Idag flaggar vi för Aleksis Kivi,författaren

Anonyymi

till Sju Bröder (år 1870) som säkert alla känner till.
Den är en av de första romanerna som skrevs på finska,därför räknas den som hörnsten i den finska litteraturhistorien.

26

59

Vastaukset 26

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

De som alltid kritiserar undervisningen nu ,kunde tänka på att det inte är så länge sedan som alla inte hade möjlighet att ens lära sig skriva och läsa.

• Anonyymi

Respektera och uppskatta det vi har och inte bara gnälla.

• Alexis Stenvall var killen döpt till.

• Anonyymi

Aleksi Kivi var hans författarnamn.Alexis Stenvall använde han privat.

• Anonyymi kirjoitti:

Aleksi Kivi var hans författarnamn.Alexis Stenvall använde han privat.

Se hur det har gått då man har givit lillfingret åt djävulen.

• Anonyymi

Suomen kieli saatiin aikoinaan suurella vaivalla kirjalliseen muotoon. Tätä eivät kaikki arvosta, vaan haluavat englannin kansalliskieleksi.

• Anonyymi

Det är besynnerliga personer som inte alls ger något som helst värde åt landets eget språk.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Det är besynnerliga personer som inte alls ger något som helst värde åt landets eget språk.

Aktiivi ei arvosta mitään kieliä eikä kielten osaamista.

• Anonyymi

Kieliaktiiville on myös yhdentekevää se, opiskeleeko ruotsinkielinen "pakkosuomea".

Minusta tämä ei ole ollenkaan yhdentekevää. Suomen kielen asema on sitä parempi, mitä suurempi osa kansasta sitä osaa. Sama koskee ruotsin kieltä.

• Anonyymi kirjoitti:

Kieliaktiiville on myös yhdentekevää se, opiskeleeko ruotsinkielinen "pakkosuomea".

Minusta tämä ei ole ollenkaan yhdentekevää. Suomen kielen asema on sitä parempi, mitä suurempi osa kansasta sitä osaa. Sama koskee ruotsin kieltä.

Så länge som finnarnas svenska är vad den är, är det inte motiverat att kräva finska av någon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Visst är båda språken viktiga.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On tärkeä pyrkiä säilyttämään molempia kieliä ja on tärkeää arvostaa niitä. Samoin kuin on tärkeää arvostaa vähemmistökieliämme.

• Anonyymi kirjoitti:

Man har nog lite svårt att se hur köksspråket finska är viktigt, annat än som en kuriositet i det eländiga isolatet.

• Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

Man har nog lite svårt att se hur köksspråket finska är viktigt, annat än som en kuriositet i det eländiga isolatet.

Kielellä kuin kielellä on itseisarvo. Sitä ei mitata sillä, kuinka käyttökelpoinen se on esim. ulkomaankaupassa.

Asenne, jolla kieliin yleisesti tällä palstalla suhtaudutaan, on negatiivinen. Se hämmästyttää minua joka kerta.

• Anonyymi kirjoitti:

Kielellä kuin kielellä on itseisarvo. Sitä ei mitata sillä, kuinka käyttökelpoinen se on esim. ulkomaankaupassa.

Asenne, jolla kieliin yleisesti tällä palstalla suhtaudutaan, on negatiivinen. Se hämmästyttää minua joka kerta.

"Asenne, jolla kieliin yleisesti tällä palstalla suhtaudutaan, on negatiivinen. Se hämmästyttää minua joka kerta."

Älä masennu, ei se oikeasti ole. Ei ainakaan kaikilla kirjoittajilla.

• Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

"Asenne, jolla kieliin yleisesti tällä palstalla suhtaudutaan, on negatiivinen. Se hämmästyttää minua joka kerta."

Älä masennu, ei se oikeasti ole. Ei ainakaan kaikilla kirjoittajilla.

Kuka täällä masentumisesta on puhunut?

Se, että aikuiset ihmiset kokevat tarpeelliseksi mollata kieliä, hämmästyttää minua vilpittömästi tällä palstalla joka päivä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aktiivi ei arvosta mitään kieliä eikä kielten osaamista.

Underliga människor är dom.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki nähdään negatiivisena. Kaikkea pitää vastustaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Finns det något bevis på att det är frågan om människor då igen någonsin har sett en "språkaktiv"? Kan det vara frågan om ett UCCO, an unidentified constantly complaining object?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Inte ens sitt eget modersmål bryr de sig om.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Inte ens sitt eget modersmål bryr de sig om.

Det är oerhört kortsiktigt.

• Anonyymi

Tolloa touhua.

• Anonyymi

Ja august ahlqvist kirjoitti tästä loistavasta mestariteoksesta murskaavan arvostelun johonkin tidningiin.

Yhä edelleen surut haraavat vastaan kaikkea suomenkielen asemaa vahvistavaa toimintaa, vain varjellakseen omia muinaismuistoisia etuoikeuksiaan.

• Anonyymi

Millä tavalla 'haraavat vastaan'?

Sinähän itse haraat täällä ruotsin kieltä vastaan ihan koko ajan!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Millä tavalla 'haraavat vastaan'?

Sinähän itse haraat täällä ruotsin kieltä vastaan ihan koko ajan!

Det är tydligen inte lika illa det ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Det är tydligen inte lika illa det ?

Det är tillåtet ,rentav önskvärt.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      60
      1322
    2. Moottoripyöräonnettomuus

Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää
      Alajärvi
      90
      1017
    3. haluatko lopettaa

ihan lopullisesti
      Ikävä
      164
      927
    4. Jos oikeasti haluat mies

Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.
      Ikävä
      105
      864
    5. Uusi ruokapaikka

Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä
      Haapavesi
      30
      853
    6. Kemijärvellä vesionnettomuus

Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as
      Kemijärvi
      25
      788
    7. Kerro minulle totuus

Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒
      Ikävä
      201
      762
    8. Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!

Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks
      Suomussalmi
      44
      738
    9. Miten sinä voit?

Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua
      Ikävä
      93
      707
    10. voi luoja kun uskaltaisin

laittaa viestiä sinulle...
      Ikävä
      26
      690
    11. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      124
      680
    12. VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN

Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisika­laumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa
      Iisalmi
      43
      616
    13. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      61
      602
    14. Joku porukka lähtenyt täältä

Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.
      Ikävä
      155
      601
    15. Useita poliisiautoja kunnantalolla

Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.
      Ähtäri
      12
      585
    16. Jos näkisimme vielä joskus

... mihin veisit miut treffeille? 😊
      Ikävä
      85
      548
    17. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      78
      530
    18. Olipa yllätys

Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo
      Kotimaiset julkkisjuorut
      187
      501
    19. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      55
      497
    20. 39
      495
    Aihe