Aina ajoasento ei ole suinkaan rento ja leppoisa mikä kannattaa huomioida pyörää valitessa. Ero katupyörään voi olla lähinnä se, että rengastilaa on enemmän.
https://www.bikeperfect.com/features/best-gravel-bikes
Graveleissa on eroa
20
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Sivulla olevassa What to look for in a gravel bike? -> Geometry kohdassa lukee joitain aiheeseen liittyviä asioita. Usein ovat siis "leppoisammalla" geometrialla. Toki jokainen merkkillä on oma näkemys asioista.
- Anonyymi
Pitääkö soratielle olla jokin oma polkupyörämallinsa ?
Entisiin aikoihin ei pikiteitä ollut ja silti poljettiin kuin vimosta päivää.
Kyllä soratielläkin ajaa jopa 23 mm leveällä renkaalla.- Anonyymi
Kyllä soratiellä on nykyään valttia 622-60 rengas sähköavusteisessa n. 3000 egen fillarissa.
- Anonyymi
Osin markkinamiesten touhuja. Kun ajotekniikka on kunnossa, pärjää kapeammallakin renkaalla mainosti.
- Anonyymi
Ennen pärjäsikin. Nykyään on jokin villitys kylvää isoa kivi soraa hiekkateille. Ajele siinä sitten 23 renkailla.
- Anonyymi
Ei ole pakko vaihtaa tai ostaa toista pyörää. Jos nyt ostaisin pyörän, niin ainoa pyöräni olisi Gravel-pyörä. Metsässä kun en ajele, niin en tarvitse maastopyörää. Gravel toimii sitten loistavasti kaikkialla muualla.
https://youtu.be/PFeRaUqhfvs
- Anonyymi
Maallikon silmään pyörät näyttävät toki samalta mutta kyllä ne eroavat geometrialtaan. Leveää rengasta ei saa mahtumaan kisapyörän lyhyeen takahaarukkaan.
Gravelpyörissä on pidennetty takahaarukkaa rengastilan sekä vakauden lisäämiseksi ja keula on loivempi. Nämä molemmat muutokst lisäävät pyörän akseliväliä, pitempi akseliväli lisää vakautta. Samoin vaikuttaa matalampi keskiö jolloin kuskin painopiste sijoituu matalammalle.
Katupyörällä joka ottaa 32mm rengasta voi toki ajaa hiekka/sorateitä mutta ei samalla varmuudella, mukavuudella ja huolettomuudella kuin gravel-pyörällä vaikka rengasleveys olisi siinäkin samat 32mm.
Viimeistään reipasvauhtisessa huonokuntoisessa alamäessä erot tulevat selville ja katupyörällä jäädään nykimään jarrukahvoja kun gravelpyörän luottamusta herättävän geometrian kanssa tälläiseen ei tarvitse turvautua.
Geometrialla on ratkaiseva merkitys, ei pelkästään renkailla. Gravel-pyörä on suunniteltu huonokuntoisella pinnalla ajamiseen. - Anonyymi
Nämä on varmaan jotakin vuoristopyöriä välityksistä päätellen.
Aika moni on pettynyt yhteen eturattaaseen, kun ajot on maanteillä.- Anonyymi
Pyöränvalmistajille tuo on hyvä. Vähemmän komponentteja=halvempi valmistaa->sama hinta myydessä->parempi kate.
- Anonyymi
Itse pidän enemmän 2x voimansiirrosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse pidän enemmän 2x voimansiirrosta.
Minä taas tykkään 1x järjestelmästä, ja nimenomaan maantiellä. Yhden sormen vaihteistovipynen on kätevä ja huoleton. Välitykset on riittävät. Ei se suurin kiekko takana tarvitse olla mikään 42 -piikkinen. 36 on riittävä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä taas tykkään 1x järjestelmästä, ja nimenomaan maantiellä. Yhden sormen vaihteistovipynen on kätevä ja huoleton. Välitykset on riittävät. Ei se suurin kiekko takana tarvitse olla mikään 42 -piikkinen. 36 on riittävä.
Ärsyttävää on se jatkuva takapakan 11 rattaan läpikäyminen. Vähempikin riittäisi, kun edessä on kaksi ratasta. Vanha kunnon 2x7 takaisin muotiin. Pysyisi vaihteistokin paremmassa kunnossa, kun ei mene ketjut aivan poikittain.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ärsyttävää on se jatkuva takapakan 11 rattaan läpikäyminen. Vähempikin riittäisi, kun edessä on kaksi ratasta. Vanha kunnon 2x7 takaisin muotiin. Pysyisi vaihteistokin paremmassa kunnossa, kun ei mene ketjut aivan poikittain.
1x11 huoleton on. Ei tarvitse välittää niin tuosta eturattaasta. Eikä sitä koko repertuaaria tarvitse koko aikaa läpi käydä. Vähempikin ronklaaminen riittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse pidän enemmän 2x voimansiirrosta.
2 x 10 ja erittäin tyytyväinen.
- Anonyymi
maastopyörä tai hybridi
- Anonyymi
Mitä leppoisampi sen hitaampi. Leppoisalla geometrialla menee lihasvoimaa "harakoille". Lisäksi leppoisa asento lisää valtavasti tuulenvastusta.
- Anonyymi
Mihin on kiirus ?
siis sellainen, jossa sadasosat ratkaisee ? - Anonyymi
Tunnin lenkkiin menee aina tunti, kolmen tunnin lenkkiin 3 tuntia jne...
Muuttolinnut näkee paremmin leppoisasta asennosta.
- Anonyymi
graveleissa hintaa enemp kuin maantiefillareissa, serious valparasoa katselin lie halvin graveli, muotioikku kuten crossfit kerhot maksaa maltaita
- Anonyymi
Valparolaa meinaat. Seriouksen kanssa saa olla tarkkana. Takimmaiset alavaakaputket oli ainakin pari vuotta sitten kovasti ulkonevat. Normipolkimilla polkee kyllä ja pitempiakselisella mtb-polkimilla. Maantiepolkimet ei oikein sovi. Kolisee kantapäät vaakaputkiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta3175743Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2751610Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin661496eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1291453Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes1101386- 941325
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311232Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä591146- 37956
- 172948