Saaressa vai saarella?

Anonyymi

Islannissa ollaan kaulaa myöten, mutta Mallorcalla seisoskellaan sen päällä. Miten nuo menee esimerkiksi englannissa. In Iceland ja at Mallorca?

15

2840

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Taitaa englannissa olla aina in kun valtioista nimellä kyse, en tiedä muista paikoista. Suomen kielessä eivät mene edes kielioppisääntöjen mukaan säännöllisesti.

Omasta saaresta voi sanoa saaressa, mutta jos iso saari missä useita mökkejä tai jopa kaupunkeja niin saarella.

• Anonyymi

Ahvenanmaa lienee tarpeeksi suuri, koska siellä ollaan, eikä siinä. Hailuoto ja Soisalo puolestaan ovat liian pieniä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ahvenanmaa lienee tarpeeksi suuri, koska siellä ollaan, eikä siinä. Hailuoto ja Soisalo puolestaan ovat liian pieniä.

Tarkoitinkin jos käyttää pelkästään saari sanaa, muuten menee aivan epämääräisesti kuten muutkin paikannimet.

• Anonyymi

Olen joskus mietiskellyt sisä- ja ulkopaikallissijojen käytöstä maantieteelisten nimien kanssa ja sitä, onko asiassa jotakin logiikkaa. Sellainen yleinen logiikka on, että jos ollaan niemellä tai vaaralla, niin ollaan yleensä paikassa, jossa nähdään ja näytään. Niemessä tai vaarassa oltaessa ollaan peitteisessä maastossa, josta ei nähdä tai näytä.

Sama logiikka pätee pitkälti saariin. Tosin ulkomaisten saarien koosta tai maantieteestä ei ole ollut niin tarkkaa kuvaa, joten äänteellisyys lienee ratkaissut sijamuodon.

Paikallinen tapa usein ratkaisee sijamuodon. Vai miten muutoin selitetään käytännöt Kempeleessä/Simpeleellä ja Torniossa/Alatorniossa/Ylitorniolla?

• Anonyymi

Imatralla, Lappeenrannassa.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Affenanmaalaiset ovat på Åland kun ovat kotonaan. Tuo todistaa että Affenanmaa ei ole valtio.
      Korkeasaari sensijaan on valtio, koska siellä ollaan Korkeasaaressa. Sama koskee Emäsaloa ja Turkua. Tampere on taas aivan ei asia.

• Anonyymi

Korkeasaaressa näyttää yhdessä aitauksessa olevan tamperelaisia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Korkeasaaressa näyttää yhdessä aitauksessa olevan tamperelaisia.

Minä olen nähnyt niitä useassakin aitauksessa matkimassa uuden nysseratikan ääntä kun se kitisee kaarteessa ja kolisee Pyynikillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen nähnyt niitä useassakin aitauksessa matkimassa uuden nysseratikan ääntä kun se kitisee kaarteessa ja kolisee Pyynikillä.

Turkkulaisten ei tarvitse vaivautua matkimaan funikulööriä kun se ei seisoessaan pidä mitään ääntä. Korkeintaan valittaa olemassaoloaan ihan hiljaa itsekseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Turkkulaisten ei tarvitse vaivautua matkimaan funikulööriä kun se ei seisoessaan pidä mitään ääntä. Korkeintaan valittaa olemassaoloaan ihan hiljaa itsekseen.

Olisi kannattanut tampereellakin tyytyä tuollaiseen nähtävyyteen, ei haittaa liikennettä.

• Anonyymi

Paikallistuntemusta, poika. Paikallistuntemusta.

• Anonyymi

Hartolassa on ihan oikea kuningaskunta. Olisi hiukan noloa jos se olisi Hartolalla.

• Anonyymi

Muuan tuttu natiivi englannin puhuja sanoi, että hän käyttää saaren kanssa prepositiota 'on' ellei saari ole hyvin iso ja prepositiota 'in', jos saari on valtio.

Tämän logiikan mukaan sanottaisiin siis: He is on Majorca/Mallorca. / He lives in Iceland. Todellisessa elämässä olen lukuisilla Mallorcan reissuillani kuullut brittien sanovan myös in Majorca. At-prepositiota käytetään tavallisesti paljon pienemmistä paikoista kuin Mallorca: at the airport, at the bus stop, at the station, jne.

• Anonyymi

Onhan Mallorca melkoisen iso verrattuna yksityisten omistamiin saariin, monet valtiotkin paljon pienempiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      3708
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      27
      2850
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      268
      2685
    4. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      5
      1885
    5. 218
      1413
    6. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      72
      1210
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      1027
    8. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      30
      963
    9. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      2
      927
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      90
      907
    Aihe