Kyllä ihmiset ovat hölmöjä muodin orjia kun syövät raakaa lihaa ja kalaa, saavat sitten mitä tahansa tauteja ja loiisia.
"Ripuli kestää tavallisimmin 4–10 vuorokautta. Vaikeissa tapauksissa potilaalle voi kehittyä hemolyyttis-ureeminen syndrooma, mikä voi johtaa munuaisten vajaatoimintaan ja jopa kuolemaan. Näitä tapauksia on 5–10 prosenttia tartunnan saaneista.
EHEC-infektion voi saada, jos syö raakaa tai huonosti kypsennetty naudanlihaa tai nauttii pastöroimattomia maitotuotteita kuten raakamaitoa. Myös raa’at vihannekset, salaatit ja idut voivat olla EHECin lähde.
Infektioon tarvittava annos on pieni, joten EHEC tarttuu helposti myös ihmisestä toiseen, jos käsihygienia on puutteellista.
Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen (THL) ylläpitämään tartuntatautirekisteriin on raportoitu tältä vuodelta 168 EHEC-tapausta. Tapausmäärät vaihtelevat sairaanhoitopiireittäin suuresti. Esimerkiksi Etelä-Savon, Kainuun ja Keski-Pohjanmaan sairaanhoitopiireissä on ollut kussakin vain yksi sairastunut, mutta Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä 54, Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä 19 ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä14 potilasta."
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/70d31fdc-9c7c-486d-8d33-ff2cba8358ac
Medium pihveistä veristä ripulia
14
1700
Vastaukset
- Anonyymi
Kiva pierrä viikon verta😰😰 Itse syön lihan kuin lihan aina well done. Enkä "ammatti kokkien" tyyliin mitä nähnyt telkkarissakin maista raakaajauhelihaa tai jätä pihvejä punertaviksi..todella typerää
- Anonyymi
Sama täällä, menisi pihvi välittömästi takaisin jos olisi raa'an punaista. Ja kuka haluaa lapamatoja tai muita loisia kalasta. Ennen lapsia ei saanut syömään graavikalaa, nyt kun sushi muotia ja kallista niin monet haluaa välttämättä, samaa tahtia lisääntynyt lapamato ja ruokamyrkytykset.
- Anonyymi
Minä en suostu syömään ylikypsää kenkänpohjaa mitä well done naudanliha yleensä on.
- Anonyymi
Joo, kyllä veriripuli grillipihvin voittaa. Useimmilla varaa myös kunnolliseen lihaan, mutta kengänpohja ei varmaankaan parane grillaamalla tai pannulla paistamalla. Oletko kokeillut keittää?
- Anonyymi
Kyllä pihvin pitää olla kypsä. Jostain tuli aikanaan omituinen muoti, että pihvi voi olla sisältä raaka. Itse tilaan mediumia ja palautan keittiöön jos selkeästi punaista näkyy. Lintujen lihan pitää aina olla läpeensä kypsää, jotta salmonellavaara poistuu.
Kana, riista sekä jauheliha aina täysin kypsänä, mutta medium naudanlihapihvi on kyllä täysin turvallista syödä, sillä kunnollisessa pihvipaikassa (ja yleensä kotona) liha on tuoretta, oikein säilytettyä ja käsiteltyä.
Mahdolliset bakteerit ovat kokolihan pinnassa, eivät sisällä, joten tuhoutuvat kyllä paistettaessa, vaikka lihan sisus ei aivan saavuttaisikaan sitä lämpötilaa, missä mikrobit yleensä kuolevat.
Jauheliha on petollista juuri siinä, että tavara on nopeasti kypsyvää, mutta myös mikrobit pääsevät "läpi" koko liha-annoksen myös sen sisäosiin, joten varovainen ja huolellinen pitää jauhelihan kanssa olla.- Anonyymi
Höpöhöpö. "EHEC-infektion voi saada, jos syö raakaa tai huonosti kypsennetty NAUDANlihaa tai nauttii pastöroimattomia maitotuotteita kuten raakamaitoa. Myös raa’at vihannekset, salaatit ja idut voivat olla EHECin lähde."
Anonyymi kirjoitti:
Höpöhöpö. "EHEC-infektion voi saada, jos syö raakaa tai huonosti kypsennetty NAUDANlihaa tai nauttii pastöroimattomia maitotuotteita kuten raakamaitoa. Myös raa’at vihannekset, salaatit ja idut voivat olla EHECin lähde."
Ei kukaan tietenkään ole kieltämässä sinua syömästä jatkossakin naudanpihvisi kypsäksi pilalle paistettuna. ; )
- Anonyymi
Kollimaattori kirjoitti:
Ei kukaan tietenkään ole kieltämässä sinua syömästä jatkossakin naudanpihvisi kypsäksi pilalle paistettuna. ; )
Vain kypsä on hyvää, mutta ei kukaan kiellä sinua hankkimasta uutta veriripulia vaikka joka viikko :)
- Anonyymi
Surin ongelma asiassa ovat idut ja kypsentömättömät kasvikset, ei kala tai liha.
Nyt kannattaa sitten hieman miettiä omaa käyttäytymistään ravintoloissa, jää on elintarvike ja siinä esiintyy paljon salmonella bakteerejä. Voit turvallisesti syödä rakaa naudanlihaa, kunhan et ota juomasi jääpaloja!!- Anonyymi
Hyvä ohje vinkuintiaan matkustaville.
- Anonyymi
Veriripulin olen saanut vain kasviksista. Varokaa niitä!
- Anonyymi
Voit jopa kuolla valkokärpässientä syömällä, varo niitä.
- Anonyymi
Tatuoidut alkolistit melkoinen riskiryhmä.
"Hänen olisi ohjeiden mukaan pitänyt odottaa noin kaksi viikkoa ennen meressä uimista tatuoimisen jälkeen. Mies ei välittänyt ohjeista. Hänelle tuli uintireissun jälkeen kuumetta ja väristyksiä. Oireet muuttuivat kahden päivän jälkeen vakaviksi, ja hänet toimitettiin sairaalaan, BMJ raportoi.
Miehen jalka oli muuttunut pienestä punoituksesta violetiksi. Tatuointi oli syvään haavautunut ja tulehtunut. Miehellä todettiin lihansyöjäbakteeri. Hän vaipui koomaan alle vuorokaudessa ja joutui tehohoitoon. Kahden kuukauden taistelun jälkeen hän kuoli.
Myöhemmin selvisi, että miehellä oli krooninen maksatulehdus vuosien alkoholin runsaan kulutuksen vuoksi. Vibrio vulnificus -niminen bakteeri voi tarttua haavojen lisäksi myös raakaa kalaa, kuten ostereita syömällä. Se pystytään normaalisti parantamaan antibiooteilla, mikäli hoitoon pääsy on nopeaa."
https://www.stara.fi/2021/08/27/tatuoinnin-ottanut-meni-uimaan-kuoli-saamaansa-infektioon/
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760