Kai se on laihdutettava

Anonyymi

Ensimmäistä kertaa elämässäni sain kesäkiloja, eikä vain kesä- vaan mukana myös ylimääräiset kevätkilot. Tähän saakka olen pysynyt samoissa kiloissa vuodesta toiseen, jopa kesät. Nyt kaikki on toisin. Vaaka näyttää 67kg eli 6-8kg enemmän kuin normaalisti. On kaksi vaihtoehtoa eli laihduttaa tai uusia vaatevarasto. Sitä saa mitä tilaa eli oma on syy.

Ajattelin aloittaa pehmeällä laskulla eli kokeilla 8/16 pätkäpaastoa. Onko kukaan saanut kiloja pois em. menetelmällä? Ymmärrän, että tuon 8 tunnin aikana ei saa syödä kuin porsas vaan on pyrittävä syömään terveellisesti ja säännöllisesti, mutta silti kaikki vinkit aiheesta kuin muutenkin olisi tervetulleita.

Ei tässä voi kuin mennä peilin eteen ja todeta itselleen, oliko ihan pakko? Maahan kaatunutta maitoa ei kannata itkeä, mutta nämä kilot on saatava pois vaikka hammasta purren ja itkua vääntäen. Oikeesti.

86

2292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olet herännyt juuri sopivaan aikaan! Nuo kolme ensimmäistä kg:tä häviää leikiten.
      Viimeisten 5 kg:n kanssa saat näyttää, että tarkoitat niiden poistuvan - hm, peilistä.

      Jollet ole ennen paastonnut, nii kokeile, miten tuntuu hyvälle.
      Älä tee paastosta piinaa, vaan lepokauden.
      Vaikka aloittaisit 12t ja pidentäisi siitä. 15-18t on lääkärien mukaan riittävää hyvinvoinnin parantamiseksi.
      Jos et voi heti paastota joka päivä, niin sekin paranee harjoituksella.
      Onnea hoikistumisellesi! 💐👍

      Minerva 🧜‍♀️

    • Anonyymi

      Jos avauksessa mainitut massat ovat hetkellisiä vaakalukemia niin niihin tulee suhtautua varauksella. Kahden yksittäisen kehon painon mittauksen erossa opävarmuutta on ainakin ± 5.0 kg välillä. Yksittäisessä vaakalukemassa epävarmuutta on ainakin ± 2.5kg välillä, todelliseen painoon nähden.

      "pätkäpaastoa"

      Minä pätkittelin laihduttelun alkupuolella niin että venytin aamiaisen iltapäivän puolelle. Siinä auttaa kun hissukseen nauttii kylmää raikasta vettä, pieni kulaus kerrallaan aina silloin kun nälän tuntemukset koettelee ankarasti. Ja siten kun vesi ei enää maistu niin teetä tai kahvia, joita ilman mitään mausteita. Yön aikana, kun ei ruokaile, ruuansulatuksessa ja aineenvaihdunnassa oleva energia on kulutettu ja siinä vaiheessa kun herää on elimistö siirtynyt ottamaan energiaa läskistä. Laihduttaessa tätä tilannetta voi tai kannattaa ylläpitää niin pitkään kuin sietokyky joustaa.

      Mutta laihduttelun loppupuolella muutin prosessia niin että aloin nauttimaan pienen energinmäärän omaavia aterioita säännöllä "sitten kun on kova nälkä". Koko laihdutteluprosessin yli minulla oli energiansaannillle vuorokautinen raja. Aivan alussa se oli 1200 kCal/vrk sitten 1000 kCal/vrk ja sitten huomasin että 800 kCal/vrk on siedettävä.

      Tämä THL:n palvelu on suureksi avuksi laihdutellessa: https://fineli.fi/fineli/fi/ruokapaivakirja kunhan tekee itselleen tilin sinne, on ilmainen (ja anonyymi niin haluttaessa).

      • Anonyymi

        Tämä pari päivää niukasti syöminen vaikuttaa 5:2-dieetiltä, jolloin
        2päivää syödään niukasti ja 5 päivää normaalisti.
        Esim. kotona työskentlijät voisivat hyvin tulla toimeen sillä, mikäli on itsekuria.
        Syö niinä päivinä enemmän kun on työssä muualla.

        Mitä olen kuullut, niin juuri se kotiin jääminen saa kävelemään jääkaapille...
        Tiedä sitten.

        Minerva 🧜‍♀️


      • Anonyymi

        Kuinka paljon ruokaöljyä saa juoda, että paino vaihtelisi 24 tunnissa vain 10 kiloa? Voiko voiteluöljyä (engl. rapeseed oil) juoda vaikkapa litran tai pari? Paljonko painolla tulee hintaa?


    • En ymmärrä miten työssä käyvä voi tehdä 8/16 paastoa. Kun herää ennen klo 5, syö aamiaisen ja lähtee töihin. Päivä on pulkassa n klo 15 kun pääsee kotiin. Siinä on mennyt jo 10 tuntia ja 2 tuntia yli tuon 8. Pitäs siis voida syödä töissä vähän väliä ja pärjätä n 7 tuntia illalla ilman ruokaa ja mennä nälkäisenä nukkumaan. Hullua.
      Taas ilman aamiaista ei jaksa tehdä mitään jos yrittää jättää sen pois ja syödä ekan kerran lounasaikaan.

      • Anonyymi

        8/16 ovat vain lukuja. Yhtähyvin voi kokeilla 10/14 tai 2/12 rytmiä. Jos syöt aamupalan ennen klo 6 niin syöt tukevan päivällisen töiden jälkeen ennen klo 18 ja jätät iltanapostelut pois.


      • Anonyymi kirjoitti:

        8/16 ovat vain lukuja. Yhtähyvin voi kokeilla 10/14 tai 2/12 rytmiä. Jos syöt aamupalan ennen klo 6 niin syöt tukevan päivällisen töiden jälkeen ennen klo 18 ja jätät iltanapostelut pois.

        Jaa että aamupalalla pärjäisi työpäivän ja sen päälle vielä 4 tuntia pitäisi kituuttaa?
        Noin äkkiseltään kuulostaa sairaalta.


    • Anonyymi

      Kyllä minä olen jaksanut fyysistä työtä tehdä vuosia siten, että syön vain kerran päivässä kunnolla. Aamiaista en ole syönyt muulloin kuin armeijassa 16 vuotta sitten.

      • Anonyymi

        Tarkoitatko, että per vuorokausi söit vain yhden kunnon aterian, etkä saanut yhtään mitään muuta energiaa?

        Usein kun tuon kuvaksen kuulee, niin kuitenkin lopulta ilmenee että mässyä vedetään pitkin iltapäivää, iltaa, myöhäisiltaa ja varhaisyötä. Mutta mässyn ahmintaa kun ei kutsuta ateriaksi …niin vain yksi ateria per vuorokausi.


      • Anonyymi

        Carnivore-diet on yksi sellainen, jossa syödään vain kerran päivässä ja poltetaan rasvaa muu aika vuorokaudesta. Kehonrakentajat/treenaajat käyttävät sitä tiettyinä kausina.
        Varmasti on työpaikkoja, joissa se on käytännöllistä.

        OMAD-dieettion kai japanilainen, jossa syödään vain 1tunti päivässä.

        Sitten on parin aterian suosijoita ja näistä muunnelmia.

        Iän myötä ravinnon tarve ja paras aika syödä vaihtelee, mitä olen huomannut.

        Minerva 🧜‍♀️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Carnivore-diet on yksi sellainen, jossa syödään vain kerran päivässä ja poltetaan rasvaa muu aika vuorokaudesta. Kehonrakentajat/treenaajat käyttävät sitä tiettyinä kausina.
        Varmasti on työpaikkoja, joissa se on käytännöllistä.

        OMAD-dieettion kai japanilainen, jossa syödään vain 1tunti päivässä.

        Sitten on parin aterian suosijoita ja näistä muunnelmia.

        Iän myötä ravinnon tarve ja paras aika syödä vaihtelee, mitä olen huomannut.

        Minerva 🧜‍♀️

        Ja varmasti suurin osa työpaikoista sallii vain lyhyen esim 20 min lounastauon.
        Se on ihan sama mitä joku hormonibodari tekee. Ehkä järkevämpää keskustelua normaalin työntekijän mahdollisuuksista, kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja varmasti suurin osa työpaikoista sallii vain lyhyen esim 20 min lounastauon.
        Se on ihan sama mitä joku hormonibodari tekee. Ehkä järkevämpää keskustelua normaalin työntekijän mahdollisuuksista, kiitos.

        Mainitsin, että on työpaikkoja, joissa yksi ateria päivässä on käytännöllistä.
        Itselläni on ollut stressiä ja keskistymistä vaativaa työtä, jolloin olen kyennyt syömään vain kerran päivässä.

        Ajattelin tosin henkilökohtaisia treenaajia, joiden neuvoja luin, mutta tuli siepattua bodari, koska hekin sitä käyttävät toisinaan. Laillisesti hyväksytty työ, ja monet seuraavat heitäkin, vaikkei ehkä enää kultaisessa keski-iässä.

        Onko mahdollisesti muita sanoja tai töitä, joita täällä ei saa mainita?
        Jotka on mahdutettava yhteen lauseeseen, että kaikki foorumin lukijat olisivat tyytyväisiä? 🙄
        Minerva 🧜‍♀️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mainitsin, että on työpaikkoja, joissa yksi ateria päivässä on käytännöllistä.
        Itselläni on ollut stressiä ja keskistymistä vaativaa työtä, jolloin olen kyennyt syömään vain kerran päivässä.

        Ajattelin tosin henkilökohtaisia treenaajia, joiden neuvoja luin, mutta tuli siepattua bodari, koska hekin sitä käyttävät toisinaan. Laillisesti hyväksytty työ, ja monet seuraavat heitäkin, vaikkei ehkä enää kultaisessa keski-iässä.

        Onko mahdollisesti muita sanoja tai töitä, joita täällä ei saa mainita?
        Jotka on mahdutettava yhteen lauseeseen, että kaikki foorumin lukijat olisivat tyytyväisiä? 🙄
        Minerva 🧜‍♀️

        Sulla vissiin joku pätemistarve?


    • Anonyymi

      Kiitos kommentoijille ja keskustelijoille.

      Kai se on sitten todellakin alettava laihduttamaan jottei paino edelleenkin vain nousisi. En minä näitä kiloja ole päivässä enkä kahdessa itselleni hankkinut, vaan usean kuukauden aikana. Varmaan viisainta on ainakin alkuun joka päivä käydä vaa´alla ennen kuin olen syönyt tai juonut mitään ja aina kutakuinkin samoissa kamppeissa.

      Aloitin siis tänään pätkäpaaston. Lykkäsin aloitusta siksi, että kaapeissa oli vielä "kiellettyjä" syömisiä ja juomisia ja päätin ne viikonlopun aikana nautiskella ettei tarvitse poiskaan heittää. Helpompi laihduttaa kun kotona ei kiusauksia ole.

      Tänään söin ensimmäisen kerran klo. 11.30 lautasellisen 4 viljan puuroa, ja kello16.00 söin ruisvoileivän. Illemmalla aion paistaa ahvenfileitä. Välipaloina olen napsinut tomaatteja ja juonut vettä. En tiedä tuhoanko paaston idean sillä, että aamuisin ja aamupäivällä juon paljon teetä ja jonkin verran kahvia, mutta ilman rasvatonta maitoa ne eivät uppoa, ei millään.

      Söin varmaan liian vähän, mutta jostain syystä ei ollut ruokahalua mikä itselleni täysin poikkeuksellista, sillä pidän ruuasta. Järkevän ruokarytmin noudattaminen onkin haasteeni, sillä normaalisti voisin syödä niin usein kuin huvittaa ja niin paljon kuin haluttaa eli en ole syönyt nälkääni vaan syömisen ilosta. Ja sitten liikunta eli kaipa se on kuntopyörästä pölyt pyyhittävä.

      t, ap

      • Anonyymi

        Kuulostaa hyvältä, mutta pölyttynyt kuntopyörä..
        Ehkä tosiaan jonkun juttu, en tuomitse, mutta en ymmärrä ihmisiä jotka viitsii polkea kuntopyörää.
        Jos paikat ei kestä kävelyä, niin eikö ihan ulkopyöräilykin olisi mukavampaa vielä näillä keleillä?
        Edelleen itse etsin keinoja millä paino laskuun. Paasto kun ei sovi duunareille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa hyvältä, mutta pölyttynyt kuntopyörä..
        Ehkä tosiaan jonkun juttu, en tuomitse, mutta en ymmärrä ihmisiä jotka viitsii polkea kuntopyörää.
        Jos paikat ei kestä kävelyä, niin eikö ihan ulkopyöräilykin olisi mukavampaa vielä näillä keleillä?
        Edelleen itse etsin keinoja millä paino laskuun. Paasto kun ei sovi duunareille.

        Minä puolestani nostan peukkua niille, jotka katsovat esim. uutisia kuntopyörään sä polkien.
        Tai pitävät sitä parvekkeella ja polkevat siellä raikkaassa ilmassa.
        Kas, kun olosuhteet ovat erilaiset ja joillakin on perhe, jota tulee kaitsea iltaisin.
        Tai ympäristö on tullut niin turvattomaksi, että ei enää uskalla itse ulos pimeän aikaan.
        Muutamassa vuodessa voi tulla muutoksia, jotka pakottavat rajoituksiin ja sulkeutumaan omiin neliöihinsä...
        Minerva 🧜‍♀️


    • Anonyymi

      Puolensa ja puolensa. Toki ulkoilmassa pyöräily olisi oiva vaihtoehto ja samalla maisemakin mukavasti vaihtuisi, mutta ensin pitäisi ostaa uudet renkaat ja korjuuttaa vaihteet. Polkupyöräni on päässyt rapakuntoon, liikunnan puutetta kuten minullakin. Kuntopyörä puolestaan on päässyt pölyyntymään kun sisäpyöräily ei ole jaksanut innostaa, mutta hei, siinä polkiessaanhan voi tosiaan katsella tv:tä, kuunnella musiikkia tai äänikirjaa. Kaksi kärpästä samalla iskulla.

      Aamuyöstä havahduin outoon tunteeseen eli nälkään, mutta tyydytin sen juomalla vettä. Auttoi, mutta sitten tein taas virheen eli napsin aamupäivällä suuhuni kirsikkatomaatteja kunnes muistin, että nekin ovat ei, ei ja ei paastotunteina. Täytyy vielä tsempata.

      Klo. 12.50 aterianani oli sieniä ruokakerman kera (10%) ja jäävuorisalaattia, ja heti tunnin päästä olin taas nälkäinen. Täytyy olla korvienvälin tekosia. Tyydytin ruokahimoni usealla kupilla mustaa- sekä vihreää teetä.
      16.30 tunsin jo ihan oikeaa nälkää (luultavasti) ja söin 2 kinkkuvoileipää, sekä join 2 mukillista rasvatonta piimää.
      Iltaruoka on vielä kysymysmerkki.

      8.9 vaaka näytti 67kg ja tänään 65,5kg. En ole vielä ehtinyt laihtua, ja tuskin nesteetkään ovat lähteneet liikkeelle eli ehkä tuo isompi lukema ei pitänyt paikkaansa. Minulla on 2 digivaakaa, mutta en tiedä kumpaa uskoisin, sillä niiden lukemat eroavat toisistaan jopa 500gr, harvemmin samaa mieltä ovat. Ehkäpä kirjaan keskiarvon?

      Mikähän voisi olla se varsin kaloriton välipala jota voisin surutta nauttia kun luulen kuolevani nälkään? Marjat, porkkana, mikä? Ennen se oli juusto, mutta sehän lie p*holaisen keksintö jos meinaa laihtua.

      • Anonyymi

        Siis minä t, ap


      • Anonyymi

        Tuota, vihanneksien sanotaan kuluttavan enemmän kcal kuin antavat.
        Nyt on parasta aikaa hiota suolensa kunnon raakaraasteilla.
        Kaaleja kaikissa muodoissaan, selleriä, pinaattia, (hedelmiä ei saisi sekoittaa vihannesten kanssa, mutta minä sekoitan omenaa, ananasta)
        Porkkana antaa vähän makeutta, valitsee vain mieleisiään.
        Suosin lähiympäristöstä toimitettuja ja kasvatettuja.

        Itse söin eilen 1000kcal edestä juusto voileipää, joten tänään tuntui hyvältä sekoittaa hapankaalia ja porkkanaraastetta. Vähän pähkinöitä, rusinaa ja 1rkl oliiviöljyä.
        Se auttaa useampia vitamiineja imeytymään matkallaan.

        Sitten on mausteita, joilla on tervehdyttävä vaikutus.
        Terveysmausteen, jonka aromeista ei pidä, voi häivyttää toisella mausteella, joka paremmin miellyttää.

        Tänään en ole muuta syönytkään kuin 2*2dl maustettua raastettaja olen kurkkua myöten täynnä.
        Minerva 🧜‍♀️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota, vihanneksien sanotaan kuluttavan enemmän kcal kuin antavat.
        Nyt on parasta aikaa hiota suolensa kunnon raakaraasteilla.
        Kaaleja kaikissa muodoissaan, selleriä, pinaattia, (hedelmiä ei saisi sekoittaa vihannesten kanssa, mutta minä sekoitan omenaa, ananasta)
        Porkkana antaa vähän makeutta, valitsee vain mieleisiään.
        Suosin lähiympäristöstä toimitettuja ja kasvatettuja.

        Itse söin eilen 1000kcal edestä juusto voileipää, joten tänään tuntui hyvältä sekoittaa hapankaalia ja porkkanaraastetta. Vähän pähkinöitä, rusinaa ja 1rkl oliiviöljyä.
        Se auttaa useampia vitamiineja imeytymään matkallaan.

        Sitten on mausteita, joilla on tervehdyttävä vaikutus.
        Terveysmausteen, jonka aromeista ei pidä, voi häivyttää toisella mausteella, joka paremmin miellyttää.

        Tänään en ole muuta syönytkään kuin 2*2dl maustettua raastettaja olen kurkkua myöten täynnä.
        Minerva 🧜‍♀️

        Mitäs nämä tervehdyttävät mausteet? Raaka inkivääri? Mutta miten sitä kannattaisi käyttää esim. jos haluaa kuumaa tai kylmää juomaa. Muita?

        Kaappiini on eksynyt pieni pullo ruusujuurisiirappia, mutta älyttömän makeutensa vuoksi se on jäänyt käyttämättä. Ruusujuurihan on kai terveysvaikutteinen kasvi, joten pitäisikö sittenkin alkaa sitä ohjeen mukaan nauttimaan eli 1tl päivässä, vaikka sokeristahan se on.

        Iltaruokanani oli Nutrilett Tasty Tropical Smoothie. No ei kyllä ollut tasty. Ei jatkoon. Miksihän minä tuon tökötin kaupasta oikein ostin?

        t, ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs nämä tervehdyttävät mausteet? Raaka inkivääri? Mutta miten sitä kannattaisi käyttää esim. jos haluaa kuumaa tai kylmää juomaa. Muita?

        Kaappiini on eksynyt pieni pullo ruusujuurisiirappia, mutta älyttömän makeutensa vuoksi se on jäänyt käyttämättä. Ruusujuurihan on kai terveysvaikutteinen kasvi, joten pitäisikö sittenkin alkaa sitä ohjeen mukaan nauttimaan eli 1tl päivässä, vaikka sokeristahan se on.

        Iltaruokanani oli Nutrilett Tasty Tropical Smoothie. No ei kyllä ollut tasty. Ei jatkoon. Miksihän minä tuon tökötin kaupasta oikein ostin?

        t, ap

        Älykkäänä ja päättäväisenä voisit googlata Ayurveda-tietoutta.
        Löytäisit sieltä jopa vuodenaikaan sopivat mausteet.
        Selväähän se, että kesäkuumalla ei suosi vielä sisältäpäin hehkuttavia mausteita.
        Sieltä saisit varmaan niitä kiinnostavia kysymyksiä, joiden avulla saisit tietää mihin tyyliin kuulut. Vasta, Pitta tai Kapha. Sitä on yhdistelmä näistä kolmesta ja sekin vaihtuu iän myötä.

        Hiukan selvyyttä saat mittaamalla rannettasi.
        Vasta - hennompi luusto ja kapea ranne.
        Pitta - keskivahva luusto ja ranne.
        Kapha - tukevahko luusto ja ranne.

        Mausteet vaikuttavat lisäten puuttuvaa ja vaimentaen liikaa ominaisuutta.
        En uskaltaisi lähteä neuvomaan ketään mausteiden valinnasta, sen enempää kuin lääkkeenkään sopivuudesta.

        Googlaa noista terveys kauppojen valikoimista. Sieltä saa hyviä neuvoja.
        Varsinkin kun pätkäpaastoat, niin elimistösi on herkkä.
        On varottava liikarasittamasta munuaisia ja maksaa.

        Olen ottanut esille Haylie Pomroyn The Fast Metabolism diet.
        Hänellä on hyviä videoita You Tubessa. Keho puhdistuu ja hoikentuu.
        Vähän sama periaate kuin ranskalaisella The Dukan Diet.
        En kykene itse vielä noudattamaan niitä täysin, mutta saan silti hyötyä.

        Minerva 🧜‍♀️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älykkäänä ja päättäväisenä voisit googlata Ayurveda-tietoutta.
        Löytäisit sieltä jopa vuodenaikaan sopivat mausteet.
        Selväähän se, että kesäkuumalla ei suosi vielä sisältäpäin hehkuttavia mausteita.
        Sieltä saisit varmaan niitä kiinnostavia kysymyksiä, joiden avulla saisit tietää mihin tyyliin kuulut. Vasta, Pitta tai Kapha. Sitä on yhdistelmä näistä kolmesta ja sekin vaihtuu iän myötä.

        Hiukan selvyyttä saat mittaamalla rannettasi.
        Vasta - hennompi luusto ja kapea ranne.
        Pitta - keskivahva luusto ja ranne.
        Kapha - tukevahko luusto ja ranne.

        Mausteet vaikuttavat lisäten puuttuvaa ja vaimentaen liikaa ominaisuutta.
        En uskaltaisi lähteä neuvomaan ketään mausteiden valinnasta, sen enempää kuin lääkkeenkään sopivuudesta.

        Googlaa noista terveys kauppojen valikoimista. Sieltä saa hyviä neuvoja.
        Varsinkin kun pätkäpaastoat, niin elimistösi on herkkä.
        On varottava liikarasittamasta munuaisia ja maksaa.

        Olen ottanut esille Haylie Pomroyn The Fast Metabolism diet.
        Hänellä on hyviä videoita You Tubessa. Keho puhdistuu ja hoikentuu.
        Vähän sama periaate kuin ranskalaisella The Dukan Diet.
        En kykene itse vielä noudattamaan niitä täysin, mutta saan silti hyötyä.

        Minerva 🧜‍♀️

        Plattani muuttaa Vatan Vastaksi! Se näköjään tunnistaa jumalattaren paremmin! 😅
        Minerva 🧜‍♀️


      • Olen monesti lukenut että nälkäisenä oleminen ei laihduta. Enkä ihmettele että noilla syömisillä on koko ajan nälkä.


    • Anonyymi

      Minerva kiitos, tuo Ayurveda tuntuu ihan mielenkiintoiselta, vaikka en ole vielä kerinnyt tsekata sitä kuin wikipediasta ja pikaisesti eräältä suomalaiselta sivustolta. Epäilemättä asiaan kannattaa paremminkin paneutua, vaikka ei ehkä täysin minun juttuni, mutta kerran WHO:kin sen hyväksyy niin järkeähän siinä olla pitää. Minä olen mitä ilmeisemmin vata, joten täytyy tutkia meneekö yksiin vai ei.

      Elämmevainkerran, huoli pois, en kirjoita tänne ihan kaikkea mitä syön eli en yritä elää "yhdellä salaatinlehdellä". Mainitsemieni "aterioiden" lisäksi syön ahkeraan (toivottavasti) mahdollisimman vähäkalorisia, mutta terveellisiä välipaloja.

      Aterioiden koostumus ja ateriarytmi on akilleen kantapääni kun jo liian kauan olen tottunut syömään syömisen ilosta, en suinkaan näläntunteen vuoksi. Palaan asiaa. Nyt on jouduttava.

    • Anonyymi

      Täällä ap

      Olen lueskellut monenlaisia kirjoituksia 8/16 paastosta. Osa on äärimmäisen tinkimättömiä siitä ettei paastotuntien aikana saisi kalorin kaloria tulla, osa sallii pienen lipsahduksen kuten esim. maitotilkan kahviin, ja osa puolestaan on sallivampi eli esim. hedelmä ei paastoa kaada. Itse valitsen kultaisen keskitien eli paastotuntien aikana sallin itselleni rasvattoman maidon ja -piimän, jonkun muun todella vähäkalorisen juoman ja jokusen tomaatin, porkkananpalan jne. Pääasia kuitenkin on, että ns. paastotuntien aikana pidän kalorit niin minimissä kuin mahdollista. Ehkä viisainta kohdallani onkin puhua 8/16 dieetistä eikä paastosta.

      Itselleni haasteita tuottaa löytää oikea ruokailurytmi, terveellinen ja mahdollisimman vähäkalorinen ravinto, sekä oikeanlaiset annoskoot.

      Olen tottunut jo liian kauan syömään sitä sun tätä ja milloin vain sattuu mieli tekemään. Nälkä on minulle ollut täysin tuntematon käsite kuten myös säännölliset ruoka-ajat, enkä välttämättä päiväkausiin lämmintä ateriaa ole syönyt. Käsi käy ruokakaapilla ihan vaan tavankin vuoksi.

      Yksi keino olisi tietysti takoa kaaliin ja kirjoittaa jääkaapin oveen tiukka ruokatuntiaikataulu jolloin saan "kunnon" ruokaa syödä, mutta elämäni on sen verran epäsäännöllistä että eipä se onnistu. On siis sallittava joustoa sen suhteen milloin syön. Mutta kuinka saada edes jonkinlainen järkevä ruoka-aikataulu selville? Korvien välissä saattaa olla nälkä vaikka olisin noin tunti sitten syönyt vahvan aterian. Todellista näläntunnetta se ei ole vaan juurikin syöpöttelynhalua. Minun olisi opittava tunnistamaan se todellinen ravinnontarve ja syömään vasta sitten.

      I: Klo. 11.45 1 munan munakas wok-kasviksilla, 16.45 juustopasteija (sen tapainen), 19.30 3 voileipää & rasvatonta piimää.
      II: Klo. 11.10 3 ruisvoileipää & rasvatonta piimää, 14.30 pasta carbonara, 17.15 makaronia & jauhelihakastiketta (pienehkö annos) ja 20.45 kinkkuvoileipä & rasvatonta piimää.
      III: 13.10 sieniä kermakastikkeessa (10%) & paistettua kesäkurpitsaa, 13.55 ruisvoileipä, 15.50 banaani, 17.00 jäätelötuutti ja 19.20 2 kinkkuvoileipää ja banaani.

      Oma diagnoosi: lisättävä ehdottomasti kasviksia sekä proteiinia, ja lopetettava lähinnä voileivillä eläminen. Välipaloja syön liikaa, mutta onneksi en enää sorru kaloripommeihin.

      Ehkä menen ojasta allikkoon, mutta yritystä kyllä on terveellistyttää ruokavaliotani ja myös laihtua. Tukkapöllyä liikunnan täydellisellä puuttumattomuudella. Siitä itselleni laiskanläksyä ja tapojen parantamista.

      • Anonyymi

        Käytkö työssä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytkö työssä?

        Etätyö.


    • Anonyymi

      Lukemani perusteella sekä inkivääri että ruusujuuri ovat hyvin terveysvaikutteisia luonnontuotteita joita ehkä laihduttajankin kannattaisi suosia. Ruusujuuri on itselläni siirappimuodossa eli todella makeaa eli käytänkö sitä vai en? Kas siinä pulma. Inkivääriä voisin juoda kylmänä ja kuumana juomana, mutta ohjeita ja mielipiteitä inkiväärijuoman tekemisen suhteen on aika lailla esim. pitääkö inkivääriä keittää ja jos kyllä niin kuinka kauan vai laitetaanko inkivääri kuumaan veteen hautumaan. Palana vai raasteena? Kuinka suuri määrä? Kenelläkään vinkkiä?

      t, ap

      • Maun mukaan. Inkiväärin makuaineet ovat pitkälti haihtuvia eli kovin pitkä keitto muuttaa makua. Ginger aleen käytän 600 g inkivääriä ja 100 g sitruunahappoa. Säilöntään sitten kilo sokeria.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Maun mukaan. Inkiväärin makuaineet ovat pitkälti haihtuvia eli kovin pitkä keitto muuttaa makua. Ginger aleen käytän 600 g inkivääriä ja 100 g sitruunahappoa. Säilöntään sitten kilo sokeria.

        Kiitos hvp27, siis maun mukaan.
        Ilmeisesti siis ei ole mitään päivittäistä inkiväärin saantisuositusta kuten tuossa ruusujuurisiirapissa eli vain 1tl per päivä. En toki litratolkulla inkivääriteetä tai -juomaa aio nauttia, mutta mausta pidän ja jos se on myös terveellistä niin mikäpä siinä.

        Kuntopyörä on pölystä pyyhkitty, mutta nyt se toimii kostean pyykin kuivatustelineenä kuten epäilemättä monella muullakin. Laiskuus ah tuo perisyntini. Kuka nostaisi minut niskasta joko kuntopyörän päälle tai laittaisi lenkkarit jalkaan ja hätistelisi kävelylle vaikka seipäällä?

        Viikko sitten painoin 65,5kg ja tänään 65,3kg (päätin uskoa vain toista vaakaa). Olen pettynyt ja tajuan tekeväni jotain ihan väärin eli ilmeisesti syön sitten kuitenkin liikaa tai liian kaloripitoista.

        Ruokarytmi ja ateriakoot yhä hakusessa. Tänään kokeilin syödä hieman enemmän ettei heti nälättäisi, joten klo. 12 päivän ensimmäiseen ateriaani kuului normaalia suurempi annos wok-kasviksia ja kanasuikaleita ruokakermakastikkeessa. Sen olisi pitänyt pitää nälkä loitolla, mutta jo puolentoista tunnin jälkeen suoleni kurnivat. Minulla ei voinut nälkä olla, minä vain sen kuvittelin, mutta todelta se tuntui. En hitto soikoon syö. Juon vaikka vettä kuin kameli, mutta en lankea syömään edes yhtä voileipää. Ostettava lisää porkkanoita, kirsikkatomaatteja jne. naposteltavaa.

        Oliko pakko itsensä lihottaa? Aikuinen ihminen ja tyhmä kuin pässi. Anteeksi pässit.


    • Anonyymi

      Krooninen nälkä tuttu tunne on. Olisipa valmiste tai ruoka-aine joka vatsassa turpoaisi ja nälän mennessään veisi. Venynyt vatsalaukku ja todellakin, aina nälkä ja koko ajan jano 😳

    • Anonyymi

      Laihdutaminen lihotaa! Jos otat loppuelämäksi tavan aamiainen,lounas, välipala,ilalinen ja ilta pala.Laihdut normi painoiseksi,etkä liho.Ravintona normaali koti ruoka.Ainoa joudut poistaa ruokavaliostasi kaiken missä sokeria.Keho tarvitsee polttoainetta aineen vaihdunalle.Niin kuin auto tarvitsee pensaa.Syö vaikka edellä mainitut. Aamiainen kello 8. Lounas 11.oo. Välipala kello 14. Illallinen kello 17. Ilta pala vimeistän kello 20. Laihdut hitaasti varmasti 10kg vuodessa laihdutamatta. Ylipainoinen nainen eläkellä tuolla laihdutti 3 vuodessa 30kg. noudataa ohjelmaa ja pysyy normi painoisena! Toinen nainen sama asia eläkellä,se mahdolisti toki laihtui 40 kg. kesti 5 vuotta yhä on normi painoinen vuosien jälkenkin.Koska noudataa ruoka aikoja .Esimerkin saate sairaaloiden ruokailu kellon ajat netistä.Opetelkaa syömään. ainenvaihdunta palaa. Hiki treenejä ei tarvii ,hyötyliikuntaa edes 3x viikossa.

      • Anonyymi

        Mitä tuossa yritettiin sanoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tuossa yritettiin sanoa?

        Älä syö sokeria 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä syö sokeria 😁

        Rasva sallittua?


    • Anonyymi

      TO-PE koulutuksessa ja ruokailurytmi 8/16 ei toteutunut, ei vähäkalorisuuskaan, varsinkin kun iltaisin tuli nautittua viinistä sekä saunamakkaroista ja -oluista. LA-SU oli mahdollisuus jäädä omakustanteisesti ko. paikkaan "asevelihintaan" ja sen tein eli dieetti oli suloisen unohduksissa melkein 4 päivää. Nyt olen kotimatkalla levänneenä, virkistyneenä ja tyytyväisenä. Huomenna nuhteet ja itsensä ruotuun laittaminen.

      Mukavaa sunnuntaita t, ap

      • Anonyymi

        Kaikkihan me joskus repsahdetaan. Se on ok. Don't worry, be happy 👍


    • Anonyymi

      Pieleen meni.

      Seli seli, mutta palauduin joksikin aikaa lähitöihin ja 8/16 rytmin ylläpito ei onnistunut sitten millään. Samapa tuo, syödään nyt nämä muutama viikko normaalisti ja jatketaan "pätkädieettiä" kun palaan etätöihin. Niinhän sitä luulisi.
      Syystä ja toisestakin ei ole ollut inspiraatiota laihduttaa, ei harrastaa liikuntaa, ei juuri muuta kuin syödä. Suurin osa syistä omaa korvienväliä, osa ihan oikeitakin.

      Ei se laihduttaminen olekaan niin helppoa kun tyhmyyttäni luulin. Kyllä ne muutamat ylikilot lähtee ihan heittämällä.

      Olen jo ihan tarpeeksi asiaa lykännyt, joten tänään uusi alku 8/16 "dieetillä". En ole uskaltanut vaa´assa muutamaan viikkoon käydä, joten en lukemaa tiedä. Housunkaulus ja takki kertovat kyllä omaa karhua tarinaansa. Jospa se tästä tai olen ensi keväänä kävelevä michelinukko tai pyöreämpi kuin rantapallo.

      Ap

      • Anonyymi

        Omat havaintoni onnistuneen painonpudotuksen saloista on kaksi asiaa:

        -säännöllinen ruokarytmi, minä syön kuusi kertaa / vrk
        -riittävästi proteiinia, ja joka aterialla, tasaisesti kaikilla aterioilla

        Noilla asioilla ei ainakaan minulle tule nälkä eikä tule hiilihydraattien ahmimistarvetta.

        Väsymys on se, jota kannattaa tarkkailla, se on ainakin itselläni se asia, joka sekoittaa lopulta kaiken.

        Säännölliset ruokailut, riittävä määrä lepoa ja pikkasen kevyttä liikuntaa, vaikka kävelyä, niin puoli kiloa viikossa lähtee ihan helposti.

        Jos puoli kiloa viikossa tuntuu pieneltä määrältä niin on se kuitenkin 26 kg/vuosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omat havaintoni onnistuneen painonpudotuksen saloista on kaksi asiaa:

        -säännöllinen ruokarytmi, minä syön kuusi kertaa / vrk
        -riittävästi proteiinia, ja joka aterialla, tasaisesti kaikilla aterioilla

        Noilla asioilla ei ainakaan minulle tule nälkä eikä tule hiilihydraattien ahmimistarvetta.

        Väsymys on se, jota kannattaa tarkkailla, se on ainakin itselläni se asia, joka sekoittaa lopulta kaiken.

        Säännölliset ruokailut, riittävä määrä lepoa ja pikkasen kevyttä liikuntaa, vaikka kävelyä, niin puoli kiloa viikossa lähtee ihan helposti.

        Jos puoli kiloa viikossa tuntuu pieneltä määrältä niin on se kuitenkin 26 kg/vuosi.

        Oma käsitykseni on, että roskaruoan himolle on tehtävä jotain pysyvää, muuten laihdutettu paino palaa vääjäämättä vanhoihin lukemiin vielä häpeä ja syyllisyydentunne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma käsitykseni on, että roskaruoan himolle on tehtävä jotain pysyvää, muuten laihdutettu paino palaa vääjäämättä vanhoihin lukemiin vielä häpeä ja syyllisyydentunne.

        Jokaisella on varmaan omat haasteensa syömisen kanssa, itselläni ei ole minkäänlaista roskaruoan himoa. Tai ei ainakaan sellaista, että sillä olisi merkittävää painovaikutusta.

        Mitä sitten roskaruoalla tarkoitetaankaan.


      • Anonyymi

        Ei se helppoa olekkaan.Laihdutuksessa ei saa ollenkaan syödä sitä mistä on lihonut,muuten EI laihdu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se helppoa olekkaan.Laihdutuksessa ei saa ollenkaan syödä sitä mistä on lihonut,muuten EI laihdu.

        "Laihdutuksessa ei saa ollenkaan syödä sitä mistä on lihonut,muuten EI laihdu."

        Eihän tuo pidä paikkaansa. Energiamäärä on se, joka joko lihottaa tai ei lihota, ei se mistä valmisteesta se energia otetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisella on varmaan omat haasteensa syömisen kanssa, itselläni ei ole minkäänlaista roskaruoan himoa. Tai ei ainakaan sellaista, että sillä olisi merkittävää painovaikutusta.

        Mitä sitten roskaruoalla tarkoitetaankaan.

        Sulla on sitten ”suotuisa ennuste”. :) Eli ts. sinulla pysyvien elintapamuutosten tekeminen on helpompaa. Mielihyvin uskon, että olet henkisesti minua tasapainoisempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Laihdutuksessa ei saa ollenkaan syödä sitä mistä on lihonut,muuten EI laihdu."

        Eihän tuo pidä paikkaansa. Energiamäärä on se, joka joko lihottaa tai ei lihota, ei se mistä valmisteesta se energia otetaan.

        Kyllä ne pahimmat lihottajat pitää lopettaa kokonaan ja joitakin pitää vähentää 80%

        MUUTEN EI LAIHDU


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne pahimmat lihottajat pitää lopettaa kokonaan ja joitakin pitää vähentää 80%

        MUUTEN EI LAIHDU

        Jos et ymmärrä asioita ja sinulla on vahvoja mutu-uskomuksia niin ne voihan ne toki päteä juuri sinun kohdallasi.

        Yleiseksi faktaksi ne ei silti muutu vaikka kuinka laitat caps lockin päälle.


    • Anonyymi

      Jollei teillä ole mitään sanottavaa, niin älkää paljastako tyhmyyttänne pelkästään laukomalla älyttömyyksiä pystymättä vastaamaan jokelluksistanne.

      • Anonyymi

        Mitähän tuossa yritettiin sanoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän tuossa yritettiin sanoa?

        Hän yritti varmaankin kertoa että häntä ärsyttää ihmiset jotka ovat eri mieltä kuin hän itse on. Syynä väsymys joka voi johtua monenlaisista asioista, hyvin vahva vaikuttaja asiassa voi olla vaikkapa kadonnut aurinonvalo.

        Tsemiä sinne koneen ääreen, ota relasti vaan ja tarkkaile väsymystilaa ja lepää riittävästi.


    • Anonyymi

      Kiitos kaikille kirjoittajille.

      MA-TO meni oikein hyvin. Ruokarytmi 8/16 onnistui ja söin terveellisesti ollen itseeni oikein tyytyväinen. Perjantaina oli pikkujoulu jolloin annoin itselleni luvan lipsua oikein huolella ja oluttakin kului, mutta päätin olla itselleni armollinen enkä potenut moraalista krapulaa.
      Mutta sitten lauantaina lensi sitä itseään tuulettimeen ihan huolella ja idioottimaisuudessani lohdutin itseäni syömällä mitä sattuu milloin sattuu, ja tämä sama jatkui tähän päivään saakka. Tunnustan, moka mi moka, mutta henkinen paha olo ja turhautuminen vei voiton.
      Huomenna on uusi päivä ja uusi yritys. Täytyy vain keksiä joku muu keino kuin ruoka jos jatkossakin tulee niitä päiviä kun musta pilvi on sijoittunut pääni päälle.

      AP

      • Anonyymi

        Jotenkin tuntuu että suhtautuminen ruokaan ja syömiseen on pielessä jos oikein syömisestä on tyytyväinen ja jos menee pieleen, koetaan moraalista krapulaa.

        Olen huomannut itselleni parhaaksi menetelmäksi sen, että jos ja kun joskus menee syömiset överiksi niin sitten vaan jatketaan sen jälkeen siitä mihin jäätiin, ilman henkistä pahoinvointia.

        Homma pysyy mulla parhaiten aisoissa kun syön riittävästi proteiinia jokaisella aterialla ja noudatan säännöllistä ja riittävän tiheää ruokarytmiä.

        Jos koettaisin tuollaista menetelmää mitä yrität, olen varma että jossakin vaiheessa väsymys, nälkä ja joku muu ulkoinen tekijä nousisi niin isoksi asiaksi, että menisi suklaan mussutukseksi.


      • Anonyymi

        Täällä sama. Kun pashaa sataa niskaan tai surumieli tulee puseroon lohdutan itseäni syömällä. Ei se lohtua tuo, korkeintaan vitutuksen. Tsemppiä 👍


    • Anonyymi

      Hei AP, Olet oikeilla jäljillä!!!!!!!
      Jatka vaikka hammasta purren tuota 8/24 rytmiä. sattaisi auttaa jos keksisit joitain käsillä tekemistä illoiksi; neulominen, maalaus, kirjoittaminen ( ehkä sinussa piilee Nobellin kirjailiaj :), mene netissä DUOLINGO.com ja valitse täysin ilmainen kielikurssi- se vasta mielenkiintoista on ja vie ajatukset pois kaloreista. päästyäsi alkuun, saat huomata että illasta loppuu tunnit liian aikaisin.

      Pystyt kyllä saavuttamaan ihannepainosi. Ja, nyt kun tiedät miten toimia, voit ilman suurempia uhrauksia pitää oppimasi ohjelman osana normaalia jokapäiväistä elämää.

    • Anonyymi

      Kiitos hyvistä neuvoista ja tsemppauksesta.

      Kyllä se tästä iloksi muuttuu ja ellei, ei kannata ruualla itseään piristää, sillä siitä tosiaan saa vain itsesyytökset ja -inhon.
      Kaikki repsahdukseen seireenin lailla houkuttava on jätettävä kauppaan ja minun tapauksessani se on mm. juustot, jäätelö, makkara ja pasta-ainespussit.
      Huomaan, että aiemmissa yrityksissäni laihtua olen syönyt ihan liian vähän kunnon ruokaa eli esim. yrittänyt korvata lämpimän aterian voileivillä.
      Kun vielä saisi itsensä potkaistua ulos vaikka vain lyhyellekin kävelylle. Se tekisi hyvää korvien välille sekä rapakunnolleni.

      AP

      • Anonyymi

        Kylmät ja lämpimät voileivät, kinkulla ja paksulla juustokerroksella, ah niin minun lankeamukseni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylmät ja lämpimät voileivät, kinkulla ja paksulla juustokerroksella, ah niin minun lankeamukseni.

        Aaaaah juustot 🧀 Mä oon yrittänyt totutella rasvattomaan raejuustoon, mutta yh-hyh, samoin vähärasvainen feta. Juustot pitäisi kieltää lailla 😋


    • Anonyymi

      Tänään viimeinkin uskalsin vaa´alle ja meinasin pyörtyä 65,2kg (lähtöpainohan oli 67kg). Uskomatonta mutta totta, en olekaan lihonut lisää, vaikka vaatteet toisin tuumaa, vaan vähän laihtunutkin.

      Tämä viikko on mennyt ihan ok, paitsi että tänään taas lipsahtaa kun on eräänlainen "pikkujoulu" eli syötyä ja juotua ehkä tulee. Koronatilanne huononee koko ajan ja Jouluna läheisten ihmisten tapailu voi olla taas sula mahdottomuus, joten päätimme treffata jo nyt ja Joulun aikaa uudestaan jos mahdollista.

      Säännöllinen ruokarytmi on haasteellista, sillä vaikka useimpina päivinä pystynkin syömään ekan ateriani vasta puoliltapäivin, niin esim. tänäänkin oli ihan pakko tankata jo 7.30 kun piti lähteä tien päälle. Ehkä liikkeellä olon päivinä voisin ottaa mukaani eväät? Jotain joka autossa säilyisi ja jota ei välttämättä tarvitsisi lämmittää, mutta silti nälän poissa pitäisi.

      Huomaan, että minun olisi saatava enemmän kalsiumia. Jos unohdan juustot, niin mikä voisi korvike olla? Rahkako? Jos siitä tekisi marjojen kanssa smoothien? Täytyy tätä asiaa vielä tuumia ettei luut ala haurastumaan kovaa vauhtia.

      • Anonyymi

        AP, tuon kirjoitti


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lämmin kiitos tuosta linkistä.

        AP

        Omia suosikkejani ovat siankärsämöpiiras ja väinönputkikakku. Voisin ahmia väinönputkikakkua vaikka joka päivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omia suosikkejani ovat siankärsämöpiiras ja väinönputkikakku. Voisin ahmia väinönputkikakkua vaikka joka päivä.

        Olisiko sulla antaa reseptejä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omia suosikkejani ovat siankärsämöpiiras ja väinönputkikakku. Voisin ahmia väinönputkikakkua vaikka joka päivä.

        Kiva jos hyviä ja maistuvia vähäkalorisia reseptejä väinönputkesta olisi olemassa. Oma kokemus ko. kasvista kun on pahaa, ja sitä olen joutunut työpaikassani eri muodoissa syömään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko sulla antaa reseptejä?

        En koskaan kerro muille parhaita niksejäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiva jos hyviä ja maistuvia vähäkalorisia reseptejä väinönputkesta olisi olemassa. Oma kokemus ko. kasvista kun on pahaa, ja sitä olen joutunut työpaikassani eri muodoissa syömään.

        Siankärsämöt, vuohenputket ja muut luonnosta saatavat ruohot jää syömättä niiden maun takia. Ehkä täytyisi käyttää runsaasti esim. mausteita jotta maku paranisi? Mielelläni käyttäisin erilaisia luonnon kasveja, mutta se maku! Toisella foorumilla kyselin kuinka kuusenkerkkiä voisi käyttää, mutta en saanut vastausta. Pakastimessa niitä olisi, mutta mitä niistä tehdä ja miksi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siankärsämöt, vuohenputket ja muut luonnosta saatavat ruohot jää syömättä niiden maun takia. Ehkä täytyisi käyttää runsaasti esim. mausteita jotta maku paranisi? Mielelläni käyttäisin erilaisia luonnon kasveja, mutta se maku! Toisella foorumilla kyselin kuinka kuusenkerkkiä voisi käyttää, mutta en saanut vastausta. Pakastimessa niitä olisi, mutta mitä niistä tehdä ja miksi?

        Kuusenkerkkälikööri ("yskänlääke") on aika hyvää jos kuusenkerkkiä ei ole liikaa. Kuusenkerkkäsiirappia ja 80% vodkaa ja lantrataan sokerisiirapilla.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kuusenkerkkälikööri ("yskänlääke") on aika hyvää jos kuusenkerkkiä ei ole liikaa. Kuusenkerkkäsiirappia ja 80% vodkaa ja lantrataan sokerisiirapilla.

        Okei, kuusenkerkkälikööri laitetaan tuotantoon. Olisiko muita vinkkejä? Joku vähäkalorinen juoma josta saisi terveysvaikutteet? Mummoni napsii kuusenkerkkiä paljaaltaan, mutta itselle ei oikein uppoa.


    • Anonyymi

      Terveellistä , halpaa ja hyvää: litistä muikut tai silakat ja paista nopeasti muutamassa öljytilkkasessa ( 5 min )
      Höyrytä parsa- tai keräkaalinsuikalita muutama minuutti
      Keitä hyvin pestyt ( ja kuoritut jos haluat) ja pikkupaloiksi lohkotut perunat pienessä vesimäärässa, ( älä kaada vitamiineja viemariin) n. 5-10 min.

      Kun kaikki on kypsää, purista sitruunaa ja soijakastiketta.vähän kalojen päälle, pippuria perunoille.
      Kokojyväviljaleipsiivu ja vettä kyytipojaksi.
      Tuon helpommaksi ei kokkaaminen tule! Aika: max. 10 min!

      Jälkiruoksi maustamatonta jugurttia marjoilla tai omenan paloilla. Tjm.
      Halpaa mutta ravitsevaa.

    • Anonyymi

      "Emeritusprofessori Mauri Åhlbergin teos Totuus syötävistä luonnonkasveista eli miksi uskallan syödä lähiluonnon kasveista kestävästi keräämääni ruokaa. OSA I: Tieteellisiä perusteita käytännönläheisesti on ainutlaatuisen laaja ja tutkimuksin perusteltu teos subtrooppisten ja lauhkeiden vyöhykkeiden syötävistä luonnonkasveista"

      Jos luonnonkasvit kiinnostavat on tuossa oikeasti tutkittua tietoa eikä vain mutuilua tai huuhaata. Näitä wannabe luonnonkasvien tietäjiä on paljon, mutta suurelta osalta se tieteellisesti tutkittu fakta puuttuu.

      • Anonyymi

        Ihan esimerkin vuoksi vain: Mitä tuo professori sanoo esim. väinönputkesta?

        Terveysportin Herbalbase-tietokannan mukaan ”väinönputkelle ei ole näyttöön perustuvia indikaatioita eikä randomisoituja, kontrolloituja kliinisiä tutkimuksia ole tehty”.

        Mutta perimätietoon perustuvat käyttöaiheet olisivat saman tietokannan mukaan:
        – Dementia
        – Dyspepsia
        – Keuhkoputkentulehdus
        – Koliikki
        – Kuume
        – Nuhakuume
        – Ruoansulatushäiriöt

        Olisi kiva nyt kuulla mitä sinun teoksesi sanoo asiasta.

        Huomasin samassa tietokannassa vielä seuraavankin maininnan: ”Väinönputken sisältämät aineet kuten bergapteeni (5-metoksipsoraleeni) ja ksantotoksiini (8-metoksipsoraleeni) voivat altistaa fototoksiselle reaktiolle [(1)],[(10)],[(11)]. Teoriassa väinönputken sisältämät kumariinit ja polysakkaridit voivat vaikuttaa verenhyytymiseen ja lisätä verenvuotoriskiä, mutta kliinistä näyttöä asiasta ei ole saatavilla [(1)],[(12)],[(13)].”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan esimerkin vuoksi vain: Mitä tuo professori sanoo esim. väinönputkesta?

        Terveysportin Herbalbase-tietokannan mukaan ”väinönputkelle ei ole näyttöön perustuvia indikaatioita eikä randomisoituja, kontrolloituja kliinisiä tutkimuksia ole tehty”.

        Mutta perimätietoon perustuvat käyttöaiheet olisivat saman tietokannan mukaan:
        – Dementia
        – Dyspepsia
        – Keuhkoputkentulehdus
        – Koliikki
        – Kuume
        – Nuhakuume
        – Ruoansulatushäiriöt

        Olisi kiva nyt kuulla mitä sinun teoksesi sanoo asiasta.

        Huomasin samassa tietokannassa vielä seuraavankin maininnan: ”Väinönputken sisältämät aineet kuten bergapteeni (5-metoksipsoraleeni) ja ksantotoksiini (8-metoksipsoraleeni) voivat altistaa fototoksiselle reaktiolle [(1)],[(10)],[(11)]. Teoriassa väinönputken sisältämät kumariinit ja polysakkaridit voivat vaikuttaa verenhyytymiseen ja lisätä verenvuotoriskiä, mutta kliinistä näyttöä asiasta ei ole saatavilla [(1)],[(12)],[(13)].”

        Jos ei muuta niin luonnonkasveja syömällä saa ainakin vatsansa sekaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei muuta niin luonnonkasveja syömällä saa ainakin vatsansa sekaisin.

        Maustamiseen ja lisukkeiksi ne käyvät jos joku mausta tykkää, mutta kaikki ei välttämättä ihmiskeholle terveellisiä ole ellei todellakin ole taattua tieteellisesti tutkittua faktaa. Nyt on muodikasta käyttää luonnosta saatavia kasveja, mutta liika on liikaa, eikä kaikkia "tietäjiä" ja "guruja" kannata uskoa.


    • Anonyymi

      Lämpimän kuusenkerkkäjuoman ohje: Kiehuva vesi kerkkien päälle, hauduta 5-10 minuuttia ja mausta halutessasi hunajalla.
      1/2 litraan vettä pari ruokalusikallista kuusenkerkkiä tai 2,5 dl vettä ja ruokalusikallinen kerkkiä.

      Kuusenkerkkäsiirappi on itselleni uusi tuttavuus, mutta sitä pitää ensi keväänä kokeilla.
      Muita luonnon kasveja en ole käyttänyt kuin kuusenkerkkiä, mutta nekin jäi viime keväänä keräämättä. Satunnaisesti pistän suuhuni koivunlehden, ketunleivän tai voikukanlehden tms, mutta muutoin jätän ne eläinten syötäväksi.

      Viikonloppu meni taas miten meni, mutta tänään palasin taas ruotuun ruokarytmin suhteen. Vielä en ole saanut itseäni liikunnan iloihin, mutta tänään talutan itseni kävelylle vaikka niskasta pitäen.

      AP

    • Anonyymi

      Liikaa sitä itseään niskaan ja minä puolustaudun syömällä eli kaksinkertainen paha olo. AP

    • Anonyymi

      Vielä kerran pojat!

      Olette varmaan turhautuneet juupas-eipäs-kierteeseen missä olen rämpinyt laihduttamisen suhteen, jos näitä löpinöitä jaksaa edes kukaan lukea.

      Tänään aamupaino 65,8 ja ties mones yritys saada itsensä ruotuun. Jos nyt en onnistu, laitan leuan rintaan ja lähden ostamaan suurempia vaatteita. Ikäviä asioita on tapahtunut, olen prosessoinut niitä syömällä ja juomalla mikä aivan idioottimaista. Oloni eikä terveyteni parane tunkemalla suuhuni kaikkea mahdollista, kaikkiin mahdollisiin aikoihin. Nyt ymmärrän miksi laihduttaminen ja jopa sen aloittaminen on ihmisille vaikeaa, ja tajuan nyt miksi ihmiset lihovat. Aikaisemmin ajattelin sen olevan typeryyttä ja laiskuutta. Onpa mieleni muuttunut. Nostan hattua heille jotka dieetissään onnistuvat, edes muutaman kilon pudoituksen verran.

      Tänään 11.45 kasviswokkia jossa pakastekatkarapuja ja tujaus chilikastiketta (97kcl/100g).

      • Anonyymi

        Kuvailet vain täällä kiikkuvien jokapäiväistä ristiriitaa.
        Itse aloitan hyvin päätöksin jotain päämäärää kohti useamman kerran ja illalla päivän yhteenvetoa tehdessään vajoaa pettymyksestä melkein Kiinaan asti.
        Minun 5kg:trimmaus jää varmasti kevääseen. Vähää väliä flunssassa ei ala stressaamaan pikku sydäntä, joka yrittää pumpata verta kylmiin jalkoihin ja käsiin.
        Kuuma sipulimaito jakanakaalikeitto tulee olemaan päivittäistä lääkettä.
        168cm 60kg ei nyt hävetä, mutta sen hyvän olon saan 56-55kg.
        Ei tässä nyt uimarannalle olla menossa, muttauimahalliin.
        Sittenkin hävettää ja kyykötän pimeässä saunan lauteilla yksikseni...
        Hanne


      • Anonyymi

        Hei, ennenkuin lähdet sinne vaatekauppaan, niin ilmainen vinkki.

        Laadi itsellesi säännöllinen ateriarytmi, 5 - 6 kertaa päivässä ja syö jokaisella aterialla siten, että saat tasaisesti proteiinia päivän aikana. Jos olet normaalikokoinen ihminen ja tarvitset 80g proteiinia päivässä, niin 5 kertaa syödessä, sitä tarvitaan 16g jokaisella aterialla.

        Mielellään hyvälaatuisia eläinproteiineja. Lihaa, kalaa, kananmunaa...

        Itse meinaan taistelin yli 20 vuotta painonhallinnan kanssa, koitin rajoittaa hiilareita, koitin rajoittaa rasvaa, koitin rajoittaa energiaa, koitin käydä 6 kertaa viikossa lenkillä jne jne.

        Mutta ainoa mikä kohdallani toimi ja toimii edelleen, on tuo riittävä proteiinin syöminen, riittävän säännöllisesti.


    • Anonyymi

      Luovutin, heitin kirveen kaivoon, tunnustin olevani typerä ja saamaton, mahdollisesti masentumaan päin. Se niistä "vielä kerran" höpötyksistä. Tänään vaa'assa "pedon merkki" 66,6. Voi saaaa...na.

      Luin kirjoituksenne, vaikka päätin koko palstan unohtaa. Kiitos teille, sain teiltä potkun takapuoleen silleen hyvällä. Jos sitten vielä kuitenkin, jo tänään, nostan itseni täältä lattianraosta vaikka hiuksista kiskoen?

      Nyt on jouduttava, työt kutsuvat, onneksi ne jaksan tehdä.

    • Anonyymi

      Työterveyslääkäri diagnosoi minun olevan masentunut. Määräsi masennuslääkkeet ja pitkän sairausloman. Ihmekös on masentanut kun varsin paljon ikäviä asioita on lyhyellä aikaa tapahtunut, ei tässä ole jaksanut ilosta hihkua, ja vakaa aie laihduttaa ja liikkua on jäänyt kokolailla ajatuksen tasolle. Omaa syytä se, että olen jäänyt kotiin märehtimään, enkä lähtenyt vaikka ulos kävelemään aivoja tuulettamaan.
      Sairausloma vei oljenkorteni eli työn, pillerit vei unettomuuden, mutta olo ei parantunut.

      Ei kiitos enää saikkua, ei kiitos pillereitä!

      3.1 alkaen säännöllinen ruokarytmi (vaikka eväät mukaan), paljon marjoja, chia-siemeniä, hunajaa, D ja B12-vitamineja purkista, vihreää- ja rooibosteetä, sekä....? Kroppa ja olotila kuntoon ilman "mömmöjä".

      Päätän tämän tähän. Kerron joskus kuulumisiani jos muuta kuin eipääs-juupas ja vain hyviä aikeita.
      Hyvää loppuvuotta! 👍

      • Anonyymi

        Tietysti tämä unohtui eli AP


    • Anonyymi

      Hitaasti hyvä tulee.

      En alkanut syömään pillereitä, enkä suostunut sairauslomalle, sillä ne eivät tapahtuneita ikäviä asioita poista. Mitä ei voi estää, se täytyy kestää ja aika haavat parantaa. Kuluneita kliseitä kyllä, mutta totta.

      8/16 pätkäpaasto tai edes 8/16 dieetti ei onnistunut, sillä työnkuvani ja työaikojeni takia sitä oli vaikea noudattaa kun päiväni vaihtelevat eli olen välillä työpaikalla, liikekannalla ja kotona etätöissä. Kotona em. olisi ollut mahdollista, osin työpaikallakin, mutta liikkeellä olo päivinä on pakko syödä silloin jos ja kun siihen on mahdollisuus.

      Painoni on nyt 61,2kg, mutta saatan siitä vielä kilon tai pari karistaa. Miten paino tippui? Aloin kirjaamaan päivittäiset syömiseni ja ruoka-aikani huomatakseni missä mättää. Liikaa välipaloja, liikaa voileipiä ja liikaa höttöhiilareita kuten pastaa. Mikään makealla ja muilla herkuttelija en kuitenkaan ole ollut.

      Tammikuun alusta lähtien olen pyrkinyt syömään 4-5 kertaa päivässä mukaan luettuna välipalat. Pääasiallinen ravintoni koostuu vihanneksista ja muista kasviksista proteiinilisällä kuten kana, muna, kala, raejuusto jne. Lounaalla syömäni ateria on suuri, mutta kalorimäärä siinä on pieni.
      Voileivät ovat yhtä paheeni, mutta niiden määrää karsin jatkuvasti. Joka tapauksessa vaihdoin oivariinin becel oliiviin, enkä laita leivän päälle juustoa, makkaraa tai kinkkua kuin äärimmäisen harvoin.
      Välipaloina syön marjoja, rahkaa, joskus hedelmiä ym. sallittua.

      Syön hyvin, en näe nälkää ja etten kyllästyisi "pupujen ruokaan" keksin aina uusia lisukkeita esim. wok-vihanneksille. Vaikka olen kylläinen, saatan silti tuntea nälkää, mutta tiedän sen olevan korvieni välissä ja tyydyn juomaan vettä ym. vähäkalorisia juomia. Kohta olen ostanut lähimarketin teevalikoiman läpi. Nautin päivittäin myös 1 rkl chia-siemeniä veteen sekoitettuna, sekä hieman vitaminilisää.

      Noin kerran tai pari viikossa on syötävä jotain epäterveellisiä kaloripommeja kuten nopeasti autossa hotkaistu hampurilainen tai kotiin tilattu pizza. Aina en näet pysty ruokailemaan siten kuin pitäisi ja toisaalta, en halua itseltäni pientä herkutteluakaan kieltää. Vaikken tiukkapipoisesti herkuista ole kieltäytynyt, ei se ole painonpudotusta estänyt, hidastanut varmasti, mutta ei minulla ole kiire.

      Liikuntaa pitäisi harrastaa edelleenkin enemmän, mutta pyrin käymään kävelemässä ainakin 3-4 kertaa viikossa riippuen työ- ym. tilanteesta.

      Mikä motivoi? Se, että vanhat housuni, takkini ja muut vaatteeni mahtuvat päälle. Se, että olen kaupasta voinut ostaa m- ja jopa s-koon vaatteita. Se, että saan syödä hyvää ruokaa ja välillä herkutellakin, mutta silti olen laihtunut, lopultakin.

      Nyt näin etätyöpäivänä menen valmistamaan itselleni wok-vihanneksia joihin lisään kananmunaa, banaania ja raejuustoa, sekä salaattia.

      Hyvää Pääisiäistä ja iloista kevättä jos se vain mahdollista!
      t. AP

    • Anonyymi

      Diettiin ei kuulu pizzat ja hampurilaiset, psskapuhetta jos niitä syö ja laihtuu 😂

      • Anonyymi

        Riippuu siitä kuinka paljon ja kuinka usein. Ota silmä näppiin, lue mitä kirjoitin, ja yritä ymmärtää lukemasi.
        AP


    • Anonyymi

      Tänään mitattu aamupaino tasan 59kg. Pyrin jatkossa pitämään painoni 59-61kg. Tämän kokoisena olen tyytyväinen ja kaikki vanhatkin vaatteeni mahtuvat päälle oikein hyvin, osa on jopa väljiä. En jatka siis laihduttamista, mutta en aio alkaa hillittömästi mässäilemäänkään, vaikka edelleenkään en aio satunnaisista herkuista kieltäytyäkään. Hidastahan tämä laihduttamiseni on ollut, mutta eipähän ole tarvinnut nähdä nälkää tai rääkätä itseään liikunnan riemuissa. Olen syönyt hyvin ja hyvää, sekä liikkunut ainakin vähän. Nyt on hyvä. Jos minä onnistun, onnistuu kyllä muutkin. Itselle sopi tämä hidas laihdutustahti ja siksi tuloksia tulikin. Hyvää kevättä ja alkavaa kesää.

      T. AP

    • Anonyymi

      Mullekin määrättiin masislääkkeet ja sit vasta aloinkin lihoa mut pää ei tullut kuntoon kuitenkaan. Älkää syökö niitä ellei viimone pakko💛💙💛💙

      • Anonyymi

        Moni masennus ja uni lääke lihoittaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      415
      4574
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      247
      2274
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1700
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      161
      1452
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      304
      1380
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1147
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      138
      1117
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      79
      1103
    9. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1085
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      119
      977
    Aihe