meetwursti

zzz

Niin kertokaas, parhaimman makuinen meetwursti

9

4242

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mössääjä

Meetwursti on suomeksi oikeasti meetvursti, ihan suomalaisella v:llä. Saksaksi se on (die) Mettwurst. Wurst tarkoittaa makkaraa ja alkuosa Mett on samaa juurta kuin englannin 'meat' ja ruotsin 'mat'.

Minulle oikea kestomakkara on aito salami, eikä sellaisia valmisteta Suomessa - vaikka eräät valmistajat käyttävätkin tuotteistaan harhaanjohtavasti salami-nimitystä!

Suomalaiset kestomakkarat on pilattu liialla savulla eikä niiden ole maltettu antaa kypsyä ennen kauppoihin toimittamista. Ehkäpä jujuna on myös jonkin tietyn bakteerikannan puute - mutta varsin onnettomia tapauksia suomalaiset kestomakkarat keskimäärin ovat!

Unkarilaiset Herz ja Pick jos mitkä ovat salamimakkaroita minun mieleeni. Ovat vain nykyisin kovin hinnan kiroissa (ja saatavissa vain harvoista liikkeistä pk-seudullakin). Joskus kauan sitten olen maistanut romanialaista Sibiu-salamia, joka jäi myös mieleeni loistojuttuna.

Italialaiset salamit ovat usein rakenteeltaan karkeampia, mutta niistäkin saattaa löytää mukavia makuelämyksiä.

Kotimaisista kestomakkaran korvikkeista syön kenties mieluimmin Snellmanin Braunschweigia, joka on nimestä päätellen tehty jonkin saksalaisen esikuvan mukaan (Braunschweig on kaupunki Hannoverin itäpuolella).

• Kallio

Onhan saksankielessä sana Mettwurst, mutta Saksassa sillä tarkoitetaan ihan toisenlaista tuotetta kuin Suomessa sanalla metvursti. Saksan Mettwurst ei ole salamin-kaltainen kestomakkara vaan lihasta tehty maksamakkaran tavoin levittyvä leivänpäällyste. Suomessa sitä löytyy joskus Hein-merkkisenä.

• Mössääjä
        Kallio kirjoitti:

Onhan saksankielessä sana Mettwurst, mutta Saksassa sillä tarkoitetaan ihan toisenlaista tuotetta kuin Suomessa sanalla metvursti. Saksan Mettwurst ei ole salamin-kaltainen kestomakkara vaan lihasta tehty maksamakkaran tavoin levittyvä leivänpäällyste. Suomessa sitä löytyy joskus Hein-merkkisenä.

Asia oli tiedossa itsellänikin. Olin mm. lukenut, mitä ruokasanakirjamies Rahola on meetvurstista kirjoittanut:
        http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/m.html#meet

Tulin hölmöyttäni ja lepsuuttani kirjoittaneeksi epätäsmällisesti, ikään kuin saksan aana Mettwurst tarkoittaisi vastaavaa tuotetta kuin suomen sana meetvursti. Näin ei todellakaan ole.

Heinin Mettwurstia olen ostanut ja syönyt itsekin enkä sanoisi sitä suinkaan meetvurstin tyyppiseksi.

Kiitos täsmennyksestäsi!

• vähäsen
        Mössääjä kirjoitti:

Asia oli tiedossa itsellänikin. Olin mm. lukenut, mitä ruokasanakirjamies Rahola on meetvurstista kirjoittanut:
        http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/m.html#meet

Tulin hölmöyttäni ja lepsuuttani kirjoittaneeksi epätäsmällisesti, ikään kuin saksan aana Mettwurst tarkoittaisi vastaavaa tuotetta kuin suomen sana meetvursti. Näin ei todellakaan ole.

Heinin Mettwurstia olen ostanut ja syönyt itsekin enkä sanoisi sitä suinkaan meetvurstin tyyppiseksi.

Kiitos täsmennyksestäsi!

Tallinnasta ostin joskus hyvää mut kun kaikki sitä osti niin laatu heikkeni ja sit se oli vaan sellasta tahnaa, mitä leviteltiin leivän päälle. Ehkä Saksasta sais...

• Erämies!

Kotivaran Venäläinen on isoista tuotemerkeistä parasta. Mieluummin koko pötkönä/palan tai kaupan siivuttamana. Valmisviipaleet vacuumissa ei maistu yhtä hyvälle.

Pienten tuottajien valikoimista löytyy sitten vielä parempia erikois-salameja. Esim. Makulihan Hirvisalami on huippuhyvää.

Lidlissä on myynnissä valkokuorinen kokonainen n. 1/2 kilon tanko joka säilyy huoneenlämmössä. Oikeata kunnon vanhan ajan salamia lihaa ja rasvaa säästämättä, suosittelen.

• parasta

Snellmanin braunschweig on mielestäni parhaan makuista (tuo yksi edellinen kirjoittaja varmaan ruoskii mut, kun tulee tehtyä kirjoitusvirheitä). Aika kallista kylläkin. Tunnustan, että ulkomaisten salamien makuun en ole oikein päässyt (mikä juntti minä). Suolaista ja lihaista pitää olla, ei sentin kokoisia valkoisia rasvakökkäreitä. Joku kevytmeetwursti on myös ollut yllättävän hyvää. Kaipa siksi, kun siinä on ollut enemmän lihaa ja vähemmän rasvaa.

• Salami-man

Kuinka moni huomasi, että Herra S. muutti braunschweigin reseptiä muutama vuosi sitten. Laatu heikkeni tuntuvasti kun aikaisemmasta naudanlihasta ja silavasta siirtyivät nauta-sika-silava-sekoitukseen. Muutaman kerran jaksoin ostaa tuota halpis-braunscweigia, mutta sitten riitti. Se nautapohjainen tuote oli ehdottomasti parasta kotimaista kestomakkaraa. Sääli että kuluttajan kusetus koskee myös aikaisemmin laatua tehneitä.

• myydyimmät

Tuossa teen ihan kauppaa ja laitan tässä pientä listaa ostetuimmista merkeistä..

Saarioinen meetwursti
      Snellman voileipämeetwursti
      Hk Kevyt meetvursti
      Atria meetwursti
      Pirkka Meetvursti (pouttu)

Näitä Suomi syö.. ainaskin jossain täälläpäin..

• :::

Suosittelen hakkarilan pihvimetvursti!
      Sikakallista mutta erinomaisen hyvää!!
      Saa stokkalta sekä palvelutiskistä tai sitten
      pötkönä pakatusta tiskistä!

http://www.hakkarilahereford.fi/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      225
      7017
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1295
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1102
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      911
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      875
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      867
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      96
      836
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      801
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      776
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      753
    Aihe