Kuulutko sinä joukkoon

Anonyymi

vai oletko ylpeä siitä, että et kuulu? Kumpi on huvittavampaa?

https://yle.fi/aihe/a/20-10001304

Saa myös muutoin keskustella artikkelista, mutta en odota sitä.

-flowersreally-

85

574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En oikein tiedä mikä olisi se joukko, mihin voisin kuulua. Tämä on tietysti vain omakohtainen näkemys ja jotkut muut varmaan kauempaa osaavat luokitella heidän näkökulmastaan osuvimpaan joukkoon. Enemmän vaivaa olen varmaan nähnyt sulautuakseni joukkoon kuin erottuakseni siitä.

      Punk/gootti-jutusta ensimmäinen mieleen tullut juttu oli Full Metal Jacket-leffan alku jossa merijalkaväen sotilaat tehdään samannäköisiksi, opetetaan tekemät samat temput yhdessä ja varmistetaan tavalla tai toisella, että jokainen täyttää normit eikä soraääniä kuulu. Heräsi ajatus jostakin gootti-kersantista, joka siis opettaa alokkaat kunnon gooteiksi.

    • Lähempänä punkkaria, kuuntelinhan nuorempana myös punk musiikkia, ja alkaahan punk ja pujottelija pupulla.

    • Itse pidän itseäni tavallisena ja huomaamattomana siksi, että pukeutumiseni, eikä edes ajatusmaailma liioin kellahda mihinkään suuntaan.
      Musiikkimakukin on niin leveä, ettei siitäkään saa suuntaa minne olen kallellaan.

      Kuuluminen johonkin taas tulee ehkä muuta kautta. Pidän joukkelajeista ja kuuluminen johonkin joukkueeseen on hienoa minusta. Tehdä jotain yhdessä. Ei vaan itselle, mutta siitä kuitenkin saa jotain itse.

      Sitten mitä mieltä olen jostain ääripään ihmisistä? Esimerkiksi vaikka henkeen ja vereen gootista? No ensinnäkin minusta jokainen saa olla mitä lystää...
      Mutta minulle tulee tunne väkisin, että onko ihminen epävarma itsestään, jos jotain erilaisuuttaan pitää korostaa, esimerkiksi ulkoisilla asioilla? Lävistyksillä, vaatteilla, meikeillä tai vaikka kaatamalla teurastetun eläimen verta päällensä jossain keikalla?

      Väkisin tulee sellainen sääli sellaisia kohtaan, vaikka ei kai pitäisi? Samoin säälin kuitenkin ihmisiä, jotka leikkauttavat itselleen tekorinnat, kasvojaan barbinukeksi tai vst.

      Tälläisiä ajatuksia multa irtos tästä...

      • Kyllä itsekin säälin ihmisiä minusta on hyvin outoa että lapseni kaveri sijoitettu lapsi jonka viikkoraha on 30€ viikko sosiaalista saa.
        Lapseni viikkoraha 2€ kun oon siivonnut kaikkina päivinä.
        Lisäksi anna rahaa lisää tekemällä työtä kuin lukemisesta ja kirjoittelemisesta.


      • En tiedä kumpi on säälittävämpää tekee töitä rahan eteen vai saa rahaa tekemättä työtä?


      • valtakunta kirjoitti:

        En tiedä kumpi on säälittävämpää tekee töitä rahan eteen vai saa rahaa tekemättä työtä?

        Tässä hetkessä ehkä se joka saa rahaa vasts kun tekee jotain, pitemmällä tähtäyksellä se joka saa sitä tekemättä mitään.


      • interlocutrice kirjoitti:

        Tässä hetkessä ehkä se joka saa rahaa vasts kun tekee jotain, pitemmällä tähtäyksellä se joka saa sitä tekemättä mitään.

        Niin minuakin ramaseen tuollainen hyvin paljon olin ihan kateellinen tekisi mieli sijoittaa lapset pois ihan vaan paremman tuen( koska sijoitetut vanhemmat saa kaiken tuen lapselle pyytäesssä) ja rahan saamisen vuoksi lapsille(paremmat viikkorahat)
        Sanoinkin lapselle jos meet sijoitukseen sinullekin tuollaiset rahat on mahdollisia 30€/ Viikkoraha

        Itsehän en pysty ottaa sijoitettua lasta ainoastaan kun olemme toimeentulossa. tämä on kielto listassa kävin luennolla kun mietin sijoitus vanhempana olla ja että kun perheessä on alle 3 vuotiaita. sijoitetusta lapsesta saa n. 2000€ kuukaudessa eli päivä hinta 69.54€oli tarkka ainakin täällä meillä alueella.


      • valtakunta kirjoitti:

        Niin minuakin ramaseen tuollainen hyvin paljon olin ihan kateellinen tekisi mieli sijoittaa lapset pois ihan vaan paremman tuen( koska sijoitetut vanhemmat saa kaiken tuen lapselle pyytäesssä) ja rahan saamisen vuoksi lapsille(paremmat viikkorahat)
        Sanoinkin lapselle jos meet sijoitukseen sinullekin tuollaiset rahat on mahdollisia 30€/ Viikkoraha

        Itsehän en pysty ottaa sijoitettua lasta ainoastaan kun olemme toimeentulossa. tämä on kielto listassa kävin luennolla kun mietin sijoitus vanhempana olla ja että kun perheessä on alle 3 vuotiaita. sijoitetusta lapsesta saa n. 2000€ kuukaudessa eli päivä hinta 69.54€oli tarkka ainakin täällä meillä alueella.

        Siis ei saa sijoituslapsia kun perheessä on alle 3 vuotiaita. Jäi sana kesken.

        Se kertoo hyvin ikävän paljon todellisuudesta oikeasti perheitä jotka tarvitsee apua, niille ei anneta oikeanlaista apua. Esim nyt on 3tuen muotoa lapsilta ollaan evätty 5 vuotta saanut itkeä tuen perää koti moneen kertaan syynätty kun etsitty perheoloista syytä olen tämän vuoksi pään päällä koska lapsi ollut sairaalassa tutkittumuksissa ja vieläkin oikeantuen muotoa saa itkeä kuntoutuksia heikkouksiin.

        Siinäpä on miettimistä kaikille.


      • valtakunta kirjoitti:

        Niin minuakin ramaseen tuollainen hyvin paljon olin ihan kateellinen tekisi mieli sijoittaa lapset pois ihan vaan paremman tuen( koska sijoitetut vanhemmat saa kaiken tuen lapselle pyytäesssä) ja rahan saamisen vuoksi lapsille(paremmat viikkorahat)
        Sanoinkin lapselle jos meet sijoitukseen sinullekin tuollaiset rahat on mahdollisia 30€/ Viikkoraha

        Itsehän en pysty ottaa sijoitettua lasta ainoastaan kun olemme toimeentulossa. tämä on kielto listassa kävin luennolla kun mietin sijoitus vanhempana olla ja että kun perheessä on alle 3 vuotiaita. sijoitetusta lapsesta saa n. 2000€ kuukaudessa eli päivä hinta 69.54€oli tarkka ainakin täällä meillä alueella.

        No sijoitusidea onkin lapsia varten, ei rahan tienaamista varten.

        Ja ymmärtääkseni olet itse miehesi kanssa valinnut tehdä monta lasta pienillä tuloilla. Mitä odotat muuta kun vähävaraisuutta?

        Sijoitukset omille lapsille on kuitenkin trauma omalle lapselle aina, että vaikka se on paremmin tuettua, se tarkoittaa myös sitä käytännössä, ettet kykene huoltamaan lasta. Jokin pitää uhata lapsen terveyttä tai kehitystä. Ja siitä päättää viimeimmäksi viranomaiset.


      • interlocutrice kirjoitti:

        No sijoitusidea onkin lapsia varten, ei rahan tienaamista varten.

        Ja ymmärtääkseni olet itse miehesi kanssa valinnut tehdä monta lasta pienillä tuloilla. Mitä odotat muuta kun vähävaraisuutta?

        Sijoitukset omille lapsille on kuitenkin trauma omalle lapselle aina, että vaikka se on paremmin tuettua, se tarkoittaa myös sitä käytännössä, ettet kykene huoltamaan lasta. Jokin pitää uhata lapsen terveyttä tai kehitystä. Ja siitä päättää viimeimmäksi viranomaiset.

        "Sijoitukset omille lapsille on kuitenkin trauma omalle lapselle aina, että vaikka se on paremmin tuettua, se tarkoittaa myös sitä käytännössä, ettet kykene huoltamaan lasta. Jokin pitää uhata lapsen terveyttä tai kehitystä. Ja siitä päättää viimeimmäksi viranomaiset."


        Ei tarkoita lasta pysty huoltamaan, voi pistää sijoitukseen

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ainakin-joka-viides-lasten-sijoitus-on-estettavissa-sanoo-kuntaliitto-uusi-lastensuojelulaki-pyrkii-puuttumaan-huolestuttavaan-sijoituskehitykseen/8037180#gs.bqackb


      • interlocutrice kirjoitti:

        No sijoitusidea onkin lapsia varten, ei rahan tienaamista varten.

        Ja ymmärtääkseni olet itse miehesi kanssa valinnut tehdä monta lasta pienillä tuloilla. Mitä odotat muuta kun vähävaraisuutta?

        Sijoitukset omille lapsille on kuitenkin trauma omalle lapselle aina, että vaikka se on paremmin tuettua, se tarkoittaa myös sitä käytännössä, ettet kykene huoltamaan lasta. Jokin pitää uhata lapsen terveyttä tai kehitystä. Ja siitä päättää viimeimmäksi viranomaiset.

        "No sijoitusidea onkin lapsia varten, ei rahan tienaamista varten. "

        Siltikin sitä tehdään rahan tienaamisen takia.


      • interlocutrice kirjoitti:

        No sijoitusidea onkin lapsia varten, ei rahan tienaamista varten.

        Ja ymmärtääkseni olet itse miehesi kanssa valinnut tehdä monta lasta pienillä tuloilla. Mitä odotat muuta kun vähävaraisuutta?

        Sijoitukset omille lapsille on kuitenkin trauma omalle lapselle aina, että vaikka se on paremmin tuettua, se tarkoittaa myös sitä käytännössä, ettet kykene huoltamaan lasta. Jokin pitää uhata lapsen terveyttä tai kehitystä. Ja siitä päättää viimeimmäksi viranomaiset.

        Onhan tästä tehty kannekin
        https://www.kansalaisaloite.fi/sv/initiativ/7239

        Köyhyys ei kuulu siihen että tarvitsee olla kuntouttamasta että
        Lapset pitää olla tasa-arvoisessa asiassa
        Ja saada kuntoutusta kuin lukihäiriöön jos näin koulussa koulupsykologi hakee lääkinnällistäkuntoutusta mutta evätään että koulu pitäisi riittää mutta ei riittänyt kun haettiin tukea.


      • interlocutrice kirjoitti:

        No sijoitusidea onkin lapsia varten, ei rahan tienaamista varten.

        Ja ymmärtääkseni olet itse miehesi kanssa valinnut tehdä monta lasta pienillä tuloilla. Mitä odotat muuta kun vähävaraisuutta?

        Sijoitukset omille lapsille on kuitenkin trauma omalle lapselle aina, että vaikka se on paremmin tuettua, se tarkoittaa myös sitä käytännössä, ettet kykene huoltamaan lasta. Jokin pitää uhata lapsen terveyttä tai kehitystä. Ja siitä päättää viimeimmäksi viranomaiset.

        Minusta on ongelma on siinä kuntoutusta ei anneta vaikka sitä haetaan ja tottakai lapselle voi olla parempi paikka koska sijoitetut vanhemmat on syynin alla ja kuntoutus on jatkuvasti saatavana kun pyydetään.


      • interlocutrice kirjoitti:

        No sijoitusidea onkin lapsia varten, ei rahan tienaamista varten.

        Ja ymmärtääkseni olet itse miehesi kanssa valinnut tehdä monta lasta pienillä tuloilla. Mitä odotat muuta kun vähävaraisuutta?

        Sijoitukset omille lapsille on kuitenkin trauma omalle lapselle aina, että vaikka se on paremmin tuettua, se tarkoittaa myös sitä käytännössä, ettet kykene huoltamaan lasta. Jokin pitää uhata lapsen terveyttä tai kehitystä. Ja siitä päättää viimeimmäksi viranomaiset.

        "Ja ymmärtääkseni olet itse miehesi kanssa valinnut tehdä monta lasta pienillä tuloilla. Mitä odotat muuta kun vähävaraisuutta? "

        Niinpä vähävaraisuus ei ole este vaan ettei saa perusoikeuksien mukaan kuntoutusta lapsen kehityksen pitämiseksi ajantasalla.


      • interlocutrice kirjoitti:

        No sijoitusidea onkin lapsia varten, ei rahan tienaamista varten.

        Ja ymmärtääkseni olet itse miehesi kanssa valinnut tehdä monta lasta pienillä tuloilla. Mitä odotat muuta kun vähävaraisuutta?

        Sijoitukset omille lapsille on kuitenkin trauma omalle lapselle aina, että vaikka se on paremmin tuettua, se tarkoittaa myös sitä käytännössä, ettet kykene huoltamaan lasta. Jokin pitää uhata lapsen terveyttä tai kehitystä. Ja siitä päättää viimeimmäksi viranomaiset.

        Se että tuen takia joutuu taistelemaan .
        Se on hyvin väärin vähävaraista kohden se on täysin henkisesti aikaa vievää. Keskituloinenkaan ei pysty hoitamaan tämmöistä ja varmasti suurin osa sijoitustenlapsista on keskituloisten vanhempien.

        Vika ei ole vanhemassa vaan tuen saamisen vaikeudessa.


      • interlocutrice kirjoitti:

        No sijoitusidea onkin lapsia varten, ei rahan tienaamista varten.

        Ja ymmärtääkseni olet itse miehesi kanssa valinnut tehdä monta lasta pienillä tuloilla. Mitä odotat muuta kun vähävaraisuutta?

        Sijoitukset omille lapsille on kuitenkin trauma omalle lapselle aina, että vaikka se on paremmin tuettua, se tarkoittaa myös sitä käytännössä, ettet kykene huoltamaan lasta. Jokin pitää uhata lapsen terveyttä tai kehitystä. Ja siitä päättää viimeimmäksi viranomaiset.

        Minä itselin voisin ottaa 30€ vko rahan. 😁
        Mennä itsekin sijoitukseen.


      • interlocutrice kirjoitti:

        No sijoitusidea onkin lapsia varten, ei rahan tienaamista varten.

        Ja ymmärtääkseni olet itse miehesi kanssa valinnut tehdä monta lasta pienillä tuloilla. Mitä odotat muuta kun vähävaraisuutta?

        Sijoitukset omille lapsille on kuitenkin trauma omalle lapselle aina, että vaikka se on paremmin tuettua, se tarkoittaa myös sitä käytännössä, ettet kykene huoltamaan lasta. Jokin pitää uhata lapsen terveyttä tai kehitystä. Ja siitä päättää viimeimmäksi viranomaiset.

        Jos lapsi haluaa sijoitukseen tottakai pistän sen. Trauma tulee vain asenteesta kun ei ymmärrä miksi vasten tahtoisesti.
        Lukivaikeuden hoidattomuus aiheuttaa masennusta yläluokilla ja työttömyyttä aikuisena.


      • interlocutrice kirjoitti:

        No sijoitusidea onkin lapsia varten, ei rahan tienaamista varten.

        Ja ymmärtääkseni olet itse miehesi kanssa valinnut tehdä monta lasta pienillä tuloilla. Mitä odotat muuta kun vähävaraisuutta?

        Sijoitukset omille lapsille on kuitenkin trauma omalle lapselle aina, että vaikka se on paremmin tuettua, se tarkoittaa myös sitä käytännössä, ettet kykene huoltamaan lasta. Jokin pitää uhata lapsen terveyttä tai kehitystä. Ja siitä päättää viimeimmäksi viranomaiset.

        Ensimäisekseen tiedän kuntoutusten auttavan erityisvaikeuteen ja on hyvä saada ohjausta ajanmukaista. Helpottaa suuresti eri nivel vaiheiden kuntoutus. Se että en ole asiajantuntia vanhempana tarvin ohjeita näihin, joten voin toteuttaa kuntoutusta vaikka itsenäisesti.


      • interlocutrice kirjoitti:

        No sijoitusidea onkin lapsia varten, ei rahan tienaamista varten.

        Ja ymmärtääkseni olet itse miehesi kanssa valinnut tehdä monta lasta pienillä tuloilla. Mitä odotat muuta kun vähävaraisuutta?

        Sijoitukset omille lapsille on kuitenkin trauma omalle lapselle aina, että vaikka se on paremmin tuettua, se tarkoittaa myös sitä käytännössä, ettet kykene huoltamaan lasta. Jokin pitää uhata lapsen terveyttä tai kehitystä. Ja siitä päättää viimeimmäksi viranomaiset.

        On ymmärretävä että vanhemmalla on oltava olla pois työstä vuoden se on ehto. Itse olen joka vuosi pois töistä vain lapsien takia että kyllä se on työtä kuin omien lapsien hoitaminen vaan omista lapsista ei makseta rahaa.


        "Ei voi ajatella, että tämä on pelkästään sydämellä tehtävää työtä."

        https://yle.fi/uutiset/3-6765201


      • valtakunta kirjoitti:

        On ymmärretävä että vanhemmalla on oltava olla pois työstä vuoden se on ehto. Itse olen joka vuosi pois töistä vain lapsien takia että kyllä se on työtä kuin omien lapsien hoitaminen vaan omista lapsista ei makseta rahaa.


        "Ei voi ajatella, että tämä on pelkästään sydämellä tehtävää työtä."

        https://yle.fi/uutiset/3-6765201

        No onpas sinulta tullut paljon luettavaa.

        Mutta tosiaan noi kaikki tukimuodot yms. on varmaan monen mutkan takana. En epäile yhtään.

        Mutta lähtökohtaisesti itse olette valinneet sen, että teillä on monta muksua ja yhteiskunta auttaa sen mukaan mitä pystyy teitäkin. Kuitenkaan kaikkeen ei yhteiskuntakaan kykene ja toisaalta alueellisesti on varmaan eroja kummasti, miten mikäkin kunta voi kaikenlaista tukea järjestää. Niille se lopullinen vastuu jää kuitenkin.

        Mutta jos ihmiset ajaa itsensä tilanteeseen, että on todella vaikeaa, niin ei kaikkea yhteiskuntakaan voi auttaa. Minulla on sellainen käsitys, että aika perusjuttuja sosiaaliväki hoitaa. Että lapsella on katto pään päällä, ruokaa ja että koulunkäynti onnistuu. Vanhemmat voi itse tehdä lastensuojeluilmoituksen, tai ulkopuolinen, mutta sen voi tehdä esimerkiksi koulukin, jos tietyt ehdot täyttyy. Sitten mietitään sijoitusta, joka myös voi olla joko ns. avoin tai määrätty. Sekin varmaan menee kuntakohtaisesti...

        Ja sijoituskodit ja paikat taas edellyttää tietynlaista koulutusta/perehdytystä ainakin, ennenkuin joku kunnan sosiaalitoimisto hyväksyy sijoituspaikaksi. Lisäksi tilat, olosuhteet vaikuttaa myös valintaan. Tuskin kovin helpolla pääsee sijoituskodiksi.


      • interlocutrice kirjoitti:

        No onpas sinulta tullut paljon luettavaa.

        Mutta tosiaan noi kaikki tukimuodot yms. on varmaan monen mutkan takana. En epäile yhtään.

        Mutta lähtökohtaisesti itse olette valinneet sen, että teillä on monta muksua ja yhteiskunta auttaa sen mukaan mitä pystyy teitäkin. Kuitenkaan kaikkeen ei yhteiskuntakaan kykene ja toisaalta alueellisesti on varmaan eroja kummasti, miten mikäkin kunta voi kaikenlaista tukea järjestää. Niille se lopullinen vastuu jää kuitenkin.

        Mutta jos ihmiset ajaa itsensä tilanteeseen, että on todella vaikeaa, niin ei kaikkea yhteiskuntakaan voi auttaa. Minulla on sellainen käsitys, että aika perusjuttuja sosiaaliväki hoitaa. Että lapsella on katto pään päällä, ruokaa ja että koulunkäynti onnistuu. Vanhemmat voi itse tehdä lastensuojeluilmoituksen, tai ulkopuolinen, mutta sen voi tehdä esimerkiksi koulukin, jos tietyt ehdot täyttyy. Sitten mietitään sijoitusta, joka myös voi olla joko ns. avoin tai määrätty. Sekin varmaan menee kuntakohtaisesti...

        Ja sijoituskodit ja paikat taas edellyttää tietynlaista koulutusta/perehdytystä ainakin, ennenkuin joku kunnan sosiaalitoimisto hyväksyy sijoituspaikaksi. Lisäksi tilat, olosuhteet vaikuttaa myös valintaan. Tuskin kovin helpolla pääsee sijoituskodiksi.

        Tuota annan nuo ehdot tähän.😁
        Kyllä minä kävin tämän läpi.
        https://aijaa.com/tQ0Pp7


      • interlocutrice kirjoitti:

        No onpas sinulta tullut paljon luettavaa.

        Mutta tosiaan noi kaikki tukimuodot yms. on varmaan monen mutkan takana. En epäile yhtään.

        Mutta lähtökohtaisesti itse olette valinneet sen, että teillä on monta muksua ja yhteiskunta auttaa sen mukaan mitä pystyy teitäkin. Kuitenkaan kaikkeen ei yhteiskuntakaan kykene ja toisaalta alueellisesti on varmaan eroja kummasti, miten mikäkin kunta voi kaikenlaista tukea järjestää. Niille se lopullinen vastuu jää kuitenkin.

        Mutta jos ihmiset ajaa itsensä tilanteeseen, että on todella vaikeaa, niin ei kaikkea yhteiskuntakaan voi auttaa. Minulla on sellainen käsitys, että aika perusjuttuja sosiaaliväki hoitaa. Että lapsella on katto pään päällä, ruokaa ja että koulunkäynti onnistuu. Vanhemmat voi itse tehdä lastensuojeluilmoituksen, tai ulkopuolinen, mutta sen voi tehdä esimerkiksi koulukin, jos tietyt ehdot täyttyy. Sitten mietitään sijoitusta, joka myös voi olla joko ns. avoin tai määrätty. Sekin varmaan menee kuntakohtaisesti...

        Ja sijoituskodit ja paikat taas edellyttää tietynlaista koulutusta/perehdytystä ainakin, ennenkuin joku kunnan sosiaalitoimisto hyväksyy sijoituspaikaksi. Lisäksi tilat, olosuhteet vaikuttaa myös valintaan. Tuskin kovin helpolla pääsee sijoituskodiksi.

        Tässä on se miten toimitaan sit😁

        https://aijaa.com/KsEjYS


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Onhan tästä tehty kannekin
        https://www.kansalaisaloite.fi/sv/initiativ/7239

        Köyhyys ei kuulu siihen että tarvitsee olla kuntouttamasta että
        Lapset pitää olla tasa-arvoisessa asiassa
        Ja saada kuntoutusta kuin lukihäiriöön jos näin koulussa koulupsykologi hakee lääkinnällistäkuntoutusta mutta evätään että koulu pitäisi riittää mutta ei riittänyt kun haettiin tukea.

        Lääkinnällinen kuntous ei auta lukihäriöön, siksi sitä ei saa. Onneksi ei tuhlata verovaroja. Lukihäiriöön auttaa lukeminen.

        Monet vanhemmat hakevat lapselleen huostaanottoa itse, koska eivät jaksa tai eivät ole kiinnostuneita hoitamaan lasta itse.

        Muista kirjoituksistasi päätellen koko elämäsi pyörii lastesi ympärillä eikä sille ole mitään muuta merkitystä. Elät lastesi kautta ja tämä kuormittaa lapsiasi kovin paljon.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        "Ja ymmärtääkseni olet itse miehesi kanssa valinnut tehdä monta lasta pienillä tuloilla. Mitä odotat muuta kun vähävaraisuutta? "

        Niinpä vähävaraisuus ei ole este vaan ettei saa perusoikeuksien mukaan kuntoutusta lapsen kehityksen pitämiseksi ajantasalla.

        Etkö ymmärrä, että lapsesi kehittyy kuten kehittyy. Vaikka hänellä on lukihäiriö, se ei estä elämästä täysipainoisesti etkä sinä päätä milloin lapsesi kehitys on ajantasalla, vaan sen päättävät alan asiantuntijat. Muutenhan joutuisimme ottamaan miljardeja lisää velkaa, että lapset saataisiin pomppimaan juuri sellaiseen kuntoutukseen kun vanhemmat haluavat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lääkinnällinen kuntous ei auta lukihäriöön, siksi sitä ei saa. Onneksi ei tuhlata verovaroja. Lukihäiriöön auttaa lukeminen.

        Monet vanhemmat hakevat lapselleen huostaanottoa itse, koska eivät jaksa tai eivät ole kiinnostuneita hoitamaan lasta itse.

        Muista kirjoituksistasi päätellen koko elämäsi pyörii lastesi ympärillä eikä sille ole mitään muuta merkitystä. Elät lastesi kautta ja tämä kuormittaa lapsiasi kovin paljon.

        https://www.lukihairio.fi/mista-apua/


        "Kuntoutus
        Kuntoutuksen tavoite on vahvistaa yksilön omia selviytymiskeinoja ja edistää yhdenvertaisia mahdollisuuksia muiden kanssa. Suomessa kuntoutus on hajautunut monen eri toimijan vastuulle. Erityisopetuksen on katsottu vastaavan paljolti oppimisvaikeuksiin liittyvästä tuen ja kuntoutuksen tarpeesta perusopetuksessa ja toisella asteella. Sen sijaan aikuisten kehitykselliset luki- ja muut oppimisvaikeudet yksinään oikeuttavat harvoin yhteiskunnan tarjoamaan kuntoutukseen.
        Neuvoja kuntoutusvaihtoehdoista
        Neuvoja ja ohjeita kuntoutusvaihtoehdoista ja kuntoutuksen hakemisesta saa muun muassa näistä paikoista:
        Terveyskeskuksesta
        Kelan toimistosta
        Työterveyshuollosta
        Omalta työeläkevakuuttajalta
        Työvoimatoimistosta"


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lääkinnällinen kuntous ei auta lukihäriöön, siksi sitä ei saa. Onneksi ei tuhlata verovaroja. Lukihäiriöön auttaa lukeminen.

        Monet vanhemmat hakevat lapselleen huostaanottoa itse, koska eivät jaksa tai eivät ole kiinnostuneita hoitamaan lasta itse.

        Muista kirjoituksistasi päätellen koko elämäsi pyörii lastesi ympärillä eikä sille ole mitään muuta merkitystä. Elät lastesi kautta ja tämä kuormittaa lapsiasi kovin paljon.

        Se on koulupsykologi joka laittoi lähetteen ja lapseni on lukenut kirjoja päivittäin, joten se ei ole auttanut.
        Joten tarvitsee tukikeinoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkö ymmärrä, että lapsesi kehittyy kuten kehittyy. Vaikka hänellä on lukihäiriö, se ei estä elämästä täysipainoisesti etkä sinä päätä milloin lapsesi kehitys on ajantasalla, vaan sen päättävät alan asiantuntijat. Muutenhan joutuisimme ottamaan miljardeja lisää velkaa, että lapset saataisiin pomppimaan juuri sellaiseen kuntoutukseen kun vanhemmat haluavat.

        Sinä et ymmärrä. KOULUPSYKOLOGI laittoi lähetteen omien tutkimuksien pohjalta.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Se on koulupsykologi joka laittoi lähetteen ja lapseni on lukenut kirjoja päivittäin, joten se ei ole auttanut.
        Joten tarvitsee tukikeinoja.

        Ymmärrättekö te mitä on punk ja mitä gootti?


      • valtakunta kirjoitti:

        Tässä on se miten toimitaan sit😁

        https://aijaa.com/KsEjYS

        Joo, selkeesti ei ole ihan läpihuutojuttu. Ja varmaan usean oman lapsen omaava perhe ei kovin helpolla saa tuollaista sijaisperhepaikkaa itselleen, jos ei sitten ole hyvät tilat, toimeentulo jne. Veikkaan, että aika stressitön paikka pitää saada sijoituslapsille ja siinä on vielä se, että he eivät aina kovin hyvin voi...saattaa tulla uhkaavia tilanteita jos on monta lasta samassa osoitteessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkö ymmärrä, että lapsesi kehittyy kuten kehittyy. Vaikka hänellä on lukihäiriö, se ei estä elämästä täysipainoisesti etkä sinä päätä milloin lapsesi kehitys on ajantasalla, vaan sen päättävät alan asiantuntijat. Muutenhan joutuisimme ottamaan miljardeja lisää velkaa, että lapset saataisiin pomppimaan juuri sellaiseen kuntoutukseen kun vanhemmat haluavat.

        Lue kirjasta
        Laaja-alaiset oppimisvaikeudet

        Vesa Närhi
        Heikki Seppälä
        Pekka Kuikka

        "Joidenkin koulu menee huonosti

        Koulu tunnistaa huonosti menestyvät oppilaat melko hyvin, yleensä heti alaluokilla, mutta suomalaisen peruskoulun erityisopetusjärjestelmä on toisaalta ollut tehokas. Vuonna 2008 oli yli 47 000 peruskoululaista siirrettynä erityisopetukseen, mikä tarkoittaa 8,4 prosenttia peruskoulun oppilasmää- rästä (Tilastokeskus, 2008). Joka kymmenes heistä oli kehitysvammainen. Joka viidennen erityisopetuspäätöksen syynä olivat kielen kehityksen häiri- östä (dysfasiasta) johtuvat oppimisen vaikeudet. Erilaisia neurologisperäisiä oppimisen vaikeuksia oli samoin joka viidennellä. Joka kahdeksannen erityisopetuspäätöksen ensisijaisena syynä olivat sopeutumisvaikeudet ja tunne-elämän häiriöt. Yli 10 000 oppilaan erityisopetuksen taustalla oli "muu syy".

        Osa-aikaisessa erityisopetuksessa oli samaan aikaan yli 126 000 peruskoululaista, 22,1 prosenttia kaikista oppilaista. Lukivaikeudet, matematiikan tai vieraan kielen oppimisen vaikeudet tai "muut vaikeudet oppimisessa tai muu syy" olivat syynä osa-aikaiseen erityisopetukseen yhteensä neljässä tapauksessa viidestä.

        Näillä järjestelyillä käytännössä kaikki oppilaat onnistuvat saamaan peruskoulun päättötodistuksen. Se, mitä päättötodistus kertoo nuoren valmiuksista kohdata nivelvaihe peruskoulusta eteenpäin, on jo hankalampi kysymys. Ei ole tietoa siitä, miten monessa tapauksessa on kyetty erityisopetuksen keinoin poistamaan tai korjaamaan oppimisvaikeuksien tai psyykkisen rikkinäisyyden aiheuttamia oppimisen ja toimintakyvyn rajoituksia.
        19
        Monessa tapauksessa näin on varmaan tapahtunut, erityisesti jos lukemisen, kirjoittamisen tai matematiikan oppimiseen on päästy vaikuttamaan riittä- vän intensiivisesti ja riittävän varhaisessa vaiheessa. Mutta miltä näyttävät niiden nuorten mahdollisuudet selviytyä nivelvaiheen kehitystehtävistä, joiden oppimisen esteet ovat laaja-alaisia ja vaikeasti paikannettavissa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrättekö te mitä on punk ja mitä gootti?

        Teititteletkö Valtakuntaa, vai tarkoitatko myös minua?

        Itse kyllä tiedän mitä noi tarkoittavat, eikä tämä Valtakunnan kirjoittama juttu kuulukkaan niihin millään tapaa....


      • valtakunta kirjoitti:

        Lue kirjasta
        Laaja-alaiset oppimisvaikeudet

        Vesa Närhi
        Heikki Seppälä
        Pekka Kuikka

        "Joidenkin koulu menee huonosti

        Koulu tunnistaa huonosti menestyvät oppilaat melko hyvin, yleensä heti alaluokilla, mutta suomalaisen peruskoulun erityisopetusjärjestelmä on toisaalta ollut tehokas. Vuonna 2008 oli yli 47 000 peruskoululaista siirrettynä erityisopetukseen, mikä tarkoittaa 8,4 prosenttia peruskoulun oppilasmää- rästä (Tilastokeskus, 2008). Joka kymmenes heistä oli kehitysvammainen. Joka viidennen erityisopetuspäätöksen syynä olivat kielen kehityksen häiri- östä (dysfasiasta) johtuvat oppimisen vaikeudet. Erilaisia neurologisperäisiä oppimisen vaikeuksia oli samoin joka viidennellä. Joka kahdeksannen erityisopetuspäätöksen ensisijaisena syynä olivat sopeutumisvaikeudet ja tunne-elämän häiriöt. Yli 10 000 oppilaan erityisopetuksen taustalla oli "muu syy".

        Osa-aikaisessa erityisopetuksessa oli samaan aikaan yli 126 000 peruskoululaista, 22,1 prosenttia kaikista oppilaista. Lukivaikeudet, matematiikan tai vieraan kielen oppimisen vaikeudet tai "muut vaikeudet oppimisessa tai muu syy" olivat syynä osa-aikaiseen erityisopetukseen yhteensä neljässä tapauksessa viidestä.

        Näillä järjestelyillä käytännössä kaikki oppilaat onnistuvat saamaan peruskoulun päättötodistuksen. Se, mitä päättötodistus kertoo nuoren valmiuksista kohdata nivelvaihe peruskoulusta eteenpäin, on jo hankalampi kysymys. Ei ole tietoa siitä, miten monessa tapauksessa on kyetty erityisopetuksen keinoin poistamaan tai korjaamaan oppimisvaikeuksien tai psyykkisen rikkinäisyyden aiheuttamia oppimisen ja toimintakyvyn rajoituksia.
        19
        Monessa tapauksessa näin on varmaan tapahtunut, erityisesti jos lukemisen, kirjoittamisen tai matematiikan oppimiseen on päästy vaikuttamaan riittä- vän intensiivisesti ja riittävän varhaisessa vaiheessa. Mutta miltä näyttävät niiden nuorten mahdollisuudet selviytyä nivelvaiheen kehitystehtävistä, joiden oppimisen esteet ovat laaja-alaisia ja vaikeasti paikannettavissa?

        Jatkuu
        "Niilo Mäki Instituutin ja Kehitysvammaliiton yhteistyönä toteuttamassa Laaja-alaisiin oppimisvaikeuksiin liittyvän syrjäytymisen ehkäisy -projektissa (2003–2006) tutkittiin peruskoulun 8-luokkalaisten koulumenestystä. Kiinnostuksen kohteina olivat koulussa heikosti menestyvät oppilaat, joista kerättiin tietoa niin psykologisilla testeillä kuin lomakekyselyillä- kin. Tämän lisäksi projektin asiantuntijat tapasivat useita kertoja projektiin osallistuneiden koulujen opettajia ja erityisopettajia, joiden kanssa pohdittiin huolta herättäneiden oppilaiden koulusuoriutumisen ongelmia kaikessa monimuotoisuudessaan. Haluttiin muodostaa käsitys siitä, millaista on koulussa huonosti menestyvien oppilaiden koulunkäynti ja miten suomalaisessa yläkoulussa heihin suhtaudutaan.

        Näissä konsultaatiotapaamisissa muodostunut kuva siitä, mikä kaikki oli vaikeata heikoimmin menestyneiden oppilaiden oppimisessa ja koulunkäynnissä, oli kaikessa monimuotoisuudessaan hämmentävä. Puheena olleet oppilaat olivat tapaamisten aikaan peruskoulun kahdeksannella luokalla ja peruskoulun päättymiseen oli jäljellä vähän yli vuosi. Kun keskustelujen tallennuksista kaivettiin esille kaikki ne oppimisen ja suoriutumisen esteet, joihin nuoret törmäsivät opintiellään, ei voinut olla ihmettelemättä, mitä edellytyksiä heillä mahtoi olla selviytyä peruskoulun jälkeisistä kehitystehtävistään:


        – Puheena olleet oppilaat olivat kaikki yleisopetuksessa. Heidän lukuaineiden keskiarvonsa oli /-6, ja suurimmalla osalla oli HOJKS vähintään kahdessa oppiaineessa (ruotsi, englanti, matematiikka). Osalla oli lukivaikeus, jota jotkut opettajat kuvasivat "syvällä olevaksi vaikeudeksi" ymmärtää, omaksua ja työskennellä. Lähes jokaisesta todettiin, että heillä oli suuria aukkoja perusvalmiuksissa, esim. lukemisessa ja kirjoittamisessa, ja kun muut ratkoivat matematiikan yhtälöitä, nämä oppilaat juuttuivat edelleen vaikeuksiin peruslaskutoimituksissa. He olivat koko yläkoulun ajan jääneet aina vain enemmän muista jälkeen.
        – Opettajat tunnistivat lähes joka toisella puheena olleista oppilaista ilmeisiä tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen ongelmia. Nuori saattoi höpöttää, touhuta tyystin muita asioita, unohtua
        20
        omiin mietteisiinsä. Ero muihin luokan oppilaisiin oli silmiinpistävä. Useimmilla oli jotenkin vääränlaisia selviytymisstrategioita hankaliin tilanteisiin.
        – Toiminnanohjauksen ongelmiin ajateltiin liittyvän sen, että nuoren oli vaikea organisoida omaa koulutyöskentelyään. Näillä nuorilla meni tavattomasti energiaa siihen, että he yrittivät olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja suurin piirtein oikeat tarvikkeet mukanaan. Jakson vaihtuminen ja uusi lukujärjestys saattoivat monen näistä oppilaista raiteiltaan. Yhteinen johtopäätös olikin, että suomalainen yläkoulu on näille oppilaille kovin huono koulu ja vaatii sellaista oman toiminnan ohjauksen ja kontrollin kykyä, jota heillä ei ole.


      • valtakunta kirjoitti:

        Jatkuu
        "Niilo Mäki Instituutin ja Kehitysvammaliiton yhteistyönä toteuttamassa Laaja-alaisiin oppimisvaikeuksiin liittyvän syrjäytymisen ehkäisy -projektissa (2003–2006) tutkittiin peruskoulun 8-luokkalaisten koulumenestystä. Kiinnostuksen kohteina olivat koulussa heikosti menestyvät oppilaat, joista kerättiin tietoa niin psykologisilla testeillä kuin lomakekyselyillä- kin. Tämän lisäksi projektin asiantuntijat tapasivat useita kertoja projektiin osallistuneiden koulujen opettajia ja erityisopettajia, joiden kanssa pohdittiin huolta herättäneiden oppilaiden koulusuoriutumisen ongelmia kaikessa monimuotoisuudessaan. Haluttiin muodostaa käsitys siitä, millaista on koulussa huonosti menestyvien oppilaiden koulunkäynti ja miten suomalaisessa yläkoulussa heihin suhtaudutaan.

        Näissä konsultaatiotapaamisissa muodostunut kuva siitä, mikä kaikki oli vaikeata heikoimmin menestyneiden oppilaiden oppimisessa ja koulunkäynnissä, oli kaikessa monimuotoisuudessaan hämmentävä. Puheena olleet oppilaat olivat tapaamisten aikaan peruskoulun kahdeksannella luokalla ja peruskoulun päättymiseen oli jäljellä vähän yli vuosi. Kun keskustelujen tallennuksista kaivettiin esille kaikki ne oppimisen ja suoriutumisen esteet, joihin nuoret törmäsivät opintiellään, ei voinut olla ihmettelemättä, mitä edellytyksiä heillä mahtoi olla selviytyä peruskoulun jälkeisistä kehitystehtävistään:


        – Puheena olleet oppilaat olivat kaikki yleisopetuksessa. Heidän lukuaineiden keskiarvonsa oli /-6, ja suurimmalla osalla oli HOJKS vähintään kahdessa oppiaineessa (ruotsi, englanti, matematiikka). Osalla oli lukivaikeus, jota jotkut opettajat kuvasivat "syvällä olevaksi vaikeudeksi" ymmärtää, omaksua ja työskennellä. Lähes jokaisesta todettiin, että heillä oli suuria aukkoja perusvalmiuksissa, esim. lukemisessa ja kirjoittamisessa, ja kun muut ratkoivat matematiikan yhtälöitä, nämä oppilaat juuttuivat edelleen vaikeuksiin peruslaskutoimituksissa. He olivat koko yläkoulun ajan jääneet aina vain enemmän muista jälkeen.
        – Opettajat tunnistivat lähes joka toisella puheena olleista oppilaista ilmeisiä tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen ongelmia. Nuori saattoi höpöttää, touhuta tyystin muita asioita, unohtua
        20
        omiin mietteisiinsä. Ero muihin luokan oppilaisiin oli silmiinpistävä. Useimmilla oli jotenkin vääränlaisia selviytymisstrategioita hankaliin tilanteisiin.
        – Toiminnanohjauksen ongelmiin ajateltiin liittyvän sen, että nuoren oli vaikea organisoida omaa koulutyöskentelyään. Näillä nuorilla meni tavattomasti energiaa siihen, että he yrittivät olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja suurin piirtein oikeat tarvikkeet mukanaan. Jakson vaihtuminen ja uusi lukujärjestys saattoivat monen näistä oppilaista raiteiltaan. Yhteinen johtopäätös olikin, että suomalainen yläkoulu on näille oppilaille kovin huono koulu ja vaatii sellaista oman toiminnan ohjauksen ja kontrollin kykyä, jota heillä ei ole.

        Jatkuu..
        – Diagnosoituja erityisvaikeuksia oli joka toisella. Näitä olivat mm. dysfasia, toiminnanohjauksen häiriö, lukivaikeus, hahmotusvaikeudet ja hienomotoriikan vaikeudet.
        – Opettajat kokivat, että moni huolta herättänyt, heikosti menestyvä oppilas olisi itse asiassa tarvinnut kädestä pitäen ohjaamista koulunkäynnistä suoriutuakseen. Tällaisten oppilaiden työskentelytaidot olivat heikot, sen paremmin ajatus kuin tavaratkaan eivät pysyneet hallinnassa, ja tällaiset vaikeudet vain kärjistyivät, kun tehtävät vuosi vuodelta monimutkaistuivat. Jonkun ongelmana saattoi olla myös huomiota herättävä hitaus.
        – Monella oli esteenään passiivinen ja vetäytyvä asenne, yrityksen ja motivaation puute.
        – Lähes jokaisella näytti olevan vaikeuksia kaveripiirissä. Tasaveroinen vuorovaikutussuhde koulutovereiden kanssa ei ottanut onnistuakseen. Joku yritti selviytyä pellen ja hölmöilijän roolin avulla, joku vetäytyi, joku oli päätynyt kiusatuksi.
        – Muutamalla oli jo ilmeinen mielenterveydellinen ongelma, joko masennus tai paniikkihäiriö. Hankalaksi koettuja käyttäytymisen pulmia oli monella.
        – Opettajat sanoivat, että heille tuotti hyvin suuria vaikeuksia löytää yhteistä kieltä puhua näiden oppilaiden vanhempien kanssa. Jokapäiväisessä koulunkäynnissä koettujen pulmien sanoittaminen niin, että olisi päästy yhteisen huolen jakamiseen vanhempien kanssa ja ratkaisujen etsimiseen nuoren koulunkäynnin ja peruskoulun jälkeisen tulevaisuuden tukemiseksi ei hevillä onnistunut.
        21
        Nämä havainnot ovat satunnaista aineistoa eivätkä täytä tutkitun tiedon kriteerejä. Mutta niiden antama kuva on omalla tavallaan puhutteleva ja kertoo siitä, että näiden yksittäisten, huolta herättäneiden nuorten oppimiseen liittyvät ongelmat ovat vuosien kuluessa kasvaneet laaja-alaisiksi, kokonaisvaltaisiksi selviytymisen ja elämänhallinnan pulmiksi, joihin liittyi hyvin monia erilaisia tekijöitä, kuten perustaitojen hallinta, uuden aineksen oppimisen taidot, oman työskentelyn organisointi, sosiaalisen vuorovaikutuksen taidot, minäkuva ja itsetunto ja omien tavoitteiden asettaminen. Huolestuttavinta näissä oli opettajien käsitys siitä, että kuilu näiden nuorten ja heidän ikätovereidensa välillä oli yläkoulun mittaan vain kasvanut.

        Edellä kuvatut vaikeudet tunnistettiin vähän yli vuosi ennen peruskoulun päättymistä. Onko mitään perusteita toivoa, että ne olisi voitettu siihen mennessä, kun peruskoulun päättötodistus annettiin käteen? Muistan eräässä projektikoulussa pidetyn konsultaatiopalaverin, jossa pohdittiin yhden tällaisen oppilaan tulevaisuudennäkymiä. Opinto-ohjaaja laskeskeli, että jos kotitalous- ja liikuntanumeroita saataisiin joillakin keinoin hinatuksi yhden pykälän verran ylöspäin, saataisiin keskiarvoa nousemaan juuri ja juuri sen verran, että tämä nuori pääsisi eräälle metsäkonelinjalle. Siinä ne vaihtoehdot sitten olivatkin.

        Oletetaan, että tämän nuoren miehen kotitalous- ja liikuntanumerot tosiaan nousivat ja hän pääsi kuutosillaan ja ns. armoviitosillaan peruskoulusta toisen asteen opintoihin. Siellä hän kohtasi taas uudet, aikaisempaa monitasoisemmat ja -mutkaisemmat vaatimukset oppia ja opiskella sekä hallinnoida ja kontrolloida omaa opiskeluaan. Koulutuslinja, jolle hän pää- tyi, ei kenties kiinnostanut häntä laisinkaan, mutta se oli sillä todistuksella hänen ainoa vaihtoehtonsa eikä hänellä ollut varaa ruveta nirsoksi.

        Toisen asteen opetuksessakin oppimääriä voidaan henkilökohtaistaa, ja mahdollisuudet ammatilliseen erityisopetukseen ovat suurten valtakunnallisten koulutusyhteisöjen myötä edelleen parantuneet. Mutta miten todennäköisesti tukitoimia tarvitseva, laaja-alaisia oppimisen esteitä mukanaan kuljettava nuori päätyy käyttämään tarjolla olevia tukimuotoja? Osaako hän itse hakea niitä? Onko ketään muuta, joka ohjaisi opiskelun käyntiin lähtöä? Onko peruskoulusta kulkenut tieto toisen asteen oppilaitokseen, että tässä olisi kyseessä opiskelija, joka tarvitsee enemmän tukea kuin muut?
        "


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkö ymmärrä, että lapsesi kehittyy kuten kehittyy. Vaikka hänellä on lukihäiriö, se ei estä elämästä täysipainoisesti etkä sinä päätä milloin lapsesi kehitys on ajantasalla, vaan sen päättävät alan asiantuntijat. Muutenhan joutuisimme ottamaan miljardeja lisää velkaa, että lapset saataisiin pomppimaan juuri sellaiseen kuntoutukseen kun vanhemmat haluavat.

        ELI SINÄ ET YMMÄRRÄ.
        Kasvata itseäsi ymmärtää.


      • interlocutrice kirjoitti:

        Joo, selkeesti ei ole ihan läpihuutojuttu. Ja varmaan usean oman lapsen omaava perhe ei kovin helpolla saa tuollaista sijaisperhepaikkaa itselleen, jos ei sitten ole hyvät tilat, toimeentulo jne. Veikkaan, että aika stressitön paikka pitää saada sijoituslapsille ja siinä on vielä se, että he eivät aina kovin hyvin voi...saattaa tulla uhkaavia tilanteita jos on monta lasta samassa osoitteessa.

        Höpö höpö uhkakuvia.😁
        Omani lapseni olivat jo jee leikkikaveri.
        Olisi kuin kunnianvieras kuin pojan kaverikin.


      • interlocutrice kirjoitti:

        Joo, selkeesti ei ole ihan läpihuutojuttu. Ja varmaan usean oman lapsen omaava perhe ei kovin helpolla saa tuollaista sijaisperhepaikkaa itselleen, jos ei sitten ole hyvät tilat, toimeentulo jne. Veikkaan, että aika stressitön paikka pitää saada sijoituslapsille ja siinä on vielä se, että he eivät aina kovin hyvin voi...saattaa tulla uhkaavia tilanteita jos on monta lasta samassa osoitteessa.

        Itse aikuinen oltava tottakai aina läsnä.
        Enemmänkin lapset tykkää leikkiä meilläkin on kuin juhlaa aina päivittäin.
        Myös isoinkin.


      • valtakunta kirjoitti:

        Itse aikuinen oltava tottakai aina läsnä.
        Enemmänkin lapset tykkää leikkiä meilläkin on kuin juhlaa aina päivittäin.
        Myös isoinkin.

        No eikun yrittämään sitten...


      • Anonyymi
        interlocutrice kirjoitti:

        Teititteletkö Valtakuntaa, vai tarkoitatko myös minua?

        Itse kyllä tiedän mitä noi tarkoittavat, eikä tämä Valtakunnan kirjoittama juttu kuulukkaan niihin millään tapaa....

        Aika punkia ja goottia nämä teidän höpinät :D


      • interlocutrice kirjoitti:

        No eikun yrittämään sitten...

        Noh ei voi vielä kun ei vieläkään toimeentulotuen takia meitä tule hyväksymään miksi edes yrittämään.


      • Anonyymi
        interlocutrice kirjoitti:

        No sijoitusidea onkin lapsia varten, ei rahan tienaamista varten.

        Ja ymmärtääkseni olet itse miehesi kanssa valinnut tehdä monta lasta pienillä tuloilla. Mitä odotat muuta kun vähävaraisuutta?

        Sijoitukset omille lapsille on kuitenkin trauma omalle lapselle aina, että vaikka se on paremmin tuettua, se tarkoittaa myös sitä käytännössä, ettet kykene huoltamaan lasta. Jokin pitää uhata lapsen terveyttä tai kehitystä. Ja siitä päättää viimeimmäksi viranomaiset.

        "Mitä odotat muuta kun vähävaraisuutta?"

        Kun tekee lapsia enemmän enemmän kuin pystyy elättämään, on turha marista. Valtakunta ei kyllä muuta osaa kuin marista. Säälin hänen lapsiaan.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Lue kirjasta
        Laaja-alaiset oppimisvaikeudet

        Vesa Närhi
        Heikki Seppälä
        Pekka Kuikka

        "Joidenkin koulu menee huonosti

        Koulu tunnistaa huonosti menestyvät oppilaat melko hyvin, yleensä heti alaluokilla, mutta suomalaisen peruskoulun erityisopetusjärjestelmä on toisaalta ollut tehokas. Vuonna 2008 oli yli 47 000 peruskoululaista siirrettynä erityisopetukseen, mikä tarkoittaa 8,4 prosenttia peruskoulun oppilasmää- rästä (Tilastokeskus, 2008). Joka kymmenes heistä oli kehitysvammainen. Joka viidennen erityisopetuspäätöksen syynä olivat kielen kehityksen häiri- östä (dysfasiasta) johtuvat oppimisen vaikeudet. Erilaisia neurologisperäisiä oppimisen vaikeuksia oli samoin joka viidennellä. Joka kahdeksannen erityisopetuspäätöksen ensisijaisena syynä olivat sopeutumisvaikeudet ja tunne-elämän häiriöt. Yli 10 000 oppilaan erityisopetuksen taustalla oli "muu syy".

        Osa-aikaisessa erityisopetuksessa oli samaan aikaan yli 126 000 peruskoululaista, 22,1 prosenttia kaikista oppilaista. Lukivaikeudet, matematiikan tai vieraan kielen oppimisen vaikeudet tai "muut vaikeudet oppimisessa tai muu syy" olivat syynä osa-aikaiseen erityisopetukseen yhteensä neljässä tapauksessa viidestä.

        Näillä järjestelyillä käytännössä kaikki oppilaat onnistuvat saamaan peruskoulun päättötodistuksen. Se, mitä päättötodistus kertoo nuoren valmiuksista kohdata nivelvaihe peruskoulusta eteenpäin, on jo hankalampi kysymys. Ei ole tietoa siitä, miten monessa tapauksessa on kyetty erityisopetuksen keinoin poistamaan tai korjaamaan oppimisvaikeuksien tai psyykkisen rikkinäisyyden aiheuttamia oppimisen ja toimintakyvyn rajoituksia.
        19
        Monessa tapauksessa näin on varmaan tapahtunut, erityisesti jos lukemisen, kirjoittamisen tai matematiikan oppimiseen on päästy vaikuttamaan riittä- vän intensiivisesti ja riittävän varhaisessa vaiheessa. Mutta miltä näyttävät niiden nuorten mahdollisuudet selviytyä nivelvaiheen kehitystehtävistä, joiden oppimisen esteet ovat laaja-alaisia ja vaikeasti paikannettavissa?

        Lapsesi koulu menee huonosti, koska ei pysty keskittymään sinulta. Jätä lapsi rauhaan, älä vouhota. Kenenkään lukihäiriö tai mikä tahansa muu vaikeus ei helpotu, jos keskitytään häiriöön ja vaikeuteen. Osoita lapselle, että hän on hyvä lapsi, vaikka on lukihäiriö.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lapsesi koulu menee huonosti, koska ei pysty keskittymään sinulta. Jätä lapsi rauhaan, älä vouhota. Kenenkään lukihäiriö tai mikä tahansa muu vaikeus ei helpotu, jos keskitytään häiriöön ja vaikeuteen. Osoita lapselle, että hän on hyvä lapsi, vaikka on lukihäiriö.

        Eihän se huonosti mene kun matikka on 9 ja taas rubiikinkution ratkaisi joulun alla ilman ohjeita ja edellisen keväällä sosiaalisistaidoista stipentin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lapsesi koulu menee huonosti, koska ei pysty keskittymään sinulta. Jätä lapsi rauhaan, älä vouhota. Kenenkään lukihäiriö tai mikä tahansa muu vaikeus ei helpotu, jos keskitytään häiriöön ja vaikeuteen. Osoita lapselle, että hän on hyvä lapsi, vaikka on lukihäiriö.

        Sehän ennustaa että alkaa vaikeutuu kun nyt on tullut lukuaineet lisäksi. Sdhän oli menossa normi ryhmään jonka vuoksi koulupsykologi teki testit , mutta lukivaikeudet tuli esiin ja puhehäiriö diagnoosi muuntui kielelliseksi erityisvaikeudeksi.


        Sinä olet vaan huono ihminen, oletat vanhempien viaksi. Vaikka pistin faktat pöytään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Mitä odotat muuta kun vähävaraisuutta?"

        Kun tekee lapsia enemmän enemmän kuin pystyy elättämään, on turha marista. Valtakunta ei kyllä muuta osaa kuin marista. Säälin hänen lapsiaan.

        Olet syrjiä opiskelevaa köyhällistöä vastaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika punkia ja goottia nämä teidän höpinät :D

        Jaah.
        Punk ja gootti
        Gootiksi sisaren tyttö muuttui syrjäytymisen takia. Sitä haukuttiin jo huoraksi ekalla luokalla.
        Gootti on kaunis muoti siihen asti kun ei ole lävistyksiä tai punkkari tyyliä mukana.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika punkia ja goottia nämä teidän höpinät :D

        No spuukia... Koitan livahtaakin tästä takavasemmalle...tiedätkö hipsuttaa vaan hiljaa pois....

        "minä menen puuuiss!" :oD


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika punkia ja goottia nämä teidän höpinät :D

        Muutenkin itsekin haaveilen gootti tyylistä. 🥰


      • interlocutrice kirjoitti:

        No spuukia... Koitan livahtaakin tästä takavasemmalle...tiedätkö hipsuttaa vaan hiljaa pois....

        "minä menen puuuiss!" :oD

        Miksi ihmeessä😵‍💫
        On mukava kun sinusta nousee tunteitakin ylös.🌋 ne on kivoja koukuttavia. Joskus ne ei vaan osu kohdille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika punkia ja goottia nämä teidän höpinät :D

        Voisin hampaani jonkun kaulalle pistää🩸🧛🏻‍♀️Gootti on enemmän vampyyrien klaaniin kuuluva hienous.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        On ymmärretävä että vanhemmalla on oltava olla pois työstä vuoden se on ehto. Itse olen joka vuosi pois töistä vain lapsien takia että kyllä se on työtä kuin omien lapsien hoitaminen vaan omista lapsista ei makseta rahaa.


        "Ei voi ajatella, että tämä on pelkästään sydämellä tehtävää työtä."

        https://yle.fi/uutiset/3-6765201

        Sijoituksen käynnistämiskorvaus jo pelkästään siis 2900 euroa, tuo Orava tuossa, että lapset tulevat sijoitukseen ainoat vaatteet päällään, että siksi rahaa tarvitaan. Normiköyhälapsi ei 18-vuoteen mennessä tule tommosta summaa vaatteisiin käyttäneeksi, vaikka harrastuvälineetkin laskettais mukaan. Ihan omissa sfääreissä pyörii noi hommat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sijoituksen käynnistämiskorvaus jo pelkästään siis 2900 euroa, tuo Orava tuossa, että lapset tulevat sijoitukseen ainoat vaatteet päällään, että siksi rahaa tarvitaan. Normiköyhälapsi ei 18-vuoteen mennessä tule tommosta summaa vaatteisiin käyttäneeksi, vaikka harrastuvälineetkin laskettais mukaan. Ihan omissa sfääreissä pyörii noi hommat.

        Korotettu korvaus lapsesta 1800 euroa kuukaudessa, ja sijaisvanhemmuudellako ei ole tarkoitus tienata. Valvotaanko mitenkään mihin tuo summa käytetään. Jos lapseen käytetään 1800 euroa kuukaudessa, siitähän tulee tosi hemmoteltu, pilvenhattaroissa elävä penska. Vai ovatko nämä korvaukset tarkoitettu menemään näille kaiken maailman sosiaali- ja päänsäätömaakareille, joten on vain rahan siirtämistä taskusta toiseen.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        "Sijoitukset omille lapsille on kuitenkin trauma omalle lapselle aina, että vaikka se on paremmin tuettua, se tarkoittaa myös sitä käytännössä, ettet kykene huoltamaan lasta. Jokin pitää uhata lapsen terveyttä tai kehitystä. Ja siitä päättää viimeimmäksi viranomaiset."


        Ei tarkoita lasta pysty huoltamaan, voi pistää sijoitukseen

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ainakin-joka-viides-lasten-sijoitus-on-estettavissa-sanoo-kuntaliitto-uusi-lastensuojelulaki-pyrkii-puuttumaan-huolestuttavaan-sijoituskehitykseen/8037180#gs.bqackb

        No paljonkos itse saat sosiaalietuuksia kuukaudessa tuon katraasi huoltamiseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No paljonkos itse saat sosiaalietuuksia kuukaudessa tuon katraasi huoltamiseen.

        Kaikki rahat mitä saadaan perheenä 4205.57€
        (10 hengen perheenä)
        Lapsilisä
        Asumistuki
        Vanhempainraha
        Opintotuki
        Opintolaina valtiontakaus 650€( aina joka kuukaus velkaa ja lasketaan tuloksi ja on pakko nostaa kun elämiseen laskettu toimeentulotukeen)
        Toimeentulotuki


      • Anonyymi kirjoitti:

        No paljonkos itse saat sosiaalietuuksia kuukaudessa tuon katraasi huoltamiseen.

        Tuosta maksetaan

        Vuokra
        Ruoka
        Vaatteet
        Ulkovaatteet
        Hygieenia
        Koulutarvikkeet
        Tulostin ja tulostin värit( harjoitus materiaali)
        Puhelinlaskut netti ostetutkanavat
        Auton kulut
        Vakuutukset
        Osamaksuja(puhelimia, koulukirjoja, ilmanpuhdistaja , ilmastointilaite ja skanneri)
        Mikro meni vielä tässä rikki, ei lämmitä enää.
        Täytyy vielä jossain kohtaa ostaa täytyy kysyä maksaako sosiaali.


      • valtakunta kirjoitti:

        Tuosta maksetaan

        Vuokra
        Ruoka
        Vaatteet
        Ulkovaatteet
        Hygieenia
        Koulutarvikkeet
        Tulostin ja tulostin värit( harjoitus materiaali)
        Puhelinlaskut netti ostetutkanavat
        Auton kulut
        Vakuutukset
        Osamaksuja(puhelimia, koulukirjoja, ilmanpuhdistaja , ilmastointilaite ja skanneri)
        Mikro meni vielä tässä rikki, ei lämmitä enää.
        Täytyy vielä jossain kohtaa ostaa täytyy kysyä maksaako sosiaali.

        Oho tuo tulostin on jo maksettu siis tulostuspaperit.


    • Anonyymi

      Kuulutko Joukoon, eli Joukon ryhmään, Joukossa tyhmyys yleensä tiivistyy?

    • Anonyymi

      Istuksin usein rappiokapakassamme Friedrichin kanssa litkimässä talon viiniä, koska se on vain suhteellisen pahaa verrattuna muuhun tarjontaan, jota ei ole.

      Keskustelumme ovat kiivaita. Tappelemme usein verissä päin, ja löydämme usein itsemme viskattuna ulos kadulle. Muistikuvamme tähän johtaneista syistä ovat poikkeuksetta hataria, ja olemme usein sitä mieltä, että meitä on kohdeltu väärin ja että maailma oli epäoikeudenmukainen paikka elää.

      Tämän jälkeen marssimme uusin voimin takaisin sisään.

      (naurua)

      • Anonyymi

        Nietzsche vs. Funeau

        Dialogi

        - Miksi sinulla on hakaneula korvassa, N kysyy Funeaulta.

        - Ei se ole oikea hakaneula.

        - Miksi sinulla on näennäisesti hakaneulalta vaikuttava esine korvassasi?

        - Kummassa korvassa?

        - Vasemmassa.

        - Nähdäkseni se on oikeassa korvassa, eikä vasemmassa.

        - Et voi mitenkään nähdä sitä, N tiuskii.

        - Jos tunnen jotain, näen sen.

        - Tunnetko tämän?

        - Minkä?

        - Haa! Arvasin. Nietzsche nauraa rätkättää ja takoo nyrkeillä pöytään.

        Etc.


        (hirn)


      • Istun hiljaa tiskillä ja mietin, tilaan uuden kaljan, olen hiljaa ja mietin. Sellainen olen kapakassa.

        Kerran oivalsin tiskillä, pitkän pohdinnan jälkeen, todellisuuden rakenteen.
        Innoissani käännyin kaverini puoleen kertoakseni, mitä olin vihdoinkin löytänyt. Oli tärkeää, että joku muu jakaisi tämän tiedon, jos sattuisin itse sen unohtamaan.

        Avoin suuni, mutta en saanut omasta puheesta mitään selvää. Olin siinä pohtiessa juonut liikaa olutta.
        Aamulla muistin teoriasta vain sanat "geometrinen siirtymä".


    • Anonyymi

      Itse kun koodannut, niin jotkut DMA, direct memory access channels, tulee jos tarvitsee tehdä jotain korkeita 3d-ohjelmointijuttuja: väyläyn ajurilta ensin pyydät tietoja että mitä ihmeen laitteita on tietokoneesis tällä hetkellä kytkettynä kiini:

      Hirvittävä lista kaikista laitteita tulee väyläajurilta, ja fyysiset muistiosoitteet, kuten itse niin jos teen jotain 3d juttuja niin väyläajuri näyttää:: 2kpl AMD grafiikkakiihdyttimiä mille voit ohjelmoida mitä haluat.

    • Anonyymi

      Mjoo

      Tuo oli muuten hyvä huomio että keskustelupalstalla ei tule odottaa sitä että siellä keskusteltaisiin.

      Erinomainen pointti.

      (naurua)

    • Anonyymi

      En kuulu, enkä ole koskaan kuulunut mihinkään joukkoon.
      Siksi en ole ollut kovin pidetty, liikaa erottuva, erilainen.

      Musiikkimakuni on vaihteleva. Metallia kuuntelen paljon, Myös hyvää rock-musaa.
      Klassista, ja nimen omaan voimallista sielukasta musiikkia. Esim Paganini caprice 24 on uskomattoman upea.
      Tykkään myös kuunnella vanhoja tangoja ja valsseja, Olavi Virta & kumppanit.
      Musiikilla pitää olla jotain sanottavaa ja sitä täytyy saada kuunnella rauhassa.

      Pukeutumiseni on aina ollut omanlaistani. En ole koskaan seurannut muotia vaan käytän vaatteita joista pidän ja jotka sopivat vartalolleni ja persoonaani. Tämä ei suinkaan tarkoita kirppislöytöjä ja pellepukeutumista.
      En shoppaile vaan kun ostan niin harkitusti ja maksan mielelläni vaatteesta kunhan se sopii persoonaani, on hyvin tehty ja hyvää materiaalia. Sama jalkineissa. Kun ostaa hyvää voi ostaa harvemmin ja maksaa enemmän.

      Nuorena sain kuulla huutelua erilaisesta pukeutumisestani koska en kulkenut joukon mukana. Itse asiassa nautin siitä! Minulla oli omat ystäväni ja muista veisasin viis. Se kiukutti monia.
      Olen siis kummallinen ja erilainen ja siksi minusta ei monet pidä. Erottua ei saa, erilainen ei saa olla vielä aikuisenakaan.
      Kuitenkin esim. työssäni minusta pidetään paljon ja saan kuulla siitä jatkuvasti. Olen ammatiltani sairaanhoitaja joten työasu on neutraali ja ihmiset näkevät minut, eivät uloasuani. En siis ole mitenkään kamala ja pelottava ihmisenä.
      Oma ystävä- ja läheispiirini tuntee minut ja rakastavat minua omana itsenäni.

      Olen hyvin rehellinen enkä osaa valehdella. Se näkyy minusta heti. Vaadin rehellisyyttä myös toisilta, en siedä kieroilua.
      Jos erimielisyyksiä ilmenee, ne selvitetään ihmisten kesken ilman typerää riitaa ja solvaamista. Eri mieltä saa olla, solvata ei.
      Elämässä on opittava tulemaan toimeen myös heidän kanssaan jotka eivät edusta juuri sinun tai minun näkemystäni tai maailmankuvaani.

      Pidän itsestäni enkä haluaisi mistään hinnasta olla kukaan muu enkä muunlainen. Se ei sulje kuitenkaan pois sitä, että virheistään pitää oppia ja vääriä ja haitallisiakin käsityksiään täytyy pystyä oikaisemaan. Elämä on oppimista koko ajan. kehdosta hautaan.
      Tietenkin on ihmisiä poista en oikeasti pidä ja asioita joita en missään tapauksessa hyväksy. Ne ja he kuitenkin ovat olemassa ja minun on pitää sietää se. Silloin on paras pitää mahdollisuuksien mukaan välimatkaa eikä ottaa tällaisia asioita elämäänsä. Jos on hetki pakko sietää, niin asiallisesti ja lyhyesti, tiukasti asiassa pysyen ja sen jälkeen pois tilanteesta.

      Joskus olen miettinyt miksi koetaan niin pelottavaksi ja uhkaavaksi se, että joku erottuu joukosta? Ei edes haluta tutustua vaan tuomitaan enis näkemältä? Mikä pelottaa niin että pitää jopa hyökätä?

    • Anonyymi

      Noista joukoista en kumpaankaan. Vaan kyllähän johonkin joukkoon tuppaa kuulumaan. Joukkoja kun on niin monenlaisia.

    • Anonyymi

      Maija Vilkkumaahan laulaa kappalessaan Teini, että "mistä vaan joukosta, mä valitsisin sut". Tämä valinta-aksiooma

    • Anonyymi

      Enempi kai lähinnä punkkaria, tuli kuunneltua nuorena sen tyylin musiikkia, sex pistolsia ja sen ajan suomalaisia bändejä ja laulajia, maukka perusjätkää, pelle miljoonaa jne... En mä pukeutunut punkkarityyliin, musiikki vaan uppos hyvin ja se miten punkkarit vastustivat virkavaltaa ja tekivät niitä talonvaltauksiakin jne...Ei musta mitään huvittavaa ole kummassakaan tyylissä, gooteilla on siistejä kuteita ja asusteita, jotenkin tykkään myös heidän tavastaan ilmaista itseään pukeutumisellaan.

    • Anonyymi

      Jep. Joukkoja/ryhmiä on monenlaisia, jos ei kuuntelee listamusiikkia (rap, pop jne.) saattaa olla harmillisesti ulkopuolinen automaattisesti. Ulkopuoliseksi voi myös ajautua elämän saatossa.

    • Anonyymi

      Konservatiivi on tämän päivän vastakulttuuri, jopa Sexpistolsin Johnny Rotten kannattaa Trumppia. Kulttuurimarxilaisuus ja vihervasemmistolaisuus on taas tylsää valtavirtaa ja edustaa ihmisiä sortavaa hallintoa. Valtamedia ajaa tätä tietenkin ainoana totuutena, kuten sortokoneistoa tukevan propagandan tuleekin.

    • Anonyymi

      "Jep. Joukkoja/ryhmiä on monenlaisia, jos ei kuuntelee listamusiikkia (rap, pop jne.) saattaa olla harmillisesti ulkopuolinen automaattisesti."

      No huh.
      Noista joukoista jään kyllä ulkopuoliseski enemmän kuin mielelläni!
      Eikä todellakaan harmita.

    • Anonyymi

      Ironian huipentuma taas, tämä keskustelu. Meni paljon paremmin kuin osasin odottaakaan.

      -flowersreally-

      • Anonyymi

        Sä oot kyllä niin outo, ettei sua tajuu edes ymmärtämällä sua. Sori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sä oot kyllä niin outo, ettei sua tajuu edes ymmärtämällä sua. Sori.

        Tajusit sentään paradoksaalisuudesta jotain, se on jo jotain.

        -flowersreally-


    • Koko elämä mennyt massan mukana ja jos soittolistalle on kuulunut kaikkea The Ramonesista Katri Helenaan niin aika vaikea samaistua kumpaakaan. Se että en oikein ole koskaan kuulunut kumpaakaan ei ole mikään ylpeyden aihe vaan joskus jopa vähän on harmittanut. Sanotaan että vanhainkodissa on kahdenlaista vanhusta, niitä jotka kertovat ja niitä jotka kuuntelevat. Tässä elämässä ei ole hirveästi kerrottavaa jälkipolville eikä vanhuksille.

      En ole niin paljon ilmiöitä tutkinut mutta jos stereotyyppisesti goottilaisuus liittyy yksinäisyyteen ja mollivoittoisuuteen niin vanhemmiten sisäinen goottilaisuus on ottanut valtaa . Ihan nuoruudesta alkaen liikuntaharrastukset ovat olleet yksilölajeja ja joukkuepeleissäkin olen mahdollisuuksien mukaan ollut maalivahti.
      Viihdyn myös hautausmailla ja usein käytyäni äidin haudalla käväisen sankarivainajien haudoilla miettimässä mitä niistä nuorista miehistä olisi tullut jos elo olisi ollut pidempi. Myös uusista haudoista on mielenkiintoista seurata miten uusien vainajien syntymävuodet lähenevät omaa syntymävuotta.

      Myös oman elämän merkityksettömyys on vallannut alaa. Kaikki periaatteessa on hyvin. On ystäviä, harrastuksia ja töitäkin löytyy mutta kun työpäivän jälkeen saavut tyhjään kotiin ja tiedät että huomenna sama toistuu niin kyllä sitä alkaa pohtia että onko tässä elämässä jo kaikki olennainen koettu.

    • Anonyymi

      Olen oikeastaan kumpaakin. Omaan punkkarin anarkismia ja gootin melankoliaan sekä synkkyyteen taipumusta. Ja taipumusta mulla on ollut niihin jo ennen kun olin kuullut koko käsitteistä ja tyylisuunnista.

      Punk minussa on aina ollut sama kuin toisinajattelu, sillä ei ole ikinä ollut väliä mikä yhteiskuntajärjestys on ollut päällä tai vallitseva ideologia. Koska ne kaikki valtavirta-ideologiat, mitkä ne milloinkin ovat olleet, ovat pyrkineet tavalla tai toisella tukahduttamaan yksilön vapautta olla sitä mitä hän on, miten hän ajattelee. Olen nähnyt monenlaisia muutoksia valtavirta-ajattelussa tähän asti eletyn elämäni aikana eikä yksikään niistä ole saanut minua vakuuttuneeksi. Vaikka kuin hyviä tarkoituksia niillä on ollut, ne kaikki ovat silti ruokkineet pelkästään vastakkainasettelua. Roolit vaan vaihtuu. Ja pahin vihollinen niille kaikille on aina ollut sellainen, joka ei ikinä omaksu valtavirta-ajattelua, vaan ajattelee aina itse. Itsenäinen ajattelu ei tarkoita jatkuvaa oikeassa olemista. Päinvastoin. Siinä ollaan useammin väärässä kuin oikeassa. Mutta se on ainoa tie ajattelemisen kehityksessä, se että uskaltaa olla myös väärässä...

      Gootti minussa taas on aina viehättynyt synkkyydestä ja melankoliasta. Siinä, hyvin tuotettuna, on jotain jumalaisen kaunista. Se tavallaan lisää puuttuvia palasia kokonaisuuteen, mitä tulee ihmisenä olemiseen. Kaikki ei ole aina niin ihanaa ja iloista. Surussa, melankoliassa, menetyksissä ja synkkyydessäkin on omat juttunsa. Ihminen on ehkä aidoimmillaan ja rehellisimmillään surun vallassa, kun on kokenut menetyksiä. Sitä tunnetta on aika vaikeata, ellei mahdotonta feikata.

      Jos puhutaan musiikkimausta, niin vaikka kuuntelenkin hyvin laajasti kaikenlaista, palaan aina takaisin mun rakkaimmalle alueelle. Eli punkiin ja goottiin/uuteen aaltoon. Sielunmaisemani on lopulta ehkä lähinnä sitä aluetta, siinä tunnen olevani kotona.

      Niin ja ikinä en ole nähnyt tarpeelliseksi näyttää joko punkkarilta tai gootilta. Minulle on aina riittänyt se, että tiedän mitä sisimmässäni olen. Usein kaikki ei ole miltä näyttää eikä sellaiseksi tule, vaikka kuin sitä ulkokuorta sellaiseksi muokkaisi... :)

    • Anonyymi

      Katsoin formula-1 kipailua, niin Williams-tallilla renksut näyttävät toimivan hyvinD

    • Anonyymi

      En kuulu. Ihmiset eivät kiinnosta. Maailmassa on paljon kiinnostavampia asioita.

      • Anonyymi

        Minusta maailmassa vain ihmiset ovat kiinnostavia (siis ne jotka ovat).

        - Sheena


    • En koe olevani minkään aatteen tai idealogian edustaja. Toisaalta myös, olen hieman vähän kaikkea. Ajankohtakin vaikuttaa. Likun joukon reunamilla, välillä sisällä ja myös sen ulkopuolella.

      Musiikillisen puolen edustajiin en kuitenkaan katso kuuluvani. Musiikki ei ole mulle niin rakas tai sieluun menevä aihe, että sen vuoksi antaisin määritellä idealogiaani.

      Olenko ylpeä että en kuulu mihinkään? En. Olenko ylpeä niistä osasista, mitkä voisivat määrittellä minua ihmisenä kuuluvani jonkin aatteen edustajaksi? En.

    • Anonyymi

      Kuulun monenkirjavaan joukkoon, ja olen ylpeä siitä. Musiikkimaku menee samoja jälkiä.

      - Sheena

    • Itse en kuulu mihinkään joukkoon. Olen sivustakatsoja, jopa itseni suhteen.
      Olen tunteiden ohjaama yksikkö, jota tietoisuus tarkkailee.

    • Anonyymi

      Itseäni kyllä huvittaa joku tietokone-peli Leisure Suit Larry 6..... sellainen juttu tuossa kun jos yrität auttaa jotain naista tekemään itsestään paremman jne...

    • Anonyymi

      Ei pysty, liian hapokasta

    • Anonyymi

      Nuorena, ehkä jonkin sortin hevarius oli lähinnä se, mihin tuli kallistuttua. Kausi oli kuitenkin aika lyhyt, eikä mitenkään kaiken määrittävä. Joltainhan sitä oli näytettävä, kun sai itse alkaa päättää ulkoasustaan. Muutama kaveri näytti sitten samalta. Yliopistossa sitten ihan aitokin hevari oli kurssikaverina, ihan fiksu tyyppi. Siitä tuli ihme dejavu kyllä silloin, kun muut kuitenkin oli jo niin aikuisen oloisia. Hän ei ainakaan halunnut sulautua siihen joukkoon, ehkä sitten omaansa siellä kotiseudullaan. Alakulttuurilookit ihan piristäviä kyllä, niistähän otetaan vaikutteita valtavirtaan sitten, joten erottautuminen vaikeaa. Ja jotain muutakin tietenkin kuin pelkkä ulkoasu, ovatko sitten enemmän vain tyhjiä sanoja nuo aatteet. Jossain vaiheessa vaatteilla ei enää juuri muuta kuin funktionaalinen arvo, peittää ja lämmittää.

    • Anonyymi

      Riikka-nimiset huvittavat vähän koska tapaamisia olisi yksikin Riikka-niminen on poliisinainen ja 2 muutakin Riikkaa, joista en ole aivan varmakaan keitä ovat mutta tapaamisia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1779
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1575
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      47
      1529
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe