Käytättekö koulutustanne arjessa?

Anonyymi

Käytättekö koulutustanne/työssä oppimaanne arjessa? Itse käytän paljonkin varsinkin nyt kun olen eläkkeellä.

Kotikilju on hemmetin yksinkertaista tehdä vaikkapa kuivatuista hedelmistä ja putkisubi... Teistä monet on onnellisia, kun ovat saaneet netin avulla tehtyä jonkin kotelonrämän.

Ei pojat, putkisubissa on paras hyötysuhde ja äänenlaatu, kunhan muistaa alipäästösuotimen pitää väh. 36dB/oct.

Mutta yhtä asiaa en ole oppinut lukuisista yrittämisistä huolimatta. Nyt saa nauraa, mutta leipomista en vuosikymmentenkään saatossa ole oppinut. Jonkun pizzataikinan toki osaan tehdä, mutta en mitään monimutkaisempaa.

Sen takia olenkin eloni järjestänyt, että aina on joku osaava nainen rinnallani. Heiltä voi oppia myös muita hyödyllisiä taitoja.

Timpalla on asiat hyvin organisoitu ja kaikki on kivaa. Kroonisia kipuja ei nyt lasketa tähän mukaan, niitä on itse kullakin.

21

345

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Intissä opin siivoamaan. Ja käytän sitä yhä. 😬👌

Osaan rakentaa kylkimiinan muovailtavasta räjähdysaineesta ja teräksenpalasesta, mutta Ajaxhoitaa senkin...’muistanet sen kai? 😄

• Anonyymi

Kyllä. M-Hexogeeni on tuttua kamaa. Muistanethan senkin, että kyseisellä aineella saadaan parempi leikkausjälki, kuin sirkkelillä.

Toki taidat olla pioneeeri (tervetuloa kerhoon) niin osaat tehdä räjähdysaineita ihan kotitarvikkeista? Itse menin hieman pidemmälle ja kouluttauduin kemian prosessihoitajaksi. Minä voin tuhota koko Suomen ihan kaupasta ostamillani tarvikkeilla. Mutta en tee sitä.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä. M-Hexogeeni on tuttua kamaa. Muistanethan senkin, että kyseisellä aineella saadaan parempi leikkausjälki, kuin sirkkelillä.

Toki taidat olla pioneeeri (tervetuloa kerhoon) niin osaat tehdä räjähdysaineita ihan kotitarvikkeista? Itse menin hieman pidemmälle ja kouluttauduin kemian prosessihoitajaksi. Minä voin tuhota koko Suomen ihan kaupasta ostamillani tarvikkeilla. Mutta en tee sitä.

Olen kyllä sissi ihan. Varsinaisesti käytetään sodan aiksna valmiita tuotteita, mutta ilmeisesti lupa on myös soveltaa kenttäolosuhteissa.

Mä oon muuten kyllä sähkäri ja kotitalossa on toki itse väsäämät sähköt. 😬👌

• Anonyymi
        interlocutrice kirjoitti:

Olen kyllä sissi ihan. Varsinaisesti käytetään sodan aiksna valmiita tuotteita, mutta ilmeisesti lupa on myös soveltaa kenttäolosuhteissa.

Mä oon muuten kyllä sähkäri ja kotitalossa on toki itse väsäämät sähköt. 😬👌

Minä taasen olen pieruvirtamekaanikko alkuperäiseltä koulutukselta. Olen toki ihan itse kytkenyt hellani, vaikka virallisesti en saisi.

• Anonyymi

Itse opein tekemään kravatti solmun mut eipä pahemmin ole tarvinnut tehdä kravattisolmuja mut osaan tehdä sen jos tarvii

• Anonyymi kirjoitti:

Minä taasen olen pieruvirtamekaanikko alkuperäiseltä koulutukselta. Olen toki ihan itse kytkenyt hellani, vaikka virallisesti en saisi.

Väri väriin ja loput yhteen. Sillä mennään. 😬👌

• Anonyymi kirjoitti:

Itse opein tekemään kravatti solmun mut eipä pahemmin ole tarvinnut tehdä kravattisolmuja mut osaan tehdä sen jos tarvii

Sissisolmu on muuten kätevä. Siinä vastustelija laitetaan ohkaseen puuhun sopivasti omien jalkojen päälle nököttämään, eikä kovin moni pääse siitä irti enää. Lyhtypylväs/tolppa ois paras...

• Anonyymi
        interlocutrice kirjoitti:

Väri väriin ja loput yhteen. Sillä mennään. 😬👌

Eikös se keltavihreä ole miinusjohto?🤣🤣🤣

Joo, on ihan hyvä, että jonkinlainen koulutus tarvitaan ammattitöissä. Asunnon sähköt ei kuitenkaan ole ihan sama, kuin autovahvistimen kytkeminen. Ei vaikka olisi 2:n faradayn konkka.

• Anonyymi kirjoitti:

Eikös se keltavihreä ole miinusjohto?🤣🤣🤣

Joo, on ihan hyvä, että jonkinlainen koulutus tarvitaan ammattitöissä. Asunnon sähköt ei kuitenkaan ole ihan sama, kuin autovahvistimen kytkeminen. Ei vaikka olisi 2:n faradayn konkka.

Siihen voi laittaa savimällin, kun se on maajohto. 😜

No joskus mitä olen vanhoissa omakotitaloissa toisten jälkiä korjsillut, on sähköasentajissakin eroja.... sähkömies muuten on eri... se löytyy ikänsisen piironginlaatikosta. 🤣

• Anonyymi

Opin että en juurikaan pysty kävelemään.

• Anonyymi

Oletko siis Vitalisti, eli vihaat kaikkea lihaa kuten kanaqnmuni?

Ellet peräti Kasvisti,

• Anonyymi

Kaiken oikeastaan oppinut vasta koulujen jälkeen, sisäistänyt kaikessa rauhassa. No vaikka nyt nuo kädentaidot, ne koulussa käytiin niin kiireellä hälyssä läpi, että tuli aina niin hutiloitua jälkeä ettei mitään uskoa omiin taitoihin oikein ehtinyt syntyä.
      Kaikki leipomisen kaltaiset yksinkertaiset hommat oppii kyllä kirjoista, resepteistä ja nykyään juutuubista tietenkin.
      Ja noihin just sellaisia uusia niksejä, kuten vaikka leipä rautapadassa, ettei vaivata juurikaan jne. Asioita pyritään yksinkertaistamaan, vaiheita mahdollisimman vähän.
      No hifistelijöitäkin tietenkin on, kuten nyt vaikka juureen leivottua pullaa esim.

• Anonyymi

Piti sitten leuhkia? Sano nyt että siinä juureen leivotussa pullassa on kermavaahtoa välissä ja punainen sokerikuorrutus. PRK.

Mutta tottahan sinä höpötät. Ei koulukirjat tee ainoatakaan ammattilaista. Kokemus tekee.

• Kyllä niistä kaikista opeista on ollut paljon hyötyä muuallakin, kun töissä. Kyllä siis käytän.

• Kerran keittokirjaa käyttäessä jouduin laskemaan verrannon avulla eri ainesosien määrät.
      Olihan se sellainen JEE !!!-elämys.

• Anonyymi

Löysitkö verrannolla, paljonko on hyppysellinen tai ripaus?

• Anonyymi kirjoitti:

Löysitkö verrannolla, paljonko on hyppysellinen tai ripaus?

Ne ovat vaikeita mittoja.
        Hyppysellinen on sormien likaamista ja ripaus on se mitä tölkistä kattilaan tupsahtaa.

• Anonyymi
        Carl-Gustaf kirjoitti:

Ne ovat vaikeita mittoja.
        Hyppysellinen on sormien likaamista ja ripaus on se mitä tölkistä kattilaan tupsahtaa.

👍👍👍 Onneksi selvenssit nuo mitat.👍👍👍

• Anonyymi

Kyllä tekniikan alan oppeja tulee käytettyä jatkuvasti.

Puutyöt, metallityöt ja sähkötyöt.

Matikka ja fysiikka ovat tietysti aina tärkeitä.

• No jos ajatellaan mun koulutusta (labra-alan pt) niin aika vähän niitä oppeja arjessa tai nykyisessä työssä tarvitsee. Ehkä se, että selkäytimestä tulee esim. suojavarusteiden käyttö, jätteenkäsittely/lajittelu asianmukaisesti, tietää suunnilleen eron esim. vesi- ja rasvaliukoisten liuottimien välillä jne. Ja ollakseen amistutkinto, niin tuohon sisältyi aika paljon matikkaa, fysiikkaa, Ecxel taitoja yms, niin onhan niistäkin ollut apua esim. kirjanpitojutuissa. Fysiikka koulussa oli tietenkin aivan erilaista ja paljon teoreettisempaa, mutta on senkin ymmärryksestä jotain hyötyä vaikkapa tuossa virtuaalikilpa-autoiluharrastuksessa kaikkine säätöineen yms.

Englantihan mulla oli peruskoulussa 9, amiksessa 3 eli paras silloinen arvosana, mutta omasta mielestäni englanninkielentaitoni on kehittynyt valtavasti ihan viimeisen sanotaan 11 vuoden aikana vaikka en koulunpenkkejä ole pahemmin kuluttanutkaan. Kuten olen joskus sanonutkin, niin mun paras englanninopettaja on ollut Sky-kanavan asiantuntija Martin Brundle 😂 On mulla toisinaan työjuttuja, joissa englanti on ainoa yhteinen kieli, kansainvälisillä keskustelupalstoilla pitää osata kirjoittaa englanniksi, ja mikä tekee asiasta hauskan niin mulle on pari-kolmekin ulkomaalaista huomauttanut hyväntahtoisesti että kuulostan ihan britiltä tai australialaiselta enkä stereotyyppiseltä suomalaiselta puhumassa englantia 😅 Tosin englanninkielentaito ei tänä päivänä ole tietenkään mikään keulimisen aihe vaan enemmänkin yleissivistystä, mutta kyllä netissä näkee toisinaan todella huonosti kirjoitettua tekstiä ja joidenkin asiakkaiden ääntäminen on hieman erikoista, joten esim. noihin nähden oma englantini on mielestäni varsin hyvä. Enemmänkin olen nykyisen ammattini sanastoon vuosien varrella perehtynyt paremmin, sillä sitähän ei koulussa opetettu tietenkään tuolla linjalla.

• Anonyymi

Äijien keskinäisen itsensä kehumisen kerho, mitäpä tähän huomauttaisi naisena.
      Nauratti itseäni, hetken ajattelin kirjoittaa vastineen; synnytysvalmennuksesta ja ihan itse kokemastani synnytysestä! Tuskin oisitte pystyneet paremmaksi asiantuntijoiksi kyenneet! Lepo vaan... kaikella ystävyydellä, mun oli pakko sotkea lusikkani mukaan.
      tr.. likka

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      39
      4427
    2. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      46
      3224
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      34
      3176
    4. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      488
      2812
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      202
      2050
    6. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      145
      1913
    7. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      42
      1592
    8. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      30
      1557
    9. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      6
      1301
    10. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      78
      1242
    Aihe