Moi!
Ostan pyörän lähiaikoina ja mulla on kaksi vaihtoehtoa; Nishikin 422 tai sitten Helkaman 7-vaihteinen rumpuvaihdemaasturi. Kumpaa suosittelette ja onko jotain vastaavaa hyvää vaihtoehtoa tuolle Nishikille? Pyöräilen kuntoilumielessä pari-kolme lenkkiä viikossa asfaltilla/hiekkatiellä fifty-fifty.
Nishiki 422 vai Helkama 7-vaih.?
5
1557
Vastaukset
- Niskahiki
Jos vähänkään osaa ja jaksaa huoltaa pyöräänsä niin osta Nishiki. Paljon laadukkaampi kuin Helkaman koko mallisto yhteensä!
Jos olet laiska ja taitamaton pyörän korjaaja, niin rumpuvaihteet on fiksumpi. Jalkajarrullinen, rumpuvaihteinen pyörä kestää yleensä monta vuotta ilman mitään suurempaa huoltoa tai säätöä (ketjujen öljyämistä lukuunottamatta), mutta ketjuvaihteita joutuu ehkä kerran pari vuodessa säätämään, ja vannejarruihin joutuu ostamaan jarrupaloja silloin tällöin (ja säätääkin ne pitäisi).
Napavaihteet:
huoltovapaat
helppokäyttöiset
-rikkoutuessaan erittäin kalliit uusia
-talvella voi jäätyä, ja "kuivaaminen" todella ikävää
-raskaampi polkea (huonompi hyötysuhde)
-yleensä 1. vaihde liian raskas, ja varsinkin 7. vaihde aivan liian kevyt!
-ei todellakaan sovellu kuntoiluun
Ketjuvaihteet:
kevyemmät polkea
helpommat ja halvemmat huoltaa
laajempi vaihde skaala
-vaativat huoltoa ja säätöä
-voivat likaantua, tosin on helpompi puhdistaa kuin napavaihteet
Jalkajarrut(rumpujarrut):
joskus kestää jopa kymmenen vuotta ilman mitään huoltoa
Toiminta varmat
-Eivät niin tehokkaat kuin vannejarrut yleensä
-Polkimilla jarruttaminen on vaikeampaa mutkissa ja kaupungissa.
Vannejarrut:
Parhaimmillaan erittäin tehokkaat, yleensä vähintäänkin yhtä tehokkaat kuin rumpujarrut.
-Jarrupaloja joutuu ostamaan usein muutamat parit vuodessa
-Säätäminen (tosin nykyään melko helppoa)
Toivottavasti auttoi- Pyrtsi
Moi!
Kiitos vastauksesta! Olen kyllä hieman laiska, mutta ihan tekninen tyyppi noin muuten, joten varmaankin huollot luonnistuisivat mikäli jostain saisi selkokieliset ohjeet. Mistä siis ohjeet pyörän huoltoon ja vaihteiston säätöön?
Itselläni oli vähän samanlainen ennakkokäsitys noiden pyörien suhteen kuin mitä annoit vastauksessasi ymmärtää ja itseänikin kiinnostaa enemmän tuo Nishiki, mutta just ne säätöhommelit arveluttaa, että joutuuko ramppaamaan alan liikkeessä vai onnistuuko riittävän hyvin itseltä moinen. - Nalli_-
Pyrtsi kirjoitti:
Moi!
Kiitos vastauksesta! Olen kyllä hieman laiska, mutta ihan tekninen tyyppi noin muuten, joten varmaankin huollot luonnistuisivat mikäli jostain saisi selkokieliset ohjeet. Mistä siis ohjeet pyörän huoltoon ja vaihteiston säätöön?
Itselläni oli vähän samanlainen ennakkokäsitys noiden pyörien suhteen kuin mitä annoit vastauksessasi ymmärtää ja itseänikin kiinnostaa enemmän tuo Nishiki, mutta just ne säätöhommelit arveluttaa, että joutuuko ramppaamaan alan liikkeessä vai onnistuuko riittävän hyvin itseltä moinen.Myyjä varmasti antaa ohjekirjan mukaan jossa on hyvät ohjeet pyörän huoltamiselle. Eikä sitä nishiäkään tarvitse viikon välein huoltamassa olla, kunhan pesee ja öljyää säännöllisesti, niin varmasti kestää. Itse olen omasta pyörästäni säätänyt vaihteet ja jarrut keskimäärin 2 kertaa vuodessa.
- Niskahiki
Pyrtsi kirjoitti:
Moi!
Kiitos vastauksesta! Olen kyllä hieman laiska, mutta ihan tekninen tyyppi noin muuten, joten varmaankin huollot luonnistuisivat mikäli jostain saisi selkokieliset ohjeet. Mistä siis ohjeet pyörän huoltoon ja vaihteiston säätöön?
Itselläni oli vähän samanlainen ennakkokäsitys noiden pyörien suhteen kuin mitä annoit vastauksessasi ymmärtää ja itseänikin kiinnostaa enemmän tuo Nishiki, mutta just ne säätöhommelit arveluttaa, että joutuuko ramppaamaan alan liikkeessä vai onnistuuko riittävän hyvin itseltä moinen.Joo, kyllähän se on niin, että nykyaikaiset V-jarrut on melko helppo vähän tumpelommankin säätää, eikä niitä tarvii vähän väliä olla hiplaamassa. Itse olen ajanut muutamat jarrupalat loppuun ilman, että niille on tarvinu tehdä mitään (noin 2-3kk).
Ja vaihteiden säätäminen on helpompaa. Uudessa pyörässä säätäminen voi tulla hyvinkin pian vastaan, koska uudet vaijerit tahtoo aina venyä, mutta sen jälkeen niille vaihteille ei tarvitse tehdä mitään. Sitten joskus vaihtaa vaan vaijeri.
Jos siis vähänkään pysyy työkalut kädessä, niin osta ehdottomasti Nishiki!
- Polkija1
Kyllä ehdottomasti 422. Usein myös ensihuolto on ilmainen, kun ostaa merkkipyörän kuten Nishikin. Itse ajoin ensihuollon jälkeen vuoden ilman mitään muuta kuin ketjun puhdistus ja rasvaus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202243Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3031216- 65949
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53905- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31716Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642