Moni tyttö kokee pikkukylän tarjoaman naisen roolin ahtaana ja rajoittavana.
https://yle.fi/uutiset/3-12172579
Käpykylän tytöt eivät halua rakastua oman kylän poikiin
109
815
Vastaukset
- Anonyymi
"Siinä missä poikien tulevaisuudenvisioihin mahtuivat asuminen ja työskentely kotikylässä, suurimmalle osalle tytöistä ajatus tällaisesta tulevaisuudesta oli mahdoton."
On ihan selvä, että näin ei voi jatkua. Asialle pitää tehdä jotain. Tyttöjen oikeutta valita seurustelukumppani tulee rajoittaa.- Anonyymi
Juu, tyttöjä/naisia pitää rajottaa. Poikien/miesten ei tokikaan tarvitse kehittyä lainkaan.
- Anonyymi
Mitenkäs ne seurustelukumppanit sitten tulisi mielestäsi valita?
Päättäisivätkö vanhemmat?
Vai saisivatko pojat valita mieleisensä tytön, ilman että tytöillä olisi asiaan sanomista?
Entäs jos tytöt olisivatkin sitten mieluummin yksin, kuin heille valitun kumppanin kanssa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitenkäs ne seurustelukumppanit sitten tulisi mielestäsi valita?
Päättäisivätkö vanhemmat?
Vai saisivatko pojat valita mieleisensä tytön, ilman että tytöillä olisi asiaan sanomista?
Entäs jos tytöt olisivatkin sitten mieluummin yksin, kuin heille valitun kumppanin kanssa?Luultavasti he olisivat mielummin yksin. Jos pakkonaitettais, niin seksitön avioelämä odottaisi sulhoa.
- Anonyymi
Paitsi, että raiskaus avioliitossakin on rikos.
- Anonyymi
Ja siitähän seuraisi voimakasta latvatuulta ja tulehtuneita väliä ja pahimassa tapauksessa jopa syyte kotiraiskauksesta....
- Anonyymi
Kannatat siis mahdollisimman läheistä sisäsiittoisuutta sallantauteineen, kun nuorten pitäisi pikkupaikkakunnilla pariutua vain omankyläisten kanssa. Eipä aikaakaan, kun kaikki olisivat vähintään serkuksia keskenään, ellei lähempiä sukulaisia.
- Anonyymi
Eipä nuo miesenemmistöiset hallituksetkaan ole näyttäneet olleen kotiväkivallantekojen syytelievennysten puolella?
- Anonyymi
Kiltti ja kunnollinen mies = naisia vihaava persu
- Anonyymi
Kaupungit ovat kyllä hyviä paikkoja jos haluaa käyttäytyä vapaasti, moraalittomasti ja muutenkin sopimattomasti.
- Anonyymi
Näinpä. Maalla kaikki elävät ilman vapautta, moraalisesti ja sopivasti. Vapaudesta viis, kunhan ihmiset ympärillä pitävät yksilöä moraalisena ja sopivana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näinpä. Maalla kaikki elävät ilman vapautta, moraalisesti ja sopivasti. Vapaudesta viis, kunhan ihmiset ympärillä pitävät yksilöä moraalisena ja sopivana.
Kyllähän maallakin jotkut rietastelevat ja eihän sitä kielletty ole mutta siitä saa kuulla ja voi se vähän mainettakin haitata. Tuskin siitä sen pahempaa kuitenkaan seuraa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän maallakin jotkut rietastelevat ja eihän sitä kielletty ole mutta siitä saa kuulla ja voi se vähän mainettakin haitata. Tuskin siitä sen pahempaa kuitenkaan seuraa.
No siis maallahan sitä vasta rietastellaankin. Ihan tarpeeksi tullut sivusta katseltua sitä maaseudun "siveää" elämää. Mä asun mielummin kaupungissa. En ole tarpeeksi pervo maaseudulle.
- Anonyymi
Tytöt muuttaa maalta pois kaupunkiin jotta voivat käydä baareissa juomassa viinaa ja tapaamassa miehiä. Ei sieltä maalta kumppania löydä joten tytöjen muutettava pois kuten poikienkin. On paljon ollut juttuja maaseudun autioitumisesta ja niin se on ettei sieltä maalta kumppania löydä eikä siellä töitäkään ole joten muuttavat pois. Itse olen maalta kotoisin ja nuorena muutimme pois kaupungiin ja se oli hyvä päätös mun vanhemmilta. Ne sai töitä ja minä pääsin tyttöihin heti tutustumaan ja viinaa juomaan.
T viinamies- Anonyymi
Maallahan sitä viinaa vasta juodaankin. Ei siellä ole muuta tekemistä.
- Anonyymi
Mikään ei ole mukavampaa kuin käydä vähän isommissa asuinpaikoissa ja sitten palata järkyttämään pikkukylän väkeä omilla liberaaleilla elämänvalinnoilla, joita pikkukylän väki ei enää voi kontrolloida, vaikka haluaisi.
Eikö tämä kenellekään muulle naiselle tuota samanlaista riemua?!- Anonyymi
Itse olin 20 vuotta pois pikkukylästä. Ei ollut maailma muuttunut parissa vuosikymmenessä siellä mihinkään. Oli aika järkyttävää tajuta tuo, kun itse sinä aikana mm. asui reilun vuosikymmenen miljoonakaupungissa ulkomailla ja oppi ja näki kaikenlaista. Nyt toisaalta kiva olla maaseudun hiljaisuudessa puolierakkona. Ja tässä iässä kyläläisetkin ovat jo luovuttaneet eivätkä enää kysele, että onkos se "tyttö" löytänyt 'kaveria'. :D Maalla on maailmaanähneen sinkkunaisen helppo pysyä sinkkuna - näin aseksuaalin näkökulmasta tosi hieno homma. Voi nauttia omissa oloissaan olemisesta rauhassa. :)
Anonyymi kirjoitti:
Itse olin 20 vuotta pois pikkukylästä. Ei ollut maailma muuttunut parissa vuosikymmenessä siellä mihinkään. Oli aika järkyttävää tajuta tuo, kun itse sinä aikana mm. asui reilun vuosikymmenen miljoonakaupungissa ulkomailla ja oppi ja näki kaikenlaista. Nyt toisaalta kiva olla maaseudun hiljaisuudessa puolierakkona. Ja tässä iässä kyläläisetkin ovat jo luovuttaneet eivätkä enää kysele, että onkos se "tyttö" löytänyt 'kaveria'. :D Maalla on maailmaanähneen sinkkunaisen helppo pysyä sinkkuna - näin aseksuaalin näkökulmasta tosi hieno homma. Voi nauttia omissa oloissaan olemisesta rauhassa. :)
Mullakin on sikäli sama missä asun, kun erakkona viihdyn. Tai oman perheen kanssa. Ei ole muista haittaa, kun ei pyöri piireissä.
- Anonyymi
Ei käpykylässä ole mitään rajoitteita. Nainen saa ihan vapaasti tehdä keittiötöitä ja käydä vapaa-ajallansa kaupassa ostamassa ruokaa. Ei kukaan noita vapauksia ole naisilta viemässä.
Kuunnelkaa Sillanpään marssilaulun sarkastista sanomaa.- Anonyymi
Käpykylän naisten työaika on siis tehdä keittiötöitä? Olisipa leppoista! Paljonko tuosta hommasta maksetaan liksaa, että on sitten vapaalla varaa käydä kaupassa ruokaostoksilla?
On kyllä totta, että aika harvassa on käpykylässä kiinnostavat pojat ja lesbo tytöt. Muistan kyllä nuoruuden.
Valkkaa siitä nyt sitten, sukuakin monet keskenään.Yksi ikävä ilmiö käpykylien tai tuppukylien seurusteluhommissa sekin, että pienet piirit ja niissä kun vaihtuu kumppani, on se aina jonkun tutun exä tai nyksä.
Ällöttävää.Suatana kirjoitti:
Yksi ikävä ilmiö käpykylien tai tuppukylien seurusteluhommissa sekin, että pienet piirit ja niissä kun vaihtuu kumppani, on se aina jonkun tutun exä tai nyksä.
Ällöttävää.Silläpä mäkin olen pääosin katsellut seurustelukumppanit kauempaa. Ettei oltas sukua, eikä tuttavia kaverien kautta tai kaverien entisiä jne.
New blood mielummin. Sen takia kannattaa lähteä kauemmaskin kalaan.- Anonyymi
Suatana kirjoitti:
Yksi ikävä ilmiö käpykylien tai tuppukylien seurusteluhommissa sekin, että pienet piirit ja niissä kun vaihtuu kumppani, on se aina jonkun tutun exä tai nyksä.
Ällöttävää.Tuo on niin totta. Muutin aikanaan exän mukana hänen kotikyläänsä. Paikka sijaitsi kyllä ison kaupungin kupeessa, mutta piirit näyttivät silti olevan hyvin pienet. Jokaisen nyksä oli jonkun kaverin exä ja kaikilla oli muksuja keskenään. Ei todella käynyt eron jälkeen hetkeäkään mielessä jäädä siihen pyörimään, vaan äkkiä pois.
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on niin totta. Muutin aikanaan exän mukana hänen kotikyläänsä. Paikka sijaitsi kyllä ison kaupungin kupeessa, mutta piirit näyttivät silti olevan hyvin pienet. Jokaisen nyksä oli jonkun kaverin exä ja kaikilla oli muksuja keskenään. Ei todella käynyt eron jälkeen hetkeäkään mielessä jäädä siihen pyörimään, vaan äkkiä pois.
Heh, sehän siinä on. Näitä pikkuisia kaupunkeja ja kuntia tässä Päijät-Hämeessäkin on useampia, missä sukulaisia on puoli kylää ellei enemmänkin. Ja ainakin tuttuja keskenään. Kauniit ja rohkeat ilmiö, kaikki seurustelee ristiin rastiin.
Enkä kyllä itse sellaista kuviota halunnut enkä haluaisi vieläkään. Mielummin kurkottelen kauemmas, vaikka muutama sata kilsaakin, kun otan kotinurkilta jonkun vaan. :)- Anonyymi
Isommissakin kylissä on monesti se ongelma, että deittailuallas pitää sisällään lähinnä ne samat tyypit, joiden kanssa on pienestä pitäen käyty kouluja. Monilla se ei taida herättää romanttisia fiiliksiä toista kohtaan, että tämän on tuntenut miltei syntymästä asti.
Olemme kumppanin kanssa jutelleet lapsuudesta ja tulleet siihen tulokseen, että emme varmasti olisi yhdessä jos olisimme tavanneet nuorempina. Rakastan sitä mitä hän on nyt, mutta olisimme takuulla olleet napit vastakkain kouluaikoina.
Joskus parikymppisenä luokkakokouksessa vanha luokkalainen kysyi josko lähtisin hänen kanssaan ulos. Vaikka olikin kasvanut hyvännäköiseksi ja mukavaksi, en kyennyt näkemään häntä potentiaalisena deittikumppanina. Liian tiukassa istui muistot siitä kuinka kyseinen luokkalainen oli lapsena ollut ilkeilevä kaikkia (myös minua) kohtaan.
Toki ihmiset kasvavat ja muuttuvat. Varmasti olisinkin lähtenyt hänen kanssaan ulos ellemme olisi tunteneet lapsista pitäen. Ilman aiempaa tuntemista olisin mieluusti tutustunut häneen lisää. Yhteisen historian paino vaan oli tuossa tapauksessa liikaa. Anonyymi kirjoitti:
Isommissakin kylissä on monesti se ongelma, että deittailuallas pitää sisällään lähinnä ne samat tyypit, joiden kanssa on pienestä pitäen käyty kouluja. Monilla se ei taida herättää romanttisia fiiliksiä toista kohtaan, että tämän on tuntenut miltei syntymästä asti.
Olemme kumppanin kanssa jutelleet lapsuudesta ja tulleet siihen tulokseen, että emme varmasti olisi yhdessä jos olisimme tavanneet nuorempina. Rakastan sitä mitä hän on nyt, mutta olisimme takuulla olleet napit vastakkain kouluaikoina.
Joskus parikymppisenä luokkakokouksessa vanha luokkalainen kysyi josko lähtisin hänen kanssaan ulos. Vaikka olikin kasvanut hyvännäköiseksi ja mukavaksi, en kyennyt näkemään häntä potentiaalisena deittikumppanina. Liian tiukassa istui muistot siitä kuinka kyseinen luokkalainen oli lapsena ollut ilkeilevä kaikkia (myös minua) kohtaan.
Toki ihmiset kasvavat ja muuttuvat. Varmasti olisinkin lähtenyt hänen kanssaan ulos ellemme olisi tunteneet lapsista pitäen. Ilman aiempaa tuntemista olisin mieluusti tutustunut häneen lisää. Yhteisen historian paino vaan oli tuossa tapauksessa liikaa.Totta tuokin kuten sanot. Tiedän sen verran omakohtaisestikin, kun aloin seurustelemaan aikuisena miehen kanssa, joka oli naaouri ja jonka tunsin pikkupojasta. Oltii kavereita ennen seurustelua vuosikausia.
Sitten tiet erosi, kumpikin muuttui. Mutta ei parempaan suuntaan. Minä muistin sen kivan pojan, mutta hänestä oli tullut petkuttava ja ilkeä ihminen. Se parisuhde oli järkyttövin kaikista, tunnetasolla satutti pahiten ja syviten, koska mulla oli ollut häneen vuosia hyvä kaverisuhde ja parisuhde oli kertakaikkisen jäätävä kokemus.
Meni kaveruus, meni kaikki siinä rytäkässä. Moikataan kun tavataan, asuu edelleen kotonaan. Vanhempansa muualla, joten näen häntä väkisin kun omia kotiväkiä käyn katsomassa.
Muttei se kiva juttu ole, vaikkei enää satutakkaan. Samoin toinenkin exäni pyörii siinä kylällä. Muualta muuttanut, mutta silti.
On se semmonen hölmö fiilis.Suatana kirjoitti:
Totta tuokin kuten sanot. Tiedän sen verran omakohtaisestikin, kun aloin seurustelemaan aikuisena miehen kanssa, joka oli naaouri ja jonka tunsin pikkupojasta. Oltii kavereita ennen seurustelua vuosikausia.
Sitten tiet erosi, kumpikin muuttui. Mutta ei parempaan suuntaan. Minä muistin sen kivan pojan, mutta hänestä oli tullut petkuttava ja ilkeä ihminen. Se parisuhde oli järkyttövin kaikista, tunnetasolla satutti pahiten ja syviten, koska mulla oli ollut häneen vuosia hyvä kaverisuhde ja parisuhde oli kertakaikkisen jäätävä kokemus.
Meni kaveruus, meni kaikki siinä rytäkässä. Moikataan kun tavataan, asuu edelleen kotonaan. Vanhempansa muualla, joten näen häntä väkisin kun omia kotiväkiä käyn katsomassa.
Muttei se kiva juttu ole, vaikkei enää satutakkaan. Samoin toinenkin exäni pyörii siinä kylällä. Muualta muuttanut, mutta silti.
On se semmonen hölmö fiilis.Että jos joskus asuttaisin kotipaikkaa, asuisin kahden exäni välissä. Helkkari soikoon. :D
- Anonyymi
Suatana kirjoitti:
Heh, sehän siinä on. Näitä pikkuisia kaupunkeja ja kuntia tässä Päijät-Hämeessäkin on useampia, missä sukulaisia on puoli kylää ellei enemmänkin. Ja ainakin tuttuja keskenään. Kauniit ja rohkeat ilmiö, kaikki seurustelee ristiin rastiin.
Enkä kyllä itse sellaista kuviota halunnut enkä haluaisi vieläkään. Mielummin kurkottelen kauemmas, vaikka muutama sata kilsaakin, kun otan kotinurkilta jonkun vaan. :)Juu. Nauroin silloin ystävän kanssa, että olisi varmaan seuraavaksi pitänyt seurustella ensin eksän parhaan kaverin ja sitten se veljen kanssa. No juu, kauhee ajatus, enkä tajua miten kukaan tollasta jaksaa.
- Anonyymi
Suatana kirjoitti:
Ällöttävää.Mistähän nuo sanat juontaa - käpykylä ja tuppukylä?
- Anonyymi
Eikö oma poikaystävä anna kikkelii tarpeeksi ja oma koti ei ole hyvä sekö on hiatsaa päästä eri kaupunkiin miesten pantavaksi ja muutaman vuoden päästä palata ja etsiä kunnon poikaa ja sit huomata hänestä jäi ikuinen tinderityttö pikkukylässä kaupungeissa hänet tunnetaan vaan tyttö antavaisena joka pojan tyttönä ja pian toivoo itkee löytäis hänkin oman miehen ja oikean rakkauden niin ei se loppu peleissä kivaa ole olla kiertopalkinto aluksi se on kivaa mut pian huomaa samat häntä käy hässimässä mut kukaan ei pidä hänestä oikeasti ei häntä kukaan halua omaksi
Suatana kirjoitti:
Poikaystäväksi ei aina ole niistä oman pitäjän pojista.
Kaikki nekin mun oman pitäjän pojat oli huonoja valintoja, mutta parhaita niistä mitä saatavilla oli.
Suosittelen lämpimästi miettimään josko lähtee mertakin edemmäs kalaan, jos saalis on huono.- Anonyymi
Voisitko käyttää jotain tekstinkäsittelyohjelmaa, joka laittaisi automaattisesti puuttuvat välimerkit? Sinun viestejä on oikeasti vaikea lukea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisitko käyttää jotain tekstinkäsittelyohjelmaa, joka laittaisi automaattisesti puuttuvat välimerkit? Sinun viestejä on oikeasti vaikea lukea.
Se olisi hänelle liian vaikeata…
- Anonyymi
Mjom
Mä luin että Käpylän tytöt. Olin hetken hieman häpsingillään, sillä Käpylässä on aika villi meno, jos ei kiinnitä huomiota alueen keskiluokkaiseen ja pikkuporvarilliseen miljööhön.
(hihitystä)- Anonyymi
Harva muuten tietää että Käpylän pikkuporvarillinen ja keskiluokkainen villi meno perustuu osuustoimintaan.
Eli osuuskunnankin voi villitä raisu meno.
(hihitystä) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harva muuten tietää että Käpylän pikkuporvarillinen ja keskiluokkainen villi meno perustuu osuustoimintaan.
(hihitystä)Sovhoosin naiset ovat kaikkein parhaimpia naisia.
- Anonyymi
Ootko ollut rehveillä koskaan käpyläläisten kanssa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
(hihitystä)Siellä asuu jonkin verran näyttelijöitä ja muusikoita, juuri siellä Puu-Käpylässä. Toisen vanhemman tädillä oli kuulema myös talo siellä aikoinaan mutta siihen aikaan se ei ollutkaan sellainen, mitä se nyt on.
- Anonyymi
Ne oman kylän pojat ovat kuin veljiä. Ei niitä kohtaan pysty mitään seksuaalisia tunteita tuntemaan.
- Anonyymi
Mjoo
Tuon briliantin ajatuksen myötä sitä on myös helppo laajentaa...
Esimerkiksi tänne.
(naurua) - Anonyymi
Veljiähän he ovatkin. Vuosisatojen myötä jalostettuja kilttejä ja kunnollisia miehiä. Samanlaisia kuin siat ja naudat.
- Anonyymi
Ne käpykylän pojat ovat niitä, joista tytöillä on valinnanvaraa. Siellä kaupungissa se on YTM joka valitsee ja tytön arvo laskee joka vuosi kun ikää tulee lisää.
Käpykylän tyttö voi aivan hyvin mennä emännäksi kotikylän pojan tilalle, kyllä siellä töitä löytyy, ei tarvitse lähetä isoon kaupunkiin leikkimään muka maailman naista.
YTM kaverini on muuten käpykylältä kotoisin ja siksi menetti poikuutensa "vasta"19 vuotiaana ja meni välit vuosiksi erääseen toiseen kaveriin koska olivat kiinnostuneet samasta tytöstä siellä peräkylillä. Tyttö asuu nykyään jossain ulkomailla.- Anonyymi
Mene sinä "emännäksi" tai toiseksi isännäksi sille "kotikylän isännälle", jos kiinnostaa. Anna ihmisten ihan itse päättää, mitä haluavat. Perusta vaikka jonkun isännän kanssa lypsykarja tai voihan sitä rotukarjaakin kaksi körmyä alkaa kasvattamaan. Ei muuta kuin kuokka multaan ukkojen kesken! :D
https://www.youtube.com/watch?v=d2Jh3Q2IjIg - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mene sinä "emännäksi" tai toiseksi isännäksi sille "kotikylän isännälle", jos kiinnostaa. Anna ihmisten ihan itse päättää, mitä haluavat. Perusta vaikka jonkun isännän kanssa lypsykarja tai voihan sitä rotukarjaakin kaksi körmyä alkaa kasvattamaan. Ei muuta kuin kuokka multaan ukkojen kesken! :D
https://www.youtube.com/watch?v=d2Jh3Q2IjIgSe on muuten näky, kun raavas karju (tai kaksi raavasta "karjua") tarttuu siihen lapion tai talikon varteen. Ne on niitä "oikeita" miesten töitä.
https://www.youtube.com/watch?v=W2Q49O92xXQ - Anonyymi
Tietysti voi, jos tykkää emännän hommista, eikä poika ole serkku. Kaikilla vain ei ole niin hyvää säkää.
Ton ilmiön huomaa muuten jo ihan Turun kokoisessa kaupungissa. Itse asun noin 16km päässä keskustasta, ihan maaseudulla. En mä edes haluaisi ns. emäntää taloon, mutta välillä olen huomannut hiukan asenteellista suhtautumista asumismuotooni yms. Viimeisin ex-muijani kävi luonani aika useinkin, häntä ei täällä häirinnyt mikään, ei edes hiljaisuus. Mutta lähestulkoon kaikkien tyttöystävien, säätöjen ja kamunaisten kanssa ollaan nähty joko heidän luona tai jossain julkisella paikalla 🙄 Parikin kamunaista kutsuin alkukesästä käymään täällä esim. omine viineineen jota olisi voinut nauttia ulkona, ja yhdenkin naisen koirille olisi täällä lääniä juosta, mutta eipä kumpikaan halunnut tulla käymään. Ja monen suusta kuulee sen, että miten kaukana kaikki muka on. No onhan ne, mutta suoria isoja teitä pitkin Myllyyn ajelee noin vartissa ja Turun keskustaan ehkä 20 minuutissa. Eli periaatteessa sama, tai jopa pienempi aika kuluu mulla kuin näillä lähiöprinsessoilla bussilla kulkiessa.
Jotenkin tuntuu että teini-iässä tämä asuinalue ei vaikuttanut mihinkään samalla tavalla 🤨 Olihan mulla esim. 17-kesäisenä tyttöystävä muutaman viikon ajan, ja hän asui tässä ihan pyöräilymatkan päässä läheisellä asuinalueella. Ja kaverit kävi joko bussilla, mopolla, äitini kyydissä tms. ja heillä oli täällä maalla hauskaa ajella esim. mopolla ja peltoautoilla. Niin ja silloin 20-vuotiaana kun mulla oli reilut pari viikkoa se nelisen vuotta nuorempi tyttöystävä, niin hänkin oli ihan innostunut tulemaan tänne. Heh, siinä he äitini kanssa laittoivat kasvimaata ja mä nojailin lapioon ja pyörittelin silmiä. No, hän asui laitoksessa, niin voi olla että tuollainen tuntui kovinkin kivalta ja erikoiselta aktiviteetilta periaatteessa ihan vieraan aikuisen kanssa 🙄 Ja mikäli näin oli, niin ihan kiva vain 🙏
Mutta tuossa kun Tinderissä ja Datingissa pyörin sinkkuna ollessa, niin aika usein joku ihmetteli etäisyyttä ja sitä että paikkakunta on silti sama. Kun olen kertonut tarkemmin missä asun, niin vähän sellasia "Aijaa okei juu 😑" reaktioita se on aiheuttanut. Ja aikuisilla sentään monella on auto, niin jotenkin kumma juttu että pelkkä kaupunginosa voi pahimmillaan olla turn off 🙄
Jotenkin tulee etäisesti mieleen se, miten ennen oli aikaa kommunikoida esim. Windows live messengerillä pöytäkoneella, mutta tänä päivänä kun viestintä puhelimella on käytännössä ilmaista monen eri sovelluksen kautta, niin aika harva haluaa/viitsii/jaksaa kirjoitella mitään 🙄 Tänä päivänä kaikki on teknologian puolesta paljon helpompaa kuin vaikka 10-15 vuotta sitten, mutta ei se todellakaan takaa sitä että kommunikointi olisi ikäänkuin "helpompaa". Tai onhan se teknisesti, mutta ei ainakaan mun kohdalla subjektiivisesti.
Ja kyllä ainakin mä ajan mieluummin autolla kuin Mankilla, mutta ei se aikuisuus, ajokortti ja auto näköjään ole kaikissa tapauksissa mikään avain onneen. Jännää silti, että ennen jaksettiin kulkea bussilla tai mopolla pitkähköjäkin matkoja kaverien luo tai seukkaamisjuttujen merkeissä, mutta aikuisten kirjoissa tämä on näköjään jotain ihme periferiaa🙄Artikkelissa ei mainittu syytä siihen, miksi pojat haluavat jäädä käpykylään.
Sen ymmärtää, että joku jatkaa perityn tilan isäntänä, mutta muutoin käpykylässä on aika ahtaat raamit viihtyä ja tehdä työtä.- Anonyymi
Tuota tietoa jäin mäkin kaipaamaan. Mikä on se voima, joka pitää nuoret miehet siellä kylillä? Onko siellä todella tarjolla heille niin paljon enemmän vaikkapa työpaikkoja? Opiskelujen ja erityisesti työn perässähän nuoret naiset pitkälti lähtevät. Toki nuo pienet piirit ovat osasyy, mutta harvoin se suurin syy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuota tietoa jäin mäkin kaipaamaan. Mikä on se voima, joka pitää nuoret miehet siellä kylillä? Onko siellä todella tarjolla heille niin paljon enemmän vaikkapa työpaikkoja? Opiskelujen ja erityisesti työn perässähän nuoret naiset pitkälti lähtevät. Toki nuo pienet piirit ovat osasyy, mutta harvoin se suurin syy.
Jonkin verran laskisin vanhempien vaikutukseen varttumisessa. Jos päivittäiset jutut kotona pyörii siinä kylän kulmilla vuodesta toiseen, niin pikkuhiljaa se vaikuttaa myös pitäjän pojan maailmankuvaan eli, elämä pysähtyy siihen kylän raitin päähän ja ihmisiin, joita sillä välillä päivittäin kohtaa. Poikkeus voi olla joku ulkomaan(ryyppy)loma joskus. Olen asunut jaksoja kylillä ja kaupungeissa ja huomannut noissa pitäjissä miesten maailmankuvan ja ennenkaikkea yleisen mielenkiinnon elämässä rajoittuvan siihen kunnanrajojen sisäpuolelle yleisesti ottaen ja eipä noissa maisemissa kannata uusia puheenaiheita kummemmin julkituoda. Se..että elämä peilautuu tasan ja vain omien kokemusten kautta sillä kylänraitilla ja kaikkeen muuhun ulkoapäin tulevaan suhtaudutaan hymyilevän epäuskoisesti. - cu-
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaupungit on suunniteltu enemmän naisille ja hipstereille. Eihän siellä ole oikein mitään tarjolla maaseudun nuorelle miehelle, toki niitä töitä lukuunottamatta mutta ainahan sitä voi haaveilla ja suunnitella saavansa töitä omalta paikkakunnaltakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jonkin verran laskisin vanhempien vaikutukseen varttumisessa. Jos päivittäiset jutut kotona pyörii siinä kylän kulmilla vuodesta toiseen, niin pikkuhiljaa se vaikuttaa myös pitäjän pojan maailmankuvaan eli, elämä pysähtyy siihen kylän raitin päähän ja ihmisiin, joita sillä välillä päivittäin kohtaa. Poikkeus voi olla joku ulkomaan(ryyppy)loma joskus. Olen asunut jaksoja kylillä ja kaupungeissa ja huomannut noissa pitäjissä miesten maailmankuvan ja ennenkaikkea yleisen mielenkiinnon elämässä rajoittuvan siihen kunnanrajojen sisäpuolelle yleisesti ottaen ja eipä noissa maisemissa kannata uusia puheenaiheita kummemmin julkituoda. Se..että elämä peilautuu tasan ja vain omien kokemusten kautta sillä kylänraitilla ja kaikkeen muuhun ulkoapäin tulevaan suhtaudutaan hymyilevän epäuskoisesti. - cu-
Kasvattaanko maalla pojat juuri noin eri tavalla kuin tytöt. Tyttöä rohkaistaan lähtemään maailmalle ja poika kasvatetaan peräkammariin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaupungit on suunniteltu enemmän naisille ja hipstereille. Eihän siellä ole oikein mitään tarjolla maaseudun nuorelle miehelle, toki niitä töitä lukuunottamatta mutta ainahan sitä voi haaveilla ja suunnitella saavansa töitä omalta paikkakunnaltakin.
Mitä sieltä kaupungista sitten puuttuu? En itsekään ole kaupunkikeskustojen suuri ystävä, mutta on kaupungeissa muutakin kuin ydinkeskusta - varsinkin Suomessa. Eihän meillä edes ole oikein kunnon kaupunkeja. Helsinkikin on se yksi pieni pläntti urbaania keskustaa ja joitain lähiöitä, mutta loppu on käytännössä maaseutua. Muista Suomen kaupungeista nyt puhumattakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sieltä kaupungista sitten puuttuu? En itsekään ole kaupunkikeskustojen suuri ystävä, mutta on kaupungeissa muutakin kuin ydinkeskusta - varsinkin Suomessa. Eihän meillä edes ole oikein kunnon kaupunkeja. Helsinkikin on se yksi pieni pläntti urbaania keskustaa ja joitain lähiöitä, mutta loppu on käytännössä maaseutua. Muista Suomen kaupungeista nyt puhumattakaan.
En nyt tiedä puuttuuko kaupungista välttämättä mitään mutta ei sillä oikein mitään erityistä tarjottavaakaan ole. Vähemmän neliöitä, ahtaammat parkkipaikat ja enemmän outoja ihmisiä. Ja onhan sillä nyt tunnetasolla suuri merkitys asuuko oikeasti maalla vai jossain katuvalojen loisteessa kaupungin kyljessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kasvattaanko maalla pojat juuri noin eri tavalla kuin tytöt. Tyttöä rohkaistaan lähtemään maailmalle ja poika kasvatetaan peräkammariin?
Kaikesta avoimuudesta huolimatta pitäjissä pyörii/ on pyörinyt perinteisen arvon iskostamista ja poikien kohdalla se korostuu yhteisöllisyyteen kuulumisena, eräänlainen sukupolvien aikana sisäänrakennettu koodi. Naiset itsenäistyvät henkisesti aiemmin ja ovat rohkeampia vastaanottamaan maailman kylän ulkopuolella. - cu-
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En nyt tiedä puuttuuko kaupungista välttämättä mitään mutta ei sillä oikein mitään erityistä tarjottavaakaan ole. Vähemmän neliöitä, ahtaammat parkkipaikat ja enemmän outoja ihmisiä. Ja onhan sillä nyt tunnetasolla suuri merkitys asuuko oikeasti maalla vai jossain katuvalojen loisteessa kaupungin kyljessä.
Se on valinta tietysti. Nuokin on kuitenkin pitkälti tollasia mielikuvia kaupunkielämästä, jotka eivät läheskään aina edes pidä paikkaansa.
Ei tuossa nyt kuitenkaan oikeastaan vielä ollut yhtään varsinaista syytä miksi sinne maalle jäädään, kun kuitenkin siellä tuntuu olevan kaikki niin huonosti. Ymmärtäisin jäämisen, jos asiat olisivat hyvin. Silloin se olisi ymmärrettävää. Onko kysymys sitten kuitenkin siitä, että se on helppo ratkasu? Silloin ei varsinaisesti tarvitse tehdä yhtään mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kylät aika juuttuneita henkisesti noin yleensä Suomessa. Tietysti hyviäkin poikkeuksia on. Kuten Mathildedal Salossa. Selkeästi uudenlaiset tuulet puhaltavat siellä.
- Sheena - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on valinta tietysti. Nuokin on kuitenkin pitkälti tollasia mielikuvia kaupunkielämästä, jotka eivät läheskään aina edes pidä paikkaansa.
Ei tuossa nyt kuitenkaan oikeastaan vielä ollut yhtään varsinaista syytä miksi sinne maalle jäädään, kun kuitenkin siellä tuntuu olevan kaikki niin huonosti. Ymmärtäisin jäämisen, jos asiat olisivat hyvin. Silloin se olisi ymmärrettävää. Onko kysymys sitten kuitenkin siitä, että se on helppo ratkasu? Silloin ei varsinaisesti tarvitse tehdä yhtään mitään.Itse luulisin että monien nuorten mielestä siellä pikkukylällä on asiat hyvin. Seurustelumielessä asiat ovat tietysti hyvin kehnosti siellä mutta nuori on usein optimisti ja kyllähän sitä tyttöjä voi käydä muuallakin katselemassa ilman että tarvitsee sen takia mihinkään muuttaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse luulisin että monien nuorten mielestä siellä pikkukylällä on asiat hyvin. Seurustelumielessä asiat ovat tietysti hyvin kehnosti siellä mutta nuori on usein optimisti ja kyllähän sitä tyttöjä voi käydä muuallakin katselemassa ilman että tarvitsee sen takia mihinkään muuttaa.
Miksi ihmeessä asiasta sitten valitetaan niin paljon?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse luulisin että monien nuorten mielestä siellä pikkukylällä on asiat hyvin. Seurustelumielessä asiat ovat tietysti hyvin kehnosti siellä mutta nuori on usein optimisti ja kyllähän sitä tyttöjä voi käydä muuallakin katselemassa ilman että tarvitsee sen takia mihinkään muuttaa.
Mitä se muualle katselemaan meno muuten auttaa, jos ei ole valmiutta myös muuttaa sinne muualle?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ihmeessä asiasta sitten valitetaan niin paljon?
Niin mistä asiasta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä se muualle katselemaan meno muuten auttaa, jos ei ole valmiutta myös muuttaa sinne muualle?
Kai sitä valmiuttakin usein löytyisi jos olisi joku jonka vuoksi muuttaa sinne jonnekin. Ymmärrän kyllä hyvin nuoria miehiä jotka eivät naisseuran toivossa muuta kaupunkeihin. Ensinnäkin seuran saaminen on hyvin epävarmaa ja mistä sitä tietää edes mistä kaupungista se voittava arpa löytyy, jos mistään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kylät aika juuttuneita henkisesti noin yleensä Suomessa. Tietysti hyviäkin poikkeuksia on. Kuten Mathildedal Salossa. Selkeästi uudenlaiset tuulet puhaltavat siellä.
- SheenaKävin kuukkeloimassa tuon Matildan, näytti olevan ruukkimiljöö. Jotenkin mennyt ohi vaikka rakastan ruukkikyliä, fiskarssissa muutaman kerran poikennut ja vetelehdin siellä aina koko päivän, ihana käyntikohde. jos ensi kesänä tuonne. Pakko :) - cu-
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin mistä asiasta?
No juuri siitä mistä puhuttiin. Pikkukylissä asumisesta. Hyvin monet nuoret miehet valittavat niin maan penteleesti, mutta eivät tee asialle yhtään mitään. Ei oo töitä, ei oo naista, ei oo mitään ... mutta en silti tee asialle mitään. Ihan todella outoa käytöstä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No juuri siitä mistä puhuttiin. Pikkukylissä asumisesta. Hyvin monet nuoret miehet valittavat niin maan penteleesti, mutta eivät tee asialle yhtään mitään. Ei oo töitä, ei oo naista, ei oo mitään ... mutta en silti tee asialle mitään. Ihan todella outoa käytöstä.
Muistan hyvin kuinka tuskallista oli muuttaa kaupunkiin opiskelemaan. Aina perjantaisin piti kiireellä palata maalle ja sunnuntai-iltana myöhään takaisin. Toki opiskelija voi ajatella että se on vain väliaikaista mutta töiden perässä kaupunkiin muutto voi tuntua lopullisemmalta. Kaupungit ovat pelottavia ja masentavia paikkoja joillekin ihmisille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kai sitä valmiuttakin usein löytyisi jos olisi joku jonka vuoksi muuttaa sinne jonnekin. Ymmärrän kyllä hyvin nuoria miehiä jotka eivät naisseuran toivossa muuta kaupunkeihin. Ensinnäkin seuran saaminen on hyvin epävarmaa ja mistä sitä tietää edes mistä kaupungista se voittava arpa löytyy, jos mistään.
Itse taas en ymmärrä oikeastaan kenenkään perässä mihinkään muuttamista. Kyllä se oma elämäkin pitää olla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos nyt ihan rehellinen olen, niin ajatus jostakusta muuttamassa mun perässäni johonkin, on aika karsea. Mä en jaksa olla kenenkään viihdytyskeskus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos nyt ihan rehellinen olen, niin ajatus jostakusta muuttamassa mun perässäni johonkin, on aika karsea. Mä en jaksa olla kenenkään viihdytyskeskus.
Onko se parempi vaihtoehto että nuori mies muuttaa jo etukäteen kaupunkiin ja siellä jonkin aikaa sinniteltyään tapaa sinut?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai pidät sinä miehiä niin saamattomina, että vanhempien pitää heitä potkia maailmaan tai muuten he jäävät kotinurkille lopuksi elämäänsä.
Minäkin olen maalta, mutta ei minun poikani tänne jäänyt, vaan muutti Lontooseen aikuistuttuaan, vaikka meidän vanhempien jutut kylänkulmilla pyörikin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä se maaseudun nuori mies sitten tarvitsee sellaista, mitä ei kaupungista saa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä se maaseudun nuori mies sitten tarvitsee sellaista, mitä ei kaupungista saa?
Tilaa ja leppoisaa elämää. Hyviä kalavesiä, moni myös metsästää. On mukava että ruokakaupan edessä on tyhjiä parkkipaikkoja ja myyjät ovat tuttuja. Ei kaikkia miehiä ole luotu ahtauteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pojalla voi olla maalla paljonkin tekemistä, osallistuu tilan töihin. Moottorikelkat, metsästys mitä näitä nyt on. Tällaiseen elämäntapaan tottunut poika on kaupungissa hukassa. No mieti nyt jossain kerrostaloyksiössä tuon edellisen jälkeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pojalla voi olla maalla paljonkin tekemistä, osallistuu tilan töihin. Moottorikelkat, metsästys mitä näitä nyt on. Tällaiseen elämäntapaan tottunut poika on kaupungissa hukassa. No mieti nyt jossain kerrostaloyksiössä tuon edellisen jälkeen.
Ei maalla läheskään kaikilla ole mitään tilaa, jota hoitaa. Siis valtaosalla ei moista ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei maalla läheskään kaikilla ole mitään tilaa, jota hoitaa. Siis valtaosalla ei moista ole.
Eipä noita nuoria miehiä kauheasti metsästysporukoissa näy. Harvinaisia ovat sellaset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä noita nuoria miehiä kauheasti metsästysporukoissa näy. Harvinaisia ovat sellaset.
Ei kai Suomessa sellasta kaupunkia olekaan, jossa ei vois halutessaan myös moottorikelkalla päräyttää, jos lunta on. Ei kenenkään tarvitse ydinkeskustaan muuttaa (vaikka Rovaniemellä ainakin on moottorikelkkoja talvella ihan keskusta-alueen kerrostalojenkin parkkipaikoilla). Helsingissäkin voi tulla laidemalla helposti päristellä, jos siis tosiaan lunta on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tilaa ja leppoisaa elämää. Hyviä kalavesiä, moni myös metsästää. On mukava että ruokakaupan edessä on tyhjiä parkkipaikkoja ja myyjät ovat tuttuja. Ei kaikkia miehiä ole luotu ahtauteen.
Noi on taas noita streotypioita. Hyvin harva maaseudun nuorimies metsästää. Siis hyvin harva oman kokemukseni mukaan. Useampi kalastaa, mutta sitä ei säännöllisesti moni harrasta. Kaupungissa pääsee muuten yhtä helposti hyvin kalavesien viereen, jos ei jopa helpommin. Meillä on lähikaupan edessä aina tyhjiä parkkipaikkoja, jos ei sitten osu siihen tasan kello 16, kun siina ovat muutkin. 16.15 on jo parkkipaikkoja. Halutessaan ne myyjätkin oppii tuntemaan. Samat naamat siellä pitkälti pyörii. En voi sanoa omaa asuinaluettani millään mittarilla ahtaaksi, vaikka ahtaammin rakennettu keskusta-alue on vajaan viiden minuutin kävelyn päässä. Saman verran kun kävelen toiseen suuntaan, niin olen jo ihan kunnon metsässä.
P.S. Ai niin ja asun yhdessä pk seudun "isoista" kaupungeista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noi on taas noita streotypioita. Hyvin harva maaseudun nuorimies metsästää. Siis hyvin harva oman kokemukseni mukaan. Useampi kalastaa, mutta sitä ei säännöllisesti moni harrasta. Kaupungissa pääsee muuten yhtä helposti hyvin kalavesien viereen, jos ei jopa helpommin. Meillä on lähikaupan edessä aina tyhjiä parkkipaikkoja, jos ei sitten osu siihen tasan kello 16, kun siina ovat muutkin. 16.15 on jo parkkipaikkoja. Halutessaan ne myyjätkin oppii tuntemaan. Samat naamat siellä pitkälti pyörii. En voi sanoa omaa asuinaluettani millään mittarilla ahtaaksi, vaikka ahtaammin rakennettu keskusta-alue on vajaan viiden minuutin kävelyn päässä. Saman verran kun kävelen toiseen suuntaan, niin olen jo ihan kunnon metsässä.
P.S. Ai niin ja asun yhdessä pk seudun "isoista" kaupungeista.Niin mikä sinun pointtisi tässä vänkäämisessä on... että nuorten miesten tulisi muuttaa kaupunkeihin vaikka eivät haluaisi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko se parempi vaihtoehto että nuori mies muuttaa jo etukäteen kaupunkiin ja siellä jonkin aikaa sinniteltyään tapaa sinut?
Ehdottomasti parempi muuttaa etukäteen ja järjestää oma elämänsä. Sellanen mies olis valtavassa etulyöntiasemassa, joka jo "osaa" asua kaupungissa, jolla on työ tai opiskelupaikka valmiina, jolla on siellä jo jotain tuttaviakin ja joka keksii siellä jotain tekemistä. Kuten sanottu, niin tuo vaihteohto olis varsin vastenmielinen ajatus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai pidät sinä miehiä niin saamattomina, että vanhempien pitää heitä potkia maailmaan tai muuten he jäävät kotinurkille lopuksi elämäänsä.
Minäkin olen maalta, mutta ei minun poikani tänne jäänyt, vaan muutti Lontooseen aikuistuttuaan, vaikka meidän vanhempien jutut kylänkulmilla pyörikin.Tuota minäkin ihmettelin, että harva kai poikaansa peräkammariin kasvattaa. Saattaahan se olla, että osa paapoo liikaa, mutta onko se tosiaan muka vain poikien juttu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin mikä sinun pointtisi tässä vänkäämisessä on... että nuorten miesten tulisi muuttaa kaupunkeihin vaikka eivät haluaisi?
Itsehän sinä vänkäät. Mulle on yksi lysti missä itsekukin asuu, mutta turha valittaa kurjuuttaan, jos on itse sen valinnut. Tollaiset esittämäsi stereotypiat kertovat lähinnä ajattelun kapeudesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsehän sinä vänkäät. Mulle on yksi lysti missä itsekukin asuu, mutta turha valittaa kurjuuttaan, jos on itse sen valinnut. Tollaiset esittämäsi stereotypiat kertovat lähinnä ajattelun kapeudesta.
Minä en ole valittanut muusta kuin kaupunkien kurjuudesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en ole valittanut muusta kuin kaupunkien kurjuudesta.
Se on erinomaista, että et valita kurjaa osaasi maaseudulla. 👍 👍 👍
Ihan liian moni muu mies valittaa tarpeeksi sunkin puolestasi.
- Anonyymi
Se on totta: pikkukylän tarjoama naisen rooli ON ahdas ja rajoittava. Ei mikään ihme, että niin koetaan.
- Sheena - Anonyymi
Kyllähän "käpykylään" voi muuttaa miehetkin takaisin paluumuuttajina. Miten aloittaja muuten määrittelee käpykylän? Ilmeisesti Suomen mittakaavassa käpykylä on sellainen kaupunki, jossa on asukkaita alle 80 000-100 000? Kyllähän niitä käpykyliä tuolla laskutavalla on paljonkin. Tuolla laskutavalla siis Suomessa on vain 11 kunnon kaupunkia tai oikeasti kaupungin kokoista kaupunkia, jos asukasluku pitää olla 80 000 tai enemmän. Jos otetaan se 100 000 tai 120 000 rajaksi, Suomessa on vain 9 kunnon kaupunkia.
Itse en ole asunut viime vuosina VAKITUISESTI muualla kuin kaupungeissa, jossa on vähintään 120 000 asukasta. Kyllä tuonkin kokoinen kaupunki ja tai mikä tahansa Suomen kaupunki tuntuu pieneltä, verrattuna miljoonakaupunkiin, jossa olen asunut yhteen putkeen vain reilu puoli vuotta. Helsinkiin tai pk-seutuun verrattuna taas muut Suomen kaupungit ovat pieniä, tosin palvelut voi olla hyvät muualla ja luonto ja ympäristö kaunis. Helsingissä pitää asua mukavalla alueella, jotta viihtyy. Mieluiten kuitenkin asuu sellaisessa kaupungissa, joka on kaunis ympäristöltään ja jossa on tärkeitä ihmissuhteita. Itselleni on erityisen paljon väliä sillä, onko kaupungin keskusta kaunis ja toimiva, onko luonto monimuotoinen ja kaunis ja pääseekö luontoon helposti. Niitä asioita myös kaipaa, kun asuu muualla. Suomessa ei ole paljon kaupunkeja eikä kyliä, joita voi oikeasti kauniiksi kutsua. Luonto voi olla kaunis mutta arkkitehtuuri voi olla järkyttävä.- Anonyymi
Se tärkein unohtui vielä tuosta. Jos mies on paluumuuttaja ja koulutettu, kivannäköinen ja muutenkin mielenkiintoinen, voisin muuttaa sellaisen miehen kanssa pikkukylään. Sitähän sä kysyit? ;)
- Anonyymi
Tässä vielä luettelo Suomen kunnista väkiluvun mukaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_kunnista_väkiluvun_mukaan - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se tärkein unohtui vielä tuosta. Jos mies on paluumuuttaja ja koulutettu, kivannäköinen ja muutenkin mielenkiintoinen, voisin muuttaa sellaisen miehen kanssa pikkukylään. Sitähän sä kysyit? ;)
Sellainen mies ei kuitenkaan kiinnosta, joka ei ole koskaan asunut missään muualla kuin pikkukylässä. Ihminen rikastuu henkisesti, kun uskaltaa lähteä kotikonnuiltaan, koska sinne usein voi palata. Kaikki ei välttämättä halua palata syystä tai toisesta. Usein paluumuuttajia kiinnostaa vain toiset paluumuuttajat tai he tuovat mukanaan puolison jostain suuremmasta kaupungista, jossa ovat tavanneet, esim. opiskeluvuosien aikana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sellainen mies ei kuitenkaan kiinnosta, joka ei ole koskaan asunut missään muualla kuin pikkukylässä. Ihminen rikastuu henkisesti, kun uskaltaa lähteä kotikonnuiltaan, koska sinne usein voi palata. Kaikki ei välttämättä halua palata syystä tai toisesta. Usein paluumuuttajia kiinnostaa vain toiset paluumuuttajat tai he tuovat mukanaan puolison jostain suuremmasta kaupungista, jossa ovat tavanneet, esim. opiskeluvuosien aikana.
Myöskään sellaiset ei kiinnosta, jotka ovat ikänsä asuneet jossain suuremmassa kaupungissa, eivätkä ole halunneet/pystyneet/uskaltaneet lähteä muualle asumaan. Sekin voi kertoa kapeakatseisuudesta. Suurkaupunkien moniongelmaiset ei myöskään kiinnosta, niitähän on kaikissa isommissa kaupungeissa ja pk-seudulla. Se, että on kasvanut vaikka Hgissä koko ikänsä, ei tarkoita, että olisi sivistynyt, sydämensivistynyt, koulutettu, mielenkiintoinen, viehättävä ja kaikkea muuta. Siis se pk-seutulaisuus ei takaa yhtään mitään.
Kysymys kiinnostavuudesta palautuu ennen kaikkea kokonaisuuteen, joka on inspiroiva ja viehättävä, mutta myös siitä, että henkilö on "henkisesti rikas" eli kokenut ja nähnyt elämässä ja omistaa mielenkiintoisen mielen ja ajatukset. :)
Sinkut osio on ihan oma käpykylänsä. Kelle naitetaan Allu?
- Anonyymi
Tuollaiset naitetaan joku toiselle -ehdotukset on mauttomia. Jokainen etsiköön itse itselleen kumppanin tai olkoon etsimättä.
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaiset naitetaan joku toiselle -ehdotukset on mauttomia. Jokainen etsiköön itse itselleen kumppanin tai olkoon etsimättä.
Mutta kun Allu kaipaa naista elämäänsä :)
- Anonyymi
Sinkut osio on maantien varrella oleva motelli pitäen sisällään lukuisia tarinoita. Tänne piipahdetaan kahville ja lukaisemaan juttuja ja sen jälkeen hypätään autoon ja jatketaan matkaa :) - cu-
Carl-Gustaf kirjoitti:
Ikävä-osiossa kaipailtiin Mies A:ta.
Match on 100 %Kysyvä ei tieltä eksy. Nyt Allu vaan yhteyttä ottamaan. Ellei sitten jo tärpännyt sen vauva-sivuston typyn kanssa ;)
- Anonyymi
Pikku kylässä ei ole baareja jotta naiset voisi miehiä tavata joten ne muuttaa pois. Ei olepaikkaa jossa voi juoda viinaa ja tutustua miehiin eikä miehet naisiin.
Viinaa juomalla nainen löytää miehen kun muuttaa vaikka turkuun niin baareja on kymmeniä ja miehiin on helppo tutustua.
T viinamies - Anonyymi
Eikö enää ole noita tanssilavoja tai mitä ne nyt oli joihin keräännyttiin kauempaakin lähitienoilta, kyllä kai bänditkin kiersi niitä ainaki ennen. Ettei kai se piiri nyt aivan noin pieni ole mistä voisi mahdollisen maalaispojan bongata. Onhan se totta, että jos ihan ekasta luokasta kasvaneet yhessä, niin voi olla sellainen sisarustunnelmakin jopa. Kibbutseillahan on tutkittukin, ettei haluttu seurustella niiden kans, joiden keskuudessa vartuttu, se oli sen Westermack-insesti säännön mukainen. No eihän noi toki yhdessä asu sentään. Tilanne on siis sama kuin entisaikoihin maaseudulla. No eihän kaikille pojillekaaan toki tilaa perittäväksi jää. on e
- Anonyymi
Pienissä pitäjissä on juurikin tuo: saman ikäluokan ihmiset ovat lapsesta asti kasvaneet yhdessä, joten tunteet toisiaan kohtaan ovat kaverilliset ja sisarukselliset; eivät niinkään romanttiset.
Jopa silloin "vanhoina hyvinä aikoina" lähdettiin riiuu-reissuille naapuripitäjiin. On huomattavasti helpompaa ajatella toisesta romanttisesti/ seksuaalisesti, kun ei ole juurtunut mieleen kuvaa tästä kakkavaipoissa/ työntämässä kynää nenään/ ylipäätään lapsen vartalossa.
- Anonyymi
Tais olla niin että maaseudun miehet oli ainoa ryhmä, joka oli pitänyt asemansa pariutumisen ja lastensaannin suhteen ennallaan tässä viimeiset parikyt vuotta.
Alimmin koulutetut miehet olivat tippuneet näiden suhteen eniten, sinkkuja ja lapsettomia jotain 30 %
Korkeimmin koulutetut miehetkin olivat vähentäneen lastentekoaan, pariutuivat vielä suht. entiseen malliin.- Anonyymi
Miksi sinkut palstalla taas sekoitetaan lasten saanti/teko ja pariutuminen?
- Anonyymi
Oliko niin?
Sulla on varmaan sitten linkittää jokin lähde tiedoillesi? Tutkimus, tilasto, artikkeli, jotain? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oliko niin?
Sulla on varmaan sitten linkittää jokin lähde tiedoillesi? Tutkimus, tilasto, artikkeli, jotain?Sivusta ...
Löysin hyvin pikaisella etsimisellä pari Hesarin artikkelia, jotka näyttävät sivuavan tuota aihetta. Molemmat ovat ikävä kyllä maksumuurin takana, mutta eiköhän mahdollisesti kiinnostunut löydä muitakin lähteitä.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006697509.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sivusta ...
Löysin hyvin pikaisella etsimisellä pari Hesarin artikkelia, jotka näyttävät sivuavan tuota aihetta. Molemmat ovat ikävä kyllä maksumuurin takana, mutta eiköhän mahdollisesti kiinnostunut löydä muitakin lähteitä.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006697509.htmlTuo kyseinen artikkeli ei tosin tietenkään koske suoranaisesti pariutumista. Voihan lapsia tehdä ilman parisuhdettakin. Omat hakukriteerini kuitenkin koskivat juuri lapsilukua, joten ehkä parisuhteisiin liittyen löytyy myös samantyyppistä tietoa. Mä vaan en ole niin suuresti kiinnostunut, että viitsisin hakea. ☺
- Anonyymi
Otsikossa on pieni ajatusvirhe. Rakastuminen ei ole halusta kiinni.
Voi päättää lähteä treffeille tai seurustella jonkun kanssa, mutta ei voi päättää rakastua tähän. Naimisiinkin voi mennä ihan vaan päättämällä ja haluamalla, mutta rakkauta ei voi vain päättää ja haluta.- Anonyymi
Mutta voi kyllä päättää olla rakastumatta
Ville Pöysä on tutkinut maaseuun poikien tilannetta ja kyllähän jo lähtökohdat on aika erilaiset. Tytöt näkevät kylän ahtaana ja taas pojat "– .....arvostavat sitä, että saavat olla sellaisia kuin ovat. "
Toinen mikä nousi esille oli osaaminen ja työnteko. "– Pojat ovat ylpeitä siitä, että osaavat tehdä kaikenlaista. He arvostavat työntekoa kovasti, Pöysä kertoo. " Kaupungeissa ei niin hirveästi ole Belaruksia joiden vaihdelaatikon voisi vaihtaa.
Mitä itse olen noita nuoria haastatellut niin kyllähän myös osa pojista lähtee; ne lähtee joiden todistus antaa siihen mahdollisuuden. Suurimmalle osalle kuitenkin näyttää olevan se suunnitelma että peruskoulun jälkeen ammattikoulu sitten armeija ja sitten mietitään työelämää ja itsenäistymistä eli muuttoa omaan asuntoon. Ammattiouluja löytyy lähikunnista joten kauemmas ei tarvi lähteä ja ainakin työtilanne on tällä hetkellä niin hyvä että houkutellaan töihin suoraan koulusta,
Kuten kuntavaaleissa ehdolla ollut henkilö minusta hyvin totesi että meidän ongelma ei ole poislähtevät vaan se että niin harva palaa takaisin.- Anonyymi
Moni vässykkä löytää oman kullan käpykylän noita-akasta.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html433020Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau262949Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens342856Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4422555Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1541871Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1431838Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat251415Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,51241- 301156
- 741149