Miljoona vetyautoa suomessa tarvitsee 2133 MILJOONAA euroa tukea.

Anonyymi-ap

Energiavirasto tukee vetytankkausasemien rakentamista. Vetytankkausasemia tuetaan Suomessa noin 533 333 eurolla per kappale.

"Annettujen tarjousten määrä: 3 kpl
Hyväksyttyjen tarjousten mukaisten tukien yhteenlaskettu määrä: n. 1,6 miljoonaa euroa"

Kaliforniassa kärsitään jatkuvasti vedyn loppumisesta vetytankkausasemilla. Noin 250 vetyauto per vetytankkausasema on melko maksimi vetytankkausaseman sujuvan toiminnan näkökulmasta, mutta siltikin jonoja muodostuu kun asemat ei aina toimi tai vety on loppu. Miljoona vetyautoa tarvitsee siis noin 4000 vetytankkausasemaa. Suomessa hintalappu veronmaksajien tukena tälle automäärälle olisi vetytankkausasemien tukena 533 333e X 4000 = 2133 333 333e eli 2133 MILJOONAA euroa. Ja HUOM, tämä on vasta siis miljoonalle vetyautolle.

https://energiavirasto.fi/-/lokakuun-2022-liikenneinfran-tukihuutokaupan-tulokset-on-julkistettu

On suuri todennäköisyys lähivuosina vetytankkausasemien avaamisesta että käy kuten monessa eri maassa ettei vetyautojen myynti lähde nousuun vaan vetyautokanta pysyy vuodesta toiseen siinä surullisen kuuluisassa pyöreästi 0,0% määrässä, niin on todella iso riski että yhteiskunnan rahaa on heitetty kankkulan kaivoon. Toisinsanoen Suomessa veronmaksajat maksavat tyhjästä tämän vetykokeilun vaikka jo monessa eri maassa on TILASTOTIETOA ETTEI IHMISET SUOSTU OSTAMAAN VETYAUTOA oikeassa elämässä valheellisen nettipropagandan sijaan. Jos ei ole vetyautoja, niin vetytankkausasemat menevät konkurssiin.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17805069/shell-sulki-vetyasemat-ei-kannata

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17770801/yhdysvallat-11-vuotta-ja-vain-15-000-vetyautoa-myyty-

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17717322/koska-julkistetaan-vetytankkausaseman-kuluttajahinta-suomessa

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17091514/vetytankkausverkoston-tappaa-lopulta-isot-ajoakut-ja-akkutekniikka-

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17710443/vetykuorma-autot-eivat-ole-kilpailukykyisia-viela-pitkaan-aikaan-

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17752830/japani-on-epaonnistunut-vetytaloudessa-ja-vetyautoilussa-

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744170/vetytankkausaseman-aukiolon-luotettavuus-heikkoa-

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-

19

1309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Akkusähköautot ovat tulleet jäädäkseen, ei tarvita vetyautoja.

    • Anonyymi

      Nyt kun suomessa aloittaa republikaanien leikkaushallitus, niin saapa nähdä tuetaanko hyvä veli liikemiehiä ja leikataan köyhiltä, vai miten se tulee menemään.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kaasuautoille on noin 70 tankkausasemaa Etelä- ja Keski-Suomessa, mutta eivät ole siltikään yleistyneet kun kanta noin 16 000 vaan suosio jäänyt pikemminkin jurnaamaan paikoilleen viime vuosina. Kaasuautoihin kaasua myös tankataan kuten vetyautoihin kaasupohjaista vetyä, joten suuri riski että myös vetyautoja vierastetaan tulevaisuudessa kuten kaasuautoja. Sähköautot menneet kaasuautoista jo selvästi ohi noin 50 000 kannalla.

      • Anonyymi

        Olen aina katellut noita hintoja ohikulkiessani. Tuo kaasun hinta on melkosen suolanen, kun vertaa vähän taaksepäin. Hinta noussut yli euron, huitelee siellä 1,4-1,5€. No kaupunki, jossa pakosta ajelen, on siitä hauska, että siellä on järjestään kaikki (riippumatta meno"vedestä") järjestään 20-30snt kalliimpaa kuin lähikaupungeissa. Tämä ei mahdu järkeen, miksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen aina katellut noita hintoja ohikulkiessani. Tuo kaasun hinta on melkosen suolanen, kun vertaa vähän taaksepäin. Hinta noussut yli euron, huitelee siellä 1,4-1,5€. No kaupunki, jossa pakosta ajelen, on siitä hauska, että siellä on järjestään kaikki (riippumatta meno"vedestä") järjestään 20-30snt kalliimpaa kuin lähikaupungeissa. Tämä ei mahdu järkeen, miksi?

        Nykyään kaasun hinta pääkaupunkiseudulla Gasumilla 2,20e. Kaasuautoilijoiden facebook ryhmässä ollaan raivoissaan ja jotkut jopa avoimesti sanovat vaihtavansa seuraavaksi täyssähköautoon kun kaasun hinnalla ei kannata enään juurikaan autoilla.


    • Anonyymi

      Ei taida kenenkään kannattaa aloittaa rakentamaan noita tankkauspisteitä, vaikka saisi paljonkin tukkea, sillä kun ei ole käyttäjiä niin bisnes on aika heikko ja konkka varma.
      Vetyauto on kallis, vety tulee olemaan todella kallista vielä vuosienkin jälkeen, eikä perusautoilija ole siitä kiinnostunut alkuvaiheessa sen kalleuden ja heikkojen
      tankkausmahdollisuuksien takia.
      Hyundai kertoi että polttokennon elinikä on noin 136tkm ja sitten se pitää uusia, eli sama kun vaihtaisi sähköautoon akuston, tosin akut kestää helposti kolminkertaisen ajomäärän.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Heh, ei 200 dollarin vaan 200 MILJOONAN dollarin tuki. :)

    • Anonyymi

      Saa nähdä koska vetyautojen tukemisessa myös jauhetaan mediassa esim. Ilta-Sanomat. Ja kuinka kommenttiosio täyttyy taas hurjana että kuinka on väärin kun vetytankkausverkostoon riittää rahaa, muttei terveydenhuoltoon esim. vanhustenhoito.

    • Anonyymi

      Ja sähkölatinkipystit jää tyhjilleen..

    • Anonyymi

      Vetytankkausasema maksaa kokonaisuudessaan Suomessa noin 2 500 000e julkaistun noin puolen millin tuen avustamana. Jostain noin 2 milliä pitää saada kaivettua. Menee aika monta vuotta kun olemattomalla vetyautokannalla on 2 miljoonaa maksettu... ehkä 100 vuotta?

    • Anonyymi

      Jos vetytankkausasema maksaisi teoriassa 2,5 miljoonaa ja siihen saa tuke 0,5 miljoonaa, niin onhan tuo 2 miljoonan panos jo aika valtava kun maksavia asiakkaita (vetyautoja) ei ole juuri ollenkaan alkuvuosina. Ja jos joku firma päättää edes 10 vetytankkausasemaa perustaa pankkilainalla, niin siinä on sitten jo 20 miljoonan euron panos josta koko ajan kulut juoksevat. Jossain vaiheessa myös pankki viheltää pelin poikki eikä myönnä enään lainaa, joten joutuvat seuraavaksi miljonäärien puoleen kääntymään nöyränä kerjäämään lisää rahaa. Kulut kuitenkin juoksevat koko ajan myös lähes käyttämättömillä vetytankkausasemilla, joten ei välttämättä riitä tuotto alkuvuosina kuin vain lainan korkojen maksuun eikä alkuperäinen velka lyhene ollenkaan. Vetytankkausasemien velan takaisin maksaminen voi karata jopa kymmeniin vuosiin ennenkuin aidosti alkaa tuottamaan voittoa omistajalleen... eikä silloinkaan tiedetä että ovatko vetyautot edes silloin kansan valinta vai onko joku muu käyttövoima mennyt ohitse, jolloin vetytankkausasemat hiljenevät ja ne puretaan lopulta pois.

      Koko vetytankkausbisnes perustuu vain "toivotaan että tulevaisuudessa vetyautot ovat parempia kuin täyssähköautot ja niitä saadaan kaupaksi". Huomaa sana TOIVOTAAN. Tämä toivo vaatii käytännössä sen että vety olisi superhalpaa esim. 3e/kilo pumpulla ja vetyautoja löytyy montaa eri mallia (jokaiselle hyvä valinta) sekä niiden hinnat saatu painettua ALLE 30 000e täällä Suomessa. Toisinsanoen "toivo" vaatisi valtavaa vetyteknistä harppausta (mullistavaa keksintöä) kun samaan aikaan täyssähköautojen kehitys pysähtyisi kuin seinään.... hyvin epätodennäköistä.

      Kuitenkin ei kaasuautotkaan maailmalla siihen pystyneet voittamaan aikoinaan bensa ja diesel autoja vastaan 2010-luvulla vaikka kaasu energiana halvempana ja autoina vain hieman kalliimpia, niin miksi vetyautotkaan siihen nyt tulevaisuudessa pystyisi? Niin maakaasuautot kuin nestekaasuautot jäivät vain marginaali ryhmäksi kuten nyt vetyautot maailmalla tilastojen valossa.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/16995588/miksi-vetyautot-voittaisi-kaasuauto

    • Anonyymi

      Tämän uutisartikkelin perusteella vetytankkausaseman VERONMAKSAJIEN TUKI saattaa olla huomattavasti suurempi todellisuudessa:

      "Vetytankkausasema rakennetaan Pohjoisväylälle Vantaan Energian tuotantolaitoksen naapuritontille Lahden moottoritien eteläisen liittymän viereen. Asema on tarkoitus ottaa käyttöön syksyllä 2024.

      Energiavirasto kilpailutti vuoden 2022 lopulla tukea vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin rakentamiselle, ja myönsi P2X Solutionsin Järvenpään tankkausasemalle 790 000 euron TUEN."

      Eli jos laittaa uudestaan laskimeen arvion VERORAHOIN tuetusta vetyautoilusta, niin:

      790 000e X 4000kpl = 3160 MILJOONAA EUROA.

      Ja samaan aikaan valitellaan ettei terveydenhuoltoon Suomessa riitä rahaa ja hoitohenkilökunta pakenee alalta lisäten terveysjärjestelmän ahdinkoa.

      https://tekniikanmaailma.fi/helsingin-seudun-ensimmaisen-vedyn-tankkausasema-valmistuu-jarvenpaahan-vuonna-2024/

    • Anonyymi

      Jos tukirahaa on maksettu normaalikaavan mukaisesti 30 % koko invenstoinnin hinnasta, niin tankkausaseman hinta on 2,6 miljoonaa euroa. Sinällään linjassa – miljoonasta neljään miljoonaan nämä ovat maailmalla ymmärtääkseni maksaneet, kapasiteetista riippuen.

      Vetyuskovaisten mukaan tankkaus on 3 min juttu, mutta todellisuudessa näin ”halvalla” asemalla saattaa olla vain 2 tankkauspistettä ja pumpuissa kapasiteettia vain 50 henkilöauton tankkaamiseen vuorokaudessa.

      Vetyuskovien valheissa vetyautolla ajellaan 1000 km tankillisella. Todellisessa elämässä tankkiin mahtuu autosta riippuen 5-6 kg vetyä ja talvella sekä nurkkapyörityksessä kulutus voi olla yli 1 kg/100 km. Lisäbonuksena tankkausasemalta ei saa saa täyttä tankillista, jos ei malta odottaa 20 minuuttia edellisen tankkaajan jäljiltä.

      Koska oikeassa elämässä vetyauton toimintasäde ei ole juuri kummempi kuin paljon halvemmilla kaasuautoilla, tankkausta tarvitaan lähes viikottain. Eikä monikaan halua tankata klo 23-05 välisenä aikana. Mikä johtaa siihen, ettei yksi 2,6 miljoonan euron hintainen tankkausasema riitä kunnolla ruokkimaan edes 200 vetyautoa. Tämä on nähty Kalifroniassa, jossa 48 asemaa ei ole riittänyt ruokkimaan vajaat 10 000 autoa.

      Vrt. noin 1800 huoltoasemaa (ml. kylmät asemat) riittää ruokkimaan 2,8 miljoonaa henkilöautoa ja muu kalusto päälle. Jos kaikki autot haluttaisiin vaihtaa vetyautoiksi, tarvittaisiin 2,8 miljoonalle autolle 14 000 tankkausasemaa. Hintalappua 36 miljardia. Tähän toki päälle vielä vedyn tuotanto ja jakelu. Kyllä, tätä me juuri tarvitsemme!

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Tässä videossa ihmetellään että miksi Eurooppaan rakennetaan lisää vetytankkausasemia jos ei juuri ollenkaan vetyautot mene koko Euroopassa edes kaupaksi? Yhtenä vuotena vetyautojen myynti oli vain 0,01 prosenttia autokannasta.

      https://www.youtube.com/watch?v=1MI0iIVHZzM

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      On aivan hullua rakentaa vetytankkausverkostoa jos ei edes kohtuu hyvin vetytankkausverkostojen maissa mene vetyautot kaupaksi. Suomen VERONMAKSAJAT kustantavat isolla osalla tätä "vetykokeilua". Paljon järkevämpää on rakentaa sähköautojen latausverkostoa, koska sille on oikeasti kysyntää ja sähköautot menevät myös kaupaksi selvästi myyntitilastoissa. Muutamat isot toimijat ovat myös sulkeneet yksittäisiä vetytankkausasemia kannattamattomina muutamissa maissa. Oikeuskanne on myös nostettu Nel vety-yhtiötä vastaan kun tilatut vetytankkausasemat eivät olleetkaan sitä mitä piti olla. Muutenkin useampi vetyfirma on taloudellisesti helisemässä, joten liiketalouden rakentaminen näiden varaan (vetytankkausasemien huolto ja vedyn toimitus) voi tuoda myös vuosien vieriessä merkittäviä riskejä mitä oli alunperin sopimuksissa sovittu esim. toimitusvaikeuksia.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18267047/shell-sulkee-vetytankkausasemia-ja-alkaa-rakentamaan-latausverkostoa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18058230/everfuel-tanskassa-sulkee-vetytankkausasemat-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18269401/vetytankkausaseman-valmistajaa-vastaan-nostettu-oikeuskanne-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18217526/2023-etela-koreassa-vetyautojen-myynti-vaheni-54-prosenttia-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18217481/vetyautojen-myynti-romahti-japanissa-83-kahden-vuoden-aikana-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17770801/yhdysvallat-11-vuotta-ja-vain-15-000-vetyautoa-myyty-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18269424/usealla-vety-yhtiolla-menee-huonosti-ja-osakekurssi-laskee-

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En tullut, koska käytit päätäsi.

      Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      37
      2746
    2. Miten kaivattusi teki sinuun lähtemättömän vaikutuksen?

      Minulla kävi niin, että hän laittoi ruokaa, kun olin nälkäinen. Tie miehen sydämeen käy vatsan kautta.
      Ikävä
      89
      1184
    3. Alkon myynti putosi kesäkuussa 10 prosenttia

      Niin se hallitus tuhoaa valtion verokertymää ylisuurella alkoholiverolla, kun kansalaiset hankkivat juomansa ulkomailta.
      Maailman menoa
      127
      989
    4. Oliko mies vetäytyminen

      Toimiva veto? Miten meille kävi. Ei hyvin ja mahdottomalta tuntuu tilanne nyt.
      Ikävä
      61
      967
    5. Mitä söitte Hänen kanssaan yhdessä viimeksi?

      Tällainen vihjeketju:)
      Ikävä
      66
      907
    6. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

      Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      78
      888
    7. EU:lta tyly ratkaisu Temulle

      On se hyvä, että EU on vihdoin ja viimein puuttunut noiden Kiinan krääsän kauppiaiden toimintaan. https://www.is.fi/ta
      Maailman menoa
      102
      832
    8. Oon tässä pohtinut että se nainen

      Ei sovi sulle. Ihmetyttää mitä näet hänessä. Mieheltä miehelle
      Ikävä
      70
      815
    9. Nainen on ihana

      ilta-päivää tosi söpölle naiselle 🤗😘☺ Jos saisin sinut nainen oisin onnellisin mies Etpäs tiedäkään keneltä tämä on?
      Ikävä
      25
      718
    10. Hallinto-oikeus kumosi valtuuston päätöksiä

      Teksti-tv kertoo, että valtuuston päätöksentekoon on osallistunut varavaltuutettu jolla ei ollut oikeutta osallistua. Mi
      Ähtäri
      30
      684
    Aihe