ei missään ole esitetty mitään todisteita siitä että pikalataus olisi tuhonnut auton akun. Pelkkäälöysää höpinää kun ei taas kerran todellisuus oikein nappaa polttisjannuille.Bulshittiä, perustuen mihinkä?
Aika usein asia tulee kuitenkin esille ja ei varmastikkan ole autojen valmistajien etu tuoda tälläistä asiaa esiin liikaa. Vetoavat mielummin tilastollisuuteen, siihen mikä on tyypillistä käyttöä ja siihen ei jatkuva pikalataus kuulu.
- Anonyymi
Niin kun ajaa samaa reittiä tulee siihen rutiini ja tietää missä kannattaa pysähtyä. Jos reitit taas valikoituvat enemmänkin satunnaisesti sähköautolla ajaminen menee helposti ihmettelyksi ja tulee pysähdyttyä väärissäkin paikoissa latauksen toivosssa. Myöskin jotkin paikat voivat jäädä käymättä latausmahdollisuuksien puutteen vuoksi tai käyntikohteet valikoitua latausasemien mukaan. Kummasti sähköautolla lomaillessa tulee tutustuttua ostoskeskuksiin ja ABC liikenneasemiin.
Mutta eihan sitä lomalla kiire, eri asia jos autolla on liikkeellä työn vuoksi.- Anonyymi
"Jos reitit taas valikoituvat enemmänkin satunnaisesti sähköautolla ajaminen menee helposti ihmettelyksi ja tulee pysähdyttyä väärissäkin paikoissa latauksen toivosssa."
Tumpeloille kaikki asiat ovat vaikeita.
Ainakin Tesloissa ja Volsuissa navigaattori suunnittelee myös lataustauot jos auto sellaisia tarvitsee. Kuskin ei tarvitse huolehtia tuollaisesta ellei halua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jos reitit taas valikoituvat enemmänkin satunnaisesti sähköautolla ajaminen menee helposti ihmettelyksi ja tulee pysähdyttyä väärissäkin paikoissa latauksen toivosssa."
Tumpeloille kaikki asiat ovat vaikeita.
Ainakin Tesloissa ja Volsuissa navigaattori suunnittelee myös lataustauot jos auto sellaisia tarvitsee. Kuskin ei tarvitse huolehtia tuollaisesta ellei halua.Ai taikooko se sen latauspaikan myös sinne missä sitä ei ole, uskomatonta, olen tippunut nykyajan teknolokian kehityksen vauhdista totaalisesti.
- Anonyymi
Onhan se syvältä, jos ensimmäiseksi ennen matkaa pitää miettiä sähkön riittävyyttä. Akku pahus onkin tyhjä ja äkkiä pitäisi lähteä. Polttisautolla ei asiaa tarvitse miettiä eikä ennakoida edellisenä päivänä.
- Anonyymi
Tumpeloille on kaikki asiat hankalia. Kun ottaa rutiiniksi laittaa auto lataukseen kun tulee kotiin niin ei tarvitse koskaan miettiä tuollaista. 20 sekunnin homma.
Tumpeloilla on kyky tehdä yksinkertaisistakin asioista esteitä elämäänsä. Siksi he jäävät sinne takariviin monissa asioissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tumpeloille on kaikki asiat hankalia. Kun ottaa rutiiniksi laittaa auto lataukseen kun tulee kotiin niin ei tarvitse koskaan miettiä tuollaista. 20 sekunnin homma.
Tumpeloilla on kyky tehdä yksinkertaisistakin asioista esteitä elämäänsä. Siksi he jäävät sinne takariviin monissa asioissa.Miksi kuvittelet, että kotona olisi latausmahdollisuus?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi kuvittelet, että kotona olisi latausmahdollisuus?
Harva ostaa sähköauton jos ei ole kotilatausta. Se on perusedellytys sähköautouluun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tumpeloille on kaikki asiat hankalia. Kun ottaa rutiiniksi laittaa auto lataukseen kun tulee kotiin niin ei tarvitse koskaan miettiä tuollaista. 20 sekunnin homma.
Tumpeloilla on kyky tehdä yksinkertaisistakin asioista esteitä elämäänsä. Siksi he jäävät sinne takariviin monissa asioissa.Ai jaa riittääkö se kotilataus silloinkin kun on 500km päässä kotoa. Olen siis ihan turhaan hermoillut pikalaturien sijaintien ja matkasuunnitelmian kanssa, lataa vain kotona, se riittää.
- Anonyymi
"Yleensä matkalla kahvitellaan kerran ja syödään kerran. Joskus riittää yksi stoppi. Tankataan jos on tarve, yleensä ei.
Pitkän kaavan mukaan taukoihin menee maksimissaan puolisen tuntia."
- Siis et ole katsonut kellosta mitä taukoihisi menee aikaa. Jos teet kaksi taukoa joissa toisessa syöt ja toisessa kahvittelet ja käyt vessassa niin hyvin on jos tunnissa noista selviät.
Itselle tuo on sähköautoillessa vasta auennut. Kahvitauolla saa pitää kiirettä kun auto on ladattu superlaturissa ennen kuin itse.- Anonyymi
Aika on katsottu hyvinkin tarkkaan, kärsimätön ihminen kun olen 😁
Hamppariateriaan menee max 20 minuuttia, kahviin 10 min. Toki jos ottaisi alacartea niin aikaa saa menemään enemmänkin, mutta kun ei malta 👍
t. Aloittaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika on katsottu hyvinkin tarkkaan, kärsimätön ihminen kun olen 😁
Hamppariateriaan menee max 20 minuuttia, kahviin 10 min. Toki jos ottaisi alacartea niin aikaa saa menemään enemmänkin, mutta kun ei malta 👍
t. AloittajaEikö ole stressaavaa olla noin kiireinen myös vapaalla? Mitä teet siellä perillä sen "säästyneen" 30 minuutin kanssa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö ole stressaavaa olla noin kiireinen myös vapaalla? Mitä teet siellä perillä sen "säästyneen" 30 minuutin kanssa?
Saunon, hiihdän, vaellan, fillaroin, laskettelen, melon, lumikenkäilen, lojun sohvalla, otan olutta, ja vaikka mitä muuta kuin tien päällä oloa. Ei tuo "kiire" stressaa kun oon niin rakentunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö ole stressaavaa olla noin kiireinen myös vapaalla? Mitä teet siellä perillä sen "säästyneen" 30 minuutin kanssa?
Ei tuossa mistään kiireestä tai stressistä ole kysymys. Jos on kyse reissusta jonka varrella olevat pysähdyspaikat yms. on jo nähty moneen kertaan, niin ainakin itse pyrin pitämään matkaan kuluvan ajan mahdollisimman lyhyenä, siksi esim. kahvin otan lähes aina mukaan.
Pysähdyksissä kuluu oikeasti aikaa yllättävän paljon ja ymmärrän kyllä niitäkin jotka haluavat pitää pitkiä taukoja useasti, mutta itse mieluummin suoriudun tuollaisesta pakollisesta siirtymisestä mahdollisimman nopeasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika on katsottu hyvinkin tarkkaan, kärsimätön ihminen kun olen 😁
Hamppariateriaan menee max 20 minuuttia, kahviin 10 min. Toki jos ottaisi alacartea niin aikaa saa menemään enemmänkin, mutta kun ei malta 👍
t. AloittajaEn usko tuota. Jo kahvikupin eteen saantiin baarissa saattaa mennä 10 min muista asiakkaista riippuen, siihen sen juonti ja vessassa käynti niin 20 min tekee oikeassa elämässä tiukkaa. Myös aika hotkintaa on jos 10 minuutissa hampurilaisaterian syöt, ei ole mitenkään tervettä elämää tuo.
Se on kumma kun sähköautojen vastustajat kaikki ajavat jopa 1000 km.n päivätaipaleita tauotta. Itse jututtanut työpaikalla varmaan satoja ihmisiä aiheesta ja kaikki ovat todenneet ettei p..se kestä 3 tuntia kauempaa ajamista ilman jaloittelua / vessa / kahvitaukoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En usko tuota. Jo kahvikupin eteen saantiin baarissa saattaa mennä 10 min muista asiakkaista riippuen, siihen sen juonti ja vessassa käynti niin 20 min tekee oikeassa elämässä tiukkaa. Myös aika hotkintaa on jos 10 minuutissa hampurilaisaterian syöt, ei ole mitenkään tervettä elämää tuo.
Se on kumma kun sähköautojen vastustajat kaikki ajavat jopa 1000 km.n päivätaipaleita tauotta. Itse jututtanut työpaikalla varmaan satoja ihmisiä aiheesta ja kaikki ovat todenneet ettei p..se kestä 3 tuntia kauempaa ajamista ilman jaloittelua / vessa / kahvitaukoa.Ei tämä ole uskon asia vaan koettua tosielämää.
ABCn tai vastaavan linjastolta keräät kahvin ja pullan parissa minuutissa. Samoin niiden hamppariateriat tulee nopeasti. 👍
Sama se ketä olet jututtanut ja mitä mieltä ovat, sillä ei ole vaikutusta minun tapaani toimia 🙂 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tämä ole uskon asia vaan koettua tosielämää.
ABCn tai vastaavan linjastolta keräät kahvin ja pullan parissa minuutissa. Samoin niiden hamppariateriat tulee nopeasti. 👍
Sama se ketä olet jututtanut ja mitä mieltä ovat, sillä ei ole vaikutusta minun tapaani toimia 🙂"Ei tämä ole uskon asia vaan koettua tosielämää.
ABCn tai vastaavan linjastolta keräät kahvin ja pullan parissa minuutissa. Samoin niiden hamppariateriat tulee nopeasti. 👍
Sama se ketä olet jututtanut ja mitä mieltä ovat, sillä ei ole vaikutusta minun tapaani toimia 🙂"
Mielenkiintoista millaisia asioita ihmiset kellottavat ja pitävät tärkeinä minuutteina. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ei tämä ole uskon asia vaan koettua tosielämää.
ABCn tai vastaavan linjastolta keräät kahvin ja pullan parissa minuutissa. Samoin niiden hamppariateriat tulee nopeasti. 👍
Sama se ketä olet jututtanut ja mitä mieltä ovat, sillä ei ole vaikutusta minun tapaani toimia 🙂"
Mielenkiintoista millaisia asioita ihmiset kellottavat ja pitävät tärkeinä minuutteina.Eikö olekin. Yhtä mielenkiintoista on huomata, miten pitkälle ihmiset ovat valmiita muuttamaan elämäänsä sen mukaan, mihin auton toimintamatka antaa heille mahdollisuuden.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö olekin. Yhtä mielenkiintoista on huomata, miten pitkälle ihmiset ovat valmiita muuttamaan elämäänsä sen mukaan, mihin auton toimintamatka antaa heille mahdollisuuden.
"Yhtä mielenkiintoista on huomata, miten pitkälle ihmiset ovat valmiita muuttamaan elämäänsä sen mukaan, mihin auton toimintamatka antaa heille mahdollisuuden."
Sähköauton toimintamatka ei ole muuttanut mitään elämässäni. Ei ole tarvinnut tehdä mitään kompromisseja ajankäytön suhteen.
Iso positiivinen asia on käyttökulujen putoaminen murto-osaan.
Itse pidän kaiken tien päällä vitetyn ajan tuhlaukseksi. Liikkuin auto tai ei. Ei siinä saa mitään tuottavaa aikaan.
Pakostakin joudun olemaan liikkeellä sen 20.000km vuodessa mutta ei siihen sähköautolla mene yhtään sen enempää aikaa kuin polttiksella meni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Yhtä mielenkiintoista on huomata, miten pitkälle ihmiset ovat valmiita muuttamaan elämäänsä sen mukaan, mihin auton toimintamatka antaa heille mahdollisuuden."
Sähköauton toimintamatka ei ole muuttanut mitään elämässäni. Ei ole tarvinnut tehdä mitään kompromisseja ajankäytön suhteen.
Iso positiivinen asia on käyttökulujen putoaminen murto-osaan.
Itse pidän kaiken tien päällä vitetyn ajan tuhlaukseksi. Liikkuin auto tai ei. Ei siinä saa mitään tuottavaa aikaan.
Pakostakin joudun olemaan liikkeellä sen 20.000km vuodessa mutta ei siihen sähköautolla mene yhtään sen enempää aikaa kuin polttiksella meni.Voi olla myös että sinulle autoilu on kiireetöntä vapaa-ajan viettoa kun taas toisille se on välttämätön paha ja aikaa halutaan viettää mielummin vaikka kotona.
Eikö olisi jo aika lopettaa se turha ajo, se on turhaa ympäristön kuormittamista vaikka onkin sähköauto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En usko tuota. Jo kahvikupin eteen saantiin baarissa saattaa mennä 10 min muista asiakkaista riippuen, siihen sen juonti ja vessassa käynti niin 20 min tekee oikeassa elämässä tiukkaa. Myös aika hotkintaa on jos 10 minuutissa hampurilaisaterian syöt, ei ole mitenkään tervettä elämää tuo.
Se on kumma kun sähköautojen vastustajat kaikki ajavat jopa 1000 km.n päivätaipaleita tauotta. Itse jututtanut työpaikalla varmaan satoja ihmisiä aiheesta ja kaikki ovat todenneet ettei p..se kestä 3 tuntia kauempaa ajamista ilman jaloittelua / vessa / kahvitaukoa.Toisaalta pitää huomioida myös se että vaikka pitäisikin kahvi/lounastaukoja tiheään, niin sähkiksen kanssa latauspisteen sijainti käytännössä määrittää sen missä kahvi/lounastauko on pidettävä. Kaikki eivät halua lounastaa mäkkärillä tai abc:llä...
Muutenhan on sitten aika tapauskohtaista kuinka paljon henkilö on valmis sopeuttamaan tai muuttamaan omaa toimintaansa auton vuoksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tämä ole uskon asia vaan koettua tosielämää.
ABCn tai vastaavan linjastolta keräät kahvin ja pullan parissa minuutissa. Samoin niiden hamppariateriat tulee nopeasti. 👍
Sama se ketä olet jututtanut ja mitä mieltä ovat, sillä ei ole vaikutusta minun tapaani toimia 🙂Jaa että menet abc.n linjastolle jonottamatta, eli maksamatta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa että menet abc.n linjastolle jonottamatta, eli maksamatta?
Et ole selvästikkään käynyt ABC:lla lomaruuhkien ulkopuolella. Ei siellä mitään jonoteta, muutama paikallinen ukko istuu nurkkapäydässä, siinä kaikki.
- Anonyymi
Lentäen olisitte jo perillä ja etelän aurinkossa!
- Anonyymi
Hauska artikkeli käyttäen sähköautoa, jolla on eräs lyhimmistä toimintamatkoista.
Onneksi on myös sähköautoja, joilla pääsee 500 km latausta kohti.- Anonyymi
Mutta kun noinkin pienellä selvisi ihan kunnialla niin antaahan se uskoa siihen, että isommalla on elämä vielä helpompaa.
- Anonyymi
Ennen ei voinut soittaa kotiin, kun kännykän akku oli muka loppu. Nyt ei voi tulla yöksi kotiin, kun auton akku on tyhjä eikä pääse lataukseen.
- Anonyymi
Kyllä tämä autojen sähköityminen alkaa kaupunki liikenteeseen ensi ja nämä loputtomat loma-matkailijat 1000km päivässä ajelevat sitten aikanaan. Ei bensa-asemiakaan ollut suomi täynnä kun autot tulivat suomeen...
Akut sekä lautauspisteet kehittyvät, samoin kotilataus. Majoituskohteet alkavat lisäämään latauspaikkoja ja parkkialueet joissa lämpötolpat on niihin helppo lisätä lataus-systeemit eikä maksa paljon.
Maaseudulla ei ole polttoainejakelua, mutta sähkölinjat sinne on olemassa joten arki helpottuu maaseudulla kun ei tarvetta lähteä tankaamaan !
Välivaihe tämä tietysti, koska ilmassa olevaa hiilidioksidia voisi alkaa käyttämään polttoaineena samoin ydinvoimaa esim. autoon asennetaan uutena sokeripalaa vastaava määrän kokoinen ydinlataus ja sillä ajellaan se auto loppuun eli yli milj.km
Voi tosin niinkin käydä että ihmiskunta lopettaa olemassaolonsa 100 vuoden sisällä. se on kuitenkin varmaa että nyt eläviä ei sadanvuoden päästä juurikaan "elävänä" ole säätämässä ja murehtimassa miten erinäisissä autotesteissä kävi.... Entä aurinkokenno-auto?
- Anonyymi
Saman fossiilivapaan sähkön saa niin paljon halvemmalla verkosta. Aurinkokenno autossa ei ole taloudellisesti järkevää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saman fossiilivapaan sähkön saa niin paljon halvemmalla verkosta. Aurinkokenno autossa ei ole taloudellisesti järkevää.
Pitääkö auto jättää kesällä aina ulos aurinkoon?
- Anonyymi
Eihän tuo vaatisi kuin 20m x 20m kokoisen aurinkopaneelin auton katolle niin voisi ajaa täysin verkkolataamisesta riippumatta.
Anonyymi kirjoitti:
Eihän tuo vaatisi kuin 20m x 20m kokoisen aurinkopaneelin auton katolle niin voisi ajaa täysin verkkolataamisesta riippumatta.
Koko auton pinta olisi aurinkopaneelia, ehkä osa ikkunoistakin läpinäkyvää kennoa
Anonyymi kirjoitti:
Pitääkö auto jättää kesällä aina ulos aurinkoon?
Jos siinä joku pieni akku johon varastoituu aurinkosähkö, voi olla Suomen oloihin huono, talvella ei aurinkoa
- Anonyymi
forestgump kirjoitti:
Koko auton pinta olisi aurinkopaneelia, ehkä osa ikkunoistakin läpinäkyvää kennoa
20x20 tekee 400m2, auton ylöspäin olevat pinnat n 10m2 molemmat sivut 15m2 perä ja maski 2m2, taitaa jäädä aika pieneksi. Ehkä jos auto olisi 50m pitkä ja silti mahtuisi vielä kaistalle.
- Anonyymi
On niitäkin olemassa, mutta ei sellaisina jonka voisit ostaa kaupasta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_car
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti15621943Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...
Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel2462952Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos292491Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?
Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori912471Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?
Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks152353- 1001597
Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta
Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav1821552Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!
Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta221327Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_2401323Särkynyt sydän
Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s181311