Nishiki 422 vai Helkama 7-vaih.?

Pyrtsi

Moi!

Ostan pyörän lähiaikoina ja mulla on kaksi vaihtoehtoa; Nishikin 422 tai sitten Helkaman 7-vaihteinen rumpuvaihdemaasturi. Kumpaa suosittelette ja onko jotain vastaavaa hyvää vaihtoehtoa tuolle Nishikille? Pyöräilen kuntoilumielessä pari-kolme lenkkiä viikossa asfaltilla/hiekkatiellä fifty-fifty.

5

1557

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niskahiki

Jos vähänkään osaa ja jaksaa huoltaa pyöräänsä niin osta Nishiki. Paljon laadukkaampi kuin Helkaman koko mallisto yhteensä!

Jos olet laiska ja taitamaton pyörän korjaaja, niin rumpuvaihteet on fiksumpi. Jalkajarrullinen, rumpuvaihteinen pyörä kestää yleensä monta vuotta ilman mitään suurempaa huoltoa tai säätöä (ketjujen öljyämistä lukuunottamatta), mutta ketjuvaihteita joutuu ehkä kerran pari vuodessa säätämään, ja vannejarruihin joutuu ostamaan jarrupaloja silloin tällöin (ja säätääkin ne pitäisi).

Napavaihteet:

huoltovapaat
      helppokäyttöiset

-rikkoutuessaan erittäin kalliit uusia
      -talvella voi jäätyä, ja "kuivaaminen" todella ikävää
      -raskaampi polkea (huonompi hyötysuhde)
      -yleensä 1. vaihde liian raskas, ja varsinkin 7. vaihde aivan liian kevyt!
      -ei todellakaan sovellu kuntoiluun

Ketjuvaihteet:

kevyemmät polkea
      helpommat ja halvemmat huoltaa
      laajempi vaihde skaala

-vaativat huoltoa ja säätöä
      -voivat likaantua, tosin on helpompi puhdistaa kuin napavaihteet

Jalkajarrut(rumpujarrut):

joskus kestää jopa kymmenen vuotta ilman mitään huoltoa
      Toiminta varmat

-Eivät niin tehokkaat kuin vannejarrut yleensä
      -Polkimilla jarruttaminen on vaikeampaa mutkissa ja kaupungissa.

Vannejarrut:

Parhaimmillaan erittäin tehokkaat, yleensä vähintäänkin yhtä tehokkaat kuin rumpujarrut.

-Jarrupaloja joutuu ostamaan usein muutamat parit vuodessa
      -Säätäminen (tosin nykyään melko helppoa)

Toivottavasti auttoi

• Pyrtsi

Moi!

Kiitos vastauksesta! Olen kyllä hieman laiska, mutta ihan tekninen tyyppi noin muuten, joten varmaankin huollot luonnistuisivat mikäli jostain saisi selkokieliset ohjeet. Mistä siis ohjeet pyörän huoltoon ja vaihteiston säätöön?

Itselläni oli vähän samanlainen ennakkokäsitys noiden pyörien suhteen kuin mitä annoit vastauksessasi ymmärtää ja itseänikin kiinnostaa enemmän tuo Nishiki, mutta just ne säätöhommelit arveluttaa, että joutuuko ramppaamaan alan liikkeessä vai onnistuuko riittävän hyvin itseltä moinen.

• Nalli_-
        Pyrtsi kirjoitti:

Moi!

Kiitos vastauksesta! Olen kyllä hieman laiska, mutta ihan tekninen tyyppi noin muuten, joten varmaankin huollot luonnistuisivat mikäli jostain saisi selkokieliset ohjeet. Mistä siis ohjeet pyörän huoltoon ja vaihteiston säätöön?

Itselläni oli vähän samanlainen ennakkokäsitys noiden pyörien suhteen kuin mitä annoit vastauksessasi ymmärtää ja itseänikin kiinnostaa enemmän tuo Nishiki, mutta just ne säätöhommelit arveluttaa, että joutuuko ramppaamaan alan liikkeessä vai onnistuuko riittävän hyvin itseltä moinen.

Myyjä varmasti antaa ohjekirjan mukaan jossa on hyvät ohjeet pyörän huoltamiselle. Eikä sitä nishiäkään tarvitse viikon välein huoltamassa olla, kunhan pesee ja öljyää säännöllisesti, niin varmasti kestää. Itse olen omasta pyörästäni säätänyt vaihteet ja jarrut keskimäärin 2 kertaa vuodessa.

• Niskahiki
        Pyrtsi kirjoitti:

Moi!

Joo, kyllähän se on niin, että nykyaikaiset V-jarrut on melko helppo vähän tumpelommankin säätää, eikä niitä tarvii vähän väliä olla hiplaamassa. Itse olen ajanut muutamat jarrupalat loppuun ilman, että niille on tarvinu tehdä mitään (noin 2-3kk).

Ja vaihteiden säätäminen on helpompaa. Uudessa pyörässä säätäminen voi tulla hyvinkin pian vastaan, koska uudet vaijerit tahtoo aina venyä, mutta sen jälkeen niille vaihteille ei tarvitse tehdä mitään. Sitten joskus vaihtaa vaan vaijeri.

Jos siis vähänkään pysyy työkalut kädessä, niin osta ehdottomasti Nishiki!

• Polkija1

Kyllä ehdottomasti 422. Usein myös ensihuolto on ilmainen, kun ostaa merkkipyörän kuten Nishikin. Itse ajoin ensihuollon jälkeen vuoden ilman mitään muuta kuin ketjun puhdistus ja rasvaus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2243
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      303
      1216
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      949
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      905
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      716
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      673
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      642
    Aihe