Matti tilaa autotarvikeliikkeistä kaikki tarvittavat osat ja alkaa kokoamaan auton moottoria ja liittämään siihen kaiken tarvittavan. Missä vaiheessa moottorilla voidaan sanoa olevan joku teho tai sen olevan jonkun tehoinen?
Ihan viimeiseksi Matti ohjelmoi moottorin ohjaintietokoneen muistipiirin arvoilla, joilla hän tietää moottorin toimivan max 53 kW:n teholla. Sitten hän testaa moootorin dynossa ja kaikki on tietysti ihan ok. Tyhjäkäyntiteho on 1,2 kW.
Sitten Matti vaihtaa muistipiiriin arvot, joilla moottori toimii max 42 kW:n teholla. Kaikki toimii taas ok. Työpäivän lopuksi Matti ottaa ohjaintietokoneen muistipiirin irti ja laittaa sen taskuunsa ja lähtee pyörällä kotiinsa.
Minkä tehoinen moottori on ilman muistipiiriä? Tai olisi ilman polttoainepumppua?
Matti: Noilla osilla moottorin teho voidaan ohjelmoida max 68 kW:ksi. Muutaman kW:in saa vielä lisää tehoa saa, jos vaihtaa tehokkaamman polttoainepumpun ja Xyz:n kaasuttajan ja Zyx:n turbon. Ja vähän muuta pientä viilausta.
Teho ei ole ihan helppo sana ymmärtää ja sillä on useita eri merkityksiä eri tilanteissa eikä juuri millään yksittäisellä osalla ole irrallaan mitään tehoa.
Kuinka monta kW:ia on autotohtori Matin kokoaman polttoainemoottorin teho?
9
147
Vastaukset
- Anonyymi
Aloitus taitaa olla joko autopalstan tai kuluttajansuojapalstan asiaa.
- Anonyymi
... kun se siis on vahvasti samanhenkinen kuin tämä edellinen kuluttajansuoja - palstalle oikeasti kuuluva kinastelu,
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17183185/jos--taskulampussa-on-10-wn-ledi-kuinka-tehokas-taskulampun-ledi-on
eikä sisällä oikeastaan mitään fysiikkaa.
- Anonyymi
Loppuuko polttoainepumpuista usein teho kesken eikä ne saa riittävästi bensaa moottoriin.
- Anonyymi
Polttoainepumpun vaihatmisella lisää tehoa? Ihanko totta?
Taidat olla vähän kujalla autotekniikasta.- Anonyymi
Taidat itse olla, melko usein pumppu pullonkaulana ja vaihdettava kun oikeasti tehoja ulos kutitellaan..
- Anonyymi
Jos polttomoottorissa on ohjaintietokone muistipiirillä, niin mihin niitä käytetään jos koneessa on siltikin antiikkinen kaasuttaja?
Tuollaisessa koneessa teho riippuu suoraan sylinteriin aikayksikkköä kohti menevästä ilmamäärästä, kaasuttaja säätää polttoaineilmasuhteen toiminnalle sopivaksi ihan riippumatta tietokoneen toiminnasta. Ilmamäärä taas riippuu ilman ahdinta kaasuläpän asennosta, mitä säätää kuskin kaasujalka kaasupolkimen välityksellä. Ainoa tehoon vaikuttava asia mitä tietokoneella voisi säätää on ahtopaine, mutta sitäkin voi vain rajoittaa pienemmäksi kuin mihin turbo pystyisi. Ei siihenkään mitään tietokonetta tarvita, ja tuskin käytetäänkään, jos kyse on oletettvasti katuautosta, eikä rikkaan kilpatallin nitroa polttavasti dragsterista, jonka koneen täytyy kestää vain 400 metrin matka, minkä jälkeen se saakin vaikka hajota.
Ohjaintietokonetta käytetään yleensä säätämään polttoaineen suihkutusta bensakoneissa tai ruiskutusta dieseleissä, ja silloin koneessa ei ole mitään kaasutinta.- Anonyymi
Tietokone on se laite jonka kautta oletettava polttoaine pumpataan moottoriin. Jos ei tietokoneen paineensieto ja fysiikka riitä niin sitten se on poks ja moottori muuttuu katuauton moottoriksi ja romun voi käydä hinaamassa pois.
- Anonyymi
Unohdit täysin sytytysennakon jolla erittäin suuri vaikutus tehoon ja tätä ECu säätelee mm. nakutusanturin tietojen perusteella
- Anonyymi
Moottori on aina teoreettisen maksimin tehoinen.
Noilla härpäkkeillä lähinnä rajoitetaan taikka yritetään päästä lähelle sitä maksimia.
Maksimi on taas kestokyvystä kiinni, mikäli polttoaineen tilalle laitetaan tsar bomba, hetkellinen teho voi olla teravatteja, tosin nanosekunnin ajan.
Eli rakenteen kestävyys sen määrää jos tahdomme jatkuvaa tehoa ulos.
Männän, sylinterin, kampiakselin ja laakerien kestävyys ratkaisee.
Sitten valitaan polttoaine ja sille putket ja pumput ja sytytysennakot/suihkutusennakot mikäli diesel, ahtopaineet ym.
Sitten taas rakenteen kitkat, venttiilikoneistot, pumput ym härpäkkeet syövät sitä työtehoa.
Eli tehoa on aina kun energiaa vapautetaan ja jos se saadaan valjastettua hyödyksi, käytännössä, niin silloin se voidaan mitata.
Moottori on siis eräänlainen muunnin jolla muutetaan sylinterissä räjähdysvoima lineaariseksi liikkeeksi ja tämä muutetaan kampiakselilla pyörimisliikkeeksi.
Sillä on oma tehonkestonsa, polttoaineen käyttö lähinnä määrittää tehon ja moottorin rakenne kuinka paljon siitä saadaan hyötykäyttöön.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4033362Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3151561- 1101357
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841353Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991328Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591276- 481189
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi811095Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa26990- 34883