Olen huomannut,
että opetusvideoissa ja googlella kuvahaulla haettuna vaippakäyrät (envelope) esitetään (lähes?) aina pelkkänä ADSR:nä.
Monessa nykyisessä syntikassa näyttää edelleen olevan vain ADSR käytössä?
Tällainen hieman loukkaa minua, koska ollessani nuori aikuinen 80-luvulla syntikoiden vaippakäyrät taisivat enimmäkseen olla vähintään 5-steppisiä, esim. Yamaha DX7, Roland D-50, Ensoniq ESQ 1, Casio CZ ja Fairlight CMI.
Lisäksi tämän päivän syntikoissa puuttuu yleensä pitch envelope kokonaan!!
Jostain kummasta syystä pitch envelopea tarjottiin 80-luvulla?
Halvalla Casio CZ :lla sai jopa 8-steppisiä vaippakäyriä amplitudille, sointivärille ja oskillaattorille.
Alla kuva Casio CZ:n vaippakäyrien vaihtoehdoista, sivu 23.
Eikö tällaisille vaippakäyrille ole muusikoilla mitään intohimoa???
http://thesnowfields.com/manuals/An Insider's Guide to Casio CZ Synthesizers.pdf
Vaikka 70-luvun analogisyntikoiden yksinkertaisemmat soundit ovatkin edelleen miellyttäviä (esim. Jarre, Vangelis, ELO, Abba), olisi mielenkiintoista kuulla, mitä monimutkaisemmalla vaippakäyrällä saa aikaiseksi.
Esim. ao. todellisen instrumentin vaippakäyriä ei onnistuta uskottavasti ADSR:llä luomaan, vaikka jäljittely ei olekaan syntikan päätarkoitus.
Bernardini violin (2006) open strings ADSR envelopes for fundamental... | Download Scientific Diagram (researchgate.net)
Alla hyvä esimerkki, mihin DX7 pystyi parhaimmillaan. Sopivat Enveloopit, pitch envelope myös käytössä?, FM-synteesi ja tehokas velocity sensitiven käyttö ja melodisuus. 3 tuttuani väitti akustiseksi instrumentiksi 80-luvulla!
https://www.youtube.com/watch?v=Y-HXjvmcLa8&list=PLD24C10B02145FCEE&index=6
Tällaisia ihmettelee musiikin kuuntelija ja soundeista kiinnostunut.
ADSR ainoa vaippakäyrän sallittu muoto?
Anonyymi
0
739
Luetuimmat keskustelut
Miksi vanhusraiskaajaa ei ole palautettu?
Ukkola kysyy Rantaselta, vaikka perussuomalaiset ovat olleet hallituksessa kolme ja puolivuotta. Rantasen vastaus on "3191369Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa
Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja3271307- 1041077
Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä
Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔50998- 105971
- 106930
- 111792
Katri Helena rikkoi hiljaisuuden dramaattisella uutisella: "Elossa ja ilossa ollaan"
Katri Helena on sinivalkoinen ääni. Hänen klassikkohittinsä ovat tärkeä osa suomalaista kansanperintöä. Katri veti jääh22767- 69631
Anni Ihamäki ja Ilkka-rakas vetivät tiukan rajan TTK:ssa: "Kyllä spekuloitiin"
Anni Ihamäki on naimissa Ilkka Ihamäen kanssa. Aviopuoliso tunnetaan myös nimellä Hovimuusikko Ilkka. Heillä on kaksi yh5617