Mikä on tärkein asia, minkä olet oppinut vanhemmiltasi? Asia, josta olet kiitollinen, että ovat sinulle mallin siihen näyttäneet?
Oppinut vanhemmiltasi
58
100
Vastaukset
Hmm, varmaan se on monia asioita joita olen oivaltanut heidän virheistäänkin. Mutta sanotaanko, että tärkein minkä olen heiltä omaksunut, rkkaita ei jätetä koskaan pulaan. Ihan sama miten rankasti ottaa, niin selkää ei käännetä ja jätetä yksin. Yhdessä me ollaan vahvoja, se heikoinkin.
- Anonyymi
MCMLXXVI kirjoitti:
*rakkaita, a putos
Rikkaita autat aina asia selvä
MCMLXXVI kirjoitti:
No tavallaan, rakkaushan on rikkaus.
MCMLXXVI: " rakkaushan on rikkaus"
Tuo hyvästi sanottu. Itse opin äidin isältä, että "lapsi puhu aina totta leikissä ja ? (en muista mikä olisi se toinen)", mutta aina pitäisi puhua totta.Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:
MCMLXXVI: " rakkaushan on rikkaus"
Tuo hyvästi sanottu. Itse opin äidin isältä, että "lapsi puhu aina totta leikissä ja ? (en muista mikä olisi se toinen)", mutta aina pitäisi puhua totta.Puhuitko aina totta? :)
MCMLXXVI kirjoitti:
Puhuitko aina totta? :)
Sain kuulla sen joskus alle kouluikäisenä, kun väitin isoisän talolla, että heitin tikkataulussa kaikki kymppiin. Vaari ei uskonut vaan sanoi tuon lauseen, josta yksi sana unohtui.
Mitäs päivään on kuulunut?Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:
Sain kuulla sen joskus alle kouluikäisenä, kun väitin isoisän talolla, että heitin tikkataulussa kaikki kymppiin. Vaari ei uskonut vaan sanoi tuon lauseen, josta yksi sana unohtui.
Mitäs päivään on kuulunut?Juujuu. Narrasit. No kaikki narraa joskus.
Sadetta pidellyt. Tuolla Interlocutricen ketjussa kertoilin päivästä tarkemmin. :)
Entäs sinulla?MCMLXXVI kirjoitti:
Juujuu. Narrasit. No kaikki narraa joskus.
Sadetta pidellyt. Tuolla Interlocutricen ketjussa kertoilin päivästä tarkemmin. :)
Entäs sinulla?"Entäs sinulla?"
Ei ihmeempä. Täällä Joensuussa käynyt monta kertaa kahvilassa ja jutellut puhelimessa isän sekä neljän kaverin kanssa.Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:
"Entäs sinulla?"
Ei ihmeempä. Täällä Joensuussa käynyt monta kertaa kahvilassa ja jutellut puhelimessa isän sekä neljän kaverin kanssa.Eli perusarkea sielläkin? :)
MCMLXXVI kirjoitti:
Eli perusarkea sielläkin? :)
Joo, perusarkea täälläkin! Huomenna lähden Joensuusta Faijan luokse ja olen siellä viikon. Hyvää loppupäivä! :)
Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:
Joo, perusarkea täälläkin! Huomenna lähden Joensuusta Faijan luokse ja olen siellä viikon. Hyvää loppupäivä! :)
Selvä. Mä jatkan huomenna kotihommia. Jos ei sada, teen pihatöitä. Purkasin jo kasvikopista yhden tomaatin pois. Pihassa on vielä amppeleita yms. Mitä täytyy siivota pois.
Pois syksyn tieltä. Tai mä tyhjään ne amppelit ja ruukut, pesen ja istutan callunat.
Jep, samoin. :)- Anonyymi
MCMLXXVI kirjoitti:
No tavallaan, rakkaushan on rikkaus.
Ja liike on lääke.
Anonyymi kirjoitti:
Ja liike on lääke.
Riippuu vähän, jos on niskat poikki parempi olla liikkumatta.
- Anonyymi
Tosiaan isältäni olen oppinut sen, että ketään ei jätetä pulaan. Oli sitten kyseessä minkälainen paskiainen tahansa.
>Timppa< - Anonyymi
Varmaan ruoka-aika😁 ja kotityöt muutkin. Kun enhän mä voi äitini päänsisään männä ja tietee mitä on omien lasten kasvattaminen.
- Anonyymi
Mitään aloitettua ei jätetä kesken? Paha saa palkkansa, takas saa antaa, jos joku tekee ikäviä juttuja?
- Anonyymi
Miehen malli.
Omalta isältäni opin minkä lainen on miehinen mies parhaimmillaan. Ei juoppo rähisijä, ei tyhjän uhoaja, ei väkivaltainen.
Turvallinen ja luotettava hyvä omistaan huolen pitävä perheenisä.
Lapsiaan ja vaimoaan vilpittömästi rakastava.
Opin minkälainen sen miehen pitää olla jonka ehkä joskus otan. Huonompi ei kelpaa.- Anonyymi
Tällaisen miehisen miehen löytäminen taitaa nykyaikana olla todella vaikeaa. Niitä ei ole valmistettu pitkiin aikoihin. On vain näitä "kuvatuksia". Joita vielä julkisuus usein moukaroi ja syyllistää, kaikesta mahdollisesta. Heikko itsetunto ja rikkonainen elämä ei paranna asiaa. Eräs tuttavani kysyi kerran tällaiselta vaimonsa hakkaajalta, Perkele, oletko sinä mies vai hiiri, kun menet naista lyömään ? Ei tainnut saada vastausta, mutta äijää näytti hävettävän kauan aikaa. Ainakin muille asia tuli selväksi.
Hyvällä saa hyvää. 😊
- Anonyymi
Olivatko vanhempasi pedofiilejä ?
Toisen huomioiminen ja tukeminen. Sellainen yleinen kiltteys ihmisiä kohtaan.
Suurin ilo on se, että aikuistuva lapseni on omaksunut saman arvomaailman.
Usein mietin, olisinko rikas, jos olisin ollut ahne, itsekäs , kusipää.Mallia eivät vanhemmat näyttäneet tai no tavallaan he kun ovat vähän rasisitisia niin itse hyväksyn ihmiset sellaisenaan kuin ovat.
Älä juokse rahan perässä, äläkä mene naimisiin.
- Anonyymi
En oppinut mitään vaan näin ettei viinaa kannata juoda ja tuhlata elämää juomiseen. Sain huonot vanhemmat jotka joivat koko lapsuuden aikani viinaa.
Itse en ole juonut. - Anonyymi
Hymyile ja jos ei asetu niin tokaise mutkat suoriksi.
En osaa sanoa. Ehkä ruuanlaittotaito (tämä kuitenkin ehkä enemmän periytynyt suvussa, siis ehkä jotenkin jo ehkä geeneissä, kun monet suvussa sekä isän että äidin puolelta hyviä ruuanlaittajia tai vähintään kohtuullisia).
Myös vaikka musiikin kuuntelu: äidillä ja siällä oli aikoinaan paljon erilaisia LP-levyjä (oli esim. suomalaista iskelmää, kalssista, italialaista vanhaa iskelmää kuin vaikka Harry Belafontea). Äiti kuunteli esim. Mozartia ja Beethovenia ja italialaista vanhaa iskelmää ja isä esim. Tapio Rautavaraa, Harry Belafontea, sota-ajan lauluja (toisen maailmansodan ja talvi-ja jatkosodan aikaisia) ja klassista. Myös Alla Pugatsova (on esittänyt kappaletta "Miljoona, miljoona ruusua" venäjäksi, kappale alunperin latvialainen) oli yksi artisti, jonka levyn muistan olleen äidin ja isän kokoelmissa.Ei siällä, vaan isällä
- Anonyymi
Mulle ei oikeestaan opetettu mitään sinänsä
Ehkä joku asia meni selkärankaan olemalla mukana siinä elämässä
Tervehtiä piti vieraita
Köyhä elämä opetti montakin juttua, jotka elämässä tärkeitä
Ammatin saaminen, jos se vain suinkin mahdollista, että elättäisi ittensä
Sehän oli meille etuoikeus käydä oppikouluakin, kun ei oikein olisi ollut varaa
Olisit sinä rikas , jos olisit mennyt yksityissektorille
Olen ylpeä, ettet tehnyt sitä, vaan halusit kehittää juttuja, joista on hyötyä kaikille kansalaisille
Se on iso juttu
Kyllä monet ovat niin kiitollisia sulle, että ovat saaneet lisävuosia
Olet ansainnut saada kaiken, mitä haluat elämältä
Kunnioittaa muita ja pitää mölyjä mahoissa.
Se on hyvin tärkeä taito.Opin vanhemmiltani, että voin luottaa vain itseeni ja jos elämä kohtelee kaltoin, niin on minun oma asiani kääntää asia voitoksi.
Opin että olen voimakas ja vahva persoona, jota ei ihan pienet myrskyt heilauta. Opin, että kukaan ei koskaan ole itseäni parempi hoitamaan vastoinkäymisiäni. Opin että olen tärkeä vain itselleni.
Tärkein oppi mitä sain vanhemmiltani oli se, että elämä on kylmää ja kovaa. Ja jokainen vastaa itsestään.
Siksi kiitänkin vanhempiani, että minusta tuli timantinkova ja vahva ihminen. Osaan juuri siksi arvostaa elämän pehmeitä arvoja. Sitä oppii arvostamaan sitä, mistä on ollut puute.- Anonyymi
Säästäväisyyden. Joka senttiä ja euroa ei ole pakko laittaa jonninjoutavaan haisemaan.
Kun osaa sijoittaa ja säästää palkasta, niin lopulta elämä on stressittömämpää jos vaikka joku kodinkone hajoaa, autoon tulee remppaa, tarvitsee jotain haluamaansa nyt niin on heti rahaa laittaa ilman, että se vaikuttaa normaali elämään milläänlailla haitaten.
Huono puoli säästäväisyydessä on se, että se herättää usein kateutta. Jos toisella ei ole sellaiseen mahdollisuutta mihin itsellä on ilman lainaa ja velkaa niin joillekin se on kateuden paikka. - Anonyymi
Opin sen, että lestadialaiset ovat kaikista kieroimpia ihmisiä. Nyt olen taloyhtiön hallituksessa ja toiset hallituksen jäsenet ovat lestoja, samoin huoltoyhtiö ja isännöitsijä. Ja taloyhtiöstä huijataan koko ajan rahaa lestamafialle eikä se mitään pikkurahaa olekaan! Taidanpa erota ja ilmoittaa syyn koko taloyhtiölle mitään salaamatta.
- Anonyymi
Taisin saada paskasta lapsuudesta post traumaattisen stressin. Voisin pitää t-paitaa, jossa sanotaan: "Minä selvisin lapsuudesta" kuin 911 selviytyjä.
Äitivainaan viisaimpia neuvoja oli sellaset puoliksi läpällä heitetyt lausahdukset kuten esim. "maailma on ahneita ja pskoja naisia täynnä" tai "älä ikinä luota kehenkään jos joku haluaa ostaa jotain laskulla, tai pyytää esim. pankkilainan takaajaksi" 😄
Hän ei itse varsinaisesti ollut kovin hyvä esimerkki rahankäytöstä, mutta teki päätöksiään lähinnä itse vanhempiensa kuoltua ja mun ollessa vielä lapsi, eli ei käsittääkseni puhunut mistään omakohtaisesta kokemuksesta kuitenkaan. Mutta viisaita sanoja, ehkäisi osaltaan varmaan sen ettei musta ole tullut mitään liljalaaksontimppaa ja on sellainen terveellä tavalla hieman kyyninen maailmankuva mulla 😅 Noin muuten olen itse pyrkinyt olemaan toistamatta samoja virheitä kuin hän, joskin se alkoholismini lähti vähän lapasesta silloin pari-kolme vuotta sitten. Mutta mitä tulee raha-asioihin yms noin muuten, niin olen mielestäni ollut aina ihan erilainen. Paljon harkitsevampi ja pihimpi, enkä todellakaan avokätinen.
Ja tähän liittyy varmaan osaltaan jonkinlainen sukupolvien välinen kuilu (hän oli 50 syntynyt), mutta äitini yleensä itse lyttäsi, kyseenalaisti ja aliarvioi omia tekemisiään työelämässä ollessaan, eli varsin huono ammatillinen itsetunto hänellä, vaikka todellisuudessa oli lähes yltiöpäisen tunnollinen työntekijä. Ja se heijastui välillä myös mun suuntaan. En muista että olisin koskaan saanut tsemppiä vaikkapa kokeisiin kouluaikoina, kisoihin kun ajoin kilpaa, ja aikuisiällä takuuvarmin taikasana jonkun mun työhomman onnistumiselle oli se, että "kannattaako tota nyt yrittää, soita Jerelle" (nimi muutettu) 😄 Eli vaikka mullakin on omia rajoitteita ollut, niin mä olen silti aina uskonut itseeni ja omiin tekemisiini paremmin, ja toisinaan ne hänen puheensa lähinnä vain boostasivat mun onnistumisenhalua. Eräänlaista käänteispsykologiaa siis, vaikka ei ollut sellaisena tarkoitettukaan.
Tosin mitään omia valintojani (amis, amk:n lopetus 5vk jälkeen, palveluksesta vapautus, yrittäjyys, karting-harrastus) hän ei sinänsä lytännyt tai tuominnut, ja oli varsinkin mun yrittäjyydestä ihan kiinnostunutkin ja voimiensa mukaan auttoikin välillä. Mutta varmaan jonkinlaisen epäonnistumisen tai pettymyksen pelossa ei juuri ikinä kannustanut missään asiassa, todennäköisesti siksi kun itse oli sotavateraanin kasvattama ja ajanjakso hänen lapsuudessaan oli mitä oli.
Pähkinänkuoressa:
-Lähes aina ihmisillä on jotain takia-ajatuksia, eikä ns. ilmaita lounaita ole.
-Näin itse vuosikausien ajan vierestä mitä esim. ylitunnollisuus työelämässä voi pahimmillaan aiheuttaa ja olen pyrkinyt toimimaan eri tavalla, joskin maailmakin on muuttunut ja oma työni on kovin erilaista.
-Ja se käänteispsykologia että omiin tekemisiin kannattaa kuitenkin luottaa, tai ainakin kannattaa edes yrittää. Ehkä eri ihmisillä on erilainen pettymysten sietokyky, ja sen mukaan kukin sitten tekee ratkaisujaan.Hmm.. Monenlaista. Tarkkoja sanoja en muista. Moni asia on jäänyt takaraivoon ihan heitä seuraamallakin. Mutta tässä jotakin.
1. Älä koskaan elä yli varojen eikä lainaa kannata ottaa, kuin hyvästä syystä. Maksa laskut ajallaan.
Itse en ole ottanut elämässä kuin yhden lainan. Se oli opintolaina ja maksoin sen siinä aikataulussa, kuin oli alunperin suunniteltu eli mahdollisimman pian pois. 90-luvulla opintolainan ottaminen oli siis normi käytäntö, päinvastoin kuin tänä päivänä. En omista luottokortteja enkä tykkää lainailla kavereilta tai keneltäkään muulta mitään. Jo se, että joku haluaa baarissa maksaa mulle juoman, saa mut vaivaantuneeksi ja yritän kieltäytyä parhaani mukaan. Tulee muuten olo, että on jotain velkaa. Toki vakituinen kumppani saa maksaa halutessaan.
2. Yritä tulla toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa, vaikka et heistä ystäviä haluaisikaan. Pyri välttämään sitä, että olisit riidoissa kenenkään kanssa. Näin elämä on itsellesi ja muille lähellä oleville helpompaa.
Tätä olen pyrkinyt noudattamaan. Ei ole mitään syytä olla välirikossa kenenkään kanssa. Turhaa energian tuhlausta.
3. Pysy etäällä henkisesti tai fyysisesti väkivaltaisista ihmisistä.
En ole koskaan lähipiirissäni törmännyt väkivaltaan. Kaikki miehet suvussani ovat sillä tavoin kilttejä, että eivät ole lyöneet perheenjäseniä tai tapelleet nakkikiskalla. Edes humalassa. Mulle väkivaltainen mies/nainen on karikatyyri ja yksinkertainen juntti. En tuntisi mitään vetovoimaa sellaista miestä kohtaan. En ole koskaan seurustellut pojan/miehen kanssa, joka olisi ollut väkivaltainen minua tai ketään muutakaan kohtaan (ainakaan minä en ole sitä todistanut)
4. "Olet minun tytär, ja tulet aina selviämään tilanteesta kuin tilanteesta." Näin muistan äitini sanoneen mulle, kun oli vähän kiperä tilanne lukiossa ja hän tuli selvittämään sitä mun kanssa. Se tulee mieleen nykyäänkin joissakin elämäntilanteissa.
5. Seksiä kannattaa harrastaa vain sellaisen kanssa, johon on rakastunut.
Tätä ei liene tarpeen selittää. Tämäkin on toteutunut.- Anonyymi
Ööö.. ..näin käänteisesti se että älä usko mihinkään ulkopuolelta tulevaan aivopesuun,etenkään minkään sortin lahkolaisiin. Kuuntele omaa sydäntäsi🧡
- Anonyymi
Minä kuuntelin ,sillä minä näin ja minä koin. Olin ja olen rohkea,minua ei manipuloida.🧡
- Anonyymi
Kysymys on aivan omituisen outo ellei peräti absurdi. Persut voivat tuollaisilla asioilla ylpeillä.
Opin vanhemmiltani seuraavaa: hampaita ei pidä pestä, vessanpytystä ei saa juoda, kirjoja ei pidä lukea sillä siitä seuraa vain haitta-ajatuksia, nukkua ei saa, sähkövaloa ei saa käyttää, isi kun suuttuu niin lennät päin seinää, äitisi saa esitellä kikkeliäsi ystävilleen, jos pissaat sänkyysi niin saat raipasta reitesi verille, jos et syö lautastasi tyhjäksi niin niskasta kiinni ja lusikka työnnetään hakkaamalla kurkkuun asti.
Repikää siitä persut. Mikä näistä on paras opetus ? - Anonyymi
Mikähän se olisi ... ehkä se, että "omista" pidetään aina huoli ja toista ei jätetä yksin murheidensa keskelle.
- Anonyymi
Juu-uh. Rajat kii ja matut ulos sillä he eivät ole omia, kuten eivät myöskään naapuripitäjän loiseläjät. Ovat vielä niin ylpeätä sorttiakin nuo tommoitteet haitakkeet.
- Anonyymi
Ehkäpä tärkein on juurikin kiitollisuus .
- Sheena - Anonyymi
Edellisiin kommentteihin,että näinpä. Kunnioita siinä sitten isääsi ja äitiäsi ,kun isäsi lyö ja äitisi manipuloi. En todellakaan. Rakkaus ei tee pahaa ja mikään pahuus ei ole rakkautta. Että repikää siitä.
- Anonyymi
Jatkan🧡puhuvat kultaisilla kielillä.ja tekonsa on pelkkää paskaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jatkan🧡puhuvat kultaisilla kielillä.ja tekonsa on pelkkää paskaa.
Vieläkin nämä lestat odottaa että heidän uskontonsa oikeaksi näen. En todellakaan. Valheenverkkoon koko lahko kietoutuu.
- Anonyymi
Ei todellakaan tarvitse kunnioittaa, jos vanhemmat tekevät vain pahaa lapsilleen eivätkä kunnioita heitä. Sellaisiakin vanhempia on.
- Sheena Anonyymi kirjoitti:
Ei todellakaan tarvitse kunnioittaa, jos vanhemmat tekevät vain pahaa lapsilleen eivätkä kunnioita heitä. Sellaisiakin vanhempia on.
- SheenaEn todellakaan tunne pienintäkään kiitollisuutta karmeasti ja sydämettömästi pahoinpidelleitä vanhempiani kohtaan, etenkään mielipuolista isääni. Mutta tietysti olen pitänyt heitä varoittavina esimerkkeinä, että näin ei pidä noudattaa.
Isäni hakkasi meitä kidutusvälineilla ja jopa potki (!) veljeäni, omaa 9-vuotiasta poikaansa. Äitini yritti tukehduttaa sisareni, vajaamielisen tyttärensä. Olin onneksi jo sen verran voimistunut ja kasvanut, että sain sen silkkaa voimaa käyttämällä estettyä, mutta voimille se otti.
Luulisin, että vajamielinen sisareni on kärsinyt eniten. On ottanut usein tavatessamme esille kauhumenneisyyden tapahtumat, joita hän ei pysty ollenkaan käsittämään. Hokee vain. Hän on jo iäkäs, joten lienee odotettavissa, että pian pääsee lepoon.
Vanhempani eivät olleet, kuten ei kukaan muukaan, voineet valita geenejään ja ympäristöään. Nyt molemmat ovat jo kaiken kärsimyksen ulkopuolella, josta kaikki entinen on pois. R. I. P.- Anonyymi
ånyo kirjoitti:
En todellakaan tunne pienintäkään kiitollisuutta karmeasti ja sydämettömästi pahoinpidelleitä vanhempiani kohtaan, etenkään mielipuolista isääni. Mutta tietysti olen pitänyt heitä varoittavina esimerkkeinä, että näin ei pidä noudattaa.
Isäni hakkasi meitä kidutusvälineilla ja jopa potki (!) veljeäni, omaa 9-vuotiasta poikaansa. Äitini yritti tukehduttaa sisareni, vajaamielisen tyttärensä. Olin onneksi jo sen verran voimistunut ja kasvanut, että sain sen silkkaa voimaa käyttämällä estettyä, mutta voimille se otti.
Luulisin, että vajamielinen sisareni on kärsinyt eniten. On ottanut usein tavatessamme esille kauhumenneisyyden tapahtumat, joita hän ei pysty ollenkaan käsittämään. Hokee vain. Hän on jo iäkäs, joten lienee odotettavissa, että pian pääsee lepoon.
Vanhempani eivät olleet, kuten ei kukaan muukaan, voineet valita geenejään ja ympäristöään. Nyt molemmat ovat jo kaiken kärsimyksen ulkopuolella, josta kaikki entinen on pois. R. I. P.Vanhempasi olisivat kuuluneet vankilaan.
Anonyymi kirjoitti:
Vanhempasi olisivat kuuluneet vankilaan.
Ja pysyvämmin johonkin muuhun suljettuun laitokseen, jossa olisivat olleet estyneitä tekemästä lisää pahaa. Vain naapurit tiesivät, mitä meillä tapahtui. Kertoivat tienneensä vasta, kun molemmat vanhemmat olivat jo kuolleet.
Meille lapsille ei tullut edes mieleen, että meitä olisi uskottu, jos olisimme kääntyneet lastensuojeluviranomaisten puoleen. Naapurit taas lienevät pelänneet kanssakäymisen vaikeutumista. Sitä paitsi eivät hekään tienneet likikään kaikkea.
Kiitoksia osaaottavasta kirjoituksestasi! 🧡🧚♀️
- Anonyymi
Kannattaa syödä pääasiassa tavallista ruokaa ja vain harvoin ja vähän herkkuja, niin ei liho. Meillä ei ole yhtään ylipainoista.
Liikkua pitää, muuten ei pitkälle pötki. Kaikki lenkkeilee.
Kun otat miehen, älä rikasta ota, ota sellainen joka käy töissä. Kukaan kuudesta tytöstä ei ole renttuja perässään vetänyt. - Anonyymi
Älä aliarvioi ketään toista ihmistä, älä siis pidä itseäsi ketään toista ihmistä parempana.
Ja että älä ikinä lainaa mitään tavaroitasi kenellekään.- Anonyymi
Tavaroita voi lainata, mutta vain luottoystäville. Rahaa ei oikein heillekään.
- Anonyymi
Mahdotonta sanoa tärkeintä. Suurinpiirtein kaikki vanhemmiltani olen oppinut mallioppimisella, aika vähän varsinaisia neuvoja jaeltiin.
Olihan niitä neuvoja vaikka kuinka paljon. Tässä muutamia.
Varmista aina, että sinulla on säästossä tarvittava summa, jotta voit maksaa pakolliset kk. laskut.
Ole tarkka rahan kanssa.
Ei saa elää kuin sika pellossa.
Saituus on hyve.
Köyhällä ei ole varaa kerskakulutukseen.
Köyhällä ole varaa ostaa halpaa, vaan panosta laatuun.
Ei saa tehdä impulssiostoksia.
Vain ostoslapun kanssa kauppaan.
Älä tuhlaa turhuuteen.- Anonyymi
Juu, sillei ei sää elää ku sika pellossa, mut meilpäin opetettiin, et silleen saa elää, ku kyöpeli kalmismaalla. 👻
Anonyymi kirjoitti:
Juu, sillei ei sää elää ku sika pellossa, mut meilpäin opetettiin, et silleen saa elää, ku kyöpeli kalmismaalla. 👻
Mut ei saa sit kamloittaa ja peljästyttää kanssaihmisii. Ne muuten alkaa jahtaamaan kyöpeleit ja kummituksii. Sit ei oo kenelkään kiwaa. :)
- Anonyymi
tosi..typy kirjoitti:
Mut ei saa sit kamloittaa ja peljästyttää kanssaihmisii. Ne muuten alkaa jahtaamaan kyöpeleit ja kummituksii. Sit ei oo kenelkään kiwaa. :)
Kyl meillon kivaa. Me vaan näytetään kielee, ja sit sanotaan, et turhaan jahtaatte, ku ei meit kuiteskaan oo olemassa.👻
- Anonyymi
Opin tärkeimpänä sellaisen asian, että minulla on asiat paremmin kuin heillä.
En ole varsinaisesti kiitollinen nähtyäni mallin, jossa työ on hyvin tärkeä asia elämässä. Työelämään siirryttyäni koin työn ja työelämän vastemieliseksi. Tein siitä huolimatta (välillä hyvin palkattua) työtä niin kauan, että pystyin jäämään elämään vapaalle omilla sijoituksillani.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.794105- 1613523
- 533129
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä1921912- 441746
- 271737
- 231734
- 571694
- 191587
- 181581