Ei tule ikävä vanhoja autoja

Anonyymi

Olen ajanut eri-ikäisillä autoilla 80-luvulta saakka. Niissä vanhoissa autoissa ei ole mitään jota olisi ikävä.
Lyhyt huoltoväli, ruosteongelmat, korkea bensankulutus, ei ilmastointia, ei turvatyynyjä.

Etsikää jostain kirpparilta 24-tuumainen kuvaputkitelkkari ja laittakaa se olohuoneen nurkkaan. Siinä näkee miten hyvä vanha auto on.
Ok, se toimii edelleen mutta mitä sillä paksalla tekee kun isomman ja paremman saa halvalla.

127

1194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joo, lisäksi sai usein temppuilla vaikkapa katkojankärkien tai kaasuttimen kanssa.

      • Anonyymi

        Sehän niissä oli parasta kun lähes kaiken voi korjata tien päällä, eikä ainakaan itsellä katkojan kärjet taio kaasutin ollete koskaan ongelma. helppo tarkastaa ja kaasutin putsata varmuuden vuoksi jos haluaa. Nyt kun tulee vika niin joutuu soittamaan hinauksen lähes aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän niissä oli parasta kun lähes kaiken voi korjata tien päällä, eikä ainakaan itsellä katkojan kärjet taio kaasutin ollete koskaan ongelma. helppo tarkastaa ja kaasutin putsata varmuuden vuoksi jos haluaa. Nyt kun tulee vika niin joutuu soittamaan hinauksen lähes aina.

        Tuo on vanhojen autojen hyvä puoli, eli isolta osin ne oli korjattavissa ihan perustyökaluilla ilman sen kummempaa osaamista.

        Kääntopuoli sitten oli se että kyllä niitä uudehkoinakin sai sitten rassatakin tämän tästä, aika vaan tuppaa kummasti kultaamaan muistot. Nykyautolla pyyhkäisee kuitenkin sen 200 tkm. muutamalla perushuollolla, ei todellakaan olisi onnistunut noilla vanhoilla kulkineilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on vanhojen autojen hyvä puoli, eli isolta osin ne oli korjattavissa ihan perustyökaluilla ilman sen kummempaa osaamista.

        Kääntopuoli sitten oli se että kyllä niitä uudehkoinakin sai sitten rassatakin tämän tästä, aika vaan tuppaa kummasti kultaamaan muistot. Nykyautolla pyyhkäisee kuitenkin sen 200 tkm. muutamalla perushuollolla, ei todellakaan olisi onnistunut noilla vanhoilla kulkineilla.

        Öljynvaihtoväli nykyään pitempi, mutta ei sekään tielle jätä vaikka ajaisi pitempään kun vaan lisää uutta. Katkojan kärjet oikeastaan ainoa mitä ei uusissa ole, mutta sitäkin useammin jättävät tien päälle kun hajoaa sytytsyksikkö tai mitä tahansa mitä ei ollut vanhoissa. Jotkut merkit olleet huonoja ja samoin jotkut huonoja nytkin, mutta sähköongelmia on kalleimmissakin, hyvä esimerkki Cheekin entinen Bentley.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on vanhojen autojen hyvä puoli, eli isolta osin ne oli korjattavissa ihan perustyökaluilla ilman sen kummempaa osaamista.

        Kääntopuoli sitten oli se että kyllä niitä uudehkoinakin sai sitten rassatakin tämän tästä, aika vaan tuppaa kummasti kultaamaan muistot. Nykyautolla pyyhkäisee kuitenkin sen 200 tkm. muutamalla perushuollolla, ei todellakaan olisi onnistunut noilla vanhoilla kulkineilla.

        Mitä nyt bemarin koneet rivahtelee jossain 80 t paikkeilla thp&muut prince koneet.

        E92 se vasta paska onkin ketjuohjaimiensa kanssa. Aika harvassa on autot 2010 eteenpäin minkä uskaltaisi ostaa. Kerro sinä kun tunnut asioista tietävän


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä nyt bemarin koneet rivahtelee jossain 80 t paikkeilla thp&muut prince koneet.

        E92 se vasta paska onkin ketjuohjaimiensa kanssa. Aika harvassa on autot 2010 eteenpäin minkä uskaltaisi ostaa. Kerro sinä kun tunnut asioista tietävän

        Rivahtelee?

        Onko tämä saman seudun kielenkäyttöä missä autot laitetaan kun mennään autokauppaan?


    • Anonyymi

      Riippuu ihan siitä. että kuinka vanha se auto on. Vanha jenkkini VM-1969 pelaa edelleen kuin se kuuluisa "Buick", mutta joutuu lisäämään bensan sekaan lisäainetta, kun ei ole tarkoitettu alun perin lyijyttömällä bensalla ajettavaksi. Lisäaine siis korvaa tuon lyijyn. Ja korjaamaan pystyy itsekkin, eli säästää siinäkin. Ja toimiva ilmastointi on.
      Kulutus 7.5L V8 moottorilla on 14,5L/100km Bensaa. Tyylikkäästi ajettuna tottakai....

      • Anonyymi

        "Ja korjaamaan pystyy itsekkin, eli eli säästää siinäkin"

        Tässä tulee se yksi perusasia. Vanhassa autossa korjaaminen on aina läsnä. Paljon mukavampaa on ajaa tuoreella autolla jossa korjaamiseen ei tarvitse käyttää sen enempää aikaa kun rahaakaan. Ymmärrän että jotkut tykkää rassata ja päteä sillä että osaa.
        Itse kasvoin ulos tuosta jo vuosikymmeniä sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja korjaamaan pystyy itsekkin, eli eli säästää siinäkin"

        Tässä tulee se yksi perusasia. Vanhassa autossa korjaaminen on aina läsnä. Paljon mukavampaa on ajaa tuoreella autolla jossa korjaamiseen ei tarvitse käyttää sen enempää aikaa kun rahaakaan. Ymmärrän että jotkut tykkää rassata ja päteä sillä että osaa.
        Itse kasvoin ulos tuosta jo vuosikymmeniä sitten.

        " tuoreella autolla jossa korjaamiseen ei tarvitse käyttää sen enempää aikaa kun rahaakaan."

        Maksat sen "korjausrahan" arvonalennuksen muodossa. Ostamalla 30t euron auton, maksat kolmessa vuodessa yli 10t euroa tuota "korjausrahaa"

        Kyllähän sillä rahamäärällä vanhaa parsisi aika paljonkin kasaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja korjaamaan pystyy itsekkin, eli eli säästää siinäkin"

        Tässä tulee se yksi perusasia. Vanhassa autossa korjaaminen on aina läsnä. Paljon mukavampaa on ajaa tuoreella autolla jossa korjaamiseen ei tarvitse käyttää sen enempää aikaa kun rahaakaan. Ymmärrän että jotkut tykkää rassata ja päteä sillä että osaa.
        Itse kasvoin ulos tuosta jo vuosikymmeniä sitten.

        Itse kasvoin ulos auton omistamisesta vuosia sitten.
        Kun haluaa matkustaa jonnekin, siihen on olemassa ulkoistettu palvelu. Sen nimi on taksi.
        Ei tarvitse miettiä onko ajokunnossa tai onko käytävä tankilla tms. Puhelu riittää ja kohta mennään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " tuoreella autolla jossa korjaamiseen ei tarvitse käyttää sen enempää aikaa kun rahaakaan."

        Maksat sen "korjausrahan" arvonalennuksen muodossa. Ostamalla 30t euron auton, maksat kolmessa vuodessa yli 10t euroa tuota "korjausrahaa"

        Kyllähän sillä rahamäärällä vanhaa parsisi aika paljonkin kasaan.

        Mitä järkeä tuossakin on, kun on rahaa niin ajan uudella mukavalla autolla. Mitä ideaa on säästää jotain "korjausrahaa" ajamalla vanhalla paskalla jos voi ostaa sen uudenkin. Jos huvittaa voin ostan talliin jonkun vanhan museoauton fiilistelyä varten. Ei se sen kummempaa ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse kasvoin ulos auton omistamisesta vuosia sitten.
        Kun haluaa matkustaa jonnekin, siihen on olemassa ulkoistettu palvelu. Sen nimi on taksi.
        Ei tarvitse miettiä onko ajokunnossa tai onko käytävä tankilla tms. Puhelu riittää ja kohta mennään.

        Minä en halua mennä taksilla mihinkään.

        Hoono soomi kuski mölömölö ja korona kaupan päälle. Iso raha pieni matka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä järkeä tuossakin on, kun on rahaa niin ajan uudella mukavalla autolla. Mitä ideaa on säästää jotain "korjausrahaa" ajamalla vanhalla paskalla jos voi ostaa sen uudenkin. Jos huvittaa voin ostan talliin jonkun vanhan museoauton fiilistelyä varten. Ei se sen kummempaa ole.

        "Mitä järkeä tuossakin on, kun on rahaa niin ajan uudella mukavalla autolla. Mitä ideaa on säästää jotain "korjausrahaa" ajamalla vanhalla paskalla "

        No katoppas kun me ei olla kaikki miljonäärejä kuten sinä. Me joudutaan käyttämään sitä rahaa muuhunkin kuin uuteen autoon.

        Jos et ymmärrä keskimääräisen ihmisen tilannetta niin jostakin syystä me ajetaan keskimäärin 12 vuotiailla autoilla joiden hinta, keskimäärin, on 3000 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä järkeä tuossakin on, kun on rahaa niin ajan uudella mukavalla autolla. Mitä ideaa on säästää jotain "korjausrahaa" ajamalla vanhalla paskalla jos voi ostaa sen uudenkin. Jos huvittaa voin ostan talliin jonkun vanhan museoauton fiilistelyä varten. Ei se sen kummempaa ole.

        Mitä ideaa ajaa uudella pankin autolla, jotka jättää paljon useammin tiepuoleen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ideaa ajaa uudella pankin autolla, jotka jättää paljon useammin tiepuoleen?

        Uusi peltipinta kohentaa itsetuntoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusi peltipinta kohentaa itsetuntoa.

        Se on totta, tärkein syy miksi vaiihdoin uudempaan, mutta silti yli 10 vuotta vanhaan ehjä peltiseen. Katsastuksessa sai myös aina pelätä mistä hakkaa pohjan puhki ja meneehän se kun tarpeeksi kovasti hakkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse kasvoin ulos auton omistamisesta vuosia sitten.
        Kun haluaa matkustaa jonnekin, siihen on olemassa ulkoistettu palvelu. Sen nimi on taksi.
        Ei tarvitse miettiä onko ajokunnossa tai onko käytävä tankilla tms. Puhelu riittää ja kohta mennään.

        Roikut autopaalstalla joten janottaako vanha suola?

        Toisaalta, autoton minäkin. Vatimaton miniliisari on 200-400 kuussa ja aina kun se hajoaa, saat uuden. Me tarvitaan autoa vain lomalla.


    • Anonyymi

      Onhan tuo nykyautojen tekniikkakin paljon yksikertaisempaa. Viimeiset kaasuttimet olivat oikea helvetti korjata. Eikä se virranjakajan purkaminen, putsaus ja toimintakuntoon saattaminen ollut hommana mikään helppo.

      Paljon helpomia nämä antureilla ja toimilaitteilla toimivat järjestelmät ovat. Pitkätkin huoltovälit menevät yleensä ilman ongelmia. Ehkä se on pelkkä selitys monille ihmisille näiden meno muka liian monimutkaisiksi. Jos ei viitsi perehtyä tai on muuten vaan laiska, niin tuosta se tekosyy löytyy.

      • Anonyymi

        Ai sinusta virranjakajan kannen avaaminen kärkien hiominen vaikeaa :D Eikä sitäkään useimmissa tarvinnut tehdä koskaan.

        Helppoahan se on soittaa hinuri kun ne lukuisat anturit ja muut sähkölaitteet hajoilee, mutta aikaa menee ja matka keskeytyy, tiepalvelukaan ei pysty nykyään tekemään oikein mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai sinusta virranjakajan kannen avaaminen kärkien hiominen vaikeaa :D Eikä sitäkään useimmissa tarvinnut tehdä koskaan.

        Helppoahan se on soittaa hinuri kun ne lukuisat anturit ja muut sähkölaitteet hajoilee, mutta aikaa menee ja matka keskeytyy, tiepalvelukaan ei pysty nykyään tekemään oikein mitään.

        Nykyisin on renkaan vaihtokin useimmille tekemätön paikka...


    • Anonyymi

      Jos nykyautosta hajoaa jotain, sanotaan siinä 10v iässä, korjaus voi tulla yllättävän kalliiksi. Jos osia enää edes löytyy. Lisäksi vaihto-osa voi toimia vasta kun se on koodattu auton tietojärjestelmään mukaan.
      Sitten alkaa kaikenmaailman muovirihkamatkin hajoilla, varsinkin moottoritilassa, jossa ne on joutuneet kuumuudelle, tärinälle ja erinäisille kemikaaleille alttiiksi.
      Korjatessa kaikki muoviosat, jotka joudut irrottamaan, melko varmasti jokunen kiinnike särkyy ja sitten se härpäke ei enää pysy paikallaan, parhaassa tapauksessa sen saa kiinni vielä jollain nippusidevirityksellä.
      Kyllä nykyautot on niin kertakäyttörimpuloita että koriltaan hyväkuntoisena kyllä paaliin päätyvät, kun ei kannata tai edes pysty enää korjaamaan elektroniikkavikojen ja muoviroskan takia.

    • Anonyymi

      Mitä nyt kukin vanhalla autolla tarkoittaa, mutta jos puhutaan vaikkapa 80- ja 90-luvun kamppeista niin olihan niissä hyvääkin.

      Hydraulisen ohjaustehostimen tuntuma.
      Nykyisiin autoihin verrattuna pienempi omapaino.
      Isot ikkunapinnat ja matala vyötärölinja, ja niiden ansiosta valoisa matkustamo.
      Pienemmät A-pilareiden katveet ja muutenkin parempi näkyvyys ulos.
      Ainakin joissain tapauksissa nykyisiä pienempi rengasmelu.
      Downsizingiä edeltävien, tavallisen kuolevaisen hintaluokan bensakuutosten käyntiääni.

      En minä silti tuollaista enää käyttöautoksi haluaisi. Ovat vaan jo niin vanhoja ja kuluneita. Harrasteautot ovat eri juttu, niitä vielä huvikseen rassailee kun laitosta ei tarvitse saada maanantaiaamuksi kasaan jotta pääsee töihin.

      • Anonyymi

        Onhan ne uudet autot mukavampia silloin kun toimii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan ne uudet autot mukavampia silloin kun toimii.

        Joo, ja hyvin tuntuvat toimivan.

        Omilla autoilla on ostohetkellä ollut ikää 2 - 29 vuotta, kilometrejä takana 30.000 - 300.000. Ja olen päätynyt siihen hämmästyttävään johtopäätökseen että mitä uudempi ja vähemmän ajettu auto, sitä vähemmän jumppaa sen ylläpidosta aiheutuu.

        Eivät nuo vanhimmatkaan juuri tielle jättäneet (yrittivät kyllä joskus) mutta kyllä niitä vaan sai parsia jos halusi ylläpitää jonkinmoista luotettavuutta ja liikenneturvallisuutta.

        Vanhalla ajaminen on halpaa jos autoa pystyy itse seppäilemään ja kilometrejä ei tule kovin paljon. Se on ihan hyvä peruste sellaisenaan. Miksi niitä muita perusteita pitää keksimällä keksiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, ja hyvin tuntuvat toimivan.

        Omilla autoilla on ostohetkellä ollut ikää 2 - 29 vuotta, kilometrejä takana 30.000 - 300.000. Ja olen päätynyt siihen hämmästyttävään johtopäätökseen että mitä uudempi ja vähemmän ajettu auto, sitä vähemmän jumppaa sen ylläpidosta aiheutuu.

        Eivät nuo vanhimmatkaan juuri tielle jättäneet (yrittivät kyllä joskus) mutta kyllä niitä vaan sai parsia jos halusi ylläpitää jonkinmoista luotettavuutta ja liikenneturvallisuutta.

        Vanhalla ajaminen on halpaa jos autoa pystyy itse seppäilemään ja kilometrejä ei tule kovin paljon. Se on ihan hyvä peruste sellaisenaan. Miksi niitä muita perusteita pitää keksimällä keksiä?

        Merkistä ja tuurista kiinni kumpaa joutuu enemmän korjaamaan/korjauttamaan, uutta vai vanhaa. Uuden auton arvonalentumallakin korjauttaisi todella paljon vanhaa autoa tai vaikka vaihtaa toiseen käytettyyn.

        Jos uuden auton hinta tippu 20k 10 vuodessa ja korjauksiin menee 5k, vanhan auton arvo tippuu 6k ja korjauksiin menee pari tonnia 15-20 vuodessa niin kumpi edullisempi?

        Huonolla tuurilla uuden auton korjauksiin menee paljon enemmän, eikä saa huonomainesta vaihdossakaan paljon mitään. 1-2k auton voi viedä vaikka romuttamolle jos tulee isompi vika ja ostaa toinen halpa auto.


    • Anonyymi

      Juuri 80 /90 luvun autot hyviä oli jo ruiskut ja kärjettömät sytytykset eikä vikavaloja palanut ,nykyautoissa liikaa elektroniikkaa mm start stop ilmoitus tulee jos akun varaus pudonnut 75% tiin mistään muusta ei huomaa kuin tuosta ilmoituksesta on jos jonkinmoista anturia ja suoraruiskut karstoittaa venttiilit.

    • Anonyymi

      Leikkikööt ne uusilla leluilla jotka haluaa.
      Säästän rahat ja hermot kun ajan vanhoilla 90 luvun luotettavilla. Rahaa kuluu noin kuudesosa siitä mitä uusilla virityksillä ajellessa.

      • Anonyymi

        Olen ajanut 2000 luvun autoilla nyt noin 17 vuotta. Koko sinä aikana korjauksiin on kulunut 230 euroa (vesipumppu). Itse olen avannut konepellin vain täyttääkseni vettä.
        Tiedän tasan tarkkaan että 90-luvun reuhkoilla ei tuohon pysty. Kädet rasvassa ja lompakko levällään Motonetistä etsimässä tarvikeosaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ajanut 2000 luvun autoilla nyt noin 17 vuotta. Koko sinä aikana korjauksiin on kulunut 230 euroa (vesipumppu). Itse olen avannut konepellin vain täyttääkseni vettä.
        Tiedän tasan tarkkaan että 90-luvun reuhkoilla ei tuohon pysty. Kädet rasvassa ja lompakko levällään Motonetistä etsimässä tarvikeosaa.

        Ei ne 90-luvun autot ole tekniikaltaan periaatteessa sen huonompia. Kyseessä on vuosikymmen, jolloin autonvalmistajat karsivat kovasti kuluja. Tämä näkyi lähinnä eurooppalaisissa merkeissä. Fordilta, Opelilta ja sen tekniikkaa käyttäneeltä Saabilta tuli heikkolaatuisista osista tehtyjä malleja, jotka pilasivat merkkien mainetta, Saabin osalta lopullisesti.

        Vahvimpia ovat minun käsitykseni mukaan olleet 60-luvun japanilaiset ainakin hintaansa suhteutettuna. Esimerkiksi ensimmäinen suuremmassa mitassa maahantuotu japanilainen eli Toyota Crown oli todella järeää tekoa. Samaan aikaan brittiautojen maine karisi laaduttomuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne 90-luvun autot ole tekniikaltaan periaatteessa sen huonompia. Kyseessä on vuosikymmen, jolloin autonvalmistajat karsivat kovasti kuluja. Tämä näkyi lähinnä eurooppalaisissa merkeissä. Fordilta, Opelilta ja sen tekniikkaa käyttäneeltä Saabilta tuli heikkolaatuisista osista tehtyjä malleja, jotka pilasivat merkkien mainetta, Saabin osalta lopullisesti.

        Vahvimpia ovat minun käsitykseni mukaan olleet 60-luvun japanilaiset ainakin hintaansa suhteutettuna. Esimerkiksi ensimmäinen suuremmassa mitassa maahantuotu japanilainen eli Toyota Crown oli todella järeää tekoa. Samaan aikaan brittiautojen maine karisi laaduttomuuteen.

        "Vahvimpia ovat minun käsitykseni mukaan olleet 60-luvun japanilaiset ainakin hintaansa suhteutettuna. "

        Tekniikan puolella: sellainen ei voi mennä rikki mitä ei ole.
        Kori: Hapertuivat käsiin alle aikayksikön.
        Ajettavuus: HIRVEÄ

        Näissäkin aika kultaa muistot.


      • Anonyymi

        Köyhän ininää ja tiedon puutetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vahvimpia ovat minun käsitykseni mukaan olleet 60-luvun japanilaiset ainakin hintaansa suhteutettuna. "

        Tekniikan puolella: sellainen ei voi mennä rikki mitä ei ole.
        Kori: Hapertuivat käsiin alle aikayksikön.
        Ajettavuus: HIRVEÄ

        Näissäkin aika kultaa muistot.

        Esimerkiksi 60-luvun Toyota Coronaa näkee museoautona useampia joka kesä. Isäni ajoi aikanaan -66 Coronalla 230 000 km ilman mainittavia korjauksia. Sitä pidettiin jonkinlaisena ihmeenä. 70-luvulle tultaessa japsien pellit ohenivat muun maailman tasolle, vaikka tekniikka pysyi yhä hyvällä tasolla.

        Muistelen, että joskus vuoden -70 tienoilla odotettiin erästä perhettä vierailulle. Sovittu aika meni ohi eikä porukkaa kuulu. Viimein perhe saapuu kävellen, auto oli jäänyt parin kilometrin päähän. Perheen isä totesi: "olen minä sillä ajanut jo melkein 30 000 ja vasta nyt se jätti ensimmäisen kerran tielle". Hymyilimme sisäänpäin tälle Moskvitsin omistajalle, sillä Toyotallamme oli jo takanaan moninkertainen määrä kilometrejä ilman ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi 60-luvun Toyota Coronaa näkee museoautona useampia joka kesä. Isäni ajoi aikanaan -66 Coronalla 230 000 km ilman mainittavia korjauksia. Sitä pidettiin jonkinlaisena ihmeenä. 70-luvulle tultaessa japsien pellit ohenivat muun maailman tasolle, vaikka tekniikka pysyi yhä hyvällä tasolla.

        Muistelen, että joskus vuoden -70 tienoilla odotettiin erästä perhettä vierailulle. Sovittu aika meni ohi eikä porukkaa kuulu. Viimein perhe saapuu kävellen, auto oli jäänyt parin kilometrin päähän. Perheen isä totesi: "olen minä sillä ajanut jo melkein 30 000 ja vasta nyt se jätti ensimmäisen kerran tielle". Hymyilimme sisäänpäin tälle Moskvitsin omistajalle, sillä Toyotallamme oli jo takanaan moninkertainen määrä kilometrejä ilman ongelmia.

        Itse omistin 1973 ja 1974 mallisia datsuneita ja ne olivat aivan mätiä, 12 ja 13 vuoden iässä. Eikä kyseessä ollut edes datsunin halvimmat mallit, 100A:t vaan nämä olivat isompia, 180B ja 240KGT malleja.

        Pohjassa oli reikiä, paljon, helmoissa oli reikiä, paljon, lokasuojissa oli reikiä.

        Televisiossa tuli vuosi sitten ohjelmasarja "Jenkkien japsiautot" tai jotakin sinnepäin... Niin siinä kun hitsasivat 1970-luvun alun skylinen helmaa, totesivat että pelti on "sangen ohutta" verrattuna USA-valmisteisiin autoihin.

        Väite siitä että pelti olisi 70-luvulla ohentunut muun maailman tasolle on kyllä väärä. Se ohentui merkittävästi muuta maailmaa ohuemmaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse omistin 1973 ja 1974 mallisia datsuneita ja ne olivat aivan mätiä, 12 ja 13 vuoden iässä. Eikä kyseessä ollut edes datsunin halvimmat mallit, 100A:t vaan nämä olivat isompia, 180B ja 240KGT malleja.

        Pohjassa oli reikiä, paljon, helmoissa oli reikiä, paljon, lokasuojissa oli reikiä.

        Televisiossa tuli vuosi sitten ohjelmasarja "Jenkkien japsiautot" tai jotakin sinnepäin... Niin siinä kun hitsasivat 1970-luvun alun skylinen helmaa, totesivat että pelti on "sangen ohutta" verrattuna USA-valmisteisiin autoihin.

        Väite siitä että pelti olisi 70-luvulla ohentunut muun maailman tasolle on kyllä väärä. Se ohentui merkittävästi muuta maailmaa ohuemmaksi.

        Isälläni oli tuon -66 Coronan jälkeen -72 Datsun 180B, joka oli neljän vuoden iässä myytäessä jo aika pehmeä. Tuota mallia ei näe enää missään 240:sta puhumattakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ajanut 2000 luvun autoilla nyt noin 17 vuotta. Koko sinä aikana korjauksiin on kulunut 230 euroa (vesipumppu). Itse olen avannut konepellin vain täyttääkseni vettä.
        Tiedän tasan tarkkaan että 90-luvun reuhkoilla ei tuohon pysty. Kädet rasvassa ja lompakko levällään Motonetistä etsimässä tarvikeosaa.

        Pelkkä tuuria ja tietysti merkeissäkin eroja. Joissakin paljon vakavia vikoja ja ruostuneetkin jo muutamassa vuodessa, osassa suojaus parantunut, osassa heikentynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse omistin 1973 ja 1974 mallisia datsuneita ja ne olivat aivan mätiä, 12 ja 13 vuoden iässä. Eikä kyseessä ollut edes datsunin halvimmat mallit, 100A:t vaan nämä olivat isompia, 180B ja 240KGT malleja.

        Pohjassa oli reikiä, paljon, helmoissa oli reikiä, paljon, lokasuojissa oli reikiä.

        Televisiossa tuli vuosi sitten ohjelmasarja "Jenkkien japsiautot" tai jotakin sinnepäin... Niin siinä kun hitsasivat 1970-luvun alun skylinen helmaa, totesivat että pelti on "sangen ohutta" verrattuna USA-valmisteisiin autoihin.

        Väite siitä että pelti olisi 70-luvulla ohentunut muun maailman tasolle on kyllä väärä. Se ohentui merkittävästi muuta maailmaa ohuemmaksi.

        80-luvun Honda ruostui myös, mutta ranskalaiset ja saksalaiset ruostuneet 90-luvullakin, varmaan edelleen. Onneksi uusissa on usein muovit helmoissa ja paljon muuallakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        80-luvun Honda ruostui myös, mutta ranskalaiset ja saksalaiset ruostuneet 90-luvullakin, varmaan edelleen. Onneksi uusissa on usein muovit helmoissa ja paljon muuallakin.

        Honda ruostuu yhä, mutta ranskalaiset ottivat noin vuonna 1986 sinkityksen ja saksalaisetkin hieman myöhemmin. Oletko nähnyt ruosteisia ranskalaisia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkkä tuuria ja tietysti merkeissäkin eroja. Joissakin paljon vakavia vikoja ja ruostuneetkin jo muutamassa vuodessa, osassa suojaus parantunut, osassa heikentynyt.

        "Pelkkä tuuria ja tietysti merkeissäkin eroja. "

        Ei ole kaveripiirissäkään mitään vikakierrettä ollut 2000-luvun autoissa.
        Pidän näitä vanhoihin haikailuja puhtaasti valheellisena nostalgian kaipuuna
        Kuten sanoin niin kokemusta autoista löytyy 80-luvulta saakka ja myös vanhojen korjaamisesta itse.
        Tietysti jotkut uudemmat ovat susia mutta enemmän niitä susimalleja oli ennen.
        En todellakaan haluaisi jotain 90lukulaista riesakseni vaikka niitä olisikin helpompi korjata. Aina on parempi kun ei tarvitse korjata ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Honda ruostuu yhä, mutta ranskalaiset ottivat noin vuonna 1986 sinkityksen ja saksalaisetkin hieman myöhemmin. Oletko nähnyt ruosteisia ranskalaisia?

        " Oletko nähnyt ruosteisia ranskalaisia?"

        Olen. 1997 malliseen pösööni tuli helmaan reikä viime syksynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Oletko nähnyt ruosteisia ranskalaisia?"

        Olen. 1997 malliseen pösööni tuli helmaan reikä viime syksynä.

        Itselläni meni 1972 mallisesta Peugeot 404 etulokasuojat vaihtoon 1975, eli kolmevuotta vanhana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni meni 1972 mallisesta Peugeot 404 etulokasuojat vaihtoon 1975, eli kolmevuotta vanhana.

        Sulla olikin ranskalainen ennen sinkkiaikakautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Honda ruostuu yhä, mutta ranskalaiset ottivat noin vuonna 1986 sinkityksen ja saksalaisetkin hieman myöhemmin. Oletko nähnyt ruosteisia ranskalaisia?

        90-luvun Opeleissa pahoja ruostevikoja, uudemmat taitaa kestää paremmin. Paketti mersut ruostuu paljion uudemmatkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pelkkä tuuria ja tietysti merkeissäkin eroja. "

        Ei ole kaveripiirissäkään mitään vikakierrettä ollut 2000-luvun autoissa.
        Pidän näitä vanhoihin haikailuja puhtaasti valheellisena nostalgian kaipuuna
        Kuten sanoin niin kokemusta autoista löytyy 80-luvulta saakka ja myös vanhojen korjaamisesta itse.
        Tietysti jotkut uudemmat ovat susia mutta enemmän niitä susimalleja oli ennen.
        En todellakaan haluaisi jotain 90lukulaista riesakseni vaikka niitä olisikin helpompi korjata. Aina on parempi kun ei tarvitse korjata ollenkaan.

        Minulla näkyy oman auton huoltokirjassa monia vikoja jo alle 100 000 ajettuna, eikä ole merkkipalstojen perusteella edes läheskään pahimmasta päästä. Entisen 97 japsin moottorille ja sytytyslaitteille tai ruiskulle ei tarvinnut tehdä yhtään mitään vaikka kilometrejä oli lähes 300 000.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne 90-luvun autot ole tekniikaltaan periaatteessa sen huonompia. Kyseessä on vuosikymmen, jolloin autonvalmistajat karsivat kovasti kuluja. Tämä näkyi lähinnä eurooppalaisissa merkeissä. Fordilta, Opelilta ja sen tekniikkaa käyttäneeltä Saabilta tuli heikkolaatuisista osista tehtyjä malleja, jotka pilasivat merkkien mainetta, Saabin osalta lopullisesti.

        Vahvimpia ovat minun käsitykseni mukaan olleet 60-luvun japanilaiset ainakin hintaansa suhteutettuna. Esimerkiksi ensimmäinen suuremmassa mitassa maahantuotu japanilainen eli Toyota Crown oli todella järeää tekoa. Samaan aikaan brittiautojen maine karisi laaduttomuuteen.

        Crown oli laatupeli 90-luvulla ja samoin Carina II oli tylsä ja ruma mutta erittäin luja peli.

        Sitten tuli Avensis ja D4D-gate.

        Ja euroautoihin tuli parempi ruostesuojaus ja sinkitys ja uudenaikaiset turbokoneet.

        Vielä 2000-luvun alussa Toyota yllätti ja toi kauppoihin hybridiauton, täysin valmiina ja hyvinkin luotettavana pakettina. Niiden oli pakkokin koska D4D oli ollut katastrofi.

        Eurooppalaisten hybrideiltå kesti vuosia päästä samalle tasolle, mutta ikävä kyllä eurooppalaisten moottorit pääaivät samoihin kulutuslukemiin - mukavammin ja halvemmalla. Prius on edelleen laadukkain toyota mutta onhan se vähän dinosaurus jo.

        Toyota on jäänyt pahasti jälkeen sekä sähköautoissa että pikkuturboissa. En ostaisi toyotan osakkeita tällä hetkellä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi 60-luvun Toyota Coronaa näkee museoautona useampia joka kesä. Isäni ajoi aikanaan -66 Coronalla 230 000 km ilman mainittavia korjauksia. Sitä pidettiin jonkinlaisena ihmeenä. 70-luvulle tultaessa japsien pellit ohenivat muun maailman tasolle, vaikka tekniikka pysyi yhä hyvällä tasolla.

        Muistelen, että joskus vuoden -70 tienoilla odotettiin erästä perhettä vierailulle. Sovittu aika meni ohi eikä porukkaa kuulu. Viimein perhe saapuu kävellen, auto oli jäänyt parin kilometrin päähän. Perheen isä totesi: "olen minä sillä ajanut jo melkein 30 000 ja vasta nyt se jätti ensimmäisen kerran tielle". Hymyilimme sisäänpäin tälle Moskvitsin omistajalle, sillä Toyotallamme oli jo takanaan moninkertainen määrä kilometrejä ilman ongelmia.

        Ei coronaa näe edes museoautona ellei pyöri toyotamuseoissa. 60-luvulla japanilaiset olivat halpoja rimpuloita joita ostivat ne jotka eivät halunneet ostaa Ladaa. Se oli halpa heiveröinen auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        90-luvun Opeleissa pahoja ruostevikoja, uudemmat taitaa kestää paremmin. Paketti mersut ruostuu paljion uudemmatkin.

        Opel oli siihen aikaan ja nykyäänkin saksalainen. Sen omisti yhdysvaltalainen GM ja nyt sen omistaa Stellantis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei coronaa näe edes museoautona ellei pyöri toyotamuseoissa. 60-luvulla japanilaiset olivat halpoja rimpuloita joita ostivat ne jotka eivät halunneet ostaa Ladaa. Se oli halpa heiveröinen auto.

        "60-luvulla japanilaiset olivat halpoja rimpuloita joita ostivat ne jotka eivät halunneet ostaa Ladaa. "

        Aika huonosti oli ladaa tarjolla 1960-luvulla.


    • Anonyymi

      Hah! Ainut totuus tuossa sun jutussa oli se, että vanhoissa autoissa ei ole ilmastointia ym turhuuksia. Tuossa sun listassa on just niitä olettamuksia mitä etenkin uusien autojen myyjät levittelee kuten vaikka tuo polttoaineen kulutus. Itse satun tietämään että tuo pitää paikkansa ehkä jollain tapaa jo museoikäisten kaasarikoneellisten autojen kanssa , mutta eihän niillä enää kuulukaan ajaa arkiajoja.

      vaihdoinpa viis vuotta sitten vanhan 2000luvun alun mondeon uuteen Renaultin kauppakassiin ja useammin sitä sain tankkailla ja öljyä ei tarvinnut vaihtaa, koska rellu söi sitä siihen tahtiin, että sitä sai vain lisäillä. Mondeo ei syönyt paljon mitään ja aina ketutti vanhojen öljyjen poistaminen eli ehkä sain sellaisen auton vaihdossa mitä olin ajatuksissani pyytänytkin 🤔Vaihdoin kesällä uuteen Fordin focus hybridifarmariin ja ei fordikaan ole enää entisensä. Ajettavuus kyllä on hyvä niin kuin Fordilla aina on ollut, mutta niin paljon kosketusnäyttöruutua, nappia, pistoketta ym että en tiedä ehdinkö kaikkia näitä turhia härpäkkeitä kokeilla loppuikäni aikana!

      • Anonyymi

        Ilmastointi pahin puute vanhemmissa, sähköikkunoita ilman pärjäisi. Huvittavaa että kun vaihdoin uudempaan, takana onkin veivit, nopeammin saisi kuuman ilman pois kun voisi avata takaikkunatkin kuskin paikalta.


    • Anonyymi

      Nää uusimmat pikkukoneautot turboahtimilla kannattaa vaihtaa uuteen ennen takuun loppumista.

      • Anonyymi

        Isossa autossa 1 litran moottori turbolla tuntuu kyllä aika huvittavalta.


    • Anonyymi

      Monikohan niistä "kaasari" ongelmistakin on johtunut itseasiassa imuilmavuodosta, imusarjan tiiviste tai jokin alipaineletkun vuoto, jolloin seos on mennyt laihalle, eikä moottori ole käynyt kunnolla... sitten kaasari saanut syyt niskoilleen paremman osaamisen puutteessa...

      • Anonyymi

        Tai virranjakana alipainesäätimen kalvo rikki tai kuoleentunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai virranjakana alipainesäätimen kalvo rikki tai kuoleentunut.

        Aika pitkä lista erilaisista vioista mitä ihmisillä on eteen tullut kun ottaa huomioon sen kuinka paljon luotettavampia ne olivat kuin nykyautot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika pitkä lista erilaisista vioista mitä ihmisillä on eteen tullut kun ottaa huomioon sen kuinka paljon luotettavampia ne olivat kuin nykyautot.

        Kerrohan se lista mikä jättnyt tienpäälle, ei tuo alipainesäädinkään jätä ja harvinainen vika, kymmeniä vuosia vanhoissa ei ole ihmekään jos kalvo kuoleentuu.


    • Anonyymi

      Ilmastoinnin olleet pitkään saatavissa edullisesti. Ja autojen huolto maksoi kolmasosa kuin nyt.
      Se nornaali jossa vaihdetaan öljyt ja suodattimet.

      Joka käyttää jokaisen vian takia korjaamossa on auton omistaminen kalliimpaa nykyään. Myös enemmän vikoja useimmissa, vaihdelaatikkoja myöten, ketjujakopäät tehty heikemmiksi, hirveästi tarpeetonta moottorissa ja auton varusteissa.

      Moottoriin tulee häriö niin ketjureaktiossa jokainen eri anturi antaa vikakoodia ja huolto ei tiedä mikä syy aiheuttaa vikakoodit = asiakas maksaa turhasta.

    • Anonyymi

      Näin on. Uusia autoja myydään aika pienellä katteella. Rahat otetaan jälkirahastuksena huolloissa ja korjauksissa. Ei ennen ollut juurikaan mitään 10 - 40 tuhannen MARKAN remontteja saadakseen auton taas kuntoon.
      Tänään on arkipäivää että vaikkapa robottivaihteiston kuntoon saaminen maksaa 5 tuhatta euroa. Itselläni ei ole koskaan ollut 5 tuhannen autoakaan. Ajan 15 - 25 vuotta vanhoilla autoilla. 2005 vuoden mallista uudempaa edes ostaisi kun tiedän niiden kalliit viat. Vaikka autoni on aina ollut näitä vanhoja halpoja ( 1000 -4000 e ) niiden korjauksiin ei ole kulunut kuin muutamia satasia eikä edes joka vuosi. Aina on autot kunnossa joilla voi lähteä mihin tahansa. Uudet ovat tietokoneineen aivan liian haavoittuvaisia. Usein tulee vikoja ettei mitään teknistä vikaa olekaan mutta ei toimi silti. Anturit ja tietokoneet herjaa milloin mitäkin ja menee ns. vikasietotilaan ja tehot putoaa tai ei kulje ollenkaan. Korjaamot kiittää.

      • Anonyymi

        "Usein tulee vikoja ettei mitään teknistä vikaa olekaan mutta ei toimi silti. Anturit ja tietokoneet herjaa milloin mitäkin ja menee ns. vikasietotilaan ja tehot putoaa tai ei kulje ollenkaan."

        Sanoo mies joka ei ole koskaan sellaista sanojensa mukaan edes omistanut. Nämä menneisyyteen jämähtäneet toistelevat netistä lukemiaan kommentteja jotka on kirjoittanut omasta päästään toinen samanlainen menneisyyden vanki.

        Itse en ole kertaakaan käyttänyt autoa korjaamolla tuollaisten takia tai auto olisi mennyt tuollaiseen tilaan. Ei koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Usein tulee vikoja ettei mitään teknistä vikaa olekaan mutta ei toimi silti. Anturit ja tietokoneet herjaa milloin mitäkin ja menee ns. vikasietotilaan ja tehot putoaa tai ei kulje ollenkaan."

        Sanoo mies joka ei ole koskaan sellaista sanojensa mukaan edes omistanut. Nämä menneisyyteen jämähtäneet toistelevat netistä lukemiaan kommentteja jotka on kirjoittanut omasta päästään toinen samanlainen menneisyyden vanki.

        Itse en ole kertaakaan käyttänyt autoa korjaamolla tuollaisten takia tai auto olisi mennyt tuollaiseen tilaan. Ei koskaan.

        No sulla ei ole ollut pösöä eikä opelia... siinä se selitys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sulla ei ole ollut pösöä eikä opelia... siinä se selitys.

        Ei ole pösöä eikä opelia. Eikä tule.
        Ajan ennen 2010 valmistetuilla japanilais merkeillä. ( ei renault- nissan )
        Näillä vaan ajaa huolettomimmat kilometrit.
        Jarrut ja pakoputket vaihdetaan kun tarvetta tulee. Ei sähkövikoja eikä tietokone vaivoja.
        Volkkareilla ja muilla eurooppalaisillakin matkaa taittaa kun hyväksyy " pikkuviat ".
        Korjaamomiesten tietämys ja omat kokemukset säilyttää tilanteen ettei uudempiin ole hinkua ja ajellaan näillä.


    • Aika kultaa muistot, pesee rasvakädet ja peittää ruostereiät.

      • Anonyymi

        Ei ruostumista kukaan kiellä, muuten vahoja autoja olisi liikenteessä paljon enemmän.


      • Anonyymi

        Näin tekee mutta yksi asia oli oikeasti parempi ja se on lähivalot. Ne kun sai kahdentaa ja kun vielä vaihtoi sillon standardi 7-tuumaiset umpiot parempiin niin kyllä näki.
        Tai oliko sittenkin näköni parempi neljäkymmentä vuotta sitten ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näin tekee mutta yksi asia oli oikeasti parempi ja se on lähivalot. Ne kun sai kahdentaa ja kun vielä vaihtoi sillon standardi 7-tuumaiset umpiot parempiin niin kyllä näki.
        Tai oliko sittenkin näköni parempi neljäkymmentä vuotta sitten ?

        Sekä että. ; )

        EU:n direktiiveihin alistuminen on tuhonnut Suomesta monta hyvää asiaa, kuten kunnon valot autoista. EU:ssa ja suurissa autonvalmistajamaissa ei ymmärretä mm. Suomen erityisolosuhteita, kuten syvä pimeys ja pitkät pätkät jopa moottoriteitä vailla minkäänlaista tievalaistusta, joten autojen valot ovat tänne kelvottomat.

        Esimerkiksi Saksassa on takavalojen päälläolo kielletty päiväajovalojen ollessa päällä, mutta täällä se pitäisi määrätä pakolliseksi, koska ei autoilija tule aina ajatelleeksi etenkin talvella sitä, minkälaisen lähes läpinäkymättömän pöllyn päästää jälkeensä päivälläkin sateessa ja lumisateessa.

        Ennen ledien tuloa myös autojen moderni. virtaviivainen muotoilu asetti omat esteensä kunnollisten valojen suunnittelulle: kun ei mahdu, niin ei mahdu. Pienetkin pyöreät valaisimet olisivat olleet paremmat kuin matalat viirut, mutta onneksi ledivalaistus alkaa (toivottavasti) vähän parantamaan tilannetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin tekee mutta yksi asia oli oikeasti parempi ja se on lähivalot. Ne kun sai kahdentaa ja kun vielä vaihtoi sillon standardi 7-tuumaiset umpiot parempiin niin kyllä näki.
        Tai oliko sittenkin näköni parempi neljäkymmentä vuotta sitten ?

        Lähivalojen kahdentaminen kiellettiin muistaakseni 1977, joten tuosta on aikaa...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lähivalojen kahdentaminen kiellettiin muistaakseni 1977, joten tuosta on aikaa...

        Kyllä . Itsellä oli sitten -79 Nissan 200L.ssä nokalla Cibien Bi-Oscarit. parantamassa 5 /34 pikkuvalojen tehoja.


    • Anonyymi

      Eka auto oli perheesämme Moskovits, se pieni. 50- luvulla ei pelannut talvella... Isä sanoi että esim. Virtaa piti pitää päällä pitkään. Ei kokemusta.

      Sitten oli Austin, sitten Izuzu Bellet, sitten Toyota Corona Mark 1, Corolla, avensis, nyt Corolla touring sports.

      • Anonyymi

        Bellet oli vähän hassun näköinen, Piazzat olleet aika hienoja, mutta ei ole tuotu Suomeen. Enää ei Isuzu teekään henkilöautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bellet oli vähän hassun näköinen, Piazzat olleet aika hienoja, mutta ei ole tuotu Suomeen. Enää ei Isuzu teekään henkilöautoja.

        https://www.carwale.com/isuzu-cars/mu-x/

        Eikö tuo ole kuitenkin henkilöauto?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.carwale.com/isuzu-cars/mu-x/

        Eikö tuo ole kuitenkin henkilöauto?

        Maasturiltahan tuo näyttää. Wikipedian mukaan tekee enää hyötyajoneuvoja ja loppuaikoina lähinnä yhteismerkkejä muiden kanssa. Saattaa olla tuohonkin laitettu vaan Isuzun merkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bellet oli vähän hassun näköinen, Piazzat olleet aika hienoja, mutta ei ole tuotu Suomeen. Enää ei Isuzu teekään henkilöautoja.

        Isuzu Bellet on mielestäni ainoa oikeasti hieno japanin auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maasturiltahan tuo näyttää. Wikipedian mukaan tekee enää hyötyajoneuvoja ja loppuaikoina lähinnä yhteismerkkejä muiden kanssa. Saattaa olla tuohonkin laitettu vaan Isuzun merkki.

        Muistanko oikein että Bedford-merkillä myydyt pickupit olivat isuzuja?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muistanko oikein että Bedford-merkillä myydyt pickupit olivat isuzuja?

        Oikein muistat. GM:llä on sekä Isuzun että Bedfordin tuotemerkit hallussaan, joten sama GM:n pick-uppi olisi saattanut olla vaikka GMC, Chevrolet, Bedford, Opel (ei enää), Vauxhall (ei enää), Isuzu, Daewoo, Holden jne. jne.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Oikein muistat. GM:llä on sekä Isuzun että Bedfordin tuotemerkit hallussaan, joten sama GM:n pick-uppi olisi saattanut olla vaikka GMC, Chevrolet, Bedford, Opel (ei enää), Vauxhall (ei enää), Isuzu, Daewoo, Holden jne. jne.

        Kestäviä nuo isuzu pick upit. Suomeen ne myytiin bedford nimellä. Isuzu kbd 25 jota tehtiin japanissa vuosina 1972 - 1980. Suomeen tuota tuotiin 79 ja 80 vuonna. 81 tuli malli kbd26 jota myytiin alkuun myös bedfordina.
        Amerikassa isuzu pick up oli chevrolet luv.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maasturiltahan tuo näyttää. Wikipedian mukaan tekee enää hyötyajoneuvoja ja loppuaikoina lähinnä yhteismerkkejä muiden kanssa. Saattaa olla tuohonkin laitettu vaan Isuzun merkki.

        Näyttää maasturilta mutta lienee samaa tasoa kuin Nissanin Qashgai.

        Mikä sitten on henkilöauto? Sedan mallinen auto? Eihän niitä tee kuin mersu enää, ja nekin menee ikäihmisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kestäviä nuo isuzu pick upit. Suomeen ne myytiin bedford nimellä. Isuzu kbd 25 jota tehtiin japanissa vuosina 1972 - 1980. Suomeen tuota tuotiin 79 ja 80 vuonna. 81 tuli malli kbd26 jota myytiin alkuun myös bedfordina.
        Amerikassa isuzu pick up oli chevrolet luv.

        "Kestäviä nuo isuzu pick upit."

        Saa toki olla tuotakin mieltä.

        Olen nähnyt sangen läheltä noita ja jos runko muuttuu raudan oksideiksi niin ei se vakuuta kestävyydellään.

        Ahtamaton diesel oli noissa myös varsinainen voimanpesä. Nelivetoisen pick-upin sai kiihdytettyä minuutissa nopeuteen 80 km/h.

        Hyytyi jyrkemmissä ylämäissä 40 km/h nopeuteen.

        No okei, siinä oli ehkä nokka-akselista lähtenyt paras terä pois, mutta ei se mikään raketti ole ollut toimiessakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isuzu Bellet on mielestäni ainoa oikeasti hieno japanin auto.

        Asken tuli Bellet vastaan ja jopas oli pikkuruinen auto muistin hieman suuremmaksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kestäviä nuo isuzu pick upit."

        Saa toki olla tuotakin mieltä.

        Olen nähnyt sangen läheltä noita ja jos runko muuttuu raudan oksideiksi niin ei se vakuuta kestävyydellään.

        Ahtamaton diesel oli noissa myös varsinainen voimanpesä. Nelivetoisen pick-upin sai kiihdytettyä minuutissa nopeuteen 80 km/h.

        Hyytyi jyrkemmissä ylämäissä 40 km/h nopeuteen.

        No okei, siinä oli ehkä nokka-akselista lähtenyt paras terä pois, mutta ei se mikään raketti ole ollut toimiessakaan.

        Ajoin kauan 15 vuotta kbd 25 llä. Äärimmäisen kestävä tekniikka. Moottori c190 diesel. 2 litrainen. Paljon kierrosherkempi moottori kuin toyotassa.
        Jakopää rattailla nokka akseli sylinteriryhmässä. Ei kettinkejä eikä hihnoja.
        Kaikissa näissä pick upeissa oli runko ja pellit hyvin suojattava ruosteelta. Useimmat tämän suojauksen vaan jätti väliin ja ongelmaksi koitui ruoste paljon ennemmin kuin tekniikka edes näyttikään väsymisen merkkejä.
        Isuzun markkinointi ei oikein myyjiä tuolloin kiinnostanut ja huoltopalvelutkin oli niin ja näin. Toyota ja datsunkin tuolta ajalta tuttuja mutta ei isuzu ainakaan huonompi ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asken tuli Bellet vastaan ja jopas oli pikkuruinen auto muistin hieman suuremmaksi

        Kummasti silmä tottuu, alkuun uudet näytti möhköiltä, nykyään vanhat tosi pieniltä.


    • Anonyymi

      Yksi nykyautojen kritiikki kohdistuu siihen että " ne ovat kaikki saman näköisiä". Sekään ei pidä paikkaansa: vain todellinen autotuntija erottaa 20-luvun kantti kertaa kantti- autot toisistaan, eikä 30-40- luvun autoissakaan kovin erilaisia muotoiluideoita näy ellei nyt ihan ikonisista harvinaisuuksista puhuta.

      • Autovalmistus tai etenkin suunnittelu on nykyään niin hirvittävän kallista ja riskialtista, että juuri mikään autovalmistaja ei päästä minkäänlaisia "irtiottoja" massavalmistukseen asti, vaan ne lennokkaimmat ideat nähdään vain autonäyttelyiden konseptiautoissa myöhemmin sarjavalmistukseen päässeiden mallien ollessa sitten huomattavan tutun turvallisia suuren yleisön kulkineita.

        Sääli sinänsä, mutta ymmärrettävää yhdenkin epäonnistuneen automallin saattaessa syöstä valmistajansa turmioon. Riskejä ei oteta, ja tietokone pitää huolen lopuista persoonallisuuden osoittamisen merkeistä.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Autovalmistus tai etenkin suunnittelu on nykyään niin hirvittävän kallista ja riskialtista, että juuri mikään autovalmistaja ei päästä minkäänlaisia "irtiottoja" massavalmistukseen asti, vaan ne lennokkaimmat ideat nähdään vain autonäyttelyiden konseptiautoissa myöhemmin sarjavalmistukseen päässeiden mallien ollessa sitten huomattavan tutun turvallisia suuren yleisön kulkineita.

        Sääli sinänsä, mutta ymmärrettävää yhdenkin epäonnistuneen automallin saattaessa syöstä valmistajansa turmioon. Riskejä ei oteta, ja tietokone pitää huolen lopuista persoonallisuuden osoittamisen merkeistä.

        "tietokone pitää huolen lopuista persoonallisuuden osoittamisen merkeistä."

        Kyllä se on ostava yleisö joka pitää huolen siitä että persoonallinen muotoilu on täysin no-no autoteollisuudessa.
        Ainoa mikä on vanhakantaisempaa kuin autonvalmistajat ovat ne autonostajat joilla on oikeasti rahaa ostaa uusia autoja.
        Teinikikulit tietysti vouhkaa persoonallisuutta mutta kun kysytään että ostatko tällaisen persoonallisen auton niin tulee vain änkytystä ilman pennin latia.
        Teollisuus tekee sitä mitä maksukykyinen yleisö ostaa. Pelkkä peukutus ei ole vidunkaan arvoista pörssiyhtiölle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "tietokone pitää huolen lopuista persoonallisuuden osoittamisen merkeistä."

        Kyllä se on ostava yleisö joka pitää huolen siitä että persoonallinen muotoilu on täysin no-no autoteollisuudessa.
        Ainoa mikä on vanhakantaisempaa kuin autonvalmistajat ovat ne autonostajat joilla on oikeasti rahaa ostaa uusia autoja.
        Teinikikulit tietysti vouhkaa persoonallisuutta mutta kun kysytään että ostatko tällaisen persoonallisen auton niin tulee vain änkytystä ilman pennin latia.
        Teollisuus tekee sitä mitä maksukykyinen yleisö ostaa. Pelkkä peukutus ei ole vidunkaan arvoista pörssiyhtiölle.

        Nykyään tietokoneet ja globaalisti louhittu Suuri Data tietävät paljon enemmän suuren yleisön keskimääräisistä mieltymyksistä kuin omassa inhimillisyydessään puolueellisetkin autosuunnittelijat ja johtokunnan jäsenet, jotka asioista lopullisesti päättävät.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Nykyään tietokoneet ja globaalisti louhittu Suuri Data tietävät paljon enemmän suuren yleisön keskimääräisistä mieltymyksistä kuin omassa inhimillisyydessään puolueellisetkin autosuunnittelijat ja johtokunnan jäsenet, jotka asioista lopullisesti päättävät.

        "Nykyään tietokoneet ja globaalisti louhittu Suuri Data tietävät paljon enemmän suuren yleisön keskimääräisistä mieltymyksistä"

        Mutta tuota tietoa ei tarvita mihinkään.

        Se tieto mitä tarvitaan on se, minkälaisen auton meinaa hankkia hän, jolla on varaa siihen.
        Ainakaan Suomessa, suurella yleisöllä ei ole varaa ostella uusia autoja.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Nykyään tietokoneet ja globaalisti louhittu Suuri Data tietävät paljon enemmän suuren yleisön keskimääräisistä mieltymyksistä kuin omassa inhimillisyydessään puolueellisetkin autosuunnittelijat ja johtokunnan jäsenet, jotka asioista lopullisesti päättävät.

        Kuulepa kollimaattori. Kyllä markkinoille on lanseerattu hyvin erilaisia automalleja ja niistä kuluttajat valitsevat mitä ostavat. Ei mikään tietokone tai johtokunta päätä sitä mitä kuluttajat ostavat.
        Jos kuluttajat olsivat ostaneet persoonallista Fiat Multiplaa niin niitä olisi tehty 30 miljoonaa aivan varmasti. Mahdollisuus olisi ollut.
        Mutta kun kuluttajat ovat ostaneet 30 miljoonaa tylsää Golfia.

        Olet aivan harhateillä. Tietokoneet ja johtokunnat toivat markkinoille Muliplan ja Golfin. Kuluttajat päätivät että Multipla oli floppi ja Golf ikoninen menestystarina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nykyään tietokoneet ja globaalisti louhittu Suuri Data tietävät paljon enemmän suuren yleisön keskimääräisistä mieltymyksistä"

        Mutta tuota tietoa ei tarvita mihinkään.

        Se tieto mitä tarvitaan on se, minkälaisen auton meinaa hankkia hän, jolla on varaa siihen.
        Ainakaan Suomessa, suurella yleisöllä ei ole varaa ostella uusia autoja.

        "Mutta tuota tietoa ei tarvita mihinkään.

        Se tieto mitä tarvitaan on se, minkälaisen auton meinaa hankkia hän, jolla on varaa siihen."

        Tuo on totta. Big data osaa karsia risaperseet pois ja keskittyä uusien autojen potentiaaliseen ostajakuntaan.

        Risaperseet kiinnostavat pikavippien, nettipelien, keskikaljan ja lauantaimakkaran myyjiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuulepa kollimaattori. Kyllä markkinoille on lanseerattu hyvin erilaisia automalleja ja niistä kuluttajat valitsevat mitä ostavat. Ei mikään tietokone tai johtokunta päätä sitä mitä kuluttajat ostavat.
        Jos kuluttajat olsivat ostaneet persoonallista Fiat Multiplaa niin niitä olisi tehty 30 miljoonaa aivan varmasti. Mahdollisuus olisi ollut.
        Mutta kun kuluttajat ovat ostaneet 30 miljoonaa tylsää Golfia.

        Olet aivan harhateillä. Tietokoneet ja johtokunnat toivat markkinoille Muliplan ja Golfin. Kuluttajat päätivät että Multipla oli floppi ja Golf ikoninen menestystarina.

        Kuten jo todettu, niin riskejä ei oteta ja kuluttajien uusia mieltymyksiä ja trendejä yritetään sekä kartoittaa että ennustaa, jotta uuden auton miljardeja maksanut suunnittelu- ja kehitystyö ei valuisi hukkaan.

        Tottakai yrityksen johtokunta päättää, mikä auto otetaan tuotantoon ja toisinaan suunnittelijoiden kauhistukseksi kokouksessa jopa vaaditaan tiettyjä muutoksia etenkin ulkonäköön.

        Automallin menestyksen määräävät kuluttajat, mutta kuluttajien mieltymyksistä on otettava selvää etukäteen, sillä tässä erehtyminen on hirvittävän kallista.

        Multipla ei ollut menestystarina, mutta kyllä sitä ensimmäisenkin sukupolven susirumaa myytiin, sillä auto oli hyvin tilava kokoonsa nähden ja silti näppärä kaupungissakin sekä edullinen. Jotkut pitivät ulkonäöstäkin tai vähät välittivät. Sitäpaitsi kuskin eikä matkustajien tarvinnut autoa katsella ajossa ollessaan. ; )


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Kuten jo todettu, niin riskejä ei oteta ja kuluttajien uusia mieltymyksiä ja trendejä yritetään sekä kartoittaa että ennustaa, jotta uuden auton miljardeja maksanut suunnittelu- ja kehitystyö ei valuisi hukkaan.

        Tottakai yrityksen johtokunta päättää, mikä auto otetaan tuotantoon ja toisinaan suunnittelijoiden kauhistukseksi kokouksessa jopa vaaditaan tiettyjä muutoksia etenkin ulkonäköön.

        Automallin menestyksen määräävät kuluttajat, mutta kuluttajien mieltymyksistä on otettava selvää etukäteen, sillä tässä erehtyminen on hirvittävän kallista.

        Multipla ei ollut menestystarina, mutta kyllä sitä ensimmäisenkin sukupolven susirumaa myytiin, sillä auto oli hyvin tilava kokoonsa nähden ja silti näppärä kaupungissakin sekä edullinen. Jotkut pitivät ulkonäöstäkin tai vähät välittivät. Sitäpaitsi kuskin eikä matkustajien tarvinnut autoa katsella ajossa ollessaan. ; )

        "Kuten jo todettu, niin riskejä ei oteta"

        Sinä olet niin todennut. Se ei pitkälle kanna koska automaailma on täynnä esimerkkejä siitä että autonvalmistajat ovat ottaneet riskejä ja lanseeranneet autoja jotka ovat olleet vastoin vakiintuneen ostajakunnan ostamistottumuksia.

        Etuvetoiset Mersut
        Etuvetoiset Bemut
        sähköautot noin yleensä
        Ladattavat hybridit

        Tätä listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kuten jo todettu, niin riskejä ei oteta"

        Sinä olet niin todennut. Se ei pitkälle kanna koska automaailma on täynnä esimerkkejä siitä että autonvalmistajat ovat ottaneet riskejä ja lanseeranneet autoja jotka ovat olleet vastoin vakiintuneen ostajakunnan ostamistottumuksia.

        Etuvetoiset Mersut
        Etuvetoiset Bemut
        sähköautot noin yleensä
        Ladattavat hybridit

        Tätä listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään.

        Autotehtaathan luotaavat kaikkien kuluttajien mieltymyksiä ja ennen kaikkea pyrkivät saamaan uusia asiakkaita, joille esimerkiksi auton vetotapa ei ole mikään kulttuuriongelma, vaan järjen ja lompakon sanelema tekninen ratkaisu, josta ei välttämättä edes tiedetä, saati välitetä.

        Mutta samapa tuo: jos mielestäsi autotehtaat tekevät vain villejä arvauksia ja hasardihommia kuluttajien etukäteen tiedetyistä tai uskotuista mieltymyksistä välittämättä, niin yhdentekevää se minulle on.

        Vielä vähemmän autotehtaille.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Autotehtaathan luotaavat kaikkien kuluttajien mieltymyksiä ja ennen kaikkea pyrkivät saamaan uusia asiakkaita, joille esimerkiksi auton vetotapa ei ole mikään kulttuuriongelma, vaan järjen ja lompakon sanelema tekninen ratkaisu, josta ei välttämättä edes tiedetä, saati välitetä.

        Mutta samapa tuo: jos mielestäsi autotehtaat tekevät vain villejä arvauksia ja hasardihommia kuluttajien etukäteen tiedetyistä tai uskotuista mieltymyksistä välittämättä, niin yhdentekevää se minulle on.

        Vielä vähemmän autotehtaille.

        "Mutta samapa tuo: jos mielestäsi autotehtaat tekevät vain villejä arvauksia"

        Tuo oli taas aivan sinun oma tulkintasi joka on yhtä metsässä kuin aikaisemmat juttusikin.

        En todellakaan ole sanonut että "vain villejä arvauksia"
        "villi arvaus" on täysi eri asia kuin "riski". Sulla ei kyllä pysy ajatus yhtään kasassa. Poukkoilet kuin vasa ajovaloissa.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Kuten jo todettu, niin riskejä ei oteta ja kuluttajien uusia mieltymyksiä ja trendejä yritetään sekä kartoittaa että ennustaa, jotta uuden auton miljardeja maksanut suunnittelu- ja kehitystyö ei valuisi hukkaan.

        Tottakai yrityksen johtokunta päättää, mikä auto otetaan tuotantoon ja toisinaan suunnittelijoiden kauhistukseksi kokouksessa jopa vaaditaan tiettyjä muutoksia etenkin ulkonäköön.

        Automallin menestyksen määräävät kuluttajat, mutta kuluttajien mieltymyksistä on otettava selvää etukäteen, sillä tässä erehtyminen on hirvittävän kallista.

        Multipla ei ollut menestystarina, mutta kyllä sitä ensimmäisenkin sukupolven susirumaa myytiin, sillä auto oli hyvin tilava kokoonsa nähden ja silti näppärä kaupungissakin sekä edullinen. Jotkut pitivät ulkonäöstäkin tai vähät välittivät. Sitäpaitsi kuskin eikä matkustajien tarvinnut autoa katsella ajossa ollessaan. ; )

        Multipla oli livenä paremman näköinen kuin kuvissa. Täällä sitä on nähty vähän. Nimellä Multipla myytiin aikanaan myös kusiaisen pisaranmuotoista tilamallia, joita olen nähnyt Suomessakin. Olisko se ollut eräänlainen varhainen tila-auto?

        Ranskiksista taas Renault taisi ensimmäisenä keksiä kombiautot,

        60-luvun Panhardit ja samanhenkiset Citroenit olivat myös persoonallisia, en toki haluaisi saanoa että rumia mutta erilaisia.


    • Anonyymi

      Niitä saa halvalla.

    • Anonyymi

      Mieluummin vanha halpa ja luotettava kuin uusi kallis ja vähemmän luotettava.

      • Anonyymi

        haavemaassa on varmaan kiva elää. Luuletko että se vanha on halpa siksi että se on luotettava? Ja uusi on kallis siksi että se brakaa?
        Lapsenmielisten haihattelua.


    • Anonyymi

      Vihreiden propagandaa.....

    • Anonyymi

      Moniko on vaihtanut 80/ 90 luvun autoon sytytyspuolia ? entäs uusimaan 2000 luvun autoon puolia no ainakin minä tallissa 89 auto johon ei koskaan samaten Lamda anturit nokka akselin asento tunnistimet yms öljynhuohotin jäätyi vm 2005 ei koskaan 89 mallissa toki paremmat ajo ominaisuudet uudemmissa poislukien koiranluiden tekemä vatkaus risteys alueella ja niitä luita myös menee. vanhemmassa ei semmoisia olekkaan.

      • Anonyymi

        "koiranluiden tekemä vatkaus risteys alueella "

        Olisko pitänyt vaihtaa vähän aiemmin ettei ihan noin huonoksi mene...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "koiranluiden tekemä vatkaus risteys alueella "

        Olisko pitänyt vaihtaa vähän aiemmin ettei ihan noin huonoksi mene...

        Koiranluut keinuttaa autoa ihan kunnossa ollesaankin suunniteltu Saksan autobhanoille


    • Anonyymi

      Vanhoja pystyy vielä jotenkin korjaamaan itse.

      • Anonyymi

        Uusia ei tarvitse korjata lainkaan. Korjaukset tulee kuvioon vasta sitten joskus kolmannella tai neljännellä omistajalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusia ei tarvitse korjata lainkaan. Korjaukset tulee kuvioon vasta sitten joskus kolmannella tai neljännellä omistajalla.

        Herää nyt unestas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Herää nyt unestas.

        Tämä uni on ollut todellisuutta omalla kohdalla jo noin 30 vuotta. En näe mitään syytä vaihtaa taktiikkaa.


    • Anonyymi

      Vikavalo ja vikasietotila on parempi kuin ennen aikaan jolloin auto vain pysähtyi.

      Sitten on toinen asia että autoalaan menevät opiskelijat tykkäävät enemmän bensan ja sutivan kumin hajusta kuin moottorin ohjaus periaattieeen ja oskiloskooppiin perehtymisesta.
      Yllätyin kuitenkin kun paikallinen yhden hengen autokorjaamo oli hankinnut skoopin.

      Kyllä "pienetkin" osaa jos haluaa.
      Maanviljelijöistäkin tullut robottien ohjelmoijia ja korjaajajia. Toiset taas ei ikinä opi mitään uutta.

      • Anonyymi

        Sitähän se vanhaan takertuminen on että ei halua menettää sitä tunnetta että osaa tehdä autolle muutakin kuin tankata bensaa. Halu olisi kova tuntea itsensä automieheksi Ja on kuitenkin kyvytön oppimaan uutta teknologiaa. Siitä tässä on kysymys.
        Kun tuntee vajoavansa samalle tasolle auton tekniikan suhteen kuin naapurin parturikampaaja ja pahimmillaan pyytämään apua lapsenlapsiltaan miten autossa saa tallennettua radioasemat. Ei Siksi että se olisi vaikeaa vaan siksi että pelkää tietotekniikkaa.


      • Anonyymi

        Tulikin mieleen että minäkin ostin ammattikoulun jälkeen stroboskoopin ja yleismittarin yhdistelmän, mutta en muista milloin olen viimeksi nähnyt, taisi naapurin huumetyyppi varastaa, hävisi takakontista muutakin. Autonasentajan töitä en ole tehnyt päivääkään, eikä nykyään viitsisi omaa autoakaan rassailla.


    • Anonyymi

      Juu ei tule ikävä 60-80 luvun autoja. Mulla on niitä useita ja kaikki pelaavat kuin unelma. 80-luvun autot olivat paljon parempia ajettavia kuin nykyautot. Hyvä ajo- ja ohjaustuntuma, mikä on nykyrimpuloista kadotettu kokonaan erityisesti sähköisillä ohjaustehostimilla sekä pehmeillä alustan puslilla kori- ja tieäänien vaimentamiseksi. Mukavuus on sitten eri asia kuin ajettavuus, jotka monet sekoittavat keskenään. Nykyautot ovat mukavia ja tunnottomia, eivät hyviä ajettavia.

      • Anonyymi

        "Nykyautot ovat mukavia ja tunnottomia, eivät hyviä ajettavia."

        Se vanhojen autojen "hyvä tuntuma" tarkoittaa käytännössä sitä että auto tärisee ja koneen käynti kuuluu koko ajan. Toki hyvä jos haluaa vaihtaa oikeassa kohtaa korvakuulolta.
        Mutta oikeasti hyvin rasittava juttu jos vertaa nykyautoon jossa moottoria ei edes kuulu ja automaatti hoitaa vaihtamisen.

        Toistan itseäni mutta sanon silti. Kaikki nuo vanhojen autojen ominaisuudet ovat oikeasti tikkuja perseessä. Olen iloinen ettei tarvitse enää ajaa noilla. Onhan niissä luonnetta ja kivoja harrasteautoja mutta arkiautoksi täysiä paskoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nykyautot ovat mukavia ja tunnottomia, eivät hyviä ajettavia."

        Se vanhojen autojen "hyvä tuntuma" tarkoittaa käytännössä sitä että auto tärisee ja koneen käynti kuuluu koko ajan. Toki hyvä jos haluaa vaihtaa oikeassa kohtaa korvakuulolta.
        Mutta oikeasti hyvin rasittava juttu jos vertaa nykyautoon jossa moottoria ei edes kuulu ja automaatti hoitaa vaihtamisen.

        Toistan itseäni mutta sanon silti. Kaikki nuo vanhojen autojen ominaisuudet ovat oikeasti tikkuja perseessä. Olen iloinen ettei tarvitse enää ajaa noilla. Onhan niissä luonnetta ja kivoja harrasteautoja mutta arkiautoksi täysiä paskoja.

        Se nyt on typerää jos moottorin ääni ei kuulu ollenkaan, mutta kaikissa se hiukan kuuluu, urheillisemmissa jopa tarkoituksella. Nykyinen auto paljon hiljaisempi, mutta kihdytysäänet ei ole niin miellyttävät kuin entisessä. Se on hyvä ettei rengasäänet ja muut kitinät kuulu paljoa.


    • Anonyymi

      Ruostuu ne uudetkin autot siinä kuin vanhemmat kun ikää tulee tarpeeksi. Tosin noissa uusissa autoissa on se viimeinen käyttöpäivä, niin joutuvat nopeammin romulaan. Ja ne ihanat jatkuvat sähköviat joita on hankala korjata tien päällä.
      Eikä ne huoltovälit juuri sen verran lyhempiä jos ei puhuta 50-luvun ja vanhemmista autoista.

      • Anonyymi

        "Ja ne ihanat jatkuvat sähköviat joita on hankala korjata tien päällä."

        Tämä on mulle täysin tuntematon maailma. Kerron ehdottomasti kun ensimmäinen matkan keskeyttänyt sähkövika tai mikä tahansa vika tulee vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja ne ihanat jatkuvat sähköviat joita on hankala korjata tien päällä."

        Tämä on mulle täysin tuntematon maailma. Kerron ehdottomasti kun ensimmäinen matkan keskeyttänyt sähkövika tai mikä tahansa vika tulee vastaan.

        Ajat siis ilmeisesti alle 10 vuoden ikäisillä autoilla.

        Suomalaisen auton keski-ikä on 12 vuotta ja siinä 10 vuoden jälkeen alkaa noita sähkövikoja tulemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajat siis ilmeisesti alle 10 vuoden ikäisillä autoilla.

        Suomalaisen auton keski-ikä on 12 vuotta ja siinä 10 vuoden jälkeen alkaa noita sähkövikoja tulemaan.

        Monissa on paljon uudemmissakin, äsken vasta yhden melko uusi Audi oli odottamassa hinausta korjaamolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monissa on paljon uudemmissakin, äsken vasta yhden melko uusi Audi oli odottamassa hinausta korjaamolle.

        Mistä tiedät että siinä oli sähkövika? Voihan moottorissa jako hypätä tai vaihdelaatikon ratas pettää, pyöränlaakeri hirttää kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajat siis ilmeisesti alle 10 vuoden ikäisillä autoilla.

        Suomalaisen auton keski-ikä on 12 vuotta ja siinä 10 vuoden jälkeen alkaa noita sähkövikoja tulemaan.

        "Ajat siis ilmeisesti alle 10 vuoden ikäisillä autoilla."

        Noissa vanhan ajan autoissa ei tarvinnut odottaa kymmentä vuotta että sähkölaitteisiin tuli vikoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät että siinä oli sähkövika? Voihan moottorissa jako hypätä tai vaihdelaatikon ratas pettää, pyöränlaakeri hirttää kiinni.

        Koska omistaja kertoi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ajat siis ilmeisesti alle 10 vuoden ikäisillä autoilla."

        Noissa vanhan ajan autoissa ei tarvinnut odottaa kymmentä vuotta että sähkölaitteisiin tuli vikoja.

        Omassa Nissanissa ei ollut ajamisen estävää sähkövikaa yli 20 vuoden aikana. Opelissa meni sytytysyksikkö, niitä menee uusissakin, Hondan ja Mazdan polttoaineen siirtopumppu hajonnut, olivat helppo vaihtaa, uusien ruiskuissa vikoja ja ovat kalliita korjata. Myös muita sähkövikoja enemmän koska on valtavasti enemmän sähkölaitteitakin, antureita jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omassa Nissanissa ei ollut ajamisen estävää sähkövikaa yli 20 vuoden aikana. Opelissa meni sytytysyksikkö, niitä menee uusissakin, Hondan ja Mazdan polttoaineen siirtopumppu hajonnut, olivat helppo vaihtaa, uusien ruiskuissa vikoja ja ovat kalliita korjata. Myös muita sähkövikoja enemmän koska on valtavasti enemmän sähkölaitteitakin, antureita jne.

        Kuulemma uudet autot on viattomia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulemma uudet autot on viattomia.

        2000-luvulla valmistettuihin autoihin olen vaihtanut yhden vesipumpun. Mihinkään muuhun ei ole tarvinnut rahaa laittaa. Vanhin auto jolla olen ajanut on 13 vuotta vanha.
        Oma kokemus sitä vanhemmista autoista on että niissä oli enemmän vikaa vähemmän ajettuna. Toki niitä voi raplailla itse kun tarve tuli mutta silti. Useimmin niissä silti oli vikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2000-luvulla valmistettuihin autoihin olen vaihtanut yhden vesipumpun. Mihinkään muuhun ei ole tarvinnut rahaa laittaa. Vanhin auto jolla olen ajanut on 13 vuotta vanha.
        Oma kokemus sitä vanhemmista autoista on että niissä oli enemmän vikaa vähemmän ajettuna. Toki niitä voi raplailla itse kun tarve tuli mutta silti. Useimmin niissä silti oli vikaa.

        Oli joo, eikä se matkustusmukavuus ollut kovin kummoista.

        Nämä asiat ei ole kuitenkaan kehittyneet mihinkään :
        - radion äänenlaatu, raakaa ja suttuista honotusta honotusta edelleen
        - ilmanvaihdon vetoisuus, edelleen pistesuuttimet joiden käytölle ei ole mitään syytä. eihän asunnoissakaan puhalleta ilmana suoraan kohti.
        - aurinkolippojen kattavuus sivuauringossa. Edelleen paistaa korvaan.
        - suuntamerkkien näkyvyydessä ollaan menty taaksepäin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli joo, eikä se matkustusmukavuus ollut kovin kummoista.

        Nämä asiat ei ole kuitenkaan kehittyneet mihinkään :
        - radion äänenlaatu, raakaa ja suttuista honotusta honotusta edelleen
        - ilmanvaihdon vetoisuus, edelleen pistesuuttimet joiden käytölle ei ole mitään syytä. eihän asunnoissakaan puhalleta ilmana suoraan kohti.
        - aurinkolippojen kattavuus sivuauringossa. Edelleen paistaa korvaan.
        - suuntamerkkien näkyvyydessä ollaan menty taaksepäin

        Valtava ymmärrys autoista jos ilmasuuttimet ja aurinkoläpät on isoimpia ongelmia :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli joo, eikä se matkustusmukavuus ollut kovin kummoista.

        Nämä asiat ei ole kuitenkaan kehittyneet mihinkään :
        - radion äänenlaatu, raakaa ja suttuista honotusta honotusta edelleen
        - ilmanvaihdon vetoisuus, edelleen pistesuuttimet joiden käytölle ei ole mitään syytä. eihän asunnoissakaan puhalleta ilmana suoraan kohti.
        - aurinkolippojen kattavuus sivuauringossa. Edelleen paistaa korvaan.
        - suuntamerkkien näkyvyydessä ollaan menty taaksepäin

        "ilmanvaihdon vetoisuus, edelleen pistesuuttimet joiden käytölle ei ole mitään syytä. eihän asunnoissakaan puhalleta ilmana suoraan kohti."

        Onhan se aivan valtavan suuri harppaus mukavuuden kannalta kun halvoissakin autoissa on nykyään ilmastointi vakiona. 90-luvulla se oli vain kalliiden autojen herkkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ilmanvaihdon vetoisuus, edelleen pistesuuttimet joiden käytölle ei ole mitään syytä. eihän asunnoissakaan puhalleta ilmana suoraan kohti."

        Onhan se aivan valtavan suuri harppaus mukavuuden kannalta kun halvoissakin autoissa on nykyään ilmastointi vakiona. 90-luvulla se oli vain kalliiden autojen herkkua.

        ilmastointia tarvii suomessa noin 4 päivää vuodessa, todella tärkeä varuste


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ilmastointia tarvii suomessa noin 4 päivää vuodessa, todella tärkeä varuste

        Nyt taas meni raskaasti valehtelun puolelle. Muistelepa viime kesän helteitä.
        Auto ilman ilmastointia on perseestä. Ja tuo ilman vakkaria on perseestä.
        Ja manuaalit on perseestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ilmanvaihdon vetoisuus, edelleen pistesuuttimet joiden käytölle ei ole mitään syytä. eihän asunnoissakaan puhalleta ilmana suoraan kohti."

        Onhan se aivan valtavan suuri harppaus mukavuuden kannalta kun halvoissakin autoissa on nykyään ilmastointi vakiona. 90-luvulla se oli vain kalliiden autojen herkkua.

        Se viileä ilma pitäisi saada tulemaan ettei puhalla kasvoille, mutta ei taida ainakaan omassa onnistua. En halua myöskään lämmintä ilmaa suoraan kasvoille. Entisessä sai suunnattua paremmin, mutta helteellä tietysti ilmastointi hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli joo, eikä se matkustusmukavuus ollut kovin kummoista.

        Nämä asiat ei ole kuitenkaan kehittyneet mihinkään :
        - radion äänenlaatu, raakaa ja suttuista honotusta honotusta edelleen
        - ilmanvaihdon vetoisuus, edelleen pistesuuttimet joiden käytölle ei ole mitään syytä. eihän asunnoissakaan puhalleta ilmana suoraan kohti.
        - aurinkolippojen kattavuus sivuauringossa. Edelleen paistaa korvaan.
        - suuntamerkkien näkyvyydessä ollaan menty taaksepäin

        Luulin jo entisessä olevan hyvät kaiuttimet, itse asentama halpa radio/soitin oli aivan paska kun ei löytänyt kunnolla kanavia, muuten oli paljon toimintoja, DVD, muistitikku, muistikortti. Uudemmassa on kaiuttimet paljon paremmat ja radio toimii jopa maan alla autohallissa, toiminnot ratissa ja hakee parhaiten kuuluvat koko ajan taustalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se viileä ilma pitäisi saada tulemaan ettei puhalla kasvoille, mutta ei taida ainakaan omassa onnistua. En halua myöskään lämmintä ilmaa suoraan kasvoille. Entisessä sai suunnattua paremmin, mutta helteellä tietysti ilmastointi hyvä.

        Ei kai sellaista autoa olekaan missä ilmavirtaa ei saisi suunnattua muualle kuin päin pläsiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai sellaista autoa olekaan missä ilmavirtaa ei saisi suunnattua muualle kuin päin pläsiä?

        Toimii omituisesti, huurteenpoistosuuntauksen jälkeen (painikkeella) ei ollutkaan mitään muuta valittuna, en tiedä mihin puhalsi. Nyt toimi taas paremmin kun valitsi uudestaan keskelle ja alas. Parempi kun olisi manuaaliset valinnat eikä valikossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    6. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3035
    7. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3035
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3029
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3026
    Aihe