Sukupuolenvaihdoksista

En oikein tiedä miten suhtautuisin sukupuolen vaihtajiin. Kaiken aikaa meille vakuutellaan, ettei mitään miehiä ja naisia olekaan, vaan kaikki ovat jotakin niiden väliltä. Siinä mielessä väitteessä ollaan oikeassa, että tottakai jokaisella on omat tapansa ja luonteenpiirteensä, ja niitä voidaan sitten pitää joko naisellisina taikka miehisinä. Kuinka kehoa kirurgisesti muokkaamalla voitaisiin näin ollen tehdä jostakusta enemmän taikka vähemmän mies tai nainen?

Luonnollisesti hormoneilla on omat vaikutuksensa, mutta kuka voi sanoa, että ne vaikuttavat samalla tavalla ja tuovat saman lopputuloksen, kun niitä otetaan jollain muulla tavalla kuin kehon itsensä tuottamana, varsinkin jos hormonien ottaminen aloitetaan murrosiän jälkeen.

Jos joku nainen on elänyt elämänsä kuin poika ja mies, ollut pienestä pitäen kaikkien henkisten haasteiden lisäksi myös fyysisesti haastettuna, ja joko oppinut pärjäämään haasteiden kanssa taikka syrjäytynyt nopeammin etenevien, korkeammalle tähtäävien ja voimakkaampien edeltä, onko hän jotenkin väärässä kehossa ja sukupuolessa?

Naisten ja tyttöjen haasteet ovat erilaisia kuin poikien ja miesten, ja vaikka niiden haasteiden kanssa kokisikin olevansa vieras, ei välttämättä ole silti sinut miesten ja poikien maailman haasteiden kanssa. Pojaksi synnytään, mieheksi vartutaan. Kaiketi vastaavasti käy myös toisen sukupuolen kanssa.

Jos nyt otetaan esimerkiksi joku ainoastaan isänsä miehen töihin kasvattama tyttö, joka ei ole nähnyt elämästä muuta kuin rähisevän miehen mallin, ei tunne mitään muuta tapaa elää ja toimittaa asioitaan kuin miehisen tavan, ei hän välttämättä koe lainkaan olevansa väärässä kehossa, vaikka häneltä penis ja kivekset puuttuvatkin. Silti useimmat miehet saattaisivat pitää mainittua tyttöä enemmän miehenä kuin useimpia muita miehiä, vaikka hän luonnollisesti olisi tietysti biologisesti nainen.

Samoin esimerkiksi minä, vaikka nyt kuinka päättäisin olla nainen, ei mikään pyyhkisi lähes 50 vuotta elämästäni, historiastani, jossa lähiön isommat pojat kasvattivat pienempiään nyrkeillä, jossa omaksuin ritarilliset tavat heikompien suojelemisesta ja naisten kunnoittamisesta kuten myös fyysisen voiman ja suorituskyvyn ensiarvoisesta tärkeydestä. On myös selvää, etten pidä lainkaan kodin taikka kehon hygieniaa niin tärkeänä kuin monet naiset pitävät, enkä myöskään lähtökohtaisesti pyri rauhanomaisiin ratkaisuihin konfliktitilanteissa, vaikken välttämättä riitaa lietsokaan.

Jos minulta yht'äkkiä leikattaisiin kalu poikki, puettaisiin mekko päälle, syötettäisiin naishormoneja, en olisi yhtään sen naisellisempi kuin olen nytkään. Korkeintaan tunnetilani ailahtelisivat hysteerisestä naurusta itkunpurskahduksiin verrattoman paljon tiheämmissä aikajaksoissa kuin ne muutoin tekevät.

Jos sen sijaan olisin ollut mieleltäni neiti-ihminen mieskehossa koko ikäni, mitä minä voisin saavuttaa sillä, että söisin hormoneja ja leikkauttaisi kaluni poikki? Kokisinko kuukautisten aiheuttamat vaivat? Yrittäisinkö esittää vaikeasti tavoiteltavaa tavoiteltavimpien isäehdokkaiden edessä? Jos mikäli ikinä tavoiteltavimpia isäehdokkaita saisinkin haaviini, siittäisivätkö he lapsen kanssani? Tuntisinko ikinä yhteisen rakkautemme hedelmän kasvavan kohdussani? Kokisinko tuskia synnyttäessäni lapsemme, jolloin rakas mieheni olisi minua lohduttamassa?

Kenties parhaiten minun kanssani sopisi yhteen yllämainitussa tilanteessa nainen, joka on vaihtanut sukupuolensa naisesta mieheksi. Tällöin hän ymmärtäisi naisen kehoon syntyneenä miehenä minua, joka olisin syntynyt miehen kehoon naisena. Tosin tällöin herää kysymys, että mihin sitä leikkausta tässäkään tapauksessa tarvittaisiin?

133

727

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvää pohdintaa. Katsotaan millaisia vastauksia saat. Mullakin on jotain mielessä mitä voin jossain kohtaa kirjuuttaa, mutta nyt olen kiinnostuneempi muiden ajatuksista aiheen ympärillä. Hyvä aloitus mun mielestä.

      🧞‍♂️

      • Anonyymi

        Sikäli puhutaan sukupuolenkorjaamisesta, ei vaihtamisesta mutta ei takerruta siihen. Kysyt ihan hyviä kysymyksiä.

        🧞‍♂️


    • Ukki sanoi mulle nuorena, että "pidä ittes miehenä". Mitä hän mahtoi sillä tarkoittaa?

      • Anonyymi

        Sullon mahrottoman kauniit silmät. Ihan vaan sivuhuomio. Jatkakaa.

        🧞‍♂️


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sullon mahrottoman kauniit silmät. Ihan vaan sivuhuomio. Jatkakaa.

        🧞‍♂️

        🙂 Kiitos. Sinä osaat imarrella turhamaisia miehiä. Vaimo sanoi niitä lehmänsilmiksi 😮.


      • Anonyymi
        Carl-Gustaf kirjoitti:

        🙂 Kiitos. Sinä osaat imarrella turhamaisia miehiä. Vaimo sanoi niitä lehmänsilmiksi 😮.

        No yhdelläkään lehmällä en ole noin nättejä silmiä nähnyt ja sentään liki 30 vuotta maalla asunut ja lehmätilalliset isovanhemmatkin oli, että navetassa on käyty useempi kerta. :'D

        En halunnut imarrella, töksäytin vaan mitä ajattelin.

        🧞‍♂️


    • Sikäli kuin olen ymmärtänyt asiaa yhtään, on sukupuolen korjauksissa kyse oman itsensä kokemisen jatkumon täydentämisestä, siis identiteetin eheyttämistä. Tuo jatkumo siis alkaa siitä, että kokee olevansa vankina "väärän" sukupuolen kehossa ja sinällään myös "väärän" sukupuolen odotusten vankina. Se sukupuolen korjaus on sitten vain palapelin viimeisten palojen laittamiseen vertautuva toimenpide, tavallaan.

      Ja onhan se toki ymmärrettävää, että jos olet syntynyt naisen identiteettiin (kehoon) ja vaihdat siitä mieheksi, niin halunnet sen kaiken, ne munat siis myös?

      • Anonyymi

        jaa eikö tuossa kuitenkin se oikeaksi katsottu tapa ajatella ole, että olet syntynyt mieheksi, mutta väärään kehoon, siis naiseksi. ja korjaat vain fysiologiasi vastaamaan tuota omaa sukupuolikokemustasi. siis toi viimeinen kappale.


      • Anonyymi kirjoitti:

        jaa eikö tuossa kuitenkin se oikeaksi katsottu tapa ajatella ole, että olet syntynyt mieheksi, mutta väärään kehoon, siis naiseksi. ja korjaat vain fysiologiasi vastaamaan tuota omaa sukupuolikokemustasi. siis toi viimeinen kappale.

        En uskalla sanoa mikä on oikeaksi katsottu saati oikea tapa tuosta ajatella, kun niitä oikeita on varmaan sen seitsemän miljardia.
        Mutta esitit sinällään hyvin simppelisti sen mitä tuossa koko liirumlaarumissa edellä sepustelin.

        Oma harhanäkemykseni kuitenkin on hyvin vanhakantaisesti se, että jos on syntynyt munat jalkojen välissä, on mies vaikka päässä mitä viiraisi, kunnes menee ja vaihtaa (ei korjaa, vaan vaihtaa) ne munat pipariin (kun on kuitenkin vapaus valita mitä siellä jalkojensa välissä haluaa kanniskella), jonka jälkeen onkin nainen, vaikka mitä päässä viiraisi. Itse en niinkään ajattele sitä, että jokin sukupuoli ns. korjattaisiin kun eihän se ole rikkikään, vaan että se vaihdettiin, kun se tuntui tarpeelliselta.


    • Anonyymi

      Minä en kerta kaikkiaan voi ymmärtää, miksi sukupuoli on joillekin niin tärkeä. En voisi kuvitella itselleni mitään sen suurempaa kriisiä, vaikka olisin syntynyt miehen kehoon. Nyt olen siis naisen kehossa.

      Ainoa mitä en näillä aivoilla voisi kuvitella itselleni olisi naiseen rakastuminen. Olen kokenut rakastumisia vain miehiin. Muuten voisin kuvitella eläväni aika samanlaista elämää kuin nyt.

      Mutta naisena on myös oikein hyvä elää. Ei tässä ole mitään valittamista. Kukaan ei ole koskaan kieltänyt minulta mitään sen vuoksi että olen nainen.

      Ainoa mitä en voi naisena kuvitella tekeväni on toisen ihmisen kasvattaminen sisälläni. Pelkkä ajatuskin puistattaa. En halua solutasoa suurempia organismeja kasvamaan kehoni sisälle. Mutta siihen ei ole kukaan pakottanut, joten kaikki on hyvin.

      Toivon etten loukkaa ketään tekstilläni. Vaikka itselleni sukupuoli ei ole kovin tärkeä juttu, ymmärrän että monille se on. Vaikka en varsinaisesti ymmärrä "väärässä" kehossa elävän tuskaa, koen empatiaa sellaista kokevia kohtaan ja haluan, että näitä ihmisiä tavalla tai toisella autetaan ja tuetaan. 😊

    • Jos kaikki vain malttaisivat elää sitä omaa onnetonta elämäänsä, ei tarvitsisi tällaisista aiheista edes keskustella. Elämäänsä tyytyväisellä ihmisellä kun ei ole edes aikaa tai halua miettiä miten muut ihmiset viettävät elämäänsä ja ahdistua siitä.

      Tämä ei ollut niin kohdistettu aloittajalle, vaan kaikille mielensäpahoittajille.

    • Anonyymi

      Mieti sitten niin että mitä jos nyt aamulla herätessäsi peniksesi olisi kadonnut ja tilalla olisi vagina ja tissit. Olisitko tyytyväinen vai haluaisitko korjata tilanteen takaisin?

      • Anonyymi

        no mä ainaki olisin utelias, ja jos toi noin iisisti kävis, ainakin kokeilisin toista sukupuolta mielelläänki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no mä ainaki olisin utelias, ja jos toi noin iisisti kävis, ainakin kokeilisin toista sukupuolta mielelläänki

        Kyllä varmaan kaikki haluaisivat kokeilla, mutta loppuelämä onkin eri juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä varmaan kaikki haluaisivat kokeilla, mutta loppuelämä onkin eri juttu.

        Joo, teininä olis festareilla ja puistoissa juhliessa ollut pipuli hyödyllinen lisäosa! Ei olisi aina tarvinnut jonotella sinisiin koppeihin hädän hetkellä.

        Mutta olisi sellainen killutin muuten vähän riesaksi ollut. Näyttävät osalla elelevän aika omaa elämäänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, teininä olis festareilla ja puistoissa juhliessa ollut pipuli hyödyllinen lisäosa! Ei olisi aina tarvinnut jonotella sinisiin koppeihin hädän hetkellä.

        Mutta olisi sellainen killutin muuten vähän riesaksi ollut. Näyttävät osalla elelevän aika omaa elämäänsä.

        Hommaa packer, niitä on sellaisia jolla voi kusta seisaallaan. :)


        https://www.ftmessentials.com/collections/stp-devices

        🧞‍♂️


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Olkaan vaikka sukupuoleltaan imuri kuhan ei muhun koske

      • Anonyymi

        Heti tuun imuttaa korvan juureen. ;]
        Ja vien sukat jalasta Hooverina.

        🧞‍♂️


    • Sinä olet täydellinen tuollaisena kuin olet jos otat sakset käteen kiellän sinua vaikka minua sanottais pahaksi, en uskoisi koska olet täydellisenä tuollaisena.

    • Huhhuh... en tiedä jaksoinko lukea koko litsnian alusta loppuun ajatuksella...

      Mutta. Sen verran sanon, ettei sinun kokemusta elämisestä voi pitää kaikkien yhteisenä. Eriydy.

      Ajattele, että muut kokee, elää ja tuntee samatkin asiat kuin sinä ihan toisin.

      Voit kummastella asioitten summaa vain itsesi kannalta, jos et kykene näkemään samaa asiaa toiselta kannalta. Ja vaikka yrität, näet silti ohuen yhden kaistan kerrallaan ja sekään ei perustu kuin oletukseen... oma elämäsi on ainoa totuus.


      -fakta-

    • Anonyymi

      Tyttö/nainen, joka kasvatettu/elänyt enemmänkin tyypillisen miehisen mallin mukaan, ei tietenkään ole vähemmän biologisesti nainen. Joskus ammoinhan toki ajateltiin naisten koulutuksen esim vaikuttavan heidän lisääntymiselimiinsä surkastuttavasti. mieheyden ja naiseuden mallit ovat pitkälti sosiaalisia konstruktioita, muuttuvia ja erityisesti nykyään yhä vähemmän biologia määrittää mitään ehdottomasti. Eri asia sitten on onko sukupuolilla luontaisia taipumuksia johonkin vai ei, vaikka nyt tämä naisten hoivavietti, onko sitä ylipäänsä tai ainakaan siinä mitassa kuin sen varaan lasketaan.

    • Anonyymi

      siis, naisen kehoon syntynyt mies ja miehen kehoon syntynyt nainen, joo nää varmaan ymmärtäis kyllä toisiaan, toistensa kehodysmorfiaa, mutta lietsoisko tää vain entistä suuremman ahdistuksen, jos kaks vääräkehoista yrittäis saada homman toimimaan.

    • Anonyymi

      Kaikki eivät halua, ainakaan täysin, käydä läpi tuota raskasta somaattista muutosta itselleen oikeaksi kokemaansa sukupuoleen, joka ei täydellisenäkään tietenkään vastaa sitä, että olisi biologisesti tuohon sukupuoleen syntynyt. Vaan heille riittää, että he sosiaalisesti, siis arjessaan, saavat elää tuon sukupuoli-identiteettinsä mukaista elämää, ja menevät siinä jokseenkin täydestä kanssaihmisille. Tämä voi tietenkin vaatia sitten jotain ulkonäköön liittyvää hienovaraisempaa säätöä. Mutta eivät siis kaikki välttämättä halua alakertaremonttia. Kumppanin etsintä tietenkin kimurantti kysymys, oli leikkauksia sitten läpikäytynä tai ei, kaikki eivät toki etsikkään.
      no mieleen tulee sitten väistämättä tulee urbaanin nuorehkon keskiluokkaisen hipsterin elämäntapa, eikö se hoituisi androgyynina sukupuolettomanakin olentona aivan hyvin. Tuo halu kovin naiselliseen tai miehiseen olemukseen tuntuu vähän haetulta, vanhanaikaiselta, rooliltakin, ehkä enemmän vanhemmille sukupolville kuuluvaltakin jutulta, esim tämä pappi. Ja sitten nämä sometransseksuaalit, kyse lienee sitten jo elannostakin heillä, tuo liioiteltu sukupuoliperformanssinsa

      • Anonyymi

        Tämä oli hyvä kommentti, jossa aihetta tarkastellaan laajemmasta näkökulmasta kuin aloituksessa.

        Minua kiinnostaisi tietää, miksi ketjun aloittaja keskittyy niin voimakkaaasti pelkkään sukupuolen korjaukseen fyysisellä tasolla. Näyttäähän tämä aihe jo ulkopuolisellekin siltä, että kyseessä on paljon laajempi asia kuin kehon korjaaminen omaa kokemusta vastaavaksi.

        Korostan ettei minulla ole kokemusta väärän sukupuolen kehossa elämisestä. Minua eivät myöskään kiinnosta pelkät väärän kehonsa vankina olevat ihmiset vaan myös kaikki, jotka kokevat oman fyysisen sukupuolensa rajoittavan tai määrittävän heidän tekemisiään jollain tavalla. Mielestäni sellainen rajoittaminen on ainakin länsimaissa minimaalista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä oli hyvä kommentti, jossa aihetta tarkastellaan laajemmasta näkökulmasta kuin aloituksessa.

        Minua kiinnostaisi tietää, miksi ketjun aloittaja keskittyy niin voimakkaaasti pelkkään sukupuolen korjaukseen fyysisellä tasolla. Näyttäähän tämä aihe jo ulkopuolisellekin siltä, että kyseessä on paljon laajempi asia kuin kehon korjaaminen omaa kokemusta vastaavaksi.

        Korostan ettei minulla ole kokemusta väärän sukupuolen kehossa elämisestä. Minua eivät myöskään kiinnosta pelkät väärän kehonsa vankina olevat ihmiset vaan myös kaikki, jotka kokevat oman fyysisen sukupuolensa rajoittavan tai määrittävän heidän tekemisiään jollain tavalla. Mielestäni sellainen rajoittaminen on ainakin länsimaissa minimaalista.

        "Mielestäni sellainen rajoittaminen on ainakin länsimaissa minimaalista."

        -Onhan se nykyään jo melko vapaata sukupuolettomasti valita mitä touhuaa. Ennen, vielä 80-90 luvuillakin oli selkeesti kasvatuksessa myös kouluissa tyttöjen ja poikien roolijaot läsnä. Muistan omasta lapsuudestani, että hyvin hanakasti läimättiin leimaa, tuo on tyttömäistä tai poikamaista, tyttöjen kuuluu ja poikien kuuluu jotain mitä milloinkin.

        Asenne on ollut länsimaissakin hyvin sukupuolittunutta mm. kasvatuksessa että kulttuurissa.

        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mielestäni sellainen rajoittaminen on ainakin länsimaissa minimaalista."

        -Onhan se nykyään jo melko vapaata sukupuolettomasti valita mitä touhuaa. Ennen, vielä 80-90 luvuillakin oli selkeesti kasvatuksessa myös kouluissa tyttöjen ja poikien roolijaot läsnä. Muistan omasta lapsuudestani, että hyvin hanakasti läimättiin leimaa, tuo on tyttömäistä tai poikamaista, tyttöjen kuuluu ja poikien kuuluu jotain mitä milloinkin.

        Asenne on ollut länsimaissakin hyvin sukupuolittunutta mm. kasvatuksessa että kulttuurissa.

        🧞‍♂️

        Ja vieläkin törmää ihmisiin, jotka toteaa" ne on poikia, niille tyypillistä" ja" ne on tyttöjä niille tyypillistä" eli kyllä ne istuu ihmisten mielissä nuo käsitykset sukupuolityypillisyyksistä hyvin visusti.

        Ohjaa suhtautumista, käytöstä ja vuorovaikutusta sukupuolittuneesti.

        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja vieläkin törmää ihmisiin, jotka toteaa" ne on poikia, niille tyypillistä" ja" ne on tyttöjä niille tyypillistä" eli kyllä ne istuu ihmisten mielissä nuo käsitykset sukupuolityypillisyyksistä hyvin visusti.

        Ohjaa suhtautumista, käytöstä ja vuorovaikutusta sukupuolittuneesti.

        🧞‍♂️

        Tarkoitin sitä, ettei tuollaisten asenteiden sivuuttaminen aiheuta todellista fyysistä, taloudellista tai sosiaalista uhkaa.

        Pikkusieluisten mielipideongelmat ovat asia erikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitin sitä, ettei tuollaisten asenteiden sivuuttaminen aiheuta todellista fyysistä, taloudellista tai sosiaalista uhkaa.

        Pikkusieluisten mielipideongelmat ovat asia erikseen.

        Joskus aiheuttaa. Jos poikkeat liikaa porukasta, ne asenteelliset nokkii silmät päästäsi.

        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus aiheuttaa. Jos poikkeat liikaa porukasta, ne asenteelliset nokkii silmät päästäsi.

        🧞‍♂️

        Jossain Helsingissä voi pärjätä "poikkeavana", muttei tarvitse tulla kun Lahteen jo on eroa suhtautumisella.

        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus aiheuttaa. Jos poikkeat liikaa porukasta, ne asenteelliset nokkii silmät päästäsi.

        🧞‍♂️

        Myös pienillä paikkakunnilla on fiksuja ja ystävällisiä ihmisiä. Kukaan ei pakota aikuisia valitsemaan seurakseen ihmisiä, jotka "nokkivat silmät päästä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös pienillä paikkakunnilla on fiksuja ja ystävällisiä ihmisiä. Kukaan ei pakota aikuisia valitsemaan seurakseen ihmisiä, jotka "nokkivat silmät päästä".

        Työpaikka.

        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työpaikka.

        🧞‍♂️

        Sitten täytyy miettiä, kumpi on mielenterveydelle tärkeämpää: juuri se yksi työpaikka vai mahdollisuus olla oma itsensä.

        Työpaikalla nokkiminenhan edellyttää sitä, että sekä henkilö itse, hänen esihenkilönsä ja tämän esihenkilö kieltäytyvät kaikki reagoimasta asiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten täytyy miettiä, kumpi on mielenterveydelle tärkeämpää: juuri se yksi työpaikka vai mahdollisuus olla oma itsensä.

        Työpaikalla nokkiminenhan edellyttää sitä, että sekä henkilö itse, hänen esihenkilönsä ja tämän esihenkilö kieltäytyvät kaikki reagoimasta asiaan.

        No niinhän se menee. Esihenkilö on enemmistön puolella, se tehdään aina niin kierosti mutta sujuvasti, ettei nokittu voi paljon mitään tilanteen hyväksi tehdä.

        Ilmapiiri on pilalla auttamattomasti, kun nokkiminen on aloitettu.

        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niinhän se menee. Esihenkilö on enemmistön puolella, se tehdään aina niin kierosti mutta sujuvasti, ettei nokittu voi paljon mitään tilanteen hyväksi tehdä.

        Ilmapiiri on pilalla auttamattomasti, kun nokkiminen on aloitettu.

        🧞‍♂️

        Itse esim mieluusti tekisin yksin töitä, mielummin kuin porukassa. Joka porukassa kun on aina vähintään yksi nokkimis intoinen.

        Ja mä olen herkkä aistimaan ihmisten todelliset fiilikset ja asenteet. Jotenkin kun työ itsessään on vaativaa, ei viittis stressata vielä dorkien työkamujen takia.

        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niinhän se menee. Esihenkilö on enemmistön puolella, se tehdään aina niin kierosti mutta sujuvasti, ettei nokittu voi paljon mitään tilanteen hyväksi tehdä.

        Ilmapiiri on pilalla auttamattomasti, kun nokkiminen on aloitettu.

        🧞‍♂️

        Esihenkilöillä on lakiin perustuva velvollisuus puuttua väärinkäytöksiin. Sitä varten kaikki koetut väärinkäytökset täytyy dokumentoida.

        Niin munaton ei (naisenkaan) tarvitse olla, että ottaa p*skaa niskaansa paikasta josta hankkii leipänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esihenkilöillä on lakiin perustuva velvollisuus puuttua väärinkäytöksiin. Sitä varten kaikki koetut väärinkäytökset täytyy dokumentoida.

        Niin munaton ei (naisenkaan) tarvitse olla, että ottaa p*skaa niskaansa paikasta josta hankkii leipänsä.

        Ei siinä muna auta, kun vastarintama on vahvoilla. Tervetuloa erilaisen elämään sanon kaikille, jotka meinaa että no eihän se nyt mitään ihmeitä vaadi laittaa asia kuntoon.

        Tuulimyllyjä vastaan on rasittavaa käydä vääntämään.

        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siinä muna auta, kun vastarintama on vahvoilla. Tervetuloa erilaisen elämään sanon kaikille, jotka meinaa että no eihän se nyt mitään ihmeitä vaadi laittaa asia kuntoon.

        Tuulimyllyjä vastaan on rasittavaa käydä vääntämään.

        🧞‍♂️

        Se mitä työpaikoilla tehdään on hienosti toteutettua ja niin hyvin naamioitua, että tyhmempi ei edes hoksaa joutuneensa kohteeksi.

        Se ei ole näkyvää ja näytettävää on yleensä vaikea dokumentoida.

        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siinä muna auta, kun vastarintama on vahvoilla. Tervetuloa erilaisen elämään sanon kaikille, jotka meinaa että no eihän se nyt mitään ihmeitä vaadi laittaa asia kuntoon.

        Tuulimyllyjä vastaan on rasittavaa käydä vääntämään.

        🧞‍♂️

        Minä olisin jo kaukana tuollaisista myllyistä. En myisi minuuttani saadakseni toimeentuloa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olisin jo kaukana tuollaisista myllyistä. En myisi minuuttani saadakseni toimeentuloa.

        Niin minäkin. Mutta töihinkin on joskus mentävä vielä. Yhtään ei kiinnosta mikään lauma työmaa. Ehkä jos siellä on miehiäkin töissä, ettei vain akkoja.

        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se mitä työpaikoilla tehdään on hienosti toteutettua ja niin hyvin naamioitua, että tyhmempi ei edes hoksaa joutuneensa kohteeksi.

        Se ei ole näkyvää ja näytettävää on yleensä vaikea dokumentoida.

        🧞‍♂️

        En voi uskoa, että selitän aikuiselle ihmiselle, ettei huonoa käytöstä tarvitse sietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En voi uskoa, että selitän aikuiselle ihmiselle, ettei huonoa käytöstä tarvitse sietää.

        No älä selitä. Mutta kerro missä niitä fiksumpia sitten muka on?

        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No älä selitä. Mutta kerro missä niitä fiksumpia sitten muka on?

        🧞‍♂️

        Joka ainoassa kaupungissa, jossa olen asunut, myös Suomen ulkopuolella, on ollut sekä fiksuja että vähemmän fiksuja ihmisiä.

        Fiksuja ihmisiä tavatakseen täytyy tietysti myös itse osata käyttäytyä huomaavaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joka ainoassa kaupungissa, jossa olen asunut, myös Suomen ulkopuolella, on ollut sekä fiksuja että vähemmän fiksuja ihmisiä.

        Fiksuja ihmisiä tavatakseen täytyy tietysti myös itse osata käyttäytyä huomaavaisesti.

        Mä osaan, muttei se ole auttanut työpaikoilla missä noitia on.

        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä osaan, muttei se ole auttanut työpaikoilla missä noitia on.

        🧞‍♂️

        Eikä niitä työpaikkoja liukuhihnalla ole mistä valita ja milläs mä tarkistan etukäteen työkaverit, millasia ne on?

        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä niitä työpaikkoja liukuhihnalla ole mistä valita ja milläs mä tarkistan etukäteen työkaverit, millasia ne on?

        🧞‍♂️

        Et ketkä vittuilee mun sairauksista ja niiden tuomista tilapäisistä tai pysyvistä rajoitteista tai ketkä vittuilee kun huomaa, etten ole ihan perus nainen ja poikkean massasta?

        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ketkä vittuilee mun sairauksista ja niiden tuomista tilapäisistä tai pysyvistä rajoitteista tai ketkä vittuilee kun huomaa, etten ole ihan perus nainen ja poikkean massasta?

        🧞‍♂️

        Varmistat työhaastattelussa, että olet samalla aaltopituudella esihenkilön tai esihenkilöiden kanssa. Muu hoituu sitten sen avulla.


    • Anonyymi

      Seurustelisitko transihmisen kanssa?

    • Anonyymi

      Periytyykö homous?

      • Anonyymi

        Ei..


    • Anonyymi

      Sanon tähän, että mitäpä jos suhtautuisit heihin ihan vaan ihmisinä. Tarviiko ihmisiin suhtautua mitenkää erityisesti juuri heidän sukupuolensa kautta? Itse en ainakaan juuri pohdi kanssaihmisteni sukupuolista tai seksuaalista identiteettiä. Minusta ne ovat ihmisen ihan henkilökohtainen asia, jonka hän saa pohtia ja määritellä itselleen sopivalla tavalla. Ei mun tarvitse niihin kantaa ottaa. Jos joku kokee muutokselle olevan tarvetta niin mentaalipuolen asiantuntijat miettiköön sitten sitä puolta, yhdessä ko. henkilön kanssa.

      • Anonyymi

        Hitoksee hyvin sanottu!


    • Anonyymi

      Tuollaisesta ehkä voisi saada aika hauskankin elokuvan, Kauhuelokuva tosikoilla, syntyisi epidemia sellaisesta kun joku teinityttöjen porukka keksii jonkun hassun jutun ja hihittelevät sille.

      Sitten se nauru tarttuu toisiin ihmisiin ja kaikki hihittelisivät kulkiessaan osoittelemalla sormilla toisia.

      Tietystikin tarvittaisiin avuksi Steven Spielberg sekä Industrial Light&Magic apuun toteutuksessa.

    • Anonyymi

      Jos on syntynyt väärään sukupuoleen, niin kyseessä on silloin ... Jo syntyessään tullut "laitteistovika".

      • Anonyymi

        En sanoisi, että se on vika. Se vaan on lopputulos tietyistä kehityksen kemiallisista cocktaileista ja ympäristön osavaikutuksista.

        Voi sitä vikanakin pitää toki. Kuten puuttuvaa peukaloa tms.

        🧞‍♂️


    • Anonyymi

      Ihan ensiksi: Sukupuolen korjaus, ei vaihto. Ja yleisesti ottaen sukupuolen moninaisuus, joka pitää sisällään kaikki sukupuolet tai ei-sukupuolet.

      "Transsukupuolinen on ihminen, jolla on voimakas sukupuoliristiriita. Sukupuoliristiriita tarkoittaa, että ihmisen sukupuoli-identiteetti eli tunne siitä, mitä sukupuolta on sisäisesti, on ristiriidassa hänen syntymässä määritetyn sukupuolensa kanssa. Kokemukset sukupuoliristiriidasta ovat yksilöllisiä.

      Transsukupuolinen ihminen voi olla esimerkiksi transmies, transnainen tai muunsukupuolinen. Kaikki muunsukupuoliset eivät kuitenkaan ole transsukupuolisia. Osa muunsukupuolisista tarvitsee sukupuolen korjaushoitoja, osa taas ei."

      Keskity tuohon viimeiseen lauseeseen. Jotkut tarvitsee hoitoja, saavat niitä ja se siitä. Kuten tuolla jossain palstalla luki, että sukupuolen korjausleikkaus/leikkaukset ovat aivan samanlaisia kuin synnynnäisen sydänvian korjaaminen leikkauksella. Ei kummassakaan tarvita sinulta tai muilta mitään sen kummempaa ylimääräistä suhtautumista. Iloitaan kuitenkin siitä, että VOI korjata!

      "Jos sen sijaan olisin ollut mieleltäni neiti-ihminen mieskehossa koko ikäni, mitä minä voisin saavuttaa sillä, että söisin hormoneja ...."

      Tätä on aivan turha miettiä, koska sinä ET ole ollut mieleltäsi neiti-ihminen. Usein cis ihmiset aliarvioivat transihmisiä juuri sen vuoksi, koska eivät ymmärrä sitä transihmisen perusjuttua, jossa transihminen kokee syntyneensä väärään sukupuoleen. Juuri siihen ongelmaan on keksitty korjausleikkaukset.

      Havainnollistan edellistä omalla esimerkillä, joka ei koske mitenkään transsukupuolisuutta. Siksi se on hyvä esimerkki tässä. -Elikkäs ystäväni kertoi serkustaan, joka korjautti huuliaan botoxilla ja oli tuloksesta onnesta sekaisin. Hänestä tuli iloisempi, sosiaalisempi, aktiivisempi, energisempi, kaikkea hyvää ja parasta. "Vain" sen vuoksi, että oli saanut korjattua huulensa paksummiksi. Ihmettelin asiaa "Miten tuosta nyt voi olla noin tyytyväinen? En kyllä huuliini mitään botoxia laittaisi." Johon ystäväni vastasi napsakasti "No et tietenkään laittaisi, koska sinulla on täydelliset huulet amorinkaarineen. Serkun ylähuuli näytti ennen botoxia viivalta." Niin että mitä siihen sanomaan. Huomasin kuitenkin ajatelleeni botox-huulia vastaan, koska itse olen tyytyväinen huuliini.

      Eli sitä korjataan mikä on pielessä. Jos itseltä ei jokin asia tarvitse korjaamista, se ei tarkoita, etteikö jollain toisella tarvitse.

      - Sheena

      • Anonyymi

        Mihikä uhnohdit kromosomit niitä on vain kahta eiri muotoa. Elikkä niiden mukaan on vain nainen tai mies eikä nykytietämys voi niitä muuttaa. Ne eivä tunne mitään välimuotoja.Mikä on tämä muunsukupuolinen ja miten se lisääntyy ?????


      • Anonyymi

        "Usein cis ihmiset aliarvioivat transihmisiä juuri sen vuoksi, koska eivät ymmärrä sitä transihmisen perusjuttua, jossa transihminen kokee syntyneensä väärään sukupuoleen"

        -Tämä. Tai eivät ymmärrä, sitä perusjuttua ettei omaksu toisen tai kummankaan sukupuolen identiteettiä. Tai että identiteetti voi liukua. Identiteetit voi olla myös kerroksisia. 👍

        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Usein cis ihmiset aliarvioivat transihmisiä juuri sen vuoksi, koska eivät ymmärrä sitä transihmisen perusjuttua, jossa transihminen kokee syntyneensä väärään sukupuoleen"

        -Tämä. Tai eivät ymmärrä, sitä perusjuttua ettei omaksu toisen tai kummankaan sukupuolen identiteettiä. Tai että identiteetti voi liukua. Identiteetit voi olla myös kerroksisia. 👍

        🧞‍♂️

        Ja kehodysforiaan voi samaistua miettimällä minkä vaan epämukavan jutun itseensä, mistä haluaa eroon. Koska se ei tunnu kuuluvan sinuun. Tai miettii jotain mikä sinusta puuttuu. Ja haluat sen saada itsellesi.

        Jos miehet vaikka miettii kikkeliään ja että huomenna sitä ei enää ole. On vain reikä haaruissa, niin kaipaatko sitä kikkekiäsi? Ahdistaako ettei sitä ole? Ja joo, nämä tuntuu kahjoilta siksi, kun miten voi kaivata jotain mitä ei koskaan ollutkaan?

        Sepäs se, mistä se johtuu? Aivoista vai asenteista? Mistä?

        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihikä uhnohdit kromosomit niitä on vain kahta eiri muotoa. Elikkä niiden mukaan on vain nainen tai mies eikä nykytietämys voi niitä muuttaa. Ne eivä tunne mitään välimuotoja.Mikä on tämä muunsukupuolinen ja miten se lisääntyy ?????

        Muunsukupuolinen termi kuvaa ihmisen psyykkistä, sisäistä kokemusta sukupuolestaan.

        "Kun puhutaan muunsukupuolisuudesta, tarkoitetaan sukupuoli-identiteettiä, joka ei ole yksiselitteisesti miehen tai naisen identiteetti, vaan näiden yhdistelmä tai jotain aivan muuta."

        Lähde:https://seta.fi/sateenkaaritieto/sukupuolen-moninaisuus/muunsukupuolisuus/

        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihikä uhnohdit kromosomit niitä on vain kahta eiri muotoa. Elikkä niiden mukaan on vain nainen tai mies eikä nykytietämys voi niitä muuttaa. Ne eivä tunne mitään välimuotoja.Mikä on tämä muunsukupuolinen ja miten se lisääntyy ?????

        En unohtanut yhtään mitään. Jos tai kun joku on trans- tai muunsukupuolinen, niin asian vatvominen ei kuulu sinulle yhtään. Ainoa mitä voit tehdä on opetella hyväksymään, että ihmisiä on erilaisia ja siinä se.

        "Jos siittiö kantaa ensimmäiseen soluun sukukromosomin Y, alkiosta kehittyy XY-poika. Jos taas siittiö kantaa sukukromosomia X, alkiosta kehittyy XX-tyttö.

        Satunnaisista solutason tapahtumista johtuen, alkioon voi päätyä muitakin sukukromosomien yhdistelmiä: XXY, XYY, X0, XXX, XXYY tai X ja palanen Y-kromosomia.

        Lisäksi geenit sukukromosomien sisällä saattavat sekoittua.

        Nämä geneettiset muutokset ilmenevät monin eri tavoin. Lievimmissä tapauksissa ihminen ei havaitse mitään tavallisesta poikkeavaa. Useimmiten geneettiset muutokset kuitenkin vaikuttavat merkittävästi kehon kehitykseen.

        Sukupuoli ei ole vain biologiaa
        Sukupuoli on persoonallisuuden rakennusainetta. Se on osa ihmisen kuvaa itsestään. Suhde omaan sukupuoleen kehittyy elämän myötä.

        Moni ihminen ei koe synnynnäistä biologista sukupuoltaan omakseen ja saattaa kärsiä tästä sisäisestä ristiriidasta.

        Heitä kutsutaan transsukupuolisiksi.

        Osa taas ei koe olevansa kumpaakaan sukupuolta, heitä kutsutaan muunsukupuolisiksi.

        Transsukupuolisuus tai muunsukupuolisuutta ei tulisi sekoittaa intersukupuolisuuteen, joka on synnynnäinen biologinen tila."

        Lisääntyminen on asia erikseen ja se hoidetaan jokaisen parhaaksi katsomallaan tavalla. Pidä mielessä, ettei lähellekään kaikki ihmiset ikinä lisäänny ja sekin on jokaisen henkilökohtainen asia.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kehodysforiaan voi samaistua miettimällä minkä vaan epämukavan jutun itseensä, mistä haluaa eroon. Koska se ei tunnu kuuluvan sinuun. Tai miettii jotain mikä sinusta puuttuu. Ja haluat sen saada itsellesi.

        Jos miehet vaikka miettii kikkeliään ja että huomenna sitä ei enää ole. On vain reikä haaruissa, niin kaipaatko sitä kikkekiäsi? Ahdistaako ettei sitä ole? Ja joo, nämä tuntuu kahjoilta siksi, kun miten voi kaivata jotain mitä ei koskaan ollutkaan?

        Sepäs se, mistä se johtuu? Aivoista vai asenteista? Mistä?

        🧞‍♂️

        Trans- ja muunsukupuolisuutta on aina ollut ja se on paljon yleisempää kuin yhä ajatellaan. Lääkärituttavani valittaa myös, että vaikka länsimaissa tiedetään paljon esim. transsukupuolisuudesta ja että eri sukupuolikromosomiyhdistelmiä on vähintään kuusi, sitä ei haluta tutkia, koska halutaan kieltää vaikkapa uskonnollisista syistä koko asia. Tee siinä sitten tutkimusta asiasta, joista ei saa tai on kielletty puhumasta.

        Lisäksi vähätellään transsukupuolisten määrää. Oikeastihan heitä on paljon enemmän kuin kukaan ikinä voi kuvitella, koska edes asiasta puhuminen on kielletty monessa maassa. Samoin kuin homoseksuaalisuudesta puhuminen ei ollut todellakaan suvaittavaa missään muodossa edes 70-luvulla Suomessa tai 60-luvun Britanniassa. Vähemmistöt vaiennetaan.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trans- ja muunsukupuolisuutta on aina ollut ja se on paljon yleisempää kuin yhä ajatellaan. Lääkärituttavani valittaa myös, että vaikka länsimaissa tiedetään paljon esim. transsukupuolisuudesta ja että eri sukupuolikromosomiyhdistelmiä on vähintään kuusi, sitä ei haluta tutkia, koska halutaan kieltää vaikkapa uskonnollisista syistä koko asia. Tee siinä sitten tutkimusta asiasta, joista ei saa tai on kielletty puhumasta.

        Lisäksi vähätellään transsukupuolisten määrää. Oikeastihan heitä on paljon enemmän kuin kukaan ikinä voi kuvitella, koska edes asiasta puhuminen on kielletty monessa maassa. Samoin kuin homoseksuaalisuudesta puhuminen ei ollut todellakaan suvaittavaa missään muodossa edes 70-luvulla Suomessa tai 60-luvun Britanniassa. Vähemmistöt vaiennetaan.

        - Sheena

        Tuo on surullista.

        Vaikka itse kuulun cis-hetero-enemmistöön, haluaisin puolustaa vähemmistöjenkin oikeutta elää hyvää elämää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trans- ja muunsukupuolisuutta on aina ollut ja se on paljon yleisempää kuin yhä ajatellaan. Lääkärituttavani valittaa myös, että vaikka länsimaissa tiedetään paljon esim. transsukupuolisuudesta ja että eri sukupuolikromosomiyhdistelmiä on vähintään kuusi, sitä ei haluta tutkia, koska halutaan kieltää vaikkapa uskonnollisista syistä koko asia. Tee siinä sitten tutkimusta asiasta, joista ei saa tai on kielletty puhumasta.

        Lisäksi vähätellään transsukupuolisten määrää. Oikeastihan heitä on paljon enemmän kuin kukaan ikinä voi kuvitella, koska edes asiasta puhuminen on kielletty monessa maassa. Samoin kuin homoseksuaalisuudesta puhuminen ei ollut todellakaan suvaittavaa missään muodossa edes 70-luvulla Suomessa tai 60-luvun Britanniassa. Vähemmistöt vaiennetaan.

        - Sheena

        On varmasti ollut, en usko sen olevan mitenkään uusi juttu. Historiassakin sitä tulee vastaan toisinaan.

        Olen aivan vakuuttunut, että selitys vielä löytyy ja se ei ole mielenterveydellinen.

        🧞‍♂️


    • Anonyymi

      Itse en ajattele syntyneeni väärään sukupuoleen, väärään kehoon. En enää nykyään ja pitkiin aikoihin, vaan ajattelen syyn löytyvän neurobiologiasta ja osin ympäristöni, persoonani ja taipumusteni vaikuttavan sukupuolikokemukseeni. Tai sukupuolettomuus kokemukseen.

      En ajattele sen olevan mielenterveyden häikkä, vaikka se sitä helposti ulkopuolisen cis ihmisen mielestä onkin, vaan pikemminkin kehitysbiologian vaikutusta. Tietty määrä jotain ainetta yhdessä jonkun muun kanssa aiheuttaa kemiaa, muovaa tiettyyn suuntaan. Antaa tietynlaisia ominaisuuksia ja valmiuksia.

      Eikä se ole edes virhe, se on vaan fakta että tietyssä tilanteessa tietyillä aineksilla ja määrillä syntyy tietynlaisia lopputuloksia.

      Se on vaan tiedettä, kehitysbiologiaa.

      🧞‍♂️

      • Anonyymi

        Miksi jostain tulee juoppo, miksi jostain transsukupuolinen, jostain tulee sinisilmäinen ja toisesta ruskeasilmäinen jne. Syy on olemassa, se ei vaan aina ole helposti selvitetty. Joutessa voi toki spekuloida.

        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi jostain tulee juoppo, miksi jostain transsukupuolinen, jostain tulee sinisilmäinen ja toisesta ruskeasilmäinen jne. Syy on olemassa, se ei vaan aina ole helposti selvitetty. Joutessa voi toki spekuloida.

        🧞‍♂️

        Miksi tämä on minusta cool ja hyvää musaa, jostain toisesta silkkaa paskaa ja turhaa kuraa?

        https://youtu.be/t5ecqUhec-s

        Joan on aikas hot.

        🧞‍♂️


    • Anonyymi

      Tässä ketjussa moni mielellään käyttää harhaanjohtavaa termiä sukupuolen korjaus. Mikään ei voisi olla valheellisempaa. Se ei ole sukupuolen korjaus, vaan vaihto.

      Tännekin ketjuun on kirjoittanut melko todennäköisesti lapsien vanhempia. Jokainen heistä voisi muistella lapsensa syntymää, miten on nähnyt ensimmäisen kerran lapsensa ja hänen sukupuolensa. Onko silloin ollut lapsen sukupuolessa mitään korjattavaa tai onko se kuitenkin ollut täydellinen juuri sellaisena kuin se syntyessä on saatu?

      • Anonyymi

        No sitä termiä käytetään oli se järkkyä tai ei, sukupuolen korjaus. Lapsi toki on täydellinen sellaisenaan syntyessää, eläessään, mutta myös nimenomaan sellaisenaan, itse tuntien itsensä.

        Ymmärtänet mitä yritän sanoa.

        🧞‍♂️


      • Anonyymi

        Termin valinta riippuu näkökulmasta.

        "Vaihtaminen" viittaa siihen, että jokin ihmisen ulkopuolinen määrittelee tai saa määritellä sukupuolen. Kyseessä voi olla jumala, geenit tai mikä tahansa muu vastaava, vaikkapa toinen ihminen.

        "Korjaaminen" puolestaan tarkoittaa sitä, että ihmisen omalle kokemukselle annetaan suurin painoarvo.

        Kysy itseltäsi, kumpi termi kunnioittaa ihmistä enemmän.

        Ei ole totta, että kaikkien sukupuoli olisi syntymässä "täydellinen" sillä tavalla kuin sinä sen todennäköisesti näet. Monet syntyvät sekä miesten että naisten sukuelinten kanssa tai siten, ettei sukupuolta voi yksiselitteisesti määrittää sukuelinten perusteella. Voitko yhtä lailla käsi sydämellä sanoa, että heidän sukupuolensa on täydellinen? Antaisitko näiden henkilöiden itse valita sekä sen, haluavatko he tulla operoiduksi, että sen, miten heidät operoitaisiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Termin valinta riippuu näkökulmasta.

        "Vaihtaminen" viittaa siihen, että jokin ihmisen ulkopuolinen määrittelee tai saa määritellä sukupuolen. Kyseessä voi olla jumala, geenit tai mikä tahansa muu vastaava, vaikkapa toinen ihminen.

        "Korjaaminen" puolestaan tarkoittaa sitä, että ihmisen omalle kokemukselle annetaan suurin painoarvo.

        Kysy itseltäsi, kumpi termi kunnioittaa ihmistä enemmän.

        Ei ole totta, että kaikkien sukupuoli olisi syntymässä "täydellinen" sillä tavalla kuin sinä sen todennäköisesti näet. Monet syntyvät sekä miesten että naisten sukuelinten kanssa tai siten, ettei sukupuolta voi yksiselitteisesti määrittää sukuelinten perusteella. Voitko yhtä lailla käsi sydämellä sanoa, että heidän sukupuolensa on täydellinen? Antaisitko näiden henkilöiden itse valita sekä sen, haluavatko he tulla operoiduksi, että sen, miten heidät operoitaisiin?

        Näetkö mitään korjattavaa vastasyntyneen sukupuolessa? Jos näet, niin eikö se korjaus pitäisi tehdä heti eikä sitten myöhemmin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sitä termiä käytetään oli se järkkyä tai ei, sukupuolen korjaus. Lapsi toki on täydellinen sellaisenaan syntyessää, eläessään, mutta myös nimenomaan sellaisenaan, itse tuntien itsensä.

        Ymmärtänet mitä yritän sanoa.

        🧞‍♂️

        Miksi sitä käytetään? Se on valheellinen ja harhaan johtava, koska se ei ole korjaus vaan vaihto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sitä käytetään? Se on valheellinen ja harhaan johtava, koska se ei ole korjaus vaan vaihto.

        "Korjaaminen" puolestaan tarkoittaa sitä, että ihmisen omalle kokemukselle annetaan suurin painoarvo."

        -Tuossa jo joku toinen purki tuon.

        Mites mä nyt kansankielisesti ja selkokielisesti kuvaisin asiaa? Nämä ihmiset kokevat psyykkisen sukupuolensa olevan oikea. Eli identiteettinsä, jonka mukaan sosiaalista- ja kehodysforiaa hoidetaan erilaisin toimenpitein, puhutaan sukupuolen korjauksesta. Sukupuolityypilliset ominaisuudet koitetaan saada vastaamaan sitä ihmisen kokemaa psyykkistä sukupuolta.


        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Termin valinta riippuu näkökulmasta.

        "Vaihtaminen" viittaa siihen, että jokin ihmisen ulkopuolinen määrittelee tai saa määritellä sukupuolen. Kyseessä voi olla jumala, geenit tai mikä tahansa muu vastaava, vaikkapa toinen ihminen.

        "Korjaaminen" puolestaan tarkoittaa sitä, että ihmisen omalle kokemukselle annetaan suurin painoarvo.

        Kysy itseltäsi, kumpi termi kunnioittaa ihmistä enemmän.

        Ei ole totta, että kaikkien sukupuoli olisi syntymässä "täydellinen" sillä tavalla kuin sinä sen todennäköisesti näet. Monet syntyvät sekä miesten että naisten sukuelinten kanssa tai siten, ettei sukupuolta voi yksiselitteisesti määrittää sukuelinten perusteella. Voitko yhtä lailla käsi sydämellä sanoa, että heidän sukupuolensa on täydellinen? Antaisitko näiden henkilöiden itse valita sekä sen, haluavatko he tulla operoiduksi, että sen, miten heidät operoitaisiin?

        " Monet syntyvät sekä miesten että naisten sukuelinten kanssa tai siten, ettei sukupuolta voi yksiselitteisesti määrittää sukuelinten perusteella."

        Monet? Anomalia, ei standardi.


        "Sukuelinten ulkonäön perusteella määritelty intersukupuolisuus on melko harvinainen ilmiö. Suomessa syntyy vuosittain noin 20 intersukupuolista lasta. Jos Turnerin ja Klinefelterin oireyhtymän omaavat ihmiset lasketaan intersukupuolisiksi, intersukupuolisten osuus kasvaa puoleen promilleen."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Intersukupuolisuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Korjaaminen" puolestaan tarkoittaa sitä, että ihmisen omalle kokemukselle annetaan suurin painoarvo."

        -Tuossa jo joku toinen purki tuon.

        Mites mä nyt kansankielisesti ja selkokielisesti kuvaisin asiaa? Nämä ihmiset kokevat psyykkisen sukupuolensa olevan oikea. Eli identiteettinsä, jonka mukaan sosiaalista- ja kehodysforiaa hoidetaan erilaisin toimenpitein, puhutaan sukupuolen korjauksesta. Sukupuolityypilliset ominaisuudet koitetaan saada vastaamaan sitä ihmisen kokemaa psyykkistä sukupuolta.


        🧞‍♂️

        Periaatteessa fyysinen vaihto sukupuolesta toiseen tapahtuu, mutta koska psyykkinen sukupuoli katsotaan päteväksi syyksi lähteä toimenpiteisiin, niin silloinhan sille annetaan isompi arvo kuin fyysiselle olemassa olevalle sukupuolelle.

        Johtopäätös. Näin se nyt kuitenkin on. Fyysinen sukpuoli korjataan vastaamaan psyykkistä sukupuolta.

        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Korjaaminen" puolestaan tarkoittaa sitä, että ihmisen omalle kokemukselle annetaan suurin painoarvo."

        -Tuossa jo joku toinen purki tuon.

        Mites mä nyt kansankielisesti ja selkokielisesti kuvaisin asiaa? Nämä ihmiset kokevat psyykkisen sukupuolensa olevan oikea. Eli identiteettinsä, jonka mukaan sosiaalista- ja kehodysforiaa hoidetaan erilaisin toimenpitein, puhutaan sukupuolen korjauksesta. Sukupuolityypilliset ominaisuudet koitetaan saada vastaamaan sitä ihmisen kokemaa psyykkistä sukupuolta.


        🧞‍♂️

        Oletko sinä sukupuolen vaihtaja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näetkö mitään korjattavaa vastasyntyneen sukupuolessa? Jos näet, niin eikö se korjaus pitäisi tehdä heti eikä sitten myöhemmin?

        En näe korjattavaa, koska kukaan vastasyntynyt ei voi ilmaista, millaiseksi hän sukupuolensa kokee. Vastasyntyneen sukupuolen "korjaaminen" on sen vuoksi hyvin epäeettistä, ettei hän voi itse ottaa kantaa asiaan. Saattaahan olla myös, ettei epätyypillisten sukuelinten kanssa syntynyt välttämättä myöhemmin edes halua operaatioita. Sitäkin täytyy kunnioittaa.

        Tämä koski siis sukupuolta. Sen sijaan vastasyntynyttä kuulematta täytyisi mielestäni edelleen korjata sellaiset poikkeamat, jotka estävät hengissä säilymisen kannalta tärkeät elintoiminot, esim. virtsaamisen tai ulostamisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Periaatteessa fyysinen vaihto sukupuolesta toiseen tapahtuu, mutta koska psyykkinen sukupuoli katsotaan päteväksi syyksi lähteä toimenpiteisiin, niin silloinhan sille annetaan isompi arvo kuin fyysiselle olemassa olevalle sukupuolelle.

        Johtopäätös. Näin se nyt kuitenkin on. Fyysinen sukpuoli korjataan vastaamaan psyykkistä sukupuolta.

        🧞‍♂️

        Minä sanoisin, että fyysisen sukupuolen korjaamisen sijaan pitäisi keskittyä kuitenkin siihen aineettomaan, eli psyykkiseen. Pitäisi pyrkiä selvittämään ne syyt, mikä saa ihmisen luulemaan sitä, että on väärän sukupuolen kehossa.

        Mitä jos ihminen kokee psykologisesti olevan polkupyörä? Pitäisikö se korjata polkupyöräksi?

        Psyykkisestä ja psyykestä puhuttaessa, ymmärrätte hyvin vähän siitä. Jos on ongelmia itsensä ja ympäristönsä kanssa, se ei korjaannu sillä, että vaihtaa sukupuolta tai keksii itselle sellaisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Monet syntyvät sekä miesten että naisten sukuelinten kanssa tai siten, ettei sukupuolta voi yksiselitteisesti määrittää sukuelinten perusteella."

        Monet? Anomalia, ei standardi.


        "Sukuelinten ulkonäön perusteella määritelty intersukupuolisuus on melko harvinainen ilmiö. Suomessa syntyy vuosittain noin 20 intersukupuolista lasta. Jos Turnerin ja Klinefelterin oireyhtymän omaavat ihmiset lasketaan intersukupuolisiksi, intersukupuolisten osuus kasvaa puoleen promilleen."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Intersukupuolisuus

        Jos puhutaan pelkistä luvuista, voidaan väittää, että myös kokemus väärän sukupuolen kehossa olemisesta on anomalia.

        Se, että todetaan jonkin asian olevan anomalia, ei tuo tähän keskusteluun juurikaan merkittävää muutosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko sinä sukupuolen vaihtaja?

        En ole. Identifioidun kyllä transmaskuliiniksi eli enemmän mieheksi, kuin naiseksi mutten tyrkkää itseäni edes binääriin sukupuoleen. Yksinkertaisemmin olen jotain naiseuden ja mieheyden väliltä, sillä omaan naisen vartalon. Ihan originellin ja alkuperäisen, mutta identifioidun maskuliinisti miehisyyteen. Sekamelska? :D

        https://gender.wikia.org/wiki/Transmasculine

        Tuon luettua saattaa asia aueta paremmin.

        En myöskään aio ryhtyä mihinkään muihin toimenpiteisiin, kuin jossain kohtaa sopivasti pienennyttää rintani. Muutoin sukupuoleni saa olla fyysinen nainen. En koe ongelmaksi elää identiteettini mukaan naiskehossa.

        Ts. hyväksyn sekä psyykkisen sukupuoleni (maskuliini) /sukupuolettomuuteni että fyysisen sukupuoleni nainen.


        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos puhutaan pelkistä luvuista, voidaan väittää, että myös kokemus väärän sukupuolen kehossa olemisesta on anomalia.

        Se, että todetaan jonkin asian olevan anomalia, ei tuo tähän keskusteluun juurikaan merkittävää muutosta.

        Onko vastasyntyneen sukupuoli jotenkin rikki? Niin rikki, että se vaatii korjausta? Tai onko mahdollista, että ihmisen psyyke menee jossain kohti kehitysvaiheessa rikki ja se vaatisi korjausta? Tai ollaanko tässä siinä tilanteessa, että valitaan se helpompi tie?

        Ymmärrän kyllä, että ajatteleminen voi olla vaikeaa, mutta voisi sitä silti yrittää. Ei se ole kiellettyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En näe korjattavaa, koska kukaan vastasyntynyt ei voi ilmaista, millaiseksi hän sukupuolensa kokee. Vastasyntyneen sukupuolen "korjaaminen" on sen vuoksi hyvin epäeettistä, ettei hän voi itse ottaa kantaa asiaan. Saattaahan olla myös, ettei epätyypillisten sukuelinten kanssa syntynyt välttämättä myöhemmin edes halua operaatioita. Sitäkin täytyy kunnioittaa.

        Tämä koski siis sukupuolta. Sen sijaan vastasyntynyttä kuulematta täytyisi mielestäni edelleen korjata sellaiset poikkeamat, jotka estävät hengissä säilymisen kannalta tärkeät elintoiminot, esim. virtsaamisen tai ulostamisen.

        Niin kuin jo kirjoitin. Eikö ole olemassa minkäänlaista mahdollisuutta siinä, että rikki onkin se psyyke eikä fyysinen sukupuoli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos puhutaan pelkistä luvuista, voidaan väittää, että myös kokemus väärän sukupuolen kehossa olemisesta on anomalia.

        Se, että todetaan jonkin asian olevan anomalia, ei tuo tähän keskusteluun juurikaan merkittävää muutosta.

        Eikä anomaliassa ole mitään pahaa. Ongelma on siinä, että siitä anomaliasta yritetään leipoa standardia propagandalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä sanoisin, että fyysisen sukupuolen korjaamisen sijaan pitäisi keskittyä kuitenkin siihen aineettomaan, eli psyykkiseen. Pitäisi pyrkiä selvittämään ne syyt, mikä saa ihmisen luulemaan sitä, että on väärän sukupuolen kehossa.

        Mitä jos ihminen kokee psykologisesti olevan polkupyörä? Pitäisikö se korjata polkupyöräksi?

        Psyykkisestä ja psyykestä puhuttaessa, ymmärrätte hyvin vähän siitä. Jos on ongelmia itsensä ja ympäristönsä kanssa, se ei korjaannu sillä, että vaihtaa sukupuolta tai keksii itselle sellaisen.

        "Pitäisi pyrkiä selvittämään ne syyt, mikä saa ihmisen luulemaan sitä, että on väärän sukupuolen kehossa."

        Oma arvioni on, että asiaan vaikuttaa muiden ihmisten suhtautuminen. Jos jokainen saisi valintansa mukaan eli fysiikastaan riippumatta elää kuin mies tai nainen tai sukupuoleton olento, fyysisellä olomuodolla olisi hyvin vähän merkitystä.

        Minua tämä koskettaa sillä tavoin, että minua kiinnostavat monet miehisinä pidetyt asiat. Vastaavasti monet perinteisesti naisille kuuluvat asiat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Saan kuitenkin keskittyä itseäni kiinnostaviin asioihin ja silti tuntea oloni äärimmäisen rakastetuksi, joten minulle on aika yhdentekevää, onko kehoni mies vai nainen.


      • Anonyymi

        Korjaus on oikea termi. Ei ole muita termejä.

        Ruotsiksi sukupuolenkorjaus = könskorrigering, jolla vähän laajempia merkityksiä kuin suomen "korjauksella". Eli "korjata, oikaista, muuttaa".

        Vaihtaminen on täysin väärä termi.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko vastasyntyneen sukupuoli jotenkin rikki? Niin rikki, että se vaatii korjausta? Tai onko mahdollista, että ihmisen psyyke menee jossain kohti kehitysvaiheessa rikki ja se vaatisi korjausta? Tai ollaanko tässä siinä tilanteessa, että valitaan se helpompi tie?

        Ymmärrän kyllä, että ajatteleminen voi olla vaikeaa, mutta voisi sitä silti yrittää. Ei se ole kiellettyä.

        "Onko vastasyntyneen sukupuoli jotenkin rikki? Niin rikki, että se vaatii korjausta? "

        Se ei voi olla rikki, koska vastasyntyneellä ei ole kokemusta sukupuolesta.

        Yhteiskuntamme on rikki, vaikka toki mielikin voi mennä rikki. Meillä on valtavan monimutkaiset, lähes velvoittavat sosiaaliset säännöt sille, mitä naisena tai miehenä eläminen pitää sisällään. On turha syyllistää yksilöä kun ongelma on meidän kaikkien suhtautumisessa miehiin ja naisiin.

        Jokaisella on kai oikeus tavoitella haluamaansa elämää. Kehoihin tehdään paljon muitakin leikkauksia, joiden motivaationa on mielestä johtuvat syyt. Monesti esimerkiksi kauneusleikkauskierteeseen joutuneet tai lihavuusleikkaukseen pyrkivät voisivat saada tarvittavan avun myös terapiasta. Mutta onko eettisesti kestävää pitkittää heidän kärsimystään sanomalla, että he valitsevat liian "helpon" ratkaisun menemällä leikkaukseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä anomaliassa ole mitään pahaa. Ongelma on siinä, että siitä anomaliasta yritetään leipoa standardia propagandalla.

        Voitko esittää tutkittua tietoa siitä, että sukupuolenkorjausleikkauksista yritetään tehdä standarditoimenpide?

        Minä en ole tuollaiseen propagandaan törmännyt vielä lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä sanoisin, että fyysisen sukupuolen korjaamisen sijaan pitäisi keskittyä kuitenkin siihen aineettomaan, eli psyykkiseen. Pitäisi pyrkiä selvittämään ne syyt, mikä saa ihmisen luulemaan sitä, että on väärän sukupuolen kehossa.

        Mitä jos ihminen kokee psykologisesti olevan polkupyörä? Pitäisikö se korjata polkupyöräksi?

        Psyykkisestä ja psyykestä puhuttaessa, ymmärrätte hyvin vähän siitä. Jos on ongelmia itsensä ja ympäristönsä kanssa, se ei korjaannu sillä, että vaihtaa sukupuolta tai keksii itselle sellaisen.

        "Pitäisi pyrkiä selvittämään ne syyt, mikä saa ihmisen luulemaan sitä, että on väärän sukupuolen kehossa."

        -Kyllä, samaa mieltä. Ei ehkä luulemaan vaan tuntemaan ja kokemaan. Luulemiseen tuo ei liity mitenkään.

        Kuten yksi päivä vähän ilkeästi totesin yhteen ketjuun, että jos ihminen ajattelee olevansa kissa ja tykkää kissanmintusta se on kissa? Ei, se ei ole kissa, vaan ihminen joka kokee olevansa kissa.

        Sikäli taas, jos pysytään asiassa ja ihmisessä eikä vertailla absurdisti kissaan tai polkupyörään, niin mies ja naissukupuoli on ihan sama, pienin eroin. Niinpä psyyke voi olla miehellä naismainen ja naisella miesmäinen, eikä siinä ole mitään ihmeellistä.

        Neurobiologiaa, persoonaa, ympäristöä jne.

        On vaan alunperinkin idiootisti yritetty määritellä miehen ja naisen erot psyyken tasolla. Joskin aivoissa voi olla eroja sukupuolien välillä että oman sukupuolen välillä.

        Mimmoinen on kemiallinen cocktail ihmisenbiologiassa ja neurobiologiassa satuttu saamaan, geeniperimän ohessa.

        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pitäisi pyrkiä selvittämään ne syyt, mikä saa ihmisen luulemaan sitä, että on väärän sukupuolen kehossa."

        -Kyllä, samaa mieltä. Ei ehkä luulemaan vaan tuntemaan ja kokemaan. Luulemiseen tuo ei liity mitenkään.

        Kuten yksi päivä vähän ilkeästi totesin yhteen ketjuun, että jos ihminen ajattelee olevansa kissa ja tykkää kissanmintusta se on kissa? Ei, se ei ole kissa, vaan ihminen joka kokee olevansa kissa.

        Sikäli taas, jos pysytään asiassa ja ihmisessä eikä vertailla absurdisti kissaan tai polkupyörään, niin mies ja naissukupuoli on ihan sama, pienin eroin. Niinpä psyyke voi olla miehellä naismainen ja naisella miesmäinen, eikä siinä ole mitään ihmeellistä.

        Neurobiologiaa, persoonaa, ympäristöä jne.

        On vaan alunperinkin idiootisti yritetty määritellä miehen ja naisen erot psyyken tasolla. Joskin aivoissa voi olla eroja sukupuolien välillä että oman sukupuolen välillä.

        Mimmoinen on kemiallinen cocktail ihmisenbiologiassa ja neurobiologiassa satuttu saamaan, geeniperimän ohessa.

        🧞‍♂️

        Kehodysforia taasen liittynee sukupuoleen samaistumiseen, neurobiologiaan tai jopa kehokuvan häiriöön että asenteisiin.


        Jossain testeissä FtM ihmisen aivot eivät mieltäneet rintoja kuten cis naiset. Eli rintojen kosketus näkyi aivoissa miestyypillisin reaktioin. Mikä selittyisi miestyypillisellä aivojen rakenteella tai kemioilla.

        Pcos ja FtM on myös yhteys löydetty. Hormonit muokkaa.

        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehodysforia taasen liittynee sukupuoleen samaistumiseen, neurobiologiaan tai jopa kehokuvan häiriöön että asenteisiin.


        Jossain testeissä FtM ihmisen aivot eivät mieltäneet rintoja kuten cis naiset. Eli rintojen kosketus näkyi aivoissa miestyypillisin reaktioin. Mikä selittyisi miestyypillisellä aivojen rakenteella tai kemioilla.

        Pcos ja FtM on myös yhteys löydetty. Hormonit muokkaa.

        🧞‍♂️

        Ettei se mielenterveyteen liity. Vaan jotenkin neurobiologiaan ja ylipäänsä koko hormonitoimintaan. Kehitysbiologiaan A:sta Ö:hön.

        Vastaus takuulla löytyy niitä tutkimalla. Ei psykologin eikä psykiatrin vastaanotolla. Vaikka lieveilmiöt siellä hoidetaankin.

        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehodysforia taasen liittynee sukupuoleen samaistumiseen, neurobiologiaan tai jopa kehokuvan häiriöön että asenteisiin.


        Jossain testeissä FtM ihmisen aivot eivät mieltäneet rintoja kuten cis naiset. Eli rintojen kosketus näkyi aivoissa miestyypillisin reaktioin. Mikä selittyisi miestyypillisellä aivojen rakenteella tai kemioilla.

        Pcos ja FtM on myös yhteys löydetty. Hormonit muokkaa.

        🧞‍♂️

        Eli fyysinen sukupuoli on rikki, mutta psyyke ei?

        Minä väitän, että psyyke on paljon hauraampi kuin fyysisyys. Ja rikkinäinen psyyke on paljon vaikeampi korjata kuin rikkinäinen fyysisyys.

        Aina mennään sieltä, missä aita matalin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voitko esittää tutkittua tietoa siitä, että sukupuolenkorjausleikkauksista yritetään tehdä standarditoimenpide?

        Minä en ole tuollaiseen propagandaan törmännyt vielä lainkaan.

        Tutkittua tietoa?

        Seuraatko ollenkaan mitä ympärilläsi tapahtuu ja mistä puhutaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onko vastasyntyneen sukupuoli jotenkin rikki? Niin rikki, että se vaatii korjausta? "

        Se ei voi olla rikki, koska vastasyntyneellä ei ole kokemusta sukupuolesta.

        Yhteiskuntamme on rikki, vaikka toki mielikin voi mennä rikki. Meillä on valtavan monimutkaiset, lähes velvoittavat sosiaaliset säännöt sille, mitä naisena tai miehenä eläminen pitää sisällään. On turha syyllistää yksilöä kun ongelma on meidän kaikkien suhtautumisessa miehiin ja naisiin.

        Jokaisella on kai oikeus tavoitella haluamaansa elämää. Kehoihin tehdään paljon muitakin leikkauksia, joiden motivaationa on mielestä johtuvat syyt. Monesti esimerkiksi kauneusleikkauskierteeseen joutuneet tai lihavuusleikkaukseen pyrkivät voisivat saada tarvittavan avun myös terapiasta. Mutta onko eettisesti kestävää pitkittää heidän kärsimystään sanomalla, että he valitsevat liian "helpon" ratkaisun menemällä leikkaukseen?

        " Kehoihin tehdään paljon muitakin leikkauksia, joiden motivaationa on mielestä johtuvat syyt."

        Juu, amputoidaan sormia, istutellaan sarvia päähän, poistetaan nenät päästä, hakataan leimoja ihoon...

        Toiset vaan kokee psyykkisesti näin, että he ovat psyykkisesti nenättömiä, sormettomia tai että heidän ihon täytyy olla täynnä leimoja. Ja korjauksia kaikki, eikö niin?

        Oikeasti, rakkaat ihmiset. Ajatelkaa joskus mitä selitellään ja mistä oikeasti on kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli fyysinen sukupuoli on rikki, mutta psyyke ei?

        Minä väitän, että psyyke on paljon hauraampi kuin fyysisyys. Ja rikkinäinen psyyke on paljon vaikeampi korjata kuin rikkinäinen fyysisyys.

        Aina mennään sieltä, missä aita matalin.

        Aivot on fyysinen elin eikä ne ole rikki, jos ne on kehittyneet miestyypillisesti tai naistyypillisesti. Tai edes jotkut niiden osa-alueet, ne vain on kehitysbiologian lopputulos.

        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli fyysinen sukupuoli on rikki, mutta psyyke ei?

        Minä väitän, että psyyke on paljon hauraampi kuin fyysisyys. Ja rikkinäinen psyyke on paljon vaikeampi korjata kuin rikkinäinen fyysisyys.

        Aina mennään sieltä, missä aita matalin.

        Onko väärin mennä sieltä, missä aita on matalin, kun on kyse kärsimyksen lievittämisestä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivot on fyysinen elin eikä ne ole rikki, jos ne on kehittyneet miestyypillisesti tai naistyypillisesti. Tai edes jotkut niiden osa-alueet, ne vain on kehitysbiologian lopputulos.

        🧞‍♂️

        Mieli menee rikki, kun et ole ympäristön odotusten mukainen. Vertaus, olet ainoana sinisilmäisenä ruskeasilmäisten yhteiskunnassa. Erilaisuuden tunne on konkretiaa ja se rikkoo, jos et sovi muottiin.

        Itse aivojen toiminta ja persoona ei riko ketään. Vaan se että poikkeavuus on kirous yhteiskunnassa, määritellään hulluksi tai muuta tyhmää.

        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkittua tietoa?

        Seuraatko ollenkaan mitä ympärilläsi tapahtuu ja mistä puhutaan?

        Kyllä seuraan. En lue uskonnollisia lähteitä, jotka ehkä ovat huolissaan maailmanlopusta ja sitä edeltävästä moraalikadosta.

        Perinteisiä medioita seuraamalla ei saa kuvaa propagandasta siihen suuntaan, että enemmistöä jotenkin survottaisiin vähemmistön elämäntapaan. Sen sijaan vähemmistöt ovat kyllä saaneet enemmän ääntä perinteisissä medioissa, mikä on mielestäni pelkästään hyvä asia. He ansaitsevat tuulla kuulluiksi, ymmärretyiksi ja hyväksytyiksi oman äänensä kautta, ei enemmistön äänen ja näkökulman kautta.

        Missään en kuitenkaan ole törmännyt väitteisiin siitä, että enemmistön edustajia usutettaisiin vaihtamaan sukupuoltaan.

        Sen vuoksi pyysin tutkittua tietoa. En hyväksy uskontojen propagandaa perusteluiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieli menee rikki, kun et ole ympäristön odotusten mukainen. Vertaus, olet ainoana sinisilmäisenä ruskeasilmäisten yhteiskunnassa. Erilaisuuden tunne on konkretiaa ja se rikkoo, jos et sovi muottiin.

        Itse aivojen toiminta ja persoona ei riko ketään. Vaan se että poikkeavuus on kirous yhteiskunnassa, määritellään hulluksi tai muuta tyhmää.

        🧞‍♂️

        Tämä oli hyvin sanottu. Tätä tarkoitin kun sanoin ylempänä, että yhteiskuntamme on rikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko väärin mennä sieltä, missä aita on matalin, kun on kyse kärsimyksen lievittämisestä?

        Se ei poista kärsimystä. Mikään hyvä ja pysyvä ei tule helpoimman kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä seuraan. En lue uskonnollisia lähteitä, jotka ehkä ovat huolissaan maailmanlopusta ja sitä edeltävästä moraalikadosta.

        Perinteisiä medioita seuraamalla ei saa kuvaa propagandasta siihen suuntaan, että enemmistöä jotenkin survottaisiin vähemmistön elämäntapaan. Sen sijaan vähemmistöt ovat kyllä saaneet enemmän ääntä perinteisissä medioissa, mikä on mielestäni pelkästään hyvä asia. He ansaitsevat tuulla kuulluiksi, ymmärretyiksi ja hyväksytyiksi oman äänensä kautta, ei enemmistön äänen ja näkökulman kautta.

        Missään en kuitenkaan ole törmännyt väitteisiin siitä, että enemmistön edustajia usutettaisiin vaihtamaan sukupuoltaan.

        Sen vuoksi pyysin tutkittua tietoa. En hyväksy uskontojen propagandaa perusteluiksi.

        Oletko miettinyt miten se vähemmistöjen äänekkyys vaikuttaa nuorten psyykkeeseen? Onko mieltä pitää siitä niin paljon ääntä ja sillä tavalla kuin sitä nyt pidetään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei poista kärsimystä. Mikään hyvä ja pysyvä ei tule helpoimman kautta.

        Tarkoittaako tuo, ettei kukaan sukupuolensa korjannut olisi ollut tyytyväinen tai onnellinen leikkauksen jälkeen?

        Aika kevyesti sivuutit heidän kokemuksensa.

        En aio ottaa mielipidettäsi huomioon, ennen kuin sinulla on tarjota luotettavaa tilastotietoa siitä, että valtaosa sukupuolensa korjanneista olisi ollut tyytymätön tilanteeseensa leikkauksen jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä oli hyvin sanottu. Tätä tarkoitin kun sanoin ylempänä, että yhteiskuntamme on rikki.

        Ihmisten kollektiivinen ajattelutapa on rikki. Se on oikeastaan ollut aina rikki, koska ihmisiä ei ole ikinä yhdessäkään yhteiskunnassa rohkaistu ajattelemaan itsenäisesti, koska sellainen rikkoo minkä tahansa yhteiskunnan. Läpi historian mennään aina ojasta allikkoon. Ja niin tehdään myös nyt tässäkin aiheessa.

        "Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieli menee rikki, kun et ole ympäristön odotusten mukainen. Vertaus, olet ainoana sinisilmäisenä ruskeasilmäisten yhteiskunnassa. Erilaisuuden tunne on konkretiaa ja se rikkoo, jos et sovi muottiin.

        Itse aivojen toiminta ja persoona ei riko ketään. Vaan se että poikkeavuus on kirous yhteiskunnassa, määritellään hulluksi tai muuta tyhmää.

        🧞‍♂️

        Mieli ei korjaannu sillä, että haluaa yhtäkkiä olla eri sukupuolta kuin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä oli hyvin sanottu. Tätä tarkoitin kun sanoin ylempänä, että yhteiskuntamme on rikki.

        Ok.

        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoittaako tuo, ettei kukaan sukupuolensa korjannut olisi ollut tyytyväinen tai onnellinen leikkauksen jälkeen?

        Aika kevyesti sivuutit heidän kokemuksensa.

        En aio ottaa mielipidettäsi huomioon, ennen kuin sinulla on tarjota luotettavaa tilastotietoa siitä, että valtaosa sukupuolensa korjanneista olisi ollut tyytymätön tilanteeseensa leikkauksen jälkeen.

        Onko? Jos on, niin miksi valitus ja se jatkuva äänessä olo?

        Tyytyväinen ja onnellinen ihminen ei pahemmin sitä ympärilleen huutele. Siinä vaiheessa ei ole enää tarvetta vakuuttaa siitä muita kun on itse vakuuttunut.

        Ihmismielen mekanismeihin kannattaisi edelleen perehtyä. Ne toimii kaikkialla ja kaikilla hyvin samanlaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko miettinyt miten se vähemmistöjen äänekkyys vaikuttaa nuorten psyykkeeseen? Onko mieltä pitää siitä niin paljon ääntä ja sillä tavalla kuin sitä nyt pidetään?

        Olen miettinyt. Pidän sitä positiivisena asiana.

        Nuorten saatavilla on nyt enemmän tietoa ja kokemuksia kuin koskaan aikaisemmin. Kenekään ei tarvitse jäädä pulaan tai yksin ajatustensa tai ongelmiensa kanssa, koska tukea löytyy aina jostain päin maailmaa.

        Vähemmistöjen edustajat voivat lyöttäytyä yhteen ja jakaa kokemuksiaan. Minun on vailea kuvitella, että he tuputtaisivat ajatuksiaan sellaisille, joita ne eivät kiinnosta.

        Valittavissa olevia viiteryhmiä on lukematon määrä. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt ovat vain pieni osa maailman kaikista vähemmistöistä. Internet on avannut maailman niille, jotka ennen kärsivät ongelmistaan yksin.

        En usko että terve enemmistön edustaja kokee vähemmistöjen läsnäoloa häiritsevänä. Jokainen joutuu joka tapauksessa suodattamaan informaatiotulvaansa jollain tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisten kollektiivinen ajattelutapa on rikki. Se on oikeastaan ollut aina rikki, koska ihmisiä ei ole ikinä yhdessäkään yhteiskunnassa rohkaistu ajattelemaan itsenäisesti, koska sellainen rikkoo minkä tahansa yhteiskunnan. Läpi historian mennään aina ojasta allikkoon. Ja niin tehdään myös nyt tässäkin aiheessa.

        "Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla"

        En ole nähnyt vielä yhtäkään yhteiskuntaa, jossa itsenäiseen ajatteluun olisi kannustettu. En voi ottaa kantaa yhteiskunnan hajoamiseen sitä kautta.

        Olen havainnut vain itsenäisen ajattelun omaehtoisesti aloittaneita yksilöitä. Osa heistä on kylvänyt tuhoa ja hävitystä, osa on tehnyt maailmasta paljon paremman paikan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko? Jos on, niin miksi valitus ja se jatkuva äänessä olo?

        Tyytyväinen ja onnellinen ihminen ei pahemmin sitä ympärilleen huutele. Siinä vaiheessa ei ole enää tarvetta vakuuttaa siitä muita kun on itse vakuuttunut.

        Ihmismielen mekanismeihin kannattaisi edelleen perehtyä. Ne toimii kaikkialla ja kaikilla hyvin samanlaisesti.

        "Onko? Jos on, niin miksi valitus ja se jatkuva äänessä olo?"

        En tiedä mitä lähteitä seuraat. Itse en ole havainnut valitusta tai jatkuvaa äänessä oloa. Esimerkiksi Yle kirjoittaa mielestäni vähemmistöjen edustajista erittäin arvostavasti sekä siten, että asioita pohditaan monesta näkökulmasta, ei pelkästään negatiivisista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen miettinyt. Pidän sitä positiivisena asiana.

        Nuorten saatavilla on nyt enemmän tietoa ja kokemuksia kuin koskaan aikaisemmin. Kenekään ei tarvitse jäädä pulaan tai yksin ajatustensa tai ongelmiensa kanssa, koska tukea löytyy aina jostain päin maailmaa.

        Vähemmistöjen edustajat voivat lyöttäytyä yhteen ja jakaa kokemuksiaan. Minun on vailea kuvitella, että he tuputtaisivat ajatuksiaan sellaisille, joita ne eivät kiinnosta.

        Valittavissa olevia viiteryhmiä on lukematon määrä. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt ovat vain pieni osa maailman kaikista vähemmistöistä. Internet on avannut maailman niille, jotka ennen kärsivät ongelmistaan yksin.

        En usko että terve enemmistön edustaja kokee vähemmistöjen läsnäoloa häiritsevänä. Jokainen joutuu joka tapauksessa suodattamaan informaatiotulvaansa jollain tavalla.

        Eli se on positiivista, että yhä useampi nuori miettii mitä sukupuolta on ja että onko oikean sukupuolen ruumiissa? Positiivista sotkea mieli kaikella tällä puolikkaan promillen takia?

        Jepjep. Kaikki muu on rikki paitsi kollektiivinen mieli ja ajattelutapa.

        Oletko miettinyt sitä, että siitä ei ole pitkäkään aika kun suurin osa ihmisistä ajatteli niin että orjuus on ihan ok. Että on ihan hyväksyttävää orjuuttaa tummaihoisia. Ja asiaa perusteltiin samalla tavalla kuin nyt sen aikaisella medialla ja yleisellä muodissa olevalla mielipiteellä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole nähnyt vielä yhtäkään yhteiskuntaa, jossa itsenäiseen ajatteluun olisi kannustettu. En voi ottaa kantaa yhteiskunnan hajoamiseen sitä kautta.

        Olen havainnut vain itsenäisen ajattelun omaehtoisesti aloittaneita yksilöitä. Osa heistä on kylvänyt tuhoa ja hävitystä, osa on tehnyt maailmasta paljon paremman paikan.

        Itsenäisesti ajattelevat yleensä vetäytyy omiin oloihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onko? Jos on, niin miksi valitus ja se jatkuva äänessä olo?"

        En tiedä mitä lähteitä seuraat. Itse en ole havainnut valitusta tai jatkuvaa äänessä oloa. Esimerkiksi Yle kirjoittaa mielestäni vähemmistöjen edustajista erittäin arvostavasti sekä siten, että asioita pohditaan monesta näkökulmasta, ei pelkästään negatiivisista.

        Eikö ne kaikki vähemmistöjen edustajat koekaan enää syrjintää? Tai onko minulla mennyt jotain ohi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli se on positiivista, että yhä useampi nuori miettii mitä sukupuolta on ja että onko oikean sukupuolen ruumiissa? Positiivista sotkea mieli kaikella tällä puolikkaan promillen takia?

        Jepjep. Kaikki muu on rikki paitsi kollektiivinen mieli ja ajattelutapa.

        Oletko miettinyt sitä, että siitä ei ole pitkäkään aika kun suurin osa ihmisistä ajatteli niin että orjuus on ihan ok. Että on ihan hyväksyttävää orjuuttaa tummaihoisia. Ja asiaa perusteltiin samalla tavalla kuin nyt sen aikaisella medialla ja yleisellä muodissa olevalla mielipiteellä?

        "Eli se on positiivista, että yhä useampi nuori miettii mitä sukupuolta on ja että onko oikean sukupuolen ruumiissa?"

        Ei kai sen miettimisessä mitään pahaa ole. Moni käy transklinikalla ja tulee takaisin todeten, ettei halua aloittaa fyysisiä muutoksia. Siinä on positiivista se, että tämä nuorten sukupolvi ei enää vaadi tulevilta sukupolvilta niin tiukasti sukupuolisidonnaista käytöstä kuin mitä heiltä on vaadittu.

        "Oletko miettinyt sitä, että siitä ei ole pitkäkään aika kun suurin osa ihmisistä ajatteli niin että orjuus on ihan ok."

        Totta kai olen ajatellut tätä. Olen verrannut tätä moniin asioihin, muun muassa lihan syömiseen. Uskon että jossain vaiheessa tulevaisuudessa kauhistellaan lihan tehotuotantoa. Tai sitä, että rahalla on tällä hetkellä niin suuri painoarvo onnellisuuden tavoittelussa. Molemmat näistä asioista ovat jo murroskohdassa: lihan syönti vähenee ja rahan merkitys yleisenä onnellisuuden mittarina vähenee, ainakin keskiluokkaistuneissa maissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieli ei korjaannu sillä, että haluaa yhtäkkiä olla eri sukupuolta kuin on.

        No jos sitä pitää mielenhäiriönä, mutta jos se helpottaa oloasi, niin eikö sen silloin voi sallia?

        Olen itsekin miettinyt joskus sukupuoleni korjausta FtM, pyytänyt lähetteenkin mutta perunut sen sitten. Kun kuitenkin mulla on tarve hyväksyä se mitä konkreettisesti olen ja peilistäni näen. Tarve hyväksyä psyykkinen minä ja fyysinen minä.

        Se on vaatinut paljon pohdintaa ja itsetutkiskelua, että olen tässä pisteessä jossa mulla on balanse itseni kanssa. Pitkälti se on saavutettu valitsemalla seurani tarkkaan, olemalla niiden ihmisten ympäröimänä jotka rakastaa mua tämmöisenään, jotka ei tuomitse maskuliinisuuttani, vaikka olen nainen, sekä vetäytymällä omaan rauhaani prosessoimaan omilla tavoillani asiaa.

        Mieleni ei tarvi korjaantua, se ei ole rikki. Eikä kehoani tarvi korjata, sekin on ehjä.

        Hyväksy itsesi ristiriitaisena versus enemmistö. Oikeestaan kun ajattelen, mulla on eräänlainen lahja tämä miesnais kombinaatio. :)

        Se on lahja, kun löytyy rauha.

        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö ne kaikki vähemmistöjen edustajat koekaan enää syrjintää? Tai onko minulla mennyt jotain ohi?

        Eivät he välttämättä koe syrjintää. Tai ovat ehkä kokeneet, mutta tilanne on muuttunut.

        Tässä on yksi esimerkki:
        https://yle.fi/uutiset/3-12089478

        "Selvityksen mukaan naistekijät törmäävät elokuva-alalla edelleen ikään liittyviin asenteisiin. Naisten osuus elokuvantekijöinä on kuitenkin noussut viime vuosina."

        Vastaavanlaisia artikkeleita on Ylellä paljon. Syrjintää on ollut, mutta tilanne on parantumassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos sitä pitää mielenhäiriönä, mutta jos se helpottaa oloasi, niin eikö sen silloin voi sallia?

        Olen itsekin miettinyt joskus sukupuoleni korjausta FtM, pyytänyt lähetteenkin mutta perunut sen sitten. Kun kuitenkin mulla on tarve hyväksyä se mitä konkreettisesti olen ja peilistäni näen. Tarve hyväksyä psyykkinen minä ja fyysinen minä.

        Se on vaatinut paljon pohdintaa ja itsetutkiskelua, että olen tässä pisteessä jossa mulla on balanse itseni kanssa. Pitkälti se on saavutettu valitsemalla seurani tarkkaan, olemalla niiden ihmisten ympäröimänä jotka rakastaa mua tämmöisenään, jotka ei tuomitse maskuliinisuuttani, vaikka olen nainen, sekä vetäytymällä omaan rauhaani prosessoimaan omilla tavoillani asiaa.

        Mieleni ei tarvi korjaantua, se ei ole rikki. Eikä kehoani tarvi korjata, sekin on ehjä.

        Hyväksy itsesi ristiriitaisena versus enemmistö. Oikeestaan kun ajattelen, mulla on eräänlainen lahja tämä miesnais kombinaatio. :)

        Se on lahja, kun löytyy rauha.

        🧞‍♂️

        Uskotko sinä niin, että vika on kaikkialla muualla, paitsi sinun mielessäsi?

        Klassinen kieltäminen.

        Mieheksi tuleminen poistaa sinun palsta-addiktion ja muut ongelmasi elämässäsi. Tule kertomaan jossain vaiheessa miten kävi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät he välttämättä koe syrjintää. Tai ovat ehkä kokeneet, mutta tilanne on muuttunut.

        Tässä on yksi esimerkki:
        https://yle.fi/uutiset/3-12089478

        "Selvityksen mukaan naistekijät törmäävät elokuva-alalla edelleen ikään liittyviin asenteisiin. Naisten osuus elokuvantekijöinä on kuitenkin noussut viime vuosina."

        Vastaavanlaisia artikkeleita on Ylellä paljon. Syrjintää on ollut, mutta tilanne on parantumassa.

        Sä toimit tässä keskustelussa ihan fiksusti. Kirjoitat kiihkottomasti, et nimittele etkä surru muuhunkaan paskaan. Propsit siitä.

        Mutta kiinnitä huomiota yhteen asiaan. Teet sitä mitä kaikki muutkin, jotka todistelee sitä oman agendan oikeellisuutta. Poimitte rusinoita pullasta. Eli ainoastaan näitä pätkiä, mitkä tukee omaa agendaa ja muut sivuutatte. Pätee myös homo- ja transfoobikoihin.

        Astukaa joskus kaiken ulkopuolelle ja tarkastelkaa asiaa sieltä käsin. Ajatelkaa ihan itse ilman ainoankaan aktivistin tai aisantuntijan aisantuntemusta ja kertokaa sen jälkeen mitä mieltä olette, jos vielä jotain mieltä olette... :)

        Minä en väitä olevani oikeassa, enkä myönnä olevani väärässä. Katson maailmaa ja ihmisiä anomalina(syntyneenä toisinajattelijana) ja kerron miten näen sen. Olen jo hyvin varhain valinnut sen toisinajattelijan yksinolon. Enkä oikein usko, että minusta enää koskaan mitään muuta tulee... :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sä toimit tässä keskustelussa ihan fiksusti. Kirjoitat kiihkottomasti, et nimittele etkä surru muuhunkaan paskaan. Propsit siitä.

        Mutta kiinnitä huomiota yhteen asiaan. Teet sitä mitä kaikki muutkin, jotka todistelee sitä oman agendan oikeellisuutta. Poimitte rusinoita pullasta. Eli ainoastaan näitä pätkiä, mitkä tukee omaa agendaa ja muut sivuutatte. Pätee myös homo- ja transfoobikoihin.

        Astukaa joskus kaiken ulkopuolelle ja tarkastelkaa asiaa sieltä käsin. Ajatelkaa ihan itse ilman ainoankaan aktivistin tai aisantuntijan aisantuntemusta ja kertokaa sen jälkeen mitä mieltä olette, jos vielä jotain mieltä olette... :)

        Minä en väitä olevani oikeassa, enkä myönnä olevani väärässä. Katson maailmaa ja ihmisiä anomalina(syntyneenä toisinajattelijana) ja kerron miten näen sen. Olen jo hyvin varhain valinnut sen toisinajattelijan yksinolon. Enkä oikein usko, että minusta enää koskaan mitään muuta tulee... :)

        "Mutta kiinnitä huomiota yhteen asiaan. Teet sitä mitä kaikki muutkin, jotka todistelee sitä oman agendan oikeellisuutta. Poimitte rusinoita pullasta. Eli ainoastaan näitä pätkiä, mitkä tukee omaa agendaa ja muut sivuutatte. Pätee myös homo- ja transfoobikoihin."

        Agendani on ihmisoikeudet. Se on tietoinen valinta. Olen hyvin tietoinen myös siitä, etteivät kaikki kannata ihmisoikeuksia.

        En halua asettua tämän agendan ulkopuolelle.

        Tätä agendaa ei voi perustella faktoilla, koska tämä on arvo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskotko sinä niin, että vika on kaikkialla muualla, paitsi sinun mielessäsi?

        Klassinen kieltäminen.

        Mieheksi tuleminen poistaa sinun palsta-addiktion ja muut ongelmasi elämässäsi. Tule kertomaan jossain vaiheessa miten kävi.

        Miten olis sisälukutaito? Sä sivuutit ihan täysin kaiken mitä kirjoitin ja mölisit omiasi.

        Taputapu. Tyypillistä Gempsua.

        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta kiinnitä huomiota yhteen asiaan. Teet sitä mitä kaikki muutkin, jotka todistelee sitä oman agendan oikeellisuutta. Poimitte rusinoita pullasta. Eli ainoastaan näitä pätkiä, mitkä tukee omaa agendaa ja muut sivuutatte. Pätee myös homo- ja transfoobikoihin."

        Agendani on ihmisoikeudet. Se on tietoinen valinta. Olen hyvin tietoinen myös siitä, etteivät kaikki kannata ihmisoikeuksia.

        En halua asettua tämän agendan ulkopuolelle.

        Tätä agendaa ei voi perustella faktoilla, koska tämä on arvo.

        "Tie helvettiin on edelleen kivetty hyvillä aikomuksilla"

        Kaikki puhuu ihmisoikeuksista, mutta kukaan ei näytä tietävän mitä ne oikeudet ovat. Toisinaan toisilla on enemmän oikeuksia ja toisinaan ne saattaa keikahtaa ylösalasin. Ota siitä nyt selvää... :)

        Eli suomeksi sanottuna, homo saa haukkua homofobista heteroa mutta hetero ei saa hakkua heterofobista homoa. Onko tämä sitä tasa-arvoa, mielipiteenvapautta ja yhdenvertaisuutta?

        Ja ihan varmuuden vuoksi selvennän, että minun mielestäni parasta olisi se, ettei kukaan haukkuisi ketään ilman syytä. Ja jos syystä tai toisesta sille linjalle lähtee, pitää olla valmis myös seurauksiin, eli siihen et vastapalloonkin saattaa tulla.

        Mutta toisaalta ehkä meidät on luotu silleen, että aina toiset on tasa-arvoisempia kuin toiset. Ja jottei asia kävisi tylsäksi, vaihdellaan niitä tasa-arvoisempia ihmisryhmiä ainakin kerran vuodessa, niin kuin muotiakin. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten olis sisälukutaito? Sä sivuutit ihan täysin kaiken mitä kirjoitin ja mölisit omiasi.

        Taputapu. Tyypillistä Gempsua.

        🧞‍♂️

        500 nimimerkkiä, 1500 eri persoonaa palstoilla ja nyt vihdoin olet löytänyt oman todellisen identiteettinsä. Onneks olkoon! :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        500 nimimerkkiä, 1500 eri persoonaa palstoilla ja nyt vihdoin olet löytänyt oman todellisen identiteettinsä. Onneks olkoon! :D

        Sinä et näemmä tunne ihmisluontoa lainkaan. Paskahousu. :)

        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten olis sisälukutaito? Sä sivuutit ihan täysin kaiken mitä kirjoitin ja mölisit omiasi.

        Taputapu. Tyypillistä Gempsua.

        🧞‍♂️

        Mistä tiedät genioksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät genioksi?

        Tunnistan vaikka säkki päässä. Jos se haisee Gempsulle, se on Gempsu jopa silloin kun se esittää jotain muuta.

        🧞‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnistan vaikka säkki päässä. Jos se haisee Gempsulle, se on Gempsu jopa silloin kun se esittää jotain muuta.

        🧞‍♂️

        Kaiken muun lisäksi vielä selvännäkijäkin.

        Mikäs siinä? Voihan sen elämän kuluttaa näinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaiken muun lisäksi vielä selvännäkijäkin.

        Mikäs siinä? Voihan sen elämän kuluttaa näinkin.

        Kateellisen ulinaa.

        🧞‍♂️


    • Anonyymi

      Viestien ei tarvii olla ylipitkiä tylsiä jaaritteluita joita varmasti kukaan ei jaksa tai ketään ei kiinnosta lukea. Itse ainakin kyllästyn. Sanokaa sanottavanne lyhyesti ja ytimekksikkäästi. Minulla elämässä niin monta mielenkiinnonkohdetta että jaksais suolisivuja kahlata. Pitäis olla joku viestin pituus stoppari,vaikka nyt kymmenen virkettä.

      • Anonyymi

        Ei näitä kukaan pakota lukemaan... 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei näitä kukaan pakota lukemaan... 😂

        Ei tietty mutta ytimekkäät lyhyet viestit on jees. Tolkuttoman pitkät viestit kyllästyttää jo pituudellaan et selaa ohi. Kukaan kuitenkaan niihin perehdy. Alkaa nukuttaan💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietty mutta ytimekkäät lyhyet viestit on jees. Tolkuttoman pitkät viestit kyllästyttää jo pituudellaan et selaa ohi. Kukaan kuitenkaan niihin perehdy. Alkaa nukuttaan💩

        Nämä viestiketjut eivät pitkiä tekstejä ole ikinä nähneetkään. Kirjoittelen tämän tästä 20-30-sivuisia tekstejä, ja niistäkin vasta 30-sivuisia sanoisin pitkiksi.


    • Anonyymi

      Monikohan nainen esimerkiksi Afganistanissa haluaisi kikkelin tänä päivänä ??
      Luulempa jotta Afganistanissa ja köyhissä afrikan maissa ei tällaista muunsukupuolisuutta tunneta

      Länsimaisen ihmisen on vain täytynyt kehittää itselleen tällaisia ongelmia kun nälkä ja
      muu toimeentulo ei ole ongelma

      • Anonyymi

        Ai jaa. Ja sinä rahanahneena et tee heidän hyödykseen mitään vaikka varaa olisi💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai jaa. Ja sinä rahanahneena et tee heidän hyödykseen mitään vaikka varaa olisi💩

        Onhan niillä Afrikkaan syydetyillä miljarteilla saatu aikaan paljon aseita ja sotia ja upporikkaita diktaatoreita. Tavallinen kansa elää köyhyydessä edelleen !!


    • Anonyymi

      Nyt se pasahti päähän , Aina kun jossain kyselyssä tai lomakkessa on sukupuolivaihtoedot NAINEN MIES MUUNSUKUPUOLINEN . Vastaan piruuttani muunsukupuolinen en edes tiedä millä vehkeillä tuo on varustettu

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2890
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1870
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1532
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1310
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      258
      1144
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      983
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      79
      930
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      794
    Aihe