En sittenkään hylkää Keskustan palstaa

Eilen illalla viestissäni avaukselle ”Nyt ylläpito siivomaan palstaa!!” sanoin näin:

Tänään olen muutaman viestin tänne heittänyt, mutta tätä enempää en nyt täällä viihdy. Jospa tuo palstahistorian ylivoimaisesti pahin häirikkö kokisi sen voitokseen - varmaan ainoaksi missään koko elämässään - ja hellittäisi.

Tietenkin te hyvin monet muut edelleen joudutte minuksi hänen teatterissaan - sanon näin, kun en halua uskoa, että hänen päänsä olisi niin hajalla, että oikeasti uskoisi teitä minuksi. Mutta jos ette koskaan mitenkään reagoi häneen, varmaan hän ajan oloon hellittää. Vaikka hänellä ei olisi aihetta vähäisimpäänkään oman arvon tuntoon kai hän lopulta sentään ymmärtää olla sitä tuolla tavalla joka päivä näyttämättä - ja aina tullen oikein palstan valvonnankin ymmärtämäksi.

Lähiaikojen suunnitelmissani on yhtä ja toista tätä harrastusta mielenkiintoisempaa. Koronarajoitusten höllennettyä tiivistyvät yhteyteni läheisiini kuten myös muihin ystäviini ja myös rientoihini Päällystöliiton evp-yhdistyksissä, Rauhanturvaajissa ja Valioeläkeläisissä.

En sentään sano lopullisia jäähyväisiäni, mutta jos lähiaikoina tapahtuu politiikassa jotain merkittävää, mieluummin menen puhumaan siitä yleisen politiikan palstalle, jos silloinkin tämän palstan tilan näen samanlaiseksi kuin nyt.

Nyt ei muuta kuin vain kaiken hyvän toivotukset Teille minua tukeneille ja muillekin asiakirjoittajille ja toivottavasti vielä näkemiin täälläkin!

xxxxxxxxxxxxxxxx

Taisin olla liian tuohtunut tuosta vainoajastani. Tänään on tullut tuolle viestilleni muutama vastaus, jossa hyvillä perusteilla pyydetään minua perumaan aikomukseni tämän palstan jättämisestä. Suostun pyyntöihin. Jospa tuo vainoajani hellittäisi, kun teen tämän tunnustuksen:

En todellakaan koe olevani minkäänarvoinen sotilas. En kelpaisi enää edes tykinruoaksi. Sotilasurani päättymisestä 31.8.1980 on nyt jo yli 41 vuotta eli pitempi aika kun siitä taaksepäin oli talvisodan alkamiseen 30.11.1939, josta tuolloin oli kulunut vasta vajaat 41 vuotta.

Joten kirjoittelen tänne vielä vastakin, jos siihen asiallista aihetta tulee ja jos näissäkin voimissa vielä pysyn. Nyt ei kuitenkaan aihetta enempään.

40

570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kiitos hienosta lupauksestasi kirjoitella aika- ajoin tänne. Palsta kun on muuttunut seonneitten paineenpurkuväyläksi, niin on hyvä, että järkeäkin tänne tuodaan.

      • Anonyymi

        Ei meinaa minkäänlainen vihjailu, ei edes suora sanominenkaan vaikuttaa Sotilas- nikin parantumiseen. Itse asiassa meidän kaikkien tulisi olla huolissaan sellaisesta syvän kierteestä ja järjestää viranomaiset hoitamaan tehtävänsä.


    • Kiitoksia noista kannustusviesteistänne! Kirjoittelen tänne vastakin, jos sille asiallista aihetta tulee. Nyt sellaista ei näy tarjoavan kepu eikä muukaan politiikka.

      (Tämä avaukseni näkyy tulleen tänne kahteen kertaan. Ilmeisesti siksi, kun lähettäessäni näytti siltä, että ei mennyt läpi ensimmäisellä painalluksella)

      • Anonyymi

        Voi mahoton paikka ..aatella !
        Sulle tuli virhe, kuin olet muita haukkunut tekstivirheistä Pankkolängvitsin kanssa.


    • Anonyymi

      Sanot sotilasurasi päättyneen 31.8.1980. Silloin kai päättyi kapiaisurasi kapteenina. Olet sen jälkeenkin ollut YK-faitterina virkavapaalla Valiolta. Niin olet kertonut. Houkutus sotilaaksi oli vielä suuri. Et varmaan ollut siellä enää kapteenina vaan jossain alemmassa sotilasarvossa.

      • Anonyymi

        Ylivääpelinä toimistossa.


      • Joo, viimeisen faitterireissuni tein kyllä vielä reserviläisenä vv. 1981-82 Golanille. Olin ollut Valion palveluksessa vasta puoli vuotta, kun Pääesikunnasta tuli pyyntö sellaiselle, kun komentotoimiston toimistoupseerin tehtävään hakenut ja nimetty tu-yliluutnantti oli perhesyistä estynyt lähtemään.

        En ollut virkavapaalla Valiolta, kun virkavapaan käsitettä ei ole muualla kuin julkishallinnon puolella. Suullisesti sovimme Valion johdon kanssa että saan firmasta palkatonta vapaata vuoden ja he järjestävät konttoripalveluesimiehen tehtävän hoitamiseen sijaisen muusta henkilökunnasta. Ei tehty edes kirjallista sopimusta, vain kättä päälle lyöden niin sovittiin. Reissuni venähti vähän pidemmäksi, 1 v 3 kk, kun olin sellaiseen Valiolta lupaa pyytänyt ja sen saanut.

        Houkuttihan minua lähteä vielä kolmannen kerran sellaiseen reissuun, joissa olin aikaisemmin ollut Kyproksella ja Siinailla. Kapteenin arvossa ja palkalla rauhanturvaajatehtävissä maksettuine lisineen kuukausipalkkani oli suurempi kuin silloin Valiolla ja olihan koko ajan ilmainen majoitus, muonitus ja muitakin etuja. Noin ollen jo koko ajan saamani sotilaseläke kuten faitteripalkkanikin jäivät lähes kokonaan säästöön.

        Niinpä sitten heti reissusta palattuani ostin ensimmäisen omistusasuntoni. Kun Valiolla minusta tuli pian isännöitsijä merkittävästi parantuneella palkalla ja elämänvaiheetkin ovat vaihdelleet, useampikin koti on sitten myyty ja uusi ostettu. Tämän kodin - täältä ihanasta Paloheinästä - ostimme yhdessä vaimoni kanssa keväällä 1988 ja tästä toivottavasti minun ei tarvitse muuttaa enää minnekään muualle kuin Maunulan uurnalehtoon, jossa vaimoni on minua kohta jo 17 vuotta odottanut.


    • Anonyymi

      Aisa on sairas, mielipiteillään ei ole mitääb arvoa.

      • SOTILAShuipulta

        Ihan terve ainakin minä olen omasta mielestäni ja voin erittäin hyvin. Entäs sinä Korho?Tungettelevatko lapsenlapset luoksesi kuten meillä?


      • Anonyymi
        SOTILAShuipulta kirjoitti:

        Ihan terve ainakin minä olen omasta mielestäni ja voin erittäin hyvin. Entäs sinä Korho?Tungettelevatko lapsenlapset luoksesi kuten meillä?

        Muitten mielestä et.


    • Jep, kannattaa jatkaa täällä. Jokainen selväpäinen tasaa kuitenkin tilannetta. Ei yhden kahelin kirjoittelusta kannata välittää. Itse ehdotin hänelle, että menisi näiden kirjoitustensa kanssa lääkärintarkastukseen ja toimisi lääkärin ohjeiden mukaan. Sääliksihän tuollainen käy, kun sairauden tunnetta ei ole, vaikka kaikki muut täällä näkevät oireet.

      Mutta minun erilaisiin Natokantoihin toivoisin sinulta vähän kunnollisempia vasta-argumenttia eikä vaan toteamusta, että tässä asiassa olemme eri mieltä. Annetaan asioiden riidellä ja miesten olla ystävyksiä.

      • Anonyymi

        "yhden" et toista huomaa ? Otappa punalasit silmiltä niin näet laajemmin.


      • Tervepä terve! Tuosta pahimmasta palstapaskurista sanomastasi olen täysin samaa mieltä kanssasi. Vaikka jostain käsittämättömästä syystä olen hänen maalitaulukseen joutunut ja vaikka en hänelle koskaan vastaile, ei vain näy hellittävän. Vaikka profiilejaan suljetaan heti avaa uuden ja jatkaa sillä vain samaa. Minua harmittaa, kun hyvin monet asiakirjoittajat kuten Sinäkin hänen silmissään aina minuksi joutuvat. Todella pahasti päästään sairas hänen täytyy olla, kun ei ymmärrä tilaansa niin, että hakisi apua lääkäriltä.

        Mutta tuohon Nato-kantaani: Olen ollut varauksetta Natojäsenyytemme kannalla lähinnä siksi, kun merkittävin uhka maamme turvallisuudelle on tuo itänaapurimme, joka sekään ei kuitenkaan uskaltaisi Natomaahan rynnäköidä. Kantani on kuitenkin hieman lieventynyt. Siihen on vaikuttanut ehkä eniten kenraali Gustav eli Köpi Hägglundin kannanmuutos.

        Aikoinaan hän oli hyvinkin vahvasti Natojäsenyytemme tarpeen kannalla. Siinailla komentajana ollessaan hän tuskaili YK:n saamattomuutta mm. kalustoasioissa. Kylmäkuljetusautomme, joka kuljetti koko pataljoonamme tarvitseman maidon Israelin Beershebasta 500 km:n päästä, rikkoutui korjauskelvottomaksi ja toista kuukautta jouduimme olemaan ilman maitoa ennen kuin saimme YK:lta uuden auton.

        Nythän Köpi näkyy olevan sitä mieltä, että tämä nykyinen Nato-optiomme on meille paras. Perustelee näkemystään sillä, että Natoon liittyneet Baltian maat ja eräät muutkin Euroopan maat ovat laiminlyöneet omien puolustusvoimiensa kehittämistä. Me emme saa tehdä niin, sanoo hän. Samaa mieltä kanssansa olen tuossa asiassa, joten täytynee tarkistaa Nato-kantaani. Joten tässäkään asiassa meidän ei tarvinne enää riidellä;))


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Tervepä terve! Tuosta pahimmasta palstapaskurista sanomastasi olen täysin samaa mieltä kanssasi. Vaikka jostain käsittämättömästä syystä olen hänen maalitaulukseen joutunut ja vaikka en hänelle koskaan vastaile, ei vain näy hellittävän. Vaikka profiilejaan suljetaan heti avaa uuden ja jatkaa sillä vain samaa. Minua harmittaa, kun hyvin monet asiakirjoittajat kuten Sinäkin hänen silmissään aina minuksi joutuvat. Todella pahasti päästään sairas hänen täytyy olla, kun ei ymmärrä tilaansa niin, että hakisi apua lääkäriltä.

        Mutta tuohon Nato-kantaani: Olen ollut varauksetta Natojäsenyytemme kannalla lähinnä siksi, kun merkittävin uhka maamme turvallisuudelle on tuo itänaapurimme, joka sekään ei kuitenkaan uskaltaisi Natomaahan rynnäköidä. Kantani on kuitenkin hieman lieventynyt. Siihen on vaikuttanut ehkä eniten kenraali Gustav eli Köpi Hägglundin kannanmuutos.

        Aikoinaan hän oli hyvinkin vahvasti Natojäsenyytemme tarpeen kannalla. Siinailla komentajana ollessaan hän tuskaili YK:n saamattomuutta mm. kalustoasioissa. Kylmäkuljetusautomme, joka kuljetti koko pataljoonamme tarvitseman maidon Israelin Beershebasta 500 km:n päästä, rikkoutui korjauskelvottomaksi ja toista kuukautta jouduimme olemaan ilman maitoa ennen kuin saimme YK:lta uuden auton.

        Nythän Köpi näkyy olevan sitä mieltä, että tämä nykyinen Nato-optiomme on meille paras. Perustelee näkemystään sillä, että Natoon liittyneet Baltian maat ja eräät muutkin Euroopan maat ovat laiminlyöneet omien puolustusvoimiensa kehittämistä. Me emme saa tehdä niin, sanoo hän. Samaa mieltä kanssansa olen tuossa asiassa, joten täytynee tarkistaa Nato-kantaani. Joten tässäkään asiassa meidän ei tarvinne enää riidellä;))

        Täysin samaa mieltä Nato-jäsenyydestä sinun kanssa. Sellaista ei ole olemassakaan, kuin nato-optio, se pelkkää hämäystä pahimpaan suomettumisen aikaan. Itse muistan 79-80 aikana ollessani Rukissa, kun meistä 99% oli sitä mieltä, että YYA-sopimuksella pyyhitään berberiä, ja olisimme jopa kääntyneet valtiovaltaa vastaan, jos olisimme joutuneet länsimaita vastaan, asia oli kristallin kirkas kaikille. Nato olisi meille paras ja varmin vaihtoehto, muuten olemme "ei-kenenkään-maa" ja molemmat vahvat osapuolet käyttäisi meitä mennen tullen. Pelkästään jos nyt katsotaan, että mitä venäjä on tehnyt ei-natomailleen naapurissaan, Suomi taitaa olla ainoa, minne eivät ole hyökänneet/härinneet/häiritse jatkuvasti. Koivisto teki hienon teon, kun julisti Pariisin sopimuksen mitättömäksi ja se söi venäläisiä pahasti, mutta viisas teko, meidän aseistus parantunut siitä lähtien jo todella hyvälle tasolle. Ei ihme, että venäläiset parkaisi, kun kuulivat, että USA möi meille paljon tarkemmat raketinheitinjärjestelmät, ja ne on todella käsittämättömän tarkkoja ja tuhovoima uskomattoman hyvä. Nyt vielä maailman paras hävittäjä F-35, tästä sen verran perillä, että ilmailuaharrastaneena monta hävittäjälentäjä tuttua ja kaikki on samaa mieltä, se on paras ja venäjä tai kiina ei ole päässyt lähellekään samaa ja niiden järjestelmät vastaa jo AWACS sodanjohtojärjestelmää. Niissä on enemmän ohjelmoitua tietoa, kuin avaruussukkuloissa oli. Ei ihme, että Norja, Tanska, Sveitsi jne jne valitsi ne. Asiaa kuvaa hyvin ko. koneiden tilausmäärä: F-35 3600 kpl tilauksessa, Hornet 180, Rafaele 220, Grippen 82. Niin kauan, kuin meillä on tuo itäpasko naapurina, niin paras mahdollinen puolustus meillä pitää olla ja nyt meiltä puuttuu enää liittyminen Natoon. Tiesitkä muuten, että jo pari vuotta sitten Patria sai F-35 hävittäjien huollon koko Scandinaviassa ja myös ohjusjärjestelmien huolto on Suomella ja Norjalaisilla 50/50. Toisaalta luottamusta Suomeen kuvastaa se, että Hornet tarjosi Suomeen ensimmäisenä ulkomaan myös uusinta dronehävittäjää ja se oli todella kova luottamuksen osoitus meille, mutta kokonaisuus ratkaiseen. Mukavaa perjantai iltaa Kapille ja ehkä pieni yömyssy tänään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täysin samaa mieltä Nato-jäsenyydestä sinun kanssa. Sellaista ei ole olemassakaan, kuin nato-optio, se pelkkää hämäystä pahimpaan suomettumisen aikaan. Itse muistan 79-80 aikana ollessani Rukissa, kun meistä 99% oli sitä mieltä, että YYA-sopimuksella pyyhitään berberiä, ja olisimme jopa kääntyneet valtiovaltaa vastaan, jos olisimme joutuneet länsimaita vastaan, asia oli kristallin kirkas kaikille. Nato olisi meille paras ja varmin vaihtoehto, muuten olemme "ei-kenenkään-maa" ja molemmat vahvat osapuolet käyttäisi meitä mennen tullen. Pelkästään jos nyt katsotaan, että mitä venäjä on tehnyt ei-natomailleen naapurissaan, Suomi taitaa olla ainoa, minne eivät ole hyökänneet/härinneet/häiritse jatkuvasti. Koivisto teki hienon teon, kun julisti Pariisin sopimuksen mitättömäksi ja se söi venäläisiä pahasti, mutta viisas teko, meidän aseistus parantunut siitä lähtien jo todella hyvälle tasolle. Ei ihme, että venäläiset parkaisi, kun kuulivat, että USA möi meille paljon tarkemmat raketinheitinjärjestelmät, ja ne on todella käsittämättömän tarkkoja ja tuhovoima uskomattoman hyvä. Nyt vielä maailman paras hävittäjä F-35, tästä sen verran perillä, että ilmailuaharrastaneena monta hävittäjälentäjä tuttua ja kaikki on samaa mieltä, se on paras ja venäjä tai kiina ei ole päässyt lähellekään samaa ja niiden järjestelmät vastaa jo AWACS sodanjohtojärjestelmää. Niissä on enemmän ohjelmoitua tietoa, kuin avaruussukkuloissa oli. Ei ihme, että Norja, Tanska, Sveitsi jne jne valitsi ne. Asiaa kuvaa hyvin ko. koneiden tilausmäärä: F-35 3600 kpl tilauksessa, Hornet 180, Rafaele 220, Grippen 82. Niin kauan, kuin meillä on tuo itäpasko naapurina, niin paras mahdollinen puolustus meillä pitää olla ja nyt meiltä puuttuu enää liittyminen Natoon. Tiesitkä muuten, että jo pari vuotta sitten Patria sai F-35 hävittäjien huollon koko Scandinaviassa ja myös ohjusjärjestelmien huolto on Suomella ja Norjalaisilla 50/50. Toisaalta luottamusta Suomeen kuvastaa se, että Hornet tarjosi Suomeen ensimmäisenä ulkomaan myös uusinta dronehävittäjää ja se oli todella kova luottamuksen osoitus meille, mutta kokonaisuus ratkaiseen. Mukavaa perjantai iltaa Kapille ja ehkä pieni yömyssy tänään.

        Pieni tarkennus F-35 hävittäjien järjestelmä vastaa AWACS koneiden järjestelmää ja taistelun johtamista. Niillä voidaan seurata yöllä, pilviverhoissa ja pitkältä matkalta mm maajoukkojen liikeet, jopa komppanian tarkkuudella, puhumattakaan kaikkia tutkia käyttävät yksiköt, tykistö, ohjukset jne jne ja sitten hiljaisesti ja huomaamatta hoitamaan ne pois pelistä. Tälle palstan "PotilasSotilaalle" lusikkahaarukka on high tech varuste..


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täysin samaa mieltä Nato-jäsenyydestä sinun kanssa. Sellaista ei ole olemassakaan, kuin nato-optio, se pelkkää hämäystä pahimpaan suomettumisen aikaan. Itse muistan 79-80 aikana ollessani Rukissa, kun meistä 99% oli sitä mieltä, että YYA-sopimuksella pyyhitään berberiä, ja olisimme jopa kääntyneet valtiovaltaa vastaan, jos olisimme joutuneet länsimaita vastaan, asia oli kristallin kirkas kaikille. Nato olisi meille paras ja varmin vaihtoehto, muuten olemme "ei-kenenkään-maa" ja molemmat vahvat osapuolet käyttäisi meitä mennen tullen. Pelkästään jos nyt katsotaan, että mitä venäjä on tehnyt ei-natomailleen naapurissaan, Suomi taitaa olla ainoa, minne eivät ole hyökänneet/härinneet/häiritse jatkuvasti. Koivisto teki hienon teon, kun julisti Pariisin sopimuksen mitättömäksi ja se söi venäläisiä pahasti, mutta viisas teko, meidän aseistus parantunut siitä lähtien jo todella hyvälle tasolle. Ei ihme, että venäläiset parkaisi, kun kuulivat, että USA möi meille paljon tarkemmat raketinheitinjärjestelmät, ja ne on todella käsittämättömän tarkkoja ja tuhovoima uskomattoman hyvä. Nyt vielä maailman paras hävittäjä F-35, tästä sen verran perillä, että ilmailuaharrastaneena monta hävittäjälentäjä tuttua ja kaikki on samaa mieltä, se on paras ja venäjä tai kiina ei ole päässyt lähellekään samaa ja niiden järjestelmät vastaa jo AWACS sodanjohtojärjestelmää. Niissä on enemmän ohjelmoitua tietoa, kuin avaruussukkuloissa oli. Ei ihme, että Norja, Tanska, Sveitsi jne jne valitsi ne. Asiaa kuvaa hyvin ko. koneiden tilausmäärä: F-35 3600 kpl tilauksessa, Hornet 180, Rafaele 220, Grippen 82. Niin kauan, kuin meillä on tuo itäpasko naapurina, niin paras mahdollinen puolustus meillä pitää olla ja nyt meiltä puuttuu enää liittyminen Natoon. Tiesitkä muuten, että jo pari vuotta sitten Patria sai F-35 hävittäjien huollon koko Scandinaviassa ja myös ohjusjärjestelmien huolto on Suomella ja Norjalaisilla 50/50. Toisaalta luottamusta Suomeen kuvastaa se, että Hornet tarjosi Suomeen ensimmäisenä ulkomaan myös uusinta dronehävittäjää ja se oli todella kova luottamuksen osoitus meille, mutta kokonaisuus ratkaiseen. Mukavaa perjantai iltaa Kapille ja ehkä pieni yömyssy tänään.

        Sinulla on todella suuri tietoisuus noista hävittäjäasioista! Suorastaan hämmästyttävä, jos et ole ilmavoimien upseerina palvellut. Vaikka aikoinaan palvelin ns. kapiaisena ja edelleen olen mukana evp-toiminnoissa, minulla ei ole noista asioista tuollaista tietoisuutta.

        Mikä sitten tuleekaan olemaan se hankittava hävittäjä, sitähän ei ole vielä päätetty tai ei ole ainakaan sitä julkisuuteen ilmoitettu. Kymmenen miljardia euroa on ilmoitettu hankinnan hinnaksi. Valtava summa, mutta tarpeellinen, jos aiomme pitää omat puolustusvoimamme uskottavana pelotteena meitä mahdollisesti uhkaaville. Nato-jäsenyytemme varmaan voisi tuota summaa pienentää eli Natoon turvautuen hävittäjiä hankittaisiin vähemmän. Mutta olisiko se sittenkään paras vaihtoehto? Nato-jäsenyytemme kannalla olen ollut lähes varauksitta, mutta alkanen kallistua samalle kannalle kuin kantansa vaihtanut kenraali Hägglundkin, eli tärkeintä on pitää omat puolustusvoimamme maanpuolustuskyvyssään uskottavana.

        Kiitoksia hyvästä viestistäsi ja tässä jo pientä yömyssyä - vasta viinilasillisen - nautittuani toivottelen vain oikein hyvää viikonloppua Sinullekin!


      • kapi_ kirjoitti:

        Sinulla on todella suuri tietoisuus noista hävittäjäasioista! Suorastaan hämmästyttävä, jos et ole ilmavoimien upseerina palvellut. Vaikka aikoinaan palvelin ns. kapiaisena ja edelleen olen mukana evp-toiminnoissa, minulla ei ole noista asioista tuollaista tietoisuutta.

        Mikä sitten tuleekaan olemaan se hankittava hävittäjä, sitähän ei ole vielä päätetty tai ei ole ainakaan sitä julkisuuteen ilmoitettu. Kymmenen miljardia euroa on ilmoitettu hankinnan hinnaksi. Valtava summa, mutta tarpeellinen, jos aiomme pitää omat puolustusvoimamme uskottavana pelotteena meitä mahdollisesti uhkaaville. Nato-jäsenyytemme varmaan voisi tuota summaa pienentää eli Natoon turvautuen hävittäjiä hankittaisiin vähemmän. Mutta olisiko se sittenkään paras vaihtoehto? Nato-jäsenyytemme kannalla olen ollut lähes varauksitta, mutta alkanen kallistua samalle kannalle kuin kantansa vaihtanut kenraali Hägglundkin, eli tärkeintä on pitää omat puolustusvoimamme maanpuolustuskyvyssään uskottavana.

        Kiitoksia hyvästä viestistäsi ja tässä jo pientä yömyssyä - vasta viinilasillisen - nautittuani toivottelen vain oikein hyvää viikonloppua Sinullekin!

        Kuinka sattuikaan niin, että heti tuon laitettuani tv:ssa Marja Sannikan aiheena oli tuo esille ottamani hävittäjähankinta. Haastateltavinaan puolustusministeri Kaikkonen ja entinen ilmatorjunnan tarkastaja eversti evp Ahti Lappi. Kovin erilaiset näkemykset heillä oli tuon hävittäjähankinnan tarpeellisuudesta tuossa mittakaavassa.

        Ahti Lappi ilmatorjuntamiehenä oli ymmärrettävästi sitä mieltä, että pitäisi panostaa enemmän ilmatorjuntaan ohjuksineen, lennokkeineen ja kaikkine nykyisine mahdollisuuksineen. Hän piti hävittäjien merkitystä varsin vähäisenä maanpuolustuksen kannalta. Puolustusministeri Kaikkonen ei Ahti Lapin näkemyksiä sinänsä kiistänyt, mutta puolusti kuitenkin hävittäjähankinnan ensisijaisuutta. Tosin sille vahvoja perusteita esittämättä, eli puolustusministeri tukeutunee näkemykseen, joka on syntynyt puolustusvoimissa ja siinä vahvana vaikuttajana on tietysti ollut ilmavoimamme, jonka nykyinen hävittäjäkanta on kiistämättä vanhentumassa.

        Eipä minun asiantuntemukseni riitä noiden kahden näkemyksien paremmuuden arviointiin, mutta niin mielenkiintoinen tuo ohjelma oli, että sai minutkin - tällaisen vanhuksen - entistä enemmän ajattelemaan tuota asiaa. Ei kuitenkaan enää tänä iltana, vaan edessäni on jo toinen viinilasillinen ja sen nautittuani ehkä vielä pieni tujaus jotain vahvempaa ja sitten vain iltapesuille, pyjamaan ja vuoteeseen. Joten Öitä tämän mahdollisesti lukeville!


    • Anonyymi

      Vaikka tässä ei nyt ollakaan kantahenkilöstöön koskaan kuuluttu, niin paljon on korkealle edenneitä upseereita tullut monien harrastusten kautta tutuiksi. On tullut prikaatinkenraaleita ja montaa everstiä haastateltua ja kyseltyä yhteistyökuvioista. Sanovat kaikki kuin yhteen ääneen, että heillä on sama kanta kuin maamme kaikilla kenraaleilla on.
      He eivät kerro kuten tuossa yllä yksi "sotilas": "Ihan terve ainakin minä olen omasta mielestäni ja voin erittäin hyvin." - heidän ei sellaista itse tarvitse sanoa, koska sen jo muut tietävät.

    • Katsoin juuri päättyneen tv:n ykkösaamun, jossa haastateltavana oli kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo. Kyllähän Petterillä on jo pitkäaikainen kokemus politiikasta ja runsaasti kokemuksen muokkaamia mielipiteitä, joita toi sujuvasti esille, kun hänellä on sana hallussa.

      En mene kuulemani yksityiskohtiin kovin paljon, mutta selväksi Petteri teki sen, että haluaa jatkaa kokoomuksen johdossa ja viedä puolueensa vaalivoittoon (ja tietenkin itsensä pääministeriksi, vaikkei hän sitä korostanut).

      Orpo sanoi, että kokoomuksen listoilla ei ole sellaista puoluetta, jonka kanssa he eivät halua mennä samaan hallitukseen. Ilmeisesti eräiden puolueiden kokoomusjohtoiseen hallitukseen päästäkseen täytyy kuitenkin muuttua paljon nykyisestään. Kuultiin ohessa persujen Riikka Purran puhe, jossa hän vaati täyttä sulkua sosiaaliselle maahanmuutolle. Orpo oli asiasta täysin eri mieltä. Keskustan Annika Saarikon linjan valtiovarainministerinä Orpo lyttäsi täysin.

      Demareita ja vihreitä Orpo ei käsitellyt juuri ollenkaan, ei liioin vasureita. Onko siis niin, että noilla puolueilla olisi hallitukseen pääsyyn paremmat mahdollisuudet kuin kepulla ja persuilla?;)) No, kyllähän Petteri lopuksi antoi mahdollisuuksia kepullekin, jos puolue palaa vanhoihin talouskurisääntöihin.

      • Anonyymi

        Lähinnä työperäistä maahanmuuttoa Orpo kannattaa. Meillä huutava pula työntekijöistä. Väestö vanhenee omasta takaa ei tarpeeksi tekijöitä. Meillä paljon työikäisiä ja kykyisiä jotka mieluummin loisii työttömyyskorvauksilla. Niiden alentamista Orpo vaati.


      • SOTILAShuipulta

        Orpo on politiikan tyhjäpää, jolla ei isänmaalle ole mitään merkityksellistä annettavaa.
        2015 oli tekemisen paikka sisäministerinä vaan ei ollut rahkeita rajan sulkemiseen.


    • Anonyymi

      Kapin päteviä kirjoitustaitoja kuvaa se, että tämä kirjoitus on jo nyt levinnyt muiden toimesta muille palstoille täällä

      En katso Orpon puheita, kokoomuksen pitäisi erottaa hänet kuin Soini js Sipiläkin on potkittu pellolle

      Kokoomuksessa ei ole mitään rihtniemeläisyyttä, puolue on pelkkä turhisjoukko liirum laarumeineen

      Bidenin Afganistanin kriisi sotkee EUn ei USAta

      Extaistolaisen Juso - demarin valinta EUn johtoon Saksassa, tulonjakounionin ja vihreiden kannattajan, sotkee Eurooppaa lisää USAn eduksi

      https://www.suomenuutiset.fi/saksan-valtiovarainministeri-olaf-scholzilta-shokkikommentti-eun-yhteinen-velka-ja-tulonsiirrot-pysyvia-keinoja/

      • Anonyymi

        Kyllä kepuloiset vastustaa kaikkea, kaada itselllesi vaan kepu/tai muu vasemmistolainen.


      • En minäkään pidä Orpoa kovin vakuuttavana, mutta on hän silti saanut puolueensa kannatuksen melkoiseen nousuun, viimeisten gallupien mukaan ainakin. Eipä se kai yksin Orpon ansiota ole. Mutta kokoomuksesta ei tällä hetkellä taida olla tarjolla häntä parempaakaan johtajaa.

        Otat tuossa esille Juha Rihtniemen. Kokoomuksen uudistajana häntä pidettiin. Kokoomuksen pj:na 1960-luvulla hän pyrki tekemään puolueestaan hallituskelpoisemman Kekkosen ja hänen kauttaan ehkä neukkujenkin mielestä. Eipä kuitenkaan onnistunut. Vaikka kokoomus saikin v. 1970 vaaleissa suuren voiton, hallituskelpoinen puolueesta tuli vasta v. 1987. Silloin kokoomus sai muodostaa hallituksen. Paavo Väyrysen, kokoomuksen pj Ilkka Suomisen ja RKP: Cristoffer Taxellin ”kassakaappisopimus” oli tullut presidentti Koiviston tietoon ja Koivisto halusi näpäyttää siitä kokoomusta niin, että antoikin hallituksen muodostajan eli pääministerin tehtävän Harri Holkerille eikä Ilkka Suomiselle.

        Minnehän sivuille niitä näytteitä kirjoitustaidoistani on levinnyt? Tämän kepupalstan lisäksi ainoastaan persujen palstalla olen ihan muutaman kerran pistäytynyt kun olen tuon ”sotilaan” profiililta nähnyt hänen sielläkin kirjoittelevan. En ole nähnyt hänen sinne laittaneen mitään kirjoituksiani vaan samalla tavalla kuin tälläkin palstalla moni siellä keskusteleva on sairaissa silmissään minuksi joutunut.


      • kapi_ kirjoitti:

        En minäkään pidä Orpoa kovin vakuuttavana, mutta on hän silti saanut puolueensa kannatuksen melkoiseen nousuun, viimeisten gallupien mukaan ainakin. Eipä se kai yksin Orpon ansiota ole. Mutta kokoomuksesta ei tällä hetkellä taida olla tarjolla häntä parempaakaan johtajaa.

        Otat tuossa esille Juha Rihtniemen. Kokoomuksen uudistajana häntä pidettiin. Kokoomuksen pj:na 1960-luvulla hän pyrki tekemään puolueestaan hallituskelpoisemman Kekkosen ja hänen kauttaan ehkä neukkujenkin mielestä. Eipä kuitenkaan onnistunut. Vaikka kokoomus saikin v. 1970 vaaleissa suuren voiton, hallituskelpoinen puolueesta tuli vasta v. 1987. Silloin kokoomus sai muodostaa hallituksen. Paavo Väyrysen, kokoomuksen pj Ilkka Suomisen ja RKP: Cristoffer Taxellin ”kassakaappisopimus” oli tullut presidentti Koiviston tietoon ja Koivisto halusi näpäyttää siitä kokoomusta niin, että antoikin hallituksen muodostajan eli pääministerin tehtävän Harri Holkerille eikä Ilkka Suomiselle.

        Minnehän sivuille niitä näytteitä kirjoitustaidoistani on levinnyt? Tämän kepupalstan lisäksi ainoastaan persujen palstalla olen ihan muutaman kerran pistäytynyt kun olen tuon ”sotilaan” profiililta nähnyt hänen sielläkin kirjoittelevan. En ole nähnyt hänen sinne laittaneen mitään kirjoituksiani vaan samalla tavalla kuin tälläkin palstalla moni siellä keskusteleva on sairaissa silmissään minuksi joutunut.

        Täydennänpä tuota eilen illalla sanomaani: Vaikka kokoomus tosiaan sai suuren voiton 1970 vaaleissa se ei kuitenkaan päässyt suurimmaksi puolueeksi:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Eduskuntavaalit_1970

        Maalaisliitto/Keskustapuolue tai SDP pysyivät suurimpana puolueena ja hallituksen muodostajina aina 1987 asti. Silloin kokoomuksesta tuli suurin ja Holkeri sai muodostaa hallituksen - tuossa hauskassa kuviossa, jonka kerroin edellä.

        Vaikka Kokoomus olisi vuoden 1970 vaaleissa päässyt suurimmaksikin, Juha Rihtniemi ei olisi hallitusta muodostanut. Hän oli jo silloin hyvin sairas ja kuoli pian, hyvin nuorena, vasta 43-vuotiaana:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Juha_Rihtniemi


    • Anonyymi

      Älä missään nimessä, energian hinta rajussa nousussa, talvea pukkaa, pidä keput lämpiminä ainakin kevääseen asti, kyllä ne sitten ehkä pärjää omillaan.

    • Anonyymi

      Minuakin on luullut häneksi! Kiitos kunnianosoituksesta.

      • Anonyymi

        Kuin myöa ja satoja kertoja, aika kunnia sentäään. Herra Kapi sentään palstan huippuja ja selkeä johtaja urallaan. Ihaillut aina Herra Kapin kirjoitusta ja ulosantia, selkeää ja miellyttävää. palstan ulostaja "s/potilas" taas päästää sairaat otokset, milloin toisesta päästään.


      • Anonyymi

        Oi oi Ossin kateutta ja katkeruutta elämässä paremmin onnistunutta kohtaan.


      • Anonyymi

        Kapilla ei pää ole mennyt sekaisin toisin kuin sinulla Ossi.


    • Anonyymi

      No nyt panit aisalle pahan! Jos et sotilasurasta puhu, niin Aisalta meni elämä!

    • Anonyymi

      Kaksi höpsähtänyttä vanhusta tuntee outoa vetoa toisiinsa..
      Ossi on selvästä väha- xlyinen ja Kapi vanhuudenhöpx

    • Anonyymi

      Hienoa, että jaksat edelleen pitää keput lämpöisinä ja vielä näin pahoina aikoina. Kaikkea hyvää viikonloppuun Herra Kapi!

    • Anonyymi

      Pidä kylmyydestä kärsivät keput lämpimänä!!!

    • Anonyymi

      Herra Kapi kärkeen!

    • Anonyymi

      Muutaman kuukauden sisällä Kepussa tapahtuu kummia ja Kapin kommetteja tarvitaan silloin.

    • Anonyymi

      Pidä vaan keput lämpöisenä edelleenkin, vielä voi kylmiä pidellä.

    • Anonyymi

      Kyllä täällä passaa hauskaa pitää, varsinkin aisa-ossia on kiva vähän kurmuuttaa, on niin tosikko ja tyhmä. Sille nauraa kaikki ja kaikkialla!

    • Anonyymi

      Nyt sitä vasta pysytäänkin täällä, kun meistä tulee Naton jäsen. Ajattele, että miten se syö palstan VKK speden sisuksia, se marinoituu katkeruudessaan!

    Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      92
      6618
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      28
      2652
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2233
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1894
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1671
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1457
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1367
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe