Pelkäätkö sinä helvettiä?

Anonyymi

Eri kirkkokunnilla on erilainen käsitys helvetistä. Katolinen kirkko puhuu kiirastulesta, joka on aivan eri asia kuin luterilaisten tai helluntailaisten helvetti. Adventistit ja Jehovantodistajat puhuvat Gehennasta, jota ei vielä ole ja joka on hetkellinen tapahtuma vasta Jeesuksen paluun jälkeen.

Mutta perustuuko sinun uskosi ennemminkin helvetin pelkoon kuin Jumalan pelkoon? Onko usko sinulle palovakuutus, jolla voi välttää helvetin tulen ja sen kauhut? Vai rakastatko Jumalaa niin paljon, että koko ajatus helvetistä on ihan toisarvoinen. Mihin helvettiä tarvitaan koko kristinuskossa? Onko se edes todellinen vaiko vain pelote saada uskovaiset kuriin ja Herran nuhteeseen?

Mitä jos helvettiä ei olekaan olemassa? Mitä jos kaikki vain toistelevat ikivanhoja toistensa keksimiä tarinoita siitä?

Uskovaiset eivät uskoneet helvettiin Vanhan testamentin aikana. Mikä siis muuttui, että me nyt uskomme siihen?

130

1158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Helvetti tulee välttämättömyydestä. Jeesu Kristus on muuttumaton ja iankaikkinen Jumala. Se tarkoittaa että ristin kärsimys on iankaikkisesti ja muuttumattomasti hänessä. Siispä jokaisen syntiä tekevän on iankaikkisesti kärsittävä Jeesuksen, kuka on synnitön, tavoin piinaa. Tämä kertoo kuinka suurta Jumalan rakkaus on. Hän halusi olla tuo maailman perustamisesta tapettu Karitsa kaikkien ihmisten synneistä. Mutta ihmiset valitsevat pimeyden ja valheen. Häpeävät tätä ihmeellistä ja rakastavaa Jumalaa. Etsivät rikkautta ja maailmallista kunniaa. Ovat suruttomia kun kuulevat mitä Jumala on heidän puolestaan tehnyt. Helvetillä rangaistaan ihmisiä siitä että he eivät ota tätä uhria vastaan pelastuakseen. Ainoa uhri joka pelastaa on Jumala itse ristillä, kuka teki itsensä synniksi Jeesuksessa meidän puolestamme ja tuomitsi synnin lihassa. Meidän kaikkien ihmisten syntien vaatima rangaistus on summattuna Jumalan haavoissa Jeesuksessa. Ne eivät koskaan katoa, aivan kuten Jumalakaan ei katoa eikä muutu.

      Pelkäänkö helvettiä? Tottakai pelkään. Jos en luottaisi Jeesukseen olisin kauhuissani. Aivan hirveä kohtalo on kärsiä iankaikkisesti ilman armoa. Kuitenkin tiedän etten minä voi tehdä enempää syntiä kuin mitä Jeesus voi kärsiä puolestani. Mutta syntini minä teen Jeesukselle ketä tahdon rakastaa ja ilman valituksen sanaa hän kärsii minun puolestani, vaikka en sitä ansaitse. Inhotkaa syntiä. Se on syy miksi Jeesus on haavoitettu. Ilman meidän syntejä, ei uhria olisi tarvittu. Helvettiä ei olisi jos ei olisi syntiä.

      • Anonyymi

        "Siispä jokaisen syntiä tekevän on iankaikkisesti kärsittävä Jeesuksen, kuka on synnitön, tavoin piinaa"

        Jeesushan ei kärsi iankaikkisesti. Ei kärsinyt ennen ihmisen luomista, eikä kärsi nytkään, Raamatun mukaan. Hän sanoi: se on täytetty.

        "Helvetillä rangaistaan ihmisiä siitä että he eivät ota tätä uhria vastaan pelastuakseen. "

        No tuo nyt ei ole Raamatun mukaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Siispä jokaisen syntiä tekevän on iankaikkisesti kärsittävä Jeesuksen, kuka on synnitön, tavoin piinaa"

        Jeesushan ei kärsi iankaikkisesti. Ei kärsinyt ennen ihmisen luomista, eikä kärsi nytkään, Raamatun mukaan. Hän sanoi: se on täytetty.

        "Helvetillä rangaistaan ihmisiä siitä että he eivät ota tätä uhria vastaan pelastuakseen. "

        No tuo nyt ei ole Raamatun mukaista.

        Uskotko että Herra on pappina iankaikkisesti? Uskotko että Herra on muuttumaton ja ajaton Kaikkivaltias? Kuka sinun "Jeesuksesi" oikein on? Pysyykö se mitä hän tekee iankaikkisesti? Älä ota Herralta pois kunniaa ja tee hänestä pelkkää ajallista ihmistä, itsesi kuvaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskotko että Herra on pappina iankaikkisesti? Uskotko että Herra on muuttumaton ja ajaton Kaikkivaltias? Kuka sinun "Jeesuksesi" oikein on? Pysyykö se mitä hän tekee iankaikkisesti? Älä ota Herralta pois kunniaa ja tee hänestä pelkkää ajallista ihmistä, itsesi kuvaa.

        ...
        Herra ei ole ihmisen kuvaksi tehty vaan ihminen Jumalan kuvaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskotko että Herra on pappina iankaikkisesti? Uskotko että Herra on muuttumaton ja ajaton Kaikkivaltias? Kuka sinun "Jeesuksesi" oikein on? Pysyykö se mitä hän tekee iankaikkisesti? Älä ota Herralta pois kunniaa ja tee hänestä pelkkää ajallista ihmistä, itsesi kuvaa.

        Puhut omiasi!

        Herra ei ollut pappi ennen kuin hänestä tehtiin Herra. Vasta sitten Herra saattoi edes ylipäänsä olla Herra. Tämä tapahtui vasta hänen kuolemansa jälkeen. Näin ollen, kun hän ei ollut pappi siitä taaksepäin, ei hän ole voinut olla pappi ikuisesti.

        Filippiläiskirje 2:8-11
        "8.Hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, aina ristin kuolemaan asti. 9. SEN TÄHDEN onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman, 10. jotta kaikki polvet notkistuisivat Jeesuksen nimeen, sekä niiden, jotka taivaissa ovat, että niiden, jotka maan päällä ovat, ja niiden, jotka maan alla ovat, 11. ja jokainen kieli tunnustaisi Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra."

        Jumala voi olla muuttumaton mutta hän muuttelee mieltään ja lakejaan vähän väliä.

        "Pysyykö se mitä hän tekee iankaikkisesti? "

        Ei pysy. Maapallo tuhotaan. Tilalle tulee uusi maa.

        Jeesushan on ihminen ja Herra eli meidän isäntämme, jotka olemme hänen orjiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut omiasi!

        Herra ei ollut pappi ennen kuin hänestä tehtiin Herra. Vasta sitten Herra saattoi edes ylipäänsä olla Herra. Tämä tapahtui vasta hänen kuolemansa jälkeen. Näin ollen, kun hän ei ollut pappi siitä taaksepäin, ei hän ole voinut olla pappi ikuisesti.

        Filippiläiskirje 2:8-11
        "8.Hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, aina ristin kuolemaan asti. 9. SEN TÄHDEN onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman, 10. jotta kaikki polvet notkistuisivat Jeesuksen nimeen, sekä niiden, jotka taivaissa ovat, että niiden, jotka maan päällä ovat, ja niiden, jotka maan alla ovat, 11. ja jokainen kieli tunnustaisi Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra."

        Jumala voi olla muuttumaton mutta hän muuttelee mieltään ja lakejaan vähän väliä.

        "Pysyykö se mitä hän tekee iankaikkisesti? "

        Ei pysy. Maapallo tuhotaan. Tilalle tulee uusi maa.

        Jeesushan on ihminen ja Herra eli meidän isäntämme, jotka olemme hänen orjiaan.

        Eli kiellät Jeesuksen olleen ennen Abrahamia ja Daavidia. Kiellät että hän on Herra Jumala kuka on luonut taivaan ja maan? Et anna hänelle niitä piirteitä jotka Jumalalle kuuluvat, muuttumattomuus ja ajattomuus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli kiellät Jeesuksen olleen ennen Abrahamia ja Daavidia. Kiellät että hän on Herra Jumala kuka on luonut taivaan ja maan? Et anna hänelle niitä piirteitä jotka Jumalalle kuuluvat, muuttumattomuus ja ajattomuus?

        Tuo on sinun johtopäätöksesi. Ei minun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on sinun johtopäätöksesi. Ei minun.

        Mitä muuta tuosta vastustuksestasi on pääteltävissä? Jeesus Kristus on Herra ei puoli Herraa tai yksikolmasosa Herraa.

        1 Mooses 2:4
        "Herra Jumala teki maan ja taivaan ... "

        5 Mooses 6:4
        "Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi."

        Malakia 3:6
        "Sillä minä, Herra, en muutu ..."

        Johanneksen evankeliumi 13:13
        "Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen."

        Usko Herraan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä muuta tuosta vastustuksestasi on pääteltävissä? Jeesus Kristus on Herra ei puoli Herraa tai yksikolmasosa Herraa.

        1 Mooses 2:4
        "Herra Jumala teki maan ja taivaan ... "

        5 Mooses 6:4
        "Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi."

        Malakia 3:6
        "Sillä minä, Herra, en muutu ..."

        Johanneksen evankeliumi 13:13
        "Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen."

        Usko Herraan.

        ....
        Ja mitä tulee Jeesuksessa olevan iankaikkiseen uhriin joka on rakas Herramme itse:

        Heprealaiskirje 9:13
        "Sillä jos kauristen ja härkäin veri ja hiehon tuhka, saastaisten päälle vihmottuna, pyhittää lihanpuhtauteen, kuinka paljon enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle."

        HUOM! Iankaikkisen Hengen kautta.

        Heprealaiskirje 7:1-3
        "Sillä tämä Melkisedek, Saalemin kuningas, Jumalan, Korkeimman, pappi, joka meni Abrahamia vastaan, hänen palatessaan kuninkaita voittamasta, ja siunasi hänet; jolle Abraham myös antoi kymmenykset kaikesta ja joka ensiksi, niinkuin hänen nimensäkin merkitsee, on "vanhurskauden kuningas" ja sen lisäksivielä "Saalemin kuningas", se on "rauhan kuningas"; jolla ei ole isää, ei äitiä, ei sukua, ei päivien alkua eikä elämän loppua, mutta joka on Jumalan Poikaan verrattava - hän pysyy pappina ainaisesti."

        Ei äitiä ei isää, ei päivien alkua, eikä elämän loppua, Jumalan Poikaan verrattava. Jumalan Pojalla ei ole alkua eikä loppua. Siispä ristin kärsimyksillä ei myöskään ole alkua eikä loppua. Jeesuksen kärsimyksiä ei voida mitata. Ja tämä on se pelastus jonka maailma hylkää ja kieltää, joka on tullut kulmakiveksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä muuta tuosta vastustuksestasi on pääteltävissä? Jeesus Kristus on Herra ei puoli Herraa tai yksikolmasosa Herraa.

        1 Mooses 2:4
        "Herra Jumala teki maan ja taivaan ... "

        5 Mooses 6:4
        "Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi."

        Malakia 3:6
        "Sillä minä, Herra, en muutu ..."

        Johanneksen evankeliumi 13:13
        "Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen."

        Usko Herraan.

        Nuo ovat eri herroja. Sekoitat asian kun et tunne Raamattua alkukielellä.

        Myös orjien isännät olivat herroja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ....
        Ja mitä tulee Jeesuksessa olevan iankaikkiseen uhriin joka on rakas Herramme itse:

        Heprealaiskirje 9:13
        "Sillä jos kauristen ja härkäin veri ja hiehon tuhka, saastaisten päälle vihmottuna, pyhittää lihanpuhtauteen, kuinka paljon enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle."

        HUOM! Iankaikkisen Hengen kautta.

        Heprealaiskirje 7:1-3
        "Sillä tämä Melkisedek, Saalemin kuningas, Jumalan, Korkeimman, pappi, joka meni Abrahamia vastaan, hänen palatessaan kuninkaita voittamasta, ja siunasi hänet; jolle Abraham myös antoi kymmenykset kaikesta ja joka ensiksi, niinkuin hänen nimensäkin merkitsee, on "vanhurskauden kuningas" ja sen lisäksivielä "Saalemin kuningas", se on "rauhan kuningas"; jolla ei ole isää, ei äitiä, ei sukua, ei päivien alkua eikä elämän loppua, mutta joka on Jumalan Poikaan verrattava - hän pysyy pappina ainaisesti."

        Ei äitiä ei isää, ei päivien alkua, eikä elämän loppua, Jumalan Poikaan verrattava. Jumalan Pojalla ei ole alkua eikä loppua. Siispä ristin kärsimyksillä ei myöskään ole alkua eikä loppua. Jeesuksen kärsimyksiä ei voida mitata. Ja tämä on se pelastus jonka maailma hylkää ja kieltää, joka on tullut kulmakiveksi.

        Kyse on kertaluontoisesta suorituksesta. Sinäkin voit tehdä tuollaisen henkilökohtaisen lupauksen jos haluat mutta Jumala ei siihen kehota. Sitäpaitsi, Abram päätti olla maksamatta kymmenyksiä omista tuloistaan. Hän ei maksanut niitä edes koko sotasaaliistaan eikä tämä ollut minkäänlainen ongelma Melkisedekille:

        Heprealaiskirje 7:4
        "Katsokaa, kuinka suuri hän on. Jopa kantaisä Abraham antoi hänelle kymmenykset SAALIINSA PARHAIMMASTA OSASTA. "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo ovat eri herroja. Sekoitat asian kun et tunne Raamattua alkukielellä.

        Myös orjien isännät olivat herroja!

        Kun Herra kirjoitetaan isolla, se tarkoittaa yhtä Herraa, Jeesusta Kristusta, Taivaan Isää, Pyhää Henkeä. Näin sinun epäuskosi on todeksi näytetty:

        1 Korinttolaiskirje 12:3
        "Sentähden minä teen teile tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano:'Jeesus olkoon kirottu', ja ettei kukaan voi sanoa:'Jeesus olkoon Herra', paitsi Pyhässä Hengessä."

        Pyhä Henki on vain niillä ketkä totisesti ymmärtävät ja uskovat, että Jeesus on Herra, Kaikkivaltias ja iankaikkinen Jumala. Usko siis ja tee parannus.


      • Anonyymi

        Huomaatko viestisi sisällöstä - tutki itseäsi? Omaat vahavn psykopaattisen ajattelun - JOS - ajattelet vakavasti mitä kirjoitat. Olet täysin vailla empaattisuutta / rakkautta ihmisiä kohtaan.....Lähimmäisen rakastaminen juuri on vahvaa empaattisuutta, jonka aktivoi JUMALA....Turmeltuneen ihmisen / lihallisuuden vastakohta.

        Markku Lievonen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun Herra kirjoitetaan isolla, se tarkoittaa yhtä Herraa, Jeesusta Kristusta, Taivaan Isää, Pyhää Henkeä. Näin sinun epäuskosi on todeksi näytetty:

        1 Korinttolaiskirje 12:3
        "Sentähden minä teen teile tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano:'Jeesus olkoon kirottu', ja ettei kukaan voi sanoa:'Jeesus olkoon Herra', paitsi Pyhässä Hengessä."

        Pyhä Henki on vain niillä ketkä totisesti ymmärtävät ja uskovat, että Jeesus on Herra, Kaikkivaltias ja iankaikkinen Jumala. Usko siis ja tee parannus.

        Raamatun alkukielissä ei ollut erikseen isoja jan pieniä kirjaimia. Suomenkielisen Raamatun Isot alkukirjaimet on ihmisten keksimiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun Herra kirjoitetaan isolla, se tarkoittaa yhtä Herraa, Jeesusta Kristusta, Taivaan Isää, Pyhää Henkeä. Näin sinun epäuskosi on todeksi näytetty:

        1 Korinttolaiskirje 12:3
        "Sentähden minä teen teile tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano:'Jeesus olkoon kirottu', ja ettei kukaan voi sanoa:'Jeesus olkoon Herra', paitsi Pyhässä Hengessä."

        Pyhä Henki on vain niillä ketkä totisesti ymmärtävät ja uskovat, että Jeesus on Herra, Kaikkivaltias ja iankaikkinen Jumala. Usko siis ja tee parannus.

        Mitä sanat messias, kristus, herra, jumalan poika, ihmisen poika ja jumala tarkoittivat Raamatun kirjoittamisen aikaan. Vielä nykyäänkin monet ymmärtävät näiden sanojen merkityksen väärin. Kerrataanpa...

        Raamatussa esiintyy monia messiaita ja kristuksia ennen Jeesuksen syntymää. Messias, joka on heprean kieltä, tarkoittaa samaa kuin kristus, joka puolestaan on kreikkaa. Messias tarkoittaa (pyhällä öljyllä) voideltua. Näitä messiaita oli Vanhassa testamentissa useita. Esimerkkeinä Saul ja Daavid.

        1. Samuelin kirja 10:1
        "Samuel otti öljyastian, vuodatti Saulin päähän öljyä, suuteli häntä ja sanoi: ”Herra on voidellut [( mə·šā·ḥă·ḵā) messias = voideltu)] sinut perintöosansa ruhtinaaksi!"

        2. Samuelin kirja 5:3
        "Ja kaikki Israelin vanhimmat tulivat kuninkaan luo Hebroniin, ja kuningas Daavid teki siellä heidän kanssaan liiton Herran edessä. Sitten he voitelivat Daavidin Israelin kuninkaaksi."

        Myös pakanakuninkaita voideltiin Raamatun mukaan ja Jumala käytti heitä työkalunaan. Esimerkiksi pakanakuningas Koores oli messias, voideltu:

        Jesaja 45:1
        "Näin sanoo Herra voidellulleen Koorekselle, jonka oikeaan käteen minä olen tarttunut alistaakseni kansat hänen edessään ja irrottaakseni vyöt kuninkaitten kupeilta, avatakseni ovet hänen edessään, niin etteivät portit sulkeudu: "

        Voideltu ei siis tarkoita edes uskovaa kuningasta.

        Oikaistaan nyt tässä sellainen väärä mielikuva, että sana kristus olisi sama asia kuin sana Jumala, sillä näin ei ole. Sanat Jeesus, messias ja kristus eivät siis ole synonyymejä sanalle jumala. Niillä ei ole Jumalan merkitystä eivätkä ne tarkoita Jumalaa. Jeesus oli hyvin tavallinen kutsumanimi tuohon aikaan. Myöskään Jumalan poika ei tarkoita Jumalaa. Esimerkiksi Salomonia Jumala kutsuu pojakseen.

        2. Samuelin kirja 7:14
        "Minä olen oleva hänen isänsä, ja hän on oleva minun poikani. Jos hän tekee väärin, minä kuritan häntä ihmisvitsalla, ihmisten antamilla lyönneillä. "

        Myöskään "ihmisen poika" ei tarkoita Jumalaa. Jeesushan puhui arameaa. Arameassa ei ole sellaista sanaa kuin ihmisen poika, jolla olisi jokin muu merkitys kuin ihmislapsi. Esimerkiksi kohta, jossa sanotaan, että

        Matteus 12:7-8
        "7. Jos te ymmärtäisitte, mitä tarkoittaa: ’Laupeutta minä tahdon enkä uhria’, niin ette tuomitsisi syyttömiä. 8. Sillä ihmisen poika on sapatin herra.” "

        Matteuksen evankeliumi on kirjoitettu aikakaudella, jolloin asiat ymmärrettiin niin kuin ne Vanhassa testamentissa ymmärrettiin. Juutalaiset ymmärsivät ihmisen pojan (arameaksi BREH DENASHA) ihan tavalliseksi ihmiseksi, joka nimen omaan ei ole jumalallinen vaan heikko ja hauras olento, ihminen.

        Alkuperäinen lause onkin kuulunut kutakuinkin näin: "...sillä ihminen on sapatin herra." Tämähän muuttaa lausen merkitystä jonkin verran. Joidenkin mielestä jopa merkittävästi.

        Matteus 8:20
        "Jeesus sanoi hänelle: ”Ketuilla on luolat ja taivaan linnuilla pesät, mutta ihmisen pojalla ei ole, mihin hän päänsä kallistaisi.” "

        BREH DENASHA viittaa nöyryyteen, ei jumalallisuuteen. Jeesus siis sanoi: minä olen vain tavallinen ihminen, en mitään erikoista. Voidaan kääntää myös vain ihmisen lapsi. Parempi käännös olisikin: "...Linnuillakin on pesät mutta tällä ihmisellä ei ole omaa kotia." Jeesus tunsi itsensä hyljityksi ihmiseksi.

        Jumala-sana ei aina tarkoita varsinaista Isä Jumalaa. Raamatussa kutsutaan myös ihmisiä jumaliksi:

        Johannes 10:34-36
        "34. Jeesus vastasi heille: ”Eikö teidän laissanne ole kirjoitettu: ’Minä sanoin: te olette jumalia.’? 35. Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli – eikä Raamattu voi raueta tyhjiin – 36. niin hänellekö, jonka Isä pyhitti ja lähetti maailmaan, te sanotte: ’Sinä pilkkaat Jumalaa’, kun sanoin olevani Jumalan Poika?"

        Hallitsijoita pidettiin jumalina, esimerkiksi Egyptin faaraoita. Kreikkalaisia Romulusta ja Remusta sanottiin jumaliksi. Todellisuudessahan kyse oli vain ihmisistä mutta heitä kutsuttiin jumaliksi ja kun sitä aikansa tehtiin, niin heistä myös tuli jumalia ja ihmiset heitä jumalina myös pitivät. Jeesuksen kuoleman jälkeen oli hallitsijoita, jotka määräsivät itsensä kutsuttavan jumalaksi. Antiikin historiassa myös ihmisiä, joilla oli jokin merkittävä kyky tai taito voitiin kutsua jumalaksi, esim johtamisen taito, taloudellisen menestyksen omaava henkilö tai muutoin yhteiskunnallisesti merkittävä henkilö.

        Ja sattuipa eräs Tuomas-niminen opetuslapsikin kutsumaan Jeesusta jumalaksi. Se oli osuva kuvaus Jeesuksesta, jolle toden totta jumalan sana tuli.

        Johannes 20:28
        "Tuomas sanoi hänelle: ”Minun herrani (Κύριός eli KYRIOS) ja minun jumalani!” "

        ...jatkuu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sanat messias, kristus, herra, jumalan poika, ihmisen poika ja jumala tarkoittivat Raamatun kirjoittamisen aikaan. Vielä nykyäänkin monet ymmärtävät näiden sanojen merkityksen väärin. Kerrataanpa...

        Raamatussa esiintyy monia messiaita ja kristuksia ennen Jeesuksen syntymää. Messias, joka on heprean kieltä, tarkoittaa samaa kuin kristus, joka puolestaan on kreikkaa. Messias tarkoittaa (pyhällä öljyllä) voideltua. Näitä messiaita oli Vanhassa testamentissa useita. Esimerkkeinä Saul ja Daavid.

        1. Samuelin kirja 10:1
        "Samuel otti öljyastian, vuodatti Saulin päähän öljyä, suuteli häntä ja sanoi: ”Herra on voidellut [( mə·šā·ḥă·ḵā) messias = voideltu)] sinut perintöosansa ruhtinaaksi!"

        2. Samuelin kirja 5:3
        "Ja kaikki Israelin vanhimmat tulivat kuninkaan luo Hebroniin, ja kuningas Daavid teki siellä heidän kanssaan liiton Herran edessä. Sitten he voitelivat Daavidin Israelin kuninkaaksi."

        Myös pakanakuninkaita voideltiin Raamatun mukaan ja Jumala käytti heitä työkalunaan. Esimerkiksi pakanakuningas Koores oli messias, voideltu:

        Jesaja 45:1
        "Näin sanoo Herra voidellulleen Koorekselle, jonka oikeaan käteen minä olen tarttunut alistaakseni kansat hänen edessään ja irrottaakseni vyöt kuninkaitten kupeilta, avatakseni ovet hänen edessään, niin etteivät portit sulkeudu: "

        Voideltu ei siis tarkoita edes uskovaa kuningasta.

        Oikaistaan nyt tässä sellainen väärä mielikuva, että sana kristus olisi sama asia kuin sana Jumala, sillä näin ei ole. Sanat Jeesus, messias ja kristus eivät siis ole synonyymejä sanalle jumala. Niillä ei ole Jumalan merkitystä eivätkä ne tarkoita Jumalaa. Jeesus oli hyvin tavallinen kutsumanimi tuohon aikaan. Myöskään Jumalan poika ei tarkoita Jumalaa. Esimerkiksi Salomonia Jumala kutsuu pojakseen.

        2. Samuelin kirja 7:14
        "Minä olen oleva hänen isänsä, ja hän on oleva minun poikani. Jos hän tekee väärin, minä kuritan häntä ihmisvitsalla, ihmisten antamilla lyönneillä. "

        Myöskään "ihmisen poika" ei tarkoita Jumalaa. Jeesushan puhui arameaa. Arameassa ei ole sellaista sanaa kuin ihmisen poika, jolla olisi jokin muu merkitys kuin ihmislapsi. Esimerkiksi kohta, jossa sanotaan, että

        Matteus 12:7-8
        "7. Jos te ymmärtäisitte, mitä tarkoittaa: ’Laupeutta minä tahdon enkä uhria’, niin ette tuomitsisi syyttömiä. 8. Sillä ihmisen poika on sapatin herra.” "

        Matteuksen evankeliumi on kirjoitettu aikakaudella, jolloin asiat ymmärrettiin niin kuin ne Vanhassa testamentissa ymmärrettiin. Juutalaiset ymmärsivät ihmisen pojan (arameaksi BREH DENASHA) ihan tavalliseksi ihmiseksi, joka nimen omaan ei ole jumalallinen vaan heikko ja hauras olento, ihminen.

        Alkuperäinen lause onkin kuulunut kutakuinkin näin: "...sillä ihminen on sapatin herra." Tämähän muuttaa lausen merkitystä jonkin verran. Joidenkin mielestä jopa merkittävästi.

        Matteus 8:20
        "Jeesus sanoi hänelle: ”Ketuilla on luolat ja taivaan linnuilla pesät, mutta ihmisen pojalla ei ole, mihin hän päänsä kallistaisi.” "

        BREH DENASHA viittaa nöyryyteen, ei jumalallisuuteen. Jeesus siis sanoi: minä olen vain tavallinen ihminen, en mitään erikoista. Voidaan kääntää myös vain ihmisen lapsi. Parempi käännös olisikin: "...Linnuillakin on pesät mutta tällä ihmisellä ei ole omaa kotia." Jeesus tunsi itsensä hyljityksi ihmiseksi.

        Jumala-sana ei aina tarkoita varsinaista Isä Jumalaa. Raamatussa kutsutaan myös ihmisiä jumaliksi:

        Johannes 10:34-36
        "34. Jeesus vastasi heille: ”Eikö teidän laissanne ole kirjoitettu: ’Minä sanoin: te olette jumalia.’? 35. Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli – eikä Raamattu voi raueta tyhjiin – 36. niin hänellekö, jonka Isä pyhitti ja lähetti maailmaan, te sanotte: ’Sinä pilkkaat Jumalaa’, kun sanoin olevani Jumalan Poika?"

        Hallitsijoita pidettiin jumalina, esimerkiksi Egyptin faaraoita. Kreikkalaisia Romulusta ja Remusta sanottiin jumaliksi. Todellisuudessahan kyse oli vain ihmisistä mutta heitä kutsuttiin jumaliksi ja kun sitä aikansa tehtiin, niin heistä myös tuli jumalia ja ihmiset heitä jumalina myös pitivät. Jeesuksen kuoleman jälkeen oli hallitsijoita, jotka määräsivät itsensä kutsuttavan jumalaksi. Antiikin historiassa myös ihmisiä, joilla oli jokin merkittävä kyky tai taito voitiin kutsua jumalaksi, esim johtamisen taito, taloudellisen menestyksen omaava henkilö tai muutoin yhteiskunnallisesti merkittävä henkilö.

        Ja sattuipa eräs Tuomas-niminen opetuslapsikin kutsumaan Jeesusta jumalaksi. Se oli osuva kuvaus Jeesuksesta, jolle toden totta jumalan sana tuli.

        Johannes 20:28
        "Tuomas sanoi hänelle: ”Minun herrani (Κύριός eli KYRIOS) ja minun jumalani!” "

        ...jatkuu...

        ...jatkuu...


        Myöskään herra ei tarkoita Raamatussa jumalaa vaan kyseessä on sama sana kuin orjien isännästä ja orjien herrasta käytetty sana KYRIOS.

        Efesolaiskirje 6:9
        "Ja te isännät (κύριοι eli KYRIOI, monikossa), tehkää samoin orjille ja jättäkää uhkailu, sillä te tiedätte, että heidän niin kuin teidänkin Herranne (Κύριός) on taivaissa ja ettei hän katso henkilöön."

        Jeesukselle onkin annettu herruus meidän ylitsemme. Hän on meidän isäntämme, meidän, jotka olemme hänen orjiaan.

        Raamatun tulkinnoista voi aina kiistellä mutta nämä asiat ovat Raamatullisia faktoja, paitsi faaraoiden, Romuluksen ja Remuksen kutsuminen jumaliksi. Ne taas ovat antiikin ajan historiaan perustuvia faktoja. Näistä mistään on siis turha kiistellä. On vain syytä sulatella asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...jatkuu...


        Myöskään herra ei tarkoita Raamatussa jumalaa vaan kyseessä on sama sana kuin orjien isännästä ja orjien herrasta käytetty sana KYRIOS.

        Efesolaiskirje 6:9
        "Ja te isännät (κύριοι eli KYRIOI, monikossa), tehkää samoin orjille ja jättäkää uhkailu, sillä te tiedätte, että heidän niin kuin teidänkin Herranne (Κύριός) on taivaissa ja ettei hän katso henkilöön."

        Jeesukselle onkin annettu herruus meidän ylitsemme. Hän on meidän isäntämme, meidän, jotka olemme hänen orjiaan.

        Raamatun tulkinnoista voi aina kiistellä mutta nämä asiat ovat Raamatullisia faktoja, paitsi faaraoiden, Romuluksen ja Remuksen kutsuminen jumaliksi. Ne taas ovat antiikin ajan historiaan perustuvia faktoja. Näistä mistään on siis turha kiistellä. On vain syytä sulatella asiaa.

        Nykyisessä kristillisessä kielenkäytössä Herra-nimitys sisältää vahvan kristologisen painotuksen. Siinä Jeesus on Herrana hallitsija ja Jumala. Näin ovat kirkkoisät päättäneet. He eivät paremmasta ymmärtäneet. Mutta Raamattua tulee tulkita ottaen huomioon Raamatun ajan kieli, historia ja kulttuurit. Pitää ymmärtää, miten Raamatun kirjoittajat asiat ymmätsivät ja mitä he halusivat kohderyhmälleen kertoa. Heidän kohderyhmänsä et ole sinä vaan tuhansia vuosia sitten eläneet ihmiset. Joten katsotaanpa asiaa heidän kannaltaan. Miten he ymmärsivät oman kielensä?

        Sana herra on kreikan kielessä kyrios (κύριος) ja se tarkoittaa omistajaa, talon isäntää, aviomiestä ja hallitsijaa ja sitä käytettiin osoittamaan kunnioitusta. Se tulee kreikankielen juurisanasta, joka merkitsee auktoriteettia ja kuvaa sitä, kenellä on auktoriteetti. Se ei siis tule jumaluutta kuvaavasta juurisanasta. Jumalalle on kreikankielessä ihan omat sanansa ja ne eivät ole kyrios.

        Miten kyrios sanaa käytettiin?

        Herra-nimitystä käytettiin yleisen jumalanpalveluksen yhteydessä viitattaessa jumaluuksiin ja palvottaviin voimiin, esim. 1. Kor. 8:5:ssä:

        "Sillä vaikka onkin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maan päällä, kuten onkin paljon jumalia ja herroja (kyrios),..."

        Kreikkalais-roomalaisessa jumalanpalveluksessa herra-nimitys liittyi kuitenkin nimenomaan keisarinpalvontaan; Augustusta kutsuttiin herraksi (kyrios).

        Kreikankielessä on oma sanansa Jumalalle ja se ei ole herra. Herra-sanaa käytetään Uudessa testamentissa sekä ihmisistä että Jumalasta mutta se ei todista sitä, että herra olisi sama kuin Jumala.

        Luuk.1:32 kyrios = Jumala
        1.Piet 3:6 kyrios = aviomies Abraham
        Matt. 21:30 kyrios = kahden pojan isä
        Matt. 10:24 kyrios = isäntä
        Matt. 20:8 kyrios = viinitilan isäntä/työnantaja/maanomistaja
        Matt. 27:63 kyrios = hallinnon virkamies Pilatus
        Apt. 25:26 kyrios = rooman keisari
        Joh. 12:21 kyrios = herra, kunnioitusta esittävä sana Filippoksesta

        Kuten huomaamme, kyrios ei tarkoita Jumaluutta tai Jumalaa.

        ...jatkuu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisessä kristillisessä kielenkäytössä Herra-nimitys sisältää vahvan kristologisen painotuksen. Siinä Jeesus on Herrana hallitsija ja Jumala. Näin ovat kirkkoisät päättäneet. He eivät paremmasta ymmärtäneet. Mutta Raamattua tulee tulkita ottaen huomioon Raamatun ajan kieli, historia ja kulttuurit. Pitää ymmärtää, miten Raamatun kirjoittajat asiat ymmätsivät ja mitä he halusivat kohderyhmälleen kertoa. Heidän kohderyhmänsä et ole sinä vaan tuhansia vuosia sitten eläneet ihmiset. Joten katsotaanpa asiaa heidän kannaltaan. Miten he ymmärsivät oman kielensä?

        Sana herra on kreikan kielessä kyrios (κύριος) ja se tarkoittaa omistajaa, talon isäntää, aviomiestä ja hallitsijaa ja sitä käytettiin osoittamaan kunnioitusta. Se tulee kreikankielen juurisanasta, joka merkitsee auktoriteettia ja kuvaa sitä, kenellä on auktoriteetti. Se ei siis tule jumaluutta kuvaavasta juurisanasta. Jumalalle on kreikankielessä ihan omat sanansa ja ne eivät ole kyrios.

        Miten kyrios sanaa käytettiin?

        Herra-nimitystä käytettiin yleisen jumalanpalveluksen yhteydessä viitattaessa jumaluuksiin ja palvottaviin voimiin, esim. 1. Kor. 8:5:ssä:

        "Sillä vaikka onkin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maan päällä, kuten onkin paljon jumalia ja herroja (kyrios),..."

        Kreikkalais-roomalaisessa jumalanpalveluksessa herra-nimitys liittyi kuitenkin nimenomaan keisarinpalvontaan; Augustusta kutsuttiin herraksi (kyrios).

        Kreikankielessä on oma sanansa Jumalalle ja se ei ole herra. Herra-sanaa käytetään Uudessa testamentissa sekä ihmisistä että Jumalasta mutta se ei todista sitä, että herra olisi sama kuin Jumala.

        Luuk.1:32 kyrios = Jumala
        1.Piet 3:6 kyrios = aviomies Abraham
        Matt. 21:30 kyrios = kahden pojan isä
        Matt. 10:24 kyrios = isäntä
        Matt. 20:8 kyrios = viinitilan isäntä/työnantaja/maanomistaja
        Matt. 27:63 kyrios = hallinnon virkamies Pilatus
        Apt. 25:26 kyrios = rooman keisari
        Joh. 12:21 kyrios = herra, kunnioitusta esittävä sana Filippoksesta

        Kuten huomaamme, kyrios ei tarkoita Jumaluutta tai Jumalaa.

        ...jatkuu...

        ...jatkuu...

        Vanhan testamentin adon-sanaa (אָדוֹן), joka tarkoittaa herraa, voitiin käyttää sekä ihmisestä että jumalista, myös Jumalasta. Se vastaa merkitykseltään kreikan sanaa kyrios mutta toisin kuin kreikka, hepreankieli erottelee ihmistä tarkoittavan herra-sanan jumaluutta merkitsevästä herra-sanasta. Sana adonai (אֲדֹנָי) tarkoittaa herraa ja sitä käytetään ainoastaan Jumalasta. Sana adoni (אֲדֹנִ֥י) on herra-sana, jota käytetään vain ihmis-herroista.

        Esim seuraavassa enkeliä kutsutaan adoniksi:
        Tuomarien kirja 6:12-13
        "12. Herran Enkeli ilmestyi hänelle ja sanoi hänelle: "HERRA (Yah·weh) olkoon kanssasi, sinä väkevä sankari!" 13. Gideon vastasi hänelle: "Oi, Herrani (’ă·ḏō·nî), jos HERRA (Yah·weh) on kanssamme, miksi sitten kaikki tämä on kohdannut meitä? Missä ovat kaikki hänen ihmetekonsa, joista isämme ovat meille kertoneet sanoen: 'HERRA (Yah·weh) on johdattanut meidät tänne Egyptistä'? Mutta nyt HERRA (Yah·weh) on hylännyt meidät ja antanut meidät Midianin kouriin." "

        STLK 2017 käännös käyttää YHWH sanan suomennoksessa isoja kirjaimia koko HERRA-sanassa, mistä voi helposti erottaa milloin on oikeasti kyse Jumalaa koskevasta HERRA-sanasta ja milloin ihmistä koskevasta Herra-sanasta. Kuten yllä huomataan, adoni on kirjoitettu Herra, koska kyse ei ole Jumalasta. Näin Adonai voidaan erottaa tavallisesta herra-sanasta. Jo Martti Luther tiesi nämä asiat ja käytti käännöksissään vastaavia ilmiasuja Adonaista ja adonista.

        Gideon viittaa tuossa edellä enkeliin kunnioittavasti ihmisten puhuttelussa käytetyllä herra-sanalla, koska enkeli ei ole Jumala. Esim. The MacArthur Study Bible vahvistaa, adoni-sanaa käytetään vain ihmisistä. Baptist seminaryn Vanhan testamentin professori, Claude Mariottini, sanoo tästä ihan samoin, että adoni tarkoittaa ihmis-Herraa ja Adonai Jumala-HERRAA. Useat Raamatun sanakirjat sanovat samaa.

        Käyttääkö UT sitten Jeesuksesta Herra-sanaa ilmaistakseen Jeesuksen jumaluutta? Annetaanpa Raamatun itsensä selittää:

        Kun Pietari, täynnä Pyhää henkeä, rupesi saarnaamaan väkijoukon keskellä, että ristiinnaulittu nasaretilainen oli Kristus eli kreikasta käännettynä: voideltu/kuningas, hän sanoi:

        Apostolien teot 2:33, 36
        "33.Koska hän siis on Jumalan oikean käden voimalla korotettu ja on saanut Pyhän Hengen lupauksen Isältä, hän on vuodattanut sen, minkä te nyt näette ja kuulette.
        36.Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että JUMALA ON HÄNET HERRAKSI JA KRISTUKSEKSI TEHNYT, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte." "

        Jumala siis korotti Jeesuksen Herraksi ja voidelluksi. Jae kertoo, että Jeesus korotettiin Jumalan oikean käden voimalla Herraksi.

        Paavali vahvistaa saman asian:

        Filippiläiskirje 2:8-11
        "8.Hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, aina ristin kuolemaan asti. 9. SEN TÄHDEN onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman, 10. jotta kaikki polvet notkistuisivat Jeesuksen nimeen, sekä niiden, jotka taivaissa ovat, että niiden, jotka maan päällä ovat, ja niiden, jotka maan alla ovat, 11. ja jokainen kieli tunnustaisi Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra (kyrios)."

        Jumala siis teki Jeesuksesta Herran, jota kaikki kumartaisivat. Herran, mitä hän ei ollut vielä ennen kuin Jumala hänestä sen teki. Ja sen hän teki miksi? Jakeiden 8 ja 9 mukaan siksi, koska Jeesus oli kuuliainen. Tässä ei puhuta mitään jumaluudesta van nimen eli nimityksen antamisesta. Olenko minä Jumala, jos nuoret nimeävät minua vanhusta Herraksi? Jeesuksen Herraksi korottaminen tapahtui tuon mukaan vasta ristiinaulitsemisen jälkeen.

        Jos Herra-sana tarkoittaisi Jumalaa tai jumaluutta, molemmat em. raamatunpaikat todistaisivat sen puolesta, ettei Jeesus olisi ollut Jumala iankaikkisuudesta asti vaan vasta ylösnousemuksesta lähtien. Me tiedämme kuitenkin, että Jeesus oli Jumala jo ennen ylösnousemusta, joten sana Herra ei voi olla sama kuin Jumala.

        Jeesus kunnioitti kuuliaisuudellaan Isä Jumalaa. Siksi Jumala antoi Jeesukselle auktoriteetin yli muiden. Ja Herra-sanahan kertoo auktoriteetista.

        Kuten huomaamme, sanan käyttö ja kielioppi sekä itse Raamattu kertovat ihan selkeästi, ettei Herra (kyrios) tarkoita Jumalaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sanat messias, kristus, herra, jumalan poika, ihmisen poika ja jumala tarkoittivat Raamatun kirjoittamisen aikaan. Vielä nykyäänkin monet ymmärtävät näiden sanojen merkityksen väärin. Kerrataanpa...

        Raamatussa esiintyy monia messiaita ja kristuksia ennen Jeesuksen syntymää. Messias, joka on heprean kieltä, tarkoittaa samaa kuin kristus, joka puolestaan on kreikkaa. Messias tarkoittaa (pyhällä öljyllä) voideltua. Näitä messiaita oli Vanhassa testamentissa useita. Esimerkkeinä Saul ja Daavid.

        1. Samuelin kirja 10:1
        "Samuel otti öljyastian, vuodatti Saulin päähän öljyä, suuteli häntä ja sanoi: ”Herra on voidellut [( mə·šā·ḥă·ḵā) messias = voideltu)] sinut perintöosansa ruhtinaaksi!"

        2. Samuelin kirja 5:3
        "Ja kaikki Israelin vanhimmat tulivat kuninkaan luo Hebroniin, ja kuningas Daavid teki siellä heidän kanssaan liiton Herran edessä. Sitten he voitelivat Daavidin Israelin kuninkaaksi."

        Myös pakanakuninkaita voideltiin Raamatun mukaan ja Jumala käytti heitä työkalunaan. Esimerkiksi pakanakuningas Koores oli messias, voideltu:

        Jesaja 45:1
        "Näin sanoo Herra voidellulleen Koorekselle, jonka oikeaan käteen minä olen tarttunut alistaakseni kansat hänen edessään ja irrottaakseni vyöt kuninkaitten kupeilta, avatakseni ovet hänen edessään, niin etteivät portit sulkeudu: "

        Voideltu ei siis tarkoita edes uskovaa kuningasta.

        Oikaistaan nyt tässä sellainen väärä mielikuva, että sana kristus olisi sama asia kuin sana Jumala, sillä näin ei ole. Sanat Jeesus, messias ja kristus eivät siis ole synonyymejä sanalle jumala. Niillä ei ole Jumalan merkitystä eivätkä ne tarkoita Jumalaa. Jeesus oli hyvin tavallinen kutsumanimi tuohon aikaan. Myöskään Jumalan poika ei tarkoita Jumalaa. Esimerkiksi Salomonia Jumala kutsuu pojakseen.

        2. Samuelin kirja 7:14
        "Minä olen oleva hänen isänsä, ja hän on oleva minun poikani. Jos hän tekee väärin, minä kuritan häntä ihmisvitsalla, ihmisten antamilla lyönneillä. "

        Myöskään "ihmisen poika" ei tarkoita Jumalaa. Jeesushan puhui arameaa. Arameassa ei ole sellaista sanaa kuin ihmisen poika, jolla olisi jokin muu merkitys kuin ihmislapsi. Esimerkiksi kohta, jossa sanotaan, että

        Matteus 12:7-8
        "7. Jos te ymmärtäisitte, mitä tarkoittaa: ’Laupeutta minä tahdon enkä uhria’, niin ette tuomitsisi syyttömiä. 8. Sillä ihmisen poika on sapatin herra.” "

        Matteuksen evankeliumi on kirjoitettu aikakaudella, jolloin asiat ymmärrettiin niin kuin ne Vanhassa testamentissa ymmärrettiin. Juutalaiset ymmärsivät ihmisen pojan (arameaksi BREH DENASHA) ihan tavalliseksi ihmiseksi, joka nimen omaan ei ole jumalallinen vaan heikko ja hauras olento, ihminen.

        Alkuperäinen lause onkin kuulunut kutakuinkin näin: "...sillä ihminen on sapatin herra." Tämähän muuttaa lausen merkitystä jonkin verran. Joidenkin mielestä jopa merkittävästi.

        Matteus 8:20
        "Jeesus sanoi hänelle: ”Ketuilla on luolat ja taivaan linnuilla pesät, mutta ihmisen pojalla ei ole, mihin hän päänsä kallistaisi.” "

        BREH DENASHA viittaa nöyryyteen, ei jumalallisuuteen. Jeesus siis sanoi: minä olen vain tavallinen ihminen, en mitään erikoista. Voidaan kääntää myös vain ihmisen lapsi. Parempi käännös olisikin: "...Linnuillakin on pesät mutta tällä ihmisellä ei ole omaa kotia." Jeesus tunsi itsensä hyljityksi ihmiseksi.

        Jumala-sana ei aina tarkoita varsinaista Isä Jumalaa. Raamatussa kutsutaan myös ihmisiä jumaliksi:

        Johannes 10:34-36
        "34. Jeesus vastasi heille: ”Eikö teidän laissanne ole kirjoitettu: ’Minä sanoin: te olette jumalia.’? 35. Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli – eikä Raamattu voi raueta tyhjiin – 36. niin hänellekö, jonka Isä pyhitti ja lähetti maailmaan, te sanotte: ’Sinä pilkkaat Jumalaa’, kun sanoin olevani Jumalan Poika?"

        Hallitsijoita pidettiin jumalina, esimerkiksi Egyptin faaraoita. Kreikkalaisia Romulusta ja Remusta sanottiin jumaliksi. Todellisuudessahan kyse oli vain ihmisistä mutta heitä kutsuttiin jumaliksi ja kun sitä aikansa tehtiin, niin heistä myös tuli jumalia ja ihmiset heitä jumalina myös pitivät. Jeesuksen kuoleman jälkeen oli hallitsijoita, jotka määräsivät itsensä kutsuttavan jumalaksi. Antiikin historiassa myös ihmisiä, joilla oli jokin merkittävä kyky tai taito voitiin kutsua jumalaksi, esim johtamisen taito, taloudellisen menestyksen omaava henkilö tai muutoin yhteiskunnallisesti merkittävä henkilö.

        Ja sattuipa eräs Tuomas-niminen opetuslapsikin kutsumaan Jeesusta jumalaksi. Se oli osuva kuvaus Jeesuksesta, jolle toden totta jumalan sana tuli.

        Johannes 20:28
        "Tuomas sanoi hänelle: ”Minun herrani (Κύριός eli KYRIOS) ja minun jumalani!” "

        ...jatkuu...

        >Kreikkalaisia Romulusta ja Remusta sanottiin jumaliksi.

        Nämä kaksospojat perustivat tarun mukaan Rooman eivätkä todellakaan olleet mitään kreikkalaisia. Romulus tappoi Remuksen, joten etenkään jälkimmäistä tuskin pidettiin myöskään jumalana.

        Perustuuko muukin jutustelusi samanlaiseen tietämättömyyteen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...
        Herra ei ole ihmisen kuvaksi tehty vaan ihminen Jumalan kuvaksi.

        Ehkä pikkuisen epäonnistui tässä asiassa.
        Kyllä Eeva olisi osannut vihata kiellettyä hedelmää niin paljon että ei olisi ottanut sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...jatkuu...

        Vanhan testamentin adon-sanaa (אָדוֹן), joka tarkoittaa herraa, voitiin käyttää sekä ihmisestä että jumalista, myös Jumalasta. Se vastaa merkitykseltään kreikan sanaa kyrios mutta toisin kuin kreikka, hepreankieli erottelee ihmistä tarkoittavan herra-sanan jumaluutta merkitsevästä herra-sanasta. Sana adonai (אֲדֹנָי) tarkoittaa herraa ja sitä käytetään ainoastaan Jumalasta. Sana adoni (אֲדֹנִ֥י) on herra-sana, jota käytetään vain ihmis-herroista.

        Esim seuraavassa enkeliä kutsutaan adoniksi:
        Tuomarien kirja 6:12-13
        "12. Herran Enkeli ilmestyi hänelle ja sanoi hänelle: "HERRA (Yah·weh) olkoon kanssasi, sinä väkevä sankari!" 13. Gideon vastasi hänelle: "Oi, Herrani (’ă·ḏō·nî), jos HERRA (Yah·weh) on kanssamme, miksi sitten kaikki tämä on kohdannut meitä? Missä ovat kaikki hänen ihmetekonsa, joista isämme ovat meille kertoneet sanoen: 'HERRA (Yah·weh) on johdattanut meidät tänne Egyptistä'? Mutta nyt HERRA (Yah·weh) on hylännyt meidät ja antanut meidät Midianin kouriin." "

        STLK 2017 käännös käyttää YHWH sanan suomennoksessa isoja kirjaimia koko HERRA-sanassa, mistä voi helposti erottaa milloin on oikeasti kyse Jumalaa koskevasta HERRA-sanasta ja milloin ihmistä koskevasta Herra-sanasta. Kuten yllä huomataan, adoni on kirjoitettu Herra, koska kyse ei ole Jumalasta. Näin Adonai voidaan erottaa tavallisesta herra-sanasta. Jo Martti Luther tiesi nämä asiat ja käytti käännöksissään vastaavia ilmiasuja Adonaista ja adonista.

        Gideon viittaa tuossa edellä enkeliin kunnioittavasti ihmisten puhuttelussa käytetyllä herra-sanalla, koska enkeli ei ole Jumala. Esim. The MacArthur Study Bible vahvistaa, adoni-sanaa käytetään vain ihmisistä. Baptist seminaryn Vanhan testamentin professori, Claude Mariottini, sanoo tästä ihan samoin, että adoni tarkoittaa ihmis-Herraa ja Adonai Jumala-HERRAA. Useat Raamatun sanakirjat sanovat samaa.

        Käyttääkö UT sitten Jeesuksesta Herra-sanaa ilmaistakseen Jeesuksen jumaluutta? Annetaanpa Raamatun itsensä selittää:

        Kun Pietari, täynnä Pyhää henkeä, rupesi saarnaamaan väkijoukon keskellä, että ristiinnaulittu nasaretilainen oli Kristus eli kreikasta käännettynä: voideltu/kuningas, hän sanoi:

        Apostolien teot 2:33, 36
        "33.Koska hän siis on Jumalan oikean käden voimalla korotettu ja on saanut Pyhän Hengen lupauksen Isältä, hän on vuodattanut sen, minkä te nyt näette ja kuulette.
        36.Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että JUMALA ON HÄNET HERRAKSI JA KRISTUKSEKSI TEHNYT, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte." "

        Jumala siis korotti Jeesuksen Herraksi ja voidelluksi. Jae kertoo, että Jeesus korotettiin Jumalan oikean käden voimalla Herraksi.

        Paavali vahvistaa saman asian:

        Filippiläiskirje 2:8-11
        "8.Hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, aina ristin kuolemaan asti. 9. SEN TÄHDEN onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman, 10. jotta kaikki polvet notkistuisivat Jeesuksen nimeen, sekä niiden, jotka taivaissa ovat, että niiden, jotka maan päällä ovat, ja niiden, jotka maan alla ovat, 11. ja jokainen kieli tunnustaisi Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra (kyrios)."

        Jumala siis teki Jeesuksesta Herran, jota kaikki kumartaisivat. Herran, mitä hän ei ollut vielä ennen kuin Jumala hänestä sen teki. Ja sen hän teki miksi? Jakeiden 8 ja 9 mukaan siksi, koska Jeesus oli kuuliainen. Tässä ei puhuta mitään jumaluudesta van nimen eli nimityksen antamisesta. Olenko minä Jumala, jos nuoret nimeävät minua vanhusta Herraksi? Jeesuksen Herraksi korottaminen tapahtui tuon mukaan vasta ristiinaulitsemisen jälkeen.

        Jos Herra-sana tarkoittaisi Jumalaa tai jumaluutta, molemmat em. raamatunpaikat todistaisivat sen puolesta, ettei Jeesus olisi ollut Jumala iankaikkisuudesta asti vaan vasta ylösnousemuksesta lähtien. Me tiedämme kuitenkin, että Jeesus oli Jumala jo ennen ylösnousemusta, joten sana Herra ei voi olla sama kuin Jumala.

        Jeesus kunnioitti kuuliaisuudellaan Isä Jumalaa. Siksi Jumala antoi Jeesukselle auktoriteetin yli muiden. Ja Herra-sanahan kertoo auktoriteetista.

        Kuten huomaamme, sanan käyttö ja kielioppi sekä itse Raamattu kertovat ihan selkeästi, ettei Herra (kyrios) tarkoita Jumalaa.

        Kerrankin saa lukea kommentin sellaiselta joka tietää mistä puhuu. Tässä on fakta pistetty kunniapaikalle, HYVÄ!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaatko viestisi sisällöstä - tutki itseäsi? Omaat vahavn psykopaattisen ajattelun - JOS - ajattelet vakavasti mitä kirjoitat. Olet täysin vailla empaattisuutta / rakkautta ihmisiä kohtaan.....Lähimmäisen rakastaminen juuri on vahvaa empaattisuutta, jonka aktivoi JUMALA....Turmeltuneen ihmisen / lihallisuuden vastakohta.

        Markku Lievonen

        Sinä kiellät että Jeesus Kristus on ainoa tie pelastukseen. Juuri psykopaatti haluaa ihmisten joutuvat helvettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sanat messias, kristus, herra, jumalan poika, ihmisen poika ja jumala tarkoittivat Raamatun kirjoittamisen aikaan. Vielä nykyäänkin monet ymmärtävät näiden sanojen merkityksen väärin. Kerrataanpa...

        Raamatussa esiintyy monia messiaita ja kristuksia ennen Jeesuksen syntymää. Messias, joka on heprean kieltä, tarkoittaa samaa kuin kristus, joka puolestaan on kreikkaa. Messias tarkoittaa (pyhällä öljyllä) voideltua. Näitä messiaita oli Vanhassa testamentissa useita. Esimerkkeinä Saul ja Daavid.

        1. Samuelin kirja 10:1
        "Samuel otti öljyastian, vuodatti Saulin päähän öljyä, suuteli häntä ja sanoi: ”Herra on voidellut [( mə·šā·ḥă·ḵā) messias = voideltu)] sinut perintöosansa ruhtinaaksi!"

        2. Samuelin kirja 5:3
        "Ja kaikki Israelin vanhimmat tulivat kuninkaan luo Hebroniin, ja kuningas Daavid teki siellä heidän kanssaan liiton Herran edessä. Sitten he voitelivat Daavidin Israelin kuninkaaksi."

        Myös pakanakuninkaita voideltiin Raamatun mukaan ja Jumala käytti heitä työkalunaan. Esimerkiksi pakanakuningas Koores oli messias, voideltu:

        Jesaja 45:1
        "Näin sanoo Herra voidellulleen Koorekselle, jonka oikeaan käteen minä olen tarttunut alistaakseni kansat hänen edessään ja irrottaakseni vyöt kuninkaitten kupeilta, avatakseni ovet hänen edessään, niin etteivät portit sulkeudu: "

        Voideltu ei siis tarkoita edes uskovaa kuningasta.

        Oikaistaan nyt tässä sellainen väärä mielikuva, että sana kristus olisi sama asia kuin sana Jumala, sillä näin ei ole. Sanat Jeesus, messias ja kristus eivät siis ole synonyymejä sanalle jumala. Niillä ei ole Jumalan merkitystä eivätkä ne tarkoita Jumalaa. Jeesus oli hyvin tavallinen kutsumanimi tuohon aikaan. Myöskään Jumalan poika ei tarkoita Jumalaa. Esimerkiksi Salomonia Jumala kutsuu pojakseen.

        2. Samuelin kirja 7:14
        "Minä olen oleva hänen isänsä, ja hän on oleva minun poikani. Jos hän tekee väärin, minä kuritan häntä ihmisvitsalla, ihmisten antamilla lyönneillä. "

        Myöskään "ihmisen poika" ei tarkoita Jumalaa. Jeesushan puhui arameaa. Arameassa ei ole sellaista sanaa kuin ihmisen poika, jolla olisi jokin muu merkitys kuin ihmislapsi. Esimerkiksi kohta, jossa sanotaan, että

        Matteus 12:7-8
        "7. Jos te ymmärtäisitte, mitä tarkoittaa: ’Laupeutta minä tahdon enkä uhria’, niin ette tuomitsisi syyttömiä. 8. Sillä ihmisen poika on sapatin herra.” "

        Matteuksen evankeliumi on kirjoitettu aikakaudella, jolloin asiat ymmärrettiin niin kuin ne Vanhassa testamentissa ymmärrettiin. Juutalaiset ymmärsivät ihmisen pojan (arameaksi BREH DENASHA) ihan tavalliseksi ihmiseksi, joka nimen omaan ei ole jumalallinen vaan heikko ja hauras olento, ihminen.

        Alkuperäinen lause onkin kuulunut kutakuinkin näin: "...sillä ihminen on sapatin herra." Tämähän muuttaa lausen merkitystä jonkin verran. Joidenkin mielestä jopa merkittävästi.

        Matteus 8:20
        "Jeesus sanoi hänelle: ”Ketuilla on luolat ja taivaan linnuilla pesät, mutta ihmisen pojalla ei ole, mihin hän päänsä kallistaisi.” "

        BREH DENASHA viittaa nöyryyteen, ei jumalallisuuteen. Jeesus siis sanoi: minä olen vain tavallinen ihminen, en mitään erikoista. Voidaan kääntää myös vain ihmisen lapsi. Parempi käännös olisikin: "...Linnuillakin on pesät mutta tällä ihmisellä ei ole omaa kotia." Jeesus tunsi itsensä hyljityksi ihmiseksi.

        Jumala-sana ei aina tarkoita varsinaista Isä Jumalaa. Raamatussa kutsutaan myös ihmisiä jumaliksi:

        Johannes 10:34-36
        "34. Jeesus vastasi heille: ”Eikö teidän laissanne ole kirjoitettu: ’Minä sanoin: te olette jumalia.’? 35. Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli – eikä Raamattu voi raueta tyhjiin – 36. niin hänellekö, jonka Isä pyhitti ja lähetti maailmaan, te sanotte: ’Sinä pilkkaat Jumalaa’, kun sanoin olevani Jumalan Poika?"

        Hallitsijoita pidettiin jumalina, esimerkiksi Egyptin faaraoita. Kreikkalaisia Romulusta ja Remusta sanottiin jumaliksi. Todellisuudessahan kyse oli vain ihmisistä mutta heitä kutsuttiin jumaliksi ja kun sitä aikansa tehtiin, niin heistä myös tuli jumalia ja ihmiset heitä jumalina myös pitivät. Jeesuksen kuoleman jälkeen oli hallitsijoita, jotka määräsivät itsensä kutsuttavan jumalaksi. Antiikin historiassa myös ihmisiä, joilla oli jokin merkittävä kyky tai taito voitiin kutsua jumalaksi, esim johtamisen taito, taloudellisen menestyksen omaava henkilö tai muutoin yhteiskunnallisesti merkittävä henkilö.

        Ja sattuipa eräs Tuomas-niminen opetuslapsikin kutsumaan Jeesusta jumalaksi. Se oli osuva kuvaus Jeesuksesta, jolle toden totta jumalan sana tuli.

        Johannes 20:28
        "Tuomas sanoi hänelle: ”Minun herrani (Κύριός eli KYRIOS) ja minun jumalani!” "

        ...jatkuu...

        Kuten Raamattu sanoo: Jumala oli Kristuksessa. Te kadotuksen lapset ette tunne Jumalaa eikä hän tunne teitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten Raamattu sanoo: Jumala oli Kristuksessa. Te kadotuksen lapset ette tunne Jumalaa eikä hän tunne teitä.

        ...
        Kaikki ketkä eivät tunnusta Jeesusta Herraksi Jumalaksi, yhdeksi Taivaan Isän kanssa, ovat matkalla kadotukseen. Heidän syntinsä pysyvät koska he eivät usko Jumalan ainoaan Poikaan, eli Herraan itseensä. Heitä tullaan iankaikkisesti rankaisemaan helvetissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...
        Kaikki ketkä eivät tunnusta Jeesusta Herraksi Jumalaksi, yhdeksi Taivaan Isän kanssa, ovat matkalla kadotukseen. Heidän syntinsä pysyvät koska he eivät usko Jumalan ainoaan Poikaan, eli Herraan itseensä. Heitä tullaan iankaikkisesti rankaisemaan helvetissä.

        ...
        Eikä auta kuin ihmetellä tätä ihmisten kivisydämisyyttä. Jeesus Kristus, Jumala itse on uhrattu meidän pahojen tekojemme tähden. Ei ole mitään niin suurta rakkautta kuin Jumala kuka uhraa itsensä luotujensa puolesta. Ja te vastustatte tätä ajatusta kuin se olisi jotain pahaa ja vain siksi että teidän tekonne ovat pahoja. Koska jos Jeesus on meidän syntiemme takia haavoitettu ja tapettu, niin silloin me olemme kaikki syylisiä ja ansaitsemme tuomiomme jos emme häneen usko.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ...
        Eikä auta kuin ihmetellä tätä ihmisten kivisydämisyyttä. Jeesus Kristus, Jumala itse on uhrattu meidän pahojen tekojemme tähden. Ei ole mitään niin suurta rakkautta kuin Jumala kuka uhraa itsensä luotujensa puolesta. Ja te vastustatte tätä ajatusta kuin se olisi jotain pahaa ja vain siksi että teidän tekonne ovat pahoja. Koska jos Jeesus on meidän syntiemme takia haavoitettu ja tapettu, niin silloin me olemme kaikki syylisiä ja ansaitsemme tuomiomme jos emme häneen usko.

        "Jumala oli Jeesuksessa", sanotaan. Mutta onko kukaan miettinyt kuinka Jumala voi olla "Jumalassa"? Isältä viedään kunnia korottamalla Jeesus jumalaksi.


      • Anonyymi
        IltakuntoHoo kirjoitti:

        "Jumala oli Jeesuksessa", sanotaan. Mutta onko kukaan miettinyt kuinka Jumala voi olla "Jumalassa"? Isältä viedään kunnia korottamalla Jeesus jumalaksi.

        Jumala on Isä ja Poika. Isä on Pojassa ja Poika Isässä ja Henki on molemmissa ja molemmat Hengessä. Jeesus sanoi myös olevansa Isässä ja että Isä on hänessä. Isä häpäistään kun Pojalta viedään kunnia. Kristinuskon tärkein oppi ja ainoa joka pelastaa näyttää olevan monilta hukassa. Jeesus on Herra ja jo Mooseksen ensimmäinen kirja sanoo että Herra on Jumala.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jumala on Isä ja Poika. Isä on Pojassa ja Poika Isässä ja Henki on molemmissa ja molemmat Hengessä. Jeesus sanoi myös olevansa Isässä ja että Isä on hänessä. Isä häpäistään kun Pojalta viedään kunnia. Kristinuskon tärkein oppi ja ainoa joka pelastaa näyttää olevan monilta hukassa. Jeesus on Herra ja jo Mooseksen ensimmäinen kirja sanoo että Herra on Jumala.

        Herra = isäntä/pomo

        "Jumala oli Jeesuksessa". Tarkoitatko, että
        "Isä ja Poika olivat Jeesuksessa"?


      • Anonyymi
        IltakuntoHoo kirjoitti:

        Herra = isäntä/pomo

        "Jumala oli Jeesuksessa". Tarkoitatko, että
        "Isä ja Poika olivat Jeesuksessa"?

        Herra on yksi Jumalan nimistä. Nuo Raamatun käännökset ovat tosi tarkkoja ja nimien merkitykset on tarkoin huomioituja ihan alusta asti. Jeesus on se sama Herra joka loi taivaan ja maan. Muuttumaton ja iankaikkinen.

        Jeesuksessa on sekä Isä että Poika ja Pyhä Henki eli Jumala kokonaisuudessaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Herra on yksi Jumalan nimistä. Nuo Raamatun käännökset ovat tosi tarkkoja ja nimien merkitykset on tarkoin huomioituja ihan alusta asti. Jeesus on se sama Herra joka loi taivaan ja maan. Muuttumaton ja iankaikkinen.

        Jeesuksessa on sekä Isä että Poika ja Pyhä Henki eli Jumala kokonaisuudessaan.

        Nyt taisi lähteä lapasesta. Siis, että

        "Isä, Poika ja Pyhä Henki olivat Jeesuksessa"?

        Kuka tuo poika oli, joka oli Jeesuksessa ja jolle Jeesus huusi "Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut!?"?


      • Anonyymi
        IltakuntoHoo kirjoitti:

        Nyt taisi lähteä lapasesta. Siis, että

        "Isä, Poika ja Pyhä Henki olivat Jeesuksessa"?

        Kuka tuo poika oli, joka oli Jeesuksessa ja jolle Jeesus huusi "Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut!?"?

        Ja tässä näemme miksi Raamattu on Jumalan Sana ja sinä pelkkä ihminen. Kun kohtaat jotain mitä et järjelläsi kykene ymmärtämään, "lähtee lapasesta". Ihmisen ymmärrys on vajavaista. Emme me tiedä tieteessä läheskään kaikkea, miten me voisimme sitten ymmärtää maailman luonutta Jumalaa ja mahduttaa hänet herneavoihimme? Miksi edes yrität?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja tässä näemme miksi Raamattu on Jumalan Sana ja sinä pelkkä ihminen. Kun kohtaat jotain mitä et järjelläsi kykene ymmärtämään, "lähtee lapasesta". Ihmisen ymmärrys on vajavaista. Emme me tiedä tieteessä läheskään kaikkea, miten me voisimme sitten ymmärtää maailman luonutta Jumalaa ja mahduttaa hänet herneavoihimme? Miksi edes yrität?

        Tuo on aika kulunut selitysversio.

        Olivatko Isä, Poika ja Pyhä Henki Jeesuksessa vai oliko Isä Jeesuksessa, joka ei ole jumala?
        Eikö tähän ole ihan loogista valita jälkimmäinen.


      • Anonyymi
        IltakuntoHoo kirjoitti:

        Tuo on aika kulunut selitysversio.

        Olivatko Isä, Poika ja Pyhä Henki Jeesuksessa vai oliko Isä Jeesuksessa, joka ei ole jumala?
        Eikö tähän ole ihan loogista valita jälkimmäinen.

        Johannes Kastaja sanoi että Jeesus on ollut ennen häntä. Jeesus sanoi olleensa ennen Abrahamia ja olevansa Daavidin Herra. Typerää väittää että Jeesus olisi kukaan muu kuim Jumala itse kenen olemassaolo on ajatonta. Tämä kaikki menee sinulta ohi koska saatana on sinut sokaissut totuudesta ja sokeudessasi sinä tahdot pysyä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Johannes Kastaja sanoi että Jeesus on ollut ennen häntä. Jeesus sanoi olleensa ennen Abrahamia ja olevansa Daavidin Herra. Typerää väittää että Jeesus olisi kukaan muu kuim Jumala itse kenen olemassaolo on ajatonta. Tämä kaikki menee sinulta ohi koska saatana on sinut sokaissut totuudesta ja sokeudessasi sinä tahdot pysyä.

        [2. Kor 4:6]
        Sillä Jumala, joka sanoi: "Loistakoon valkeus pimeydestä", on se, joka loisti sydämiimme, että Jumalan kirkkauden tunteminen, sen kirkkauden, joka loistaa Kristuksen kasvoissa, levittäisi valoansa.

        [1. Moos 1:3]
        Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus".

        Siinä on Jeesus ennen lihallista syntymäänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten Raamattu sanoo: Jumala oli Kristuksessa. Te kadotuksen lapset ette tunne Jumalaa eikä hän tunne teitä.

        Sinähän et tiedä kuka täällä lopulta pelastuu...mutta tuomita kyllä osaat! Luulin, että tuomio kuuluu yksin Jumalalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...
        Kaikki ketkä eivät tunnusta Jeesusta Herraksi Jumalaksi, yhdeksi Taivaan Isän kanssa, ovat matkalla kadotukseen. Heidän syntinsä pysyvät koska he eivät usko Jumalan ainoaan Poikaan, eli Herraan itseensä. Heitä tullaan iankaikkisesti rankaisemaan helvetissä.

        "Kaikki ketkä eivät tunnusta Jeesusta Herraksi Jumalaksi, ..."

        Raamatussa ei lue, että Jeesus olisi tunnustettava Jumalaksi ansaitakseen pelastuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tässä näemme miksi Raamattu on Jumalan Sana ja sinä pelkkä ihminen. Kun kohtaat jotain mitä et järjelläsi kykene ymmärtämään, "lähtee lapasesta". Ihmisen ymmärrys on vajavaista. Emme me tiedä tieteessä läheskään kaikkea, miten me voisimme sitten ymmärtää maailman luonutta Jumalaa ja mahduttaa hänet herneavoihimme? Miksi edes yrität?

        "Ja tässä näemme miksi Raamattu on Jumalan Sana ja sinä pelkkä ihminen. Kun kohtaat jotain mitä et järjelläsi kykene ymmärtämään"

        Ja tässä kohtaa näemme taas yhden uskovaisen ylimielisyyden ja rakkaudettomuuden toista kohtaan, ja vielä haukkumanimillä ryyditettynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän et tiedä kuka täällä lopulta pelastuu...mutta tuomita kyllä osaat! Luulin, että tuomio kuuluu yksin Jumalalle.

        Onko tuomitsemista kertoa murhaajalle että lain mukaan hän kuuluu vankilaan? Ei ole. Tuomari langettaa tuomion. Raamatun mukaan jokainen kuka ei omasta tahdostaan tunnusta Jeesusta Herraksi ja Vapahtajaksi, joutuu helvettiin. Sana kertoo mihin ihminen on matkalla, en minä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuomitsemista kertoa murhaajalle että lain mukaan hän kuuluu vankilaan? Ei ole. Tuomari langettaa tuomion. Raamatun mukaan jokainen kuka ei omasta tahdostaan tunnusta Jeesusta Herraksi ja Vapahtajaksi, joutuu helvettiin. Sana kertoo mihin ihminen on matkalla, en minä.

        ...
        En minä estä teitä uskomasta Jeesusta Herraksi vaan te itse ylpeydessänne ja itsekkyydessänne ette voi uskoa Jumalaan Jeesuksessa. Uskokaa niin pelastutte.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tässä näemme miksi Raamattu on Jumalan Sana ja sinä pelkkä ihminen. Kun kohtaat jotain mitä et järjelläsi kykene ymmärtämään, "lähtee lapasesta". Ihmisen ymmärrys on vajavaista. Emme me tiedä tieteessä läheskään kaikkea, miten me voisimme sitten ymmärtää maailman luonutta Jumalaa ja mahduttaa hänet herneavoihimme? Miksi edes yrität?

        Kyllä nyt liikutaan sellaisella aihealueella josta kukan ei ymmärrä mitään. Jotkut viisaat ja uskonoppineet vetelevät omia näkemyksiä. Uskon varjolla tehdään murhia ja pahaa toisille. Oppikaa ensin ymmärtämään mikä on oikein ja mikä väärin. Raamattua tulkitaan oman näkemyksen mukaan ja saarnataan omia näkemyksiä. Kun miettii katolista kirkkoa joka on mätä. Julki tulleet lapsiin kohdistuneet kauheudet, järjetöntä. Lapsia tapettu taustansa takia. Onko mitään hirveämpää näiden pappien ja mukana olleiden saastojen teot. Jos helvetti on olemassa, niin se on juuri näiden paikka. Tuskin Raamattu ohjaa tällaisiin tekoihin. Jos herneaivoihin mahtuu mikä on oikein ja mikä väärin olisi vähän edistystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nyt liikutaan sellaisella aihealueella josta kukan ei ymmärrä mitään. Jotkut viisaat ja uskonoppineet vetelevät omia näkemyksiä. Uskon varjolla tehdään murhia ja pahaa toisille. Oppikaa ensin ymmärtämään mikä on oikein ja mikä väärin. Raamattua tulkitaan oman näkemyksen mukaan ja saarnataan omia näkemyksiä. Kun miettii katolista kirkkoa joka on mätä. Julki tulleet lapsiin kohdistuneet kauheudet, järjetöntä. Lapsia tapettu taustansa takia. Onko mitään hirveämpää näiden pappien ja mukana olleiden saastojen teot. Jos helvetti on olemassa, niin se on juuri näiden paikka. Tuskin Raamattu ohjaa tällaisiin tekoihin. Jos herneaivoihin mahtuu mikä on oikein ja mikä väärin olisi vähän edistystä.

        Virallinen kirkko ei ole koskaan palvellut Herraa Jeesusta. Se on itse valittua jumalanpalvelusta. Ihmisten ohjeiden noudattamista. Katolinen pappi ei ole sen paremmassa asemassa kuin ateisti. Kaikki ihmiset ovat lapsuudestaan asti syntisiä ja ansaitsevat helvetin. Me teemme syntimme Herralle kuka kärsii niistä kaikista. Jos ihmiset välittäisivät siitä mitä he tekevät ja kenelle niin maailma olisi parempi paikka. Mutta ihmiset keksivät syitä vihata toisia, tehdä pahaa, valehdella, uskoa valheita, puhua turhuuksia, ja niistä kaikista Jumalan viha tulee ihmisten osaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virallinen kirkko ei ole koskaan palvellut Herraa Jeesusta. Se on itse valittua jumalanpalvelusta. Ihmisten ohjeiden noudattamista. Katolinen pappi ei ole sen paremmassa asemassa kuin ateisti. Kaikki ihmiset ovat lapsuudestaan asti syntisiä ja ansaitsevat helvetin. Me teemme syntimme Herralle kuka kärsii niistä kaikista. Jos ihmiset välittäisivät siitä mitä he tekevät ja kenelle niin maailma olisi parempi paikka. Mutta ihmiset keksivät syitä vihata toisia, tehdä pahaa, valehdella, uskoa valheita, puhua turhuuksia, ja niistä kaikista Jumalan viha tulee ihmisten osaksi.

        Älä pelottele ihmisiä. Sinun puheesi on lestadiolaisen puhetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuomitsemista kertoa murhaajalle että lain mukaan hän kuuluu vankilaan? Ei ole. Tuomari langettaa tuomion. Raamatun mukaan jokainen kuka ei omasta tahdostaan tunnusta Jeesusta Herraksi ja Vapahtajaksi, joutuu helvettiin. Sana kertoo mihin ihminen on matkalla, en minä.

        "Onko tuomitsemista kertoa murhaajalle että lain mukaan hän kuuluu vankilaan?"

        Asia ei ole verrannollinen. Sinun kohdallasi se on tuomitsemista, koska sinä et voi tietää kuka lopulta joutuu helvettiin ja silti julistelet helvetin tuomioitasi. Pidät itsestään selvänä, että sinulla on oikeus toivotella ihmiset tervemenneeksi helvettiin vaikka on hyvin mahdollista myös se, että itse olet menossa samaan mestaan.

        Et ilmeisesti ollenkaan tajua sitä, että viestisi toiselle on se, että sinusta on ihan OK toivotella toisille kuolemaa. Mitä jos olisit tosissasi toivottelemassa jollekin kuolemaa muun kuin helvettisi nojalla? Linnaan siitä joutuisit! Mutta uskonnon varjolla saa puhua paljon pahaa.

        Lisäksi, sellainen, joka ei edes usko SINUN helvettiisi, tuskin lotkauttaa korvaansa puheillesi. Ethän sinäkään näytä uskovan, että olisit itse menossa helvettiin, jos joku muu sinulle niin väittää.

        Kaiken kaikkiaan, sellainen ihminen, joka ei edes yritä rakkaudellisesti ja pitkämielisesti opettaa sitä Jumalan rakkautta helvettijorinoiden sijaan, ei ole itse sisäistänyt Jumala suurta rakkautta ja armoa. Siksi kysynkin sinulta: luuletko olevasi todellisesti uudestisyntynyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onko tuomitsemista kertoa murhaajalle että lain mukaan hän kuuluu vankilaan?"

        Asia ei ole verrannollinen. Sinun kohdallasi se on tuomitsemista, koska sinä et voi tietää kuka lopulta joutuu helvettiin ja silti julistelet helvetin tuomioitasi. Pidät itsestään selvänä, että sinulla on oikeus toivotella ihmiset tervemenneeksi helvettiin vaikka on hyvin mahdollista myös se, että itse olet menossa samaan mestaan.

        Et ilmeisesti ollenkaan tajua sitä, että viestisi toiselle on se, että sinusta on ihan OK toivotella toisille kuolemaa. Mitä jos olisit tosissasi toivottelemassa jollekin kuolemaa muun kuin helvettisi nojalla? Linnaan siitä joutuisit! Mutta uskonnon varjolla saa puhua paljon pahaa.

        Lisäksi, sellainen, joka ei edes usko SINUN helvettiisi, tuskin lotkauttaa korvaansa puheillesi. Ethän sinäkään näytä uskovan, että olisit itse menossa helvettiin, jos joku muu sinulle niin väittää.

        Kaiken kaikkiaan, sellainen ihminen, joka ei edes yritä rakkaudellisesti ja pitkämielisesti opettaa sitä Jumalan rakkautta helvettijorinoiden sijaan, ei ole itse sisäistänyt Jumala suurta rakkautta ja armoa. Siksi kysynkin sinulta: luuletko olevasi todellisesti uudestisyntynyt?

        Sillä kuka sanoo Jeesus olkoon Herra ja sitä tarkoittaa on Pyhä Henki eli Jeesuksen Henki itsessään, ja minä sanon mitä tarkoitan: Jeesus on Herra Jumala, Kaikkivaltias. Sanaseppoilu ei auta sinun asiaasi. Helvettiin tuomitseminen on sitä ettei toivo toisten pelastusta, kohtelee toisia kuin Jumala ei heitä voisi armahtaa. Jeesus itse sanoi: "Jos te ette usko minua siksi joka minä olen, niin te hukutte". Jeesus on sinun silmissäsi ilmeisesti syntinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Herra on yksi Jumalan nimistä. Nuo Raamatun käännökset ovat tosi tarkkoja ja nimien merkitykset on tarkoin huomioituja ihan alusta asti. Jeesus on se sama Herra joka loi taivaan ja maan. Muuttumaton ja iankaikkinen.

        Jeesuksessa on sekä Isä että Poika ja Pyhä Henki eli Jumala kokonaisuudessaan.

        "Herra on yksi Jumalan nimistä. Nuo Raamatun käännökset ovat tosi tarkkoja ja nimien merkitykset on tarkoin huomioituja ihan alusta asti. Jeesus on se sama Herra joka loi taivaan ja maan."

        Yksikään vakavasti otettava Vanhan testamentin hepreankielentutkija ei pidä Jeesusta Vanhan testamentin YHWH:na eikä Elohimina. Vain teologit antavat tekstille sellaisia merkityksiä, joita sillä ei ole. Minä en lähtisi valehtelemaan, että Jeesus on Luoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Herra on yksi Jumalan nimistä. Nuo Raamatun käännökset ovat tosi tarkkoja ja nimien merkitykset on tarkoin huomioituja ihan alusta asti. Jeesus on se sama Herra joka loi taivaan ja maan."

        Yksikään vakavasti otettava Vanhan testamentin hepreankielentutkija ei pidä Jeesusta Vanhan testamentin YHWH:na eikä Elohimina. Vain teologit antavat tekstille sellaisia merkityksiä, joita sillä ei ole. Minä en lähtisi valehtelemaan, että Jeesus on Luoja.

        Juurihan valehtelit ettei ole. On se kumma kuinka vaikeaa on tunnustaa Jeesus Jumalaksi. Parannuksen synneistäkin olisit varmasti valmis tekemään, mutta että Jeesus on Herra, se menee liian pitkälle. Ja tästä huomaamme ettei kukaan ihminen voi itse itseään pelastaa eikä inhimillinen usko kanna hedelmää vaan Jumalan usko, joka tekee kuuliaiseksi Pojalle ja on Jumalan armosta syntynyt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ...
        Kaikki ketkä eivät tunnusta Jeesusta Herraksi Jumalaksi, yhdeksi Taivaan Isän kanssa, ovat matkalla kadotukseen. Heidän syntinsä pysyvät koska he eivät usko Jumalan ainoaan Poikaan, eli Herraan itseensä. Heitä tullaan iankaikkisesti rankaisemaan helvetissä.

        Tuota trinitaarit alkoivat hokemaan 300-luvulla, vaikkei väitteelle löydykään perusteluja Raamatusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurihan valehtelit ettei ole. On se kumma kuinka vaikeaa on tunnustaa Jeesus Jumalaksi. Parannuksen synneistäkin olisit varmasti valmis tekemään, mutta että Jeesus on Herra, se menee liian pitkälle. Ja tästä huomaamme ettei kukaan ihminen voi itse itseään pelastaa eikä inhimillinen usko kanna hedelmää vaan Jumalan usko, joka tekee kuuliaiseksi Pojalle ja on Jumalan armosta syntynyt.

        "On se kumma kuinka vaikeaa on tunnustaa Jeesus Jumalaksi. "

        Miten se voi olla kumma? Suurin osa maailman ihmisistähän ei usko Jeesuksen jumaluuteen. Minun on helppoa kieltää Jeesuksen jumaluus, kun Jeesus itsekään ei uskonut olevansa Jumala. Tai no, Jeesuksen mukaan kaikki, joille tuli Jumalan sana olivat siihen aikaan jumalia. Jeesukselle toden totta tuli Jumalan sana. Minullekin on tullut.

        "Tuota trinitaarit alkoivat hokemaan 300-luvulla, vaikkei väitteelle löydykään perusteluja Raamatusta."

        Näinhän se on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...
        Eikä auta kuin ihmetellä tätä ihmisten kivisydämisyyttä. Jeesus Kristus, Jumala itse on uhrattu meidän pahojen tekojemme tähden. Ei ole mitään niin suurta rakkautta kuin Jumala kuka uhraa itsensä luotujensa puolesta. Ja te vastustatte tätä ajatusta kuin se olisi jotain pahaa ja vain siksi että teidän tekonne ovat pahoja. Koska jos Jeesus on meidän syntiemme takia haavoitettu ja tapettu, niin silloin me olemme kaikki syylisiä ja ansaitsemme tuomiomme jos emme häneen usko.

        Minä puolestani vähän ihmettelen joidenkin yksilöiden - mitenkä minä sen nyt sanoisin: fakta-resistenssiä.
        Jeesus ei koskaan sanonut että hän olisi se kaikkivaltias isäjumala. Eikä hän koskaan odottanut että häntä rukoiltaisiin Jumalana.
        Hän palvoi ja rukoili itse Jumalaa. Hän sanoi että "Isä on minua suurempi"
        Hän oli aina Isälleen kuuliainen. (Hebrealaisille 5:8)
        Kenelle hän sanoi että rukoukset kodistetaan? Hän opetti seuraajiaan rukoilemaan:
        Isä meidän joka olet taivaissa, pyhitetty olkoon sinun nimesi, tapahtukoon sinun tahtosi... jne. Tässä hä juuri opetti että rukoukset lähetetään Isälle, ei Pojalle...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...jatkuu...

        Vanhan testamentin adon-sanaa (אָדוֹן), joka tarkoittaa herraa, voitiin käyttää sekä ihmisestä että jumalista, myös Jumalasta. Se vastaa merkitykseltään kreikan sanaa kyrios mutta toisin kuin kreikka, hepreankieli erottelee ihmistä tarkoittavan herra-sanan jumaluutta merkitsevästä herra-sanasta. Sana adonai (אֲדֹנָי) tarkoittaa herraa ja sitä käytetään ainoastaan Jumalasta. Sana adoni (אֲדֹנִ֥י) on herra-sana, jota käytetään vain ihmis-herroista.

        Esim seuraavassa enkeliä kutsutaan adoniksi:
        Tuomarien kirja 6:12-13
        "12. Herran Enkeli ilmestyi hänelle ja sanoi hänelle: "HERRA (Yah·weh) olkoon kanssasi, sinä väkevä sankari!" 13. Gideon vastasi hänelle: "Oi, Herrani (’ă·ḏō·nî), jos HERRA (Yah·weh) on kanssamme, miksi sitten kaikki tämä on kohdannut meitä? Missä ovat kaikki hänen ihmetekonsa, joista isämme ovat meille kertoneet sanoen: 'HERRA (Yah·weh) on johdattanut meidät tänne Egyptistä'? Mutta nyt HERRA (Yah·weh) on hylännyt meidät ja antanut meidät Midianin kouriin." "

        STLK 2017 käännös käyttää YHWH sanan suomennoksessa isoja kirjaimia koko HERRA-sanassa, mistä voi helposti erottaa milloin on oikeasti kyse Jumalaa koskevasta HERRA-sanasta ja milloin ihmistä koskevasta Herra-sanasta. Kuten yllä huomataan, adoni on kirjoitettu Herra, koska kyse ei ole Jumalasta. Näin Adonai voidaan erottaa tavallisesta herra-sanasta. Jo Martti Luther tiesi nämä asiat ja käytti käännöksissään vastaavia ilmiasuja Adonaista ja adonista.

        Gideon viittaa tuossa edellä enkeliin kunnioittavasti ihmisten puhuttelussa käytetyllä herra-sanalla, koska enkeli ei ole Jumala. Esim. The MacArthur Study Bible vahvistaa, adoni-sanaa käytetään vain ihmisistä. Baptist seminaryn Vanhan testamentin professori, Claude Mariottini, sanoo tästä ihan samoin, että adoni tarkoittaa ihmis-Herraa ja Adonai Jumala-HERRAA. Useat Raamatun sanakirjat sanovat samaa.

        Käyttääkö UT sitten Jeesuksesta Herra-sanaa ilmaistakseen Jeesuksen jumaluutta? Annetaanpa Raamatun itsensä selittää:

        Kun Pietari, täynnä Pyhää henkeä, rupesi saarnaamaan väkijoukon keskellä, että ristiinnaulittu nasaretilainen oli Kristus eli kreikasta käännettynä: voideltu/kuningas, hän sanoi:

        Apostolien teot 2:33, 36
        "33.Koska hän siis on Jumalan oikean käden voimalla korotettu ja on saanut Pyhän Hengen lupauksen Isältä, hän on vuodattanut sen, minkä te nyt näette ja kuulette.
        36.Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että JUMALA ON HÄNET HERRAKSI JA KRISTUKSEKSI TEHNYT, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte." "

        Jumala siis korotti Jeesuksen Herraksi ja voidelluksi. Jae kertoo, että Jeesus korotettiin Jumalan oikean käden voimalla Herraksi.

        Paavali vahvistaa saman asian:

        Filippiläiskirje 2:8-11
        "8.Hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, aina ristin kuolemaan asti. 9. SEN TÄHDEN onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman, 10. jotta kaikki polvet notkistuisivat Jeesuksen nimeen, sekä niiden, jotka taivaissa ovat, että niiden, jotka maan päällä ovat, ja niiden, jotka maan alla ovat, 11. ja jokainen kieli tunnustaisi Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra (kyrios)."

        Jumala siis teki Jeesuksesta Herran, jota kaikki kumartaisivat. Herran, mitä hän ei ollut vielä ennen kuin Jumala hänestä sen teki. Ja sen hän teki miksi? Jakeiden 8 ja 9 mukaan siksi, koska Jeesus oli kuuliainen. Tässä ei puhuta mitään jumaluudesta van nimen eli nimityksen antamisesta. Olenko minä Jumala, jos nuoret nimeävät minua vanhusta Herraksi? Jeesuksen Herraksi korottaminen tapahtui tuon mukaan vasta ristiinaulitsemisen jälkeen.

        Jos Herra-sana tarkoittaisi Jumalaa tai jumaluutta, molemmat em. raamatunpaikat todistaisivat sen puolesta, ettei Jeesus olisi ollut Jumala iankaikkisuudesta asti vaan vasta ylösnousemuksesta lähtien. Me tiedämme kuitenkin, että Jeesus oli Jumala jo ennen ylösnousemusta, joten sana Herra ei voi olla sama kuin Jumala.

        Jeesus kunnioitti kuuliaisuudellaan Isä Jumalaa. Siksi Jumala antoi Jeesukselle auktoriteetin yli muiden. Ja Herra-sanahan kertoo auktoriteetista.

        Kuten huomaamme, sanan käyttö ja kielioppi sekä itse Raamattu kertovat ihan selkeästi, ettei Herra (kyrios) tarkoita Jumalaa.

        Aivan niin. Herra ei ole mikään nimi, vaan se on titteli. Niin, kyllähän Jumalalla on titteli ja häntä voidaan kutsua Herraksi, niin kuin monia muitakin mutta hänellä on raamatun mukaan ainutlaatuinen erisnimi: JHWH (lausutaan Jahweh tai Jehowah).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sanat messias, kristus, herra, jumalan poika, ihmisen poika ja jumala tarkoittivat Raamatun kirjoittamisen aikaan. Vielä nykyäänkin monet ymmärtävät näiden sanojen merkityksen väärin. Kerrataanpa...

        Raamatussa esiintyy monia messiaita ja kristuksia ennen Jeesuksen syntymää. Messias, joka on heprean kieltä, tarkoittaa samaa kuin kristus, joka puolestaan on kreikkaa. Messias tarkoittaa (pyhällä öljyllä) voideltua. Näitä messiaita oli Vanhassa testamentissa useita. Esimerkkeinä Saul ja Daavid.

        1. Samuelin kirja 10:1
        "Samuel otti öljyastian, vuodatti Saulin päähän öljyä, suuteli häntä ja sanoi: ”Herra on voidellut [( mə·šā·ḥă·ḵā) messias = voideltu)] sinut perintöosansa ruhtinaaksi!"

        2. Samuelin kirja 5:3
        "Ja kaikki Israelin vanhimmat tulivat kuninkaan luo Hebroniin, ja kuningas Daavid teki siellä heidän kanssaan liiton Herran edessä. Sitten he voitelivat Daavidin Israelin kuninkaaksi."

        Myös pakanakuninkaita voideltiin Raamatun mukaan ja Jumala käytti heitä työkalunaan. Esimerkiksi pakanakuningas Koores oli messias, voideltu:

        Jesaja 45:1
        "Näin sanoo Herra voidellulleen Koorekselle, jonka oikeaan käteen minä olen tarttunut alistaakseni kansat hänen edessään ja irrottaakseni vyöt kuninkaitten kupeilta, avatakseni ovet hänen edessään, niin etteivät portit sulkeudu: "

        Voideltu ei siis tarkoita edes uskovaa kuningasta.

        Oikaistaan nyt tässä sellainen väärä mielikuva, että sana kristus olisi sama asia kuin sana Jumala, sillä näin ei ole. Sanat Jeesus, messias ja kristus eivät siis ole synonyymejä sanalle jumala. Niillä ei ole Jumalan merkitystä eivätkä ne tarkoita Jumalaa. Jeesus oli hyvin tavallinen kutsumanimi tuohon aikaan. Myöskään Jumalan poika ei tarkoita Jumalaa. Esimerkiksi Salomonia Jumala kutsuu pojakseen.

        2. Samuelin kirja 7:14
        "Minä olen oleva hänen isänsä, ja hän on oleva minun poikani. Jos hän tekee väärin, minä kuritan häntä ihmisvitsalla, ihmisten antamilla lyönneillä. "

        Myöskään "ihmisen poika" ei tarkoita Jumalaa. Jeesushan puhui arameaa. Arameassa ei ole sellaista sanaa kuin ihmisen poika, jolla olisi jokin muu merkitys kuin ihmislapsi. Esimerkiksi kohta, jossa sanotaan, että

        Matteus 12:7-8
        "7. Jos te ymmärtäisitte, mitä tarkoittaa: ’Laupeutta minä tahdon enkä uhria’, niin ette tuomitsisi syyttömiä. 8. Sillä ihmisen poika on sapatin herra.” "

        Matteuksen evankeliumi on kirjoitettu aikakaudella, jolloin asiat ymmärrettiin niin kuin ne Vanhassa testamentissa ymmärrettiin. Juutalaiset ymmärsivät ihmisen pojan (arameaksi BREH DENASHA) ihan tavalliseksi ihmiseksi, joka nimen omaan ei ole jumalallinen vaan heikko ja hauras olento, ihminen.

        Alkuperäinen lause onkin kuulunut kutakuinkin näin: "...sillä ihminen on sapatin herra." Tämähän muuttaa lausen merkitystä jonkin verran. Joidenkin mielestä jopa merkittävästi.

        Matteus 8:20
        "Jeesus sanoi hänelle: ”Ketuilla on luolat ja taivaan linnuilla pesät, mutta ihmisen pojalla ei ole, mihin hän päänsä kallistaisi.” "

        BREH DENASHA viittaa nöyryyteen, ei jumalallisuuteen. Jeesus siis sanoi: minä olen vain tavallinen ihminen, en mitään erikoista. Voidaan kääntää myös vain ihmisen lapsi. Parempi käännös olisikin: "...Linnuillakin on pesät mutta tällä ihmisellä ei ole omaa kotia." Jeesus tunsi itsensä hyljityksi ihmiseksi.

        Jumala-sana ei aina tarkoita varsinaista Isä Jumalaa. Raamatussa kutsutaan myös ihmisiä jumaliksi:

        Johannes 10:34-36
        "34. Jeesus vastasi heille: ”Eikö teidän laissanne ole kirjoitettu: ’Minä sanoin: te olette jumalia.’? 35. Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli – eikä Raamattu voi raueta tyhjiin – 36. niin hänellekö, jonka Isä pyhitti ja lähetti maailmaan, te sanotte: ’Sinä pilkkaat Jumalaa’, kun sanoin olevani Jumalan Poika?"

        Hallitsijoita pidettiin jumalina, esimerkiksi Egyptin faaraoita. Kreikkalaisia Romulusta ja Remusta sanottiin jumaliksi. Todellisuudessahan kyse oli vain ihmisistä mutta heitä kutsuttiin jumaliksi ja kun sitä aikansa tehtiin, niin heistä myös tuli jumalia ja ihmiset heitä jumalina myös pitivät. Jeesuksen kuoleman jälkeen oli hallitsijoita, jotka määräsivät itsensä kutsuttavan jumalaksi. Antiikin historiassa myös ihmisiä, joilla oli jokin merkittävä kyky tai taito voitiin kutsua jumalaksi, esim johtamisen taito, taloudellisen menestyksen omaava henkilö tai muutoin yhteiskunnallisesti merkittävä henkilö.

        Ja sattuipa eräs Tuomas-niminen opetuslapsikin kutsumaan Jeesusta jumalaksi. Se oli osuva kuvaus Jeesuksesta, jolle toden totta jumalan sana tuli.

        Johannes 20:28
        "Tuomas sanoi hänelle: ”Minun herrani (Κύριός eli KYRIOS) ja minun jumalani!” "

        ...jatkuu...

        "Kreikkalaisia Romulusta ja Remusta sanottiin jumaliksi"

        Olivat kyllä roomalaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuomitsemista kertoa murhaajalle että lain mukaan hän kuuluu vankilaan? Ei ole. Tuomari langettaa tuomion. Raamatun mukaan jokainen kuka ei omasta tahdostaan tunnusta Jeesusta Herraksi ja Vapahtajaksi, joutuu helvettiin. Sana kertoo mihin ihminen on matkalla, en minä.

        "Raamatun mukaan jokainen kuka ei omasta tahdostaan tunnusta Jeesusta Herraksi ja Vapahtajaksi, joutuu helvettiin."

        Ei joudu. Jla ei ole sadisti.
        Synnin palkka on kuolema, kadotus, häviäminen olemattomiin.

        Rm6:23. Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virallinen kirkko ei ole koskaan palvellut Herraa Jeesusta. Se on itse valittua jumalanpalvelusta. Ihmisten ohjeiden noudattamista. Katolinen pappi ei ole sen paremmassa asemassa kuin ateisti. Kaikki ihmiset ovat lapsuudestaan asti syntisiä ja ansaitsevat helvetin. Me teemme syntimme Herralle kuka kärsii niistä kaikista. Jos ihmiset välittäisivät siitä mitä he tekevät ja kenelle niin maailma olisi parempi paikka. Mutta ihmiset keksivät syitä vihata toisia, tehdä pahaa, valehdella, uskoa valheita, puhua turhuuksia, ja niistä kaikista Jumalan viha tulee ihmisten osaksi.

        "Kaikki ihmiset ovat lapsuudestaan asti syntisiä ja ansaitsevat helvetin.


        Eivät ansaitse.
        Synnin palkka on kuolema, kadotus, häviäminen olemattomiin.
        Ei siis ikuinen kidutus. Tuollaisilla väitteillä tehdään Jlasta sadisti, mikä ei pidä paikkaansa.

        Rm6:23. Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

        Joh5:28. Älkää ihmetelkö tätä, sillä tulee hetki, jolloin kaikki, jotka ovat haudoissa, kuulevat hänen äänensä
        29. ja tulevat esiin: hyvää tehneet elämän ylösnousemukseen mutta pahaa tehneet tuomion ylösnousemukseen.

        Ilm21:8. Mutta pelkurien ja epäuskoisten, saastaisten ja murhaajien, haureellisten ja noitien, epäjumalanpalvelijoiden ja kaikkien valehtelijoiden osa on tulisessa, rikkiä palavassa järvessä. Tämä on toinen kuolema."


    • Anonyymi

      Daniel:
      12:2 Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.

      Kyllä VanhaTestamentti puhuu helvetistä.

      Vanhan Testamentin aikana kaikki israelilaiset olivat Jumalan lapsia Aabrahamille annetun liiton perustella. Siksi siellä ei tarvinnut puhua helvetistä.
      Pakanat puolestaan ovat ilman liittoa Jumalan kanssa ja ovat Saatanan valtakunnan jäseniä. Siksi helvetistä on puhuttava.

      • Anonyymi

        Danielin kirja kirjoitettiin noin 200-luvulla eKr. Sitä ennen Raamatusta ei löydy suoria viittauksia mihinkään helvetti-nimiseen tai sen nykykäsitystä vastaavaan paikkaan. Toki Hesekiel puhuu jotakin sen suuntaista mutta hänen kuvauksensa sopii kyllä paremmin muuhun kuin helvettiin, eikä hän oikeasti ei mainitse kadotusta tai helvettiä tekstissään.

        Oikeampi vastaus on, että helvettiä ei mainittu siksi, koska helvettiin ei silloin vielä uskottu. Silloin uskottiin Sheoliin, joka oli kuolleiden paikka maan alla. Paikka, jossa ei pystytty edes palvelemaan Jumalaa. Ja sinne menivät kaikki kuolleet, niin uskovat kuin pakanatkin. Toki pakana-nimitys keksittiin vasta Jeesuksen syntymän jälkeen.


      • Anonyymi

        "Kyllä VanhaTestamentti puhuu helvetistä."

        Tarvitaan kaksi tai kolme todistajaa.

        Tuo Danielin kirjan lainauksesi ei riitä osoittamaan, että Vanhan Testamentin aikana olisi helvetti oli mukana opetuksessa.


    • Anonyymi

      Uskon että kadotus on olemassa. En pelkää sitä sillä uskon Jumalan oikeidenmukaisuuteen.

      Hän ei tee vääriä tuomioita.

      ST

    • Anonyymi

      Ps.88:11 Teetkö sinä ihmeitä kuolleille, tai nousevatko haamut sinua kiittämään? Sela. Jes.14:9-10 Tuonela tuolla alhaalla liikkuu sinun tähtesi, ottaakseen sinut vastaan, kuin tulet. Se herättää haamut sinun tähtesi, kaikki maan johtomiehet, nostattaa valtaistuimiltansa kaikki kansojen kuninkaat. Kaikki he lausuvat ja sanovat sinulle: Myös sinä olet riutunut niinkuin mekin, olet tullut meidän kaltaiseksi.

    • Anonyymi

      Pa.6:6 Sillä kuolemassa ei sinua muisteta; kuka ylistää sinua tuonelassa? Ps.30:10 Mitä etua on minun verestäni, jos minä hautaan vaivun? Ylistääkö tomu sinua, julistaako se sinun uskollisuuttasi? Ps.115:16-17 Taivas on Herran taivas, mutta maan hän on antanut ihmisten lapsille. Eivät uolleet ylistä Herraa, ei kukaan hiljaisuuteen astuneista. Jes.38:18-39

    • Anonyymi

      Job.5:26 Biblia (1776) Ja sinä tulet vanhalla ijällä hautaan, niinkuin elonsitoma ajallansa korjataan. Kirjoitetaan: iällä.

      • Anonyymi

        "Job.5:26 Biblia (1776) Ja sinä tulet vanhalla ijällä hautaan, niinkuin elonsitoma ajallansa korjataan."
        ijällä oli kirjoitettu ihan oikein - sen ajan kielen mukaan.
        Elonsitoma on myös hauska sana.
        Nykyisin puhutaan lyhteestä.

        Job5:26. Kypsässä iässä sinä menet hautaan, niin kuin lyhde korjataan ajallaan.


    • Sitä kun kauhun tuntu ei vaan poistu eikä sinulla ole pakopaikkaa , olet yksin .
      Sellaista oli porteilla eikä oo kovin mukavaa , en suosittele.

      • Anonyymi

        Kutitus helvetti.
        Se sitten kuulostaa karmean dualistiselta kohtalolta.

        Olla kuoltuaan kutituksen kohteena ja nauraa kippurassa samalla kuitenkin toivoen kutituksen loppuvan, aina aikojen loppuun asti.


    • Anonyymi

      Ei semmoista ole, niin kuin ei jumalaakaan.
      Ne on keksitty teitä hölmöjä varten että teitä voi huijata.

      • Anonyymi

        Tämä on KESKUSTELUFOORUMI, koita nyt muistaa se. Heität vain sisään tuollaisen typerän "Oneliner" mikä ei tuo keskusteluun yhtään mitään, ja olet sitten itseesi tyytyväinen.
        "Ei semmosts oo, kyl mää nyt sen tiiän!"
        Niinpä niin...


    • Anonyymi

      Minä olen jättänyt kaiken uskonnollisuuden pois elämästäni. Seuraan Jumalaa omalla tavallani ilman kirkkoja ja seurakuntia. Minun kaltaisiani on paljon.

      En pelkää kadotusta, koska tiedän sen olevan ikuista olemattomuutta ja jatkuvaa unta lyhyen kärsimyksen jälkeen. Toivon tietenkin pelastuvani mutta oikeasti en haluaisi edes elää ainaisesti. Ajatus iankaikkisesta elämästä suorastaan puistattaa. Siihen on ihan syynsä, miksi ihminen ei elä nykyäänkään iankaikkisesti. Ehkäpä se kadotus on sittenkin parempi.

    • Anonyymi

      Uskomus helvettiin ja taivaaseen eivät ole juutalaista eikä kristillistä alkuperää vaan ne tulevat kreikkalaisesta filosofiasta. Varhaisin viittaus taivaan ja helvetin filosofiasta löytyy Platonin (427–347 eKr. ) kirjoituksista. Kyseessä ei siis ole edes uskonto vaan filosofinen ajattelumalli. Sielun kuoleman jälkeinen ihmisestä poistuminen kuuluu myös tähän kreikkalaiseen filosofiaan, ja siitä löytyy selkeitä mainintoja aikalaisten kirjoituksista, mm Platonin kirjoituksista.

      Kaksi maailmanhistorian merkityksellistä henkilöä olivat Jeesus ja Sokrates. Sokrates uskoi, että on kaksi vaihtoehtoa, miten ihmiselle käy kuoleman yhteydessä. Ihminen joko päätyy kuoltuaan syvään uneen, jossa ei nähdä unia TAI hän pääsee tietoiseen kuoleman jälkeiseen elämään, jossa hän voi parantaa maailmaa ja keskustella syvällisistä, mielenkiintoisista asioista muiden hyvien ihmisten kanssa, vaikkapa edesmenneitten sukulaistensa kanssa.

      Jeesus uskoi, että ihminen joko lakkaa olemasta kuoltuaa tai jatkaa kuolemansa jälkeen elämäänsä Jumalan ikuisessa hyvässä valtakunnassa. Nämä ovat hyvin lohdullisia asioita lopun kannalta. Kuoleman jäljeen on vain mukavia asioita: nopean kuoleman jälkeen ikuista hyvän yön unta tai ikuista hyvää elämää. Ei ikuista kidutusta kadotuksessa.

    • Anonyymi

      Sielun kuolemattomuus on pakanallinen käsite. Raamattu puhuu selvästi siitä että sielu kuolee. Lue vaikka Hesekielin 18. luku, siellä sanotaan monta kertaa että sielu kuolee. Ja ilmestyskirjan loppuluvuissa sanotaan: " tuli lankesi taivaasta ja kulutti heidät". Malakian kirjan lopussa kerrotaan että jumalattomat "polttaa se päivä joka tuleva on". "He tulevat tomuksi teidän jalkainne alle".

      • Anonyymi

        Raamattua lukiessa pitää ottaa huomioon milloin puhutaan koko ihmisestä sieluna. Erillinen sielu on kiistatta Raamatun totuus esim. (1. Tess. 5:23). Koska liha ja veri ei voi pelastua niin erillinen sielu on olemassa esim. (1. Piet. 1:9).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattua lukiessa pitää ottaa huomioon milloin puhutaan koko ihmisestä sieluna. Erillinen sielu on kiistatta Raamatun totuus esim. (1. Tess. 5:23). Koska liha ja veri ei voi pelastua niin erillinen sielu on olemassa esim. (1. Piet. 1:9).

        Kun liha ja veri ei voi pelastua niin Jehovan todistajat ovat jättäneet raamatustaan 1. Piet.1:9 jakeesta "sielujen" sanan kylmän viileesti pois! Heille ihmisen keho on sielu. " KR 92: 9. sillä te saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattua lukiessa pitää ottaa huomioon milloin puhutaan koko ihmisestä sieluna. Erillinen sielu on kiistatta Raamatun totuus esim. (1. Tess. 5:23). Koska liha ja veri ei voi pelastua niin erillinen sielu on olemassa esim. (1. Piet. 1:9).

        No kerropa miten se pelkkä sielu voi siellä helvetissä kärsiä kun koko kroppa on maatunut jo ennen sitä ja kaikki kärsimysten tuntemiseen tarvittava: aivot, hermoradat, kipureseptorit, ym ovat lakakanneet olemasta ihmisen hautauksessa?


    • Anonyymi

      Ajattelen niin, että ehkä on jotain ymmärrystämme suurempaa.

      Helvetti, ehkä Jumala on armollinen ja helvetti on vain anekaupiaiden keksintö, jolla hallita ihmisiä. Jos saisin ymmärrykselläni päättää, taivaassa ei olisi hitlereitä, stalineita jne.

      Jeesus kertoi Raamatun mukaan erään vertauksen, mutta eihän se tarkoita, ettäkö Jumala olisi epäoikeudenmukainen ja järjestelisi asioita niin että ne jotka luulevat menevänsä ensimmäisinä, olisivat ensimmäisten joukossa.

      LS

    • Anonyymi

      Kaikilla kirkkokunnilla on sama käsitys kadotuksesta eli helvetistä. Helvetti on paikka, jonne joutuvat viimeisen tuomion jälkeen ne sielut, jotka eivät ole turvanneet Kristukseen. Eikä heidän nimeään ei ole merkitty Elämän Kirjaan.

      Kiirastuli ei ole helvetti. Kiirastuli (lat. purgatorium, 'puhdistuspaikka') on katolisen kirkon teologian mukaan olotila, jossa pelastuneen ihmisen sielu kuoleman jälkeen puhdistuu synneistä ennen taivaaseen pääsyä. Helvettiin aikanaan joutuvat eivät mene kiirastulen kautta.

      Gehenna eli Hinnomin laakso on Jerusalemin eteläpuolella Länsirannalla sijaitseva laakso, jossa Juudan kuningasten Aahaan ja Manassen aikana uhrattiin lapsia Moolokille. Paikasta tuli kirottu. Sitä käytettiin myöhemmin helvetin vertauskuvana.

      Kristinuskon ydin on tämä: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. " Ei kuitenkaan ole mitään epäilystä siitä, että Jeesus uskoi helvetin olemassa­oloon. Sillä Hän kehotti useassa yhteydessä huomioimaan tuomion ja helvetin todellisuuden.

      Kysymys kuuluu: uskommeko me Jeesusta?

      • Anonyymi

        "Kaikilla kirkkokunnilla on sama käsitys kadotuksesta eli helvetistä. Helvetti on paikka, jonne joutuvat viimeisen tuomion jälkeen ne sielut, jotka eivät ole turvanneet Kristukseen. Eikä heidän nimeään ei ole merkitty Elämän Kirjaan."

        Ei kyllä ole. Adventistit ja Jehovan todistajat uskovat, ettei sielu livahda sen kummemmin helvettiin kuin taivaaseenkaan ihmisen kuollessa. Heidän ymmärryksensä mukaan ihminen on kuolleena tiedottomana ja sielu lakkaa olemasta heti kuollessa. Heidän mukaansa kadotus (ei helvetti) pistetään pystyyn sen jälkeen kun Jeesuksen tullessa hän tuo palkan itse kullekin. Se kadotus kestää vain hetken ja tuli kuluttaa pois niin pahat ihmiset, Saatanan, pahat enkelit kuin koko kadotuksenkin.

        Tällä palstalla monet uskovat, että juuri nytkin helvetti-niminen paikka on olemassa ja että sinne tai taivaaseen mennään heti kuoleman jälkeen sielun muodossa; molempiin paikkoihin päättymättömäksi ajaksi.

        Jeesus ei puhunut helvetistä. Hän uskoi itse sheoliin, joka on hepreaa ja myös arameaa. Raamatun kääntäjät sekoittavat suomalaista manala-mytologiaa ja helvetti-nimitystä pyhiin kirjoituksiin sekoittaen uskovaisten pään.

        Gehennasta puhuttiin vasta kreikkalaisessa Raamatussa, jota ei ollut olemassa Jeesuksen aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kaikilla kirkkokunnilla on sama käsitys kadotuksesta eli helvetistä. Helvetti on paikka, jonne joutuvat viimeisen tuomion jälkeen ne sielut, jotka eivät ole turvanneet Kristukseen. Eikä heidän nimeään ei ole merkitty Elämän Kirjaan."

        Ei kyllä ole. Adventistit ja Jehovan todistajat uskovat, ettei sielu livahda sen kummemmin helvettiin kuin taivaaseenkaan ihmisen kuollessa. Heidän ymmärryksensä mukaan ihminen on kuolleena tiedottomana ja sielu lakkaa olemasta heti kuollessa. Heidän mukaansa kadotus (ei helvetti) pistetään pystyyn sen jälkeen kun Jeesuksen tullessa hän tuo palkan itse kullekin. Se kadotus kestää vain hetken ja tuli kuluttaa pois niin pahat ihmiset, Saatanan, pahat enkelit kuin koko kadotuksenkin.

        Tällä palstalla monet uskovat, että juuri nytkin helvetti-niminen paikka on olemassa ja että sinne tai taivaaseen mennään heti kuoleman jälkeen sielun muodossa; molempiin paikkoihin päättymättömäksi ajaksi.

        Jeesus ei puhunut helvetistä. Hän uskoi itse sheoliin, joka on hepreaa ja myös arameaa. Raamatun kääntäjät sekoittavat suomalaista manala-mytologiaa ja helvetti-nimitystä pyhiin kirjoituksiin sekoittaen uskovaisten pään.

        Gehennasta puhuttiin vasta kreikkalaisessa Raamatussa, jota ei ollut olemassa Jeesuksen aikana.

        Jeesus käytti sanaa Ge-Hinnom, mikä on Jerusalemin ulkopuolella olevan muinaisen kaatopaikan nimi. Sana ei ole kreikkalainen. Sana TARTAROS on kreikkalainen kuolleitten paikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus käytti sanaa Ge-Hinnom, mikä on Jerusalemin ulkopuolella olevan muinaisen kaatopaikan nimi. Sana ei ole kreikkalainen. Sana TARTAROS on kreikkalainen kuolleitten paikka.

        Tekstinymmärtäminen:

        "Gehennasta puhuttiin vasta kreikkalaisessa Raamatussa, jota ei ollut olemassa Jeesuksen aikana."

        Kyseisestä käsitteestä ei puhuttu vielä Vanhassa testamentissa vaan vasta Uudessa.


    • [Jes. 33:11]
      Teidän kiukkunne on TULI, joka kuluttaa teidät.

      Monta "helvettiä" sitä on itsekin elämänsä aikana käynyt läpi eikä siinä sen kummempaa. Raamattu ilmoittaa, että kaikki pelastuvat.

    • Anonyymi

      Helvetti on olemassa mutta ei sinun ole sinne pakko mennä. Kysy Jeesukselta, haluaisiko hän pelastaa sinut.

      Jehovalaiset yrittävät päästä eroon helvetistä väittämällä, että se tarkoittaisi Hinnomin laaksoa Jerusalemin ulkopuolella. Perusteluna käytetään sitä, että kreikan kielessä Hinnomin laakso on otettu tarkoittamaan helvettiä.

      Hebrean kielessä Hinnomin laaksoa ei käytetä tarkoittamaan helvettiä siellä puhutaan "iankaikkisesta kauhistuksesta".Missään muussakaan kielessä Hinnomin laaksoa ei käytetä tarkoittamaan helvettiä.

      Helvetistä ei päästä eroon kielellisen kikkailun avulla.

      Helvetistä puhutaan Raamatussa monien eri sanojen välityksellä. Puhutaan esim. kadotuksesta, tulisesta järvestä, hukkumisesta, manalasta ja iankaikkisesta erosta Jumalasta.

      Jokaisessa kielessä tuon helvetti-sanan paikalla on oma sanansa. Se johtuu siitä, että eri kielissä yksinkertaisesti käytetään eri sanoja.

      Raamattu on jokaisella kielellä kirjoitettu käyttämällä niitä tavallisia sanoja, joita kussakin kielessä on.Toisin sanoen Raamattua varten ei ole missään kielessä luotu uutta hengellistä sanastoa. Tavallisista sanoista on valittu joku sana tarkoittamaan helvettiä. Kreikaksi siksi sanaksi valittiin Hinnomin laakso, ruotsiksi helvetti on helvete, englanniksi hell, suomeksi helvetti ja kiinaksi jotain muuta.

      Mikä se sitten on tuo helvetti-sana. Helvetti-sana on Raamatun omaa ammattisanastoa ja siksi helvetti myös määritellään sen perusteella, mitä siitä sanotaan Raamatussa. Kaikissa kielissä helvetti-sanaksi on valittu jokin maallinen sana mutta Raamatussa helvetin merkitys määritellään sen hengellisen sisällön mukaan eikä tuon sanan maallisen alkuperän mukaan.

      Raamatussa on kymmeniä kohtia, jotka puhuvat helvetistä ja niiden perusteella siis määritellään helvetti-sanan hengellinen merkitys Tässä muutama sellainen kohta.

      Mark 9:45 Ja jos sinun jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että jalkapuolena menet elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat jalat tallella, heitetään helvettiin.

      Ilmestyskirja:
      20:14 Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi

      Jesaja:
      66:24 Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle.

      2.Tessalonikalaiskirje:
      1:9 Heitä kohtaa silloin rangaistukseksi iankaikkinen kadotus Herran kasvoista ja hänen voimansa kirkkaudesta,

      • Anonyymi

        "Helvetistä ei päästä eroon kielellisen kikkailun avulla."

        Kyllä Jehovan todistajat tuntevat myös sheolin. Sen tuntevat adventistit ja jopa ateistitutkijat, esimerkiksi agnostikko Raamatun tutkija professori Bart Ehrman. Sinä vain et ymmärrä sen merkitystä.

        Se, mitä sinä kutsut kielelliseksi kikkailuksi sisältää myös kulttuurihistoriallisen tiedon sheolin, gehennan ja helvetin eroista omina aikoinaan aikalaistensa keskuudessa. Voit tietenkin hylätä uskontosi historian, jos se helpottaa oloasi mutta silmien sulkeminen tosiasioilta ei tee niistä valheita eikä kikkailua.


      • Tuo hukkuminen on vanha sana ja tarkoittaa hukkaan menemistä eli pois heittämistä. Lue Bibliaa, niin ymmärrät.

        "Pelätkää häntä, joka voi sielun hukuttaa helvettiin", on siis
        "Pelätkää häntä, joka voi sielun hävittää helvettiin".


      • IltakuntoHoo kirjoitti:

        Tuo hukkuminen on vanha sana ja tarkoittaa hukkaan menemistä eli pois heittämistä. Lue Bibliaa, niin ymmärrät.

        "Pelätkää häntä, joka voi sielun hukuttaa helvettiin", on siis
        "Pelätkää häntä, joka voi sielun hävittää helvettiin".

        Niin ja

        "Joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu".

        Tässäkin aseistautuja häviää eli tuhoutuu miekkaan.


    • Anonyymi

      Helvettiä ei ole sen ylläpitäminrn
      johtuu vain ns uskovien
      kuoleman pelosta

    • Anonyymi

      Todellisuus on jo todisteena - uskonnollisuuden helvettiopin harhaisuudesta. JUMALA ilmoittaa mm näin - tässä vain oleellinen kokonaisuudesta.... Opetus sovituksen sanan saaneille / jo sovitetuille...


      1 Joh. 4
      14 Ja me olemme nähneet ja todistamme, että Isä on..... lähettänyt....Poikansa ...m-a-a-i-l-m-a-n .....V-a-p-a-h-t-a-j-a-k-s-i.
      15 Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa.
      16Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.
      17 Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa.
      18P-e-l-k-o-a...... ei ....rakkaudessa.... ole, vaan ....t-ä-y-d-e-l-l-i-n-e-n .....rakkaus karkoittaa pelon, sillä ....p-e-l-o-s-s-a .....on.... rangaistusta...; ja..... j-o-k-a ....p-e-l-k-ä-ä...., se ....ei ...ole.... päässyt.... täydelliseksi.... rakkaudessa.

      Ihminen, joka uskoo helvettioppiin - uskonnllisuden mielikuvien kautta - todellisuus ilmentää hänen pelkotilansa - EI tunne JUMALAA....TERVE ihmisen mieli koostuu mm empaattisyydesta......Ajatellen helvettioppiin uskovaa ihmistä. Hänellä on pelkotila uskosta osattomista ihmisistä - heidän joutumista helvettiin. Työkaverit, lähimoiset, naapurit, kaikki uskosta osattomat ihmiset.- jmalattomana kuolleet jne..............- ....... Taas, jos hän ei pelkäisi - olisi välinpitämätön - hän olisi vahvasti sairas psykopaatti. Tunteeton kuin kone.

      Väitän - kokemukseen liittyen. Kun / jos ihminen tutkii itseään / ihmistä - kehitystään ja liittyen kuolemaan - ihminen luonnollisesti laajentaa mielikuvan läheisiinsä ja sitä kautta laajentuen koko ihmiskuntaan....Miten poistaa pelkotila - ja silti on empaattisuuden kyllästämä.

      Juuri tämän ongelman avain on JUMALAN aivoitusten tunteminen. Täydellinen rakkaus karkoittaa pelon. Tulla tuntemaan ja omata usko JUMALAN aivoittamasta ihmisen pelastamisesta........ Sovituksesta on kysymys - koko maailman / ihmiskunnan ja siten empaattisuuden omaava ihmisen ei tarvitse kokea pelkotllaa läheistensä tilasta, koska on tiedostunut syntien sovituksesta - läheistesäkkin - koko ihmiskunnan. Uskosta on kysymys..... Luonnollisesti valitut / tässä ajassa tiedon / JUMALALTA uskon saaneet ovat tiedostuneet asiasta / tiedostuneet sovituksestaan ja siten levittävät sovituksen sanaa...


      18 Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja ...antanut.... meille.... sovituksen ....viran.
      19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja ....sovitti ....maailman.... itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.


      Markku Lievonen

      • Anonyymi

        Minä uskon Jumalaan ja väitän tuntevani hänet paremmin kuin keskivertouskova. En pelkää helvettiä vaikka on mahdollista, että sinne joudunkin. En kauheasti jaksa välittää muiden kohtalosta ja mahdollisesta helvettiin joutumisesta, sillä kukin tekee itse valintansa. Se on heidän ja Jumalansa välinen asia.


      • Anonyymi

        Lievonen jatkaa ekivaarin tehtävää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä uskon Jumalaan ja väitän tuntevani hänet paremmin kuin keskivertouskova. En pelkää helvettiä vaikka on mahdollista, että sinne joudunkin. En kauheasti jaksa välittää muiden kohtalosta ja mahdollisesta helvettiin joutumisesta, sillä kukin tekee itse valintansa. Se on heidän ja Jumalansa välinen asia.

        >>En kauheasti jaksa välittää muiden kohtalosta ja mahdollisesta helvettiin joutumisesta,<<

        Et välitä vaikka jumalattomat lapsesi, naapurisi, työkaverit jne.... palaisi tulipalossa, joka onn vain hetki / esimaku helvettiopista.......Terve ihmisen mieli - empaattisuudella kyllätetty - esim. lapsensa menettämisestä ei toivu koskaan..........Ajatellen tätä helvettioppia - missä siinä ilmentyy käsite; Rakasta lähimmäistsi? Koko mielikuva on vahvaa psykopaattisuuden ilmentymää - reagoimatonta käyttäytymistä, vaikka ihmistä poltettasiin tulessa...............No, miksi Aadolf Hitlertin toimintaa maailma järkyttyneenä tutki ja tiedostui. Sielllä poltettiin muitakin kuin vain juutalaisia.
        Vai onko sillä väliä kuka kiduttaa ja polttaa ihmisiä? Eikö teko ilmennä onko tekijässä rakkautta vaiko ei?

        No, paljon saa vettä virrata Pielisjoessa kunnes uskonnollinen ihminen saa ymmärryksen ja uskon Jeesuksen opettamasta helvetti opetuksesta - mitä Jeesus opetti ja miksi -sovituksesta. Orjuudessa - turmeltuneessa tilassa olevasta ihmisestä / ihmiskunnasta.

        Ps, Kerro miten ihminen voi omata vapaata tahtoa kun JUMALA on sulkenut ihmisen/ihmiskunnan tottelemattomuuden tilaan - tässä ajassa.....? Tuossakin toteutuu mielikuva; Minkä JUMALA sulkee KUKAAN muu kuin JUMALA itse - ei voi avata.........Kuten Raamattu ilmoittaa. JUMALA sulkee KAIKKI ihmiset tottelemattomuuden tilaan, että hän kaikkia armahtaisi - sovitukseta on kysymys.

        Markku Lievonen


      • Anonyymi kirjoitti:

        >>En kauheasti jaksa välittää muiden kohtalosta ja mahdollisesta helvettiin joutumisesta,<<

        Et välitä vaikka jumalattomat lapsesi, naapurisi, työkaverit jne.... palaisi tulipalossa, joka onn vain hetki / esimaku helvettiopista.......Terve ihmisen mieli - empaattisuudella kyllätetty - esim. lapsensa menettämisestä ei toivu koskaan..........Ajatellen tätä helvettioppia - missä siinä ilmentyy käsite; Rakasta lähimmäistsi? Koko mielikuva on vahvaa psykopaattisuuden ilmentymää - reagoimatonta käyttäytymistä, vaikka ihmistä poltettasiin tulessa...............No, miksi Aadolf Hitlertin toimintaa maailma järkyttyneenä tutki ja tiedostui. Sielllä poltettiin muitakin kuin vain juutalaisia.
        Vai onko sillä väliä kuka kiduttaa ja polttaa ihmisiä? Eikö teko ilmennä onko tekijässä rakkautta vaiko ei?

        No, paljon saa vettä virrata Pielisjoessa kunnes uskonnollinen ihminen saa ymmärryksen ja uskon Jeesuksen opettamasta helvetti opetuksesta - mitä Jeesus opetti ja miksi -sovituksesta. Orjuudessa - turmeltuneessa tilassa olevasta ihmisestä / ihmiskunnasta.

        Ps, Kerro miten ihminen voi omata vapaata tahtoa kun JUMALA on sulkenut ihmisen/ihmiskunnan tottelemattomuuden tilaan - tässä ajassa.....? Tuossakin toteutuu mielikuva; Minkä JUMALA sulkee KUKAAN muu kuin JUMALA itse - ei voi avata.........Kuten Raamattu ilmoittaa. JUMALA sulkee KAIKKI ihmiset tottelemattomuuden tilaan, että hän kaikkia armahtaisi - sovitukseta on kysymys.

        Markku Lievonen

        Tuntuu pahalta sanoa, mutta luulen, että ihmisille, joille helvetti on pakkomielle,
        eivät ole mieleltään ihan terveitä.
        Vai onko kyse samasta kuin viinitarhan työntekijöillä? Eli kaikille ei voi maksaa samaa palkkaa, koska, jotkut ovat olleet uskossa kauemmin ja ansaitsevat siksi parempaa kuin he, jotka otettiin mukaan "väkisin"?

        "Jopa kapinallisetkin joutuvat asumaan luonasi, Jumala."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>En kauheasti jaksa välittää muiden kohtalosta ja mahdollisesta helvettiin joutumisesta,<<

        Et välitä vaikka jumalattomat lapsesi, naapurisi, työkaverit jne.... palaisi tulipalossa, joka onn vain hetki / esimaku helvettiopista.......Terve ihmisen mieli - empaattisuudella kyllätetty - esim. lapsensa menettämisestä ei toivu koskaan..........Ajatellen tätä helvettioppia - missä siinä ilmentyy käsite; Rakasta lähimmäistsi? Koko mielikuva on vahvaa psykopaattisuuden ilmentymää - reagoimatonta käyttäytymistä, vaikka ihmistä poltettasiin tulessa...............No, miksi Aadolf Hitlertin toimintaa maailma järkyttyneenä tutki ja tiedostui. Sielllä poltettiin muitakin kuin vain juutalaisia.
        Vai onko sillä väliä kuka kiduttaa ja polttaa ihmisiä? Eikö teko ilmennä onko tekijässä rakkautta vaiko ei?

        No, paljon saa vettä virrata Pielisjoessa kunnes uskonnollinen ihminen saa ymmärryksen ja uskon Jeesuksen opettamasta helvetti opetuksesta - mitä Jeesus opetti ja miksi -sovituksesta. Orjuudessa - turmeltuneessa tilassa olevasta ihmisestä / ihmiskunnasta.

        Ps, Kerro miten ihminen voi omata vapaata tahtoa kun JUMALA on sulkenut ihmisen/ihmiskunnan tottelemattomuuden tilaan - tässä ajassa.....? Tuossakin toteutuu mielikuva; Minkä JUMALA sulkee KUKAAN muu kuin JUMALA itse - ei voi avata.........Kuten Raamattu ilmoittaa. JUMALA sulkee KAIKKI ihmiset tottelemattomuuden tilaan, että hän kaikkia armahtaisi - sovitukseta on kysymys.

        Markku Lievonen

        "Et välitä vaikka jumalattomat lapsesi, naapurisi, työkaverit jne.... palaisi tulipalossa, joka onn vain hetki / esimaku helvettiopista......."


        No en. Niin maaka kuin petaa. Lapsia minulla ei ole, joten he eivät voi olla jumalattomia. Itse olen jumalallinen.


        "Terve ihmisen mieli - empaattisuudella kyllätetty - esim. lapsensa menettämisestä ei toivu koskaan.........."

        Voi olla. Ei koske mua kun mulla ei ole lapsia. Kuolleet eivät sure yhtään ketään eivätkä tunne yhtään mitään. Miksi surra heidän kohtaloaan? Oma suru on erikseen ja on joskus ihan terveellistäkin.


        "No, miksi Aadolf Hitlertin toimintaa maailma järkyttyneenä tutki ja tiedostui. Sielllä poltettiin muitakin kuin vain juutalaisia.
        Vai onko sillä väliä kuka kiduttaa ja polttaa ihmisiä? Eikö teko ilmennä onko tekijässä rakkautta vaiko ei?"

        Kummallinen vertaus, jossa väitetään, ettei Jumalalla ole rakkautta.

        Kaikkien ei tarvitse olla samanlaisia. Kaikkien ei tarvitse olla niin kuin sinä. Kaikkien ei tarvitse ajatella niin kuin sinun. Erilaisuus on monimuotoisuutta, jonka Jumala on luonut.


      • Anonyymi
        IltakuntoHoo kirjoitti:

        Tuntuu pahalta sanoa, mutta luulen, että ihmisille, joille helvetti on pakkomielle,
        eivät ole mieleltään ihan terveitä.
        Vai onko kyse samasta kuin viinitarhan työntekijöillä? Eli kaikille ei voi maksaa samaa palkkaa, koska, jotkut ovat olleet uskossa kauemmin ja ansaitsevat siksi parempaa kuin he, jotka otettiin mukaan "väkisin"?

        "Jopa kapinallisetkin joutuvat asumaan luonasi, Jumala."

        Ei ihmisiä kiduteta helvetissä pidempään sen takia, että olisivat olleet pahempia syntisiä kuin jotkut muut. Kaikki palaa hetkessä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ihmisiä kiduteta helvetissä pidempään sen takia, että olisivat olleet pahempia syntisiä kuin jotkut muut. Kaikki palaa hetkessä.

        Minä en edes usko helvettiin.


    • Anonyymi

      Jumala ei ole mikään sadisti, että halki ikuisuuksien tulella polttelisi pelastumattomia. Jumalattoman kohtalo: Tuli lankeaa alas taivaasta ja kuluttaa heidät. TÄMÄ ON TOINEN KUOLEMA, eikä heistä jää juurta, eikä oksaa. Kaikki entinen on mennyt, eikä enää ajatukseen astu.

      Iankaikkinen elämä on vain pelastuneilla.

      1234567---

      • Anonyymi

        Ei Jumala heitä polttele vaan heidän syntinsä kalvavat heitä niinkuin tuli heidän sisimmässään.

        Helvetti on joka tapauksessa ikuinen olotila.
        Jumala ei ole luonut kertakäyttöihmisiä.

        2.Tessalonikalaiskirje:
        1:9 Heitä kohtaa silloin rangaistukseksi iankaikkinen kadotus Herran kasvoista ja hänen voimansa kirkkaudesta,

        Daniel:
        12:2 Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Jumala heitä polttele vaan heidän syntinsä kalvavat heitä niinkuin tuli heidän sisimmässään.

        Helvetti on joka tapauksessa ikuinen olotila.
        Jumala ei ole luonut kertakäyttöihmisiä.

        2.Tessalonikalaiskirje:
        1:9 Heitä kohtaa silloin rangaistukseksi iankaikkinen kadotus Herran kasvoista ja hänen voimansa kirkkaudesta,

        Daniel:
        12:2 Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.

        Tuli tekee jumalattomasta lopun, eikä hänestä jää juurta, eikä oksaa, vaan he tulevat tomuksi. Tiedoton olotila lopulta.

        Saathan sinä toisinkin uskoa, itse en muuta näkemystäni.

        1234567---


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuli tekee jumalattomasta lopun, eikä hänestä jää juurta, eikä oksaa, vaan he tulevat tomuksi. Tiedoton olotila lopulta.

        Saathan sinä toisinkin uskoa, itse en muuta näkemystäni.

        1234567---

        1234567---, Raamattu varoittaa sinua pahan palvelija ja adventisti: niinä päivinä ihmiset etsivät kuolemaa, eivätkä sitä löydä; he haluavat kuolla, mutta kuolema pakenee heitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuli tekee jumalattomasta lopun, eikä hänestä jää juurta, eikä oksaa, vaan he tulevat tomuksi. Tiedoton olotila lopulta.

        Saathan sinä toisinkin uskoa, itse en muuta näkemystäni.

        1234567---

        Tuli tekee heistä - heidän ruumiistaan - lopun maan päällä mutta ihmisen sielu jatkaa elämäänsä ja ruumiin ylösnousemuskin on ilmoitettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1234567---, Raamattu varoittaa sinua pahan palvelija ja adventisti: niinä päivinä ihmiset etsivät kuolemaa, eivätkä sitä löydä; he haluavat kuolla, mutta kuolema pakenee heitä.

        Tuhannen vuoden jälkeen jumalattomat herätetään kuolleista, myöskin paholainen päästetään vankeudestaan vähäksi aikaa. He nousevat yli maan avaruuden ja piirittävät pyhien leirin. HE EIVÄT PAKENE YHTIKÄS MINNEKÄÄN. Heille koittaa viimeisen tuomion aika. Tuli lankeaa alas taivaasta ja kuluttaa heidät. TÄMÄ ON TOINEN KUOLEMA JUMALATTOMILLE. Kuolema on kuolema, eikä elämä, johan sen järkikin sanoo.

        1234567---


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuhannen vuoden jälkeen jumalattomat herätetään kuolleista, myöskin paholainen päästetään vankeudestaan vähäksi aikaa. He nousevat yli maan avaruuden ja piirittävät pyhien leirin. HE EIVÄT PAKENE YHTIKÄS MINNEKÄÄN. Heille koittaa viimeisen tuomion aika. Tuli lankeaa alas taivaasta ja kuluttaa heidät. TÄMÄ ON TOINEN KUOLEMA JUMALATTOMILLE. Kuolema on kuolema, eikä elämä, johan sen järkikin sanoo.

        1234567---

        Ruumiiden ylösnousemuksen jälkeen jumalattomat ihmiset eivät lähde mihinkään sotimaan, siitä ei ole mitään ilmoitusta Raamatussa.

        Saatana päästetään vankeudestaan ja hän lähtee villitsemään maan päällä eläviä ihmisiä.
        Ilmestyskirja:
        20:7 Ja kun ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet, päästetään saatana vankeudestaan,
        20:8 ja hän lähtee villitsemään maan neljällä kulmalla olevia kansoja, Googia ja Maagogia, kootakseen heidät sotaan, ja niiden luku on kuin meren hiekka.
        20:9 Ja he nousevat yli maan avaruuden ja piirittävät pyhien leirin ja sen rakastetun kaupungin. Mutta tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät.

        Adventistien opit ovat valetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruumiiden ylösnousemuksen jälkeen jumalattomat ihmiset eivät lähde mihinkään sotimaan, siitä ei ole mitään ilmoitusta Raamatussa.

        Saatana päästetään vankeudestaan ja hän lähtee villitsemään maan päällä eläviä ihmisiä.
        Ilmestyskirja:
        20:7 Ja kun ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet, päästetään saatana vankeudestaan,
        20:8 ja hän lähtee villitsemään maan neljällä kulmalla olevia kansoja, Googia ja Maagogia, kootakseen heidät sotaan, ja niiden luku on kuin meren hiekka.
        20:9 Ja he nousevat yli maan avaruuden ja piirittävät pyhien leirin ja sen rakastetun kaupungin. Mutta tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät.

        Adventistien opit ovat valetta.

        Pyhät ovat taivaassa tuhatvuotta. Ilm.20:5. Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tällöin tapahtuu jumalattomien ylösnousemus kuolleista.
        He nousevat yli maan avaruuden ja piirittävät pyhien leirin. Viimeinen tuomio heille. Tuli lankeaa alas taivaasta ja kuluttaa heidät. Tämä on toinen kuolema jumalattomille.

        Kyllä ne valheet lähtevät sieltä teidän suunnasta.

        1234567---


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyhät ovat taivaassa tuhatvuotta. Ilm.20:5. Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tällöin tapahtuu jumalattomien ylösnousemus kuolleista.
        He nousevat yli maan avaruuden ja piirittävät pyhien leirin. Viimeinen tuomio heille. Tuli lankeaa alas taivaasta ja kuluttaa heidät. Tämä on toinen kuolema jumalattomille.

        Kyllä ne valheet lähtevät sieltä teidän suunnasta.

        1234567---

        On täysin yhdentekevää missä tuhat vuotta kuluu. Turhaa kikkailua ja arvausta joka tapauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On täysin yhdentekevää missä tuhat vuotta kuluu. Turhaa kikkailua ja arvausta joka tapauksessa.

        Ei mitään kikkailua, vaan täyttä totuutta mitä kirjoitin.

        1234567---


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään kikkailua, vaan täyttä totuutta mitä kirjoitin.

        1234567---

        Omia kuvitelmiasi kirjoittelet. Jos se lukisi suoran Raamatussa niin sitä voisi yrittää kutsua totuudeksi mutta kun kyseessä on vain yksi tulkinta satojen joukossa.


    • Anonyymi

      > Pelkäätkö sinä helvettiä?

      Ei kannattaisi, koska ei helvetti itsestään mitään tee.

      "Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin. "
      Matt. 10:28

      • Anonyymi

        "Eikä hänestä jää juurta, eikä oksaa" 'juurta' kuvaa sukua menneisyydestä ja 'oksia' lapsia ja tulevia sukupolvia. Eli jumattomien maallinen elämä, koko suku pyyhitään kokonaan pois.


    • Anonyymi

      Helvetti on maan päällä. Siksi, että täällä on kaikenlaisia harhaoppisia, tyrkyttämässä houreitaan.

      • Anonyymi

        Helvetti on maan alla. "Täällä on kaikenlaisia harhaoppisia, tyrkyttämässä houreitaan", jotta monet eksyisivät ja joutuisivat helvettiin.


    • Anonyymi

      Olisipa mieleniintoista päästä pääkopan sisään tutkimaan mitä helvettioppiin uskovalla ihmisellä liikkuu. Miten hän asennoituu yleensä ihmisiin. "Tuokin tuossa kituu joskus helvetin tulessa"....."Sekin meni helvetin tuleen juoppnan kuollessaan"..."Voi kun lapseni tekisivät ratkaisun etteivät joutisi kitumaan helvetissä". jne..... ja mitä muuta sieltä löytyisikään?
      Niin, ja miten on oma laita - pääsenkö tivaaseen, vaiko itsekkin kidutettavaksi. Onhan harhaoppia; Kerran pelastettu aina pelastunut....


      Jos helvettioppiin uskova ihminen olisi kerrankin rehellinen ja totuuden mukainen - toteaisi En pysty olemaan iloinen ja murehtimatta , vaan olen pelkotilojen täyttämä. Miten tuntemilleni ihmiselle käyneekään?


      4 Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa!
      5 Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä.
      6Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi,
      7 ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.
      8Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa; Fil 4

      Kun ihminen ymmärtää JUMALAN aivoittaman ihmisen /maailman pelstamisen - kiitokseen ja iloitsemiseen on todella aihetta - ei tarvitse teeskennellä tms.

      Markku Lievonen

      • "Mutta onhan se kauheaa jos tuo naapurin "Matti" ei joudu helvettiin, vaikka on valvottanut kuorsauksellaan mua kolmekymmentä vuotta!"

        Tällaista luulen monessa päässä liikkuvan...


    • En pelkää, miksi pelkäisin?!

    • Anonyymi

      en usko mihinkään

    • Anonyymi

      Uskon että helvetti on olemassa mutten mieti sitä tai pyörittele päässäni.
      Sillä uskon Jumalan oikeudenmukaisuuteen ja hyvyteen.
      Kiitos Herran!!
      Hän on hyvä!!

      ST

    • Anonyymi

      > Mihin helvettiä tarvitaan koko kristinuskossa?

      Vähän sama kuin eurooppalainen kysyisi, mihin Australiaa tarvitaan. Ei välttämättä mihinkään, mutta se on silti olemassa. Mutta, helvettiin liittyy paljon oppeja, jotka eivät ole Raamatusta. Kannattaa olla tarkkana, että pysyy siinä, mitä Raamattu opettaa.

      "Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin. "
      Matt. 10:28

      Helvetti ei itsestään mitään tee, siksi sitä ei ole järkevä pelätä. Ennemmin kannattaa pelätä sitä, joka voi ihmisen helvettiin heittää.

      • Anonyymi

        Alkukielessä ei esiiinny helvettiä lainkaan. Gehenne ei ole mikään helvetti. Helvetti-idean kehitti Rooman kirkko ja sinäkin ressukka olet narahtanut samaan harhaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkukielessä ei esiiinny helvettiä lainkaan. Gehenne ei ole mikään helvetti. Helvetti-idean kehitti Rooman kirkko ja sinäkin ressukka olet narahtanut samaan harhaan.

        > Alkukielessä ei esiiinny helvettiä lainkaan. Gehenne ei ole mikään helvetti. Helvetti-idean kehitti Rooman kirkko ja sinäkin ressukka olet narahtanut samaan harhaan.

        Niin ja Gehenna on tulijärvi, missä ihmisen sielu ja ruumis tuhoutuu. Eli kyse on siitä, mitä monet kutsuvat helvetiksi. Nimellä ei oikeastaan ole merkitystä, kun sisältö ratkaisee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Alkukielessä ei esiiinny helvettiä lainkaan. Gehenne ei ole mikään helvetti. Helvetti-idean kehitti Rooman kirkko ja sinäkin ressukka olet narahtanut samaan harhaan.

        Niin ja Gehenna on tulijärvi, missä ihmisen sielu ja ruumis tuhoutuu. Eli kyse on siitä, mitä monet kutsuvat helvetiksi. Nimellä ei oikeastaan ole merkitystä, kun sisältö ratkaisee.

        Nimellä on suuri merkitys, koska sen takaa löytyy myös koko konseptin teoria. Gehennaa ei ollut olemassa ennen Jeesuksen toista paluuta. Sheoliin taas joutuivat kaikki; niin uskovaiset kuin ei-uskovat. Helvetti taas on otettu kansantaruista, jota myös suomalaisen mytologian tuonela ja manala kuvaa vaikka ovatkin eri asioita. Ja kuten huomaamme, on sinun helvettisikin ihan eri asia kuin Sheol, Gehenna, Manala ja Tuonela.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimellä on suuri merkitys, koska sen takaa löytyy myös koko konseptin teoria. Gehennaa ei ollut olemassa ennen Jeesuksen toista paluuta. Sheoliin taas joutuivat kaikki; niin uskovaiset kuin ei-uskovat. Helvetti taas on otettu kansantaruista, jota myös suomalaisen mytologian tuonela ja manala kuvaa vaikka ovatkin eri asioita. Ja kuten huomaamme, on sinun helvettisikin ihan eri asia kuin Sheol, Gehenna, Manala ja Tuonela.

        > Helvetti taas on otettu kansantaruista, jota myös suomalaisen mytologian tuonela ja manala kuvaa vaikka ovatkin eri asioita.

        En usko tuota.

        Mutta, on hyvä huomata:

        "Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan. Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi. Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen."
        Johanneksen ilmestys 20:12-15

        Raamatussa tuonela (hades) käännetään välillä helvetiksi, joka on sama kuin Gehenna. Eli, Raamatun mukaan tuonela heitetään Gehennaan, joka siis on tulijärvi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Helvetti taas on otettu kansantaruista, jota myös suomalaisen mytologian tuonela ja manala kuvaa vaikka ovatkin eri asioita.

        En usko tuota.

        Mutta, on hyvä huomata:

        "Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan. Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi. Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen."
        Johanneksen ilmestys 20:12-15

        Raamatussa tuonela (hades) käännetään välillä helvetiksi, joka on sama kuin Gehenna. Eli, Raamatun mukaan tuonela heitetään Gehennaan, joka siis on tulijärvi.

        Et kai usko kun et tunne kreikkalais-roomalaista ja suomalaista mytologiaa. Valaise itseäsi tutustumalla oman uskontosi historiaan. Eteen tulee muutakin yllättävää.


    • ”Mihin helvettiä tarvitaan koko kristinuskossa?”

      Juurikin siksi, että tällä voidaan pelotella ihmiset uskoon. Olet siis aivan oikeilla jäljillä. Ensin luodaan paniikki ja sitten yksinoikeudella myydään pelastusta. Tällä suunnattomalla kauhulla saadaankin orjuutettua nuo ihmiset täysin kun helvetin pelossa eivät uskalla enää kyseenalaistaa mitään. Anekauppa käy vilkkaana ja kirkon mahti senkun kasvaa. Kätevää, eikö? Alunalkaen tämä oppi ei ollut niinkään itsestäänselvyys kuin nykyään ja oli paljon muitakin näkemyksiä (esim kirkkoisä Origines). Kuitenkin kirkolliskokouksissa roomalainen valtaeliitti masinoi kristinuskosta itselleen käsikassaran ja vallankäyttöön parhaiten soveltuvana valitsi helvettiopin ainoaksi vaihtoehdoksi ja samalla hävittivät parhaansa mukaan kaikki ”kerettiläiset” näkemykset. Niinpä helvetti on jäänyt kummittelemaan uskovaisten mieliin yhä näihin päiviin asti, vaikka olisi ehkä jo korkea aika päästä eroon tuosta muinaisen tyrannian kirouksesta.

      • Anonyymi

        "Tällä suunnattomalla kauhulla saadaankin orjuutettua nuo ihmiset täysin kun helvetin pelossa eivät uskalla enää kyseenalaistaa mitään. "

        Pahinta on se, että sillä pelotellaan sellaisia väärän uskon perusteella, jotka eivät usko juuri niin kuin pelottelija itse vaikka pelottelijakin uskoo vain yhteen mahdolliseen tulkintaan Raamatusta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Tällä suunnattomalla kauhulla saadaankin orjuutettua nuo ihmiset täysin kun helvetin pelossa eivät uskalla enää kyseenalaistaa mitään. "

        Pahinta on se, että sillä pelotellaan sellaisia väärän uskon perusteella, jotka eivät usko juuri niin kuin pelottelija itse vaikka pelottelijakin uskoo vain yhteen mahdolliseen tulkintaan Raamatusta.

        Kyllä, tämä on varsinkin lahkoissa hyvin tyypillinen vitsaus.


    • Anonyymi

      Unohtuuko nyt ettei Helvetin konsepti tai dualismi ideana ole juutalaisuudesta vaan se on vanhempaa perää.

      Hyvän-pahan kaksinkamppailu tai Helvetti on zarathustralaisuudesta. Sieltä löytyy myös monia muita samoja ideoita kuten viimeinen tuomio tai ikuisuus Taivaassa valitulle joukolle.

      Zarathustralaisuus oli oman aikansa levinnein filosofia ja nämä ideat siirtyivät juutalaisuuteen pakkosiirtolaisuuden jälkeen.

    • Anonyymi

      Puhut asiaa!
      Suurin osa uskovaisista on toden näköisesti tullut pelkoon, ei uskoon!
      Elikkä ovat siis pelossa, eivätkä uskossa.
      Elikkä eivät ole uskovaisia, vaan pelkolaisia.
      Elikkä siis ei voi olla säälimättä niitä ressukoita.

    • Anonyymi

      Mun mielestä me jokainen levätään
      elämän jälkeen n. 1, 8 metriä maan alla.
      Olisko siellä taivasta, epäilen, helvetti,
      epäilen. Madot ja hiljaisuus, näin luulen.

    • Anonyymi

      En pelkää edes Piruakaan, mutta sitäkin enemmän demonista helluntailaisten lahkoa.

    • Anonyymi

      Aloittaja ei ole vaivautunut yhtään tutustumaan aiheeseen ja mitä kristityt tästä aiheesta opettavat.

      Kiirastuli ei ole sama kuin Helvetti.

      Katolilainen oppi Kiirastulesta juontaa juutalaisuudesta, jonka oppiin kuuluu ja itseasiassa UT:kin mainitsee Kiirastulen, että eräät pelastuvat "kuin tulen läpi". Kiirastuli on paikka jossa pelastuvasta sielusta puhdistetaan viimeisetkin synnin jäänteet.

      Pelastuneen sielun matka iankaikkisuuteen, kristinopin mukaan siis tapahtuu:
      Fyysinen kuolema -> (Katolinen kirkko: mahd. Kiirastuli) -> Paratiisi -> Taivas(ten Valtakunta).

      Protestanttiset kristityt eivät opeta Kiirastulta, vaan, että pelastuva sielu menee suoraan Paratiisiin (= kuin odotustila Taivaaseen, "esikartano"). Sieltä Viimeisentuomion jälkeen lopulliseen, itse pää-Taivasten Valtakuntaan. Itselläni ei ole tähän Kiirastuli-asiaan varmaa kantaa. Saattaahan sellainen olla olemassa, sit sen näkee.

      Kadotukseen menevä sielu: Fyysinen kuolema -> Tuonela (odotustila, esikartano) -> Helvetti. En tiedä, voiko Tuonelasta enää pelastua, ilm. ei, tai ainakin se on perin harvinaista. Tuonela on Helvetin odotussali.

      Tästä syystä katolilaiset rukoilevat kuolleiden puoleista. Miksei, jos joku haluaa, ei se ota, jos ei annakaan. Ellei rukoilija todellakin ala kuvitella pelastaneensa sieltä sieluja. Yleisen, protestanttisen käsityksen mukaan kuolemanjälkeistä pelastusta ei enää ole.

      Nämä asiat ratkaistaan tämän elämän aikana. Evankeliumi on vastaanotettava täällä ja nyt. Ihmisten puolesta rukoillaan heidän vielä eläessä.

      Vaikka nimitys on sama, Raamatun kertoma Tuonela ei ole sama "paikka", kuin suomalaisen muinaisuskon, Kalevalan Tuonela eli Tuonenlehto. Tuoni = kuolema (vanhaa suomea), Tuonela = kuolleiden asuinsija.

      • Anonyymi

        "Protestanttiset kristityt eivät opeta Kiirastulta, vaan, että pelastuva sielu menee suoraan Paratiisiin (= kuin odotustila Taivaaseen, "esikartano"). Sieltä Viimeisentuomion jälkeen lopulliseen, itse pää-Taivasten Valtakuntaan."

        Aloittaja tuntee katolisen kirkon kiirastuliopin. Sanoohan hän sen olevan aivan eri asia kuin helvetti:

        "Katolinen kirkko puhuu kiirastulesta, joka on aivan eri asia kuin luterilaisten tai helluntailaisten helvetti."

        Kommentoija sen sijaan ei ole vaivautunut yhtään tutustumaan aiheeseen, mitä kristityt tästä aiheesta opettavat. Esimerkiksi adventistit eivät usko, että pelastuva sielu menisi suoraan paratiisiin. Ei todellakaan! He uskovat, että kun ihminen kuolee, lakkaa sielukin olemasta, koska ELÄVÄ ihminen ON sielu. Jeesuksen saapuessa kaikki herätetään, pahat kadotustuomiotaan kuulemaan ja pelastetut saamaan vapauttavan tuomion. Vasta sitten mennään taivaaseen mutta lopullinen kohde ei ole taivas. Se on uusi maa.

        "Tuonela (odotustila, esikartano)"

        Taidat nyt keksiä omiasi. Tai sitten olet katsonut liikaa elokuvia. Mikään protestanttinen kirkkokunta ei opeta, että pahat menisivät johonkin odotustilaan odottamaan helvettiään.

        "Vaikka nimitys on sama, Raamatun kertoma Tuonela ei ole sama "paikka", kuin suomalaisen muinaisuskon, Kalevalan Tuonela eli Tuonenlehto. Tuoni = kuolema (vanhaa suomea), Tuonela = kuolleiden asuinsija."

        Ei olekaan. Siksi onkin sangen sekavaa, että Raamatun kääntäjät käyttävät Tuonela eli Vainajala-termiä kuvaamaan kristinuskon helvettiä, joka itsessään ei edes ole sama asia kuin Vanhan testamentin Sheol, josta Jeesus luki kirjoituksista taikka edes Gehenna, johon noin 100-luvun Kristityt uskoivat.


    • Anonyymi

      "Adventistit ja Jehovantodistajat puhuvat Gehennasta, jota ei vielä ole ja joka on hetkellinen tapahtuma vasta Jeesuksen paluun jälkeen."

      Gehennasta Uudessa Testamentissa puhutaan.
      Se oli roskien polttopaikka Jerusalemin ulkopuolella.
      Koska tulitikkuja ei ollut, tuli pyrittiin pitämään aina palamassa.

      Esim Pietari kirjoittaa tulesta joka polttaa maailman kaikki "roskat" tämän maailmanlopussa.

      2Piet3:7. Mutta samalla sanalla on nykyiset taivaat ja nykyinen maa säästetty tulelle. Niitä säilytetään jumalattomien ihmisten tuomion ja kadotuksen päivää varten.

    • Anonyymi

      Meidän vakaumuksemme ’jumalattoman’ ihmisen lopullisesta kohtalosta riippuu varsin suurelta osin meidän käsityksestämme Jumalan pyhyydestä. Se vähä mitä ymmärrän Jumalan pyhää olemusta vakuuttaa minut siitä, että Hänen omiensa lopullinen kohtalo (etuoikeus) on iankaikkinen elämä Hänen seurassaan. Ne, jotka eivät ole Hänen omiansa, Hän hylkää (vrt. tässäkin ketjussa ollut selvitys Gehennan roskienpolttopaikasta) ja tuhoaa lopullisesti. Eli minun ymmärrykseni mukaan ’jumalattomien’ lopullinen kohtalo on iankaikkinen kadotus, kuolema, tiedottomuus. (Eikä ole kyse ’ylimielisestä hylkäämisestä’, vaan siitä että ’jumalattomat’ eivät ’viihdy’ Hänen seurassaan, vaan lopullinen tuho/kuolema on heille rakkaudellinen vaihtoehto)

      Enkä ole käsitykseni kanssa kovin huonossa seurassa. Jo psalmin 73 kirjoittaja (kaiketikin Aasafat) toteaa pohdittuaan useiden ’jumalattomien hyvää menestystä tämän maanpäällisen elämän aikana jakeissa 16 -19:
      "Minä mietin ymmärtääkseni tämän; mutta se oli minusta kovin vaikeaa, kunnes minä pääsin sisälle Jumalan pyhyyksiin ja käsitin, mikä heidän loppunsa on. Todellakin, sinä panet heidät liukkaalle, syökset heidät perikatoon. Kuinka äkkiä he joutuvatkaan tuhoon! He tuhoutuvat täysin, heidän loppunsa on kauhea."

      • Anonyymi

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17453192/ikuisen-helvettiopin-julmuus-

        ...oppi viimeisestä rangaistuksesta ei ole evankeliumi, vaan evankeliumin hylkäämisen tulos. Se ei suinkaan ole Raamatun tärkein oppi, mutta se vaikuttaa selvästi tapaan, jolla ymmärrämme muut Raamatun opetukset ihmisluonnosta, kuolemasta, pelastuksesta, Jumalan luonteesta, ihmisen kohtalosta ja tulevasta maailmasta.


    • Anonyymi

      ei helvettiä ole ,kun kuolee se on siinä'.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      193
      4566
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2853
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2274
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      133
      2260
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1526
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1441
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1362
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1190
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe