Tunneälykkäät ihmiset aistivat, miltä muista ihmisistä tuntuu Empatia on toinen edellytys tunneälykkyydessä. Empatia tarkoittaa kykyä ymmärtää toisten ihmisten tunteita. Pystytkö asettumaan toisen ihmisen sijaan ymmärtämään miltä hänestä tuntuu ?
Oletko tunneälykäs ?
56
641
Vastaukset
- Anonyymi
En tunne mitään, en itsestäni enkä muista.
- Anonyymi
Olen empaattinen ihminen ja juuri sitä käytetty hyväksi ihan koko aikuis ikäni ja sukulaisetkin.paskat saanut aina palkasi.Tehnyt likaset työt he ottaneet kiitokset ja kunniat!.Kun kovat vahvat ihmiset aistivat luonteen piirteen. Joten olen nyt 3 vuotta jyrkästi opetellut kovaksi ja sanomaan napakasti EI !Kiltikin saa rauhan kun oppi sanomaan ei.Säästyy rahat ja voimat. Mutta sen hinta on yksinäsyys. viis siitä.
- Anonyymi
Sama vika "rahikaisella". Olen eittämättä empaattinen ihminen. Samaistun jopa liikaa apuatarvitsevien ja heikompien asemaan.
Niinpä olen suvun ja vähän muittenkin "uhrilammas", jolle on katsottu voivan sälyttää kaikki mahdolliset hommat, että muut pääsevät itse helpolla.
En saanut sitä kierrettä millään poikki, kun muut "hävisivät ikäänkuin tuhka tuuleen",
kun olisi pitänyt olla paikalla.
Näännyin suorastaan, kun juoksin kuin ajokoira muita auttelemassa.
Kiltteyteni ja empaattisuuteni oli oman elämäni tuho. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama vika "rahikaisella". Olen eittämättä empaattinen ihminen. Samaistun jopa liikaa apuatarvitsevien ja heikompien asemaan.
Niinpä olen suvun ja vähän muittenkin "uhrilammas", jolle on katsottu voivan sälyttää kaikki mahdolliset hommat, että muut pääsevät itse helpolla.
En saanut sitä kierrettä millään poikki, kun muut "hävisivät ikäänkuin tuhka tuuleen",
kun olisi pitänyt olla paikalla.
Näännyin suorastaan, kun juoksin kuin ajokoira muita auttelemassa.
Kiltteyteni ja empaattisuuteni oli oman elämäni tuho.Empatia ei ole samaistumista. Eikä liikaa myötätuntoa, saatikka sääliä. Jos olet joka paikassa auttelemassa, etkä osaa sanoa ei tai et uskalla pitää huolta omasta hyvinvoinnista tai jaksamisesta, et suinkaan ole empaattinen vaan saamaton vätys!
- Anonyymi
Ei-empaatinen ihminen ei välttämättä ole kova. Nyt menee vähän puurot ja vellit sekaisin. Jos osaa sanoa ei, se tarkoittaa yleensä tervettä itsetuntoa, ei todellakaan luonteen kovuutta - erikoinen ajatuksenakin.
Kirjoituksesi ei viesti empatiaa vaan enemmänkin vihaa itseä ja muita kohtaan! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Empatia ei ole samaistumista. Eikä liikaa myötätuntoa, saatikka sääliä. Jos olet joka paikassa auttelemassa, etkä osaa sanoa ei tai et uskalla pitää huolta omasta hyvinvoinnista tai jaksamisesta, et suinkaan ole empaattinen vaan saamaton vätys!
Minun tapauksessani se oli sama asia, saivartele sinä mitä huvittaa.
Jos samaistuu toisen tuskaan ja hätään ja tuntee mitä se on,
se on empaatiaa ja samaistumista samalla kertaa.
Sama asia eri sanoin.
En ole kovaksikeitetty aggressiivinen hyökkäilijä niinkuin sinä. - Anonyymi
Kiltteydellä ole empatian kanssa mitään tekemistä. Ja kommenttisi osoittaa, ettet tiedä empatia-aiheesta(kaan) mitään. "Kovat vahvat ihmiset aistivat", että olet tyhmä, ja silloin tulee hyväksikäytetyksi. - Nm. Oma moka
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun tapauksessani se oli sama asia, saivartele sinä mitä huvittaa.
Jos samaistuu toisen tuskaan ja hätään ja tuntee mitä se on,
se on empaatiaa ja samaistumista samalla kertaa.
Sama asia eri sanoin.
En ole kovaksikeitetty aggressiivinen hyökkäilijä niinkuin sinä.Ohhoh, sieltäpä tuli empaattisen ihmisen analyysi toisesta kirjoittajasta! Aika aggressiivisesti ja hyökkäävästi kirjoitettu! Mutta tiukoissa tilanteissa todellinen luonne paljastuu. Kun itsessään noinkin korostaa empatiaa, tulee mieleen, että tokkopa ihan noin o koska ihminen, joka aidosti on jotakin, ei oikeastaan koskaan mainitse siitä
- Anonyymi
En todellakaan ”aisti”! En edes halua! Olisipa kauhea tunne!
- Anonyymi
Sikiönpäästäjät vaikuttaa doomereilta.
Onneksi mun empatia-antennit saa tarvittaessa alas.
- Anonyymi
Oikeastaan ei voi ymmärtää toisen tunteita, ellei itse ole kokenut samaa. Voi tietenkin yrittää ymmärtää mutta toisaalta tarvitseeko edes, riittääkö arjessa se, että on läsnä ja jakamassa ilot sekä puolittamassa surut.
- Anonyymi
On niin paljon sairauksia ympärillä että olen alkanut ajatella, miten tuossa tilassa itse odottaisin että toinen sanoo tai tekee ja itse tehnyt ja sanonut sen mukaan.
Eli opeteltua tunneälyä, tuskin luonnostaan minussa on.
Päättelen ja tämän olen kertonut ennenkin. Hiekkalaatikon äidit kertoivat kuinka he osaa vauvoistaan tietää mitä itkua milloinkin itkevät. En minä, parkuivat täyttä kurkkua tuntitolkulla enkä tiennyt mikä riivasi. Heti ratkesi ongelma kun oppivat puhumaan.- Anonyymi
Oletettavasti heitä "riivasi" äiti, joka ei ymmärtänyt. Pahoittelen, että sanon, mutta kun vauvat eivät osaa puhua, sanoa ja kertoa, niin he käyttävät kaikkia niitä muita keinoja, joita suurin osa aikuisista ei enää tunne eikä tunnista. - Nm. He aistivat tunteesi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletettavasti heitä "riivasi" äiti, joka ei ymmärtänyt. Pahoittelen, että sanon, mutta kun vauvat eivät osaa puhua, sanoa ja kertoa, niin he käyttävät kaikkia niitä muita keinoja, joita suurin osa aikuisista ei enää tunne eikä tunnista. - Nm. He aistivat tunteesi
Ei tarvii pahoitella, ajattele, en ymmärrä vieläkään minäkö vai kukamikä riivasi. Isä kantoi ja heijasi urheilukassissa, juoksenteli pitkin olohuonetta lapsi olkapäällä laulellen veikeästi lastenlauluja, minä imetin, juotin tuttipullosta vettä, muusasin banaania, otetiin väliin leikkimään yöllä kahden aikaan, pantiin kylpyyn, hieroin ja hyräilin rauhoittavasti, käärin neuvolan tädin ohjeen mukaan kapaloon. Oli se rumpaa se. Joskus oltiin rättiväsyneitä, että ei tiennyt itkeäkö vai nauraa, molemmat tietenkin töissäkäyviä, niissä tilanteissa otin kameran, myöhemmin niille kassi-kylpy-olkapää-kuville on naurettu. Minua ahdisti valtavasti kun luulin että huuto on kuolemaksi. Nyt sillä pahemmalla on kaksi tutkintoa ja kolmatta suorittaa ja minulla ilona vilkkaat vintiöt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvii pahoitella, ajattele, en ymmärrä vieläkään minäkö vai kukamikä riivasi. Isä kantoi ja heijasi urheilukassissa, juoksenteli pitkin olohuonetta lapsi olkapäällä laulellen veikeästi lastenlauluja, minä imetin, juotin tuttipullosta vettä, muusasin banaania, otetiin väliin leikkimään yöllä kahden aikaan, pantiin kylpyyn, hieroin ja hyräilin rauhoittavasti, käärin neuvolan tädin ohjeen mukaan kapaloon. Oli se rumpaa se. Joskus oltiin rättiväsyneitä, että ei tiennyt itkeäkö vai nauraa, molemmat tietenkin töissäkäyviä, niissä tilanteissa otin kameran, myöhemmin niille kassi-kylpy-olkapää-kuville on naurettu. Minua ahdisti valtavasti kun luulin että huuto on kuolemaksi. Nyt sillä pahemmalla on kaksi tutkintoa ja kolmatta suorittaa ja minulla ilona vilkkaat vintiöt.
Jos pienokaisesi ei ollut koliikkivauva, niin ehkä hän aisti ahdistuksesi hyräilystä huolimatta. Mutta oikeasti; mistä minä tiedän, kumpikaan vauvani ei itkenyt kuin pakolliset pikkuiset parut. - Nm. Yhtä hyviä nukkumaan kuin äitinsä
- Anonyymi
En oo koskaan kohdannut empaattista ihmistä.
"Suomalaiset ovat yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan yksi epäempaattisimmista kansoista. Suomi sai kuudenneksi kehnoimmat empatiapisteet 63 maan vertailussa. Maailman vähiten empaattiset maat ennen Suomea olivat Liettua, Venezuela, Viro, Puola ja Bulgaria."
kertoo Wiki.
Pitääköhän paikkansa? Miten se on tutkittu?
Miulla onkohtalaisen suuri kyky empatiaan ja samaistun tai oikeastaan ajaudun helposti toisen ihmisen tunteiden sisään, haluanpa sitä tai en. Toisinaan se on lahja, toisinaan pelkästään taakka, kun tietää että ei oikein pysty mitään kuitenkaan tekemään. Olla pystymättä ottamaan välimatkaa itseensä, toisiin ihmisiin, joilla ei mene hyvin , kantamaan muiden suruja ja huolia omiensa lisäksi ei ole aina helppoa.- Anonyymi
En ole hämmästynyt listasta. Tunnen eestiläisiä ja bulgaareja kymmenittäin. He eivät todellakaan anna itsestään kovin empaattista kuvaa. Oletan, että se johtuu pitkästä neukkuvallan alla olemisesta (aikoinaan). Olosuhteet muokkasivat heitä. Vain suvun puolta pidetään. Muita pidetään suurin piirtein vihollisina. Ystäväksi on vaikea päästä.
Taloudellinen epätasa-arvo teettää myös sitä, että olet vain "ystävä, jota voi hyväksikäyttää".
Muuten sinulla ei ole arvoa.
Molemmissa maissa ollaan hyvin sisäänlämpiäviä ja ulkomaalaisiin hyvin epäluuloisesti suhtautuvia. Nuorempi väki on jo vähän toisenlaista molemmissa maissa. Vanhoissa istuu vanhat asenteet. Neukkuvallan aikana ei kansalainen myöskään uskaltanut edes puhua ulkomaalaisen kanssa, ettei pidetty maanpetturina, joka mahdollisesti tekee "yhteistyötä vakoojan" kanssa.
Pakolaisen asema Virossa tai Bulgariassa on vieläkin huonompi kuin Suomessa.
Suomihan on EU:n rasistisin maa, eestiläisiä ja bulgaareja ei varmaan haastateltu siinä gallupissa, koska mukana ei muistaakseni olleet ihan kaikki EU-maat. - Anonyymi
Muiden surujen kantaminen ei ole empatiaa vaan itsekkyttä tai heikkoutta.
Anonyymi kirjoitti:
Perutele tuo itsekkyys tässä yhteydessä.
Anonyymi kirjoitti:
Et taida olla perillä miten empatia vaikuttaa ihmiseen ja hänen psyykeensä. Empaattinen ihminen ei usein edes tiedosta "kantavansa jonkun muun murheita", vaan esim. tieto jonkun lähihenkilön, jopa tuntemattomankin henkilön surusta, tuskasta ja vaikeuksista jää pohjavireeksi omaan mieleen.
Siinä ei ole mitään itsekästä ja sen voisi toivoa useinkin olevan poissa. Heikkoutta se ei myöskään ole, koska se ei vaikuta ihmisen toimintakykyyn lamauttavasti tai saa häntä laiminlyömään muita asioita, se on herkkyyttä, ja tunne-elämän hienosäkeisyyttä.
Empatian puute näkyy jo lapsissa, etenkin neuropsykiatriassa se on yksi yleisimpiä tunnusmerkkejä siitä että jotain ei ole kohdallaan. Lapsilla ja nuorilla joilla on neurologista häikkää, kuten autismia, aspergeria jne empatian puute yhdistyneenä sosiaaliseen fobiaan on yksi tärkeimmistä oireista. Psykopaatit, sosiopaatit ja narsistiti ovat aikuisia joilla ei ole empatiaa, ei myötätuntoa eikä myötäelämisen taitoa.
Psykiatriset joitolaitokset ja vankilat ovat täynnä henkilöjä joilta puuttuu kyky empatiaan.- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Perutele tuo itsekkyys tässä yhteydessä.
On ihmisiä, jotka haluavat "omia" toisten ongelmia ja märsytä sitten niillä omien tunnereaktioiden ympärillä. Minä niin murehdin kun se sitä ja tätä, tai kuten tuolla alempana kerrotaan tapaus itsekkäästä äidistä jne.jne.
- Anonyymi
Paloma01 kirjoitti:
Et taida olla perillä miten empatia vaikuttaa ihmiseen ja hänen psyykeensä. Empaattinen ihminen ei usein edes tiedosta "kantavansa jonkun muun murheita", vaan esim. tieto jonkun lähihenkilön, jopa tuntemattomankin henkilön surusta, tuskasta ja vaikeuksista jää pohjavireeksi omaan mieleen.
Siinä ei ole mitään itsekästä ja sen voisi toivoa useinkin olevan poissa. Heikkoutta se ei myöskään ole, koska se ei vaikuta ihmisen toimintakykyyn lamauttavasti tai saa häntä laiminlyömään muita asioita, se on herkkyyttä, ja tunne-elämän hienosäkeisyyttä.
Empatian puute näkyy jo lapsissa, etenkin neuropsykiatriassa se on yksi yleisimpiä tunnusmerkkejä siitä että jotain ei ole kohdallaan. Lapsilla ja nuorilla joilla on neurologista häikkää, kuten autismia, aspergeria jne empatian puute yhdistyneenä sosiaaliseen fobiaan on yksi tärkeimmistä oireista. Psykopaatit, sosiopaatit ja narsistiti ovat aikuisia joilla ei ole empatiaa, ei myötätuntoa eikä myötäelämisen taitoa.
Psykiatriset joitolaitokset ja vankilat ovat täynnä henkilöjä joilta puuttuu kyky empatiaan.Höpöhöpö.....
Anonyymi kirjoitti:
Höpöhöpö.....
"Suomalaiset ovat yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan yksi epäempaattisimmista kansoista. Suomi sai kuudenneksi kehnoimmat empatiapisteet 63 maan vertailussa. Maailman vähiten empaattiset maat ennen Suomea olivat Liettua, Venezuela, Viro, Puola ja Bulgaria."
kertoo Wiki.
M.O T.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei toisen surua voi kantaa, mutta voi ottaa osaa siihen tukemalla toista ihmistä.
Ei se ole heikkoutta. Se vaatii tunneälyä ja empatiakykyä ja on pikemminkin vahvuus ihmisessä, että pystyy olemaan toisen tukena. Anonyymi kirjoitti:
Ei toisen surua voi kantaa, mutta voi ottaa osaa siihen tukemalla toista ihmistä.
Ei se ole heikkoutta. Se vaatii tunneälyä ja empatiakykyä ja on pikemminkin vahvuus ihmisessä, että pystyy olemaan toisen tukena.Olen samaa mieltä. Tunneäly ja empatia on vahvuus ihmisessä ei mitään hävettävää.
Anonyymi kirjoitti:
On ihmisiä, jotka haluavat "omia" toisten ongelmia ja märsytä sitten niillä omien tunnereaktioiden ympärillä. Minä niin murehdin kun se sitä ja tätä, tai kuten tuolla alempana kerrotaan tapaus itsekkäästä äidistä jne.jne.
Aika graavia yleistystä ja keittiöpsykologiaa.
- Anonyymi
Lienee helppoa päästä empatiavertailussa Liettuan, Viron ja Puolan alapuolelle. Bulgaria tekee tiukkaa, mutta eiköhän siihenkin päästä, kun oikein yritetään. Venezuela voi olla liian kova pala, mutta sija 62/63 on mielestäni kunnioittava saavutus ja omasta puolestani yritän kaikin voimin ja kaikin käytettävissä olevin voimin vielä alaspäin.
- Anonyymi
Jos liikuttuu elokuvaakin katsellessa pystyy varmaan luonnossakin asettautumaan toisen ihmisen sijaan ? Voi myös nauraa vesissä silmin. Tunteita voi tietysti olla,
vaikkei olisi paljon älyä, tunneäly tarkoittaa muun muassa toisten huomioimista, huomaavaisuutta ja tilannetajua yms.
Kaikissa ei ole empatiaa. Sellaiset ihmiset ovat tunnekylmiä, välinpitämättömiä
ja usein itsekkäitä.- Anonyymi
Jokainen älykäs ihminen tajuaa elokuvan olevan satua jota on turha vollottaa.
Todelliset tapahtumat kuten dokumentit tai järkyttävät uutiset koskettavat
usein hyvin syvästi vieden yöunetkin.
Palstalla ilmenevä viha kertoo katkeruudesta, pettymyksistä, ehkä myös
tunne-elämän kylmyydestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen älykäs ihminen tajuaa elokuvan olevan satua jota on turha vollottaa.
Todelliset tapahtumat kuten dokumentit tai järkyttävät uutiset koskettavat
usein hyvin syvästi vieden yöunetkin.
Palstalla ilmenevä viha kertoo katkeruudesta, pettymyksistä, ehkä myös
tunne-elämän kylmyydestä.Tietenkin jokainen tajuaa elokuvan olevan keksitty juttu, silti se voi liikuttaa.
Ihminen voi liikuttua monessa tilanteessa, mikä ei varsinaisesti edes koske häntä
henkilökohtaisesti, juuri niinkuin dokumentitkin. - Anonyymi
Ei pidä paikkaansa, vaan juuri päinvastoin. Empaattinen ihminen pystyy olemaan läsnä ja tukena kun toisella on vaikeaa koska hän osaa eläytyä toisen tilanteeseen. SItten taas nämä itseään herkiksi ja tunteellisiksi mielellään tituleeraavat tuollaisessa tilanteessa itkevät ja säälivät ja ovat täynnä omaa tunnettaan; sitähän ei apua tai tukea tarvitseva halua.
Muistan kun "tunteellinen ja herkkä" äitini itkeä tihrusti joka kerran kun tulin vakavasti sairaan lapseni luota sairaalasta, hän suri, että "kun pitikin hänelle sattua tälläista..." En saanut koskaan tukea tai ymmärrystä ja tämä äitini kertoi kaikille olevansa niin herkkä ja ymmärtäväinen, että itkee pienestäkin (tämä on totta, omat tunteet tulivat aina ensin) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, vaan juuri päinvastoin. Empaattinen ihminen pystyy olemaan läsnä ja tukena kun toisella on vaikeaa koska hän osaa eläytyä toisen tilanteeseen. SItten taas nämä itseään herkiksi ja tunteellisiksi mielellään tituleeraavat tuollaisessa tilanteessa itkevät ja säälivät ja ovat täynnä omaa tunnettaan; sitähän ei apua tai tukea tarvitseva halua.
Muistan kun "tunteellinen ja herkkä" äitini itkeä tihrusti joka kerran kun tulin vakavasti sairaan lapseni luota sairaalasta, hän suri, että "kun pitikin hänelle sattua tälläista..." En saanut koskaan tukea tai ymmärrystä ja tämä äitini kertoi kaikille olevansa niin herkkä ja ymmärtäväinen, että itkee pienestäkin (tämä on totta, omat tunteet tulivat aina ensin)"SItten taas nämä itseään herkiksi ja tunteellisiksi mielellään tituleeraavat tuollaisessa tilanteessa itkevät ja säälivät ja ovat täynnä omaa tunnettaan; sitähän ei apua tai tukea tarvitseva halua."
Sinä et voi tietää toisten ihmisten tuntemuksista ! Selitä vai omiasi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistan kun "tunteellinen ja herkkä" äitini itkeä tihrusti joka kerran kun tulin vakavasti sairaan lapseni luota sairaalasta, hän suri, että "kun pitikin hänelle sattua tälläista..." En saanut koskaan tukea tai ymmärrystä ja tämä äitini kertoi kaikille olevansa niin herkkä ja ymmärtäväinen, että itkee pienestäkin (tämä on totta, omat tunteet tulivat aina ensin)Älä selittele mitä muut tuntevat, et voi tietää !!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä selittele mitä muut tuntevat, et voi tietää !!!
Eikö se empatia ollutkaan tätä, että tietää mitä muut tuntee....tämähän menee jo ihan naurettavaksi tämä spekulointi täällä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö se empatia ollutkaan tätä, että tietää mitä muut tuntee....tämähän menee jo ihan naurettavaksi tämä spekulointi täällä!
Sinä teet väheksyviä tulkintoja toisten sanoista. Ei se ole empatiaa.
- Anonyymi
Olen täysin tunneälytön.
En sananmukaisesti koe mitään muuta tunnetta kuin viha.
Olen 58v ja tämä on alkanut suunnilleen 35v paikkeilla, koko ajan pahentuen.
Ei mitään tunnevastetta jonkun tutun kuolemasta, tai työkaverin puolison syövästä.
Miksi pitäisi? Ei kukaan tunteile minuakaan kohtaan.
Töissä pitäisi olla "ymmärtämässä " kun joku itkeä tyrskii. Eikä tee töitään. Minun pitäisi auttaa.
Mutta kun minä joudun tekemään paperitöitä, tullaan huomauttamaan että suorittavaa pitäisi tulla tekemään.- Anonyymi
Kuullostaa pahalta ja varmasti tuntuukin pahalta. SInulta ilmeisesti puuttuu myös itsemyötätunto; ei sinun tarvitsekaan aina ymmärtää ja olla auttamassa, kuten ei kenenkään muunkaan mutta itseäsi tulisi kuitenkin "helliä" ja pitää huolta hyvinvoinnista, olet tärkein ihminen itsellesi.
- Anonyymi
Olipa aito kommentti, voi olla että tässä asenteessa ja luonteenlaadussa on psykiatrin mukaan huolestuttavaa mutta minua tämä koruton toteamus ihan ensiksi nauratti. Jos ei tunteettomuus itseä häiritse niin eiköhän se asia on riittävän hyvin hallinnassa.
- Anonyymi
Se on ihan sama, kun samaa työtä samalla liksalla tekevä valittaa jatkuvasti huonosta liksasta ja omaa köyhyyttään.
Ei koskaan voi tietää, mikä on todellista tai mikä kokemus on vain subjektiivinen tunne. En voi mitenkään yhtyä kyseisen henkilön ”köyhän” asemaan, kun itse samaan aikaan olen kasvattanut omaisuuttani.
Enkä muutenkaan ole koskaan tuntenut itseäni ”köyhäksi” vaikka lapsuudessani elin useamman vuoden ”sossun rahoilla”. - Anonyymi
Siinä sen näkee, että vihalla ei kannata ravita ja kasvattaa itseään. Siitä ei seuraa mitään hyvää, vain tyhjä, tunteeton sisin ja käsityskyky, joka ei anna ymmärrykselle edes minkäänlaista mahdollisuutta ymmärtää. - Nm. S-tanan surullista
En tiedä olenko tunneälykäs mutta ehkä erityisherkk äaistimaan esimerkiksi ilmapiirit ja tunnelmat. Ja sanattomat viestinnät, joita ei lausuta ääneen.
- Anonyymi
Jotkut on sellaisia, että osaavat eläytyä. Itse en ole ollenkaan sellainen.
Löysimme kuolleen ja kaveri osasi osoittaa myötätuntoa omaiselle, kun minä hoitelin käytännön asiat. Kaikella on puolensa. - Anonyymi
Erityisherkkä ei tee johtopäätöksiä sanattomasta viestinnästä, koska yleensä nuo johtopäätökset ovat vääriä ja vain arvailuja! Erityisherkkä ei yleensä kestä itseensä kohdistuvaa kritiikkiä - katsotaampa miten suhtaudut
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Erityisherkkä ei tee johtopäätöksiä sanattomasta viestinnästä, koska yleensä nuo johtopäätökset ovat vääriä ja vain arvailuja! Erityisherkkä ei yleensä kestä itseensä kohdistuvaa kritiikkiä - katsotaampa miten suhtaudut
Taidat olla erityisherkkä ?
Anonyymi kirjoitti:
Ai ookkonäö ritisoinu meitsiä😆.
Oon eri mieltä erityisherkän johtopäätöksistä enkä ota sitä kritiikkinä vaan mielipiteenä johon en voi yhtyä.
- Anonyymi
Mietin ensin sanaa 'tunneäly'. Mielestäni ystävälläni on tunneälyä, niin että hän kuuntelee hyvin. Hän ei tunteile eli tule mukaan minun juttuuni ja osaa erottaa itsens ja minut.
Poliisi määritteli jännästi sympatian ja empatian, joten olin vähän metsässä.
Empaattisuutena pidän myötäelämisentaitoa. Joku yllä kirjoitti, että edellyttää saman asian kokemusta. Noin minäkin ajattelen. En voi kuvitellakaan sellaista asiaa, mistä ei ole tietoa.
Lohduttaminen. Olen sanonut, että olen huono lohduttamaan; en vain kertakakkiaan löydä sanoja, joten olen sitten ihan tavallisesti ja keskustelen vain jonkun kanssa niistä asioista, mitkä juuri silloin on mielen päällä.
Ehkä emme ole ei-empaattisia, vaan kömpelöitä.
Pitäisikö olla lohduttajan kursseja?
Onko niin myös, että ihmisillä on mennyt voimavaroja jo pärjäilyssä oman elämänsä kanssa? Tätä voisi miettiä.
Beng - Anonyymi
Olen kärsinyt ikäni "liiasta" empatiasta, joskus se on jopa taakka.
Pirre- Anonyymi
Miten voi saada liikaa empatiaa, niin paljon, että kärsii siitä ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten voi saada liikaa empatiaa, niin paljon, että kärsii siitä ?
KUn omii kaikkien surut ja murheet itselleen, kaipa se on taakka. Empatiaa se ei ole.
- Anonyymi
Tunteet on, älystä ei tietoa. - Nm. Myötäilyä
- Anonyymi
Kun ei tunne itse mitään ei pysty samaistumaan muittenkaan tunteisiin.
- Anonyymi
Onkohan se siitä eniten kiinni, että jos ei tunne itse mitään on tunnekylmä ja empatiakyvytön ?
Mietin yhtä tuttuani, joka on aika säälimätön ja kova ihminen.
Kuitenkin hän on kovia kokenut sodan melskeissä pikkulapsena ja sen jälkeen.
Voiko ihminen kasvattaa itselleen jonkinlaisen kivikovan suojakuoren ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onkohan se siitä eniten kiinni, että jos ei tunne itse mitään on tunnekylmä ja empatiakyvytön ?
Mietin yhtä tuttuani, joka on aika säälimätön ja kova ihminen.
Kuitenkin hän on kovia kokenut sodan melskeissä pikkulapsena ja sen jälkeen.
Voiko ihminen kasvattaa itselleen jonkinlaisen kivikovan suojakuoren ?Voi. - Nm. Turvamuuri
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau425835Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens343626Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html593503Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k5073033Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin2302215Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1582080- 522022
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat301687Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,61371- 781333