https://phys.org/news/2021-10-human-brains-decrease-size-years.html
Luonnonvalinta tuohon asti suosi aivojen koon kasvua mutta syystä tai toisesta johtuen noin 3000 vuotta sitten tilanne muuttui. Kun yhteiskunta järjestäytyi ja siten mahdollisti tiedon jakautumisen omien alojensa erityisosaajille ei painetta aivojen koon kasvulle enää ollut. Jokaisen ei enää tarvinnut tietää ja muistaa kaikkea mahdollista.
Artikkelissa siis yritetään löytää syytä tuolle aivojen koon pienenemiselle.
Jos arvata pitäisi niin arvaisin että ihmisen kehityksen historiassa aikanaan nähdään aivojen pienenemisen nopeutuneen rajusti viimeisen 50 vuoden aikana. Tiedon määrä toki kasvoi mutta yhä suurempi osa tiedosta on ollut säilöttynä aivojen ulkopuolelle. Älypuhelimet entisestään vähentävät tarvetta muistaa asioita. Teollinen tuotanto vie pois tarpeen osata asioita. Kolmen tuhannen vuoden takaa tähän päivään tempaistu tai dna:n avulla kloonattu vauva kasvaisi meidän yhteiskunnassamme ylivoimaiseksi motorisilta ja älyllisiltä kyvyiltään?
Vaikka keisarinleikkausten vuoksi isoihin aivoihin liittyvä lasten pään suuri koko ei enää ole yhtä haitallista suvunjatkamiselle (lue: äiti jää nyt eloon synnytyksestä) niin turhat ja energiaa kuluttavat kehonosat usein surkastuvat pois. Peukalon liikkuvuus todennäköisesti lisääntyy kun nopeasti kännyään näpläävät menestyvät elämässä.
Evoluutio pienensi ihmisen aivoja 3000 vuotta sitten
Anonyymi
0
74
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi arkuuteni
Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän48930Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?
Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll15798Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.
https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl497769- 46687
- 41624
Tykkäätköhän vielä minusta?
Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin30586- 35563
Vihervasemmistofeministinaisasianaiset
Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE170528Olet ihana
Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩❤️👩❤️😼😘37520- 44470